IndyPersian
74.2K subscribers
51.7K photos
43K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️ خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، از احتمال گسترش پیمان دفاعی مشترک این کشور با عربستان سعودی و پیوستن ترکیه و قطر به عنوان شرکای جدید خبر داد. به گفته او، سازوکار حضور این اعضای جدید تا حد زیادی نهایی شده و هدف آن شکل‌گیری یک ائتلاف قدرتمند دفاعی و اقتصادی در منطقه است.

وزیر دفاع پاکستان تاکید کرد که چنین ائتلافی می‌تواند وابستگی به قدرت‌های فرامنطقه‌ای را به حداقل رسانده و صلح و ثبات را در منطقه تقویت کند. آصف تصریح کرد: «این پیمان علیه هیچ کشوری نیست، اما تاثیری حیاتی در محافظت از صلح ایفا خواهد کرد.»

پاکستان و عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۲۵ پیمانی را امضا کردند که طبق آن، حمله به هر یک از دو کشور، حمله به طرف دیگر تلقی می‌شود. پیوستن ترکیه و قطر به این پیمان، می‌تواند منجر به تشکیل یک «برادری بین‌المللی» با توان نظامی و اقتصادی بالا شود که معادلات امنیتی منطقه را تغییر خواهد داد.
@indypersian
6👍4🤬4🤔1
♦️ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا، سنتکام، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در شبکه اجتماعی اکس با انتشار عکسی از ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن نوشت نیروهای این فرماندهی ۶۵ کشتی تجاری را تغییر مسیر داده و چهار کشتی را از کار انداخته‌اند.

سنتکام همچنین اعلام کرد ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به عملیات خود در دریای عرب، از جمله اجرای محاصره دریایی آمریکا علیه ایران، ادامه می‌دهد.


@indypersian
14👍6
♦️ در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای مدیریت بحران در منطقه، هیئتی از جمهوری اسلامی به ریاست عباس باقرپور، مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، در مسقط با مقامات ارشد عمان دیدار و گفتگو کرد. محور اصلی این نشست، بررسی آخرین تحولات تنگه هرمز و هماهنگی برای عبور ایمن شناورها از این آبراه حیاتی بود.

در این مذاکرات، هر دو کشور بر حقوق و صلاحیت‌های حاکمیتی خود بر تنگه هرمز به عنوان بخشی از آب‌های سرزمینی ایران و عمان تاکید کردند. این موضع‌گیری در حالی صورت می‌گیرد که منطقه با تنش‌های فزاینده و حضور نیروهای بین‌المللی روبرو است.

علاوه بر گفتگو با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، هیئت اعزامی جمهوری اسلامی با آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) نیز که در مسقط حضور داشت، دیدار کرد. در این نشست تخصصی، مسائل فنی مرتبط با دریانوردی و همکاری‌های دوجانبه برای تضمین ثبات در مسیرهای تجاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. سازمان بین‌المللی دریانوردی تاکید دارد که تنگه هرمز به‌عنوان تنگه‌ای که میان دو آب آزاد قرار گرفته، باید برای دسترسی تجاری کاملا آزاد باشد.
@indypersian
🥴62🤬1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️جولز هرست سوم، سرپرست معاونت مالی وزارت جنگ آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در جلسه سنا اعلام کرد جنگ آمریکا با ایران تاکنون ۲۹ میلیارد دلار هزینه داشته است؛ رقمی که نسبت به برآورد ارائه‌شده در اواخر ماه گذشته، چهار میلیارد دلار افزایش یافته است.

او گفت این افزایش شامل هزینه‌های به‌روزشده تعمیر و جایگزینی تجهیزات و همچنین هزینه‌های عملیاتی نیروهای آمریکایی در منطقه است.

هرست افزود: «تیم ستاد مشترک و تیم مالی به‌طور مداوم در حال بررسی این برآورد هستند.» او این اظهارات را در حضور پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، و ژنرال دن کین، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، مطرح کرد.

پنتاگون پیش‌تر در ۲۹ آوریل هزینه جنگ را ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود، اما اکنون مقام‌های آمریکایی می‌گویند برآورد تازه به ۲۹ میلیارد دلار نزدیک‌تر است.

@indypersian
👍5🥴3🥱1
♦️ در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای مدیریت بحران در منطقه، هیئتی از جمهوری اسلامی به ریاست عباس باقرپور، مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، در مسقط با مقامات ارشد عمان دیدار و گفتگو کرد. محور اصلی این نشست، بررسی آخرین تحولات تنگه هرمز و هماهنگی برای عبور ایمن شناورها از این آبراه حیاتی بود.

در این مذاکرات، هر دو کشور بر حقوق و صلاحیت‌های حاکمیتی خود بر تنگه هرمز به عنوان بخشی از آب‌های سرزمینی ایران و عمان تاکید کردند. این موضع‌گیری در حالی صورت می‌گیرد که منطقه با تنش‌های فزاینده و حضور نیروهای بین‌المللی روبرو است.

علاوه بر گفتگو با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، هیئت اعزامی جمهوری اسلامی با آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) نیز که در مسقط حضور داشت، دیدار کرد. در این نشست تخصصی، مسائل فنی مرتبط با دریانوردی و همکاری‌های دوجانبه برای تضمین ثبات در مسیرهای تجاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. سازمان بین‌المللی دریانوردی تاکید دارد که تنگه هرمز به‌عنوان تنگه‌ای که میان دو آب آزاد قرار گرفته، باید برای دسترسی تجاری کاملا آزاد باشد.
@indypersian
4🥴2🤬1
♦️ اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان و وانگ یی، همتای چینی او، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، در تماسی تلفنی درباره تحولات منطقه و تلاش‌های میانجی‌گرانه اسلام‌آباد برای پایان دادن به درگیری‌های ایران گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو طرف بر اهمیت تداوم آتش‌بس پایدار و تضمین تردد عادی از تنگه هرمز تاکید کردند. این گفتگو در آستانه دیدار سرنوشت‌ساز دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، انجام شد که قرار است اواخر هفته جاری در پکن برگزار شود. چین و پاکستان در این رایزنی، هماهنگی برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای را مورد توجه قرار دادند.
@indypersian
🤬64🥴2
♦️اصغر فرهادی با فیلم تازه‌اش «داستان‌های موازی» امسال به جشنواره فیلم کن ۲۰۲۶ بازمی‌گردد؛ جشنواره‌ای که برخلاف سال‌های گذشته، این بار بیش از آنکه در اختیار ستاره‌ها و فیلم های پرخرج هالیوودی باشد، به سینمای مؤلف و فیلمسازان بین‌المللی تعلق دارد.
کن که از دهه‌ها پیش به‌عنوان مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان و ویترین اروپایی هالیوود شناخته می‌شد، امسال بدون فیلم‌های بزرگ استودیویی آمریکا برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، فیلم‌هایی مانند «تاپ گان: ماوریک»، «ماموریت غیرممکن»، «الویس» و «ایندیانا جونز» در کن رونمایی شده بودند، اما در دوره ۲۰۲۶ هیچ نام بزرگ هالیوودی در بخش مسابقه یا افتتاحیه حضور ندارد.
تنها دو فیلم آمریکایی برای نخل طلا رقابت می‌کنند: «مردی که دوستش دارم» ساخته ایرا ساکس با بازی رامی مالک و ربکا هال و «ببر کاغذی» ساخته جیمز گری با حضور آدام درایور و اسکارلت جوهانسون.
در مقابل، بخش مسابقه امسال مملو از نام‌های مهم سینمای مؤلف جهان است. پدرو آلمودوار با فیلم «کریسمس تلخ» بازگشته، لازلو نمش فیلم «مولن» را ارائه کرده و آندری زویاگینتسف، فیلمساز تبعیدی روس، «مینوتور» را به کن آورده است.
ریاست هیئت داوران دوره هفتادونهم جشنواره بر عهده پارک چان ووک، کارگردان سرشناس کره‌ای، است. اعضای هیئت داوران نیز دمی مور، روث نگا، لورا واندل، کلوئی ژائو، دیگو سسپدس، ایزاک دو بانکوله، پل لاورتی و استلان اسکارشگورد هستند. برندگان نهایی جشنواره و نخل طلای کن در مراسم اختتامیه ۲۳ مه اعلام خواهند شد.

@indypersian
8🥴6🥱1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️مایک هاکبی، سفیر آمریکا در اسرائیل، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در یک کنفرانس در دانشگاه تل‌آویو گفت اسرائیل سامانه گنبد آهنین و نیروهایی برای راه‌اندازی آن به امارات متحده عربی فرستاده است. او افزود این اقدام در چارچوب روابط «فوق‌العاده» میان اسرائیل و امارات متحده عربی و بر پایه توافق‌های ابراهیم انجام شده است.

هاکبی با اشاره به پیامدهای توافق‌های ابراهیم برای امارات گفت: «فقط نگاهی به مزایای آن بیندازید. اسرائیل همین حالا سامانه‌های گنبد آهنین و نیروهایی را برای کمک به بهره‌برداری از آن‌ها برایشان فرستاده است.»

امارات متحده عربی در چارچوب توافق‌های ابراهیم که در سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گری آمریکا انجام شد، اسرائیل را به رسمیت شناخت. پیش‌تر فایننشال تایمز گزارش داده بود اسرائیل برای کمک به دفاع از امارات، سامانه شناسایی سبک «اسپکترو» و سامانه پدافند موشکی را همراه با ده‌ها نیروی نظامی به این کشور فرستاده است؛ اقدامی که یکی از نخستین نمونه‌های بزرگ همکاری دفاعی میان دو طرف به‌شمار می‌رود.


@indypersian
13👏4🤔1🤬1
♦️ لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و از حامیان سرسخت سیاست‌های جنگی دولت ترامپ، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا در سفر به چین، موضعی قاطع در برابر پکن اتخاذ کند. گراهام طی یک جلسه استماع در سنا تاکید کرد که شی جین‌پینگ در حال حمایت هم‌زمان از روسیه و جمهوری اسلامی است.

این سناتور کارولینای جنوبی با انتقاد از نقش چین در خرید مقادیر کلان نفت از ایران و روسیه، نسبت به عملکرد پاکستان نیز ابراز نارضایتی کرد. او با استناد به گزارش «سی‌بی‌اس نیوز» یادآوری کرد که اسلام‌آباد به هواپیماهای نظامی ایران اجازه داده است در فرودگاه‌های این کشور مستقر شوند.

وزارت امور خارجه پاکستان با رد قاطعانه این ادعا، اعلام کرد که حضور هواپیماهای ایرانی و آمریکایی در خاک این کشور صرفا جهت تسهیل تردد تیم‌های دیپلماتیک و اداری مربوط به «مذاکرات اسلام‌آباد» پس از برقراری آتش‌بس بوده است. مقامات پاکستانی تاکید کردند که این پروازها هیچ ارتباطی با ترتیبات نظامی یا پشتیبانی جنگی ندارند. با این حال، گراهام هشدار داد که واشنگتن باید فشار بر متحدان و شرکای تجاری جمهوری اسلامی را به شدت افزایش دهد.
@indypersian
👍297👏4🤬2🥴1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️پیت هگست، وزیر جنگ آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در جلسه استماع کنگره آمریکا گفت ایالات متحده در هر شرایطی برای پیروزی می‌جنگد؛ از جمله برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

او این اظهارات را در ادامه مواضع دولت دونالد ترامپ درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح کرد.


@indypersian
25👍2❤‍🔥1😁1
♦️ پیت هگست، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، به قانون‌گذاران اعلام کرد که در سفر قریب‌الوقوع دونالد ترامپ به چین، او را همراهی خواهد کرد؛ سفری که در میانه ابهامات شدید پیرامون پایداری آتش‌بس با ایران صورت می‌گیرد.

هگست در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فروش تسلیحات به تایوان گفت: «رئیس‌جمهور در آستانه سفر است و من همراه ایشان خواهم بود؛ تمامی تصمیمات مربوط به این موضوع توسط خود ایشان اتخاذ خواهد شد.» انتظار می‌رود ترامپ بعدازظهر امروز واشنگتن را به مقصد پکن ترک کند.

سفیر ایران در چین روز سه‌شنبه اظهار داشت که پکن می‌تواند «نیروی مهمی برای کاهش تنش‌ها» میان واشنگتن و تهران باشد. با این حال، دونالد ترامپ روز دوشنبه با انتقاد شدید از وضعیت فعلی، آتش‌بس با ایران را «بسیار ضعیف» توصیف کرد و گفت که این توافق «تنها با کمک دستگاه زنده است». هگست نیز تاکید کرد که ارتش آمریکا آماده است تا در صورت صدور فرمان، عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی را بلافاصله از سر بگیرد.
@indypersian
20❤‍🔥1
♦️ دیک دوربین، سناتور دموکرات ایالت ایلینوی، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، در جلسه کمیته تخصیص بودجه سنا از ژنرال دن کین، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پرسید که ایران چگونه همچنان توانایی متوقف کردن تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز را دارد؟

ژنرال کین در پاسخ به اعضای این کمیته گفت: «اوضاع در آنجا پیچیده است؛ قایق‌های کوچک متعدد و توانمندی‌های دیگری در منطقه حضور دارند. بخشی از این مشکل به ترددکنندگان تجاری برمی‌گردد، اما ریشه اصلی مسئله به همان مشکل همیشگی، یعنی گروگان گرفته شدن اقتصاد جهانی توسط ایران از طریق این تنگه مربوط می‌شود.»

او در ادامه افزود: «من آن‌ها را تشویق می‌کنم که درباره اقدامات بعدی خود خردمندانه فکر کنند و از این فرصت برای بازگشایی تنگه استفاده نمایند؛ این انتخابی است که آن‌ها باید انجام دهند.»
@indypersian
12👍1🥱1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️ژنرال دن کین، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در جلسه استماع بودجه در کنگره گفت ایران قطعا فشار ناشی از محاصره و تحریم‌ها را احساس می‌کند.

او افزود این فشار تنها به محاصره محدود نمی‌شود و ادامه تحریم‌هایی که وزارت خزانه‌داری و دیگر نهادهای آمریکایی اعمال کرده‌اند نیز بخشی از آن است. دن کین همچنین تاکید کرد آمریکا همچنان «مجموعه‌ای از گزینه‌های نظامی» را در اختیار دارد.

@indypersian
15👍5👏2
♦️وزارت خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با ایوت کوپر، وزیر خارجه بریتانیا در امور مشترک‌المنافع و توسعه، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، روابط دوجانبه میان دو کشور و همچنین آخرین تحولات خاورمیانه و پیامدهای امنیتی و اقتصادی آن بررسی شد.

دو طرف بر ضرورت هماهنگی تلاش‌ها برای حرکت منطقه به‌سوی ثبات و صلح تاکید کردند و همچنین بر اهمیت تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و مخالفت با استفاده از این گذرگاه به‌عنوان ابزاری برای فشار سیاسی یا اقتصادی که موجب اختلال در نظم بین‌المللی و تجارت جهانی شود، تاکید کردند.

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان، سفیر عربستان سعودی در بریتانیا، ولید السماعیل، مدیرکل دفتر وزیر خارجه عربستان، و محمد الیحیی، مشاور وزیر خارجه عربستان، نیز در این دیدار حضور داشتند.


@indypersian
6
♦️ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، با انتشار تصویری ساخته هوش مصنوعی در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال، تصویری از مقابله پهپادهای آمریکا با قایق‌های تندرو سپاه در تنگه هرمز را ارائه کرد. این تصویر که به شکلی اغراق‌شده و طنزآمیز ساخته شده، یک پهپاد را در حال منهدم کردن دو قایق با پرچم جمهوری اسلامی نشان می‌دهد.

ترامپ پیش از این با اشاره به سلاح لیزری نیروی دریایی آمریکا که در ناو جورج بوش نصب شده، تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی از هدف قرار گرفتن پهپادهای جمهوری اسلامی را نیز منتشر کرده بود. در موردی دیگر نیز ناوگان نیروی دریایی ایران را در کف آب‌های عمیق خلیج فارس و دریای عمان نشان داده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در موارد مختلف برای کنایه زدن به رقبا یا دشمنان از تصاویر ساخت هوش مصنوعی استفاده می‌کند.
@indypersian
14🔥2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، در پاسخ به سوالی درباره زمان پایان مذاکرات با ایران گفت: «خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد. ما فقط یک توافق خوب انجام خواهیم داد.»

ترامپ همچنین گفت نیروی نظامی جمهوری اسلامی «از بین رفته» و «کاملا نابود شده است» و افزود: «خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد به هر شکلی که این روند پیش برود، نتیجه آن برای مردم آمریکا و همچنین مردم ایران «بسیار خوب» خواهد بود.

@indypersian
👍219🔥4😨1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه هنگام خروج از کاخ سفید برای سفر به چین، به خبرنگاران گفت: «فکر نمی‌کنم ما برای ایران به هیچ کمکی نیاز داشته باشیم. ما به هر شکلی پیروز خواهیم شد.»

ترامپ افزود: «یا به‌صورت مسالمت‌آمیز پیروز می‌شویم یا به شکلی دیگر.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت نیروی دریایی، نیروی هوایی و «تمام اجزای ماشین جنگی» جمهوری اسلامی از بین رفته‌اند.

@indypersian
14👏10🤬5👍2🥱2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه پیش از سفر رسمی خود به چین، در پاسخ به سوالی درباره پاکستانی‌ها به‌عنوان میانجی میان ایران و آمریکا گفت: « آن‌ها عالی هستند.»

ترامپ افزود: «فکر می‌کنم پاکستانی‌ها فوق‌العاده عمل کرده‌اند. فیلد مارشال و نخست‌وزیر پاکستان کاملا عالی بوده‌اند.»

@indypersian
🤬13🙈3👍2
⭕️از مسابقه با آرژانتین و فرانسه تا سومین بازی با خودشان؛ سقوط فوتبال ایران از دوران آریامهر به عصر جمهوری اسلامی


📌در دهه ۱۳۵۰، تیم ملی فوتبال ایران نه‌تنها قدرت اول آسیا بود، بلکه به اندازه‌ای اعتبار داشت که بزرگ‌ترین تیم‌های جهان برای بازی دوستانه به تهران می‌آمدند


♦️تیم ملی فوتبال ایران روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۵، برای سومین‌ بار در فاصله چند روز، به جای رویارویی با یک حریف خارجی، در تهران مقابل خود به میدان می‌رود؛ دیداری درون‌تیمی که در آن بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند و مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

همین تصویر شاید گویاترین نماد وضعیت امروز فوتبال ایران باشد. تیمی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ میزبان نام‌های بزرگ جهان مانند آرژانتین، فرانسه، شوروی، چکسلواکی و مجارستان برای بازی‌های دوستانه بود، اکنون در آستانه جام جهانی ۲۰۲۶ حتی قادر نیست برای یک مسابقه دوستانه، حریفی در حد مقدونیه شمالی یا آنگولا پیدا کند.

برای کشوری که یکی از پرافتخارترین تیم‌های فوتبال آسیا را دارد، این وضعیت تنها یک ناکامی ورزشی نیست، بلکه نمادی از انزوای سیاسی جمهوری اسلامی و فروپاشی اعتبار فوتبال ایران در سطح بین‌المللی است.

در فاصله تنها ۲۹ روز تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۶ فوتبال در آمریکا، کانادا و مکزیک، مهدی تاج، رئيس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، که همچنان خود را «عضوی از سپاه پاسداران» می‌خواند، هنوز نتوانسته است حتی یک بازی دوستانه معتبر برای تیم ملی ایران تدارک ببیند.

در هفته‌های اخیر نام کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، اسپانیا، مقدونیه شمالی، آنگولا و لهستان به‌عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح شدند، اما هیچ‌یک حاضر به رویارویی با ایران نشدند. حتی کشورهایی که روابط سیاسی نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند، نیز ترجیح دادند از برگزاری مسابقه با تیم ملی ایران خودداری کنند.

این در حالی است که برای مثال، تیم فوتبال ازبکستان که اولین‌ بار در تاریخ این کشور به جام جهانی صعود کرده‌ است، تا پیش از جام جهانی، دو دیدار تدارکاتی برابر هلند و کانادا برگزار خواهد کرد.

وعده‌های پوچ تاج

مهدی تاج طی ماه‌های گذشته بارها از نهایی شدن بازی‌های دوستانه مهم خبر داد، اما هیچ‌یک از این وعده‌ها عملی نشدند و او که علاوه بر ریاست فدراسیون فوتبال ایران، یکی از پنج نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز محسوب می‌شود، نتوانست از جایگاه بین‌المللی خود برای خروج فوتبال ایران از انزوا استفاده کند.

در شرایطی که تقریبا تمام ۴۷ تیم دیگر حاضر در جام جهانی ۲۰۲۶ مشغول دیدارهای تدارکاتی با حریفان قدرتمندند، تیم ملی ایران به بازی با خود بسنده کرده است.

البته انزوای فوتبال ایران تنها به زمین مسابقه هم محدود نمی‌شود. روز دوشنبه آنتونیو گالیاردی، دستیار اول امیر قلعه‌نویی در تیم ایران و دستیار سابق روبرتو مانچینی، نیز به دلیل وضعیت جنگی، قراردادش را با فدراسیون فوتبال فسخ کرد و رسما اعلام شد که او در جام جهانی روی نیمکت ایران نخواهد نشست. پیش از او، آنتونیو مانیکونه هم از کادر فنی ایران جدا شده بود.

رسانه‌های ایران علت این تصمیم‌ها را نگرانی از شرایط امنیتی و استفاده از بند فوری فیفا برای فسخ قرارداد در شرایط جنگی عنوان کردند.



بیشتر بخوانید...
🖌 امیرحسین میراسماعیلی

@indypersian
9😁5👏1
♦️ کاظم غریب‌آبادی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با انتقاد از رویکرد ایالات متحده، تاکید کرد که صلح واقعی با «ادبیات تحقیر، تهدید و امتیازگیری اجباری» به دست نمی‌آید. او خاطرنشان کرد وقتی طرفی که خود در جنگ و تحریم نقش دارد، پاسخ جمهوری اسلامی را صرفا به دلیل تسلیم‌نامه نبودن رد می‌کند، روشن می‌شود که هدف اصلی نه صلح، بلکه تحمیل اراده سیاسی از مسیر فشار است. غریب‌آبادی تصریح کرد که «توقف دائمی جنگ، جبران خسارات، رفع محاصره، لغو تحریم‌های غیرقانونی و احترام به حقوق ایران» نه مطالبات حداکثری، بلکه حداقل‌های هر ترتیبات جدی و پایدار منطبق با منشور ملل متحد است. او همچنین افزود که نمی‌توان هم‌زمان از دیپلماسی سخن گفت و تحریم‌ها را تشدید کرد یا از رژیمی که منشا تجاوز است پشتیبانی نظامی کرد، چرا که چنین رویکردی مذاکره نیست و تنها ادامه سیاست اجبار با واژگان دیپلماتیک محسوب می‌شود.
@indypersian
🥴17😁7🤬4🥱31