اعتراض مدنی بازار
📉 شاخص فلاکت از ۶۱ درصد گذشت؛ واقعیت از این هم تلختر است. این آمار بر پایه نرخ تورم و بیکاری رسمی محاسبه میشود؛ در حالی که بخش بزرگی از واقعیت زندگی مردم در این اعداد دیده نمیشود: بیکاری پنهان، اشتغالهای ناپایدار، کاهش قدرت خرید، فقر فزاینده، هزینههای…
#ارسالی
یه کتابی هست به اسم «فقر احمق میکنه». منظورش، اصلاً توهین نیست. به شکل کلی میگه وقتی آدم مدام تو کمبود زندگی میکنه، ذهنش دیگه فضای خالی برای پردازش نداره. و این درسته!
فقر، فقط این نیست که پول نباشه. فقر یعنی هر روز با اضطراب بیدار شی، مدام حساب کنی چی رو نداشته باشی، کدوم نیاز رو عقب بندازی، کجا کوتاه بیای و ...
این وضعیت کمکم ذهن رو فرسوده میکنه. آدم هنوز باهوشه، اما توان فکر کردن درست و بلندمدت رو از دست میده. تصمیمها کوتاهمدت میشن، واکنشها هیجانی میشن، اشتباهها بیشتر میشن، نه از سر نادانی، بلکه از سر خستگی ذهن.
حالا همین رو تصور بفرمایید نه برای یک نفر، بلکه برای یک جامعه. وقتی یه جامعه فقیره، یعنی اکثریت مردمش دائم تو وضعیت بقا هستن. همه ذهنها پره، همه عصبیان، همه عجله دارن. دیگه حوصله شنیدن حرف پیچیده، بحث طولانی، فکر جمعی باقی نمیمونه.
جامعه شروع میکنه به تصمیمهای عجولانه، قضاوتهای سریع، انتخابهای سادهپسند. اینطوری میشه که شعار جواب میده، اما توضیح نه. وعده فوری جذابه، برنامه بلندمدت اما خستهکنندهست.
اینجاست که جامعه کمکم شبیه یه آدم خسته رفتار میکنه. آینده رو نمیبینه، فقط میخواد از امروز رد بشه. این احمق شدن نیست، فرسوده شدنه. فقر، قبل از اینکه جامعه رو بیاخلاق یا بیفرهنگ کنه، عقل جمعی رو کوتاهبرد میکنه. نتیجهاش جامعهایه که واکنش هیجانی نشون میده بهجای فکر کردن، دعوا میکنه بهجای گفتوگو، و بقا رو با عقلانیت اشتباه میگیره.
کتاب دقیقاً همین رو میگه: فقر ذهن رو اشغال میکنه، و وقتی ذهن یک جامعه اشغال شد، لازم نیست نادان باشه، همین که نتونه درست فکر کنه، کافیه
@Eterazebazar
یه کتابی هست به اسم «فقر احمق میکنه». منظورش، اصلاً توهین نیست. به شکل کلی میگه وقتی آدم مدام تو کمبود زندگی میکنه، ذهنش دیگه فضای خالی برای پردازش نداره. و این درسته!
فقر، فقط این نیست که پول نباشه. فقر یعنی هر روز با اضطراب بیدار شی، مدام حساب کنی چی رو نداشته باشی، کدوم نیاز رو عقب بندازی، کجا کوتاه بیای و ...
این وضعیت کمکم ذهن رو فرسوده میکنه. آدم هنوز باهوشه، اما توان فکر کردن درست و بلندمدت رو از دست میده. تصمیمها کوتاهمدت میشن، واکنشها هیجانی میشن، اشتباهها بیشتر میشن، نه از سر نادانی، بلکه از سر خستگی ذهن.
حالا همین رو تصور بفرمایید نه برای یک نفر، بلکه برای یک جامعه. وقتی یه جامعه فقیره، یعنی اکثریت مردمش دائم تو وضعیت بقا هستن. همه ذهنها پره، همه عصبیان، همه عجله دارن. دیگه حوصله شنیدن حرف پیچیده، بحث طولانی، فکر جمعی باقی نمیمونه.
جامعه شروع میکنه به تصمیمهای عجولانه، قضاوتهای سریع، انتخابهای سادهپسند. اینطوری میشه که شعار جواب میده، اما توضیح نه. وعده فوری جذابه، برنامه بلندمدت اما خستهکنندهست.
اینجاست که جامعه کمکم شبیه یه آدم خسته رفتار میکنه. آینده رو نمیبینه، فقط میخواد از امروز رد بشه. این احمق شدن نیست، فرسوده شدنه. فقر، قبل از اینکه جامعه رو بیاخلاق یا بیفرهنگ کنه، عقل جمعی رو کوتاهبرد میکنه. نتیجهاش جامعهایه که واکنش هیجانی نشون میده بهجای فکر کردن، دعوا میکنه بهجای گفتوگو، و بقا رو با عقلانیت اشتباه میگیره.
کتاب دقیقاً همین رو میگه: فقر ذهن رو اشغال میکنه، و وقتی ذهن یک جامعه اشغال شد، لازم نیست نادان باشه، همین که نتونه درست فکر کنه، کافیه
@Eterazebazar
📍 مشاهدات میدانی از بازار اصفهان | افزایش قیمت مواد غذایی
گزارشهای میدانی از سطح شهر اصفهان نشان میدهد روند افزایش قیمت انواع مواد غذایی همچنان ادامه دارد؛ بهطوری که کسبه از کاهش محسوس قدرت خرید مردم و افت شدید فروش خبر میدهند.
🔹 یکی از فروشندگان بازار اصفهان میگوید:
«بازار ثبات ندارد؛ قیمت اجناس هر روز بالا میرود و ما امروز میفروشیم، فردا باید همان کالا را گرانتر بخریم. فروش ما نسبت به ماه گذشته تقریباً نصف شده و حتی مجبور به تعدیل نیرو شدم.»
📉 بررسیها نشان میدهد در سالهای اخیر مصرف بسیاری از اقلام اساسی مانند گوشت، مرغ، حبوبات، لبنیات و میوه تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ کاهشی که مستقیماً به فشار اقتصادی و کاهش توان خرید خانوارها نسبت داده میشود.
🔹 در سطح شهر نیز مشاهدات میدانی حاکی از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مشتریان در سوپرمارکتها، میوهفروشیها و اغذیهفروشیها نسبت به سال گذشته است؛ موضوعی که به افت درآمد اصناف و افزایش فشار بر کسبوکارهای خرد منجر شده است.
📌 واقعیت بازار این روزها روشن است:
درآمدها ریالی ماندهاند، اما هزینههای زندگی با سرعت تورم حرکت میکنند؛ و نتیجه، کوچکتر شدن سفرههایی است که هر روز بیشتر تحت فشار قرار میگیرند.
@Eterazebazar
گزارشهای میدانی از سطح شهر اصفهان نشان میدهد روند افزایش قیمت انواع مواد غذایی همچنان ادامه دارد؛ بهطوری که کسبه از کاهش محسوس قدرت خرید مردم و افت شدید فروش خبر میدهند.
🔹 یکی از فروشندگان بازار اصفهان میگوید:
«بازار ثبات ندارد؛ قیمت اجناس هر روز بالا میرود و ما امروز میفروشیم، فردا باید همان کالا را گرانتر بخریم. فروش ما نسبت به ماه گذشته تقریباً نصف شده و حتی مجبور به تعدیل نیرو شدم.»
📉 بررسیها نشان میدهد در سالهای اخیر مصرف بسیاری از اقلام اساسی مانند گوشت، مرغ، حبوبات، لبنیات و میوه تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ کاهشی که مستقیماً به فشار اقتصادی و کاهش توان خرید خانوارها نسبت داده میشود.
🔹 در سطح شهر نیز مشاهدات میدانی حاکی از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مشتریان در سوپرمارکتها، میوهفروشیها و اغذیهفروشیها نسبت به سال گذشته است؛ موضوعی که به افت درآمد اصناف و افزایش فشار بر کسبوکارهای خرد منجر شده است.
📌 واقعیت بازار این روزها روشن است:
درآمدها ریالی ماندهاند، اما هزینههای زندگی با سرعت تورم حرکت میکنند؛ و نتیجه، کوچکتر شدن سفرههایی است که هر روز بیشتر تحت فشار قرار میگیرند.
@Eterazebazar
💧 بازگشایی زایندهرود باز هم به تعویق افتاد
برخلاف وعدههای مطرحشده، خروجی سد زایندهرود در روز گذشته (۱۰ خرداد) افزایش نیافت و جریان آب به سمت رودخانه همچنان برقرار نشد.
🔹 گزارشهای میدانی و پیگیریها نشان میدهد جلسات مربوط به تعیین زمان جدید رهاسازی آب همچنان ادامه دارد و هنوز تصمیم قطعی برای بازگشایی اعلام نشده است.
📌 این در حالی است که در روزها و هفتههای گذشته، وعدههای متعددی درباره بازگشایی زایندهرود مطرح شده بود؛ وعدههایی که تاکنون در عمل به نتیجه مشخصی نرسیدهاند.
زایندهرودی که سالهاست میان وعدهها، تصمیمها و تأخیرها معطل مانده،
برای مردم اصفهان فقط یک رودخانه نیست؛ بخشی از زندگی، هویت و معیشت یک منطقه است.
@Eterazebazar
برخلاف وعدههای مطرحشده، خروجی سد زایندهرود در روز گذشته (۱۰ خرداد) افزایش نیافت و جریان آب به سمت رودخانه همچنان برقرار نشد.
🔹 گزارشهای میدانی و پیگیریها نشان میدهد جلسات مربوط به تعیین زمان جدید رهاسازی آب همچنان ادامه دارد و هنوز تصمیم قطعی برای بازگشایی اعلام نشده است.
📌 این در حالی است که در روزها و هفتههای گذشته، وعدههای متعددی درباره بازگشایی زایندهرود مطرح شده بود؛ وعدههایی که تاکنون در عمل به نتیجه مشخصی نرسیدهاند.
زایندهرودی که سالهاست میان وعدهها، تصمیمها و تأخیرها معطل مانده،
برای مردم اصفهان فقط یک رودخانه نیست؛ بخشی از زندگی، هویت و معیشت یک منطقه است.
@Eterazebazar
📢 وزیر کار: تا شهریور برنامهای برای افزایش دستمزد کارگران نداریم
در حالی که تورم و گرانی هر روز رکوردهای تازهای ثبت میکند و هزینههای زندگی از اجاره مسکن تا مواد غذایی با سرعتی سرسامآور در حال افزایش است، وزیر کار اعلام کرده که فعلاً برنامهای برای افزایش دستمزد کارگران تا شهریورماه وجود ندارد.
🔹 همزمان اعلام شده به دلیل شرایط جنگی، شرط پایان خدمت برای دریافت بیمه بیکاری حذف شده و تاکنون حدود ۲۹۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبتنام کردهاند.
📌 این آمار بهتنهایی گویای وضعیت بازار کار است؛
وقتی صدها هزار نفر در مدت کوتاهی متقاضی بیمه بیکاری میشوند، یعنی فشار اقتصادی و نااطمینانی شغلی به سطح نگرانکنندهای رسیده است.
کارگران میپرسند:
وقتی قیمت کالاهای اساسی، اجاره خانه، دارو و هزینههای زندگی هر ماه افزایش پیدا میکند، چگونه قرار است دستمزدی که ماهها پیش تعیین شده، پاسخگوی هزینههای امروز باشد؟
وعده بررسی افزایش کالابرگ هم فعلاً به آینده موکول شده و کالابرگ خرداد بدون تغییر پرداخت خواهد شد.
مردم اما با وعده زندگی نمیکنند؛
قبضها، اجارهخانه، هزینه درمان و خرید روزانه را باید با پول واقعی پرداخت کرد، نه با وعدههایی که هر ماه به ماه بعد موکول میشوند.
@Eterazebazar
در حالی که تورم و گرانی هر روز رکوردهای تازهای ثبت میکند و هزینههای زندگی از اجاره مسکن تا مواد غذایی با سرعتی سرسامآور در حال افزایش است، وزیر کار اعلام کرده که فعلاً برنامهای برای افزایش دستمزد کارگران تا شهریورماه وجود ندارد.
🔹 همزمان اعلام شده به دلیل شرایط جنگی، شرط پایان خدمت برای دریافت بیمه بیکاری حذف شده و تاکنون حدود ۲۹۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبتنام کردهاند.
📌 این آمار بهتنهایی گویای وضعیت بازار کار است؛
وقتی صدها هزار نفر در مدت کوتاهی متقاضی بیمه بیکاری میشوند، یعنی فشار اقتصادی و نااطمینانی شغلی به سطح نگرانکنندهای رسیده است.
کارگران میپرسند:
وقتی قیمت کالاهای اساسی، اجاره خانه، دارو و هزینههای زندگی هر ماه افزایش پیدا میکند، چگونه قرار است دستمزدی که ماهها پیش تعیین شده، پاسخگوی هزینههای امروز باشد؟
وعده بررسی افزایش کالابرگ هم فعلاً به آینده موکول شده و کالابرگ خرداد بدون تغییر پرداخت خواهد شد.
مردم اما با وعده زندگی نمیکنند؛
قبضها، اجارهخانه، هزینه درمان و خرید روزانه را باید با پول واقعی پرداخت کرد، نه با وعدههایی که هر ماه به ماه بعد موکول میشوند.
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#ارسالی
فیلمی از انتقادات یک راننده کامیون از تهران را برای شما ارسال میکنم شاید بدردتون بخوره
این فیلم در مورد انتقادات شدید اعضای کانون انجمن های صنفی رانندگان کشور از رییس صنف، سعید مصطفوی، میباشد که بجای رسیدگی به مشکلات و چالشهای شخصی و صنفی رانندگان عضو این انجمن صنفی که بطور شدید مانع از کسب درآمد آنها میشود مشغول به چرب زبانی و چاپلوسی در مقابل سردمداران حکومت میباشد.
@Eterazebazar
فیلمی از انتقادات یک راننده کامیون از تهران را برای شما ارسال میکنم شاید بدردتون بخوره
این فیلم در مورد انتقادات شدید اعضای کانون انجمن های صنفی رانندگان کشور از رییس صنف، سعید مصطفوی، میباشد که بجای رسیدگی به مشکلات و چالشهای شخصی و صنفی رانندگان عضو این انجمن صنفی که بطور شدید مانع از کسب درآمد آنها میشود مشغول به چرب زبانی و چاپلوسی در مقابل سردمداران حکومت میباشد.
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لرستان
تجمع اعتراضی دانش آموزان یازدهم و دوازدهم و خانواده ها مقابل استانداری لرستان
۱۱ خرداد ۱۴۰۵
@Eterazebazar
تجمع اعتراضی دانش آموزان یازدهم و دوازدهم و خانواده ها مقابل استانداری لرستان
۱۱ خرداد ۱۴۰۵
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لرستان
فیلم دیگری از تجمع اعتراضی دانش آموزان یازدهم و دوازدهم و خانواده ها مقابل استانداری لرستان
۱۱ خرداد ۱۴۰۵
اعتراض به لغو تاثیر قطعی و اضافه شدن ترمیم تک درس در سیستم ترمیم معدل
@Eterazebazar
فیلم دیگری از تجمع اعتراضی دانش آموزان یازدهم و دوازدهم و خانواده ها مقابل استانداری لرستان
۱۱ خرداد ۱۴۰۵
اعتراض به لغو تاثیر قطعی و اضافه شدن ترمیم تک درس در سیستم ترمیم معدل
@Eterazebazar
من یک راننده اسنپ هستم.
حکومت ما را بدبخت کرده ببینید اسنپ کرایه بالای صد تومان ندارد سایر تاکسی اینترنتی ها هم از بین رفتند ، اسنپ تهران تا کرج ۲۰۰ ، تا فرودگاه اما ۲۰۰ .. کمیسیون ۲۴ درصد ،
کرایهها با هزینههای واقعی زندگی هیچ تناسبی ندارند. مسیرهای طولانی با کرایههایی انجام میشود که بعد از کسر کمیسیون و هزینههای خودرو، درآمد چندانی برای راننده باقی نمیگذارد.
🔹 کمیسیونهای سنگین
🔹 افزایش قیمت قطعات و تعمیرات
🔹 گرانی لاستیک، روغن و لوازم مصرفی
🔹 هزینههای روزافزون زندگی
همه چیز هر روز گرانتر میشود، اما سهم راننده از این چرخه کمتر و کمتر میشود.
چه کسانی با این کرایه ها کار می کنند ؟!
کار غیرممکن شده
@Eterazebazar
حکومت ما را بدبخت کرده ببینید اسنپ کرایه بالای صد تومان ندارد سایر تاکسی اینترنتی ها هم از بین رفتند ، اسنپ تهران تا کرج ۲۰۰ ، تا فرودگاه اما ۲۰۰ .. کمیسیون ۲۴ درصد ،
کرایهها با هزینههای واقعی زندگی هیچ تناسبی ندارند. مسیرهای طولانی با کرایههایی انجام میشود که بعد از کسر کمیسیون و هزینههای خودرو، درآمد چندانی برای راننده باقی نمیگذارد.
🔹 کمیسیونهای سنگین
🔹 افزایش قیمت قطعات و تعمیرات
🔹 گرانی لاستیک، روغن و لوازم مصرفی
🔹 هزینههای روزافزون زندگی
همه چیز هر روز گرانتر میشود، اما سهم راننده از این چرخه کمتر و کمتر میشود.
چه کسانی با این کرایه ها کار می کنند ؟!
کار غیرممکن شده
@Eterazebazar
💵 دلار آمریکا: ۱۷۷,۰۰۰ تومان
💶 یورو: ۲۰۶,۲۲۰ تومان
دلار کانادا: ۱۳۰,۶۰۰ تومان
درهم امارات: ۴۸,۶۰۰ تومان
همزمان با اعلام توقف تبادل پیام میان ایران و آمریکا، بازارهای جهانی نیز واکنش نشان دادند و قیمت نفت با رشد قابل توجهی مواجه شد؛ بهطوری که بهای نفت با افزایش حدود ۶ درصدی به آستانه ۹۷ دلار رسید.
📈 اما آنچه برای مردم اهمیت دارد، نه فقط قیمت نفت و نرخ ارز، بلکه تأثیر مستقیم این تحولات بر زندگی روزمره آنهاست.
تجربه سالهای گذشته نشان داده هر تنش سیاسی و هر شوک در بازار ارز، خیلی زود خودش را در قیمت کالاهای اساسی، اجاره مسکن، حملونقل، دارو و هزینههای زندگی نشان میدهد.
مردم از خود میپرسند:
وقتی دلار بالا میرود، قیمتها فوراً افزایش پیدا میکند؛
اما وقتی دلار پایین میآید، چرا خبری از کاهش قیمتها نیست؟
اقتصادی که هر خبر سیاسی بتواند در چند ساعت بازار ارز، طلا و کالا را جابهجا کند، بیش از هر چیز هزینه نااطمینانی را از جیب مردم دریافت میکند.
و در نهایت، این مردم هستند که باید بهای هر تنش، هر بحران و هر تصمیم اشتباه را در سفرههای کوچکتر و زندگی سختتر پرداخت کنند.
@Eterazebazar
💶 یورو: ۲۰۶,۲۲۰ تومان
دلار کانادا: ۱۳۰,۶۰۰ تومان
درهم امارات: ۴۸,۶۰۰ تومان
همزمان با اعلام توقف تبادل پیام میان ایران و آمریکا، بازارهای جهانی نیز واکنش نشان دادند و قیمت نفت با رشد قابل توجهی مواجه شد؛ بهطوری که بهای نفت با افزایش حدود ۶ درصدی به آستانه ۹۷ دلار رسید.
📈 اما آنچه برای مردم اهمیت دارد، نه فقط قیمت نفت و نرخ ارز، بلکه تأثیر مستقیم این تحولات بر زندگی روزمره آنهاست.
تجربه سالهای گذشته نشان داده هر تنش سیاسی و هر شوک در بازار ارز، خیلی زود خودش را در قیمت کالاهای اساسی، اجاره مسکن، حملونقل، دارو و هزینههای زندگی نشان میدهد.
مردم از خود میپرسند:
وقتی دلار بالا میرود، قیمتها فوراً افزایش پیدا میکند؛
اما وقتی دلار پایین میآید، چرا خبری از کاهش قیمتها نیست؟
اقتصادی که هر خبر سیاسی بتواند در چند ساعت بازار ارز، طلا و کالا را جابهجا کند، بیش از هر چیز هزینه نااطمینانی را از جیب مردم دریافت میکند.
و در نهایت، این مردم هستند که باید بهای هر تنش، هر بحران و هر تصمیم اشتباه را در سفرههای کوچکتر و زندگی سختتر پرداخت کنند.
@Eterazebazar
🥘 قیمت کلهپاچه هم نجومی شد؛ یک دست کامل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان!
قیمت یک دست کامل کلهپاچه در بازار به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده؛ یعنی فقط در حدود پنج ماه، نزدیک به یک میلیون تومان گرانتر شده است.
🔹 هر پرس پاچه: ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان
🔹 زبان گوسفندی: ۴۴۰ هزار تومان
🔹 بناگوش: ۳۴۰ هزار تومان
🔹 مغز: ۳۰۰ هزار تومان
رئیس اتحادیه طباخان میگوید قیمت دام زنده از حدود ۴۰۰ هزار تومان به بیش از ۷۳۰ هزار تومان رسیده و همین مسئله باعث افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت کلهپاچه شده است.
اما مسئله فقط کلهپاچه نیست.
چند سال پیش کلهپاچه، آبگوشت، حلیم و بسیاری از غذاهای سنتی جزو خوراک معمولی بخش بزرگی از مردم بود. امروز اما یکی پس از دیگری از سفره خانوارها حذف میشوند.
هر روز یک کالای جدید از دسترس مردم خارج میشود؛
دیروز گوشت، امروز لبنیات، فردا شاید چیز دیگری.
بعضی مسئولان میگویند یک دست کلهپاچه برای ۵ یا ۶ نفر است و هنوز گران محسوب نمیشود؛
اما سؤال مردم چیز دیگری است:
وقتی حقوقها همان سرعتی را که قیمتها میدوند، نمیدوند، چند خانواده هنوز توان پرداخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای یک وعده غذا را دارند؟
گرانی فقط بالا رفتن قیمتها نیست؛
داستان حذف تدریجی چیزهایی است که زمانی بخشی عادی از زندگی مردم بودند.
@Eterazebazar
قیمت یک دست کامل کلهپاچه در بازار به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده؛ یعنی فقط در حدود پنج ماه، نزدیک به یک میلیون تومان گرانتر شده است.
🔹 هر پرس پاچه: ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان
🔹 زبان گوسفندی: ۴۴۰ هزار تومان
🔹 بناگوش: ۳۴۰ هزار تومان
🔹 مغز: ۳۰۰ هزار تومان
رئیس اتحادیه طباخان میگوید قیمت دام زنده از حدود ۴۰۰ هزار تومان به بیش از ۷۳۰ هزار تومان رسیده و همین مسئله باعث افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت کلهپاچه شده است.
اما مسئله فقط کلهپاچه نیست.
چند سال پیش کلهپاچه، آبگوشت، حلیم و بسیاری از غذاهای سنتی جزو خوراک معمولی بخش بزرگی از مردم بود. امروز اما یکی پس از دیگری از سفره خانوارها حذف میشوند.
هر روز یک کالای جدید از دسترس مردم خارج میشود؛
دیروز گوشت، امروز لبنیات، فردا شاید چیز دیگری.
بعضی مسئولان میگویند یک دست کلهپاچه برای ۵ یا ۶ نفر است و هنوز گران محسوب نمیشود؛
اما سؤال مردم چیز دیگری است:
وقتی حقوقها همان سرعتی را که قیمتها میدوند، نمیدوند، چند خانواده هنوز توان پرداخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای یک وعده غذا را دارند؟
گرانی فقط بالا رفتن قیمتها نیست؛
داستان حذف تدریجی چیزهایی است که زمانی بخشی عادی از زندگی مردم بودند.
@Eterazebazar
📉 مردم در برزخ گرانی و بیثباتی
در بهمن ۱۴۰۴ میانگین قیمت هر متر آپارتمان در منطقه ۵ تهران حدود ۲۲۰ میلیون تومان بود. این عدد در فروردین به ۳۲۰ میلیون تومان رسید و حالا از ۴۳۰ میلیون تومان عبور کرده است.
یعنی خانهدار شدن برای بخش بزرگی از مردم نه فقط متری، که حتی سانتیمتری هم به رؤیایی دستنیافتنی تبدیل شده است.
در بازار دارو نیز وضعیت تفاوتی ندارد. گزارشها از افزایشهای چندصددرصدی قیمت برخی داروها حکایت دارد و همچنان درخواستهای جدید برای افزایش قیمت مطرح میشود.
در همین مدت، لبنیات چندین بار گران شده، قیمت مرغ بارها جهش کرده و هزینههای زندگی تقریباً در همه بخشها با سرعتی بسیار بیشتر از درآمد مردم افزایش یافته است.
حقوقبگیران، بازنشستگان و کارگران هر روز فقیرتر میشوند. بسیاری از خانوادهها امروز بین خرید دارو، پرداخت اجاره، تهیه مواد غذایی یا سایر نیازهای اولیه مجبور به انتخاب هستند.
برای بسیاری از سالمندان و مستمریبگیران، بعد از پرداخت هزینه دارو و درمان، پولی برای گوشت، مرغ، لبنیات یا حتی سایر اقلام ضروری باقی نمیماند.
وقتی قیمت مسکن، دارو، خوراک و خدمات با شتاب بالا میرود اما درآمد مردم از آن عقب میماند، نتیجه چیزی جز کوچکتر شدن سفرهها، افزایش فقر و فرسایش امید اجتماعی نیست.«مردم» به حاشیه رانده شدهاند.
تلخترین بخش ماجرا اینجاست که پشت هر آمار و هر نمودار، زندگی واقعی مردمی قرار دارد که هر روز برای حفظ حداقلهای معیشت خود سختتر از دیروز تلاش میکنند.
آنچه لازم است، تغییر حکمرانی است که اگر اتفاق نیفتد، فروپاشی معیشتی در سطح وسیع اتفاق میافتد.
@Eterazebazar
در بهمن ۱۴۰۴ میانگین قیمت هر متر آپارتمان در منطقه ۵ تهران حدود ۲۲۰ میلیون تومان بود. این عدد در فروردین به ۳۲۰ میلیون تومان رسید و حالا از ۴۳۰ میلیون تومان عبور کرده است.
یعنی خانهدار شدن برای بخش بزرگی از مردم نه فقط متری، که حتی سانتیمتری هم به رؤیایی دستنیافتنی تبدیل شده است.
در بازار دارو نیز وضعیت تفاوتی ندارد. گزارشها از افزایشهای چندصددرصدی قیمت برخی داروها حکایت دارد و همچنان درخواستهای جدید برای افزایش قیمت مطرح میشود.
در همین مدت، لبنیات چندین بار گران شده، قیمت مرغ بارها جهش کرده و هزینههای زندگی تقریباً در همه بخشها با سرعتی بسیار بیشتر از درآمد مردم افزایش یافته است.
حقوقبگیران، بازنشستگان و کارگران هر روز فقیرتر میشوند. بسیاری از خانوادهها امروز بین خرید دارو، پرداخت اجاره، تهیه مواد غذایی یا سایر نیازهای اولیه مجبور به انتخاب هستند.
برای بسیاری از سالمندان و مستمریبگیران، بعد از پرداخت هزینه دارو و درمان، پولی برای گوشت، مرغ، لبنیات یا حتی سایر اقلام ضروری باقی نمیماند.
وقتی قیمت مسکن، دارو، خوراک و خدمات با شتاب بالا میرود اما درآمد مردم از آن عقب میماند، نتیجه چیزی جز کوچکتر شدن سفرهها، افزایش فقر و فرسایش امید اجتماعی نیست.«مردم» به حاشیه رانده شدهاند.
تلخترین بخش ماجرا اینجاست که پشت هر آمار و هر نمودار، زندگی واقعی مردمی قرار دارد که هر روز برای حفظ حداقلهای معیشت خود سختتر از دیروز تلاش میکنند.
آنچه لازم است، تغییر حکمرانی است که اگر اتفاق نیفتد، فروپاشی معیشتی در سطح وسیع اتفاق میافتد.
@Eterazebazar
📱 هشدار درباره بازار موبایل؛ آیا موج جدید گرانی در راه است؟
بر اساس گزارشهای فعالان بازار، از ابتدای سال ۱۴۰۵ تاکنون روند ثبت سفارش تلفن همراه با محدودیتهای جدی روبهرو بوده و بخش عمده گوشیهایی که این روزها در بازار عرضه میشوند، مربوط به ثبت سفارشها و ترخیصهای سال گذشته هستند.
همزمان، سختگیریها در مبادی گمرکی نیز افزایش یافته و واردکنندگان نسبت به آینده تأمین کالا ابراز نگرانی میکنند.
🔹 فعالان بازار میگویند موجودی برخی شرکتهای بزرگ واردکننده و تأمینکننده تلفن همراه رو به کاهش است و در صورت ادامه شرایط فعلی، بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد.
📌 تجربه سالهای گذشته نشان داده هر زمان واردات و تأمین کالا با اختلال روبهرو شده، نتیجه آن خیلی زود در قیمتها ظاهر شده است.
بازاری که همین حالا هم با قیمتهای سنگین دستوپنجه نرم میکند، ممکن است در ماههای آینده با موج تازهای از افزایش قیمت مواجه شود؛ بهویژه در بخش گوشیهای میانرده و اقتصادی که بیشترین تقاضا را در بازار دارند.
اگر روند فعلی ادامه پیدا کند و راهکاری برای تأمین پایدار بازار اندیشیده نشود، احتمال افزایش قابل توجه قیمت تلفن همراه و کاهش بیشتر قدرت خرید مصرفکنندگان دور از انتظار نخواهد بود.
@Eterazebazar
بر اساس گزارشهای فعالان بازار، از ابتدای سال ۱۴۰۵ تاکنون روند ثبت سفارش تلفن همراه با محدودیتهای جدی روبهرو بوده و بخش عمده گوشیهایی که این روزها در بازار عرضه میشوند، مربوط به ثبت سفارشها و ترخیصهای سال گذشته هستند.
همزمان، سختگیریها در مبادی گمرکی نیز افزایش یافته و واردکنندگان نسبت به آینده تأمین کالا ابراز نگرانی میکنند.
🔹 فعالان بازار میگویند موجودی برخی شرکتهای بزرگ واردکننده و تأمینکننده تلفن همراه رو به کاهش است و در صورت ادامه شرایط فعلی، بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد.
📌 تجربه سالهای گذشته نشان داده هر زمان واردات و تأمین کالا با اختلال روبهرو شده، نتیجه آن خیلی زود در قیمتها ظاهر شده است.
بازاری که همین حالا هم با قیمتهای سنگین دستوپنجه نرم میکند، ممکن است در ماههای آینده با موج تازهای از افزایش قیمت مواجه شود؛ بهویژه در بخش گوشیهای میانرده و اقتصادی که بیشترین تقاضا را در بازار دارند.
اگر روند فعلی ادامه پیدا کند و راهکاری برای تأمین پایدار بازار اندیشیده نشود، احتمال افزایش قابل توجه قیمت تلفن همراه و کاهش بیشتر قدرت خرید مصرفکنندگان دور از انتظار نخواهد بود.
@Eterazebazar
🛒 کالابرگ ادامه دارد؛ تخفیف هم میدهند!
وزیر رفاه اعلام کرده کالابرگ خردادماه مانند ماههای گذشته پرداخت میشود و در توافق با برخی تولیدکنندگان، محصولات لبنی با ۱۰ درصد تخفیف و روغن نباتی با ۳ درصد تخفیف عرضه خواهد شد.
اما سؤال مردم اینجاست:
وقتی یک کالا در چند ماه ۱۵، ۲۰ یا حتی ۳۰ درصد گران میشود، تخفیف ۳ یا ۱۰ درصدی دقیقاً قرار است کدام مشکل را حل کند؟
📌 انگار فرمول سالهاست همین است:
اول قیمتها را بالا میبرند،
بعد بخشی از همان افزایش را به اسم تخفیف یا حمایت برمیگردانند،
و انتظار دارند مردم خوشحال شوند.
مردم اما هر روز در فروشگاهها قیمتهای جدید را میبینند؛
میبینند که سفرهها کوچکتر شده و قدرت خریدشان کمتر از گذشته است.
دیگر خیلیها به این بازی عادت کردهاند:
گرانیهای بزرگ، تخفیفهای کوچک و وعدههای تکراری.
واقعیت این است که مردم با درصدهای روی کاغذ زندگی نمیکنند؛
آنها با قیمتهایی زندگی میکنند که هر روز روی قفسهها میبینند.
@Eterazebazar
وزیر رفاه اعلام کرده کالابرگ خردادماه مانند ماههای گذشته پرداخت میشود و در توافق با برخی تولیدکنندگان، محصولات لبنی با ۱۰ درصد تخفیف و روغن نباتی با ۳ درصد تخفیف عرضه خواهد شد.
اما سؤال مردم اینجاست:
وقتی یک کالا در چند ماه ۱۵، ۲۰ یا حتی ۳۰ درصد گران میشود، تخفیف ۳ یا ۱۰ درصدی دقیقاً قرار است کدام مشکل را حل کند؟
📌 انگار فرمول سالهاست همین است:
اول قیمتها را بالا میبرند،
بعد بخشی از همان افزایش را به اسم تخفیف یا حمایت برمیگردانند،
و انتظار دارند مردم خوشحال شوند.
مردم اما هر روز در فروشگاهها قیمتهای جدید را میبینند؛
میبینند که سفرهها کوچکتر شده و قدرت خریدشان کمتر از گذشته است.
دیگر خیلیها به این بازی عادت کردهاند:
گرانیهای بزرگ، تخفیفهای کوچک و وعدههای تکراری.
واقعیت این است که مردم با درصدهای روی کاغذ زندگی نمیکنند؛
آنها با قیمتهایی زندگی میکنند که هر روز روی قفسهها میبینند.
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🦗 بلا کم بود، ملخ هم اضافه شد!
در حالی که مردم با گرانی، تورم، کمآبی، قطعی برق و مشکلات معیشتی دستوپنجه نرم میکنند، حالا خبر هجوم گسترده ملخها به چند استان کشور نیز منتشر شده است.
بر اساس گزارشها، استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و برخی مناطق دیگر با هجوم ملخها مواجه شدهاند و دهها هزار هکتار از مراتع و پوشش گیاهی درگیر این آفت شده است.
📍 تنها در خراسان رضوی حدود ۲۶ هزار هکتار و در گناباد حدود ۱۷ هزار هکتار از اراضی درگیر شدهاند. همچنین بخشی از اراضی استان مرکزی نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد.
ملخها فقط یک آفت ساده نیستند؛
در شرایطی که کشور با خشکسالی، کمبود آب و کاهش پوشش گیاهی روبهروست، گسترش این آفت میتواند خسارتهای بیشتری به منابع طبیعی و معیشت مردم وارد کند.
مردم هنوز از پسِ هزینههای سرسامآور زندگی برنیامدهاند؛
از اجاره خانه و مواد غذایی گرفته تا دارو، برق و آب.
حالا هم باید نگران آسیب به مراتع، کشاورزی و منابع طبیعی باشند.
واقعاً این روزها هر بار که مردم فکر میکنند دیگر بحرانی نمانده، خبر یک مشکل تازه از راه میرسد.
گرانی هست،
بیکاری هست،
کمآبی هست،
قطعی برق هست،
و حالا هم هجوم ملخها...
خدا به داد مردمی برسد که هر روز با یک بحران تازه از خواب بیدار میشوند.
@Eterazebazar
در حالی که مردم با گرانی، تورم، کمآبی، قطعی برق و مشکلات معیشتی دستوپنجه نرم میکنند، حالا خبر هجوم گسترده ملخها به چند استان کشور نیز منتشر شده است.
بر اساس گزارشها، استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و برخی مناطق دیگر با هجوم ملخها مواجه شدهاند و دهها هزار هکتار از مراتع و پوشش گیاهی درگیر این آفت شده است.
📍 تنها در خراسان رضوی حدود ۲۶ هزار هکتار و در گناباد حدود ۱۷ هزار هکتار از اراضی درگیر شدهاند. همچنین بخشی از اراضی استان مرکزی نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد.
ملخها فقط یک آفت ساده نیستند؛
در شرایطی که کشور با خشکسالی، کمبود آب و کاهش پوشش گیاهی روبهروست، گسترش این آفت میتواند خسارتهای بیشتری به منابع طبیعی و معیشت مردم وارد کند.
مردم هنوز از پسِ هزینههای سرسامآور زندگی برنیامدهاند؛
از اجاره خانه و مواد غذایی گرفته تا دارو، برق و آب.
حالا هم باید نگران آسیب به مراتع، کشاورزی و منابع طبیعی باشند.
واقعاً این روزها هر بار که مردم فکر میکنند دیگر بحرانی نمانده، خبر یک مشکل تازه از راه میرسد.
گرانی هست،
بیکاری هست،
کمآبی هست،
قطعی برق هست،
و حالا هم هجوم ملخها...
خدا به داد مردمی برسد که هر روز با یک بحران تازه از خواب بیدار میشوند.
@Eterazebazar