IndyPersian
74.2K subscribers
51.7K photos
43K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز جمعه ۱۵ خرداد با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، ادعای ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر شلیک اخطار به سمت ناوهای آمریکایی را کذب خواند و تاکید کرد که هیچ حمله‌ای صورت نگرفته و نیروهای آمریکایی همچنان به اجرای محاصره علیه ایران ادامه می‌دهند.

پیش از این، روابط عمومی ارتش ایران اعلام کرده بود که در پاسخ به «مزاحمت‌های دریایی» آمریکا، اقدام به شلیک اخطار با موشک‌های «قدیر» و پهپادهای «شهید دانا» کرده است. طبق ادعای ارتش، این اقدام ناوشکن‌های «DDG-103» و «DDG-87» و همچنین هلی‌کوپتر تهاجمی «تریپولی» را ناچار به عقب‌نشینی به سمت اقیانوس هند کرده است. ارتش جمهوری اسلامی ناوگروه «جرج دبلیو بوش» را عامل اختلال در امنیت منطقه خواند و هشدار داد که در صورت نیاز از موشک‌هایی با برد بیشتر استفاده خواهد کرد؛ ادعایی که سنتکام آن را نقض آشکار آتش‌بس دانسته و رد کرد.

@INDYPERSIAN
26😁12👍5
⭕️صادرات نفت ایران به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر رسید

📌از مجموع حدود ۱۴۷ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران که هم‌اکنون در قالب ذخایر شناور نگهداری می‌شود، حدود ۶۷ میلیون بشکه در محدوده خلیج فارس و دریای عمان گرفتار شده است


♦️بر اساس داده‌های کشتیرانی و ارزیابی تحلیلگران، در پی محاصره دریایی اعمال‌شده از سوی ایالات متحده، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه مه به پایین‌ترین سطح در دست‌کم شش سال گذشته رسید و به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد.
بیشتر بخوانید...


@indypersian
👍206
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه ۱۴ خردادماه در گفتگو با شبکه المیادین اعلام کرد ایالات متحده باید درک واقع‌بینانه‌تری از وضعیت ایران داشته باشد و سیاست‌های خود را بر اساس «واقعیت یک جمهوری اسلامی قدرتمند» تنظیم کند.
او با اشاره به پیام دونالد ترامپ درباره دیدار با مجتبی خامنه‌ای گفت: «چنین پیامی را شخصا مشاهده نکردم، اما تصمیم‌گیری‌ها باید بر اساس واقعیت‌های موجود در صحنه بین‌المللی انجام شود.
عراقچی همچنین با اشاره به وضعیت رهبری در ایران، مدعی شد مجتبی خامنه‌ای «کنترل کامل» بر امور کشور دارد و به‌دلیل ملاحظات امنیتی، حضور عمومی او محدودتر شده است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پایان تأکید کرد تغییر رویکرد آمریکا و پذیرش جایگاه ایران در منطقه، می‌تواند مسیر تعاملات آینده را تحت تأثیر قرار دهد.
@indypersian
😁34🗿72🥱2😇1
♦️وزارت امور خارجه ایالات متحده هم‌زمان با پیشبرد مذاکرات با تهران، با انتشار ویدئویی به زبان فارسی که به طور اختصاصی در اختیار «فاکس نیوز دیجیتال» قرار گرفته، مستقیما مردم ایران را خطاب قرار داده است. این ویدیو قرار است روز پنج‌شنبه از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان خارج از کشور پخش شود.

در این پیام با تاکید بر اینکه «مشکل، مردم ایران نیستند، بلکه مشکل اصلی، رهبریِ هراسان از شفافیت است»، بر مفاهیمی چون آزادی، ثبات و حق تعیین سرنوشت تاکید شده است. تامی پیگات، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: «مخالفت ما هرگز با مردم نبوده، بلکه با رژیمی است که تامین مالی ترور را بر رفاه شهروندانش ترجیح می‌دهد. ما می‌خواهیم شفاف کنیم که آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است.»

این اقدام بی‌سابقه هم‌زمان با وصل مجدد اینترنت در ایران پس از ۸۸ روز قطع کامل که در جریان اعتراضات و جنگ آغاز شده بود، صورت می‌گیرد. هرچند برخی مخالفان این پیام را نمادین می‌دانند و خواهان اقدامات عملی‌تر واشنگتن هستند، اما این ویدیو بر پتانسیل نسل جوان ایران برای ساختن آینده‌ای شکوفا بدون ترس و ارعاب تاکید دارد.

@indypersian
🥱2616👍14🤬2😐2
♦️شاهزاده نور پهلوی، در جریان سفر به نروژ برای سخنرانی در «مجمع آزادی اسلو» با داگ اینگه اولشتاین، رهبر حزب دموکرات مسیحی این کشور و چند تن از اعضای این حزب دیدار کرد. شاهزاده نور با انتشار تصاویری از این دیدار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در سفرم به اسلو، با رهبر حزب دموکرات مسیحی و همچنین اعضای هیئت رهبری این حزب در پارلمان دیدار کردم. آن‌ها حمایت خود را از مردم ایران، روشن و صریح ابراز کردند. ما به همکاری‌های مشترک ادامه خواهیم داد تا صدای خواست ایرانیان برای آزادی هر چه رساتر شنیده شود.»

@INDYPERSIAN
77❤‍🔥12👏5😍5🤬4👍3🥴3🙏2🥱2😁1🤔1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️وزارت جنگ آمریکا اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور در جریان یک عملیات شبانه، وارد یک ابرنفت‌کش بدون پرچم و تحریم‌شده به نام «داوینا» (Davina) در آب‌های اقیانوس هند شده و آن را توقیف کرده‌اند. پنتاگون تصاویر این عملیات را نیز منتشر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و داده‌های ماهواره‌ای سامانه ردیابی «مارین ترافیک»، این ابرنفت‌کش که با نام «لنور» نیز شناخته می‌شود، آخرین بار در روز جمعه ۱۵ خرداد، در نزدیکی سواحل جنوبی سریلانکا ردیابی شده است. ارزیابی‌های فنی از میزان فرو رفتگی بدنه کشتی در آب (آبخور) نشان می‌دهد که این شناور به طور کامل بارگیری شده و حامل یک محموله بزرگ نفتی است.

نفت‌کش داوینا با ظرفیت حمل بالا (تا سقف دو میلیون بشکه نفت خام)، در اکتبر سال ۲۰۲۴ میلادی به دلیل مشارکت در زنجیره تجارت و حمل‌ونقل نفت جمهوری اسلامی، در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته بود.

این تقابل دریایی در شرایطی رخ می‌دهد که واشنگتن فشارهای خود را برای انسداد مسیرهای تجارت دریایی جمهوری اسلامی افزایش داده و نیروهای آمریکایی در ماه‌های اخیر چندین نفت‌کش را در اقیانوس هند رهگیری کرده‌اند.

@INDYPERSIAN
👏378🥱3❤‍🔥2🔥1
⭕️جزیره سزان؛ بهشت بکر آلبانی در سایه پروژه میلیارد دلاری ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر

📌جزیره سزان و نوار ساحلی اطراف آن در محدوده یا مجاورت مناطق حفاظت‌شده به لحاظ زیست‌محیطی قرار دارند و زیستگاه گونه‌های جانوری نادر و اکوسیستم‌های شکننده به شمار می‌روند


♦️نام‌ ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و همسرش جرد کوشنر، پس از اعلام برنامه‌هایشان برای ایجاد یک تفرجگاه لوکس در جزیره سَزان آلبانی بار دیگر آن‌ها را در صدر اخبار قرار داد.
بیشتر بخوانید...


@indypersian
13🌚2
♦️رضا ولی‌زاده، روزنامه‌نگار ایرانی‌-آمریکایی بازداشتی در زندان اوین، در یک پیام صوتی ضبط‌شده که به تازگی در اختیار شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» قرار گرفته، از دولت آمریکا خواست تا برای او و دیگر آمریکایی‌های زندانی در تهران، خدمات پزشکی فراهم کند. ولی‌زاده در این فایل دو دقیقه‌ای می‌گوید: «حتی اگر درمان بیماری‌های ما خواسته بزرگی باشد، دست‌کم باید از مقامات ایران خواسته می‌شد بخشی از فشارهای جسمی و شکنجه‌های روحی را کاهش دهند.»

پیام ولی‌زاده پس از کاهش محدودیت‌های شدید اینترنتی در هفته گذشته خارج شده است. رایان فاهی، وکیل ولی‌زاده، اعلام کرد که موکلش از زمان آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی اسرائیل به اوین در ژوئن گذشته، دچار سرفه‌های مداوم، کمردرد و مشکلات دندان شده و به همراه سه آمریکایی دیگر از خدمات درمانی محروم است. وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است در حال حاضر شش شهروند آمریکایی در ایران بازداشت هستند.

@indypersian
😢15💔142😁1😭1
♦️ژوزف عون، رئیس‌جمهوری لبنان، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که جمهوری اسلامی «در مذاکرات خود با ایالات متحده، از لبنان به عنوان یک ابزار معامله (کارت بازی) استفاده می‌کند؛ این امر غیرقابل قبول است.»

عون به سی‌ان‌ان گفت: «اینجا کشور شما نیست، کشور ماست. این وظیفه و مسئولیت ماست و شما حق ندارید در کشور ما مداخله کنید.»

رئیس‌جمهوری لبنان در ادامه افزود که حزب‌الله، به عنوان گروهی که تحت حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی قرار دارد، «باید این موضوع را درک کند.»

عون تاکید کرد: «حزب‌الله باید بفهمد که راهی جز نشستن و گفتگو وجود ندارد. هیچ راه دیگری برای حل این مشکل و نجات آنچه باقی مانده است، جز از طریق مذاکره و دیپلماسی وجود ندارد.»

@indypersian
👍36😁5👏31🥱1😡1
⭕️داروهای کاهش وزن جی‌ال‌پی-۱ سوخت‌وساز و احتمالا ساختار مغز را تغییر می‌دهند

📌داروهای جی‌ال‌پی‌-۱ احتمال نوشیدن الکل یا بروز رفتارهای وسواسی کنترل‌ناپذیر را در برخی بیماران کاهش می‌دهند


♦️دانشمندان در حال بررسی این موضوع‌ا‌ند که چگونه داروهای «جی‌ال‌پی-۱» مانند اوزمپیک، احتمالا نه‌ فقط یک پیشرفت مهم در زمینه سوخت‌وساز بدن به شمار می‌روند، بلکه می‌توانند مغز برخی بیماران را نیز دگرگون کنند.
بیشتر بخوانید...

🖋ایزابل کین

@indypersian
👏7🤔41
♦️ دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) روز جمعه ۱۵ خرداد با انتشار بیانیه‌ای، فهرست تحریم‌های مربوط به جمهوری اسلامی ایران را به‌روزرسانی و چندین فرد، شرکت و نفت‌کش را به لیست اس‌دی‌ان (SDN) اضافه کرد.

در میان افراد تحریم‌شده، نام دو شهروند ایرانی به نام‌های مهرداد گرامیان نیک و رومینا گرامیان نیک به همراه «شرکت تضامنی مهرداد گرامیان نیک و شرکا» (صرافی گرامیان) واقع در تهران دیده می‌شود. همچنین محمد شاکل میهن‌دوست (شهروند ترکیه) و سرباز عبدل زاده (شهروند افغانستان) به همراه شرکت‌های مرتبط با آن‌ها در چین و امارات در این فهرست قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، چندین شرکت صوری و بازرگانی در امارات متحده عربی (مانند شرکت نفت و گاز ساحل استار)، جزایر مارشال، لیبریا و چین به دلیل تسهیل مبادلات مالی و تجاری ایران تحریم شده‌اند. در بخش ترابری نیز ۶ کشتی و نفت‌کش حامل گاز مایع (LPG) از جمله کشتی‌های امیر گاز (با پرچم سنت کیتس و نویس)، گاز لاگون، گاز جی‌ام‌اس، گلندیل و مایل (با پرچم پاناما) به همراه ام‌دی ۲۳ (با پرچم پالائو) به عنوان دارایی‌های مسدودشده به این لیست افزوده شده‌اند.
@indypersian
👏295
♦️فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز جمعه ۱۵ خرداد اعلام کرد که ارتش این کشور از زمان آغاز محاصره بنادر و شناورهای ایرانی، مسیر ۱۲۹ کشتی تجاری را که قصد ورود به بنادر ایران یا خروج از آن‌ها را داشتند، تغییر داده است.

این رقم نشان می‌دهد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته، دو کشتی از مسیر خود منحرف شده‌اند است. ایالات متحده همچنین افزود که برای «تضمین پایبندی» به این محاصره، ۶ کشتی را متوقف و از کار انداخته است که آخرین مورد آن، نفت‌کش «لِکسی» (M/T Lexie) در روز سه‌شنبه بوده است. هم‌چنین وزارت جنگ آمریکا اعلام کرد که روز جمعه، نیروهای این کشور یک نفتکش تحریم‌شده را در اقیانوس هند توقیف کردند.

@indypersian
👍213🤬1🌚1
♦️مجتبی خامنه‌ای، رهبر سوم جمهوری اسلامی که هنوز از زمان انتصاب در انظار عمومی حضور نیافته و صدایش شنیده نشده، با عفو یا تخفیف مجازات بیش از ۲ هزار زندانی موافقت کرده است. به گزارش ایرنا، اکثریت این زندانیان پس از موافقت رهبر با درخواست غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، به‌طور فوری آزاد خواهند شد.

ایرنا تاکید کرده است که محکومان «جرایم امنیتی» از جمله افرادی که به اتهام «جاسوسی» در زندان به سر می‌برند، مشمول این عفو قرار نگرفته‌اند.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که در پی اعتراضات سراسری دی‌ماه هزاران شهروند ایرانی با اتهامات ساختگی «جاسوسی و همکاری با کشور متخاصم» بازداشت شده‌اند.
@indypersian
😁60😡168🗿3🤔1🍾1
♦️ محمد جمالیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایلنا از افزایش نگران‌کننده کشت غیرقانونی خشخاش در برخی استان‌ها خبر داد و اعلام کرد که در مواردی، کشاورزان به جای محصولات سنتی مانند برنج، به سمت کشت این محصول رفته‌اند.

او با اشاره به موافقت‌های پیشین جهت کشت «شقایق ایرانی» برای تامین مصارف دارویی، گفت: «کشت خشخاش تحت هر شرایطی ممنوع است و شربت تریاک مورد نیاز کارخانجات داروسازی، صرفا از محل کشفیات تامین می‌شود.» جمالیان با به جا دانستن برخورد قاطع قوه قضائیه، تاکید کرد وقتی قانون حتی برای مصارف درمانی مجوز کشت صادر نکرده، دستگاه‌های متولی با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد خواهند کرد.

این نماینده مجلس با هشدار نسبت به تبعات این اقدام غیرقانونی افزود که بر اساس گزارش‌های دریافتی، حجم این کشت‌ها بالا بوده و به دلیل خلوص بیشتر این محصولات، خطر گسترش اعتیاد و افزایش شدت آن در میان جوانان جدی است. او در پایان خاطرنشان کرد که تمام زمین‌های کشت‌شده غیرقانونی، توسط نیروی انتظامی توقیف و محصولات آن به عنوان کشفیات در اختیار کارخانه‌های داروسازی قرار می‌گیرد.
@indypersian
😁227😢3👨‍💻1
♦️ ژوزف عون، رئیس‌جمهوری لبنان، از شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دلیل حمایت‌های این پادشاهی از لبنان قدردانی کرد.

دفتر ریاست‌جمهور لبنان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که شاهزاده محمد بن سلمان کمک‌های موثری را «در راستای آرام کردن اوضاع و پایان دادن به تنش‌هایی که لبنان با آن‌ها دست‌به‌گریبان است»، ارائه داده است.

بر اساس این بیانیه، ولیعهد سعودی نیز بر حمایت مجدد کشورش از لبنان و تعهد ریاض به «حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» این کشور تاکید کرده است.
@indypersian
👏131👍1🤬1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در  گلشهر کرج  نصب اطلاعیه‌های مفقودی کنایه‌آمیز برای مجتبی خامنه‌ای را نشان می‌دهد.
در این اطلاعیه‌ها، در اشاره‌ای طنزآمیز به غیبت او، اعلام شده در صورت ارائه اطلاعات درباره محل حضور مجتبی خامنه‌ای، پاداشی «یک میلیون تومانی» پرداخت خواهد شد.
@indypersian
😁105😡4🤩3😐1
♦️ محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه و مشاور نظامی مجتبی خامنه‌ای، روز جمعه ۱۵ خرداد در گفتگویی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که دستیابی به توافق صلح احتمالی میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی، به موافقت دولت ترامپ با آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران بستگی دارد. او هشدار داد که در صورت از سرگیری درگیری‌ها، آمریکا «وارد دالانی تاریک» خواهد شد.

رضایی در این مصاحبه که در تهران انجام شد، گفت: «مذاکرات به بن‌بست رسیده و دونالد ترامپ باید این بن‌بست را بشکند؛ اکنون توپ در زمین ترامپ است.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی خواستار آزادسازی فوری ۱۲ میلیارد دلار از این صندوق‌ها به محض امضای توافقنامه موقت و ۱۲ میلیارد دلار دیگر در مراحل بعدی شده است. در مقابل، مقامات آمریکایی نگرانند که آزادسازی اموال در این مرحله، یکی از اهرم‌های فشار کلیدی واشنگتن بر تهران را از بین ببرد.
@indypersian
😁3710🗿5🤬1
♦️بر اساس گزارش‌های دریافتی از بازارهای مالی، قیمت جهانی طلا با عقب‌نشینی ۲۰ درصدی از اوج تاریخی خود در ژانویه گذشته (بهمن‌ماه ۱۴۰۴)، روند نزولی خود را حفظ کرده است. داده‌های رسمی نشان می‌دهد قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به ۴ هزار و ۴۶۴ دلار کاهش یافته است. کارشناسان علت اصلی آن را کاهش چشمگیر تقاضای بانک‌های مرکزی و همچنین افت خرید در بازارهای بزرگی چون چین و هند می‌دانند.
به گزارش رویترز و شورای جهانی طلا، تقاضای کل برای خرید طلا در بازارهای جهانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر، به دلیل کاهش خرید مصرف‌کنندگان، قیمت طلا بیش از هر زمان دیگری به تحولات ژئوپلیتیک منطقه و به‌ویژه جنگ آمریکا علیه جمهوری اسلامی وابسته شده است. رفت‌وآمد قیمت طلا در حال حاضر با نوسانات نرخ بهره در آمریکا و قیمت نفت تنظیم می‌شود.
هم‌زمان با تحولات جهانی، قیمت‌ها در بازار داخلی روز جمعه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۵ به این شرح اعلام شد: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان و طلای ۲۴ عیار ۲۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان دادوستد شد.
@indypersian
13🔥1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه ۱۵ خردادماه در نشست مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ (SPIEF) اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ برای توقف اقدامات نظامی «درست» بوده و می‌تواند به صلحی پایدار منجر شود.
او با تأکید بر اینکه روسیه هیچ‌گونه سلاحی در اختیار ایران قرار نداده، گفت تهران نیز هرگز درخواستی در این زمینه مطرح نکرده است. پوتین همچنین با اشاره به تحولات جنگ‌های مدرن، تأکید کرد ایران و اوکراین در حوزه فناوری پهپادها پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند.
رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه با اشاره به نقش مسکو در تحولات منطقه، گفت روسیه در صورت نیاز آماده ایفای نقش برای کمک به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌هاست و در غیر این صورت، امیدوار است طرف‌های درگیر از مسیر دیپلماتیک به توافق برسند.
@indypersian
🤬34🥴16😁84🔥1🥱1
♦️ اسکندر مومنی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۱۵ خرداد، در حاشیه اجلاس وزیران کشور عضو سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان، با ولادیمیر کولوکولتسف، وزیر داخلی فدراسیون روسیه، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، مومنی از مواضع پوتین و دولت روسیه در محکومیت جنگ و همچنین سخنان کولوکولتسف در نشست شانگهای قدردانی نمود و از همتای روسی خود برای سفر به تهران دعوت کرد. وزیر داخلی روسیه نیز با انتقاد از استاندارد‌های دوگانه غرب در قبال دو کشور، آمادگی مسکو را برای تبادل تجربیات و همکاری در حوزه‌های مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، به‌ویژه مواد مخدر صنعتی، اعلام کرد.

دو طرف همچنین برای بررسی نهایی و امضای پیش‌نویس اسناد همکاری‌های تبادل‌شده در اولین فرصت، اعلام آمادگی کردند. مومنی که بعدازظهر پنج‌شنبه در صدر هیئتی شامل مقامات وزارت کشور و معاون مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه وارد قرقیزستان شده است، در این اجلاس به رایزنی‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد.
@indypersian
😁14🤬52🥱2