IndyPersian
74.2K subscribers
51.7K photos
43.1K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️ اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت، اعلام کرد که مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در حال حاضر، برقراری آتش‌بس، تلاش برای پایان دادن به جنگ و «صلح و ثبات در منطقه» است. این در حالی است که ایالات متحده، تاکید دارد که مسئله برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ۶۰ درصدی باید در دستور کار مذاکرات قرار گیرد.

بقایی در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که جمهوری اسلامی همچنان در حال بررسی پیشنهاد ایالات متحده است و پس از نهایی شدن بررسی‌ها، تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد. او افزود پس از اتخاذ تصمیم، مراتب به میانجی‌های پاکستانی ابلاغ می‌شود و بر اساس نتایج این تبادل پیام‌ها، گام‌های بعدی تعیین خواهد شد.
@indypersian
🥱104😁2🤬1
♦️ کارولین لویت، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه با انتشار تصویری در اینستاگرام از تولد دخترش «ویویانا» در تاریخ ۱۱ اردیبهشت (۱ می) خبر داد. این دومین فرزند لویت و همسرش نیکلاس ریچیو است.

لویت که از ۴ اردیبهشت رسما به مرخصی زایمان رفته بود، تنها چند روز پیش از وضع حمل و در پی حادثه تیراندازی در مراسم شام خبرنگاران کاخ سفید در ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل)، ناچار شد بار دیگر در جمع خبرنگاران حاضر شود. او در آن زمان به شوخی ابراز امیدواری کرده بود که این آخرین دیدارش با آن‌ها پیش از پایان مرخصی باشد. در آن مراسم، یک شعبده‌باز در حال حدس زدن نام نوزاد او بود که تلاش یک فرد مسلح برای ورود به سالن، برنامه را متوقف کرد.

در غیاب لویت، اعضای کابینه مسئولیت پاسخگویی به رسانه‌ها را بر عهده گرفته‌اند. مارکو روبیو، وزیر امور خارجه، روز سه‌شنبه برای نخستین بار در اتاق خبر حاضر شد و به دلیل تسلط در تبیین مواضع دولت در قبال ایران، مورد تمجید مقامات کاخ سفید قرار گرفت. انتظار می‌رود جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری، نیز به‌زودی در این جایگاه حاضر شود.
@indypersian
🥰227😍6👍4😘3🥴2
♦️وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت از یک آتش‌بس موقت دو روزه با اوکراین خبر داد.
این آتش‌بس به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مناسبت هشتاد و یکمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم (روز پیروزی)، اعلام شده است.
این آتش‌بس برای روزهای هشتم و نهم می (۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۵) در نظر گرفته شده است و هدف از آن فراهم کردن فضایی امن برای برگزاری مراسم‌های بزرگداشت «روز پیروزی» در روسیه عنوان شده است.
مسکو اعلام کرده است که اگر طرف اوکراینی تلاشی برای مختل کردن این جشن‌ها انجام دهد، با حملات تلافی‌جویانه سنگین به‌ویژه به کی‌یف، پایتخت این کشور روبرو خواهد شد.
پیشتر ولادیمیر پوتین در گفتگو با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از آتش‌بس موقت به مناسبت «روز پیروزی» خبر داده بود.
از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرده است که کشورش به احترام جان انسان‌ها، آتش‌بس مشابهی را رعایت خواهد کرد، هرچند که زمان‌بندی اعلام شده توسط اوکراین با اندکی تفاوت از نیمه‌شب چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز شده است.

@indypersian
😁76🤬1😡1
♦️ جمال الروئیعی، نماینده بحرین در سازمان ملل متحد، از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که با حمایت مشترک ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس تدوین شده است، حمایت کرد و گفت هدف این قطعنامه تضمین عبور و مرور ایمن در تنگه هرمز و مقابله با تهدیدهای اخیر در این آبراه راهبردی است.

الروئیعی روز پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت در سخنرانی خود در سازمان ملل تاکید کرد که این پیش‌نویس از جمهوری اسلامی می‌خواهد فورا تمامی حملات و تهدیدها علیه کشتی‌های تجاری را متوقف کند. او همچنین به موضوعاتی نظیر مین‌گذاری و اخاذی غیرقانونی (دریافت عوارض) در این تنگه اشاره کرد و گفت: «نباید اجازه داد چنین اقداماتی به یک رویه عادی تبدیل شود.»

نماینده بحرین با تاکید بر لزوم «اقدام دسته‌جمعی» برای باز نگه داشتن تنگه هرمز، خاطرنشان کرد که این قطعنامه بر پایه اصل آزادی کشتیرانی مطابق با قوانین بین‌المللی تنظیم شده است. به گفته او، تحولات اخیر نشان داد که حفظ امنیت و ثبات این مسیر حیاتی نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

این پیش‌نویس قطعنامه در حالی به شورای امنیت ارائه شده که قطعنامه‌های پیشین درباره تنگه هرمز، با وتوی چین و روسیه رد شده بودند.
@indypersian
9🤔2😁1🗿1
♦️واشنگتن‌پست روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت گزارش داد که به تحلیل محرمانه سازمان سیا که به‌تازگی در اختیار سیاست‌گذاران آمریکایی دست یافته است و این تحلیل نشان می‌دهد که ایران می‌تواند علی‌رغم محاصره دریایی، ۹۰ تا ۱۲۰ روز و حتی بیشتر، در برابر فشارهای اقتصادی مقاومت کند. به گزارش واشنگتن‌پست داده‌های این تحلیل حاکی از آن است که وضعیت اقتصادی ایران آن‌طور که برخی ادعا می‌کنند «وخیم» نیست.

بر اساس این ارزیابی، تهران برای مقابله با پر شدن مخازن، بخشی از نفت خود را در نفتکش‌های خالی ذخیره کرده و جریان استخراج در میادین نفتی را کاهش داده تا چاه‌ها عملکرد خود را حفظ کنند. علاوه بر این، احتمال قاچاق نفت از طریق مسیرهای زمینی، از جمله شبکه ریلی آسیای مرکزی، می‌تواند به عنوان یک ضربه‌گیر اقتصادی عمل کند. این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که توان موشکی ایران همچنان «سهمگین» باقی مانده است؛ به‌طوری که تهران حدود ۷۵ درصد از پرتابگرهای متحرک و ۷۰ درصد از ذخایر موشکی خود را حفظ کرده و حتی موفق به بازسازی برخی تاسیسات زیرزمینی آسیب‌دیده شده است.


@indypersian
😭125🤬5🔥1
♦️واشنگتن‌پست روز پنجشنبه گزارش داد که ارزیابی‌های سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، نشان می‌دهد تهران هنوز می‌تواند تا سه یا چهار ماه دیگر مقابل محاصره دریایی دوام بیاورد اما یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده در گفتگو با این نشریه، تاکید کرد که این، به معنی موفق نبودن محاصره دریایی نیست. این مقام اطلاعاتی که به دلیل حساسیت مسئله، نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که این اقدام ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد ایران وارد کرده و منجر به سقوط درآمدها و فروپاشی سازمان‌یافته اقتصادی شده است.

به گفته او، توان نظامی جمهوری اسلامی به‌شدت تحلیل رفته و رژیم تهران اکنون تنها با تکیه بر «تحمیل رنج به غیرنظامیان» در حال پیشبرد اهداف خود است. او گفت که مقامات ایران با گرسنگی دادن به مردم خود، صرفا سعی دارند جنگی را که پیش از این در آن شکست خورده‌اند، طولانی‌تر کنند.

@indypersian
😢16🤬53
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت در کاخ سفید از لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل استقبال کرد.

رئیس جمهوری برزیل در حالی وارد واشنگتن شده است که در ماه‌های گذشته، به سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه دونالد ترامپ طعنه زده و بر استقلال رای برزیل تأکید کرده است.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ اخیرا لحن خود را نسبت به لولا داسیلوا تغییر داده و حتی حکم زندان قبلی او در برزیل را مشابه آنچه برای خودش اتفاق افتاد توصیف کرده است.

@indypersian
👍62🤬2
⭕️وقتی پهپادها بر میدان نبرد مسلط می‌شوند، فاصله جغرافیایی دیگر اهمیتی ندارد

📌صدها نوع پهپاد وجود دارند که می‌توانند برای شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات و حملات دقیق به کار گرفته شوند

♦️میدان نبرد مدرن در حال دگرگونی است و مفاهیم عملیاتی جدید، گسترش حوزه‌های دیجیتال و سایبری، و پیشرفت فناوری‌های نوین شکل جنگ‌ها را تغییر داده‌اند. زویکا هایموویچ در اورشلیم پست می‌نویسد در میان این تحولات، حوزه هوایی شاهد بیشترین تغییر بوده است و این تغییرات پیامدهای گسترده‌ای برای جنگ‌های امروزی به همراه دارند.
بیشتر بخوانید...


@indypersian
5👍1
♦️اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، رژیم ایران را به «یک باند تبهکار» تشبیه کرد که در حال غارت منابع متعلق به مردم عراق است. او تاکید کرد که وزارت خزانه‌داری در برابر بهره‌برداری نظامی جمهوری اسلامی از نفت عراق برای تامین مالی تروریسم علیه آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش، بی‌تفاوت نخواهد ماند.

این اظهارات هم‌زمان با دور جدید تحریم‌ها تحت عنوان عملیات «خشم اقتصادی» (Economic Fury) مطرح شد. در این اقدام، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) علی معارج البهادلی، معاون وزیر نفت عراق، را به همراه سه تن از سران شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی تحریم کرد. این افراد متهم هستند که با سوءاستفاده از جایگاه خود، نفت عراق را به نفع رژیم ایران منحرف کرده و امنیت و حاکمیت اقتصادی این کشور را تضعیف کرده‌اند.

@indypersian
👍12🥱42😁1
♦️محمود نبویان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت خواستار تغییر در تیم مذاکره کننده ایران با آمریکا شد.

نبویان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با انتقاد از ایالات متحده و کنایه به تیم وزارت خارجه نوشت: «با وجود سابقه‌ی بدعهدی آمریکا و به ویژه حضور اصحاب توافق ذلت بار برجام به‌همراه آقای قالیباف در مذاکرات، هیچ امیدی به مذاکره و توافق مطلوب برای ایران وجود ندارد.»

او تاکید کرد که «لازم است آقای قالیباف اصحاب توافق خسارت بار برجام را از تیم مذاکره کننده کاملا حذف نماید.»

منظور محمود نبویان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از «اصحاب توافق ذلت بار برجام»، عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و معاونان او مجید تخت‌روانچی، کاظم غریب‌آبادی و علی باقری کنی است که پیش از این همراه با جواد ظریف در مذاکرات برجام حضور داشتند.

در روزهای گذشته اخباری درباره تلاش‌ها برای حذف عباس عراقچی از مذاکرات با آمریکا منتشر شده بود.


@indypersian
😁142
♦️دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) روز پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت در پاناما اعلام کرد که در پی مسدود شدن تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی، حدود ۱۵۰۰ کشتی و خدمه آن‌ها در خلیج‌فارس گرفتار شده‌اند.

آرسنیو دومینگز در جریان کنفرانس دریانوردی قاره آمریکا گفت: «در حال حاضر تقریبا ۲۰ هزار دریانورد و حدود ۱۵۰۰ کشتی در منطقه گرفتار هستند.»

دومینگز در جمع مدیران صنعت دریانوردی و نمایندگان این سازمان تاکید کرد که خدمه این کشتی‌ها «افراد بی‌گناهی هستند که هر روز برای منافع کشورهای دیگر تلاش می‌کنند، اما اکنون در دام موقعیت‌های ژئوپلیتیکی افتاده‌اند که خارج از کنترل آن‌هاست.»

@indypersian
🔥41😭1
♦️دن جارویس، وزیر امنیت بریتانیا، روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی محکومیت دو مرد به اتهام جاسوسی برای هنگ‌کنگ و در نهایت برای دولت چین، سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار خواهد شد.

جارویس در این باره گفت: «فعالیت‌های انجام شده توسط این افراد به نیابت از چین، نقض حاکمیت ملی ماست و هرگز تحمل نخواهد شد.»

او افزود: «ما به پاسخگو کردن چین ادامه می‌دهیم و به‌طور مستقیم با اقداماتی که امنیت مردم کشورمان را به خطر می‌اندازد، مقابله خواهیم کرد. به همین دلیل، وزارت امور خارجه سفیر چین را احضار می‌کند تا به روشنی اعلام کند که چنین فعالیت‌هایی در خاک بریتانیا غیرقابل قبول بوده است و همیشه نیز خواهد بود.»

محکومیت این دو مرد هنگ‌کنگی که به نیابت از دولت چین، مخالفان هنگ‌کنگی در بریتانیا را تهدید کرده و اطلاعاتی درباره آن‌ها به پکن می‌دادند، اولین مورد از محکومیت جاسوسان چین در تاریخ بریتانیا است.

@indypersian
😁41👏1
⭕️عربستان سعودی: انجام حج فقط با داشتن «روادید حج» و مجوز رسمی ممکن است

📌وزارت حج و عمره عربستان سعودی درباره معامله با کانال‌های غیررسمی یا پیشنهادهای جعلی برای دریافت مجوز یا روادید غیرقانونی هشدار داد و اعلام کرد چنین اقداماتی ممکن است باعث محرومیت از انجام مناسک یا پیگرد و مجازات قانونی شود


♦️وزارت حج و عمره عربستان سعودی در آستانه موسم حج اعلام کرد که زائران برای انجام مناسک حج باید مجوز خود را فقط از طریق کانال‌های رسمی و مورد تایید دریافت کنند. این وزارتخانه تاکید کرد که رعایت مقررات مربوط به دریافت مجوز حج، هم به حفظ سلامت زائران کمک می‌کند و هم باعث نظم بیشتر در ارائه خدمات و جابه‌جایی در اماکن مقدس می‌شود.
بیشتر بخوانید...



@indypersian
4🗿1
♦️عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و بحرین درباره امنیت دریانوردی را «یک‌سویه و ناقص» خواند. او تاکید کرد که وضعیت کنونی در تنگه هرمز نتیجه مستقیم حمله نظامی و «استفاده غیرقانونی از زور توسط آمریکا و اسرائیل علیه ایران» است.

عراقچی در این نامه هشدار داد که هدف واقعی این پیش‌نویس، «تحریف واقعیت‌ها و مشروعیت‌بخشی به اقدامات غیرقانونی آمریکا از جمله محاصره دریایی ایران» است. او استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل در این قطعنامه را غیرموجه دانست و نوشت در صورت تصویب، اعتبار شورای امنیت را به‌شدت تضعیف خواهد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره عادی‌سازی تردد در تنگه هرمز نوشت: «تنها در صورت توقف دائمی جنگ و رفع کامل محاصره و تحریم‌های غیرقانونی، تردد عادی دریایی به تنگه هرمز بازخواهد گشت.» عراقچی از کشورهای عضو خواست تا اجازه ندهند شورای امنیت به ابزاری برای توجیه «اقدامات قهری یک‌جانبه آمریکا» تبدیل شود.

@indypersian
😡103😱1🤬1🥴1
♦️خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، پنجشنبه‌شب ۱۷ اردیبهشت از شنیده شدن صدای چند انفجار از حوالی بندرعباس خبر داد. منشا و محل دقیق این انفجارها هنوز مشخص نشده است.

فارس مدعی شد که در دو شب گذشته، «دو قایق صیادی» ایرانی از سوی نیروهای آمریکا در محدوده تنگه هرمز هدف قرار گرفته‌اند اما انفجارهای پنجشنبه‌شب را مستقیما به این نیروها نسبت نداد.

@indypersian
😁11👍3🔥2💔21
♦️ خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در خبری اختصاصی اعلام کرد که صداهای انفجار که پنجشنبه‌شب، ۱۷ اردیبهشت در حوالی بندرعباس شنیده شد، مربوط به «تبادل آتش» میان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ایالات متحده بوده است. به گفته فارس، در جریان این تبادل آتش، بخش‌هایی از اسکله بهمن در جزیره قشم هدف قرار گرفته است.
@indypersian
13😁5🔥3👍2😢1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «نگاه ایران به امارات تغییر کرده و این کشور را دیگر همسایه نمی‌داند بلکه پایگاه متخاصم دشمن می‌داند.»

خضریان در برنامه «جان فدا» از شبکه سوم صداوسیما با اشاره به جنگ ۴۰ روزه تاکید کرد که «دکترین جدید نظامی و دفاعی ایران در خصوص امارات به مانند اقلیم کردستان عراق است و امارات را پایگاه متخاصم دشمن می داند.»

او اضافه کرد: «تنها در شرایطی که تصمیم بگیرد دیگر با کشورهای دشمن ایران همکاری نکند این شرایط می‌تواند تغییر کند.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، پنجشنبه‌شب ۱۷ اردیبهشت‌ماه، اظهارات مطرح‌شده در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی علیه امارات متحده عربی را به‌شدت محکوم کرد و گفت شورای همکاری در برابر این «ادعاهای باطل و تجاوزها» کاملا در کنار ابوظبی ایستاده است.

روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، قرارگاه خاتم‌الانبیا ادعاهای امارات درباره حملات موشکی و پهپادی از مبدا ایران را تکذیب کرد و گفت جمهوری اسلامی در روزهای اخیر حمله‌ای علیه خاک امارات انجام نداده است.

@indypersian
🤬166😁4😐2
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال از گفتگوی تلفنی با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، خبر داد. ترامپ اعلام کرد که دو طرف بر سر جلوگیری قاطع از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای توافق نظر کامل دارند و تاکید کردند رژیمی که مردم خود را می‌کشد، نباید به بمبی دست یابد که می‌تواند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشد.

ترامپ در بخش دیگری از پیام خود، با اشاره به توافق تجاری تاریخی «ترنبری»، به اتحادیه اروپا هشدار داد که باید به وعده خود مبنی بر صفر کردن تعرفه‌های گمرکی عمل کند. او تصریح کرد که تا سالگرد ۲۵۰ سالگی استقلال آمریکا (۴ ژوئیه ۲۰۲۶) به اروپا فرصت می‌دهد تا این تعهد را اجرایی کند؛ در غیر این صورت، تعرفه‌های واردات از اتحادیه اروپا بلافاصله به سطوح بسیار بالاتری افزایش خواهد یافت.

@indypersian
👍125🤬3🤝2
♦️ شبکه خبری آی۲۴ نیوز به نقل از منابع اسرائیلی اعلام کرد که این کشور در حوادث پنجشنبه‌شب، ۱۷ اردیبهشت در جنوب ایران نقشی نداشته است. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که صداهای انفجار در حوالی بندرعباس شنیده شده که مربوط به تبادل آتش «با دشمن» بوده است. به گفته فارس، در این تبادل آتش، اسکله بهمن در جزیره قشم که فاصله زیادی با بندرعباس ندارد، هدف قرار گرفته است.
@indypersian
8🔥2👍1
♦️خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران شامگاه پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت با متهم کردن امارات متحده عربی درباره انفجارهای قشم اعلام کرد: «نشانه‌هایی از اقدام خصمانه امارات در اسکله بهمن قشم وجود دارد.»

این رسانه با تاکید بر اینکه «صدای چند انفجار در بندرعباس مربوط به مقابله پدافند با دو ریزپرنده بوده است» نوشت: «برخی منابع از اقدام خصمانه دولت امارات، به عنوان آلت دست اسرائیل، در اسکله بهمن قشم خبر می‌دهند.»

رسانه نزدیک به سپاه پاسداران امارات را تهدید و نوشته است «در صورتی که این مساله تایید شود امارات هزینه اقدام خصمانه خود را خواهد پرداخت.»
هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تایید نکرده است.

پیشتر علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «نگاه ایران به امارات تغییر کرده و این کشور را دیگر همسایه نمی‌داند بلکه پایگاه متخاصم دشمن می‌داند.»

@indypersian
🍾116👍5🔥3🤔2🕊1