IndyPersian
74.3K subscribers
51.6K photos
43K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
⭕️ترامپ: شی تاکید دارد ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند

♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه اعلام کرد شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، «قویا» معتقد است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

ترامپ در مسیر بازگشت از پکن به واشنگتن، در گفتگو با خبرنگاران در هواپیمای ایرفورس وان گفت: «او [شی] قویا معتقد است که آن‌ها نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین افزود که همتای چینی‌اش خواهان بازگشایی تنگه هرمز است.
ترامپ گفت: «او می‌خواهد تنگه [هرمز] باز شود.»
چین پیش‌تر خواستار برقراری آتش‌بس پایدار در خاورمیانه و بازگشایی سریع مسیرهای کشتیرانی شده بود.

پکن در دو روز گذشته میزبان دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و همتای چینی‌اش، شی جی‌پینگ بود.

@indypersian
14😁5
♦️دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۵ اردیبهشت و در زمان بازگشت از چین به آمریکا در هواپیمای ایرفورس وان به خبرنگاران گفت با وجود آنکه نیروهای مسلح ایران در جنگ نابود شده‌اند، ممکن است نیاز به «یک پاکسازی کوچک» وجود داشته باشد.

ترامپ ساعاتی پیش در گفتگویی با فاکس‌نیوز هم گفته بود که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در چهار هفته گذشته، تلاش کرده‌اند تا تعدادی از پرتابگرهای موشکی را از زیر خاک بیرون بکشند و جای بعضی تجهیزات را عوض کنند، با این حال «آمریکا قادر است در دو روز همه این‌ها را نابود کند.»

@indypersian
👏23🥱54
♦️عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد تهران «هیچ اعتمادی» به ایالات متحده ندارد و فقط در صورتی به مذاکره با واشنگتن علاقه‌مند است که آمریکا در رویکرد خود «جدی» باشد.
عراقچی روز جمعه در جمع خبرنگاران در دهلی‌نو گفت پیام‌های متناقض آمریکا باعث شده ایران نسبت به نیت واقعی واشنگتن در مذاکرات تردید داشته باشد.
او همچنین درباره روند میانجی‌گری پاکستان گفت این روند شکست نخورده اما با «دشواری» مواجه شده است.
عراقچی تاکید کرد ایران تلاش می‌کند آتش‌بس فعلی حفظ شود تا فرصتی برای دیپلماسی فراهم شود، اما همزمان برای بازگشت به درگیری نیز آمادگی دارد.
اظهارات وزیر خارجه ایران چند ساعت پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ اعلام کرد صبرش در قبال ایران رو به پایان است و گفت در گفتگو با شی جین‌پینگ درباره لزوم بازگشایی تنگه هرمز توافق کرده است.

@indypersian
🥴12😁4🤬32
⭕️فرمانده سنتکام گزارش‌ها درباره حفظ ۷۰ درصد زرادخانه موشکی ایران را رد کرد

📌کوپر با اشاره به حملات موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل در آوریل و اکتبر سال گذشته گفت جمهوری اسلامی آن زمان صدها موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده بود، اما اکنون دیگر توان حمله در آن ابعاد را ندارد

♦️دریادار برد کوپر، فرمانده سنتکام، گزارش‌ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی هنوز ۷۰ تا ۷۵ درصد از ذخایر موشکی و پرتابگرهای پیش از جنگ را حفظ کرده است «نادرست» خواند. او در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت ارزیابی‌های منتشرشده درباره توان موشکی جمهوری اسلامی با واقعیت مطابقت ندارد، اما از ارائه جزئیات اطلاعاتی خودداری کرد.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
👍13🥱21🔥1
⭕️ترامپ: مخالفتی با تعلیق ۲۰ ساله غنی‌سازی اورانیوم ایران ندارم ولی باید تعهد واقعی باشد

♦️دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه ۲۵ اردیبهشت و در زمان بازگشت از چین در هواپیمای ایرفورس وان به خبرنگاران گفت که مشکلی با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ایران به‌مدت ۲۰ سال ندارد اما این تعهد باید واقعی باشد.

ترامپ پیشتر گفته بود ایران دیگر هرگز نباید غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

براساس گزارش‌های غیر رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که حداکثر غنی‌سازی ۵ ساله را می‌پذیرند. این در حالی است که اخیرا چند عضو مجلس شورای اسلامی گفته‌اند که تهران به‌هیچ وجه بحث تعلیق را نمی‌پذیرد.

@indypersian
12🤯11🥱5😁4🗿1
♦️ مجتبی خامنه‌ای، سومین رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی کتبی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی، با زبانی آمیخته به مفاهیم اسطوره‌ای و ایدئولوژیک، بر پیوند میان «هویت ایرانی» و «تمدن اسلامی» تاکید کرد. او در این پیام با اشاره به آنچه «دفاع مقدس سوم» نامید، مدعی شد که مردم ایران در جنگ اخیر نیز همچون درگیری‌های پیشین، واقعیتِ «داستان‌های قهرمانانه شاهنامه» را رقم زده‌اند.

مجتبی خامنه‌ای که از زمان هدف قرار گرفتن در حملات آمریکا و اسرائیل، دیده نشده و صدایی نیز از او شنیده نشده است، در بخشی از پیام خود، متجاوزان را «ضحاک‌وشان» نامید و حفظ استقلال کشور را در گرو مبارزه با آن‌ها دانست. او همچنین با حمله به «سبک زندگی آمریکایی»، خواستار مقابله با «تهاجم زبانی و فرهنگی» غرب شد و از اهالی هنر خواست تا با «بعثت فکری»، روایتِ به گفته او «خیزش ملت» را ماندگار کنند.

استفاده از نمادهای ملی‌گرایانه نظیر شاهنامه و فردوسی، بعد از اولین حمله مستقیم اسرائیل در سال ۱۴۰۴ در ادبیات رسمی رهبران جمهوری اسلامی رواج یافته است.

@indypersian
🥱35😁18🤬65🤨2🤔1😱1🗿1😡1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۲۵ اردیبهشت در مسیر بازگشت از چین در پاسخ به خبرنگاران، درباره آخرین پیشنهاد ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت که آن را «از همان جمله اول» رد کرده است.
او با بیان اینکه محتوای ابتدایی این پیشنهاد «غیرقابل قبول» بوده، افزود: «حتی ادامه آن را هم نخواندم.» ترامپ تأکید کرد که صرف تعیین بازه زمانی مانند ۲۰ سال کافی نیست و آنچه اهمیت دارد، ارائه تضمین‌های واقعی و قابل اجرا از سوی ایران است.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد که، هرگونه توافق باید شامل انتقال کامل مواد و سوخت هسته‌ای از ایران باشد و افزود که توافقی مبتنی بر «حرف‌های توخالی» قابل پذیرش نخواهد بود.
@indypersian
👍30🥰2
♦️ فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، روز جمعه ۲۵ اردیبهشت، از گفتگوی تلفنی «مثبت و سازنده» با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خبر داد. این تماس در حالی انجام شد که اخیرا اعلام خبر خروج ۵ هزار سرباز آمریکایی از خاک آلمان، روابط دو کشور را دچار تنش کرده بود؛ اما پیام اخیر مرتس نشان‌دهنده تلاش برای عبور از این اختلافات است.

مرتس در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که دو طرف بر سر اهداف کلیدی واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی اتفاق نظر دارند. او تاکید کرد: «ما توافق داریم که ایران باید فورا به میز مذاکره بازگردد، تنگه هرمز را باز کند و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای به تهران داده شود.»

علاوه بر موضوع ایران، رهبران دو کشور درباره دستیابی به راهکاری صلح‌آمیز برای اوکراین و هماهنگی مواضع پیش از نشست آتی ناتو در آنکارا گفتگو کردند. آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و حامی اصلی نظامی اوکراین محسوب می‌شود، در دوران مرتس تقویت توان دفاعی خود را برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و مقابله با تهدیدات روسیه در اولویت قرار داده است.

@indypersian
😁82🥴2👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که گفته می‌شود مربوط به یکی از جزایر ایران است، آلودگی نفتی در سواحل این منطقه را در روز جمعه ۲۵ اردیبهشت نشان می‌دهد. در این تصاویر، لکه‌های نفتی در آب و آلودگی گسترده در نوار ساحلی قابل مشاهده است.

رویترز با انتشار تصاویر ماهواره‌ای که بین ۶ تا ۸ می (۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت) ثبت شده‌اند، از وقوع یک نشت نفت گسترده در نزدیکی جزیره خارگ، اصلی‌ترین پایانه صادرات نفت ایران، خبر می‌دهند. این لکه نفتی که در تصاویر ماهواره‌های کوپرنیک به‌صورت توده‌ای خاکستری و سفید دیده می‌شود، منطقه‌ای به وسعت تقریبی ۴۵ تا ۹۵ کیلومتر مربع را در غرب این جزیره پوشانده است.

این درحالی است سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد لکه بزرگ مشاهده شده در آب‌های خلیج فارس در نزدیکی جزیره خارگ ناشی از تخلیه آب آلوده توازن یک نفت‌کش آسیب دیده بوده است.
@indypersian
🤬25😭62
♦️اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با انتشار پیامی کوتاه به زبان عربی در شبکه اجتماعی ایکس، به گزارش‌ها درباره اقدامات امارات متحده عربی در دوران جنگ واکنش نشان داد و نوشت: «کسی که پنهانی خیانت کند، آشکارا رسوا می‌شود.» این پیام در حساب رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز با توضیح «خیانت به همسایه پنهان نمی‌ماند» بازتاب یافت.

در روزهای گذشته، گزارشی از سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده مطرح شد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل این گزارش را تایید کرد و این سفر را آغاز «یک پیشرفت تاریخی» دانست. امارات متحده عربی، این گزارش را تکذیب کرد. همچنین گزارش‌هایی از انجام حملات مستقیم به خاک ایران از سوی امارات مطرح شده است. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو بریکس در هند حضور دارد، این گزارش‌ها را تایید کرد.

@indypersian
😁18🥴75🥱2🤬1
♦️گزارش جدید بلومبرگ حاکی از آن است که در طول جنگ اخیر، امارات متحده عربی تلاش گسترده‌ای برای متقاعد کردن عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس جهت انجام یک پاسخ نظامی هماهنگ علیه حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی انجام داده، اما با مخالفت صریح همسایگان خود روبرو شده است

بر اساس این گزارش، شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت امارات، بلافاصله پس از آغاز حملات آمریکا و اسرائیل به ایران در ۲۸ فوریه، طی تماس‌های مکرر با سران منطقه از جمله شاهزاده محمد بن سلمان، بر ضرورت بازدارندگی در برابر ایران تاکید کرد. با این حال، عربستان سعودی و قطر با بیان اینکه «این جنگ آن‌ها نیست»، از مشارکت امتناع کردند؛ پاسخی که منجر به سرخوردگی ابوظبی و تشدید تنش‌ها میان ابوظبی وریاض شده است

بلومبرگ ارزیابی کرد که این اختلافات ریشه اصلی خروج ناگهانی امارات از اوپک در اواخر آوریل و نزدیکی بیشتر این کشور به اسرائیل است. علی‌رغم حمایت نکردن همسایگان، امارات در ماه‌های مارس و آوریل به صورت مستقل حملات محدودی را علیه اهدافی در ایران انجام داده است. به گفته منابع بلومبرگ، دولت ترامپ نیز از این پیشنهاد امارات آگاه بوده است

@indypersian
13🔥4😁4🤬3👏2
⭕️جوانی در تعلیق؛ روایت دانشجویان معترض از سرکوب، تعطیلی، بازداشت و مهاجرت

📌«آینده‌ای که برایش جنگیده بودیم را از ما گرفتند. تنها چیزی که ما را سرپا نگه داشته، امید به روزی است که سقوط این جانیان را در خیابان‌ها جشن بگیریم»


♦️بیش از چهار ماه از اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۴۰۴ در جریان انقلاب ملی ایرانیان گذشته است، اما برای شمار زیادی از دانشجویانی که آن روزها در تجمع‌های اعتراضی شرکت کردند، سرکوب همچنان ادامه دارد. بسیاری از آنان پس از بازداشت، احضار، بازجویی و آزادی موقت با وثیقه، اکنون با واقعیتی تازه مواجه‌اند: تعلیق از دانشگاه، ممنوع‌الخروجی، لغو پذیرش‌ از دانشگاه‌های خارجی، محرومیت از خوابگاه و بلاتکلیفی کامل درباره آینده‌ای که برای آن سال‌ها تلاش کرده بودند.
بیشتر بخوانید...

🖋امیرحسین میراسماعیلی

@indypersian
9😢5😭3
♦️عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد که جمهوری اسلامی از هرگونه حمایتی، از جمله از سوی چین، برای کمک به حل درگیری‌ها در خاورمیانه استقبال می‌کند.

عراقچی در گفتگو با خبرنگاران در دهلی‌نو، پایتخت هند، جایی که برای شرکت در نشست کشورهای عضو گروه «بریکس» حضور داشت، گفت: «ما از هر کشوری که توانایی کمک داشته باشد، به‌ویژه چین، قدردانی می‌کنیم.»

او افزود: «ما روابط بسیار خوبی با چین داریم و شرکای استراتژیک یکدیگر هستیم. می‌دانیم که چینی‌ها حسن نیت دارند؛ بنابراین از هر اقدامی که آن‌ها بتوانند برای کمک به دیپلماسی انجام دهند، استقبال خواهیم کرد.»

@indypersian
😁13🤬122🔥1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی، روز جمعه ۲۵ اردیبهشت در نشست خبری جشنواره کن با اشاره به تحولات اخیر در ایران، از کشته شدن غیرنظامیان در جریان جنگ و همچنین جان‌باختن معترضان در اعتراضات دی‌ماه ابراز تاسف کرد.
او این دو رویداد را «به یک اندازه دردناک» توصیف کرد و گفت مخالفت با کشته شدن گروهی از انسان‌ها به معنای پذیرش کشته شدن گروهی دیگر نیست. فرهادی تأکید کرد از دست رفتن جان انسان‌ها در هر شرایطی، چه در جنگ، چه در اعدام و چه در سرکوب اعتراضات، غیرقابل قبول است.
این کارگردان ایرانی با انتقاد از تداوم خشونت در جهان افزود که با وجود پیشرفت‌های بشری، همچنان هر روز خبرهایی از کشته شدن انسان‌های بی‌گناه منتشر می‌شود؛ موضوعی که به گفته او «دردناک و تاسف‌بار» است.
@indypersian
🤬63👍11🥱53
♦️اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از موفقیت این کشور در بازگرداندن ۱۱ دریانورد پاکستانی و ۲۰ دریانورد ایرانی خبر داد که پیش‌تر در جریان توقیف کشتی‌ها در آب‌های آزاد توسط ایالات متحده بازداشت شده بودند.

وزیر خارجه پاکستان با اعلام اینکه تمامی این افراد در سلامت کامل به سر می‌برند، تشریح کرد که این گروه از سنگاپور به بانکوک منتقل شده و از آنجا راهی اسلام‌آباد شده‌اند. به گفته او، اتباع ایرانی پس از توقفی کوتاه در پاکستان، برای بازگشت به کشورشان همراهی و تسهیلات لازم را دریافت خواهند کرد.

اسحاق دار در این پیام از دولت‌های سنگاپور و تایلند بابت همکاری در فرآیند انتقال و همچنین از مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بابت هماهنگی‌های نزدیک جهت تسهیل بازگشت این افراد قدردانی کرد. او همچنین از عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، بابت اعتماد به پاکستان در فرآیند بازگرداندن «برادران ایرانی» تشکر و تاکید کرد که رسیدگی به وضعیت اتباع در بند، اولویت نخست دولت پاکستان است.

@indypersian
🤬64👍1😁1
♦️عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در پایان نشست وزرای خارجه «بریکس» در دهلی‌نو اعلام کرد که صدور بیانیه پایانی این نشست به دلیل مخالفت یکی از اعضا که «روابط خاصی با اسرائیل دارد»، متوقف شده است. اگرچه عراقچی مستقیما نامی از امارات متحده عربی نبرد، اما تاکید کرد که این کشور به دلیل حمایت از اسرائیل و ایالات متحده در درگیری‌های اخیر، مانع تصویب بخش‌هایی از بیانیه شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با «تاسف‌بار» خواندن این اقدام، ادعا کرد که ایران در طول جنگ جاری هیچ اختلافی با امارات نداشته و تنها پایگاه‌های نظامی آمریکا را هدف قرار داده است.

عراقچی در ادامه ابراز امیدواری کرد که مقامات ابوظبی تا نشست سران بریکس به این درک برسند که ایران همسایه‌ای دائمی است و دو کشور باید قرن‌ها در کنار هم زندگی کنند.

همزمان با این اظهارات، بلومبرگ در گزارشی جدید به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که امارات در دوران جنگ تلاش کرده است که با جلب حمایت عربستان سعودی و قطر، حملات مشترکی علیه ایران انجام دهد؛ پیشنهادی که با مخالفت صریح ریاض و دوحه مواجه شده است.

@indypersian
😁16🤬65🕊1
♦️امیلی گودین، خبرنگار نیویورک‌پست که در سفر به چین دونالد ترامپ را همراهی کرده بود، دقایقی پیش از ترک پکن در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که از همه سرنشینان هواپیمای ریاست‌جمهوری خواسته شد قبل از سوار شدن تمام هدایایی که در پکن دریافت کرده‌اند، لوازم الکترونیکی که استفاده کرده‌اند و حتی سنجاق‌های تزئینی مربوط به این سفر را تحویل دهند.

تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که این لوازم همه در کیسه سیاه‌رنگ بزرگی جمع‌آوری شده و احتمالا با هواپیمای دیگری از چین خارج خواهند شد.

@INDYPERSIAN
👏294😁2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در جریان نشستی در دهلی‌نو از یک خبرنگار هندی خواست به‌دلیل برهم زدن نظم جلسه، سالن را ترک کند.
بر اساس گزارش‌ها، این خبرنگار به‌دلیل تماس‌های مکرر تلفنی، دو بار سخنان لاوروف را قطع کرده بود. در پی این اتفاق، وزیر خارجه روسیه به زبان انگلیسی از او خواست هرچه سریع‌تر محل کنفرانس را ترک کند.
@indypersian
😁21🤬7👍51
♦️ کریس رایت، وزیر انرژی ایالات متحده، اعلام کرد که با افزایش ظرفیت خطوط لوله انتقال انرژی از طریق عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای خاورمیانه، پیش‌بینی می‌کند اهمیت استراتژیک تنگه هرمز برای حمل‌ونقل جهانی نفت و گاز کاهش یابد.

رایت در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اظهار داشت: «مسیرهای جایگزین دیگری برای خروج انرژی از منطقه خلیج فارس ایجاد خواهد شد. من فکر می‌کنم شاهد کاهش اهمیت تنگه هرمز خواهیم بود، اما این به معنای کاهش اهمیت تولید و عرضه انرژی این کشورها نیست.»

او همچنین افزود: «این کشورها متحدان بزرگ ایالات متحده و تامین‌کنندگان کلیدی انرژی در جهان هستند؛ ما خواهان بازگشت شکوفایی، صلح و رشد اقتصادی به این منطقه هستیم.»
@indypersian
17👍5🤔2😭2
♦️ سی‌بی‌اس نیوز به نقل از یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا، گزارش داد که دور جدید مذاکرات میان اسرائیل و لبنان صبح روز جمعه ۲۵ اردیبهشت برای دومین روز متوالی از سر گرفته شد. این دور از گفتگوها بدون حضور مقام‌های ارشد و میان سفیران دو کشور و با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه آمریکا انجام می‌شود.

این دور از گفتگوها که از روز پنجشنبه در واشنگتن آغاز شده، سومین مرحله از مذاکرات دو کشور است و تنها چند روز پیش از پایان مهلت آتش‌بس انجام می‌شود. آتش‌بس فعلی که از ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) آغاز شده بود، تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس، مذاکرات روز پنجشنبه را که از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به طول انجامید، «سازنده» و «مثبت» ارزیابی کرد. این گفتگوها در حالی دنبال می‌شود که دو طرف برای دستیابی به توافقی پایدار پیش از انقضای مهلت آتش‌بس تحت فشار هستند.
@indypersian
7🥱1