🔥 بازنشستگان دوباره به خیابان آمدند؛ وقتی حقوق کفاف زندگی را نمیدهد
یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۵، بازنشستگان تأمین اجتماعی در چندین شهر کشور همزمان دست به تجمع اعتراضی زدند و نسبت به وضعیت معیشتی، درمانی و کاهش قدرت خرید خود اعتراض کردند.
پس از ماهها وقفه، بازنشستگان بار دیگر با شعارهایی صریح و اعتراضی، صدای نارضایتی خود را به خیابان آوردند:
🔹 «بازنشسته به پا خیز، وقت نشستنت نیست»
🔹 «گرانی، تورم، دزدی از جیب مردم»
🔹 «نان گران، دارو گران، دولت شده دشمن جان»
🔹 «با داروهای آزاد، درمان شده مکافات»
🔹 «خیابان، خیابان، سنگر زحمتکشان»
🔹 «نه جنگ میخواهیم، نه کشتار، رفاه میخواهیم ماندگار»
وقتی کسی که یک عمر کار کرده، در دوران بازنشستگی مجبور شود برای ابتداییترین نیازهای زندگی به خیابان بیاید، این فقط اعتراض یک قشر نیست؛ صدای بحرانی است که سالها روی هم انباشته شده است.
⚠️ بازنشستگان دیگر وعده نمیخواهند؛ آنها میگویند سفره با شعار پر نمیشود، دارو با سخنرانی تهیه نمیشود و زندگی با وعدههای تکراری اداره نخواهد شد.
@Eterazebazar
یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۵، بازنشستگان تأمین اجتماعی در چندین شهر کشور همزمان دست به تجمع اعتراضی زدند و نسبت به وضعیت معیشتی، درمانی و کاهش قدرت خرید خود اعتراض کردند.
پس از ماهها وقفه، بازنشستگان بار دیگر با شعارهایی صریح و اعتراضی، صدای نارضایتی خود را به خیابان آوردند:
🔹 «بازنشسته به پا خیز، وقت نشستنت نیست»
🔹 «گرانی، تورم، دزدی از جیب مردم»
🔹 «نان گران، دارو گران، دولت شده دشمن جان»
🔹 «با داروهای آزاد، درمان شده مکافات»
🔹 «خیابان، خیابان، سنگر زحمتکشان»
🔹 «نه جنگ میخواهیم، نه کشتار، رفاه میخواهیم ماندگار»
وقتی کسی که یک عمر کار کرده، در دوران بازنشستگی مجبور شود برای ابتداییترین نیازهای زندگی به خیابان بیاید، این فقط اعتراض یک قشر نیست؛ صدای بحرانی است که سالها روی هم انباشته شده است.
⚠️ بازنشستگان دیگر وعده نمیخواهند؛ آنها میگویند سفره با شعار پر نمیشود، دارو با سخنرانی تهیه نمیشود و زندگی با وعدههای تکراری اداره نخواهد شد.
@Eterazebazar
💸 جیب خالی خودپردازها؛ سرگردانی مردم برای چند اسکناس!
این روزها بسیاری از شهروندان برای دریافت پول نقد با صحنهای تکراری روبهرو میشوند؛ پیام آشنای «فاقد اسکناس» روی صفحه خودپردازها.
مردم از این بانک به آن بانک و از این خیابان به آن خیابان سرگردان میشوند تا شاید بتوانند مقداری از پول خودشان را برداشت کنند.
چگونه ممکن است پول در حساب باشد، اما دسترسی به آن اینقدر دشوار شود؟
در شرایطی که گرانی و فشار اقتصادی زندگی را سختتر کرده، حالا پیدا کردن یک خودپرداز دارای اسکناس هم به دغدغهای جدید تبدیل شده است.
هر روز یک دردسر جدید به مشکلات قبلی اضافه میشود.
@Eterazebazar
این روزها بسیاری از شهروندان برای دریافت پول نقد با صحنهای تکراری روبهرو میشوند؛ پیام آشنای «فاقد اسکناس» روی صفحه خودپردازها.
مردم از این بانک به آن بانک و از این خیابان به آن خیابان سرگردان میشوند تا شاید بتوانند مقداری از پول خودشان را برداشت کنند.
چگونه ممکن است پول در حساب باشد، اما دسترسی به آن اینقدر دشوار شود؟
در شرایطی که گرانی و فشار اقتصادی زندگی را سختتر کرده، حالا پیدا کردن یک خودپرداز دارای اسکناس هم به دغدغهای جدید تبدیل شده است.
هر روز یک دردسر جدید به مشکلات قبلی اضافه میشود.
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اعتراض نانوایان به کسر سهمیه آرد؛ وقتی نان هم به بحران تبدیل میشود
نانوایان در اعتراض به کسر سهمیه آرد و مشکلات مربوط به تأمین نان، دست به تجمع اعتراضی زدند.
نانوایان میگویند با افزایش هزینههای تولید، دستمزد کارگران، هزینه انرژی، تعمیرات و سایر مخارج، کاهش سهمیه آرد فشار مضاعفی بر واحدهای نانوایی وارد کرده است.
📌 نان آخرین سنگر سفره مردم است؛ کالایی که تقریباً در هر خانهای وجود دارد. به همین دلیل هر مشکلی در زنجیره تأمین آرد و نان، مستقیماً بر زندگی میلیونها نفر تأثیر میگذارد.
🔥 امروز صدای اعتراض فقط از یک صنف شنیده نمیشود؛ از بازنشسته و کارگر گرفته تا راننده، کاسب و نانوا، همه از فشار هزینهها و مشکلات معیشتی سخن میگویند.
@Eterazebazar
نانوایان در اعتراض به کسر سهمیه آرد و مشکلات مربوط به تأمین نان، دست به تجمع اعتراضی زدند.
نانوایان میگویند با افزایش هزینههای تولید، دستمزد کارگران، هزینه انرژی، تعمیرات و سایر مخارج، کاهش سهمیه آرد فشار مضاعفی بر واحدهای نانوایی وارد کرده است.
📌 نان آخرین سنگر سفره مردم است؛ کالایی که تقریباً در هر خانهای وجود دارد. به همین دلیل هر مشکلی در زنجیره تأمین آرد و نان، مستقیماً بر زندگی میلیونها نفر تأثیر میگذارد.
🔥 امروز صدای اعتراض فقط از یک صنف شنیده نمیشود؛ از بازنشسته و کارگر گرفته تا راننده، کاسب و نانوا، همه از فشار هزینهها و مشکلات معیشتی سخن میگویند.
@Eterazebazar
🥖 تجمع اعتراضی نانوایان خراسان شمالی مقابل استانداری
نانوایان خراسان شمالی در اعتراض به کاهش غیرمتعارف سهمیه آرد، اجرا نشدن وعدههای مسئولان و بینتیجه ماندن پیگیریها، مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.
معترضان میگویند با وجود افزایش مداوم هزینههای تولید، دستمزدها، اجاره، انرژی و سایر مخارج، سهمیه آرد بسیاری از نانواییها به شدت کاهش یافته و وعدههای دادهشده تاکنون عملی نشده است.
📌 نانوایان همچنین نسبت به عملکرد اتحادیه نانوایان در حل مشکلات خود اعتراض دارند
@Eterazebazar
نانوایان خراسان شمالی در اعتراض به کاهش غیرمتعارف سهمیه آرد، اجرا نشدن وعدههای مسئولان و بینتیجه ماندن پیگیریها، مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.
معترضان میگویند با وجود افزایش مداوم هزینههای تولید، دستمزدها، اجاره، انرژی و سایر مخارج، سهمیه آرد بسیاری از نانواییها به شدت کاهش یافته و وعدههای دادهشده تاکنون عملی نشده است.
📌 نانوایان همچنین نسبت به عملکرد اتحادیه نانوایان در حل مشکلات خود اعتراض دارند
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⚖️ تجمع اعتراضی مالباختگان «فردادکار آمیتیس» مقابل دادستانی تهران
جمعی از مالباختگان شرکت «فردادکار آمیتیس» روز ۲۴ خرداد ۱۴۰۵ با تجمع مقابل دادستانی تهران، نسبت به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده و ارجاع نشدن آن به دادگاه پس از گذشت ۶ سال اعتراض کردند.
معترضان میگویند سالهاست در انتظار تعیین تکلیف پرونده و رسیدگی قضایی هستند، اما با وجود پیگیریهای مکرر، هنوز به خواستههای قانونی خود نرسیدهاند.
📌 تأخیر طولانی در رسیدگی، علاوه بر خسارتهای مالی، فشارهای روحی و روانی سنگینی را نیز به خانوادههای آنان تحمیل کرده است.
@Eterazebazar
جمعی از مالباختگان شرکت «فردادکار آمیتیس» روز ۲۴ خرداد ۱۴۰۵ با تجمع مقابل دادستانی تهران، نسبت به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده و ارجاع نشدن آن به دادگاه پس از گذشت ۶ سال اعتراض کردند.
معترضان میگویند سالهاست در انتظار تعیین تکلیف پرونده و رسیدگی قضایی هستند، اما با وجود پیگیریهای مکرر، هنوز به خواستههای قانونی خود نرسیدهاند.
📌 تأخیر طولانی در رسیدگی، علاوه بر خسارتهای مالی، فشارهای روحی و روانی سنگینی را نیز به خانوادههای آنان تحمیل کرده است.
@Eterazebazar
سلام ده روزه مغز مارا خوردن. نان گران نمیشود.دراردبیل بعد از افزایش صد درصدنان ازاد ،از امروز نان دولتی هم گران شد. نان لواش از هشتصد تومن به هزار وهشتصد وبربری از حدود چهار هزار رسید به هفت هزار تومن . این شیرینی توافق با امریکا برای مردم ....
@Eterazebazar.
@Eterazebazar.
🛒 گزارش قیمت اقلام اساسی - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۵
مرغ: ۴۸۵ هزار تومان
برنج طارم اعلا: ۵۹۰ هزار تومان
روغن نیمهجامد ۵ کیلویی: ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
تخممرغ (هر شانه): ۵۴۰ هزار تومان
گوشت گوساله: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
گوشت گوسفندی: ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
ماکارونی رشتهای: ۸۰ هزار تومان
رب گوجهفرنگی: ۱۶۰ هزار تومان
ماست دبهای ۲ کیلویی: ۳۳۰ هزار تومان
شیر پرچرب یک لیتری: ۱۶۰ هزار تومان
نوشابه خانواده: ۱۲۰ هزار تومان
کره ۲۵۰ گرمی: ۲۷۰ هزار تومان
لپه: ۶۰۵ هزار تومان
نخود: ۵۶۰ هزار تومان
لوبیا چیتی: ۵۷۰ هزار تومان
پیاز: ۶۰ هزار تومان
سیبزمینی: ۷۰ هزار تومان
گوجهفرنگی: ۶۵ هزار تومان
این فقط یک فهرست قیمت نیست؛ گزارش روزانه کوچکتر شدن سفره مردم است.
خبرگزاریهای حکومتی میتوانند با روایتسازی، سانسور و آمارهای رنگارنگ واقعیت را پنهان کنند، اما سفره مردم را نمیتوان سانسور کرد. آخرین داور هر ادعایی نه خبرگزاریها، بلکه جیب خالی مردم و قیمتهای روی قفسههای بازار است.
واقعیتی که نه با سانسور از بین میرود و نه با روایتسازی تغییر میکند.
@Eterazebazar
مرغ: ۴۸۵ هزار تومان
برنج طارم اعلا: ۵۹۰ هزار تومان
روغن نیمهجامد ۵ کیلویی: ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
تخممرغ (هر شانه): ۵۴۰ هزار تومان
گوشت گوساله: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
گوشت گوسفندی: ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
ماکارونی رشتهای: ۸۰ هزار تومان
رب گوجهفرنگی: ۱۶۰ هزار تومان
ماست دبهای ۲ کیلویی: ۳۳۰ هزار تومان
شیر پرچرب یک لیتری: ۱۶۰ هزار تومان
نوشابه خانواده: ۱۲۰ هزار تومان
کره ۲۵۰ گرمی: ۲۷۰ هزار تومان
لپه: ۶۰۵ هزار تومان
نخود: ۵۶۰ هزار تومان
لوبیا چیتی: ۵۷۰ هزار تومان
پیاز: ۶۰ هزار تومان
سیبزمینی: ۷۰ هزار تومان
گوجهفرنگی: ۶۵ هزار تومان
این فقط یک فهرست قیمت نیست؛ گزارش روزانه کوچکتر شدن سفره مردم است.
خبرگزاریهای حکومتی میتوانند با روایتسازی، سانسور و آمارهای رنگارنگ واقعیت را پنهان کنند، اما سفره مردم را نمیتوان سانسور کرد. آخرین داور هر ادعایی نه خبرگزاریها، بلکه جیب خالی مردم و قیمتهای روی قفسههای بازار است.
واقعیتی که نه با سانسور از بین میرود و نه با روایتسازی تغییر میکند.
@Eterazebazar
💢 برای شاخ و شانه کشیدن، تهدید و هزینههای کلان همیشه پول هست؛ اما وقتی نوبت حقوق بازنشسته، معیشت مردم و سفره خانوادهها میرسد، میگویند بودجه نیست!
بازنشستهای که یک عمر کار کرده و حق بیمه پرداخت کرده، امروز با حقوقی زندگی میکند که حتی تا دهم ماه هم دوام نمیآورد. هر روز قیمتها بالاتر میرود، اما حقوقها جا میماند.
📌 بازنشستگان میپرسند با این هزینههای سرسامآور مسکن، دارو، درمان و خوراک چگونه باید زندگی کرد؟
شرمندگی در برابر خانواده، سختتر از خود فقر است. مردمی که سالها کار کردند، امروز برای تأمین سادهترین نیازهای زندگی درماندهاند.
هیچ جامعهای با نادیده گرفتن معیشت مردم به آرامش و ثبات نمیرسد. سفرههای خالی را نمیتوان با شعار، وعده و آمار پُر کرد.
@Eterazebazar
بازنشستهای که یک عمر کار کرده و حق بیمه پرداخت کرده، امروز با حقوقی زندگی میکند که حتی تا دهم ماه هم دوام نمیآورد. هر روز قیمتها بالاتر میرود، اما حقوقها جا میماند.
📌 بازنشستگان میپرسند با این هزینههای سرسامآور مسکن، دارو، درمان و خوراک چگونه باید زندگی کرد؟
شرمندگی در برابر خانواده، سختتر از خود فقر است. مردمی که سالها کار کردند، امروز برای تأمین سادهترین نیازهای زندگی درماندهاند.
هیچ جامعهای با نادیده گرفتن معیشت مردم به آرامش و ثبات نمیرسد. سفرههای خالی را نمیتوان با شعار، وعده و آمار پُر کرد.
@Eterazebazar
🏦 اختلالها رفع شد یا فقط اطلاعیهها؟
در حالی که اعلام شده بود اختلال خدمات بانکی ۴ بانک برطرف شده است، گزارشهای کاربران نشان میدهد بسیاری از خدمات غیرحضوری، اینترنتبانک و موبایلبانک همچنان با مشکل مواجه هستند.
📌 اگر مشکل برطرف شده، پس این همه ناتوانی در ورود به سامانهها، انتقال وجه و استفاده از خدمات بانکی چیست؟
امروز بانکداری الکترونیک دیگر یک خدمت جانبی نیست؛ بخشی از زندگی روزمره مردم و کسبوکارهاست. هر ساعت اختلال میتواند هزاران نفر را در پرداختها، خریدها و امور مالی دچار مشکل کند.
🔥 آنچه مردم میبینند با آنچه در اطلاعیهها گفته میشود، همخوانی ندارد. وقتی کاربران همچنان با خطا، قطعی و اختلال روبهرو هستند، اعلام رفع مشکل روی کاغذ نمیتواند جای عملکرد واقعی را بگیرد.
@Eterazebazar
در حالی که اعلام شده بود اختلال خدمات بانکی ۴ بانک برطرف شده است، گزارشهای کاربران نشان میدهد بسیاری از خدمات غیرحضوری، اینترنتبانک و موبایلبانک همچنان با مشکل مواجه هستند.
📌 اگر مشکل برطرف شده، پس این همه ناتوانی در ورود به سامانهها، انتقال وجه و استفاده از خدمات بانکی چیست؟
امروز بانکداری الکترونیک دیگر یک خدمت جانبی نیست؛ بخشی از زندگی روزمره مردم و کسبوکارهاست. هر ساعت اختلال میتواند هزاران نفر را در پرداختها، خریدها و امور مالی دچار مشکل کند.
🔥 آنچه مردم میبینند با آنچه در اطلاعیهها گفته میشود، همخوانی ندارد. وقتی کاربران همچنان با خطا، قطعی و اختلال روبهرو هستند، اعلام رفع مشکل روی کاغذ نمیتواند جای عملکرد واقعی را بگیرد.
@Eterazebazar
اعتراض مدنی بازار
🏦 اختلالها رفع شد یا فقط اطلاعیهها؟ در حالی که اعلام شده بود اختلال خدمات بانکی ۴ بانک برطرف شده است، گزارشهای کاربران نشان میدهد بسیاری از خدمات غیرحضوری، اینترنتبانک و موبایلبانک همچنان با مشکل مواجه هستند. 📌 اگر مشکل برطرف شده، پس این همه ناتوانی…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🏦 بانکها میگویند اختلال رفع شده؛ بازار چیز دیگری میگوید.
وقتی موبایلبانک و اینترنتبانک از کار میافتد، اولین ضربه را بازار میخورد. خرید و فروش متوقف میشود، انتقال پول انجام نمیشود و مردم و کسبه سرگردان میمانند.
🔥 ظاهراً فقط روی کاغذ اختلال رفع شده؛ چون در عمل هنوز بسیاری از کاربران با مشکل مواجه هستند.
@Eterazebazar
وقتی موبایلبانک و اینترنتبانک از کار میافتد، اولین ضربه را بازار میخورد. خرید و فروش متوقف میشود، انتقال پول انجام نمیشود و مردم و کسبه سرگردان میمانند.
🔥 ظاهراً فقط روی کاغذ اختلال رفع شده؛ چون در عمل هنوز بسیاری از کاربران با مشکل مواجه هستند.
@Eterazebazar
🏥 زنگ خطر در نظام درمان؛ پرستاران میروند، مسئولان فقط آمار میدهند
سال گذشته ۱۸۰۰ پرستار ترک شغل کردند، ۸۰۰ نفر استعفا دادند، ۳۸۰ نفر مهاجرت کردند و ۱۶۰۰ نفر نیز بازنشسته شدند.
📌 وقتی پرستار با حقوق ناکافی، اضافهکاری اجباری، تأخیر در پرداخت مطالبات و فشار سنگین کاری روبهرو باشد، نتیجه چیزی جز ترک شغل و مهاجرت نخواهد بود.
امروز کمبود پرستار فقط مشکل یک صنف نیست؛ مستقیماً به سلامت مردم گره خورده است. بیماری که ساعتها در صف خدمات درمانی میماند و بیماری که بر بالینش پرستار کافی وجود ندارد، نتیجه همین سیاستها را لمس میکند.
🔥 سالهاست پرستاران از حقوق پایین، تبعیض، معوقات و شرایط سخت کاری میگویند، اما ظاهراً گوش شنوایی وجود ندارد. حالا آمارها نشان میدهد که خستگی و ناامیدی در حال خارج شدن از بیمارستانهاست.
⚠️ وقتی پرستاران یکی پس از دیگری میروند، این فقط خروج نیروی کار نیست؛ فرسایش یکی از مهمترین ستونهای نظام سلامت کشور است.
@Eterazebazar
سال گذشته ۱۸۰۰ پرستار ترک شغل کردند، ۸۰۰ نفر استعفا دادند، ۳۸۰ نفر مهاجرت کردند و ۱۶۰۰ نفر نیز بازنشسته شدند.
📌 وقتی پرستار با حقوق ناکافی، اضافهکاری اجباری، تأخیر در پرداخت مطالبات و فشار سنگین کاری روبهرو باشد، نتیجه چیزی جز ترک شغل و مهاجرت نخواهد بود.
امروز کمبود پرستار فقط مشکل یک صنف نیست؛ مستقیماً به سلامت مردم گره خورده است. بیماری که ساعتها در صف خدمات درمانی میماند و بیماری که بر بالینش پرستار کافی وجود ندارد، نتیجه همین سیاستها را لمس میکند.
🔥 سالهاست پرستاران از حقوق پایین، تبعیض، معوقات و شرایط سخت کاری میگویند، اما ظاهراً گوش شنوایی وجود ندارد. حالا آمارها نشان میدهد که خستگی و ناامیدی در حال خارج شدن از بیمارستانهاست.
⚠️ وقتی پرستاران یکی پس از دیگری میروند، این فقط خروج نیروی کار نیست؛ فرسایش یکی از مهمترین ستونهای نظام سلامت کشور است.
@Eterazebazar
🥖 کمبود نان و صفهای طولانی در اقلید؛ نان هم به دغدغه مردم تبدیل شد
تعطیلی برخی نانواییها و کمبود نان در اقلید، این روزها به یکی از نگرانیهای جدی شهروندان تبدیل شده است. کاهش تعداد نانواییهای فعال باعث ایجاد صفهای طولانی و مشکلاتی برای تأمین نان مورد نیاز مردم شده است.
📌 نان، اصلیترین و در بسیاری از خانوادهها آخرین کالای باقیمانده در سفره مردم است. به همین دلیل هرگونه اختلال در تأمین آن، مستقیماً زندگی روزمره شهروندان را تحت تأثیر قرار میدهد.
🔥 در شرایطی که بسیاری از اقلام غذایی به دلیل گرانی از سفرهها حذف شدهاند، مردم انتظار دارند حداقل برای تهیه نان با مشکل روبهرو نشوند. اما اکنون صفهای طولانی و کمبود نان، به دغدغه جدید خانوادهها در اقلید تبدیل شده است.
⚠️ وقتی مردم برای تهیه نان، ابتداییترین نیاز معیشتی خود، نگران باشند، این فقط یک مشکل صنفی یا محلی نیست!
@Eterazebazar
تعطیلی برخی نانواییها و کمبود نان در اقلید، این روزها به یکی از نگرانیهای جدی شهروندان تبدیل شده است. کاهش تعداد نانواییهای فعال باعث ایجاد صفهای طولانی و مشکلاتی برای تأمین نان مورد نیاز مردم شده است.
📌 نان، اصلیترین و در بسیاری از خانوادهها آخرین کالای باقیمانده در سفره مردم است. به همین دلیل هرگونه اختلال در تأمین آن، مستقیماً زندگی روزمره شهروندان را تحت تأثیر قرار میدهد.
🔥 در شرایطی که بسیاری از اقلام غذایی به دلیل گرانی از سفرهها حذف شدهاند، مردم انتظار دارند حداقل برای تهیه نان با مشکل روبهرو نشوند. اما اکنون صفهای طولانی و کمبود نان، به دغدغه جدید خانوادهها در اقلید تبدیل شده است.
⚠️ وقتی مردم برای تهیه نان، ابتداییترین نیاز معیشتی خود، نگران باشند، این فقط یک مشکل صنفی یا محلی نیست!
@Eterazebazar
بازار زرگرهای کرمانشاه در خاموشی؛ مغازهها یکی پس از دیگری تعطیل شدند
امروز در بازار زرگرهای کرمانشاه، بسیاری از مغازهها چراغهای خود را خاموش کردند و بخش قابل توجهی از واحدهای صنفی نیز تعطیل بودند.
@Eterazebazar
امروز در بازار زرگرهای کرمانشاه، بسیاری از مغازهها چراغهای خود را خاموش کردند و بخش قابل توجهی از واحدهای صنفی نیز تعطیل بودند.
@Eterazebazar
💰 دلار به قیمتهای قبل از جنگ برگشته؛ آیا قیمتها هم برمیگردند؟
دلار دوباره به محدوده قیمتهای قبل از شروع جنگ و تنشها رسیده است. همان روزها که بسیاری از مسئولین بی کفایت و واردکنندگان افزایش قیمتها را با بهانه افزایش نرخ ارز، محاصره و مشکلات واردات توجیه میکردند.
📌 اما حالا یک سؤال ساده:
اگر دلار برگشته، آیا قیمتها هم برمیگردند؟
🔹 مسکن دهها درصد گرانتر شده است.
🔹 خودرو جهش قیمتی داشته است.
🔹 اقلام خوراکی افزایشهای سنگین را تجربه کردهاند.
🔹 مصالح ساختمانی به شدت گران شدهاند.
🔥 وقتی دلار بالا میرفت، قیمتها با سرعت افزایش پیدا میکرد. حالا که دلار عقبنشینی کرده، مردم منتظرند همان سرعت را در کاهش قیمتها هم ببینند.
⚠️ سؤال مردم از ، واردکنندگان و مسئولان بی کفایت این است:
کالاهایی که به بهانه دلار، تحریم، جنگ و محاصره چند برابر شدند، آیا به قیمتهای قبل بازمیگردند یا گرانی فقط یکطرفه عمل میکند؟
@Eterazebazar
دلار دوباره به محدوده قیمتهای قبل از شروع جنگ و تنشها رسیده است. همان روزها که بسیاری از مسئولین بی کفایت و واردکنندگان افزایش قیمتها را با بهانه افزایش نرخ ارز، محاصره و مشکلات واردات توجیه میکردند.
📌 اما حالا یک سؤال ساده:
اگر دلار برگشته، آیا قیمتها هم برمیگردند؟
🔹 مسکن دهها درصد گرانتر شده است.
🔹 خودرو جهش قیمتی داشته است.
🔹 اقلام خوراکی افزایشهای سنگین را تجربه کردهاند.
🔹 مصالح ساختمانی به شدت گران شدهاند.
🔥 وقتی دلار بالا میرفت، قیمتها با سرعت افزایش پیدا میکرد. حالا که دلار عقبنشینی کرده، مردم منتظرند همان سرعت را در کاهش قیمتها هم ببینند.
⚠️ سؤال مردم از ، واردکنندگان و مسئولان بی کفایت این است:
کالاهایی که به بهانه دلار، تحریم، جنگ و محاصره چند برابر شدند، آیا به قیمتهای قبل بازمیگردند یا گرانی فقط یکطرفه عمل میکند؟
@Eterazebazar
نان گران شد؛ هزینهها را مردم میدهند
📌 در کاشان، قیمت انواع نان به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و در مهاباد نیز نرخ نان لواش از ۷۵۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسیده است.
📌 سالهاست نانوایان از افزایش هزینههای آرد، دستمزد، اجاره، بیمه، انرژی و تجهیزات گلایه دارند. اما به جای حمایت مؤثر، هر روز فشار بیشتری بر این صنف وارد شده است.
🔥 دولت نانوایان را با هزینههای فزاینده تنها گذاشت و در نهایت بخش بزرگی از این هزینهها به سفره مردم منتقل شد. نتیجه این شده که هم نانوا زیر فشار است و هم مردمی که هر روز باید نان را گرانتر بخرند.
گوشت گران شد، لبنیات گران شد، برنج گران شد و حالا نان هم گرانتر شده است؛ کالایی که برای بسیاری از خانوادهها آخرین تکیهگاه سفره است.
⚠️ وقتی حمایت از تولید و نانوا جای خود را به افزایش هزینهها میدهد، آخرین حلقه زنجیره همیشه مردم هستند؛ مردمی که باید بهای همه ناکارآمدیها را از جیب خود پرداخت کنند.
@Eterazebazar
📌 در کاشان، قیمت انواع نان به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و در مهاباد نیز نرخ نان لواش از ۷۵۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسیده است.
📌 سالهاست نانوایان از افزایش هزینههای آرد، دستمزد، اجاره، بیمه، انرژی و تجهیزات گلایه دارند. اما به جای حمایت مؤثر، هر روز فشار بیشتری بر این صنف وارد شده است.
🔥 دولت نانوایان را با هزینههای فزاینده تنها گذاشت و در نهایت بخش بزرگی از این هزینهها به سفره مردم منتقل شد. نتیجه این شده که هم نانوا زیر فشار است و هم مردمی که هر روز باید نان را گرانتر بخرند.
گوشت گران شد، لبنیات گران شد، برنج گران شد و حالا نان هم گرانتر شده است؛ کالایی که برای بسیاری از خانوادهها آخرین تکیهگاه سفره است.
⚠️ وقتی حمایت از تولید و نانوا جای خود را به افزایش هزینهها میدهد، آخرین حلقه زنجیره همیشه مردم هستند؛ مردمی که باید بهای همه ناکارآمدیها را از جیب خود پرداخت کنند.
@Eterazebazar
وقتی کارمند بانک هم از پس هزینههای زندگی برنمیآید...
نارضایتی از حقوق و مزایا در میان پرسنل بانک سپه به حدی رسیده که به اعتصاب و اعتراض رسید .
.
🔥 وقتی کسی که هر روز با اعداد و ارقام مالی سر و کار دارد، خودش زیر بار هزینههای زندگی خم شده، یعنی بحران معیشت از مرز هشدار عبور کرده است.
حقوقها ریالی ماندهاند، اما هزینههای زندگی انگار دلاری و لحظهای افزایش پیدا میکنند. اجاره، خوراک، درمان و آموزش هر روز گرانتر میشوند و حقوقبگیران هر روز فقیرتر.
⚠️ وقتی صدای نارضایتی از بانک، بیمارستان، مدرسه، کارخانه و بازار به طور همزمان شنیده میشود، دیگر نمیتوان مشکل را به یک صنف یا یک گروه محدود کرد؛ این صدای فشاری است که بر بخش بزرگی از جامعه سنگینی میکند.
@Eterazebazar
نارضایتی از حقوق و مزایا در میان پرسنل بانک سپه به حدی رسیده که به اعتصاب و اعتراض رسید .
.
🔥 وقتی کسی که هر روز با اعداد و ارقام مالی سر و کار دارد، خودش زیر بار هزینههای زندگی خم شده، یعنی بحران معیشت از مرز هشدار عبور کرده است.
حقوقها ریالی ماندهاند، اما هزینههای زندگی انگار دلاری و لحظهای افزایش پیدا میکنند. اجاره، خوراک، درمان و آموزش هر روز گرانتر میشوند و حقوقبگیران هر روز فقیرتر.
⚠️ وقتی صدای نارضایتی از بانک، بیمارستان، مدرسه، کارخانه و بازار به طور همزمان شنیده میشود، دیگر نمیتوان مشکل را به یک صنف یا یک گروه محدود کرد؛ این صدای فشاری است که بر بخش بزرگی از جامعه سنگینی میکند.
@Eterazebazar
اعتراض مدنی بازار
🚨 تجمع اعتراضی مقابل دادستانی تهران جمعی از حوالهداران خودروهای لاماری امروز ۱۹ خرداد ۱۴۰۵ با حضور مقابل دادستانی تهران، نسبت به آنچه «بدعهدی، تأخیر در تحویل و بیپاسخ ماندن مطالبات مشتریان» عنوان میکنند، دست به تجمع اعتراضی زدند. @Eterazebazar
«سه ماه تأخیر، چند میلیارد افزایش؛ خریداران لاماری: شرکت از بدعهدی خود سود میبرد»
تجمع و اعتراض خریداران لاماری؛ مطالبه اجرای قرارداد و توقف افزایشهای غیرقانونی قیمت
خریداران خودرو سواری لاماری ایما از شرکت آرین پارس موتور در آبانماه 140 4 با پرداخت نیمی از مبلغ آن به مبلغ یک ملیارد و هفتاد هشت ملیارد پیش خرید نموديم با موعد تحویل هفته چهارم اسفندماه 1404 که هماکنون بعد از گذشت بیش از سه ماه تاریخ تحویل؛ تاکنون از تحویل خودرو خودداری نمودند درحالیکه با تبعیض و ناعدالتی و پارتی بازی برای تعدادی در بهمن ماه 140 4 با مبلغ 1/914 ملیارد تومان دعوتنامه صادر نمودند. و تعدادی هم در خردادماه 140 5 با مبلغ 2/550 ملیارد تومان دعوتنامه صادر نمودند. که با توجه به تخلف شرکت در عدم تحویل خودرو شرکت با صدور هر دعوتنامه قیمت را بالا می برد و در واقع با تاخیر هر چه بیشتر سود بیشتری عاید شرکت میگردد در حالیکه این موضوع بر خلاف قانون است که میگوید هیچکس نباید از تخلف خود منتفع شود(قاعده منع انتفاع از عمل نامشروع خود) در واقع شرکت از تاخیر خود دارد سود می برد و این تاخیر هر چه بیشتر شود سود شرکت هم بیشتر می شود
در حال حاضر با توجه به اینکه ماده 473 شورای رقابت که از متن قرارداد است که با اشاره به اینکه نیمی از قیمت خودرو در زمان ثبت نام پرداخت گردیده است دیگر شرکت نمی تواند نسبت به نصف مبلغ پرداختی افزایش قیمت داشته باشد اما شرکت در دعوتنامه های خود این موضوع را رعایت نمی کند و با هر دعوتنامه میزان قابل توجهی قیمت خودرو را افزایش می دهد.
اما هماکنون با ارعاب و تهدید به خریداران اعلام نمودند که باید از خرید خودرو انصراف بدید در حالیکه بر خلاف مفاد قرارداد مبلغی ناچیز نسبت به آنچه شرکت تعهد دارد به خریداران پرداخت نمایند و چندین بار با تجمع در جلوی نمایندگی و شرکت در تهران اعتراض خود را اعلام کردیم اما متاسفانه با توجه به شکایتهایی که در 124 و تعزیرات حکومتی و دادگاهها صورت گرفته به هیچ نتیجه ایی نرسیدیم. خواسته های خریداران خودرو ارسال دعوتنامه و تحویل خودرو در اسرع وقت و رعایت ماده 473 شورای رقابت و محاسبه قیمت به قیمت هفته چهارم اسفندماه 140 4 که زمان موعد تحویل خودرو در قرارداد است واین خواسته های به حق خریداران خودرو است اما شرکت با حمایت از وزارت صمت و دولت و قوه قضائیه حق خریداران را تضییع میکند و هیچ مقامی هم جوابگو نیست.
@Eterazebazar
تجمع و اعتراض خریداران لاماری؛ مطالبه اجرای قرارداد و توقف افزایشهای غیرقانونی قیمت
خریداران خودرو سواری لاماری ایما از شرکت آرین پارس موتور در آبانماه 140 4 با پرداخت نیمی از مبلغ آن به مبلغ یک ملیارد و هفتاد هشت ملیارد پیش خرید نموديم با موعد تحویل هفته چهارم اسفندماه 1404 که هماکنون بعد از گذشت بیش از سه ماه تاریخ تحویل؛ تاکنون از تحویل خودرو خودداری نمودند درحالیکه با تبعیض و ناعدالتی و پارتی بازی برای تعدادی در بهمن ماه 140 4 با مبلغ 1/914 ملیارد تومان دعوتنامه صادر نمودند. و تعدادی هم در خردادماه 140 5 با مبلغ 2/550 ملیارد تومان دعوتنامه صادر نمودند. که با توجه به تخلف شرکت در عدم تحویل خودرو شرکت با صدور هر دعوتنامه قیمت را بالا می برد و در واقع با تاخیر هر چه بیشتر سود بیشتری عاید شرکت میگردد در حالیکه این موضوع بر خلاف قانون است که میگوید هیچکس نباید از تخلف خود منتفع شود(قاعده منع انتفاع از عمل نامشروع خود) در واقع شرکت از تاخیر خود دارد سود می برد و این تاخیر هر چه بیشتر شود سود شرکت هم بیشتر می شود
در حال حاضر با توجه به اینکه ماده 473 شورای رقابت که از متن قرارداد است که با اشاره به اینکه نیمی از قیمت خودرو در زمان ثبت نام پرداخت گردیده است دیگر شرکت نمی تواند نسبت به نصف مبلغ پرداختی افزایش قیمت داشته باشد اما شرکت در دعوتنامه های خود این موضوع را رعایت نمی کند و با هر دعوتنامه میزان قابل توجهی قیمت خودرو را افزایش می دهد.
اما هماکنون با ارعاب و تهدید به خریداران اعلام نمودند که باید از خرید خودرو انصراف بدید در حالیکه بر خلاف مفاد قرارداد مبلغی ناچیز نسبت به آنچه شرکت تعهد دارد به خریداران پرداخت نمایند و چندین بار با تجمع در جلوی نمایندگی و شرکت در تهران اعتراض خود را اعلام کردیم اما متاسفانه با توجه به شکایتهایی که در 124 و تعزیرات حکومتی و دادگاهها صورت گرفته به هیچ نتیجه ایی نرسیدیم. خواسته های خریداران خودرو ارسال دعوتنامه و تحویل خودرو در اسرع وقت و رعایت ماده 473 شورای رقابت و محاسبه قیمت به قیمت هفته چهارم اسفندماه 140 4 که زمان موعد تحویل خودرو در قرارداد است واین خواسته های به حق خریداران خودرو است اما شرکت با حمایت از وزارت صمت و دولت و قوه قضائیه حق خریداران را تضییع میکند و هیچ مقامی هم جوابگو نیست.
@Eterazebazar
📚 کاغذ، خودکار و کتاب آنقدر گران شدهاند که انگار آرامآرام به روزگاری برمیگردیم که تحصیل امتیاز ثروتمندان بود، نه حق همه مردم.
امروز بسیاری از خانوادهها برای خرید سادهترین لوازمالتحریر فرزندانشان با مشکل روبهرو هستند. هزینهای که روزی بخش کوچکی از مخارج خانواده بود، حالا به باری سنگین تبدیل شده است.
🔥 جامعهای که در آن نان، دارو، مسکن و حالا آموزش هر روز دور از دسترستر میشوند، باید نگران آینده خود باشد. فقر فقط از سفرهها شروع نمیشود؛ وقتی به دفتر و کتاب دانشآموزان برسد، آینده یک نسل را هدف گرفته است.
⚠️ اگر آموزش به کالایی گران تبدیل شود، شکاف طبقاتی عمیقتر خواهد شد؛ چون فرزندان ثروتمندان همچنان درس میخوانند، اما فرزندان خانوادههای کمدرآمد هر روز یک قدم از فرصتهای برابر دورتر میشوند.
@Eterazebazar
امروز بسیاری از خانوادهها برای خرید سادهترین لوازمالتحریر فرزندانشان با مشکل روبهرو هستند. هزینهای که روزی بخش کوچکی از مخارج خانواده بود، حالا به باری سنگین تبدیل شده است.
🔥 جامعهای که در آن نان، دارو، مسکن و حالا آموزش هر روز دور از دسترستر میشوند، باید نگران آینده خود باشد. فقر فقط از سفرهها شروع نمیشود؛ وقتی به دفتر و کتاب دانشآموزان برسد، آینده یک نسل را هدف گرفته است.
⚠️ اگر آموزش به کالایی گران تبدیل شود، شکاف طبقاتی عمیقتر خواهد شد؛ چون فرزندان ثروتمندان همچنان درس میخوانند، اما فرزندان خانوادههای کمدرآمد هر روز یک قدم از فرصتهای برابر دورتر میشوند.
@Eterazebazar
قیمت کالاهای اساسی – سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۵
مرغ: ۴۸۰ هزار تومان
برنج طارم اعلا: ۵۸۵ هزار تومان
روغن نیمهجامد ۵ کیلویی: ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
تخممرغ (هر شانه): ۵۴۰ هزار تومان
گوشت گوساله: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
گوشت گوسفندی: ۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان
ماکارونی رشتهای: ۷۵ هزار تومان
رب گوجهفرنگی: ۱۶۰ هزار تومان
ماست دبهای کمچرب ۲ کیلویی: ۳۳۰ هزار تومان
شیر پرچرب پاکتی ۱ لیتری: ۱۶۰ هزار تومان
نوشابه خانواده: ۱۲۰ هزار تومان
کره ۲۵۰ گرمی: ۲۷۰ هزار تومان
لپه: ۶۰۰ هزار تومان
نخود: ۵۶۰ هزار تومان
لوبیا چیتی: ۵۷۰ هزار تومان
پیاز: ۶۰ هزار تومان
سیبزمینی: ۷۵ هزار تومان
گوجهفرنگی: ۶۵ هزار تومان
🔥 وقتی حقوقها با سرعت لاکپشت حرکت میکنند و قیمتها با سرعت موشک بالا میروند، نتیجه چیزی جز کاهش قدرت خرید و حذف تدریجی کالاهای ضروری از سفره خانوارها نیست.
⚠️ واقعیتی که هر روز در بازار دیده میشود این است: مردم کمتر میخرند، کسبه کمتر میفروشند و رکود و گرانی دست در دست هم، فشار بیشتری بر جامعه وارد میکنند.
@Eterazebazar
مرغ: ۴۸۰ هزار تومان
برنج طارم اعلا: ۵۸۵ هزار تومان
روغن نیمهجامد ۵ کیلویی: ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
تخممرغ (هر شانه): ۵۴۰ هزار تومان
گوشت گوساله: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
گوشت گوسفندی: ۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان
ماکارونی رشتهای: ۷۵ هزار تومان
رب گوجهفرنگی: ۱۶۰ هزار تومان
ماست دبهای کمچرب ۲ کیلویی: ۳۳۰ هزار تومان
شیر پرچرب پاکتی ۱ لیتری: ۱۶۰ هزار تومان
نوشابه خانواده: ۱۲۰ هزار تومان
کره ۲۵۰ گرمی: ۲۷۰ هزار تومان
لپه: ۶۰۰ هزار تومان
نخود: ۵۶۰ هزار تومان
لوبیا چیتی: ۵۷۰ هزار تومان
پیاز: ۶۰ هزار تومان
سیبزمینی: ۷۵ هزار تومان
گوجهفرنگی: ۶۵ هزار تومان
🔥 وقتی حقوقها با سرعت لاکپشت حرکت میکنند و قیمتها با سرعت موشک بالا میروند، نتیجه چیزی جز کاهش قدرت خرید و حذف تدریجی کالاهای ضروری از سفره خانوارها نیست.
⚠️ واقعیتی که هر روز در بازار دیده میشود این است: مردم کمتر میخرند، کسبه کمتر میفروشند و رکود و گرانی دست در دست هم، فشار بیشتری بر جامعه وارد میکنند.
@Eterazebazar
شما اگر قرار بود توافق کنید، ۲۰ سال پیش میکردید.
نسلی که جوانیاش را در انتظار وعدهها، مذاکرات، تحریمها، بحرانها و فردای بهتر گذراند، دیگر آن سالها را پس نمیگیرد.
📌 خیلیها خانهدار نشدند، خیلیها ازدواج نکردند، خیلیها مهاجرت کردند و خیلیها بهترین سالهای عمرشان را با امیدی گذراندند که هر بار به آینده موکول شد.
🔥 شاید توافقی امضا شود، شاید نشود؛ اما یک چیز برنمیگردد: عمر و جوانی مردمی که هزینه همه این سالها را پرداخت کردند.
ما دیگر جوان نمیشویم.
@Eterazebazar
نسلی که جوانیاش را در انتظار وعدهها، مذاکرات، تحریمها، بحرانها و فردای بهتر گذراند، دیگر آن سالها را پس نمیگیرد.
📌 خیلیها خانهدار نشدند، خیلیها ازدواج نکردند، خیلیها مهاجرت کردند و خیلیها بهترین سالهای عمرشان را با امیدی گذراندند که هر بار به آینده موکول شد.
🔥 شاید توافقی امضا شود، شاید نشود؛ اما یک چیز برنمیگردد: عمر و جوانی مردمی که هزینه همه این سالها را پرداخت کردند.
ما دیگر جوان نمیشویم.
@Eterazebazar