IndyPersian
74.2K subscribers
51.6K photos
43K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
⭕️کتک خوردن بیرانوند، پرچم حزب‌الله و شعار مرگ بر آمریکا؛ بدرقه جنجالی تیم ملی فوتبال

📌سخنگوی فدراسیون فوتبال تایید کرد که احتمالا برای برخی بازیکنان ثابت تیم قلعه‌نویی ویزا صادر نشود


♦️میدان انقلاب تهران شامگاه چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۵، میزبان مراسمی بود که طی آن، قرار بود با رونمایی از لباس جدید تیم فوتبال ایران و بدرقه بازیکنان برای سفر به ترکیه و سپس حضور در جام جهانی ۲۰۲۶، به نمایشی از اتحاد و حمایت عمومی تبدیل شود، اما آنچه در این مراسم رخ داد، بیش از آنکه رنگ‌وبوی ورزشی داشته باشد، ترکیبی از شعارهای سیاسی، نمادهای حکومتی و حتی درگیری فیزیکی یکی از بازیکنان تیم ملی و حاضران در مراسم بود.
بیشتر بخوانید...

🖋امیرحسین میراسماعیلی

@indypersian
😁204
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت اعلام کرد که واشنگتن و پکن بر سر «نظامی نشدن» تنگه هرمز توافق نظر دارند.

روبیو که در جریان سفر به پکن با ان‌بی‌سی نیوز گفتگو می‌کرد، تاکید کرد که چین با هرگونه سیستم دریافت عوارض توسط جمهوری اسلامی در این تنگه مخالف است. او تصریح کرد: «ما هرگز از سیستم عوارض ایرانی حمایت نخواهیم کرد و معتقد نیستیم آن‌ها حق مین‌گذاری در آب‌های بین‌المللی را داشته باشند».

به گفته دیپلمات ارشد آمریکا، چین همچنین از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند. با این حال، روبیو خاطرنشان کرد تفاوت اصلی در این است که ایالات متحده به‌طور عملی برای تحقق این اهداف اقدام می‌کند.

@indypersian
23
♦️فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت اعلام کرد که نیروهای دریایی این کشور تاکنون در چارچوب محاصره تنگه هرمز توسط آمریکا، ۷۰ کشتی تجاری را «تغییر مسیر» داده و چهار کشتی دیگر را «از کار انداخته‌اند».

این بیانیه پس از آن صادر شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته به ده‌ها فروند کشتی تجاری، از جمله کشتی‌های متعلق به چین، اجازه عبور از این آبراه راهبردی را داده است.

@indypersian
👍15
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت در ادامه دیدارهای خود در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه بریکس با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کردند.
جزئیاتی در خصوص دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه منتشر نشده است.
عراقچی و لاوروف دو هفته پیش در مسکو با یکدیگر دیدار کردند.
وزرای خارجه روسیه، مصر، برزیل، هند، آفریقای جنوبی از جمله مقام‌های ارشد دیپلماتیکی هستند که در این نشست حضور دارند.
عراقچی در حالی در اجلاس وزیران خارجه گروه بریکس شرکت می‌کند که مساله ادامه بسته بودن تنگه هرمز، به یکی از چالش‌های جدی بین‌المللی تبدیل شده است.

@indypersian
🤬13🌚8👍1🗿1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️برد کوپر، فرمانده سنتکام، روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا یادآوری کرد که فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در پاسخ مستقیم به تهدیدهای ناشی از جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است. او با اشاره به ۴۷ سال خصومت تهران با آمریکا، تاکید کرد که تنها در ۳۰ ماه پیش از آغاز عملیات «حکم حماسی»، گروه‌های نیابتی ایران بیش از ۳۵۰ بار به نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی حمله کرده‌اند.

کوپر گفت که سنتکام به دستور رئیس‌جمهور و در قالب عملیات «خشم حماسی»، در کمتر از ۴۰ روز به اهداف نظامی خود دست یافت. به گفته او، مهم‌ترین دستاورد این عملیات تضعیف توان قدرت‌نمایی ایران در خارج از مرزها بوده است؛ به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی دیگر قادر نیست حملاتی در ابعاد وسیع مشابه آنچه در سال ۲۰۲۴ در جریان اولین حمله مستقیم به خاک اسرائیل رخ داد، انجام دهد. فرمانده سنتکام تاکید کرد که با نابودی ۹۰ درصد از زیرساخت‌های صنایع دفاعی ایران، این کشور تا سال‌ها توان بازسازی تسلیحات خود را نخواهد داشت.

@indypersian
12🥰2👍1
♦️عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت با اشاره به تنش‌ها میان تهران و واشنگتن تاکید کرد که «آمریکا راه حل اختلاف با ایران را در جایی غیر از میدان نظامی جست‌وجو کند.»
عباس عراقچی در حاشیه دیدارهای خود با همتایانش در بریکس در واکنش به تهدیدهای مقامات آمریکایی و اسرائیلی مبنی بر از سرگیری حملات به ایران به‌محض بازگشت رئیس‌جمهوری آمریکا از چین گفت: «آن‌ها مدت‌هاست که به اشکال و شیوه‌های مختلف تهدیدهای خود را تکرار می‌کنند، اما خودشان نیز می‌دانند که از این تهدیدها و حتی از جنگی که به راه انداختند، هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند و نخواهند گرفت.»
عراقچی با تاکید بر اینکه «ایران در برابر تهدیدها محکم ایستاده و سر خم نمی‌کند.» افزود: «راه‌حل در تهدید کردن نیست.»
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه با ابراز امیدواری از تغییر نگاه مقام‌های آمریکایی به موضوعات مربوط به ایران تاکید کرد: «اگرچه امید نیست که به منطق روی آورند ولی بدانند که راه‌حل مسائل را باید در جایی غیر از میدان نظامی جست‌وجو کنند، زیرا از این مسیر به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید.»

@indypersian
🤬16😁7🌚1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه با شان هنیتی از فاکس نیوز گفت که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، برای همکاری در پرونده ایران و بازگشایی تنگه هرمز اعلام آمادگی کرده است. ترامپ تاکید کرد که شی تمایل دارد شاهد دستیابی به یک توافق باشد و به‌طور مشخص پیشنهاد داده است که در این زمینه هرگونه کمک لازم را ارائه دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به حجم بالای خرید نفت چین از ایران، خاطرنشان کرد که پکن به‌دلیل این رابطه اقتصادی، نفوذ قابل‌توجهی دارد. به گفته ترامپ، رهبر چین بر تمایل خود برای بازگشایی تنگه هرمز تاکید کرده و گفته است: «اگر هر کمکی از دستم بربیاید، مشتاقم که انجام دهم».

@indypersian
🔥171
⭕️تنگه هرمز و جنگ ایران محور مذاکرات پکن؛ عراقچی در اجلاس بریکس به امارات حمله کرد

📌جمهوری اسلامی بیش از گذشته در معرض فشار هم‌زمان آمریکا، کشورهای عربی و حتی شرکای سنتی خود مانند چین قرار گرفته است


♦️در سفر دونالد ترامپ به پکن و دیدار او با شی جین‌پینگ در روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت، جنگ ایران و بحران تنگه هرمز به یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی میان دو قدرت اقتصادی جهان تبدیل شد.
بیشتر بخوانید...


@INDYPERSIAN
7
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که به چین سفر کرده، روز پنجشنبه همراه با شی جین‌پینگ،‌ رئیس‌جمهوری چین برای بازدید از معبد بهشت ​​در پکن که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد، وارد این معبد تاریخی شد.
او در توری اختصاصی همراه با شی در جریان جزئیاتی از این معبد قرار گرفت.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا شامگاه پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت (به وقت محلی) و در جریان ضیافت شام شی جین‌پینگ، گفتگوها با رئیس‌جمهوری چین را «فوق‌العاده مثبت و سازنده» توصیف کرد.

@indypersian
9
♦️مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد که هنوز هیچ ویزایی برای حضور تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی در ایالات متحده صادر نشده است. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از تاج نوشت: «فردا یا پس‌فردا نشست تعیین‌کننده‌ای با فیفا خواهیم داشت. آن‌ها باید به ما تضمین بدهند، چرا که موضوع ویزا هنوز حل نشده است».

او در ادامه افزود: «ما هنوز هیچ گزارشی از طرف مقابل درباره اینکه برای چه کسانی ویزا صادر شده، دریافت نکرده‌ایم و تا این لحظه هیچ ویزایی صادر نشده است». پیش از این انتظار می‌رفت بازیکنان برای انجام مراحل انگشت‌نگاری ویزا به آنکارا، پایتخت ترکیه، سفر کنند. تاج در این باره گفت: «بازیکنان باید برای انگشت‌نگاری به آنکارا بروند، اما ما در تلاش هستیم تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا این کار در آنتالیا صورت گیرد و نیازی به سفر به آنکارا نباشد».

@indypersian
😁33👏52🥴2🥱1
♦️پارلمان عراق روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت، به دولت جدید این کشور به ریاست علی فالح الزیدی، بازرگان ۴۰ ساله، رای اعتماد داد. الزیدی که جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ عراق محسوب می‌شود، پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی و فشارهای فزاینده ایالات متحده، این مسئولیت را بر عهده گرفته است. انتخاب او پس از آن صورت گرفت که واشنگتن نامزدی نوری المالکی را وتو کرده بود.

دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر اعلام کرد که مجلس نمایندگان به برنامه وزارتی و ۱۴ وزیر پیشنهادی الزیدی رای اعتماد داده است. اگرچه کابینه نهایی باید شامل ۲۳ وزیر باشد، اما به دلیل تداوم رایزنی‌های گروه‌های سیاسی، برخی کرسی‌ها هنوز خالی مانده است. الزیدی که از حمایت «چارچوب هماهنگی» (ائتلاف گروه‌های شیعه) برخوردار است، وظیفه دشواری برای برقراری توازن میان نفوذ جمهوری اسلامی و ایالات متحده در پیش دارد. انتظار می‌رود کابینه جدید به خواسته دیرینه واشنگتن مبنی بر خلع سلاح گروه‌های مورد حمایت تهران که آمریکا آن‌ها را تروریستی می‌داند، رسیدگی کند. این نشست پارلمان برخلاف روال معمول، به‌صورت زنده پخش نشد.

@indypersian
👍133
⭕️طرح اسرائیل برای لبنان؛ خلع سلاح حزب‌الله، خروج نیروهای اسرائیلی و چشم‌انداز صلح

📌اسرائیل در مذاکرات مستقیم به هیئت لبنانی اعلام خواهد کرد که متعهد به برقراری آتش‌بس کامل با حزب‌الله نخواهد شد و دولت دونالد ترامپ نیز با این موضع موافق است


♦️روز چهارشنبه  دور تازه‌ای از مذاکرات میان لبنان و اسرائیل در واشنگتن برگزار خواهد شد و مقام‌های اسرائیلی می‌گویند آماده‌اند طرحی دو مرحله‌ای را به دولت لبنان ارائه کنند. طرحی که از یک سو بر خلع سلاح تدریجی حزب‌الله و گسترش اقتدار دولت لبنان در سراسر کشور تمرکز دارد و از سوی دیگر، در صورت موفقیت این روند، می‌تواند به مذاکرات برای برقراری صلح کامل میان دو کشور منجر شود.
بیشتر بخوانید...



@indypersian
10👍5
♦️معاون حقوقی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی درباره حملات ایران به این کشور گفت: «امارات متحده عربی نقشی قابل توجه در حمایت و تسهیل تجاوز نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.»
کاظم غریب‌آبادی روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت در حاشیه نشست بریکس افزود:‌ «طرفی که خود در شکل‌گیری و تشدید تنش‌ها سهیم بوده، فاقد جایگاه لازم برای طرح اتهامات و ادعاهای سیاسی علیه ایران است.»
غریب‌آبادی امارات را یک متجاوز خواند و گفت: «در رسانه‌های غربی و آمریکایی، گزارش‌ها و اخباری درباره حمله مستقیم امارات به ایران منتشر شده است. این موضوع مصداق مشارکت مستقیم در تجاوز است. شما نمی‌توانید ماهیت و نقش متجاوزانه خود را پشت این ادعاهای دروغین و روایت‌های ساختگی پنهان کنید.»
او در ادامه تاکید کرد که ایران نمی‌توانسته «نظاره‌گر هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های خود توسط متجاوزین» باشد آن هم «با مشارکت و همراهی یکی از همسایگان، یعنی امارات متحده عربی.»

@indypersian
🤬15😁6🗿51
♦️مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) اعلام کرد که ترجیح چین احتمالا پیوستن داوطلبانه و آگاهانه تایوان به این کشور است. او اشاره کرد که در یک شرایط ایده‌آل، پکن به دنبال برگزاری نوعی رای‌گیری یا همه‌پرسی در تایوان است که به موجب آن، الحاق به خاک اصلی مورد توافق قرار گیرد.

روبیو با تاکید بر اینکه موضوع «اتحاد مجدد» بخش مهمی از حکم حکومتی شی جین‌پینگ در دوران تصدی او بوده است، خاطرنشان کرد که رهبر چین به‌وضوح اعلام کرده است که این اتفاق باید در برهه‌ای از زمان رخ دهد. با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که ایالات متحده معتقد است تلاش برای پیشبرد این هدف از طریق نیروی نظامی یا اقدامات قهری، یک «اشتباه وحشتناک» خواهد بود.

@indypersian
17
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ایلان ماسک، میلیاردر مشهور آمریکایی و صاحب شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس، که همراه با تعدادی دیگر از تاجران و ثروتمندان آمریکایی در ضیافت شام دولتی چین حضور داشت، هنگام عکس گرفتن با تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، با ژست‌های عجیب خود بار دیگر سوژه دوربین‌های خبرنگاران شد.

@indypersian
😁26🥴41
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت در خصوص صحبت‌های مطرح شده در نشست بریکس گفت: امارات در این جنگ در کنار آمریکا و اسرائیل ایستاد و ناچار شدیم واقعیت‌ها را برای جامعه بین‌المللی بازگو کنیم.
عراقچی گفت: «برای همه حاضران در جلسه عجیب بود که نماینده امارات هیچ مسئله‌ای نداشت جز پرداختن به موضوع جنگ و پاسخ‌هایی که ایران به آمریکا در خاک آن کشور داده بود.»
او اضافه کرد که «ما نمی‌خواستیم برای حفظ وحدت و انسجام بریکس وارد این مباحث شویم، اما چون نماینده امارات این موضوعات را مطرح کرد، ناچار شدیم واقعیت‌ها را بازگو کنیم.»

@indypersian
🤬19🥴7👏1
♦️در جریان ضیافت شام رسمی که به میزبانی شی جین‌پینگ برای دونالد ترامپ در پکن برگزار شد، سرآشپزهای چینی تلاش کردند با تلفیق مواد اولیه سنتی و ذائقه خاص ترامپ، منویی متفاوت ارائه دهند. غذاهای اصلی این مراسم شامل دنده گوساله ترد، اردک کباب شده و سالمون پخته شده در سس خردل بود. همچنین خرچنگ در سوپ گوجه‌فرنگی، سبزیجات فصلی، نان گوشت سرخ‌شده و نوعی شیرینی به شکل صدف در فهرست غذاها به چشم می‌خورد.

برخلاف ذائقه ترامپ که به غذاهای ساده آمریکایی مانند استیک کاملا پخته و همبرگر علاقه دارد، آشپزهای پکن با ارائه نسخه‌های ارتقایافته‌ای از استیک و غذاهای بین‌المللی سعی در جلب رضایت او داشتند. برای دسر نیز از مهمانان با تیرامیسو، میوه و بستنی پذیرایی شد. این رویکرد دیپلماتیک در انتخاب منو، مشابه سفرهای پیشین ترامپ به ژاپن و کره جنوبی بود که در آنجا نیز برای نشان دادن حسن نیت، از گوشت گاو آمریکایی و استیک استفاده شده بود.

@indypersian
18🤩4🌚1
♦️وال استریت ژورنال روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت گزارش داد که دو نفت‌کش ژاپنی پس از گفتگوهای مستقیم سانائه تاکایچی، نخست‌وزیر ژاپن، با مقامات ارشد جمهوری اسلامی موفق به عبور ایمن از تنگه هرمز شدند. تاکایچی در پیامی اعلام کرد که دولت او هماهنگی‌های متعددی از جمله «ارتباط مستقیم با مسعود پزشکیان» انجام داده است تا امنیت تردد کشتی‌های ژاپنی را تضمین کند.

داده‌های ردیابی نشان می‌دهد نفت‌کش غول‌پیکر «انئوس اندوور» (Eneos Endeavor) متعلق به شرکت NYK Line، که از دوشنبه گذشته سیگنال‌های خود را قطع کرده بود، روز چهارشنبه از تنگه هرمز عبور کرده و راهی بندر «کی‌یره» در ژاپن شده است. این کشتی از اواخر فوریه با محموله نفت کویت در منطقه متوقف شده بود. همچنین نفت‌کش دیگر ژاپنی به نام «ایدمیتسو مارو» (Idemitsu Maru) اواخر آوریل از این آبراه عبور کرده و در مسیر بازگشت به بندر ناگویا است.

نخست‌وزیر ژاپن خاطرنشان کرد که این کشور برای تامین امنیت انرژی خود، سه‌چهارم نیاز ماه ژوئن را از منابع جایگزین مانند ایالات متحده تامین کرده و بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خود را نیز آزاد خواهد کرد.

@indypersian
🤬14🥴62😱1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه با شان هنیتی از شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، با قاطعیت تاکید کرده است که کشورش هیچ‌گونه تجهیزات نظامی در اختیار جمهوری اسلامی قرار نخواهد داد. ترامپ این اظهارنظر رهبر چین را یک «بیانیه بزرگ» توصیف کرد که با جدیت بیان شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه افزود که پکن به‌دلیل خرید حجم بالای نفت، خواستار بازگشایی تنگه هرمز و تداوم روابط تجاری خود است. ترامپ همچنین به نارضایتی شی جین‌پینگ از سیستم دریافت عوارض توسط جمهوری اسلامی در این آبراه اشاره کرد و با لحنی انتقادی گفت کشور ایران که اکنون «نابود شده» است، مشخص نیست این پول‌ها را کجا هزینه می‌کند. او خاطرنشان کرد که اگرچه چین خواستار بازگشایی مسیر است، اما در واقع ابتدا ایران مسیر رفت و آمد در این تنگه را مسدود کرد و سپس آمریکا محاصره دریایی را در نظر گرفت.

@indypersian
👍25😁53
♦️ به گزارش وال‌استریت ژورنال و بر اساس داده‌های گروه دریایی «ویندوارد» (Windward)، روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت یک نفت‌کش کلاس «پاناماکس» در جزیره خارگ در حال بارگیری است. این اولین بارگیری تایید شده در این ترمینال حیاتی نفت ایران از تاریخ ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) تاکنون محسوب می‌شود.

شرکت ویندوارد اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای از حضور این شناور در کنار ترمینال شرقی جزیره را ثبت کرده است. این شرکت همچنین شناسایی حدود ۲۰ «نفت‌کش شبح» (نفت‌کش‌هایی که سیستم ردیابی خود را خاموش کرده‌اند) را گزارش داده که در مناطق مجاور به حالت آماده‌باش توقف کرده‌اند.

جزیره خارگ، واقع در شمال خلیج فارس، هسته اصلی صنعت نفت ایران است و بخش اعظم صادرات نفت خام از طریق آن ذخیره و بارگیری می‌شود. پیش از این، اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرده بود که ایران به دلیل دشواری در فروش و تخلیه نفت صادراتی، به مدت سه روز هیچ بارگیری در این جزیره نداشته است. نفت‌کش‌های کلاس پاناماکس ظرفیتی معادل ۴۰۰ هزار تا ۵۵۰ هزار بشکه نفت دارند.
@indypersian
🤬174👍2