IndyPersian
74.2K subscribers
51.7K photos
43K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️ محمدعلی توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اعلام کرد که مسئولیت فرماندهی مراسم تشییع علی خامنه‌ای به سپاه پاسداران واگذار شده است. طبق اظهارات او، برنامه‌ریزی‌ها شامل سه روز مراسم بدرقه است که تنها در تهران دست‌کم ۲۴ ساعت به طول خواهد انجامید.

توکلی‌زاده با اشاره به تقاضای بالای استان‌های مختلف برای میزبانی، خاطرنشان کرد که پس از تهران، مراسم تشییع در شهرهای قم و مشهد نیز برگزار خواهد شد. او زمان احتمالی برگزاری این مراسم را اواخر ماه ذی‌الحجه یا اوایل محرم (اواخر خرداد) اعلام کرد و افزود که بحث‌هایی برای افزایش زمان آماده‌سازی جهت برگزاری هرچه بهتر این مراسم در جریان است. در حال حاضر، تمامی استان‌ها در حال تدارک برای مشارکت در این مراسم گسترده هستند.
@indypersian
😁58🍾15🥴11🗿42🤬1
♦️ سرلشکر رومن گوفمن روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد طی مراسمی رسما به عنوان مدیر جدید موساد منصوب شد. گوفمن که متولد بلاروس است و در کودکی به اسرائیل مهاجرت کرده، پیش از این سوابق درخشانی در سپاه زرهی داشته و اخیرا به عنوان دبیر نظامی نخست‌وزیر خدمت کرده است. انتصاب او پس از رد شکایت‌های قانونی در دیوان عالی اسرائیل نهایی شد.

دیوید بارنیا، مدیر پیشین موساد، در مراسم تودیع ضمن آرزوی موفقیت برای جانشین خود، بر تداوم تقابل با تهران تاکید کرد. بارنیا در سخنان خود اعلام کرد که تغییر واقعیت در ایران و در نهایت جایگزینی رژیم، هدفی دست‌یافتنی است که باید در صدر اولویت‌های استراتژیک اسرائیل باقی بماند. او این ماموریت را «وظیفه‌ای در قبال نسل‌های آینده» خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در این مراسم با اشاره به تضعیف پایه‌های جمهوری اسلامی گفت: «پایه‌های رژیم ترور ایران لرزیده است؛ این حکومت هرگز به وضعیت قبلی باز نخواهد گشت و سرنوشت آن سقوط است». گوفمن با پیشینه‌ای قدرتمند در فرماندهی تیپ‌ها و لشکر‌های زرهی، اکنون هدایت سیزدهمین دوره ریاست این سازمان اطلاعاتی را بر عهده دارد.
@indypersian
44🫡7👍3👨‍💻1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دوربین‌های مداربسته در منطقه ماراکانا در شهر ریودوژانیرو برزیل، صبح یکشنبه دهم خردادماه، لحظه سقوط یک زن به درون یک دریچه فاضلاب را ثبت کردند. این زن پس از پیاده شدن از موتورسیکلت و در مسیر محل کار خود، روی درپوش دریچه قدم گذاشت و ناگهان به داخل گودال سقوط کرد.

خبرگزاری «گلوبو» برزیل گزارش داد بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد حدود ساعت ۲ بامداد همان روز، دو مرد درپوش این دریچه را باز کرده بودند. مقام‌های شهرداری ریودوژانیرو اعلام کردند این افراد احتمالا قصد سرقت تجهیزات داخل کانال را داشتند، اما پس از ناکامی، محل را بدون ایمن‌سازی رها کردند.
موتورسوار و شماری از رهگذران بلافاصله برای کمک به زن آسیب‌دیده وارد عمل شدند. نیروهای آتش‌نشانی برزیل نیز پس از حضور در محل، او را با جراحات متوسط به بیمارستان فدرال آندارای منتقل کردند. مقام‌ها هنوز گزارشی درباره وضعیت کنونی او منتشر نکرده‌اند.

پلیس برزیل در حال بررسی ارتباط احتمالی دو مظنون با سرقت از یک دکه روزنامه‌فروشی در همان منطقه است که در ساعات اولیه بامداد رخ داده بود.

@indypersian
😱184😢4😐1
♦️ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۲۴ شناور از تنگه هرمز عبور کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه گزارش داد که این ۲۴ شناور پس از «کسب مجوز، هماهنگی و دریافت پشتیبانی امنیتی» از نیروی دریایی سپاه پاسداران، موفق به عبور از این تنگه شدند. این مسیر راهبردی از زمان آغاز حملات ایالات متحده و اسرائیل در اسفندماه، در اثر تهدیدهای جمهوری اسلامی و احتمال مین‌گذاری، مسدود شده است.

@indypersian
🤬5👍2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، در گفتگو با «اقتصاد۱۲۰» گفت تنها دلیل مهم افزایش قیمت مرغ در بازار، حذف ارز ترجیحی و افزایش ناگهانی قیمت نهاده‌های تولید است.

او افزود پس از حذف ارز ترجیحی، جوجه‌ریزی در اسفند و فروردین حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و همین موضوع اکنون به افزایش قیمت مرغ در بازار منجر شده است.
زرگران همچنین گفت هزینه تولید کالاها پس از حذف ارز ترجیحی به طور میانگین پنج برابر شده، اما دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان انجام نداده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی در بخش دیگری از سخنانش گفت تنها عامل گرانی کالاهای اساسی در کشور، حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده است و مردم اکنون آثار این تصمیم را در بازار مشاهده می‌کنند. او افزود: «گرانی‌ها را گردن جنگ نیندازید.»


@indypersian
🗿8🤔2💯2
♦️ صادرات نظامی و تسلیحاتی اسرائیل در سال ۲۰۲۵ با جهشی ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل، به رقم بی‌سابقه ۱۹.۲ میلیارد دلار رسید. بنا بر اعلام وزارت دفاع اسرائیل، این پنجمین سال متوالی است که رکورد صادرات نظامی این کشور شکسته می‌شود؛ رقمی که در پنج سال اخیر دو برابر و در یک دهه گذشته چهار برابر شده است.

طبق بیانیه این وزارتخانه، بیش از نیمی از این قراردادها (۵۳ درصد) مربوط به «مگا-پروژه‌هایی» با ارزش ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر بوده است. سامانه‌های موشکی، راکتی و پدافند هوایی با ۲۹ درصد، پیشتاز فروش تجهیزات بوده‌اند و پس از آن سامانه‌های اپتیکی با ۲۲ درصد و رادار و جنگ الکترونیک با ۱۱ درصد قرار دارند.

مقامات دفاعی اسرائیل معتقدند درگیری‌های نظامی این کشور در جبهه‌های مختلف از اکتبر ۲۰۲۳، فرصتی برای نمایش عملکرد «آزموده‌شده در نبرد» این سامانه‌ها فراهم کرده و تقاضای بین‌المللی را افزایش داده است. از نظر جغرافیایی، اروپا با ۳۶ درصد بزرگ‌ترین مشتری تجهیزات اسرائیلی بوده و پس از آن مناطق آسیا-اقیانوسیه (۳۲ درصد)، خاورمیانه و شمال آفریقا (۱۵ درصد) و آمریکای شمالی (۱۳ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
@indypersian
18🥰5🤬2🔥1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد در پی افزایش خروجی سد زاینده‌رود در روز گذشته، آب در بستر این رودخانه جاری شده و به سمت شهر اصفهان در حرکت است.

او گفت رهاسازی آب با هدف تامین نیاز باغات، بخش کشاورزی و حقابه‌های محیط زیست انجام شده است و برنامه توزیع آب در کانال‌ها و شبکه‌های آبرسانی نیز از سوی شرکت میراب زاینده‌رود، بر اساس توافق‌های کارگروه سازگاری با کم‌آبی و با مشارکت صنف کشاورزان اجرا خواهد شد.
به گفته شیشه‌فروش، آب هم‌اکنون از سد چم آسمان عبور کرده و به پل کله در شهرستان باغ‌بهادران رسیده است.

مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز اعلام کرد بستر زاینده‌رود طی ۱۱ ماه گذشته خشک بوده و با افزایش رهاسازی آب از سد، جریان آب دوباره در رودخانه برقرار شده است. این نهاد افزود انتظار می‌رود آب طی ۲۴ ساعت آینده به شهر اصفهان برسد.


@indypersian
24😐2🍾1
♦️ وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد، میزبان مذاکرات حساس میان نمایندگان اسرائیل و لبنان بود. به گزارش سی‌ان‌ان، این نشست که با حضور سفیران دو کشور و به رهبری مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا برگزار شد، با هدف جلوگیری از فروپاشی مذاکرات گسترده‌تر میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی در سایه درگیری‌های اخیر شکل گرفته است.

علی‌رغم تمدید ظاهری آتش‌بس، تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله همچنان ادامه دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تاکید کرده است که حملات به جنوب لبنان طبق برنامه ادامه خواهد یافت؛ موضوعی که منجر به مکالمه‌ای پرتنش میان او و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شده است. ترامپ ضمن فشار بر نتانیاهو برای کاهش عملیات‌ها، گفته است که با نمایندگان حزب‌الله گفتگو کرده و آن‌ها با توقف شلیک به سوی اسرائیل موافقت کرده‌اند.

در همین حال، سفارت لبنان در واشنگتن تایید کرد که بیروت موافقت حزب‌الله با طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس را دریافت کرده است. با این حال، تهران هشدار داده است که در صورت تداوم حملات اسرائیل، احتمال تشدید تنش‌ها وجود دارد.
@indypersian
7🤬4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️تصاویر ثبت‌شده بر فراز تبت، پدیده‌ای نادر و خیره‌کننده از صاعقه‌های سرخ آسمانی را نشان می‌دهد.
تخلیه‌های الکتریکی عظیمی که در لایه‌های بالایی جو و در بالای ابرهای طوفانی شکل می‌گیرند و به رنگ قرمز در آسمان دیده می‌شوند.

این پدیده که نام علمی آن اسپرایت (Sprite) است، تنها برای کسری از ثانیه رخ می‌دهد و به دلیل ارتفاع بسیار زیاد و مدت‌زمان کوتاه، ثبت تصویر آن دشوار است.

«اسپرایت‌ها» از پدیده‌های جوی نادر هستند که در ارتفاع حدود ۵۰ تا ۹۰ کیلومتری زمین رخ می‌دهند. این صاعقه‌های سرخ‌رنگ تا دهه ۱۳۶۰ خورشیدی به‌ ندرت مشاهده شده بودند و با پیشرفت فناوری تصویربرداری، ثبت و مطالعه آن‌ها امکان‌پذیر شد.

@indypersian
12😍2
⭕️یک مرز، دو کشور، سه بار ورود و خروج؛ ماجرای مرز تودرتوی عمان و امارات


📌روستای «نحوا» قلمرویی متعلق به امارات متحده عربی است که در دل منطقه عمانی «مدحاء» قرار دارد


♦️این روزها که تنگه هرمز و خلیج فارس به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از گذشته در کانون توجه جهانی قرار دارد، مناسبات میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، مرزهای جغرافیایی آن‌ها و سازوکارهای رفت‌وآمد و ارتباط میان این کشورها نیز بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. در این میان، شاید برای بسیاری از ما جالب باشد، بدانیم نمونه‌ای از پیچیده‌ترین ساختارهای مرزی جهان که در جغرافیای سیاسی از آن با عنوان برون‌بوم و پادبرون‌بوم یاد می‌شود، در سواحل جنوبی خلیج فارس نیز وجود دارد.

روستای «نحوا» که روی نقشه شبیه یک تخم‌مرغ نیمرو به نظر می‌رسد، قلمرویی متعلق به امارات متحده عربی است که در دل منطقه عمانی «مدحاء» قرار دارد، در حالی که خود مدحاء نیز محصور در خاک امارات است؛ ساختاری کم‌نظیر که در جغرافیای سیاسی جهان از آن به عنوان «برون‌بوم و درون‌بوم تودرتو» یا «مرزهای تودرتو» یاد می‌شود.

دلیل شکل‌گیری چنین مرز عجیب و پیچیده‌ای به انتخاب ساکنان محلی طی دهه‌ها قبل باز می‌گردد. یعنی روزگاری که آب در این منطقه ارزشی به‌مراتب بیشتر از نفت داشت.

ساده و خلاصه‌ وضعیت این است که یک شهروند امارات متحده عربی برای اینکه بتواند به منطقه نحوا در خاک کشورش وارد شود، باید ابتدا وارد منطقه مدحاء از خاک عمان شود و از آنجا به نحوا برود.

برای درک چگونگی شکل‌گیری این مرزهای تودرتو باید به اواخر دهه ۱۹۳۰ و اوایل دهه ۱۹۴۰ میلادی بازگشت؛ دورانی که بریتانیا به عنوان قدرت مسلط در سواحل جنوبی خلیج فارس، درصدد تعیین حدود نفوذ شیخ‌نشین‌ها و ترسیم مرزهایی برآمد که بعدها مبنای شکل‌گیری کشورهای امروزی منطقه شدند.

تعیین مرزها در آن زمان نه بر اساس نقشه‌برداری‌های دقیق و معیارهای مدرن جغرافیایی، بلکه عمدتا بر پایه پیوندهای قبیله‌ای، وفاداری‌های محلی و بیعت ساکنان با حاکمان منطقه انجام می‌شد. به همین منظور، از بزرگان و ریش‌سفیدان قبایل محلی پرسیده شد که مایل‌اند تابع کدام حاکم باشند.

در آن مقطع در شبه‌جزیره مسندم، چهار خاندان رقیب القواسم شارجه، القواسم راس‌الخیمه، الشرقی فجیره و آل‌بوسعید عمان نفوذ داشتند و بر سر منابع آب و زمین‌های کشاورزی این منطقه رقابت شدیدی شکل گرفته بود، زیرا به دلیل کوهستانی بودن، آب شیرین آن نسبت به سواحل بهتر بود.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
6🤔2
♦️ وزارت کشور بحرین با اشاره به «تنش‌های مستمر در وضعیت امنیتی کنونی»، سفر شهروندان خود به ایران و عراق را ممنوع اعلام کرد.

بیانیه این وزارتخانه از شهروندان بحرینی خواسته است تا در سایه آتش‌بس شکننده در خاورمیانه، به این تصمیم پایبند باشند.

این تصمیم بحرین چند روز پس از آن اعلام شد که دادستانی این کشور از کشف «تشکیلات مرتبط با سپاه پاسداران» خبر داد. دادسرای جرایم تروریستی این کشور، با اعلام این که این تشکیلات، به جمع‌آوری منابع مالی و انتقال بخشی از آن به خارج از کشور اقدام کرده‌اند، دستور توقیف اموال و مسدودسازی اعضای آن را صادر کرد.
@indypersian
👏243😁1
♦️ مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد در جلسه استماع سنا تاکید کرد که شرط اول آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی، بازگشایی کامل و بدون قید و شرط تنگه هرمز است. او در ادامه تاکید کرد که منظور از بازگشایی، بازگشت شرایط به پیش از جنگ و عبور و مرور آزاد تمام کشتی‌ها از این آبراه راهبردی، بدون محدودیت و مانند سایر آبراه‌های جهان است.
@indypersian
🤬226👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد در جلسه استماع سنا بر موضع سختگیرانه دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی تاکید کرد. او با اشاره به پیچیدگی ساختار تحریم‌ها (بین‌المللی، کنگره و اجرایی)، تصریح کرد که هرگونه کاهش فشار اقتصادی صرفا «مشروط» به تغییر رفتار هسته‌ای تهران خواهد بود.

روبیو در پاسخ به سوالات نمایندگان، غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های هسته‌ای را دلیل اصلی تحریم‌ها دانست و تاکید کرد که لغو آن‌ها تنها زمانی ممکن است که ایران از این برنامه‌ها دست بکشد. او همچنین هرگونه معامله برای کاهش تحریم‌ها در ازای بازگشایی تنگه هرمز را رد کرد و گفت چنین گزینه‌ای اصلا روی میز مذاکره نیست.
@indypersian
14🤬6🗿1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️شاهدخت نور پهلوی روز دوشنبه ۱۲ خردادماه در نشست سالانه آزادی اسلو در پایتخت نروژ، از جامعه جهانی خواست در برابر آنچه مبارزه مردم ایران برای آزادی خواند، موضعی روشن اتخاذ کند.

او در سخنرانی خود گفت: «من اینجا نیستم که از شما بخواهم اهمیت بدهید. اهمیت دادن، یک واکنش منفعلانه است. من اینجا هستم که از شما بخواهم انتخاب کنید.»
شاهزاده نور پهلوی با تاکید بر اینکه «هیچ دست دادن بی‌طرفانه‌ای وجود ندارد»، افزود: «یا در کنار ۹۲ میلیون ایرانی که برای آزادی مبارزه می‌کنند ایستاده‌اید، یا دست‌های خون‌آلود کسانی را می‌فشارید که آن‌ها را به قتل می‌رسانند.»

نشست آزادی اسلو هر سال با حضور فعالان حقوق بشر، سیاستمداران و چهره‌های مدنی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود و به موضوع آزادی، دموکراسی و حقوق بشر اختصاص دارد.

@indypersian
97👍12👏8🥱5🤬2🥴2🫡1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۲ خردادماه در جلسه استماع کنگره گفت اگر جمهوری اسلامی به تعهد خود در زمان اجرای آتش‌بس برای باز نگه داشتن تنگه هرمز عمل می‌کرد، آمریکا محاصره دریایی علیه کشتی‌های ایرانی را اعمال نمی‌کرد.

روبیو با اشاره به محاصره دریایی جاری گفت این اقدام تنها پس از بسته شدن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی انجام شده است. او افزود: «اگر قرار نباشد کشتی‌های دیگر کشورها از تنگه عبور کنند، کشتی‌های جمهوری اسلامی نیز نباید عبور کنند.»
وزیر خارجه آمریکا همچنین جمهوری اسلامی را به شلیک به کشتی‌های تجاری و مین‌گذاری بخش‌هایی از آب‌های بین‌المللی تنگه هرمز متهم کرد و گفت این اقدامات با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.

او تاکید کرد هیچ کشوری در جهان، به‌جز جمهوری اسلامی، از وضعیت کنونی تنگه هرمز حمایت نمی‌کند و افزود: «چینی‌ها مخالف‌اند، روس‌ها مخالف‌اند و تمام جهان با آن مخالف است.»

روبیو گفت نخستین شرط برای پایان این وضعیت، بازگشایی تنگه هرمز است تا کشتی‌ها بتوانند همانند سایر گذرگاه‌های دریایی جهان، بدون شلیک و بدون پرداخت عوارض از آب‌های بین‌المللی عبور کنند.

@indypersian
🥱166😁1
♦️ مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران «بسیار فنی» خواهد بود و ممکن است ماه‌ها زمان ببرد.

روبیو تصریح کرد که ورود به این مرحله، مشروط به بازگشایی تنگه هرمز توسط ایران است. روبیو در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «فاز دوم این است که آن‌ها باید متعهد به مذاکراتی بسیار مشخص درباره وضعیت اورانیوم با غنای بالا شوند که هنوز در جایی در دل کوه مدفون است. آن‌ها باید بر سر مذاکره برای محدودیت‌های شدید و طولانی‌مدت و یا لغو فعالیت‌های غنی‌سازی در کشورشان موافقت کنند.»

او تاکید کرد که جمهوری اسلامی ابتدا باید بازگشایی تنگه هرمز را بدون دریافت عوارض اعلام کرده و متعهد شود که مین‌ها را جمع‌آوری کرده و به سمت کشتی‌ها شلیک نخواهد کرد. روبیو همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده در قبال بازگشایی تنگه، پیشنهادی برای کاهش تحریم‌ها به تهران نداده است و لغو تحریم‌ها صرفا بر اساس شرایط و اقدامات جمهوری اسلامی خواهد بود.
@indypersian
🤬21🗿92🌚1
♦️امیر تقی در فهرست ۱۰ نامزد نهایی جایزه معتبر صندوق مد شورای طراحان مد آمریکا و ووگ در سال ۲۰۲۶ قرار گرفت؛ برنامه‌ای که از مهم‌ترین سکوی پرتاب استعدادهای نوظهور صنعت مد آمریکا به شمار می‌رود.
جایزه صندوق مد با همکاری مجله ووگ پس از حملات ۱۱ سپتامبر برای حمایت از نسل تازه طراحان آمریکایی راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از ۲۰۰ طراح از برنامه‌های آموزشی، مشاوره و حمایت مالی آن بهره‌مند شده‌اند. برندگان امسال برای دریافت جایزه اصلی ۳۰۰ هزار دلاری رقابت می‌کنند و دو نفر نیز هر کدام ۱۰۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد.
امیر تقی که در سال ۱۹۹۶ در هیوستون تگزاس متولد شده، از خانواده‌ای ایرانی‌تبار است و از نوجوانی وارد دنیای مد شد. او نخستین مجموعه لباس خود را در ۱۵ سالگی طراحی کرد و در ۱۷ سالگی اولین نمایش مدش را در حیاط خانه پدری برگزار کرد؛ رویدادی که آغاز مسیر حرفه‌ای او در صنعت مد بود.
تقی از همان سال‌های نوجوانی توجه فعالان این صنعت را جلب کرد. او در سال ۲۰۱۳ دوره کارآموزی خود را در کنار اسکار دلا رنتا گذراند و سپس تحصیلات خود را در سنترال سنت مارتینز لندن ادامه داد. او نخستین نمایش رسمی خود در نیویورک را در سال ۲۰۱۴ و در هفته مد نیویورک برگزار کرد.
طراحی‌های امیر تقی به تلفیق ظرافت مد آمریکایی با الهام از فرهنگ ایرانی شهرت دارد. او بارها گفته است که زنان خانواده و فرهنگ ایرانی از مهم‌ترین منابع الهام او هستند.

@indypersian
15👏4🗿1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که معتقد است مجتبی خامنه‌ای، رهبر جدید جمهوری اسلامی در قید حیات است و «به‌طور فزاینده‌ای در حال تعامل و فعالیت» است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «فکر می‌کنم نشانه‌هایی وجود دارد که او در سطوحی به شکل فزاینده‌ای در حال نقش‌آفرینی است».

مجتبی خامنه‌ای از زمان حمله در آغاز جنگ که منجر به جراحات شدید او و کشته شدن پدرش و چندین تن از رهبران ارشد نظامی کشور شد، در انظار عمومی دیده نشده است. روبیو نیز با اشاره به کشته شدن این افراد، دیده نشدن مجتبی خامنه‌ای را ناشی از «توصیه‌های امنیتی» دانست.
@indypersian
🥱15😡12😁74
♦️در پی درگذشت هما میرافشار، شاعر و ترانه‌سرای سرشناس ایرانی، شماری از خوانندگان شناخته‌شده موسیقی ایران با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

معین در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «جامعه هنر و ترانه ایران، بانویی ماندگار و ارزشمند چون هما میرافشار عزیز را از دست داد.» او آشنایی و همکاری با میرافشار را افتخاری ارزشمند توصیف کرد و گفت یاد و نام او همواره با احترام و مهر زنده خواهد ماند.
لیلا فروهر نیز با ابراز تاسف از درگذشت این ترانه‌سرا نوشت که واژه‌های هما میرافشار بخشی از خاطره جمعی ایرانیان است و آثار او همچنان در دل دوستداران شعر و موسیقی فارسی زنده خواهد ماند.

سوزان روشن هم در پیامی اینستاگرامی، هما میرافشار را «هنرمند و ترانه‌سرای ارزشمند ایران» خواند و نوشت همکاری با او و اجرای آثارش از خاطرات فراموش‌نشدنی زندگی هنری‌اش بوده است. او تاکید کرد میرافشار با قلم توانمند خود سهمی بزرگ در موسیقی ایران داشت.

شهره صولتی نیز در پیام تسلیت خود نوشت: «هما جان فقط یک ترانه‌سرا نبود؛ او با واژه‌هایش به خاطرات و احساسات چند نسل جان بخشید.» او با اشاره به ترانه‌هایی چون «ثبات»، «کولی»، «پنجره‌ها»، «آئینه» و «نمی‌ذارم بری» که با سروده‌های میرافشار اجرا کرده است، درگذشت او را ضایعه‌ای سنگین برای جامعه موسیقی ایران دانست.

هما میرافشار در ۸۹ سالگی در لس‌آنجلس آمریکا درگذشت. مرتضی برجسته، خواننده موسیقی پاپ، با اعلام خبر درگذشت او نوشت که میرافشار «با آرزوی دیدار دوباره وطن از دنیا رفت.»

این شاعر و ترانه‌سرای برجسته طی دهه‌ها فعالیت هنری با بسیاری از خوانندگان نامدار ایرانی همکاری کرد و آثار ماندگاری چون «دل من»، «شما» و «همزبونم باش» را در کارنامه خود به یادگار گذاشت.

@indypersian
39😭6
⭕️هزینه ۲۶ میلیارد دلاری پوتین برای افزایش طول عمر


📌رئیس‌جمهوری روسیه پژوهش‌های ضد‌پیری را به یکی از اولویت‌های کرملین تبدیل کرده است


♦️وقتی میکروفونی روشن به‌طور تصادفی گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین با شی جین‌پینگ را ضبط کرد که می‌گفت انسان‌ می‌تواند با تعویض اندام‌ها به جاودانگی دست یابد، برخی این گفت‌وگو را صرفا گپی عجیب میان خودکامگان سالخورده تلقی کردند.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد اما در واقع، در آن گفت‌وگو که سپتامبر گذشته در جریان تماشای رژه نظامی در پکن رخ داد، به نظر می‌رسید پوتین در حال توصیف طرح مورد حمایت دولت روسیه در زمینه افزایش طول عمر است، که به یکی از پروژه‌های علمی شاخص روسیه تبدیل شده است.

پوتین مانند میلیاردرهای سیلیکون‌ولی از جمله جف بیزوس، سم آلتمن و پیتر تیل مدت‌ها است شیفته پژوهش‌های ضدپیری بوده است. اما در روسیه، تلاش پوتین برای جلوگیری از زوال جسمی اکنون به اولویت دولتی تبدیل شده است و بر روش‌هایی بسیار متنوع تکیه دارد، از چاپ اندام‌ها (ساخت اندام یا بافت زنده با فناوری چاپ سه‌بعدی زیستی) و استفاده از خوک‌های مینیاتوری گرفته تا قرارگیری در معرض دماهای فوق‌العاده پایین.

ماه گذشته، دولت روسیه اعلام کرد دانشمندان در حال توسعه نوعی ژن‌درمانی برای کند کردن روند پیری سلولی‌اند، این درمان بخشی از طرح ۲۶ میلیارد دلاری پوتین با عنوان «فناوری‌های نوین حفظ سلامت» است.

دنیس سکیرینسکی، معاون وزیر علوم روسیه، در ۲۳ آوریل گفت این دارو «یکی از نویدبخش‌ترین مسیرها در مبارزه با پیری» به شمار می‌رود.

مسیر نویدبخش دیگر چیست؟ تولید آزمایشگاهی اندام‌های انسان برای پیوند، یکی از نوآوری‌های افزایش‌دهنده طول عمر که پوتین نیز در پکن به آن اشاره کرد. همه این تلاش‌ها بخشی از طرح ملی افزایش طول عمر است که او در سال ۲۰۲۴ رونمایی کرد؛ این طرح وعده می‌دهد تا پایان دهه جاری، جان ۱۷۵ هزار نفر را نجات دهد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد دانشمندان دولتی روسیه که از سوی پوتین منصوب شده‌اند بر دو فناوری کلیدی تمرکز کرده‌اند: زیست‌چاپ یا چاپ سه‌بعدی بافت زنده و بیگانه‌پیوندی یعنی رشد دادن اندام‌های انسانی در بدن خوک‌های مینیاتوری، نژادی از خوک‌ها که از نظر ژنتیکی سازگار با انسان تلقی می‌شود. دانشمندان روسی که با نهادهای دولتی همکاری دارند، مدعی‌اند توانسته‌اند بافت غضروف انسانی و غده تیرویید موش را چاپ زیستی کنند و هدفشان دستیابی به جایگزین اندام‌های انسانی تا سال ۲۰۳۰ است. جدول زمانی مشابهی نیز برای رشد اندام‌ها در بدن خوک‌ها مطرح شده است.

دفتر مطبوعاتی کرملین در ایمیلی اعلام کرد: «در فدراسیون روسیه، کار روی مجموعه‌ای کامل از برنامه‌های علمی در این حوزه در جریان است. این پروژه‌ها از حمایت دولت برخوردارند و بسیاری از موسسات علمی و پژوهشی در آن‌ها مشارکت دارند.»

طرح روسیه برای افزایش طول عمر را دو چهره نزدیک به پوتین هدایت می‌کنند: دختر پوتین، ماریا وورونتسووا، متخصص غدد درون‌ریز که بر برنامه‌های ژنتیکی تحت حمایت دولت نظارت دارد، و میخاییل کووالچوک، فیزیکدان و رئیس موسسه کورچاتوف، مرکز پژوهش‌های هسته‌ای دوران شوروی.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
🤬219🤯2😨1