Farsi VOA
130K subscribers
55.9K photos
67.9K videos
27 files
88.5K links
تنها کانال رسمی بخش فارسی صدای آمريكا
عكس، خبر و فيلم هاى خود را براى ما بفرستيد:
@sendVOA
Download Telegram
🔺آمریکا قطعنامه‌ رسیدگی به مین‌گذاری دریایی جمهوری اسلامی را در «شورای امنیت» پیش می‌برد

▪️ایالات متحده در حال پیشبرد یک قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد است که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز را هدف قرار می‌دهد.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146687.html
@FarsiVOA
⚡️کانال تلگرامی وحیدآنلاین از شنیده شدن صدای انفجار در قشم و بندرعباس در بامداد روز سه‌شنبه به وقت ایران خبر می‌‌دهد.
@FaraiVOA
🔺لیندزی گراهام: نیازی به اعزام نیروی زمینی به ایران نیست؛ میلیون‌ها نیروی زمینی آنجا هستند که فقط سلاح ندارند

▪️لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت «ما نیازی به اعزام نیروهای زمینی آمریکا» به داخل ایران نداریم زیرا «میلیون‌ها نیروی زمینی در ایران داریم که فقط هیچ سلاحی ندارند.»

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146688.html
@FarsiVOA
⚡️سنتکام با انتشار این تصویر گفت هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی آمریکا در میان بیش از ۱۰۰ هواپیمایی هستند که از «پروژه آزادی» پشتیبانی می‌کنند. سنتکام گفت در طول این «عملیات دفاعی» این ادوات جنگی پیشرفته به محافظت از نیروهای آمریکایی و دفاع از کشتیرانی تجاری کمک می‌کنند.
@FarsiVOA
ارتش اسرائیل اعلام کرد که حزب‌الله، گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، در چند ساعت گذشته در دو حادثه جداگانه، چندین خمپاره به سوی نیروهای اسرائیلی مستقر در جنوب لبنان شلیک کرد. بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، هیچ تلفات یا زخمی‌ در میان نیروهای اسرائیلی در جریان این حملات گزارش نشده است.

کمی قبل از آن، حزب‌الله اعلام کرد که نیروهایش دوشنبه در جنوب لبنان، نزدیک مرز، با سربازان اسرائیلی درگیر شده‌اند؛ جایی که نیروهای اسرائیلی با وجود آتش‌بس شکننده‌ای که از ۱۷ آوریل برقرار شده، همچنان در آنجا عملیات دارند.

این گروه مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از تلاش نیروهای اسرائیلی برای پیشروی در نزدیکی شهر دیر سریان، نیروهایش «به سوی نیروی دشمن آتش گشودند و وارد درگیری‌های شدید با آن‌ها شدند.»

دیر سریان در داخل «خط زرد» اعلام‌شده توسط اسرائیل قرار دارد؛ خطی که تا عمق ۱۰ کیلومتری (۶ مایل) در طول مرز در جنوب لبنان امتداد دارد و به ساکنان گفته شده به آن بازنگردند.
@FarsiVOA
وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد کشتی تحت مدیریت این کشور که روز دوشنبه پس از یک انفجار در تنگه هرمز دچار آتش‌سوزی شد، برای بررسی و تعمیرات به یک بندر نزدیک یدک‌کشی خواهد شد.

این وزارتخانه روز سه‌شنبه اعلام کرد که پس از یدک‌کشی کشتی، تحقیقات برای تعیین علت دقیق آتش‌سوزی انجام خواهد شد. به گفته مقامات سئول، این کشتی ۲۴ خدمه از جمله شش شهروند کره‌جنوبی را حمل می‌کرد و هیچ تلفات جانی گزارش نشده است.

از زمان آغاز جنگ در خاورمیانه، ۲۶ کشتی مرتبط با کره‌جنوبی به دلیل مسدود شدن تنگه هرمز در منطقه گرفتار شده‌اند.

پرزیدنت ترامپ با اشاره به حمله روز دوشنبه جمهوری اسلامی به «کشورهای غیرمرتبط»، در تروت سوشال نوشت که رژیم ایران در رابطه با عبور و مرور کشتی‌ها، یعنی عملیات «پروژه آزادی»، به کشورهای غیرمرتبط - از جمله یک کشتی باری کره جنوبی - حمله کرده است. در ادامه این پیام آمده است:‌ «شاید وقت آن رسیده است که کره جنوبی هم به این مأموریت بپیوندد!»
@FarsiVOA
🔺سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار دسترسی نرگس محمدی به پزشکانش و آزادی فوری او شد

▪️سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، با اشاره به وخامت وضعیت جسمی نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل، از مقامات جمهوری اسلامی خواست دسترسی به پزشکانش فراهم و فوراً آزاد شود.

▪️دبیرکل سازمان ملل متحد هم نگرانی خود را نسبت به وضعیت پزشکی محمدی ابراز کرد و از مقامات ایرانی خواست که اطمینان حاصل کنند او مراقبت‌های پزشکی فوری متناسب با وضعیت سلامت خود را دریافت می‌کند.

▪️همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفته است که وضعیت پزشکی نرگس محمدی به دلیل بیماری‌های مزمن قبلی که در نتیجه بازداشتش ایجاد شده‌اند، وخیم‌تر شده و در مورد وخامت شرایط بازداشت در زندان‌های جمهوری اسلامی هشدار داده است.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146689.html
خبرگزاری مهر گزارش داد که در چند شناور تجاری در اسکله بندر دیر در جنوب ایران آتش‌سوزی رخ داده است.

مجید عمرانی، مسئول آتش‌نشانی بندر دیر، روز سه‌شنبه به این خبرگزاری گفت: «در حال حاضر دو لنج تجاری فایبرگلاس دچار حریق شده‌اند و نیروهای آتش‌نشانی در حال تلاش برای مهار آتش هستند. عملیات اطفای حریق در یکی از لنج‌ها رو به پایان است.»

او افزود: «دو لنج چوبی که در مجاورت این دو شناور قرار داشتند نیز بر اثر شدت حریق، دچار آتش‌سوزی شدند که در حال اطفا آنها هستیم.»

هنوز گزارشی درباره علت این حادثه منتشر نشده است.
@FarsiVOA
وزارت خارجه هند اعلام کرد که حمله به فجیره در امارات متحده عربی را که منجر به زخمی شدن سه شهروند هندی شد، «غیرقابل قبول» می‌داند.

این وزارتخانه روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در پیامی در ایکس با اشاره به حمله پهپادی به منطقه صنعت نفت فجیره نوشت: «ما خواستار توقف فوری این درگیری‌ها و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و غیرنظامیان بی‌گناه هستیم.»

امارات متحده عربی اعلام کرده این حمله توسط جمهوری اسلامی انجام شده است.

پیشتر دفتر رسانه‌ای فجیره در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم‌های دفاع مدنی بلافاصله برای مهار آتش‌سوزی به منطقه اعزام شدند و افزود که سه شهروند هندی در این حمله به‌طور متوسط زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

در بیانیه وزارت خارجه هند آمده است: «ما خواستار توقف فوری این درگیری‌ها و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و غیرنظامیان بی‌گناه هستیم.»

هند با تأکید بر «گفت‌وگو و دیپلماسی برای رسیدگی به این وضعیت» افزود: «ما همچنین خواستار کشتیرانی و تجارت آزاد و بدون مانع از طریق تنگه هرمز مطابق با حقوق بین‌الملل هستیم. هند آماده است از تمامی تلاش‌ها برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسائل حمایت کند.»
@FarsiVOA
🔺حذف دو میلیون صندلی از برنامه پروازهای جهان در پی نگرانی از کمبود سوخت هواپیما

▪️شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان طی دو هفته گذشته حدود دو میلیون صندلی را از برنامه پروازهای ماه مه حذف کرده‌اند؛ اقدامی که همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره دسترسی به سوخت هواپیما در هفته‌های آینده انجام شده است.

▪️این کاهش ظرفیت به معنای حذف صندلی‌هایی است که پیش‌تر در برنامه پروازی شرکت‌ها ثبت شده بود، نه لزوماً جابه‌جا نشدن همین تعداد مسافر.

▪️قیمت سوخت هواپیما از آغاز جنگ در ۲۸ فوریه نزدیک به ۸۴ درصد افزایش یافته و شرکت‌های هواپیمایی اروپا را با یکی از جدی‌ترین چالش‌های خود از زمان همه‌گیری کرونا روبه‌رو کرده است.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146701.html
خبرگزاری عرب‌نیوز روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، به نقل از مقامات اماراتی اعلام کرد که پس از تعلیق موقت پروازها در پی یک حمله پهپادی، برخی پروازها در فرودگاه بین‌المللی دبی به‌تدریج از سر گرفته شده است.

شرکت هواپیمایی امارات نیز اعلام کرد که پس از لغو پروازهای برنامه‌ریزی‌شده، از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی با برنامه‌ای محدود فعالیت خواهد کرد.

دفتر رسانه‌ای دبی در شبکه ایکس نوشت: آتشی که در پی برخورد یک پهپاد به یکی از مخازن سوخت در نزدیکی فرودگاه ایجاد شده بود، با موفقیت مهار شده و هیچ‌گونه گزارشی از مصدومیت وجود ندارد.

برخی پروازها به فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم منتقل شده و به مسافران توصیه شده است تا برای اطلاع از آخرین وضعیت با شرکت‌های هواپیمایی خود تماس بگیرند.

امارات متحده عربی روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت از پرتاب چندین موشک و پهپاد از مبدأ ایران به سوی این کشور خبر داده بود.
@FarsiVOA
🔺تداوم حملات روسیه و اوکراین به یکدیگر، با وجود پیشنهاد آتش‌بس

▪️پهپادها و موشک‌های روسیه به تأسیسات تولید گاز متعلق به شرکت دولتی نافتوگاز اوکراین در مناطق پولتاوا و خارکیف اصابت کردند و سه کارمند و دو نیروی امدادی کشته شدند.

▪️این تأسیسات به‌طور قابل توجهی آسیب دیده و تولید در آن متوقف شده است.

▪️همزمان گزارش شده که اوکراین سه‌شنبه تلاش کرد به یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت روسیه حمله کند که این امر باعث آتش‌سوزی در یک منطقه صنعتی در شهر کیریشی در منطقه لنینگراد شد.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146807.html
🔺رویترز: آمریکا آماده اعمال محدودیت ویزا علیه چین است

▪️یک مقام آمریکایی گفته است واشنگتن آماده است در صورت عدم افزایش همکاری پکن برای بازگرداندن اتباع چینی فاقد وضعیت قانونی در آمریکا، محدودیت‌های روادیدی بیشتری علیه چین اعمال کند.

▪️چین در اوایل سال ۲۰۲۵ حدود سه هزار تن از این اتباع را با پروازهای چارتر و تجاری پذیرفت، اما در شش ماه گذشته سطح همکاری خود را کاهش داده است.

▪️بر اساس گزارش رویترز، اکنون بیش از ۱۰۰ هزار تبعه چینی فاقد وضعیت قانونی در آمریکا حضور دارند. بیش از ۳۰ هزار نفر از آن‌ها حکم نهایی اخراج دارند.

▪️بر اساس قانون مهاجرت آمریکا، واشینگتن می‌تواند علیه کشورهایی که در پذیرش اتباع اخراجی خود همکاری نمی‌کنند، تحریم‌های روادیدی اعمال کند.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146809.html
دولت بریتانیا در بیانیه‌ای رسمی، حملات موشکی و پهپادی علیه امارات متحده عربی را محکوم کرد و خواستار توقف تشدید تنش‌ها در منطقه شد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرد ثبات در خلیج فارس مستقیماً بر بریتانیا اثر می‌گذارد و لندن در کنار امارات متحده عربی ایستاده است. او همچنین تأکید کرد بریتانیا به حمایت از دفاع شرکای خود در منطقه خلیج فارس ادامه خواهد داد.

استارمر در این بیانیه گفت این تشدید تنش‌ها باید متوقف شود و از تهران خواست به‌طور معنادار وارد مذاکرات شود تا آتش‌بس در خاورمیانه پایدار بماند و راه‌حلی دیپلماتیک و بلندمدت به دست آید.
@FarsiVOA
یک روز پس از حملات به امارات متحده عربی، انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس این کشور، اعلام کرد جمهوری اسلامی «متجاوز» و «مسئول تشدید بحران در خلیج فارس» است.

در حالی که امارات، جمهوری اسلامی را مسئول حملات روز دوشنبه به بندر فجیره و دیگر نقاط این کشور می‌داند، قرقاش روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که رژیم ایران «منبع خطر و تهدید برای امنیت و ثبات» منطقه است.

او همچنین از «پیام‌های همبستگی کشورهای خلیج فارس، کشورهای عربی و جامعه بین‌المللی با امارات متحده عربی که حمله وحشیانه ایران را محکوم و تقبیح می‌کنند»، قدردانی کرد.

قرقاش نوشت که این پیام‌ها «پایبندی جامعه بین‌المللی به نظامی مبتنی بر ارزش‌ها و مسئولیت‌پذیری را بازتاب می‌دهند، نظامی که رفتارهای یاغیانه را رد کرده و عاملان آن را منزوی می‌سازد.»
@FarsiVOA
🔺کره جنوبی در حال بررسی مشارکت در «پروژه آزادی» ترامپ است

▪️یک رسانه کره‌ای از بررسی مشارکت در «پروژه آزادی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از سوی کره جنوبی خبر داد.

▪️پیشتر پرزیدنت ترامپ با اشاره به حمله روز دوشنبه جمهوری اسلامی به «کشورهای غیرمرتبط؛ از جمله یک کشتی باری کره جنوبی» گفته بود:‌ «شاید وقت آن رسیده است که کره جنوبی هم به این مأموریت بپیوندد.»

▪️یک کشتی تحت مدیریت کره جنوبی روز دوشنبه پس از انفجاری در تنگه هرمز دچار آتش‌سوزی شد.

▪️از زمان آغاز جنگ در خاورمیانه، ۲۶ کشتی مرتبط با کره‌جنوبی به دلیل مسدود شدن تنگه هرمز در منطقه گرفتار شده‌اند.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146810.html
🔺تداوم قطع اینترنت در روز شصت‌وهفتم؛ اینترنت سفید خبرنگاران قطع شد

▪️نت‌بلاکس، نهاد پایش دسترسی به اینترنت، اعلام کرد خاموشی اینترنت در ایران وارد شصت‌وهفتمین روز شده و از هزار و ۵۸۴ ساعت گذشته است.

▪️همزمان، گزارش‌هایی در رسانه‌های ایران درباره قطع یا کاهش دسترسی اینترنت سفید برخی خبرنگاران منتشر شده است؛ موضوعی که نشان‌دهنده طبقاتی شدن «اینترنت طبقاتی» و رویکرد جمهوری اسلامی در تشدید سرکوب دیجیتال ایرانیان است.

▪️مسئله اینترنت سفید دیگر فقط بحث قطع یا وصل شدن چند خط نیست؛ موضوع اصلی، شکل‌گیری ساختاری مبهم برای دسترسی متفاوت به اینترنت است؛ ساختاری که معیار توزیع، مرجع تصمیم‌گیری و نهاد پاسخگوی آن هنوز روشن نیست.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146812.html
🔺چالش بی‌سابقه مسکن در ایران؛ ۵۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارها صرف مسکن می‌‌شود

▪️خبرگزاری ایسنا می‌گوید جهش اجاره ‌بها معیشت مستأجران را با چالشی بی‌سابقه روبه‌رو کرده و دهک‌های پایین، خانوارهای تک‌سرپرست و زوج‌های جوان، آسیب شدیدی را متحمل شده‌اند.

▪️بر اساس این گزارش، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوار صرف اجاره می‌شود و در شهرهای کوچک این رقم بین ۲۰ تا ۵۰ درصد است.

▪️افزایش اجاره بها به ویژه در شهرهای بزرگ منجر به مهاجرت به حاشیه شهرها شده و گزارش‌های رسمی حاکی از افزایش حاشیه‌نشینی، گودنشینی و گسترش سکونتگاه‌های غیرایمن در نقط مختلف کشور است.‌

▪️آمارها نشان می‌دهد حدود ۵۵ درصد جمعیت اجاره‌نشین در ایران، از «مسکن در حد استطاعت» برخوردار نیستند.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146811.html
🔺تشدید اختلال در موقعیت‌یابی کشتی‌ها همزمان با تلاش آمریکا برای رفع انسداد هرمز

▪️داده‌های ردیابی دریایی نشان می‌دهد اختلال در سامانه موقعیت‌یابی جهانی و سامانه شناسایی خودکار کشتی‌ها در محدوده تنگه هرمز شدت یافته است.

▪️این اختلال می‌تواند موقعیت واقعی شناورها را روی نقشه‌های دریایی مخدوش کند و خطر خطای ناوبری را در یکی از حساس‌ترین مسیرهای انرژی جهان افزایش دهد.

▪️آمریکا از دوشنبه عملیات تازه‌ای را برای بازگرداندن آزادی کشتیرانی در این گذرگاه آغاز کرده، اما داده‌های ردیابی دریایی در همان روز نشانه‌ای از افزایش محسوس تردد کشتی‌ها نشان نداده است.

▪️روز دوشنبه تنها یک نفتکش و چند کشتی باری و کابل‌گذار از تنگه عبور کرده‌اند و صدها کشتی تجاری همچنان قادر به عبور از این مسیر نیستند.

⬇️ بیشتر بخوانید:
https://ir.voanews.com/a/8146813.html
شهباز شریف و نارندرا مودی، نخست‌وزیران هند و پاکستان در پیام‌های جداگانه‌ای، حملات دوشنبه به امارات متحده عربی را محکوم کردند.

شریف سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پاکستان حملات موشکی و پهپادی به زیرساخت‌های غیرنظامی در امارات متحده عربی را که شب گذشته رخ داد، به‌شدت محکوم می‌کند.»

او افزود: «پاکستان در این زمان دشوار، قاطعانه در کنار برادران و خواهران اماراتی ما و همچنین در کنار دولت امارات متحده عربی ایستاده است. کاملاً ضروری است که آتش‌بس حفظ و رعایت شود تا فضای دیپلماتیک لازم برای گفت‌وگو که منجر به صلح و ثبات پایدار در منطقه شود، فراهم گردد.»

همزمان مودی نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حملات به امارات متحده عربی که منجر به زخمی شدن سه تبعه هندی شد را به‌شدت محکوم می‌کنیم. هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌ها غیرقابل قبول است.»

او افزود: «هند همبستگی قاطع خود را با امارات اعلام می‌کند و بار دیگر حمایت خود را از حل مسالمت‌آمیز همه مسائل از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی تأکید می‌نماید. اطمینان از عبور ایمن و بدون مانع از تنگه هرمز برای صلح پایدار منطقه‌ای، ثبات و امنیت انرژی جهانی حیاتی است.»
@FarsiVOA