IndyPersian
74.2K subscribers
51.7K photos
43K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه از عبور یک نفت‌کش حامل نفت خام عراق از تنگه هرمز خبر داد.

براساس این گزارش، «یک فروند نفتکش وی‌ال‌سی‌سی (VLCC) به نام  «آگوس  فانوریوس ۱/AGOIS FANOURIOS I» روز یکشنبه  ۲۰ اردیبهشت از مسیر تعیین‌شده ایران در تنگه هرمز عبور کرد.»

تسنیم گزارش کرده است این نفتکش حامل نفت خام عراق، به سمت ویتنام حرکت می‌کند.

هفته گذشته و همزمان با تشدید درگیری‌ها میان نیروهای دریایی آمریکا و جمهوری اسلامی در تنگه هرمز، گزارش‌ها از توقف کامل تردد میان خلیج فارس و دریای عمان حکایت داشت.

@indypersian
🤬54😁3👍1
♦️ کاخ آبی، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه با تائید خبر حمله به یکی ازکشتی‌‌ها باری این کشور در تنگه هرمز اعلام کرد به «برنامه دارد تا به عامل این تهاجم» پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه ریاست جمهوری کره جنوبی آمده است برخورد یک «پرتابه به کشتی باری اچ‌ام‌ام نامو/ HMM NAMU را به شدت محکوم می‌کند اما در این مرحله از تحقیقات هنوز معلوم نیست این پرتابه از کجا شلیک شده و آیا ایران در آن نقشی داشته است یا نه.»

ساعاتی پیش وزارت خارجه کره‌جنوبی روز یکشنبه اعلام کرده بود که کشتی باری متعلق به این کشور که پیشتر در تنگه هرمز دچار حادثه شده بود،  هدف حمله «هواگردهای ناشناس» قرار گرفته است.
پارک ایل، سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی، در یک نشست خبری گفت دو هواگرد ناشناس بخش بیرونی مخزن تعادل سمت چپ در قسمت عقب کشتی «اچ‌ام‌ام نامو» را با فاصله حدود یک دقیقه هدف قرار دادند که در پی آن آتش و دود ایجاد شد.
او بدون اشاره به نوع این هواگردها گفت تصاویر آن‌ها در دوربین‌های مداربسته ثبت شده، اما «محدودیت‌هایی برای شناسایی دقیق نوع، مبدا پرتاب و اندازه فیزیکی این اشیا وجود دارد.»
به گفته مقام‌های کره‌جنوبی، بررسی‌های بیشتری روی بقایای موتور و دیگر قطعات به‌جا مانده انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی افزود آسیب وارد شده به این کشتی باری که ۲۴ خدمه در آن حضور داشتند، حدود پنج متر عرض داشته و تا حدود هفت متر در بدنه کشتی در بخش عقب سمت چپ امتداد یافته است.
او همچنین گفت آتش‌سوزی در اتاق موتور احتمالا در اثر نخستین حمله آغاز شده و حمله دوم باعث گسترش سریع آتش شده است.
دولت کره‌جنوبی روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد در حال بررسی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد یک کشتی با پرچم این کشور در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از این حادثه گفت ایران به این کشتی با پرچم پاناما «شلیک‌هایی» انجام داده و از کره‌جنوبی خواست به عملیات آمریکا برای بازگرداندن امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز بپیوندد.
جمهوری اسلامی دخالت در این حمله را رد کرده است. سفارت ایران در سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد تهران «هرگونه ادعا درباره دخالت نیروهایش» را قاطعانه تکذیب می‌کند.

@indypersian
18👍8😁3🤔1😎1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️گروهی از ایرانیان در شهر سن‌دیگو کالیفرنیا روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت و در پی فراخوان شاهزاده رضا پهلوی برای محکومیت صدور و اجرای احکام اعدام در ایران راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، با در دست داشتن تصاویر شاهزاده و پرچم ملی شیروخورشید نشان ایران، خواهان تغییر رژیم در ایران شدند.

@indypersian
35😁5👍3🙏2🕊2🥴2❤‍🔥1
⭕️ سقوط افسانه زرنگ‌بازی سیاسی جمهوری اسلامی در هزارتوی مذاکرات

📌 چگونه راهبرد وقت‌کشی دیپلماتیک، از ابزار بقا به عامل تسریع بحران در جمهوری اسلامی بدل شد

♦️ جمهوری اسلامی در حال حاضر در یک بزنگاه تاریخی و سرنوشت‌ساز قرار گرفته است؛ جایی که راهبرد «زرنگ‌بازی» دیگر صرفا ابزاری برای مدیریت پرونده‌ها نیست، بلکه به باری سنگین تبدیل شده است که روند فروپاشی این رژيم را شتاب می‌بخشد.

تهران سیاست «تفکیک پرونده‌ها» را کاملا آگاهانه و به‌عنوان یک چارچوب تاکتیکی مبتنی بر محاسبات سیاسی دنبال می‌کند و سعی دارد پرونده هسته‌ای را از روند تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی جدا نگه دارد، زیرا می‌داند که این پرونده «هسته اصلی تقابل» است و می‌تواند به فروپاشی امپراتوری شعارهایی بینجامد که طی چهار دهه بنا کرده است. همین مسئله باعث شده است تهران برای خرید زمان به ترفندهای دیپلماتیک نخ‌نماشده متوسل شود.

هم‌زمان با این گریز دیپلماتیک، تهران تلاش کرد با به رخ کشیدن اهرم‌های نفوذ دریایی خود، موضعش را تقویت کند و بر این تصور بود که کارت «تنگه هرمز» می‌تواند معادلات جهانی را به هم بزند، اما این قمار نتیجه‌ای معکوس به همراه داشت و از ابزاری برای فشار راهبردی به سلاحی انتحاری تبدیل شد. با وجود پیامدهای اقتصادی در جهان در پی تنش در این گذرگاه حیاتی، تهران نخستین قربانی سیاست‌های خود بود، چرا که محاصره دریایی به خفگی اقتصاد فرسوده‌اش انجامید و تهدیدهای دریایی جمهوری اسلامی به عاملی برای تشدید انزوای بین‌المللی تهران بدل شد.

🖊 بدر السنبل

بیشتر بخوانید...

@indypersian
👏207👍3😁1
♦️ علی مطهری، عضو پیشین مجلس شورای اسلامی و همسر خواهر برادران لاریجانی شامگاه یکشنبه ۲۰ اردیبهشت در گفتگو با ایرنا درباره آخرین دیدار با علی لاریجانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران صحبت کرد.

مطهری گفت  حدود یک ماه قبل  از کشته شدن علی لاریجانی او به همراه مرتضی فرزندش به طور سرزده به منزل ما آمدند و حدود دو ساعت نشستیم و صحبت کردیم... احساس کردم ایشان از سبک زندگی که با استتار، تغییر مداوم مکان و رفت و آمد همراه بود، کمی خسته شده بودند و برای استراحت، گپ زدن و شاید تبادل نظر آمده بودند.

علی مطهری گفت: «جالب اینکه وقتی می‌خواستند خداحافظی کنند، همسرم به آقای لاریجانی گفت که طبقه بالای ما تقریبا خالی است و می‌توانند آنجا بیایند. من با شوخی گفتم: نه، تو رو خدا نیایید اینجا، همه ما با هم کشته می‌شویم. ایشان خنده‌ عمیقی کردند.»

@indypersian
😁56🥴9🥱43👀2😢1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت و در نشست خبری هفتگی گفت تهران با پکن به‌عنوان یک شریک راهبردی و عضو شورای امنیت، «ارتباط مستمر دارد».

بقایی با اشاره به سفر هفته گذشته عباس عراقچی به چین و سفر پیش روی دونالد ترامپ به این کشور گفت: «چینی‌ها به خوبی از مواضع ما آگاه هستند و می‌دانند که جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران صرفا یک موضوع مقطعی نیست، بلکه بخشی از یک روند جهانی در راستای تشدید یک‌جانبه‌گرایی از سوی آمریکا است که هنجارهای بین‌المللی را مورد آسیب قرار داده است.
دوستان چینی ما به خوبی می‌دانند چگونه از این فرصت‌ها برای هشدار نسبت به پیامدها و تبعات اقدامات غیرقانونی و قلدرمآبانه آمریکا بر صلح و امنیت منطقه و به تبع آن بر ثبات اقتصادی و امنیت بین‌الملل استفاده کنند.»

دونالد ترامپ روزهای ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت ماه به چین سفر می‌کند. وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های ارشد کاخ سفید گزارش کرد که رئیس جمهوری آمریکا از شی‌جی پینگ خواهد خواست تا از نفوذ خود بر تهران برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی استفاده کند.

@indypersianر
🤬175👍1🤔1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️ارتش اسرائیل تصاویری از حمله به تونل‌های جنوب غزه را منتشر کرد

♦️ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت  ویدئویی از عملیات تخریب چهار تونل زیرزمینی حماس در جنوب نوار غزه را منتشر کرد.
 ارتش اسرائیل اعلام کرد مجموع طول این تونل‌ها حدود چهار کیلومتر بوده و یکی از آن‌ها بخشی از زیرساخت نگهداری گروگان‌ها محسوب می‌شده است.

با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از آتش‌بس و پایان جنگ در باریکه غزه، ارتش اسرائیل می‌گوید همچنان در حال هدف قرار دادن زیرساخت‌های حماس است. این گروه شبه‌نظامی همچنان کنترل نوار غزه را در دست دارد.

@indypersian
🔥18👏122👍1🤔1
♦️ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه از لزوم بازسازی مراکز نیروی انتظامی که در جریان حمله نظامی آمریکا و اسرائیل آسیب دیده است سخن گفت.

این سخنان در حالی عنوان می‌شود که فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هفته گذشته اعلام کرده بود بودجه لازم برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده در جنگ به‌اندازه کافی وجود ندارد.

او در دیدار با احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی و دیگر مسئولان پلیس گفت: «دولت، تامین تجهیزات، بازسازی مراکز خسارت‌دیده و ارتقای توان عملیاتی و پشتیبانی فراجا را از وظایف قطعی خود می‌داند و هر آنچه در این زمینه لازم باشد، با جدیت دنبال و تامین خواهد کرد.»

این سخنان در حالی بیان شد که کلانتری‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک به ویژه تهران از جمله اهداف حملات هوایی آمریکا و اسرائیل در جریان جنگ اخیر بودند.

@indypersian
🤬312👍2😁2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️یک روز پس از آنکه جمهوری اسلامی پاسخ به طرح پیشنهادی آمریکا را به پاکستان تحویل داد و دونالد ترامپ آن را رد کرد، اسماعیل بقایی، سخنگویی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی این پاسخ‌ها را «مشروع و سخاوتمندانه» توصیف کرد.

بقایی گفت پاسخ‌های جمهوری اسلامی براساس پایان جنگ در همه جبهه‌ها ازجمله لبنان، تامین امنیت تردد در تنگه هرمز و احقاق حقوق ایران و بازگشت پول‌های مسدود (بلوکه) شده استوار بوده است.

@indypersian
😁28🤬8👏2🥱1
♦️ چین به تحریم‌های جدید آمریکا علیه سه شرکت مستقر در چین واکنش نشان داد و آن را اقدامی «غیرقانونی و یک‌جانبه» توصیف کرد. واشنگتن می‌گوید این شرکت‌ها به حملات ایران در جنگ با آمریکا و اسرائیل کمک کرده‌اند.
گو جیاکون، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری روزانه گفت: «ما همواره از شرکت‌های چینی خواسته‌ایم فعالیت‌های تجاری خود را مطابق قوانین و مقررات انجام دهند و قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی دفاع خواهیم کرد.»
او افزود اولویت فوری باید جلوگیری از بازگشت دوباره درگیری‌ها باشد، نه اینکه از جنگ برای «مرتبط کردن بدخواهانه و بدنام کردن دیگر کشورها» استفاده شود.
این موضع‌گیری در حالی مطرح می‌شود که قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شی جین‌پینگ، رهبر چین، این هفته دیدار کنند.

@indypersian
🤬195😁5👍2
♦️ یک اثر هنری که نازی‌ها از مجموعه مشهور «گودستیکر» غارت کرده بودند، در خانه بازماندگان یکی از بدنام‌ترین همکاران هلندی نیروهای امنیتی آلمان نازی (اس‌اس) پیدا شده است.
آرتور برند، کارآگاه هنری هلندی، به خبرگزاری فرانسه گفت تابلوی «پرتره دختر جوان»، اثر تون کلدر، نقاش هلندی، احتمالا دهه‌ها در خانه بازماندگان هندریک سیفارت آویزان بوده است؛ چهره‌ای که از بلندپایه‌ترین همکاران هلندی نازی‌ها بود و فرماندهی واحدی از داوطلبان هلندی جوخه نیروهای امنیتی آلمان نازی را در جبهه شرق بر عهده داشت.
به گفته برند، یکی از اعضای این خانواده که خواسته نامش فاش نشود، پس از کشف دو راز تکان‌دهنده با او تماس گرفت: اینکه خود از نوادگان سیفارت است و اینکه خانواده‌اش سال‌ها اثری غارت‌شده از یهودیان را در خانه‌شان نگهداری کرده‌اند.
این فرد به روزنامه هلندی «دی تلگراف» گفت: «احساس شرم می‌کنم. این نقاشی باید به وارثان گودستیکر بازگردانده شود.»
ژاک گودستیکر، دلال هنری یهودی، در سال ۱۹۴۰ هنگام فرار به بریتانیا درگذشت و هرمان گورینگ، از مقام‌های ارشد نازی، مجموعه هنری عظیم او را غارت کرد.
به گفته برند، نوه سیفارت به یکی از اعضای خانواده گفته بود این تابلو «اثر هنری غارت‌شده از یهودیان و دزدیده‌شده از گودستیکر» است و «قابل فروش نیست» و نباید درباره آن با کسی صحبت شود. با این حال، این زن در گفت‌وگو با رسانه هلندی گفته است که تابلو را از مادرش به ارث برده و از سرگذشت آن آگاهی نداشته است.
وکلای وارثان گودستیکر تایید کرده‌اند که این اثر از مجموعه او غارت شده و خواستار بازگرداندن آن شده‌اند. با این حال، پلیس به دلیل گذشت مهلت قانونی رسیدگی به سرقت، امکان اقدام ندارد و کمیته بازگرداندن آثار غارت‌شده نازی‌ها در هلند نیز نمی‌تواند اشخاص را به بازگرداندن آثار مجبور کند.

@indypersian
🗿75👍5
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان را بمباران کرد و به ساکنان ۹ شهر کوچک و روستا هشدار داد تا فورا این مناطق را ترک کنند.

این خبر همزمان با ادامه حملات پهپادی و راکت‌پراکنی حزب‌الله در روز یکشنبه منتشر می‌شود.

ارتش اسرائیل اعلام کرد یکی از سربازان نیروی زمینی این کشور روز گذشته در یک حمله پهپادی در مرز با لبنان کشته شده است.

@indypersian
👏21🤬3🔥21
♦️ خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه با به نقل از «منابع آگاه» گزارش کرد که پاسخ تهران به طرح پیشنهادی پایان جنگ آمریکا، بر پایان تحریم‌های نفتی آمریکا، آزادی میلیاردها دلارحساب‌‌های بلوکه شدن در بانک‌های جهانی و اعمال درجه‌ای از کنترل بر تنگه هرمز استوار است.

براساس این گزارش جمهوری اسلامی همچنان خواستار پایان جنگ در همه‌ جبهه‌ها به ویژه لبنان است.

دونالد ترامپ ساعاتی پس از ارسال پاسخ جمهوری اسلامی به پاکستان اعلام کرد اصلا از این پاسخ خوشش نیامده و غیرقابل قبول است.

@indypersian
😁146👍3🥴2🤬1
⭕️ بن‌بست در مذاکرات تهران و واشنگتن؛ قدم بعدی ترامپ چیست؟

📌 جمهوری اسلامی پیشنهاد آمریکا را به معنای «تسلیم شدن» توصیف کرد و به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال کمک چین برای میانجی‌گری است

♦️ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بامداد دوشنبه از پاسخ تهران به پیشنهادهای واشنگتن برای پایان دادن به جنگ به‌شدت انتقاد کرد و آن را «کاملا غیرقابل قبول» خواند. مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در واکنش اعلام کردند که «ایران برنامه‌های خود را برای راضی کردن رئیس‌جمهوری ایالات متحده تنظیم نمی‌کند.»

وای‌نت در گزارشی در این زمینه، نوشت که اگرچه هنوز جزئيات کامل پاسخ تهران منتشر نشده، بر اساس اعلام برخی منابع دیپلماتیک، اختلاف میان دو طرف بر سر مواضعی است که مشخص نیست دو طرف بتوانند بر سر آن تفاهم کنند یا خیر.

منابع نزدیک به حزب‌الله، تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده‌اند که این پیشنهاد شامل چند خواسته ایران است: پایان محاصره آمریکا و امکان صادرات آزادانه نفت، برقراری آتش‌بس در لبنان، پایان فوری جنگ هم‌زمان با اعلام توافق، لغو تحریم‌های آمریکا و آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به فروش نفت ایران و در نهایت، کنترل ایران بر تنگه هرمز.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
7😁2😐1
♦️قیمت دلار روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در بازار آزاد تهران به ۱۸۲ هزار تومان افزایش یافت.

این جهش قیمت کم‌تر از یک روز پس از مخالفت شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با پاسخ جمهوری اسلامی به طرح پیشنهادی آمریکا برای پایان جنگ روی می‌دهد.
علاوه بر پاسخ منفی ترامپ، بنیامین نتانیاهو هم اعلام کرد که کار اسرائیل با ایران هنوز تمام نشده و ذخایر اورانیوم باید از خاک ایران خارج شود. این اظهار نظرها احتمال برخورد نظامی دوباره را تشدید کرده است.

قیمت هر سکه طلا هم روز دوشنبه در بازار آزاد تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

@indypersian
7🔥1
♦️ همزمان با تداوم «بن‌بست» در مذاکرات تهران و واشنگتن و در حالیکه آخرین پاسخ جمهوری اسلامی با مخالفت شدید دونالد ترامپ مواجه شده است،  عباس عراقچی وزیر با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا این دومین تماس تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی درباره آخرین تحولات مرتبط با روندهای جاری دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن با میانجی‌گری پاکستان است.

@indypersian
🥱93👍2🤬1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️تصاویری که یکی از شهروندان شیراز روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، حاکی از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت روغن مایع در فروشگاه‌ها است.
این شهروند معترض در ویدیو می‌گوید: «روغن یک لیتری که تا چند روز پیش صد هزار تومان بود، الان شده ۲۸۳ هزار تومان، جدا از قیمت، حجم آن را هم کم کرده‌اند و به جای ۱ لیتر، ۸۰۰ گرم در بطری‌ها پر می‌کنند».

گزارش‌های دریافتی از ایران نشان می‌دهد، پس از جنگ آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی، قیمت مواد غذایی و مصرفی افزایش چشمگیری داشته است.

@indypersian
🤬17😢31🤨1😭1
⭕️ کوچ اجباری به ترکیه و ارمنستان؛ قطعی اینترنت صاحبان مشاغل آنلاین را بیکار و آواره کرد

📌 مهتاب به یکی از شهرهای ترکیه رفته و اتاقی در یک خانه اشتراکی اجاره کرده است تا بتواند تدریس آنلاین را ادامه دهد

♦️ از قطعی گسترده اینترنت در ایران بیش از ۷۰ روز می‌گذرد؛ بحرانی که براوردها، خسارت مستقیم روزانه آن را حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار و خسارت غیرمستقیمش را بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند.

بر این اساس، تنها طی دو ماه، دست‌کم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خسارت مستقیم و در مجموع بیش از چهار میلیارد دلار زیان به اقتصاد ایران وارد شده است. در عین حال، حدود ۱۰ میلیون فعال در مشاغل مختلف که برای کار به اینترنت وابستگی مستقیم دارند، اکنون با بحران اشتغال، معیشت و حتی بقا روبرو شده‌اند.

هرچند آمارها و ارقام منتشرشده درباره خاموشی دیجیتال ایران، چه در رسانه‌های رسمی و چه در شبکه‌های اجتماعی، ابعاد نجومی این خسارت را نشان می‌دهند، واقعیت زمانی ملموس‌تر می‌شود که زندگی و شرایط کنونی افرادی را که شغل و درآمدشان به دسترسی پایدار به اینترنت گره خورده است، زیر ذره‌بین ببریم.

🖊 سایه رحیمی

بیشتر بخوانید...

@indypersian
11💔5🤬3😭1
⭕️ آرامکو با دور زدن تنگه هرمز سود سه‌ ماهه خود را ۲۵ درصد افزایش داد

📌 قیمت نفت خام برنت، شاخص جهانی نفت، روز یکشنبه با افزایش ۲.۵۸ درصدی به ۱۰۳ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید

♦️ در حالی که جنگ ایران و بسته شدن تنگه هرمز عرضه نفت را مختل و قیمت‌ها را افزایش داده، شرکت آرامکو سعودی، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان، روز یکشنبه اعلام کرد سود این شرکت در سه‌ ماهه نخست ۲۰۲۶ به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

بنا بر اعلام این شرکت که مقر آن در شهر ظهران عربستان سعودی است، آرامکو برای کاهش وابستگی به تنگه هرمز، بخشی از نفت صادراتی خود را از طریق خط لوله شرق‌ــ‌غرب به دریای سرخ منتقل کرد.

به‌ گزارش عرب‌نیوز امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، توضیح داد این خط لوله که از میدان‌های نفتی عربستان سعودی در شرق این کشور تا دریای سرخ امتداد دارد، اکنون با حداکثر ظرفیت خود، یعنی هفت میلیون بشکه نفت در روز، فعالیت می‌کند و توانسته است «به کاهش آثار شوک جهانی انرژی و تامین بخشی از نیاز مشتریان» کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید...
@indypersian
13👏7
♦️ رویترز روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که دومین کشتی حامل گاز مایع قطر از زمان شروع جنگ، با هماهنگی تهران، دوحه و اسلام‌آباد در حال عبور از بخش شمالی تنگه هرمز، منطقه تحت کنترل جمهوری اسلامی است.

براساس این گزارش دومین تانکر حامل گاز طبیعی مایع قطری، چند روز پس از عبور اولین محموله از تنگه هرمز تحت توافقی با ایران و پاکستان، در حال عبور از تنگه هرمز است که نشان می‌دهد چگونه محموله‌ها به صورت موردی از این آبراه استراتژیک عبور می‌کنند.

این کشتی با نام «مهزم» با ظرفیت ۱۷۴۰۰۰ متر مکعب، از راس لفان حرکت کرده و در حال حرکت به سمت شمال شرقی به سمت بندر قاسم در پاکستان است، مقصدی که انتظار می‌رود در ۲۲ اردیهبشت به آنجا برسد.

این دومین عبور موفقیت‌آمیز یک تانکر حامل گاز طبیعی مایع قطری از هرمز از زمان آغاز جنگ ایران خواهد بود.

روز شنبه، نفتکش حامل گاز طبیعی مایع الخریطیات عبور از هرمز را از طریق مسیر شمالی مورد تایید ایران آغاز کرد و روز یکشنبه موفق به عبور از تنگه شد.



همین منابع می‌گویند که انتظار می‌رود دو نفتکش دیگر حامل گاز طبیعی مایع  قطر در روزهای آینده به پاکستان بروند.

@indypersian
7🗿4👍1🤬1