IndyPersian
74.2K subscribers
51.6K photos
43K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام افغان که آگاهی مستقیمی از روند گفتگوها دارد، اعلام کرد که مقامات دولت طالبان روز سه‌شنبه دوم تیرماه، «مذاکراتی سازنده» با اتحادیه اروپا در بروکسل داشته‌اند.

این مقام افغان که به دلیل حساسیت این گفتگوها خواست نامش فاش نشود، گفت: «این نشست‌ها سازنده بود و این امیدواری وجود دارد که به تحولات مثبت منجر شود.» این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش و رایزنی برای بازگرداندن پناهجویان اخراجی (ردصلاحیت‌شده) به افغانستان هستند.

همزمان با حضور هیئت طالبان در بروکسل، کنشگران سازمان عفو بین‌الملل با حضور در مقر اتحادیه اروپا، پارچه‌نوشته‌هایی با عبارت‌های «شرم!» و «توافق با طالبان را متوقف کنید» را به نمایش در آوردند.

@indypersian
👍9😁5🤬43🤔2👏1😍1🗿1
♦️ ژوزف عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز سه‌شنبه دوم تیرماه، پیش از آغاز مذاکرات با مقامات اسرائیلی در واشنگتن تاکید کرد که دولت او به چیزی کمتر از عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از جنوب این کشور راضی نخواهد شد؛ منطقه‌ای به عمق تقریبی ۶ مایل (۱۰ کیلومتر) از مرز مشترک دو کشور که در حال حاضر تحت اشغال اسرائیل است.

عون اظهار داشت: «ما تاکید می‌کنیم که به چیزی کمتر از پایان اشغالگری اسرائیل در جنوب لبنان و رفع هرگونه قیمومیت خارجی تن نخواهیم داد.» این در حالی است که مقامات اسرائیل می‌گویند نیروهایشان تا زمان رفع کامل تهدیدات حزب‌الله در این «منطقه امنیتی» باقی خواهند ماند. این تنش‌ها در حالی است که تفاهم‌نامه هفته گذشته میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، خواهان «پایان دائمی عملیات نظامی در همه جبهه‌ها از جمله لبنان» است.

رئیس‌جمهوری لبنان با ابراز امیدواری نسبت به سرنوشت‌ساز بودن این دور از گفتگوها افزود: «هدف ما احیای کامل حاکمیت لبنان بر وجب به وجب خاک خود و گسترش اقتدار دولت است.» دولت عون هم‌زمان تحت فشار شدید آمریکا و اسرائیل برای خلع سلاح حزب‌الله قرار دارد.
@indypersian
🤬21😁14👍43🥰1🗿1😡1
⭕️یک دهه پس از «دیگر نمی‌توانم»؛ مسی به تنهایی بر قله جام جهانی ایستاد


📌مسی با هر دو گل آرژانتین در پیروزی دو بر هیچ برابر اتریش بار دیگر کتاب رکوردهای فوتبال را بازنویسی کرد


♦️ لیونل مسی سال ۲۰۱۶ پس از شکست آرژانتین از شیلی در فینال کوپا آمریکا، مسابقه‌ای که در آن ضربه پنالتی خود را از دست داد و آرژانتین برای چهارمین بار در طول ۹ سال در یک فینال بزرگ ناکام ماند، از فوتبال ملی خداحافظی کرد چون احساس کرد دیگر توان تحمل این ناکامی‌ها را ندارد. مسی آن زمان گفت: «برای من، کار با تیم ملی تمام شده است. هر کاری از دستم برمی‌آمد انجام دادم، اما قهرمان نشدن واقعا دردناک است.»

آن روز تصور اینکه مسی ۱۰ سال بعد، تنها دو روز مانده به تولد ۳۹ سالگی‌اش، نه‌تنها همچنان برای تیم ملی آرژانتین، قهرمان فعلی جهان، بازی کند، بلکه به بهترین گلزن تاریخ جام جهانی نیز تبدیل شود، به ذهن کسی خطور نمی‌کرد، اما تصمیم او برای انصراف از آن بازنشستگی، آغازگر دوره‌ای درخشان از موفقیت برای او و کشورش شد.

آرژانتین پس از آن، دو دوره اخیر کوپا آمریکا را فتح کرد و سال ۲۰۲۲ نیز مسی به‌عنوان کاپیتان، این تیم را به قهرمانی جهان رساند. در جام جهانی قطر او هفت گل به ثمر رساندــ از جمله دو گل در دیدار نهایی‌ــ و آرژانتین را برای سومین بار و نخستین بار از سال ۱۹۸۶، قهرمان جهان کرد.

روز دوشنبه اول تیر ۱۴۰۵، دقیقا ۴۰ سال پس از آن روزی که دیه‌گو مارادونا با دو گل خود، زمینه پیروزی دو بر یک آرژانتین مقابل انگلستان را در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ فراهم کرد، مسی صفحات کتاب رکوردهای فوتبال را از نوشت و هر دو گل پیروزی دو بر هیچ برابر اتریش را به ثمر رساند.

به تعبیر استیو باور، گزارشگر سرویس جهانی بی‌بی‌سی، این مسابقه «یک لحظه جاودانه دیگر از مسی» بود.

مسی پس از مسابقه گفت: «از بازی کردن و بودن در زمین لذت می‌برم. ما هم از دیدن شادی مردم لذت می‌بریم و خوشحالیم که می‌توانیم چنین خوشحالی را به آن‌ها هدیه‌ بدهیم»



بیشتر بخوانید...

@indypersian
23🥴3
⭕️نام‌هایی که ماه‌ها پنهان ماندند؛ هویت چهار جان‌باخته دیگر اعتراضات ملی مشخص شد


📌خانواده‌های محسن رمضانی، تقی انصاری، باربد طهرانی و محمد مقصودفر پس از ماه‌ها سکوت و فشار امنیتی، برای نخستین بار جزئیاتی از زندگی و کشته شدن عزیزانشان را روایت کردند


♦️۱۶۶ روز پس از اعتراضات ملی ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۴ در ایران، همچنان نام جان‌باختگان جدیدی از گوشه‌وکنار ایران آشکار می‌شود؛ معترضانی که خانواده‌هایشان به دلیل فشارهای امنیتی، تهدیدهای مکرر نهادهای اطلاعاتی، نگرانی از بازداشت دیگر اعضای خانواده و همچنین قطع و اختلال مداوم در اینترنت، تاکنون امکان روایت سرنوشت عزیزان خود را نداشته‌اند.

اکنون اعضای خانواده چهار تن از جان‌باختگان اعتراضات دی‌ماه برای نخستین بار در گفتگو با ایندیپندنت فارسی، از زندگی، نحوه کشته شدن و ماه‌ها فشار پس از مرگ عزیزانشان سخن گفته‌اند؛ روایت‌هایی از اصفهان، تهران و پاسارگاد که از هزینه سنگینی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی در جریان اعتراضات پرداختند، تصویری واضح‌تر ارائه می‌دهد.

محسن رمضانی، کارآفرینی که «خونش را رنگین‌تر از دیگران نمی‌دانست»

محسن رمضانی، مهندس ساختمان و کارآفرین ۳۶ ساله اهل چمگردان اصفهان، یکی از این جان‌باختگان است. اعضای خانواده او می‌گویند محسن یک دختر ۱۰ ساله داشت و در سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود برای ده‌ها نفر شغل ایجاد کرده بود.

به گفته خانواده‌اش، او در میان آشنایان به کمک به نیازمندان و حمایت از افراد کم‌برخوردار شناخته می‌شد و تنها چند ماه پیش از کشته شدن، مبلغ قابل‌توجهی به یک مرکز نگهداری افراد تحت پوشش بهزیستی کمک کرده بود.

نزدیکان محسن او را فردی شاد، خوش‌سفر، خانواده‌دوست و عاشق زندگی توصیف می‌کنند و می‌گویند او همواره از مسئولیت اجتماعی و دفاع از مردم سخن می‌گفت و بارها به اطرافیانش گفته بود که «خون من رنگین‌تر از بقیه مردم نیست».

محسن رمضانی روز ۱۸ دی‌ماه در چمگردان اصفهان هدف شلیک مستقیم قرار گرفت و جان باخت. اعضای خانواده‌اش می‌گویند پس از مرگ او، نه‌تنها خانواده بلکه بخش بزرگی از جامعه محلی نیز یکی از تکیه‌گاه‌هایش را از دست داد.

یکی از اعضای خانواده می‌گوید: «محسن ستون خانواده ما بود. از وقتی رفت، انگار ستون اصلی خانه فرو ریخت.»

تقی انصاری، جوانی که برای کمک به زخمی‌ها برگشت

تقی انصاری، متولد ۱۰ فروردین ۱۳۷۶ و ساکن قلعه‌حسن‌خان تهران، دیگر جان‌باخته‌ای است که نامش تاکنون رسانه‌ای نشده بود.

اعضای خانواده او می‌گویند تقی جوانی زحمتکش و مهربان بود و از راه حمل‌ونقل بار با خودرو امرار معاش می‌کرد. به گفته آنان، او شخصیتی آرام داشت و همواره برای کمک به دیگران پیش‌قدم می‌شد.

خانواده تقی روایت می‌کنند که او در روزهای اعتراضات که در خیابان بود، شاهد زخمی شدن دو نفر از معترضان شد. در حالی که برخی از دوستانش از او خواسته بودند محل را ترک کند و جانش را نجات دهد، تصمیم گرفت برای کمک به زخمی‌ها بماند.

به گفته اعضای خانواده، تقی در پاسخ به دوستانش گفته بود که این افراد خانواده دارند و کسانی چشم‌انتظار بازگشت آنان‌اند، اما لحظاتی بعد ماموران با گلوله جنگی به سرش شلیک کردند و او در همان محل جان باخت.

برای نزدیکان تقی، آنچه بیش از هر چیز در ذهن مانده، نه فقط نحوه کشته شدن او، بلکه تصمیم آخرش است؛ تصمیم برای کمک به دیگران در شرایطی که می‌توانست مانند بسیاری از افراد دیگر، از محل دور شود و جانش را نجات دهد.



بیشتر بخوانید...
🖌 امیرحسین میراسماعیلی
@indypersian
😭41💔2917🫡5🤬1😢1
♦️ ژوزف عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز سه‌شنبه دوم تیرماه، تماس تلفنی مشترکی از سوی جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و مارکو روبیو، وزیر امور خارجه این کشور دریافت کرد که طی آن آخرین تحولات لبنان و مرحله پس از نشست‌های سوئیس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ونس و روبیو در این گفتگو بر حمایت واشنگتن از مواضع رئیس‌جمهوری و دولت لبنان برای بسط اقتدار دولت مشروع و تقویت حاکمیت ملی بر تمام اراضی این کشور، صرفا از طریق ارتش و نیروهای امنیتی، تاکید کردند. مقامات آمریکایی همچنین بر پیگیری اجرای توافقات سوئیس، از جمله تشکیل یک «کمیته مشترک سه‌جانبه» متشکل از ایالات متحده، لبنان و جمهوری اسلامی ایران جهت تثبیت آتش‌بس در لبنان و نظارت بر اجرای اقدامات مرتبط با آن تاکید کرده و یادآور شدند که ترتیبات اجرایی و نحوه ساختار این کمیته در حال بررسی است.

رئیس‌جمهور عون نیز با قدردانی از توجه ایالات متحده به پایان دادن به جنگ، تاکید کرد که دولت لبنان تنها نهاد مسئول برای حفظ حاکمیت ملی، کرامت و امنیت شهروندان است.
@indypersian
🤬1412👍4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کرد دولت او برنامه‌ای محرمانه برای خرید و انتقال ده‌ها هزار گیرنده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران آغاز کرده بود تا معترضان در زمان قطع اینترنت بتوانند ارتباطات خود را حفظ کنند.

بنت در «نشست بین‌المللی سیاست‌گذاری سندیکای خبری یهودیان» در اورشلیم گفت: «هر بار که اعتراضی رخ می‌دهد، اینترنت را قطع می‌کنند و هیچ ارتباطی باقی نمی‌ماند.» او افزود دولتش فرایند خرید و انتقال مخفیانه ده‌ها هزار گیرنده استارلینک به داخل ایران را آغاز کرده بود تا امکان دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی حفظ شود و معترضان بتوانند فعالیت‌های خود را هماهنگ کنند.

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل همچنین مدعی شد این طرح پس از پایان دوره مسئولیت او متوقف شده است. بنت با انتقاد از دولت بنیامین نتانیاهو گفت به همین دلیل در زمان آغاز اعتراضات، زیرساخت مورد نظر در داخل ایران وجود نداشت.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل و شرکت اسپیس‌ایکس، مالک شبکه استارلینک، تاکنون به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند. استارلینک که متعلق به ایلان ماسک است، پیش‌تر از فعال شدن خدمات خود در ایران خبر داده بود.

نفتالی بنت، سیاستمدار راست‌گرای اسرائیلی، از خرداد ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ نخست‌وزیر این کشور بود. او پیش از رسیدن به مقام نخست‌وزیری، در دولت‌های مختلف اسرائیل سمت‌هایی از جمله وزارت آموزش و وزارت دفاع را بر عهده داشت.

@indypersian
👍2712🤔9😁2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ دستگاه قضایی عراق روز سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کرد که در پرونده فساد مالی یکی از مقامات ارشد نفتی که اخیرا بازداشت شده است، بیش از ۸۵ میلیون دلار دارایی را توقیف کرده که بخشی از این پول نقد زیر زمین پنهان شده بود.

ماه گذشته، مقامات عراقی عدنان الجمیلی، معاون وزیر نفت در امور پالایش را در استان صلاح‌الدین بازداشت کردند. شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد مجموع مبالغ کشف‌شده از زمان بازداشت او اکنون از ۹۸ میلیارد دینار (معادل ۷۴ میلیون دلار) به همراه ۱۱ میلیون دلار پول نقد فراتر رفته است. تحقیقات درباره اتلاف سرمایه در پروژه‌ها، تنها در روز سه‌شنبه به توقیف ۶۷ میلیارد دینار و یک میلیون دلار دیگر منجر شد.

بخشی از این لیره‌ها و دلارها در خانه‌ها پنهان شده و مابقی در عمق چهار متری زمین دفن شده بودند که با تجهیزات ویژه بیرون کشیده شدند. مقامات پیش‌تر ۷۰ ملک و ۲۱ خودرو را نیز در این پرونده مصادره کرده بودند. علی الزیدی، نخست‌وزیر جدید عراق، مانند اسلاف خود وعده مبارزه با فساد ساختاری در نهادهای دولتی را داده است.
@indypersian
😱189🤯8🤬5👍4🗿1
♦️ سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و دولت عمان روز سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کردند که طرحی را برای کمک به هدایت و خروج صدها کشتی از تنگه هرمز آغاز کرده‌اند. این شناورها با حدود ۱۱ هزار دریانورد، از ماه‌ها پیش و در پی توقف بیشتر ترددها در این تنگه به دلیل جنگ، در خلیج فارس گرفتار شده‌اند.

آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، در بیانیه‌ای گفت: «این عملیات گسترده با همکاری نزدیک ایران، عمان، سایر کشورهای ساحلی منطقه، ایالات متحده و فعالان صنعت دریانوردی انجام خواهد شد.» او همچنین افزود: «ما تضمین‌های امنیتی لازم را دریافت کرده‌ایم.»

هم‌زمان، وزارت دفاع عمان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مسیرهای امنی برای حرکت این شناورها تعیین شده است و «با تک‌تک کشتی‌ها به صورت مجزا تماس گرفته خواهد شد تا دستورالعمل‌های بعدی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.» با این حال، در این بیانیه‌ها به مدت‌زمان مورد نیاز برای رفع کامل این گره ترافیکی و تخلیه کشتی‌ها اشاره‌ای نشده است.
@indypersian
🤬103
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز سه‌شنبه دوم تیرماه در نشست خبری مشترک با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد به دعوت او هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد تا در مراسم تشییع علی خامنه‌ای شرکت کند.

شریف در این نشست با اشاره به روابط دو کشور گفت: «زنده باد ایران و پاکستان.»
پزشکیان ساعاتی پیش با استقبال آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان، و شهباز شریف وارد اسلام‌آباد شده بود. این سفر در ادامه رایزنی‌های تهران و اسلام‌آباد پس از مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس انجام می‌شود؛ مذاکراتی که پاکستان در کنار قطر در میانجی‌گری آن نقش داشته است.

@indypersian
😡40🤬19🥱14😁3🗿32🍾2
♦️ مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آغاز سفر منطقه‌ای خود وارد امارات متحده عربی شد. او قرار است در ادامه، از کویت و قطر نیز بازدید کند.

روبیو در بدو ورود با اشاره به مذاکرات جاری میان اسرائیل و لبنان در واشنگتن، این فرآیند را از توافق با جمهوری اسلامی ایران مجزا دانست و تاکید کرد که واشنگتن مستقیما با دولت مستقل لبنان در تعامل است و آینده این کشور، تنها به لبنانی‌ها مربوط است. او با این حال تصریح کرد که آینده خاورمیانه و اجرای کامل یادداشت تفاهم (MOU)امضاشده میان ایران و آمریکا، مستقیما به رفتار تهران بستگی دارد.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که اگرچه مسئله شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران، مستقیما در تفاهم‌نامه اسلام‌آباد ذکر نشده، اما تحقق صلح پایدار و پایان کامل خصومت‌ها در منطقه که در بند اول آمده، تا زمانی که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به حملات موشکی و پهپادی خود و همچنین مشارکت در اقدامات تروریستی ادامه دهند، امکان‌پذیر نخواهد بود. روبیو افزود که این موضوع به عنوان عاملی کلیدی در زمان مناسب با ایرانی‌ها بحث خواهد شد.
@indypersian
👍179
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، سه‌شنبه‌شب دوم تیرماه پس از ورود به ابوظبی، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز گفت هیچ کشوری حق دریافت عوارض یا هزینه از یک آبراه بین‌المللی را ندارد.

روبیو با اشاره به وضعیت حقوقی تنگه هرمز گفت: «این یک آبراه بین‌المللی است و هیچ کشوری اجازه ندارد برای عبور از آن عوارض یا هزینه‌ای دریافت کند.» او افزود این موضوع بر اساس قوانین بین‌المللی در همه آبراه‌های بین‌المللی جهان اجرا می‌شود و انتظار آمریکا نیز رعایت همین اصل در تنگه هرمز است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت نیازی به متقاعد کردن کشورهای منطقه در این زمینه وجود ندارد و افزود که همه کشورهای منطقه با اصل آزادی کشتیرانی در این آبراه موافق‌اند.

@indypersian
👍33😁5❤‍🔥41
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️مقام‌های ترکیه روز سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کردند ۲۰۹ نفر را در چارچوب عملیات ضدتروریسم در نقاط مختلف این کشور بازداشت کرده‌اند. این عملیات در حالی انجام شده است که تدابیر امنیتی پیش از برگزاری نشست ناتو افزایش یافته است.

دادستانی کل آنکارا اعلام کرد برای ۲۴۱ نفر به اتهام ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی و افراطی حکم بازداشت صادر شده است. بر اساس این گزارش، ۲۰۹ مظنون بازداشت شده‌اند و تلاش برای یافتن سایر افراد ادامه دارد.

این عملیات یک روز پس از آن انجام شد که استانداری آنکارا برگزاری تظاهرات، نشست‌های خبری و سایر تجمعات عمومی را از هفتم تا نوزدهم تیرماه، هم‌زمان با برگزاری نشست ناتو، ممنوع اعلام کرد. گروه‌های مخالف دولت این بازداشت‌ها را بخشی از محدودیت‌های گسترده‌تر علیه آزادی‌های مدنی و سیاسی در ترکیه دانسته‌اند.

@indypersian
🤬173👍3😡2
♦️ نخست‌وزیر پاکستان روز سه‌شنبه دوم تیرماه در جریان نشست خبری مشترک با مسعود پزشکیان، هشدار داد که تلاش‌هایی برای از بین بردن توافق و پیشرفت‌های حاصل‌شده میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران در جریان است.

شهباز شریف بدون نام بردن از کشور یا گروهی خاص گفت: «تخریب‌گران زیادی در سراسر جهان وجود دارند که می‌خواهند این توافق صلح را به نابودی بکشانند.»

او در ادامه افزود: «آن‌ها نمی‌خواهند ملت ایران—که ملتی بزرگ است—از میان خاکستر جنگ برخواسته و به اوج شکوه و عظمت دست یابد.»
@indypersian
🤬27😁9🥱7👍42
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
⭕️پشت حصارهای گراند هتل قزوین چه می‌گذرد؟ نگرانی‌ها از ساخت‌وساز در عرصه دولتخانه صفوی


📌حتی معاون میراث فرهنگی و مدیر پایگاه تاریخی دولت‌خانه صفوی نیز اجازه ورود به محوطه را ندارند


♦️حدود دو سال پیش بود که فعالان میراث فرهنگی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب گراند هتل قزوین، از واگذاری این بنای تاریخی به یک سرمایه‌گذار خصوصی در فرایندی غیرشفاف خبر دادند و اعلام کردند که به بهانه راه‌اندازی کارگاه مرمت، دور این بنا حصارکشی شده است.

در همان زمان، مسئولان میراث فرهنگی مدعی بودند کارگاه مرمتی گراند هتل به‌صورت «روباز» فعالیت می‌کند، اما فعالان میراث فرهنگی این ادعا را رد کردند و گفتند به دلیل حصارهای فلزی، امکان مشاهده آنچه در داخل محوطه می‌گذرد، وجود ندارد.

روزنامه پیام ما نیز در گزارشی نوشت که حتی معاون میراث فرهنگی و مدیر پایگاه تاریخی دولت‌خانه صفوی نیز اجازه ورود به محوطه را ندارند و مشخص نیست پیمانکار پشت این حصارها چه اقدام‌هایی انجام می‌دهد.

حالا نزدیک به دو سال از آن روزها می‌گذرد و آنچه ابتدا به‌عنوان اقدامی برای حفاظت از کارگاه مرمت معرفی می‌شد، به‌تدریج به حصارهای فلزی بلند و گسترده‌ای تبدیل شده که علاوه بر گراند هتل، بخش‌هایی از عرصه دولتخانه صفوی را نیز در بر گرفته است. در هفته‌های اخیر نیز انتشار تصاویری از پشت این حصارها که از برپایی سازه‌های فلزی مرتفع در داخل محوطه حکایت دارد، موج تازه‌ای از نگرانی‌ها را در میان دوستداران میراث فرهنگی برانگیخته است.

آن‌ها می‌گویند هم‌زمان با بالا رفتن اسکلت‌های فلزی و اجرای عملیات عمرانی در محدوده گراند هتل و عرصه دولتخانه صفوی، امکان مشاهده مستقیم آنچه در داخل محوطه می‌گذرد، از میان رفته است و هیچ بعید نیست که این پروژه در نهایت به قیمت مخدوش شدن بخش مهمی از دولتخانه صفوی تمام شود. همین نبود شفافیت درباره ماهیت مداخلات انجام‌شده، نحوه مرمت بنا، ساخت‌وسازهای احتمالی در عرصه دولتخانه صفوی و حتی هویت سرمایه‌گذار پروژه پرسش‌های متعددی ایجاد کرده است.

خطر تخریب بیخ گوش دولتخانه صفوی

گراند هتل قزوین یکی از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن در ایران است. این بنا در سال‌های پایانی دوره قاجاریه و در زمان فرمانداری سعدالسلطنه بر قزوین و به دستور او و با استادکاری علی جولای احداث شد.

از آنجا که این هتل کنار دولتخانه صفوی ساخته شد، اکنون هرگونه مداخله و پروژه عمرانی در محیط پیرامون آن می‌تواند آثار تاریخی صفوی را نیز متاثر کند. بخش مهمی از انتقادهای مطرح‌شده درباره پروژه گراند هتل قزوین هم به مداخلات انجام‌شده در عرصه دولتخانه صفوی و نحوه واگذاری بخش‌هایی از این محدوده تاریخی مربوط می‌شود.

دولتخانه صفوی، یادگار دوران پایتختی قزوین در عصر شاه طهماسب صفوی، یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی این شهر است. هرچند بخش عمده‌ای از کاخ‌ها و ساختمان‌های این مجموعه در دوره‌های بعد تخریب شدند، کارشناسان معتقدند لایه‌های تاریخی ارزشمندی که همچنان زیر خاک این عرصه باقی مانده است، می‌توانند درباره ساختار کاخ‌ها، باغ‌ها و نظام حکومتی صفویان اطلاعات مهمی در اختیار پژوهشگران قرار دهند.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
😡1710🤬4🤔1😢1
⭕️معافیت جدید آمریکا چگونه سازوکار صادرات و تسویه درآمدهای نفتی ایران را تغییر می‌دهد؟


📌تصمیم جدید تحریم‌های نفتی ایران را به‌طور موقت لغو می‌کند، و فروش دلاری و بازگشت درآمدهای نفتی را تسهیل می‌کند


♦️هم‌زمان با اعلام خبر موافقت تهران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا امکان فروش دلاری نفت ایران، از جمله به خریداران آمریکایی، را فراهم کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های مربوط به فروش نفت ایران را به‌مدت دو ماه تعلیق کرد تا مذاکرات درباره بازگشایی تنگه هرمز، برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها ادامه پیدا کند. ایران سال‌ها بود از شبکه‌ پنهانی نفتکش‌های تحت تحریم برای فروش نفت خام، عمدتا به چین، استفاده می‌کرد.

جمهوری اسلامی خبر اعطای دسترسی گسترده‌تر به بازرسان هسته‌ای را تایید نکرد؛ در صورت اجرا، این اقدام امتیازدهی مهمی از سوی تهران محسوب می‌شود. ونس تصریح کرد در مورد جزئیات نحوه دسترسی بازرسان آژانس هنوز باید مذاکره قرار شود.

این تحولات نشانه پیشرفت در مذاکرات برای پایان جنگ تلقی می‌شود، اما هم‌زمان نگرانی‌هایی را نیز برانگیخته است که ایران پیش از کنار گذاشتن بخشی از برنامه هسته‌ای‌اش، از مزایای مالی قابل‌توجهی برخوردار شود.

تنها ۳۶ ساعت پیش از اعلام این خبر، درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله در لبنان و همچنین ادعای سپاه پاسداران مبنی بر بستن مجدد تنگه هرمز مذاکرات را تحت شعاع قرار داده بود. ونس روز دوشنبه از توافق برای ایجاد سازوکارهای حل اختلاف در هر دو موضوع خبر داد.

در چارچوب آتش‌بس موقت هفته گذشته، آمریکا محاصره دریایی را لغو کرد و با فروش نفت ایران موافقت کرد. اما معافیت رسمی وزارت خزانه‌داری که روز دوشنبه صادر شد، گام فراتری برداشت و اجازه داد ایران پول نفت را به دلار دریافت کند، امتیازی مهم برای کشوری که به‌شدت به ارز خارجی نیاز دارد.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
11👏3👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه دوم تیرماه هنگام ورود به پنسیلوانیا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر نبود برنامه‌ای برای حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، گفت: «آن‌ها اشتباه می‌کنند. اشتباه می‌کنند. اشتباه می‌کنند.»

ترامپ افزود مقام‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات خصوصی با آمریکا با این موضوع موافقت کرده‌اند و گفت: «آن‌ها می‌دانند که اشتباه می‌کنند. آن‌ها در جلسات خصوصی به ما این را گفته‌اند و ما توافق بازرسی‌های صددرصدی را ثبت کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد اگر چنین توافقی وجود نداشت، مذاکرات را متوقف می‌کرد. او در پاسخ به سوالی درباره زمان حضور بازرسان آژانس در ایران گفت: «عجله‌ای وجود ندارد، اما آن‌ها در زمان مناسب در محل حضور خواهند داشت.»

@indypersian
26👏11😁9🤬4
♦️ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه دوم تیرماه، در گفتگو با رسانه‌های دولتی اعلام کرد که برنامه موشکی ایران بخشی از توافق اولیه برای پایان دادن به جنگ نبوده است و «هرگز» بخشی از هیچ توافقی در آینده نیز نخواهد بود. او گفت: «اگر موشک‌هایمان را که برای دفاع مشروع ماست نداشتیم، اسرائیل و آمریکا همان‌طور که غزه را با خاک یکسان کردند، ایران را هم در می‌نوردیدند.»

محدود کردن توانمندی‌های موشکی ایران یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل است و این موضوع از اهدافی بود که مقامات دولت ترامپ در اوایل جنگ تعیین کرده بودند. با این حال، جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره این مسئله گفت که غیرممکن است به کشوری بگوییم حق ندارد از خود دفاع کند.
@indypersian
🥱25😁11🥴8🤬53👍2🗿2👏1
♦️ تشکیل کارگروه ملی توسعه «اسب کاسپین» بار دیگر توجه را به یکی از ارزشمندترین ذخایر ژنتیکی ایران جلب کرده است؛ اسبی کوچک‌جثه، چابک و مقاوم که ریشه آن به نواحی شمالی کشور، به‌ویژه گیلان و حاشیه دریای خزر، بازمی‌گردد و در ایران بیشتر با نام اسبچه خزر شناخته می‌شود.

اسب کوچ جثه کاسپین، با وجود قامت کوتاهش، یک اسبچه معمولی نیست. ساختار استخوانی ظریف، دست‌وپای کشیده، سر کوچک، چشم‌های درشت، حرکت نرم، چابکی و هوش بالا از ویژگی‌هایی است که آن را از بسیاری از اسب‌های کوچک‌ جدا می‌کند. این اسب به دلیل تناسب‌اندام، استقامت و ویژگی‌های حرکتی‌اش، هم از نظر تاریخی و هم از دیدگاه اصلاح نژاد اسب اهمیت دارد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان، اسب کاسپین قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد و یکی از چهار جد اسبان خونگرم جهان به شمار می‌رود. این ویژگی، ارزش آن را از یک‌گونه محلی فراتر می‌برد و آن را به بخشی از گنجینه ژنتیکی اسب‌های جهان تبدیل می‌کند.

اسب‌های خونگرم (Warmblood) دسته‌ای از اسب‌های ورزشی‌اند که معمولا از ترکیب نژادهای پرانرژی و چابک، مانند اسب عرب، با اسب‌های کاری و آرام‌تر به وجود آمده‌اند. این اسب‌ها به دلیل تعادل میان قدرت، سرعت، هوش و فرمان‌پذیری، در رشته‌هایی مانند پرش با اسب و سوارکاری استقامتی جایگاه ویژه‌ای دارند.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، در حال حاضر حدود ۳۵۰ رأس اسب کاسپین در کشور شناسایی شده‌اند که نیمی از آن‌ها در گیلان‌اند و ۵۰ رأس نیز در مرکز تحقیقات نگهداری می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد که جمعیت این اسب همچنان محدود و آسیب‌پذیر است و حفاظت از آن به برنامه‌ریزی دقیق، ثبت نژادی، جلوگیری از آمیختگی ژنتیکی و حمایت از پرورش‌دهندگان محلی نیاز دارد.
@indypersian
40👍5
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه دوم تیرماه هنگام ورود به پنسیلوانیا گفت ۱۹ میلیون بشکه نفت در یک روز از تنگه هرمز عبور کرده که به گفته او بیشترین حجم ثبت‌شده در تاریخ این آبراه است.

ترامپ همچنین گفت بازار سهام آمریکا در اوج قرار دارد و قیمت نفت در حال کاهش است. او افزود بهای نفت برای مدتی به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه رسید و ممکن است از این سطح نیز پایین‌تر برود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه هشدار داد: «اگر می‌خواهید دردسر واقعی را ببینید، بگذارید آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند.» او بار دیگر تاکید کرد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

ترامپ در حالی رقم ۱۹ میلیون بشکه را «بالاترین میزان در تاریخ» توصیف کرد که پیش از جنگ، روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ شناور، شامل ۵۰ تا ۷۰ نفتکش، از تنگه هرمز عبور می‌کردند؛ رقمی که معادل حدود ۱۷ تا ۲۱ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز برآورد می‌شود.

@indypersian
11👍8😁6🤬6🥱1
♦️وزارت امنیت داخلی آمریکا روز سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کرد تیم ملی فوتبال ایران از این پس می‌تواند دو روز پیش از مسابقه خود برابر مصر وارد سیاتل شود؛ تصمیمی که به معنای کاهش بخشی از محدودیت‌های سفر اعمال‌شده بر این تیم در جریان جام جهانی است.

بر اساس این تصمیم، تیم ملی ایران روز چهارشنبه از اردوی خود در تیخوانای مکزیک راهی سیاتل خواهد شد تا برای دیدار روز جمعه مقابل مصر آماده شود. با این حال، مقام‌های آمریکایی تاکید کردند که تیم ایران همچنان موظف است پس از پایان مسابقه خاک آمریکا را ترک کند.

در دو دیدار قبلی جام جهانی، تیم ملی ایران تنها یک روز پیش از مسابقه اجازه ورود به آمریکا را داشت. همچنین محل اردوی این تیم از آریزونا به مکزیک منتقل شد و شماری از اعضای کادر فنی و پشتیبانی نیز امکان همراهی تیم در سفر به آمریکا را پیدا نکردند.

علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی ایران، پس از دیدار برابر بلژیک خواستار برخوردی مشابه با سایر تیم‌های حاضر در جام جهانی شده بود و گفته بود تیم ایران تنها خواهان اجرای همان رویه‌ای است که برای دیگر تیم‌های حاضر در رقابت‌ها در نظر گرفته شده است.

@indypersian
🤬32😡86😁4👍1🥱1