IndyPersian
74.1K subscribers
51.8K photos
43.1K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️شبکه سی‌بی‌اس به نقل از مقام‌های دفاعی آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود گزارش داد ناوشکن‌های «یو‌اس‌اس ترَکستون» (DDG-103) و «یو‌اس‌اس میسون» (DDG-87) روز دوشنبه در حالی از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شدند که به‌طور مداوم در معرض تهدید حملات ایران قرار داشتند.
بر اساس این گزارش، هر دو ناوشکن در طول عبور هدف پهپادها، موشک‌ها و قایق‌های تندروی سپاه قرار گرفتند. در جریان این حملات، هلیکوپترهای آپاچی و دیگر هواگردها از آن‌ها پشتیبانی می‌کردند.
همچنین طبق این گزارش، در طول درگیری هیچ‌یک از پرتابه‌ها به این ناوها اصابت نکرد.

@IndyPersian
18😁6👍4
♦️همزمان با افزایش تنش ها در منطقه، یک مقام آمریکایی به فاکس‌نیوز گفت فرماندهان نظامی ایالات متحده در خاورمیانه «تمام اختیارات لازم برای دفاع از خود و کشتیرانی تجاری را در اختیار دارند.»
به گفته این مقام، فرماندهان می‌توانند در صورت مشاهده جابه‌جایی سکوی پرتاب موشک، شناسایی آماده‌سازی موشک‌ها برای شلیک، یا تشخیص «اهداف فرصت‌طلبی که کشتیرانی تجاری را تهدید می‌کنند»، به‌طور پیش‌دستانه حمله کنند.
@indypersian
16👍5😁1
♦️کانال تلگرامی وحید آنلاین به نقل از گزارش‌های میدانی از شنیده شدن چندین انفجار در ساعات ابتدایی بامداد روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در قشم و بندرعباس خبر داد. هنوز منابع رسمی در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.
@indypersian
14🔥8🤯2🤬1
♦️پیت هگست، وزیر جنگ ایالات متحده، به همراه دن کین، رئیس ستاد مشترک ارتش، روز سه‌شنبه ساعت ۸ صبح به وقت شرق آمریکا (ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران) در یک نشست خبری مشترک شرکت خواهند کرد. انتظار می‌رود در این نشست، جزئیات و گام‌های بعدی مربوط به عملیات «خشم حماسی» تشریح شود. این نشست در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسیده و گمانه‌زنی‌ها درباره واکنش نظامی احتمالی واشنگتن علیه تهران افزایش یافته است.

@IndyPersian
12👍5
♦️خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع نظامی مدعی شد که برخلاف اعلام ارتش ایالات متحده درباره هدف قرار دادن قایق‌های تندرو سپاه، نیروهای آمریکایی به دو قایق کوچک شلیک کرده‌اند. به ادعای این منبع، این قایق‌ها «حامل بار» بوده و از منطقه خصب در سواحل عمان به سمت ایران در حرکت بودند و در پی این حمله، پنج نفر از «سرنشینان غیرنظامی» کشته شده‌اند. این منبع نظامی ادعا کرد که هیچ‌یک از شناورهای رزمی سپاه هدف قرار نگرفته و اقدام آمریکا را «ناشیانه» و در نتیجه نگرانی از فعالیت قایق‌های تندرو توصیف کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با انتشار پیامی در «تروث سوشال» از سرنگونی قایق‌های «تندرو» خبر داده بود. فاکس‌نیوز نیز با انتشار گزارشی نوشت که نیروهای آمریکایی در جریان اسکورت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز، شش قایق تندرو ایرانی را که به گفته برد کوپر، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام)، تهدیدی برای این شناورها بودند، هدف قرار داده و منهدم کرده‌اند.

@IndyPersian
😁144🥰1🤬1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️امانوئل مکرون در جریان سفر به ایروان، پایتخت ارمنستان، با اجرای قطعه معروف «لا بوئِم» (La Bohème) توجه‌ها را به خود جلب کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه در یک مراسم رسمی شام، این ترانه مشهور از شارل آزناوور، خواننده فرانسوی-ارمنی را با همراهی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، اجرا کرد.
ترانه «لا بوئِم»، که در زبان فرانسوی به معنای «زندگی بوهیمی» یا «کولی‌وار» است، در سال ۱۹۶۵ منتشر شد و یکی از معروف‌ترین آثار آزناوور و از کلاسیک‌های ماندگار موسیقی فرانسه به‌شمار می‌رود.

@IndyPersian
🤬45🥴148👍4🤯1
♦️ کره جنوبی روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که پس از درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از سئول برای شرکت در عملیات تنگه هرمز پس از حمله منتسب به جمهوری اسلامی به یکی از کشتی‌هایش، «موضع خود را در مورد پیوستن به عملیات ایالات متحده در تنگه هرمز» مورد  «بازنگری» خواهد کرد.

روز دوشنبه، انفجار و آتش‌سوزی در یک کشتی باری کره جنوبی در این آبراه استراتژیک گزارش شد، آبراهی که از زمان آغاز جنگ خاورمیانه در نهم اسفندماه مسدود شده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمام ۲۴ خدمه کشتی آسیب‌دیده اچ‌ام‌ام نامو (HMM Namu) از جمله شش تبعه کره جنوبی، آسیبی ندیده‌اند.

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۴ اردیبهشت با انتشار پیامی در تروث سوشال نوشت که شاید وقت آن رسیده است کره جنوبی به تلاش‌های آمریکا برای هدایت کشتی‌های سرگردان از طریق تنگه هرمز، بپیوندد.

وزارت دفاع کره جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که «موضع خود را به دقت بررسی خواهد کرد»، اما هیچ تعهدی برای تغییر آن نداد.

این وزارتخانه اعلام کرد که سئول موضع خود را بر اساس قوانین بین‌المللی، ایمنی مسیرهای دریایی بین‌المللی، اتحاد خود با ایالات متحده و وضعیت امنیتی شبه جزیره کره بررسی خواهد کرد. این کشور افزود که «به طور فعال در بحث‌های بین‌المللی در مورد همکاری برای تضمین عبور ایمن از تنگه هرمز شرکت داشته است».

@indypersian
22👏8🤬2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
⭕️نماینده مجلس: اگر همزمان ۱۶ موشک سجیل را شلیک کنیم به اندازه یک بمب اتم قدرت تخریب دارد

♦️حسین‌علی حاجی دلیگانی، عضو مجلس شورای اسلامی، شامگاه دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد که توان تخریب همزمان ۱۶ موشک سجیل، به اندازه یک «بمب اتمی» است.

این عضو پیشین سپاه پاسداران در همین برنامه مدعی شد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «هنوز» از موشک رستاخیز در جنگ استفاده نکرده‌اند.

@indypersian
😁34🤬8🥱7👏32🔥1🤯1
♦️ حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت که پایگاه‌های نظامی کشورهای اروپایی که [در جنگ آمریکا با جمهوری اسلامی] در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد، باید به هدف مشروع موشک‌های ایران تبدیل شوند.
یک روز پیش از این مارک روته، دبیرکل ناتو گفته بود اروپایی‌ها پیام ترامپ را کاملا دریافت کرده‌اند و پایگاه‌های ناتو از این پس در اختیار نیروهای آمریکایی قرار خواهند گرفت.

شریعتمداری در واکنش به این موضع جدید مدعی شد:«دولت‌های اروپایی می‌دانند که می‌توانیم آنها را بزنیم و خوب هم می‌زنیم...اروپا در مقابل حملات احتمالی جمهوری اسلامی بسیار شکننده است و توان تاب‌آوری نزدیک به صفر دارد.»

در جریان جنگ و پیش از آتش‌بس، جمهوری اسلامی در یک مرتبه چند موشک به سوی پایگاه اندروگارسیا در اقیانوس هند شلیک کرد. اسرائیل در آن زمان اعلام کرد که برد موشک‌های سپاه به چهار هزار کیلومتر رسیده و این موشک‌ها می‌توانند به لندن هم برسند.

@indypersian
😁24👏10🤬62🗿1
⭕️قالیباف: هنوز حتی شروع نکرده‌ایم

♦️محمدباقر قالبیاف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت جمهوری اسلامی در مذاکرات با آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، یک روز پس از آغاز «پروژه آزادی» تنگه هرمز ترامپ و حملات جمهوری اسلامی به امارات متحده عربی، در پیامی در اکس نوشت: «ما هنوز حتی شروع هم نکرده‌ایم.»

قالیباف در این پیام نوشت: «معادلهٔ جدید تنگهٔ هرمز در حال تثبیت است. امنیت کشتیرانی و ترانزیت انرژی به دست آمریکا و متحدانش با نقض آتش‌بس و اعمال محاصره به خطر افتاده است؛ البته شرشان کم خواهد شد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با هشدار تلویحی درباره احتمال تشدید حملات جمهوری اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز افزود: «خوب می‌دانیم که استمرار وضع موجود برای آمریکا غیر قابل تحمل است؛ درحالی که ما هنوز حتی شروع هم نکرده‌ایم.»

@indypersian
😁43👏13🤬108
⭕️رئیس‌جمهوری قبرس حملات جمهوری اسلامی علیه امارات را محکوم کرد

♦️نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهوری قبرس، حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی علیه امارات متحده عربی را محکوم کرد و بر «همبستگی کامل» با شیخ محمد بن زاید و مردم این کشور تأکید کرد.

کریستودولیدس همچنین اعلام کرد نیکوزیا در کنار امارات و شرکای منطقه‌ای آن ایستاده است.

این موضع‌گیری در پی افزایش تنش‌های منطقه‌ای و حملات اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های انرژی و اهدافی در خلیج فارس مطرح شده است.

@indypersian
👏16😁9😱2🤬1
⭕️ حمله به امارات و عمان؛ جمهوری اسلامی مستاصل و سردرگم شده است

📌 رژیم حاکم بر ایران برای حفظ آخرین اهرم چانه‌زنی‌اش به امارات و عمان حمله می‌کند، چرا که می‌داند درگیری مستقیم با نیروهای آمریکا می‌تواند حیاتش را به خطر بیندازد

♦️ جمهوری اسلامی ایران، چون بازیکنی که گوشه رینگ گیر افتاده، اما نمی‌خواهد باخت را بپذیرد، شامگاه دوشنبه به امارات متحده عربی و پایتخت عمان حمله‌ای موشکی و پهپادی انجام داد. حملات به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در خلیج فارس هم حاکی از آن است که این تازه آغاز ماجرا است و به نظر می‌رسد مقام‌های ارشد سپاه همچنان بر ادامه اقدام‌های تنش‌زای خود اصرار دارند و اسرائیل باید خود را برای این احتمال که ممکن است هدف حملات جمهوری اسلامی قرار بگیرد، آماده کند.

بررسی پس‌زمینه رویدادهای اخیر نشان می‌دهد تهران دریافته است که اگر ایالات متحده موفق شود تنگه هرمز را حتی تا حدی، باز کند، جمهوری اسلامی نه‌تنها مهم‌ترین و تنها اهرم فشار خود در مذاکرات‌ــ یعنی اثرگذاری بر بازار جهانی انرژی‌ــ را از دست خواهد داد، بلکه با تحقیر شدیدی روبرو می‌شود که می‌تواند بقای حکومت را تهدید کند.

جمهوری اسلامی می‌داند که ترامپ پس از نام بردن از «پروژه آزادی»، آن را با جدیت اجرا خواهد کرد؛ طرحی که از روز دوشنبه پس از آن آغاز شد و آمریکا از فرصت آتش‌بس برای تقویت گسترده حضور دریایی، هوایی و زمینی خود در آب‌های جنوب ایران بهره برد. این استقرار برای فرماندهی مرکزی آمریکا در تنگه هرمز و دریای عمان برتری نظامی قابل‌توجهی ایجاد کرد؛ برتری‌ که علاوه بر توان نظامی متعارف، به حوزه جنگ الکترونیک و قابلیت‌های سایبری نیز تسری یافت.

🖊 بن ییشای

بیشتر بخوانید...

@indypersian
11👍7😡2
♦️ شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه حملات پهپادی و موشکی به زیرساخت‌های غیرنظامی امارات متحده عربی را به‌شدت محکوم کرد.

شهباز شریف با انتشار پیامی در اکس نوشت: «پاکستان قویا حملات پهپادی و موشکی شب گذشته به زیرساخت‌های غیرنظامی در امارات متحده را محکوم می‌کند. من همبستگی کامل خودم را با امیر محمد بن زاید اعلام می‌کنم. پاکستان قاطعانه در کنار خواهران و برادران امارتی‌ و همچنین دولت این کشور می‌ایستد. »

پاکستان میاتجی مذاکرات آتش‌بس تهران و واشنگتن است. هفته گذشته گزارش‌هایی از فشار امارات متحده عربی بر این کشور برای بازپرداخت ۳ میلیارد دلار وام منتشر شده بود. عربستان سعودی، متحد راهبردی و نظامی پاکستان این وام را بازپرداخت کرد.

@indypersian
👍13🤬4🥴4😁3
♦️ نارندا مودی، نخست وزیر هند، روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت حملات پهپادی و موشکی به امارات را به‌شدت محکوم و با این کشور قاطعانه ابراز همبستگی کرد.

مودی در بیانیه‌ای حملات به غیرنظامیان و زیرساخت‌های امارات را «غیرقابل قبول» توصیف کرد و خواستار آزادی فوری و ایمن کشتی‌رانی در تنگه هرمز شد.

@indypersian
😁14👏96🗿2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
⭕️انفجار مرگبار در کارخانه مواد آتش‌بازی چین دست‌کم ۲۱ کشته برجا گذاشت

♦️در پی انفجار در یک کارخانه تولید مواد آتش‌بازی در شهر لیویانگ استان هونان چین، دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۶۱ نفر زخمی شدند.
این حادثه عصر دوشنبه در شرکت «هوآشِنگ» رخ داد و تصاویری که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده، شعله‌های گسترده و بقایای سوخته در محل را نشان می‌دهد.

لیویانگ یکی از قطب‌های اصلی تولید آتش‌بازی در چین است و بخش قابل‌توجهی از تولید داخلی و صادرات این صنعت را تامین می‌کند.

حوادث صنعتی، به‌ویژه در صنایع پرخطر، به‌دلیل ضعف در استانداردهای ایمنی در چین سابقه‌ای طولانی دارد.

@indypersian
11😁7💔3😭2👍1👏1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️«پروژه آزادی» تنگه هرمز؛ سنتکام ویدیویی از پرواز جنگنده‌های اف ۱۸ از عرشه ناو آبراهام لینکلن را منتشر کرد

♦️فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) نیمه‌شب دوشنبه ویدویی را از برخاستن جنگنده‌های اف/ای ۱۸ سوپر هورنت نیروی دریایی آمریکا از عرشه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن منتشر کرد.

آبراهام لینکلن، یکی از دو ناوگروه فعال در اجرای محاصره دریایی بنادر ایران است و هم‌زمان از عملیات موسوم به «پروژه آزادی» نیز پشتیبانی می‌کند.

این ویدیو همزمان با نخستین روز اجرای «پروژه آزادی» تنگه هرمز و حملات موشکی و پهپادی به امارات متحده عربی منتشر شده است.

@indypersian
23👏4😁1
♦️قیمت نفت سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه و یک روز پس از آغاز «پروژه آزادی» تنگه هرمز دونالد ترامپ و حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به امارات متحده عربی، بیش از دو درصد کاهش یافت.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال، شاخص جهانی نفت، دو ساعت پس از آغاز به کار بورس‌های اروپایی با ۲.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل به ۱۱۲ دلار و ۲۴ سنت رسید.

همزمان با این افت شدید بهای نفت، شاخص بورس‌های اروپایی هم افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که بازارهای جهانی منتظر نشست خبری رئیس جمهوری، وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هستند، شاخص ارزش سهام بورس پاریس از هشت هزار واحد عبور کرد.

@indypersian
🥴9🤔32😁1
♦️عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت و در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز به پکن، پایتخت چین سفر می‌کند. این نخستین سفر عراقچی به چین از زمان آغاز حملات نظامی آمریکا و اسرائیل به جمهوری اسلامی در اسفندماه سال گذشته است.

کانال تلگرامی عباس عراقچی با اعلام این خبر نوشت قرار است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این دیدار با همتای چینی خود «درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر» کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۹ روز دیگر به چین سفر می‌کند.

@indypersian
😁14🤬122👍1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️ ویدیو ترانه‌‌خوانی سه دختر ازبک که به فارسی می‌خوانند، در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافته است و کاربران فارسی‌زبان میلیون‌ها بار آن را تماشا کرده‌اند.

بسیاری از کاربران اجرای این سه دختر ازبک را ستوده و آن را نشانه‌ای از پیوندهای فرهنگی و زبانی مردم منطقه دانسته‌اند.

در ازبکستان، جمعیت قابل‌توجهی از مردم فارسی‌زبان‌اند، اما فارسی را عمدتا با الفبای روسی می‌نویسند.

متن شعری که این سه دختر در اجرایشان خوانده‌اند، به این شرح است:

«خواجه بگو که منم منم منم منم
جانِ من و خوبِ منم
اندی منم، کمان منم
پیر منم، جوان منم
دولتِ جاویدان منم»

@indypersian
❤‍🔥4020👏7😎1
⭕️جمهوری اسلامی اموال مهدی نصیری و ۲۱ نفر دیگر را در استان سمنان توقیف کرد

♦️قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد اموال مهدی نصیری، فعال سیاسی پادشاهی‌خواه و ۲۱ نفر دیگر را در استان سمنان توقیف کرده است.

میزان، خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی با اعلام این خبر نوشت پرونده ۲۲ نفر در مراجع قضایی استان سمنان به اتهام «همکاری با دشمن» و «اقدام علیه مردم و امنیت آن‌ها» در حال رسیدگی است و اموال آن‌ها «شناسایی و در راستای حقوق عامه و به نفع مردم توقیف و ضبط شد.»

خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرد کلیه اموال منقول، غیرمنقول، حساب‌های بانکی و دیگر دارایی‌های مهدی نصیری، زینب عوض آبادی، فاطمه کوچک‌پور، محمدعلی فئوادی، زینب اکبری، فرانک رهبر، هدیه کیمیایی، درسا رهبر، علی آریان صابر، رها پوراسماعیل، احسان ابراهیمیان، زهرا شیسی، نیلوفر اسدیان، سولماز غفاربیگی داریان، کیارش نیلی، علی شاکری تالارپشتی، فرانک امیری باغبادرانی، وحید پوررضایی، مهدی حیدری، محسن حسینی، رشید نوری و رامین صائمی‌پور، توقیف شده و آن‌ها ممنوع المعامله هستند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی از زمان اعتراضات دی‌ماه ۱۴۰۴ و انقلاب ملی ایرانیان، اموال تعداد گسترده‌ای از منتقدان و مخالفان حکومت را توقیف کرده است. این روند در پی جنگ آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی تشدید شد.

@indypersian
😡3011🤬10😁6👏2😭1