IndyPersian
74.2K subscribers
51.7K photos
43K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️ارتش اسرائیل روز پنجشنبه چهارم تیرماه اعلام کرد که یک سرباز ذخیره شامگاه سه‌شنبه در یک «حادثه عملیاتی» در جنوب لبنان جان خود را از دست داده است.
به گزارش تایمز اسرائیل، ارتش اعلام کرد نظامی کشته شده گروهبان دوم باسل سوید، ۳۲ ساله، راننده کامیون در گردان ۷۵ تیپ هفتم زرهی است.
ارتش اعلام کرد «باسل سوید دیشب حوالی ساعت ۱۱ شب در منطقه ربع الثلاثین در پی واژگونی کامیون سوخت‌گیری‌اش کشته شد.»
در نتیجه واژگونی کامیون، سوید کشته و یک سرباز زخمی و به بیمارستان منتقل شد.
@IndyPersian
💔34😁76😢3😨1
♦️یک مقام ارشد وزارت نفت عراق روز پنجشنبه چهارم تیرماه به‌خبرگزاری رویترز گفت اگر سهمیه اوپک این کشور به طور قابل توجهی افزایش نیابد، عراق مجبور خواهد شد تمام گزینه‌های موجود را بررسی کند.

به گزارش رویترز، منابع دیگری در دولت بغداد گفته‌اند که مقامات عراقی گزینه خروج از اوپک را در نظر گرفته بودند، اما برنامه فعلی این است که عضو این نهاد بین‌المللی باقی بمانند و سهمیه بالاتری را برای صادرات نفت به دست آورند.

پس از خروج امارات متحده عربی از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، احتمال بررسی خروج عراق از اوپک ضربه دیگری به این گروه خواهد بود. عراق یکی از پنج عضو بنیانگذار است واوپک در پایتخت عراق تشکیل شده است.

منبع رسمی عراقی به رویترز گفت که عراق در پی جنگ ایران، بحران مالی شدیدی را متحمل می‌شود و افزایش قابل توجه سهمیه صادرات نفت این کشور در اوپک یک ضرورت است و باید با نهایت جدیت مورد بررسی قرار گیرد.

@indypersian
18👍4🥴2🔥1
♦️مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه چهارم تیر و در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در منامه، پایتخت بحرین تاکید کرد که واشنگتن خواهان دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی است و اگر حکومت ایران بخواهد از صدور ایدئولوژی دست بردارد و بر رفاه مردم کشورش متمرکز باشد، ایالات متحده آماده کمک به تهران است.

روبیو با این حال در سخنرانی خود تاکید کرد که آمریکا «توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیرد.» روبیو همچنین به اعضای شورای همکاری خلیج فارس تضمین داد که واشنگتن توافقی را که با منافع این کشورها در تضاد باشد امضا نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ همچنین تاکید کرد که تنگه هرمز باید بدون دریافت هرگونه عوارضی، یک آبراه آزاد بین‌المللی باقی بماند.

@indypersian
👍448🤬8😁5👨‍💻1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️کای ترامپ، نوه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، مخاطبانش را به بخش‌هایی از کاخ سفید برد که کمتر در تصاویر رسمی دیده می‌شوند و جزئیاتی از فضای داخلی محل اقامت و کار رئیس‌جمهوری را به نمایش گذاشت.

او در این ویدیو با اشاره به خاطرات دوران کودکی خود گفت که در راهروهای تاریخی کاخ سفید فوتبال بازی می‌کرده و حتی یک‌بار هنگام دویدن روی فرش‌های طبقه بالا زمین خورده است.

کای ترامپ همچنین با اشاره به علاقه دونالد ترامپ به رنگ طلایی، با لحنی طنزآمیز گفت: «پدربزرگم از طلا متنفر است، برای همین همه‌جا را طلایی کرده است.» او افزود که ترامپ به جزئیات دکوراسیون توجه ویژه‌ای دارد و در بخش‌های مختلف دفتر بیضی از تزئینات طلایی استفاده کرده است.

یکی از بخش‌های مورد توجه این ویدیو، نمایش دکمه قرمز روی میز رئیس‌جمهوری بود؛ دکمه‌ای که سال‌ها موضوع گمانه‌زنی‌های مختلف بوده است. کای ترامپ توضیح داد که این دکمه هیچ ارتباطی با امور نظامی ندارد و تنها برای درخواست نوشابه رژیمی (دایت کولا) استفاده می‌شود.

این ویدیو همچنین تصاویری از سینی طلایی نگهداری ماژیک‌های مورد استفاده دونالد ترامپ و بخش‌هایی از راهروهای کاخ سفید را به نمایش می‌گذارد؛ تصاویری که به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

@indypersian
38🥱11👍4🥴3🤬2🤨2🔥1🗿1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه چهارم تیرماه در نشست شورای همکاری خلیج فارس در منامه، پایتخت بحرین اعلام کرد واشنگتن همچنان از دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی حمایت می‌کند، اما حاضر نیست برای رسیدن به توافق، هرگونه امتیازی را بپذیرد.

روبیو با تاکید بر موضع دولت آمریکا گفت: «ما خواهان توافق با ایران هستیم، اما نه به هر قیمتی... ما توافقی خوب، پایدار و قابل راستی‌آزمایی می‌خواهیم.»

این نخستین سفر مارکو روبیو پس از جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران به منطقه است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وجود استقبال از تفاهم‌نامه پایان جنگ، خواستار دستیابی به توافقی «قابل راستی‌آزمایی» با ایران شده‌اند که مانع ادامه تهدیدهای تهران شود.

@indypersian
👍267😁2😡2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️تصاویری که خواهر جاویدنام امیرحسین جوادزاده روز چهارشنبه سوم تیرماه در اینستاگرام منتشر کرده، مادر این جوان را نشان می‌دهد که در میان دسته‌های عزاداری محرم به دنبال فرزندش می‌گردد.
خواهر این جاویدنام در توضیح این ویدیو نوشت: «اونجايى جيگرم براى مامان سوخت
كه داشت تو دسته عزات اسمت رو بلند بلند صدا می‌كرد و پیدات نمی‌کرد داداشی».

امیرحسین جوادزاده ۲۵ ساله، شامگاه جمعه ۱۹ دی‌ماه سال گذشته و در جریان انقلاب ملی ایرانیان در تهران به‌ضرب گلوله جنگی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران کشته شد.

@indypersian
💔92😭203😢3🫡2👍1🤔1
♦️داده‌های آژانس کشتیرانی سازمان ملل متحد  در روز پنجشنبه چهارم تیرماه نشان داد که از دو روز پیش، ۲۳ ژوئن/دوم تیرماه، حدود ۵۷ کشتی حامل حدود ۱۱۰۰ دریانورد، تحت طرح تخلیه سازمان ملل متحد از تنگه هرمز عبور کرده‌اند. اجرای این طرح از روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش رویترز، این اولین آماری است که سازمان بین‌المللی دریانوردی  ملل متحد منتشر می‌کند و براساس برنامه این نهاد دریانوردی بین‌المللی قرار است ۱۱۰۰۰ دریانورد پس از نزدیک به چهار ماه گرفتار بودن در تنگه هرمز، از خلیج فارس خارج شوند.

طبق داده‌های فعلی آژانس دریانوردی سازمان ملل، ۱۲ کشتی در صبح چهارم تیرماه، ۳۲ کشتی در روز سوم تیرماه و ۱۳ کشتی روز دوم تیر، ازتنگه هرمز عبور کردند.

@indypersian
9👍4😐2🤔1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️مادر جاویدنام محمد جعفرپور روز چهارشنبه سوم تیرماه، ویدیویی از حضور بر مزار فرزندش منتشر کرد و نوشت: «همان لباس‌هایی که فکر می‌کردم امسال هم می‌پوشی و همان زنجیری که قرار بود روی شانه‌هایت ببینم را برایت آوردم. هنوزم وقتی درِ خانه باز می‌شود، یک گوشه دلم منتظر است تا شاید تو آمده باشی. امسال هئیت من، عاشورا و تاسوعای من، مزار توست پسرم».

بسیاری از اعضای خانواده و هم محلی‌های جاویدنامان کشته‌شده در دی ماه ۱۴۰۴، بار دیگر داغ فرزندان خود را در مراسم‌های عزاداری محرم به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا، بدل به صحنه سوگواری عمومی کردند.

محمد جعفرپور ۲۵ ساله، فارغ‌التحصیل دانشگاه اصفهان شامگاه جمعه ۱۹ دی‌ماه در خمینی‌شهر (سده) به ضرب گلوله سرکوبگران جمهوری اسلامی ایران کشته شد.

@indypersian
💔4919🤝3😭2🫡2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ی آمریکا، روز چهارشنبه سوم تیرماه در  مراسم افتتاحیه جشن‌های ۱۶ روزه گرامیداشت دویست‌وپنجاهمین سالگرد استقلال ایالات متحده، گفت تواف هفته گذشته با ایران به درگیری میان دو کشور پایان داده و مانع دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای شده است. رئیس جمهوری آمریکا در میان تشویق‌های حاضران در این برنامه افزود: «خاورمیانه برای اولین بار در سه هزار سال گذشته صلح را خواهد دید.»

دونالد ترامپ با «یادآوری» پیروزهای جهانی آمریکا به رهبری او گفت: «هفته گذشته توافقی تاریخی برای پایان دادن به درگیری با ایران امضا کردیم، تنگه هرمز را به‌طور کامل باز کردیم و به دستاوردی رسیدیم که هیچ رئیس‌جمهوری پیش از این نتوانسته بود به آن دست یابد. ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید چندباره بر «نابودی توان نظامی ایران» گفت: رهبری ایران نابود شده است برای نخستین بار در سه هزار سال گذشته، سرانجام در خاورمیانه صلح برقرار خواهد شد.»

@IndyPersian
😁3611🤬10👏9🤔5🥴4🥱3🕊2😐1🗿1😡1
اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی روز پنجشنبه چهارم تیرماه با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی اسرائیل را تهدید کرد که در صورت خارج نشدن فوری از خاک لبنان، در آینده نزدیک مجبور به فرار از این کشور خواهد شد.

به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی قدس سپاه در این پیام که در روز عاشورا منتشر شده خطاب به نیروهای نظامی اسرائیل نوشت «آنانی که با شما یزیدیان، با روحیهٔ عاشورایی و ایمان حسینی ایستاده‌ و‌ جنگیده‌اند.»

قاآنی به ارتش اسرائیل هشدار داد که در صورت خارج نشدن فوری از خاک لبنان «فردا با خواری و شکست ناگزیر به فرار خواهید شد.»

این سخنان در گرماگرم ادامه حضور نظامی اسرائیل در جنوب لبنان و در حالی مطرح می‌شود که اسرائیل اعلام کرده است حتی به درخواست آمریکا هم از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهد کرد.

فرمانده «نیروهای برون مرزی سپاه» با اشاره به خروج نیروهای اسرائیلی از خاک لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی مدعی شد که هشدارهای حسن نصرالله، دبیرکل کشته شده حزب‌الله لبنان بار دیگر محقق خواهد شد.

ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۰ و پس از ۲۲ سال حضور در بخش‌های گسترده‌ای از لبنان از این کشور خارج شده بود.
@IndyPersian
😁57🤬17🥱7🗿43😱1👀1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️«بازی زلزله خیز»؟ ۳۶ سال پس از زمین‌لرزه منجیل‌ و رودبار، ونزوئلا همزمان با دیدار اسکاتلند و برزیل لرزید

♦️در تاریخ فوتبال و حوادث طبیعی بار دیگر با یک هم‌زمانی عجیب گره خورد. بامداد روز سه‌شنبه چهارم تیرماه و همزمان با دیدار برزیل و اسکاتلند در جام جهانی ۲۰۲۶، دو زمین‌لرزه قدرتمند ونزوئلا را لرزاند؛ اتفاقی که یادآور یکی از تلخ‌ترین شب‌های تاریخ ایران است.

۳۶ سال پیش، بامداد ۳۱ خرداد ۱۳۶۹، درست همزمان با پخش دیدار برزیل و اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۹۰، زمین‌لرزه ۷.۴ ریشتری منجیل و رودبار  را لرزاند. بسیاری از ایرانیانی که در این بخش از استان گیلان برای تماشای مسابقه بیدار مانده بودند از زیر آوار نجات یافتند، اما آن فاجعه در نهایت بیش از ۳۵ هزار کشته و حدود ۶۰ هزار زخمی بر جای گذاشت. مسابقه نیز با پیروزی یک بر صفر برزیل به پایان رسید.

اکنون، در جام جهانی ۲۰۲۶، بار دیگر همزمان با تقابل برزیل و اسکاتلند، دو زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۲ و ۷.۵ ریشتر با فاصله تنها یک دقیقه ونزوئلا را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه‌ها به حدی بود که لرزش آن در بخش‌هایی از آمازون برزیل، در فاصله حدود ۱۷۰۰ کیلومتری، نیز احساس شد.

براساس گزارش‌های اولیه، این زمین‌لرزه‌ها تاکنون دست‌کم ۱۶۴ کشته و بیش از ۹۰۰ زخمی بر جای گذاشته‌اند. مقام‌های ونزوئلا در ایالت ساحلی «لا گوایرا» وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند و از آسیب دیدن ده‌ها ساختمان، فرودگاه بین‌المللی سیمون بولیوار و اختلال در شبکه متروی کاراکاس خبر داده‌اند.

این دو رویداد هیچ ارتباط علمی یا علت‌ومعلولی با یکدیگر ندارند، اما هم‌زمانی وقوع دو زمین‌لرزه بزرگ با دیدار برزیل و اسکاتلند در فاصله ۳۶ سال، بار دیگر این مسابقه را با یکی از عجیب‌ترین تقارن‌های تاریخ فوتبال و حوادث طبیعی پیوند زده است.

@indypersian
🤯20😢105🥴4👨‍💻2
♦️بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، روز پنجشنبه چهارم تیر، پس از دیدار با همتایان خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس و مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ترتیبات آینده برای مدیریت تنگه هرمز شامل اعمال هیچ‌گونه عوارض ترانزیتی نخواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر ایران و عمان از ایجاد یک سازوکار مشترک برای تنظیم تردد در این آبراه حیاتی خبر داده بودند و احتمال وجود «هزینه‌های مرتبط» مطرح شده بود. با این حال، دولت ترامپ با هرگونه وضع عوارض بر کشتی‌های تجاری مخالفت کرده است. مارکو روبیو در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در بحرین تاکید کرد: «آبراهه‌های بین‌المللی متعلق به هیچ دولت-ملتی نیست و اگر بپذیریم بابت عبور از نزدیک قلمرو دریایی، پولی دریافت شود، این رویه مانند یک بیماری واگیردار در سراسر جهان گسترش می‌یابد.»


@INDYPERSIAN
😁145👏4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه چهارم تیرماه در نشست خبری در بحرین، با اشاره به نقش ایران در منطقه، تاکید کرد که موضوع فعالیت گروه‌های نیابتی باید به‌طور جدی در مذاکرات مورد بررسی قرار گیرد.
او گفت تا زمانی که این گروه‌ها در داخل مرز کشورهای مستقل فعالیت می‌کنند و از سوی ایران تامین مالی می‌شوند، دستیابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه ممکن نخواهد بود.
روبیو افزود این مسئله یکی از محورهای کلیدی در هرگونه گفتگو درباره آینده امنیت منطقه‌ای است و بدون حل آن، تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.
@indypersian
👍20👏6💯3😁1
♦️محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه چهارم تیر به اظهارات مقام‌های آمریکا درباره نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده ایران واکنش نشان داد. قالیباف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آمریکا به دروغ ادعا می‌کند که دارایی‌های آزادشده ما صرف خرید محصولات کشاورزی آن‌ها خواهد شد؛ جالب است! تنها محصولی که ما در حال برداشت آن هستیم، همان چیزی است که شما کاشته‌اید: دهه‌ها بی‌اعتمادی. این محصول، ارگانیک، فراوان و داخلی است. اما ظاهرا صادرات آمریکا محدود به سویای تراریخته، وعده‌های پوشالی و یاوه‌گویی است.»

در روزهای گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری این کشور اعلام کردند که بخش عمده دارایی‌های آزادشده ایران، صرف خرید اقلام اساسی از جمله محصولات کشاورزی و دارویی از تولیدکنندگان آمریکایی خواهد شد.

@INDYPERSIAN
😁33🥴104🤬3🗿1
♦️بر اساس گزارش موسسه اطلاعات تجاری-دریایی «کپلر» (Kpler)، در روز چهارشنبه سوم تیرماه، ۷۰ کشتی از تنگه هرمز عبور کردند که این رقم نشان‌دهنده افزایشی ۱۰۵ درصدی نسبت به روز قبل است.

این موسسه در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که تردد کشتی‌ها به طور فزاینده‌ای از مسیر جنوبی تنگه، که به خط ساحلی عمان نزدیک است، انجام می‌شود؛ این در حالی است که پیش‌تر شناورها از مسیری که در شمال آبراه به سواحل ایران نزدیک‌تر بود، استفاده می‌کردند.

در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجشنبه تاکید کرد که تنها مسیر مجاز برای عبور از این آبراه، مسیر تعیین‌شده توسط تهران است و به کشتی‌ها توصیه کرد از تردد در سایر مسیرها خودداری کنند.

@indypersian
4👏2😁2🌚1
⭕️قطع برق و آب در اوج گرمای تابستان؛ خاموشی‌ها دوباره به خانه‌ ایرانیان بازگشت

📌بسیاری از مردم توانایی مالی خرید کولر گازی‌های ۶۰ تا ۱۱۰ میلیون تومانی را ندارند


♦️با آغاز روزهای داغ تابستان و افزایش محسوس دمای هوا در سراسر ایران، خاموشی‌های روزانه و قطع برق بار دیگر به زندگی روزمره میلیون‌ها نفر از مردم ایران بازگشته است؛ خاموشی‌هایی که تنها به قطع برق محدود نمی‌شود و در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، به دلیل از کار افتادن پمپ‌ آب‌ها، هم‌زمان جریان آب نیز قطع می‌شود. در شرایطی که بسیاری از شهرها دمای هوا بالای ۳۵ تا ۴۰ درجه است، مردم از ساعت‌ها بی‌برقی، نبود آب، اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و دشوارتر شدن زندگی روزمره خبر می‌دهند.
بیشتر بخوانید...


@indypersian
🤬101
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️یسرائیل کاتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه چهارم تیرماه با تأکید بر اهمیت فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، گفت «هر دلاری که وارد خزانه آیت‌الله‌ها می‌شود، در نهایت به موشک‌های بالستیک در ایران، پهپادها در لبنان، راکت‌ها در غزه و حمایت از شبه‌نظامیان در یمن تبدیل خواهد شد.»
او «نبرد اقتصادی علیه ایران» را یکی از مهم‌ترین جبهه‌های امنیتی برای اسرائیل توصیف کرد و افزود این رویکرد باید با جدیت ادامه پیدا کند.
کاتز همچنین تأکید کرد که اسرائیل نباید به دستاوردهای فعلی در این حوزه بسنده کند و باید فشارها را برای محدود کردن منابع مالی ایران افزایش دهد.
@indypersian
👏19❤‍🔥4💯21😁1
♦️وزارت نفت عراق روز پنجشنبه چهارم تیر، با تاکید بر آسیب‌های جدی جنگ ایران بر صنعت نفت این کشور، خواستار افزایش سهمیه تولید نفت خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شد.

عراق به عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار اوپک، به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است که حدود ۹۰ درصد از بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد. وزارت نفت عراق اعلام کرد که پیوسته بر لزوم بازنگری در مبانی تولید و همسویی آن‌ها با ظرفیت‌های واقعی و شرایط امنیتی و اقتصادی ویژه این کشور تاکید داشته است. به گفته این وزارتخانه، اوپک در واکنش به این درخواست، فرآیندی را برای ارزیابی مجدد ظرفیت‌های کشورهای عضو آغاز کرده است.

با این حال، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال خروج عراق از اوپک، سلیم الرکابی، سخنگوی وزارت نفت عراق، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ضمن تاکید بر تعهد کشورش به سازوکارهای سازمان، هشدار داد: «اوپک باید سهمیه تولید عراق را افزایش دهد؛ در غیر این صورت، در مورد ماندن یا ترک سازمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

@indypersian
3
⭕️رکوردهای مسی و رونالدو دوباره نام علی دایی را مطرح کرد؛ چرا حکومت از او هراس دارد؟

📌حتی این رکوردشکنی‌های جدید نیز باعث نشد مجریان شبکه ۳ و شبکه ورزش صداوسیما نام علی دایی را بر زبان بیاورند


♦️با ادامه درخشش خیره‌کننده لیونل مسی و گلزنی کریستیانو رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶، بار دیگر نام بزرگ‌ترین اسطوره فوتبال ایران در رسانه‌های ورزشی جهان تکرار می‌شود؛ علی دایی، مهاجمی که سال‌ها رکورد بیشترین گل ملی تاریخ فوتبال را در اختیار داشت و بسیاری از رکوردهایش تا امروز نیز پابرجا مانده‌اند.
بیشتر بخوانید...


@indypersian
9