IndyPersian
74.3K subscribers
51.5K photos
42.9K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
⭕️نیویورک‌تایمز: جنگ متوقف شده اما بسیاری از مسائل کلیدی حل‌نشده باقی مانده‌اند

📌به گفته تحلیلگران، نه جنگ و نه توافق حاصل‌شده، تهدیدهای اصلی ناشی از جمهوری اسلامی ایران را از میان نبرده‌اند

♦️وقتی دونالد ترامپ جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد، این عملیات را گامی بی‌سابقه برای دگرگون کردن خاورمیانه و پایان دادن به تهدید آنچه «دیکتاتوری شرور و افراطی» می‌نامید، معرفی کرد، اما اکنون حدود ۱۰۰ روز بعد، در حالی که آمریکا و ایران به یک تفاهم‌ نسبتا مبهم برای پایان جنگ دست یافته‌اند، تردیدها و پرسش‌ها درباره اینکه دقیقا چه چیز تغییر کرد، رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
6🌚3😡3🔥1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه اول تیرماه در بورگن‌اشتوک سوئیس، محل برگزاری مذاکرات تفاهم‌نامه آتش‌بس، در واکنش به گزارش‌ها درباره تهدید هیئت جمهوری اسلامی به ترک مذاکرات گفت این تهدیدها مانع ادامه گفت‌وگوها نشد و مذاکرات تا ساعات اولیه بامداد ادامه داشت.

ونس گفت: «آن‌ها تهدید کردند که مذاکرات را ترک می‌کنند، یا دست‌کم چنین پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما ما تا بعد از ساعت یک بامداد در حال مذاکره بودیم و هیئت ایرانی جلسه را ترک نکرد.»

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به تنش‌های لفظی میان دو طرف افزود: «به مقام‌های ایرانی گفتیم وقتی وارد چیزی می‌شوید که ما ممکن است آن را چرندیات، کری‌خوانی یا حرف‌های تحریک‌آمیز بنامیم، نباید انتظار داشته باشید رئیس‌جمهوری آمریکا ساکت بماند یا به تصحیح واقعیت‌ها نپردازد.»

ونس همچنین گفت هر زمان مقام‌های جمهوری اسلامی ادعاهایی مطرح کنند که از نظر واشینگتن نادرست باشد یا تهدیدهایی بیان کنند که «پایه‌ای در واقعیت ندارد»، دونالد ترامپ و دیگر مقام‌های آمریکایی به آن پاسخ خواهند داد. او تاکید کرد با وجود این تنش‌ها، مذاکرات ادامه یافت و به گفته او «پیشرفت‌های قابل توجهی» در گفت‌وگوها حاصل شد.

@indypersian
🥴155🔥1😁1
⭕️ونس درباره مذاکرات با ایران: پیشرفت بسیار خوبی حاصل شده است

📌معاون دونالد ترامپ تاکید کرد که ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است

♦️جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفت که کشورش در مذاکرات با ایران «پیشرفت بسیار خوبی» داشته است. او تاکید کرد که دونالد ترامپ به دنبال توافقی است که برای هر دو ملت آمریکا و ایران «خوب» باشد.

به گزارش رویترز، ونس از محل برگزاری مذاکرات که روز یکشنبه برگزار شد و تا ساعات اولیه صبح روز دوشنبه در بورگنشتوک سوییس ادامه داشت، اعلام کرد که تنگه هرمز باز است. همچنین افزود که مذاکرات فنی در هفته‌ها و روزهای آینده ادامه خواهد داشت و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

او ادعا کرد که «ما برای یک توافق نهایی موفق پایه‌ای بسیار محکم بنا کرده‌ایم» و در مورد زمان آغاز فعالیت بازرسان هسته‌ای افزود: «شاید همین هفته، شاید حتی امروز.»

بیشتر بخوانید...
@indypersian
🤬12🥴61👍1😁1
♦️خبرگزاری رویترز گزارش داد آلن گرینسپن، اقتصاددان برجسته آمریکایی و رئیس پیشین بانک مرکزی آمریکا، روز دوشنبه اول تیرماه در سن ۱۰۰ سالگی بر اثر عوارض ناشی از بیماری پارکینسون درگذشت. گرینسپن از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ ریاست بانک مرکزی آمریکا را بر عهده داشت و در دوران چهار رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از رونالد ریگان تا جورج دبلیو بوش، سیاست پولی این کشور را هدایت کرد.

گرینسپن که از تاثیرگذارترین چهره‌های اقتصادی آمریکا در دهه‌های پایانی قرن بیستم و آغاز قرن بیست‌ویکم به شمار می‌رفت، به دلیل هشدار مشهور خود درباره «شور و شوق غیرمنطقی» در بازارهای مالی شهرت جهانی یافت. بانک مرکزی آمریکا در واکنش به درگذشت او اعلام کرد نقش گرینسپن در شکل‌دهی سیاست‌های پولی و توسعه اندیشه اقتصادی، اثری ماندگار بر اقتصاد ایالات متحده بر جای گذاشته است.

@indypersian
7🗿3👏1
⭕️حضور بانک مرکزی، نهادهای امنیتی و نفتی در مذاکرات؛ تهران به‌دنبال دسترسی فوری به پول و امتیازهای اقتصادی است

📌جمهوری اسلامی فقط دیپلمات‌ها را نفرستاده است؛ این یک هیئت متشکل از کل ساختار حکومت است که حول محور اجرا، پول، اهرم فشار و خطوط قرمز شکل گرفته است

♦️از دیدگاه ناظران، گستردگی هیئت ایرانی حاضر در نخستین دور مذاکرات فنی با آمریکا در سوییس در روز یکشنبه، نشان‌ می‌دهد تهران از همان ابتدا به دسترسی فوری به منابع مالی و دریافت امتیازهای اقتصادی قابل‌توجه تاکید دارد.

این هیئت چند روز پس از امضای یادداشت تفاهم میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، در شرایطی وارد بورگن‌اشتوک سوییس شد که مذاکرات تکمیلی لغو شده و ابهام‌هایی را در سراسر منطقه ایجاد کرده بود.

بیشتربخوانید...
@indypersian
🤬154😁4
⭕️گسترش پدیده «ارزان‌خواری» در ایران؛ غذای سالم از سفره‌ها حذف شده است

📌مواد غذایی در بازار وجود دارد، اما ده‌ها میلیون نفر توان خرید آن را ندارند

♦️در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از احتمال پیشرفت مذاکرات سوییس، آزادسازی بخشی از منابع مالی بلوکه‌شده و ورود اقتصاد ایران به دوره «پساجنگ» سخن می‌گویند، مجموعه‌ای از گزارش‌های رسمی و اظهارات مقام‌های حکومتی تصویری کاملا متفاوت از زندگی روزمره میلیون‌ها ایرانی ارائه می‌دهد؛ تصویری که در آن فقر غذایی، کاهش قدرت خرید، اخراج کارگران، بحران صندوق‌های بازنشستگی و ناامیدی عمومی از آینده اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید...
@indypersian
😭20💔61🥰1
♦️اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه اول تیرماه در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد در چارچوب گفت‌وگوهای جاری در سوئیس، ایران متعهد شده است عبور و مرور آزاد و بدون مانع در تنگه هرمز را تضمین کند و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه ورود به کشور را بدهد.

او افزود وزارت خزانه‌داری آمریکا در چارچوب این توافق، یک مجوز عمومی موقت ۶۰ روزه صادر کرده است که تولید، تحویل و فروش نفت و مشتقات نفتی ایران را مجاز می‌کند.

بر اساس یادداشت تفاهمی که هفته گذشته میان تهران و واشینگتن امضا شد، آمریکا موافقت کرده است معافیت‌هایی برای صادرات نفت خام ایران، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی صادر کند. این معافیت‌ها خدمات مرتبط از جمله تراکنش‌های بانکی، بیمه و حمل‌ونقل را نیز در بر می‌گیرد.

این مجوز همچنین واردات نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با منشأ ایران به ایالات متحده را مجاز می‌کند.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز دوشنبه در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «تحریم صادرات نفت و پتروشیمی ایران تعلیق شد، محاصره دریایی پایان یافت و بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز آزاد شده است.»

@indypersian
🤬23😁83
♦️محمد اله‌داد، مدیرعامل شرکت توانیر، روز دوشنبه اول تیرماه در یک نشست خبری گفت تابستان امسال خاموشی وجود خواهد داشت و به دلیل پیشی گرفتن مصرف برق از ظرفیت تولید، امکان تامین کامل برق در ماه‌های گرم سال وجود ندارد.

اله‌داد با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق افزود: «ادعا نمی‌کنم که بتوانیم تابستان را بدون قطع برق بگذرانیم.» او گفت برای عبور از اوج مصرف تابستان، لازم است حدود پنج درصد از تقاضای برق کشور کاهش یابد.

مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به آسیب‌های ناشی از جنگ اخیر به زیرساخت‌های برق کشور گفت حدود چهار هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی ایران همچنان از مدار خارج است و در تابستان امسال در دسترس نخواهد بود. او افزود محدودیت تامین برق در بخش‌های کشاورزی، خانگی و تجاری در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته است.

@indypersian
🤬241
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️ احمد آریایی‌نژاد، نماینده ملایر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با شبکه خبر با هشدار درباره روند سالمندی جمعیت در ایران گفت کشور در سال ۱۴۳۰ پیرترین جمعیت جهان را خواهد داشت و این مسئله چالش‌های گسترده‌ای برای نظام سلامت به همراه خواهد داشت.

آریایی‌نژاد گفت سالمندی با افزایش بیماری‌ها و ناتوانی‌های جسمی همراه است و بی‌توجهی به حوزه بهداشت و پیشگیری، فشار بیشتری بر بخش درمان وارد خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس همچنین از کم‌توجهی به حوزه پیشگیری در نظام سلامت انتقاد کرد و گفت: «سال‌ها است بهداشت، پیشگیری و حفظ سلامت مردم رها شده و نان در درمان است.» او با مقایسه وضعیت سلامت و آموزش و پرورش افزود همان‌طور که در نظام آموزشی، پرورش به حاشیه رفته است، در حوزه سلامت نیز تمرکز اصلی بر درمان قرار گرفته و بخش پیشگیری مورد غفلت واقع شده است.


@indypersian
7🤬4🥰3😢1🥱1🗿1
♦️مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش حساب‌های ملی اعلام کرد رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۴ با احتساب نفت به ۰.۲ درصد رسیده است؛ رقمی که در مقایسه با رشد ۳.۱ درصدی سال ۱۴۰۳، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰ با احتساب نفت به ۱۰۰ هزار و ۴۹۲ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به ۷۵ هزار و ۹۴۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۱۴۰۴ منفی ۰.۳ درصد بوده است؛ موضوعی که بیانگر کوچک‌تر شدن بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در سال گذشته است. در میان بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی با رشد منفی ۲.۹ درصد، صنعت با رشد منفی ۱.۵ درصد و تامین آب و برق با رشد منفی ۶.۵ درصد بیشترین افت را ثبت کرده‌اند. در مقابل، بخش استخراج نفت و گاز طبیعی ۱.۸ درصد، سایر معادن ۴.۱ درصد و ساختمان ۱.۴ درصد رشد داشته‌اند.

گزارش مرکز آمار همچنین حاکی از آن است که رشد گروه خدمات به ۰.۳ درصد محدود شده، در حالی که فعالیت‌های مالی رشد ۸.۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. در مقابل، بخش عمده و خرده‌فروشی، هتل و رستوران با کاهش ۱.۸ درصدی مواجه شده است.

در بخش هزینه نیز رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار صفر درصد گزارش شده است. مصرف نهایی خانوارها ۱.۴ درصد و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۲.۸ درصد کاهش یافته و سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات نیز افت ۵.۸ درصدی داشته است؛ شاخصی که از کاهش ظرفیت تولید در سال‌های آینده حکایت دارد.

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرد واردات کالا و خدمات در سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ درصد کاهش یافته، در حالی که صادرات ۲.۱ درصد افت کرده است. این نهاد تاکید کرده است که ارقام منتشرشده مقدماتی هستند و پس از نهایی شدن حساب‌های سالانه امکان بازنگری در آن‌ها وجود دارد.


@indypersian
😢52🔥1😁1🤬1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️بازنشستگان شرکت مخابرات تهران روز دوشنبه اول تیرماه در تهران در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالبات خود و مشکلات معیشتی تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان با سر دادن شعار «حسین، حسین شعارشون، دزدی و غارت کارشون» نسبت به وضعیت معیشتی، پرداخت نشدن مطالبات و بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های خود اعتراض کردند.

بازنشستگان حاضر در این تجمع خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی و بهبود شرایط معیشتی خود شدند و از مسئولان خواستند برای حل مشکلات بازنشستگان و اجرای تعهدات مربوط به حقوق و مزایا اقدام کنند.

@indypersian
👍21🥴6😁1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ویدیویی که روز دوشنبه اول تیرماه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، تأکید کرد دستورالعمل‌های او و وزیر دفاع به ارتش این کشور «واضح و بدون تغییر» باقی مانده است.
او اعلام کرد نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان «آزادی عمل کامل» دارند تا هرگونه تهدید مستقیم یا احتمالی علیه خود و ساکنان مناطق شمالی اسرائیل را خنثی کنند و در این زمینه هیچ محدودیتی برای ارتش وجود ندارد.
نتانیاهو همچنین با حمایت از نیروهای نظامی گفت که «تمام ملت» پشت ارتش ایستاده‌اند و افزود اسرائیل تا هر زمان که لازم باشد در «نوار امنیتی» در جنوب لبنان باقی خواهد ماند تا امنیت شهروندان خود را تأمین کند.

@indypersian
🔥16👏132🤬1😡1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️پیت هگست، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه ۳۱ خردادماه در ناو هواپیمابر «یواس‌اس کارل وینسون» حضور یافت و در جمع ملوانان نیروی دریایی ایالات متحده از نقش آن‌ها در عملیات نظامی علیه حوثی‌های یمن تقدیر کرد.

هگست با اشاره به عملیات «رایدر خشن» علیه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی گفت این عملیات به احیای بازدارندگی آمریکا در منطقه کمک کرده است. او افزود: «دلیلی وجود دارد که حوثی‌ها در عملیات «خشم حماسی» وارد درگیری نشدند. ایران هر روز از آن‌ها می‌خواست وارد عمل شوند، اما آن‌ها پاسخ می‌دادند که نمی‌خواهند با آمریکایی‌ها درگیر شوند.»

وزیر دفاع آمریکا خطاب به نیروهای حاضر در ناو گفت موفقیت این عملیات نتیجه آمادگی، حرفه‌ای‌گری و عملکرد نیروهای آمریکایی بوده است. او تاکید کرد وزارت دفاع آمریکا به حمایت از نیروهای مسلح برای افزایش آمادگی و توان رزمی آن‌ها ادامه خواهد داد.

اشاره هگست به عملیات نظامی گسترده‌ای بود که ایالات متحده از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۳ با حملات هوایی و دریایی علیه مواضع حوثی‌ها در یمن آغاز کرد؛ عملیاتی که مقام‌های آمریکایی آن را مهم‌ترین اقدام نظامی آمریکا در خاورمیانه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ توصیف کرده‌اند.

@indypersian
👍10❤‍🔥1😁1