IndyPersian
74.3K subscribers
51.6K photos
43K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️ مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، و دانا وایت، مدیرعامل «یو‌اف‌سی»، به توافقی برای استفاده از مبارزات قفس (cage fights) به‌عنوان ابزار دیپلماسی رسیده‌اند.
این یادداشت تفاهم هم‌زمان با آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای میزبانی یک مسابقه نمادین هنرهای رزمی ترکیبی در روز یکشنبه در محوطه چمن کاخ سفید آماده می‌شود.
مارکو روبیو و دانا وایت قرار است روز پنج‌شنبه بعدازظهر این توافق را در وزارت امور خارجه، پیش از رویداد هفت مبارزه‌ای در کاخ سفید، امضا کنند.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این توافق «آغاز یک شراکت عمومی-خصوصی جدید برای تقویت ابتکارهای دیپلماسی ورزشی و همکاری در زمینه رشد جهانی هنرهای رزمی ترکیبی» خواهد بود.»
در این بیانیه آمده است: «یو‌آف‌سی به‌عنوان یک سازمان بنیان‌گذاری‌شده در آمریکا، به یک پلتفرم مهم ورزشی جهانی تبدیل شده که نشان‌دهنده رهبری ایالات متحده در توسعه ورزش‌های رزمی مدرن، استانداردهای عملکرد ورزشی و تولید رویدادهای بین‌المللی است.»
«رویدادهای آن در سراسر جهان پخش می‌شود و از طریق رقابت حرفه‌ای و توسعه ورزشکاران، به نفوذ فرهنگی و ورزشی گسترده‌تر ایالات متحده کمک می‌کند.»
به گزارش نیویورک‌پست، اشتیاق وزارت امور خارجه برای استفاده از یو‌اف‌سی (مسابقات قهرمانی مبارزه نهایی Ultimate Fighting Championship) به‌عنوان ابزاری برای پل‌سازی دیپلماتیک، بازتاب محبوبیت بین‌المللی این سازمان ۳۳ ساله است.
از ۱۴ مبارزی که قرار است در این رویداد در کاخ سفید شرکت کنند، شش نفر خارجی هستند؛ از جمله ایلیا توپوریا از گرجستان که برای عنوان قهرمانی سبک‌وزن مقابل جاستین گیجِی آمریکایی، یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها، قرار می‌گیرد.
الکس پریرا از برزیل نیز در برابر سیریل گان از فرانسه برای عنوان موقت سنگین‌وزن مبارزه خواهد کرد.
دانا وایت، که از دوستان ترامپ است، پیش‌تر نیز در رویدادهای دیگر میزبان رئیس‌جمهور بوده و از برگزاری این نمایش پرمخاطره با پس‌زمینه کاخ ریاست‌جمهوری استقبال کرده است.
یو‌آف‌س همچنین یک سازه عظیم فولادی برای نورپردازی یک رینگ موقت اکتاگون در نزدیکی خروجی جنوبی کاخ سفید برپا کرده است.
این رویداد غیرمعمول روز یکشنبه و هم‌زمان با تولد ۸۰ سالگی ترامپ برگزار می‌شود، هرچند به‌طور رسمی آغازگر جشن‌های ۲۵۰ سالگی آمریکا پیش از ۴ ژوئیه است.
@indypersian
11😁4😐2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️حضور دونالد ترامپ به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا که برای تماشای مسابقه نهایی رقابت‌های بسکتبال ان‌بی‌ای (NBA) به نیویورک رفته است، در کمتر از یک ساعت مانده به آغاز این رویداد، قلب منهتن و ۹ خیابان منتهی به ورزشگاه «مدیسن اسکوئر گاردن» را به طور کامل مسدود کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تدابیر فوق‌امنیتی پلیس نیویورک و سرویس مخفی آمریکا نه تنها سبب برقراری گیت‌های بازرسی شدید و حصارهای سه متری در اطراف استادیوم شده، بلکه اکران‌های بزرگ خیابانی هواداران (Watch Parties) را نیز به دلایل امنیتی لغو و به چند خیابان دورتر منتقل کرده است. این موج شدید از شلوغی و نجومی شدن قیمت بلیت‌ها صرفا به حضور ترامپ محدود نمی‌شود؛ چرا که علت اصلی این هیجان، شانس طلسم‌شکنی تاریخی تیم «نیویورک نیکس» است؛ تیمی که پس از ۲۷ سال دوباره به مسابقه نهایی راه یافته و اکنون با ثبت ۱۳ پیروزی متوالی، در آستانه کسب اولین عنوان قهرمانی خود پس از ۵۳ سال حسرت (از سال ۱۹۷۳ تاکنون) قرار دارد؛ موضوعی که تب بسکتبال را در حضور کاروان ریاست‌جمهوری و ستاره‌های هالیوود به اوج رسانده است. علاوه بر ترامپ و چهره‌های سیاسی مانند زهران ممدانی، شهردار نیویورک، این مسابقه حساس میزبان ستاره‌های هالیوود و چهره‌های برجسته‌ای نظیر تیموتی شالامی، کایلی جنر، بن استیلر، اسپایک لی، تریسی مورگان، ان هتوی، تینا فی و فت جو در ردیف صندلی‌های ویژه افراد مشهور خواهد بود.

@IndyPersian
17🥱1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۸ اخردادماه ،‌در یک پیام صوتی اعلام کرد هدف جمهوری اسلامی پایان جنگ و ایجاد امنیت پایدار است، نه عادی سازی روابط با آمریکا.

قالیباف گفت تنش‌های اخیر پس از آن آغاز شد که آمریکا به گفته او هم با محاصره دریایی علیه ایران و هم با نقض توافق آتش‌بس لبنان، تعهدات خود را زیر پا گذاشت.

او همچنین گفت اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره یادداشت تفاهم با بخش‌هایی از توافقات انجام‌شده مغایرت داشت و افزود: «این نشان داد که آن‌ها نه دنبال آتش‌بس هستند و نه دنبال گفتگو.»

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «هدف ما پایان جنگ و ایجاد امنیت پایدار است، نه عادی سازی روابط با آمریکا؛ اعتمادی هم به طرف مقابل نداریم.»


@indypersian
😁29🤬13🙈42🥴1🍾1🗿1
♦️ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت در مذاکرات میان تهران و واشنگتن هیچ گفتگویی درباره اورانیوم، مواد غنی‌سازی‌شده، فرآیند غنی‌سازی و مسائل هسته‌ای در جریان نیست.

اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های آمریکایی و جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر بارها درباره روند مذاکرات و موضوعات مورد بحث میان دو طرف مواضع متفاوتی مطرح کرده‌اند.

@indypersian
😁22🥴7🤬41
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️به گزارش رویترز، در پی بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان تهران و واشنگتن، کاروان تیم ملی فوتبال ایران در میان تدابیر ویژه امنیتی و اسکورت گارد ملی مکزیک، روز دوشنبه، هتل محل اقامت خود در شهر تیخوانای مکزیک را به مقصد استادیوم «کالینته» ترک کرد. درحالی‌که فدراسیون فوتبال ایران در آخرین لحظات به دلیل ابهامات امنیتی و برای به حداقل رساندن حضور بازیکنان در خاک آمریکا، مجبور به انتخاب مکزیک به عنوان محل اردوی اصلی خود شد، واشنگتن با وجود صدور دیرهنگام ویزای بازیکنان، از ورود ۱۵ نفر از اعضای کاروان ۷۰ نفره ایران از جمله «کادر اداری کلیدی» ممانعت به عمل آورد. اقدامی که اعتراض شدید فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی را در پی داشت.

@IndyPersian
😁36🥴9🌚31🔥1👏1
♦️ العربیه انگلیسی بامداد سه‌شنبه ۱۹ خرداد به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد ارتش آمریکا در دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی مشارکت داشته و برای رهگیری بخشی از موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی تهران اقدام کرده است.

این مقام‌ها گفتند ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد نیروهای آمریکایی موفق شده‌اند چندین موشک بالستیک را رهگیری کنند. به گفته آنان، هم تجهیزات زمینی و هم سامانه‌های دریایی آمریکا در این عملیات مشارکت داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل اعلام کرده است جمهوری اسلامی حدود ۳۰ موشک بالستیک به سوی اسرائیل شلیک کرده و حوثی‌های یمن نیز دو موشک دیگر به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند.

العربیه به نقل از مقام‌های آمریکایی افزود صدها نیروی نظامی آمریکا در اسرائیل حضور دارند و بخشی از آن‌ها در عملیات دفاع هوایی و موشکی مشارکت می‌کنند.

@indypersian
🔥14👏81
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از سپری کردن تعطیلات آخر هفته در باشگاه گلف خود در بدمینسترِ نیوجرسی، با اسکورت کاروان سرویس مخفی، وارد ورزشگاه «مدیسن اسکوئر گاردن» در منهتن نیویورک شد. بر اساس گزارش خبرنگاران همراه رئیس‌جمهوری، ترامپ با حضور در بازی سوم این رقابت حساس، رسما به نخستین رئیس‌جمهور مستقر در تاریخ آمریکا تبدیل می‌شود که یک مسابقه نهایی از رقابت‌های بسکتبال ان‌بی‌ای (NBA) را از نزدیک تماشا می‌کند. رویدادی تاریخی که در کنار حضور او در مسابقه سال گذشته «سوپر بول» در نیواورلئان، رکورد بی‌سابقه دیگری را از حضور یک رئیس‌جمهور در بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی ایالات متحده به ثبت می‌رساند.

@IndyPersian
👍147🤬3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، لحظه تکان خوردن شدید یک ساختمان ۳۶ طبقه را در جریان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ در جنوب فیلیپین نشان می‌دهند. مقام‌های این کشور اعلام کردند این زمین‌لرزه دست‌کم ۳۵ کشته برجا گذاشته و سونامی‌های کوچکی را در مناطق جنوبی فیلیپین ایجاد کرده است.
@indypersian
💔14👏53
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️تصاویر اختصاصی رسیده به ایندیپندنت فارسی بامداد سه‌شنبه ۱۹ خرداد نشان می‌دهد هم‌زمان با آغاز مسابقه نهایی لیگ بسکتبال ان‌بی‌ای(NBA)، خیابان‌های مرکزی منهتن و ۹ خیابان منتهی به ورزشگاه مدیسن اسکوئر گاردن به طور کامل مسدود شده‌اند.

پلیس نیویورک و سرویس مخفی آمریکا تدابیر امنیتی گسترده‌ای را در اطراف ورزشگاه اجرا کرده‌اند. این مسابقه از آن جهت تاریخی است که نیویورک نیکس پس از ۲۷ سال بار دیگر به مسابقه نهایی ان‌بی‌ای راه یافته و برای پایان دادن به ۵۳ سال انتظار برای قهرمانی تلاش می‌کند.

دونالد ترامپ با حضور در ورزشگاه مدیسن اسکوئر گاردن برای تماشای بازی سوم فینال ان‌بی‌ای، به نخستین رئیس‌جمهور مستقر آمریکا تبدیل شد که از نزدیک یک مسابقه نهایی این رقابت‌ها را تماشا می‌کند.
@indypersian
👍95
♦️جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفتگو با شبکه «فاکس نیوز» با تاکید بر تقدم منافع واشنگتن در قبال تحولات خاورمیانه اعلام کرد: «ایالات متحده و اسرائیل منافع مشترک زیادی دارند، اما موقعیت‌هایی نیز وجود دارد که این منافع از هم جدا می‌شوند. موضع ترامپ در این‌باره بسیار شفاف است و هدف اصلی او در قبال ایران، اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است.» ونس با اشاره به تحولات یک سال‌و‌نیم گذشته افزود: «ما به لطف رویدادهای اخیر، فضا و بستر لازم را ایجاد کرده‌ایم و رئیس‌جمهور بر این باور است، و من هم فکر می‌کنم او درست می‌گوید، که می‌توانیم به یک توافق هسته‌ای بلندمدت با تهران دست یابیم.» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در پایان با اشاره به موضع احتمالی تل‌آویو خاطرنشان کرد: «اسرائیل ممکن است از این توافق خوشش بیاید یا نیاید، اما از نظر ما این اقدام در راستای تامین منافع عالی ایالات متحده است. ما به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه می‌دهیم، زیرا رئیس‌جمهور برای همین کار انتخاب شده و این تنها راه برای خدمت شایسته به مردم آمریکا است.»

@IndyPersian
🤬38😁53🤔3🥱3🔥2
♦️شوكو کاواتا، جوان‌ترین شهردار زن ژاپن، قرار است نخستین مرخصی زایمان یک شهردار در تاریخ این کشور را در دوران تصدی خود تجربه کند؛ اقدامی که هم‌زمان با تحسین و انتقاد گسترده در ژاپن همراه شده است.
او که ۳۵ سال دارد و شهردار شهر یواتا در غرب ژاپن است، اعلام کرده در ماه سپتامبر به مدت ۱۶ هفته از سمت خود مرخصی خواهد گرفت؛ هشت هفته پیش از زایمان و هشت هفته پس از آن. کاواتا گفته در این مدت به‌صورت آنلاین گزارش‌ها را دنبال می‌کند و در تصمیم‌های فوری از راه دور مشارکت خواهد داشت.
در ژاپن، قانون کارِ مرخصی زایمان اساسا برای کارمندان دولت و بخش خصوصی طراحی شده، نه برای مقام‌های انتخابی. شهرداران و قانون‌گذاران در ژاپن «مقامات ویژه عمومی» محسوب می‌شوند و از نظر حقوقی در یک خلأ قانونی قرار دارند؛ یعنی هیچ مقررات مشخصی برای مرخصی زایمان یا مرخصی والدین برای آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، مورد کاواتا اولین تجربه‌ای است که عملا شهرداری مجبور شده برای یک مقام منتخب، سازوکار اختصاصی و موقت طراحی کند.
با این حال، واکنش‌ها به تصمیم او دوگانه بوده است. طبق گزارش رسانه‌های ژاپنی، صدها تماس و پیام انتقادی به شهرداری ارسال شده و برخی شهروندان بارداری در یک مقام سیاسی با دوره ثابت را «غیرمسئولانه» توصیف کرده‌اند و حتی آن را اتلاف پول مالیات‌دهندگان دانسته‌اند.
در مقابل، کاواتا می‌گوید این انتقادها نشان‌دهنده تناقضی در جامعه ژاپن است: از یک‌سو دولت خواهان افزایش نرخ تولد است، اما از سوی دیگر زایمان و فرزندآوری هنوز با فشار اجتماعی و کاری سنگین همراه است.
او تأکید کرده که زنان در ژاپن اغلب مجبورند بین حرفه و مادری یکی را انتخاب کنند و هدفش این است که این دوگانه شکسته شود.
ژاپن با بحران کاهش شدید نرخ تولد روبه‌رو است؛ در سال ۲۰۲۵ تعداد تولدها به پایین‌ترین سطح تاریخی رسیده است.
کاواتا یکی از جوان‌ترین شهرداران ژاپن است و انتظار می‌رود این تصمیم او به بحث گسترده‌تری درباره نقش زنان، مرخصی والدین و تعادل کار و زندگی در سیاست این کشور دامن بزند.

@IndyPersian
16🥱8👍3👏2🤔1🗿1
♦️جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، بامداد سه‌شنبه ۱۹ خرداد در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان در حال مذاکره با آمریکا هستند و «پیشنهادهای واقعی و جدی» را روی میز گذاشته‌اند.

ونس گفت: «بیایید صادق باشیم. ایرانی‌ها نمی‌خواهند این جنگ ادامه پیدا کند. ادامه جنگ به نفع آن‌ها نیست. آن‌ها پای میز مذاکره آمده‌اند و پیشنهادهای واقعی را مطرح می‌کنند. اگر به این توافق برسیم، یک موفقیت بزرگ برای مردم آمریکا خواهد بود.»

او افزود دولت آمریکا در روند مذاکرات به دنبال اجرای اهداف دونالد ترامپ و اطمینان از پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات احتمالی است. معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت به باور او، تهران تمایلی به ادامه جنگ ندارد و به همین دلیل وارد روند مذاکرات شده است.

@indypersian
🥱30🤬16😁104🔥1
IndyPersian
♦️ مادر دو دختر آسیب‌دیده سنندجی در گفت‌وگوی اختصاصی با «هفت صبح»، پرده از ماه‌ها رنج و شکنجه پنهان فرزندانش برداشت. او با رد شایعات مربوط به تجاوز، تایید کرد که دخترانش، نارین (۱۵ ساله) و آیلین (۷ ساله)، پس از نجات از یک ماه اسارت در سرویس بهداشتی خانه، از…
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تیم تخصصی جراحی در بیمارستان کوثر سنندج، موفق به انجام عمل جراحی فک دختری نوجوان شدند که پیش‌تر بر اثر خشونت شدید خانوادگی دچار آسیب‌های جدی شده بود. به گفته کادر درمان، این جراحی که پس از چند عمل دیگر در سایر بخش‌های بدن انجام شد، یکی از مراحل حیاتی و مهم در روند بازسازی آسیب‌های وارده به این نوجوان به شمار می‌رود. همچنین دکتر بختیار عبد‌اله‌زاده با انتشار ویدئویی از جراحی ارتوپدی نارین، با ابراز وحشت از تحمل یک‌ماهه دو شکستگی بزرگ و بسیار دردناک در ناحیه ران و لگن توسط این دختر نوجوان، ابراز امیدواری کرد که او با تلاش‌های کادر درمان اتاق عمل و بخش زنان بیمارستان کوثر، هرچه زودتر سلامتی خود را به دست آورده و به زندگی عادی بازگردد.
در همین راستا، محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان، از بازداشت نامادری این دو دختر سنندجی با دستور دادستانی خبر داد و با تاکید بر اینکه پرونده با حساسیت و قاطعیت در دستگاه قضایی در حال بررسی است، اعلام کرد که طبق آخرین استعلام‌ها، حال عمومی هر دو کودک رو به بهبود است و روند درمانی آنان به شکل مطلوب ادامه دارد. پیش از این، مادر نارین (۱۵ ساله) و آیلین (۷ ساله)، در گفتگوی اختصاصی با «هفت صبح» از ماه‌ها اسارت و شکنجه پنهان فرزندانش در سرویس بهداشتی خانه پرده برداشته بود.

@IndyPersian
59💔8😭8❤‍🔥4🤯2
⭕️چین با عرضه نخستین تراشه مغزی تجاری جهان از ایلان ماسک پیشی گرفت


📌طراحی چینی به‌دلیل اینکه روش کاشت آن کمتر تهاجمی است، احتمالا سریع‌تر پیشرفت کرده است. تراشه نورالینک برای دسترسی به امواج مغزی باید وارد قشر مغز شود


♦️چین نخستین تراشه رابط مغز و رایانه جهان را برای عرضه تجاری تایید کرده است، اقدامی که باعث شد این کشور از شرکت نورالینک ایلان ماسک پیشی بگیرد.

به گزارش نیویورک پست، این تراشه کوچک که نئو (NEO) نام دارد، نخستین تراشه کاشتی است که آزمایش‌های بالینی را برای فروش تجاری پشت سر گذاشته است.

نمونه نخست این دستگاه برای کمک به بیماران مبتلا به آسیب نخاعی و فلج طراحی شده و قرار است برای استفاده در سیستم درمانی دولتی چین وارد مرحله تولید انبوه شود. این فناوری بخشی از تلاش‌ها برای توسعه تعامل میان مغز انسان و رایانه به شمار می‌رود.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار نورالینک، بارها درباره مزایای این فناوری صحبت کرده است. او در رویدادی در اسرائیل گفت بازگرداندن توانایی حرکت به افراد دچار فلج کامل و بازیابی بینایی دستاوردهایی بزرگ‌اند. نورالینک وعده داده است کاربران بتوانند از طریق کنترل ذهنی، کارهایی مانند تایپ کردن یا حرکت دادن نشانگر رایانه را انجام دهند.

حامیان فناوری تراشه‌های مغزی آینده‌ای را تصور می‌کنند که در آن انسان‌ها بتوانند از طریق ارتباط ذهنی دیجیتال یا کنترل اشیا با ذهن، با فناوری تعامل داشته باشند. ماسک همچنین از امکان استفاده از تراشه‌های مغزی برای درمان مشکلات روانی و ذخیره یا بازنویسی خاطرات سخن گفته است.

دیوید تافلی، کارشناس امنیت سایبری دانشگاه گریفیث، گفت این فناوری بخشی نویدبخش از پژوهش‌های علوم اعصاب است، اما احتمال دارد به هکرها نیز امکان دسترسی به داده‌های عصبی حساس، از جمله افکار و خاطرات افراد، را بدهد.

سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت فناوری معتقدند ادغام انسان و هوش مصنوعی مرحله بعدی تحول فناوری خواهد بود. شرکت تحلیل بازار فیوچر مارکت اینسایتس (Future Market Insights) پیش‌بینی کرده است ارزش بازار تراشه‌های مغزی از ۴۹۰ میلیون دلار کنونی تا سال ۲۰۳۵ به حدود ۱.۷ میلیارد دلار برسد.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
17🥴10👍1
⭕️عربستان سعودی «مجمع جهانی داده ۲۰۲۶» را در ریاض میزبانی می‌کند


📌رئیس سازمان کل آمار عربستان سعودی در سخنرانی در جشنواره جهانی داده‌ها در نایروبی کنیا، بر تلاش‌های این کشور برای ادغام هوش مصنوعی، اطلاعات جغرافیایی و سامانه‌های آماری در راستای توسعه پایدار تاکید کرد


♦️فهد الدوسری، رئیس سازمان کل آمار عربستان سعودی، در جریان جشنواره جهانی داده‌ها در نایروبی کنیا، از روند آمادگی عربستان سعودی برای میزبانی «مجمع جهانی داده سازمان ملل ۲۰۲۶» در ریاض خبر داد و بر تلاش‌های این کشور برای ادغام هوش مصنوعی، اطلاعات جغرافیایی و سامانه‌های آماری در راستای توسعه پایدار تاکید کرد.

به گزارش عرب‌ نیوز، الدوسری در راس هیئت سازمان کل آمار عربستان سعودی در این رویداد که از ۲ تا ۵ ژوئن برگزار شد، شرکت کرد. این جشنواره مقام‌های دولتی، کارشناسان آمار، کارشناسان فناوری و شرکای توسعه‌ای از کشورهای مختلف را گرد هم آورد تا درباره نقش فزاینده داده‌ها و فناوری‌های نوظهور در مقابله با چالش‌های جهانی گفت‌وگو کنند.

الدوسری در مراسم اختتامیه گفت عربستان سعودی همچنان به تقویت نظام‌های آماری و داده‌ای، حمایت از نوآوری، و گسترش همکاری‌های بین‌المللی از طریق فناوری‌های پیشرفته متعهد است. او افزود ادغام آمار رسمی، اطلاعات جغرافیایی و هوش مصنوعی برای مقابله با چالش‌های توسعه و بهبود فرایند تصمیم‌گیری اهمیت اساسی دارد.

در حاشیه این رویداد، الدوسری با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای ملی آمار دیدار کرد تا درباره آمادگی‌های مربوط به برگزاری مجمع جهانی داده سازمان ملل در ریاض از ۹ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۶ گفت‌وگو کند. در این نشست‌ها همچنین درباره طرح ابتکار «جاده‌ای به‌سوی ریاض» و همسویی نتایج جشنواره نایروبی با برنامه‌ریزی‌ برای مجمع بحث شد.

الدوسری همچنین با جنا اسلاتین، مدیرعامل مشارکت جهانی داده برای توسعه پایدار، دیدار و درباره هماهنگی‌های مربوط به مجمع ریاض و زمینه‌های همکاری آینده گفت‌وگو کرد.

این نخستین بار بود که جشنواره جهانی داده‌ها در آفریقا برگزار می‌شد، رویدادی که هم‌زمان با نمایشگاه و کنفرانس فضایی کنیا برگزار شد و بر استفاده از داده‌ها، هوش مصنوعی و فناوری‌های فضایی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی و رشد اقتصادی تمرکز داشت.

مقام‌های کنیا اعلام کردند بیش از ۱۵۰۰ نماینده از حدود ۹۰ کشور در این نشست شرکت کردند. معاون رئیس‌جمهوری کنیا در مراسم افتتاحیه خواستار تقویت همکاری‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های مشاهده زمین در کشاورزی، تاب‌آوری اقلیمی و توسعه اقتصادی شد.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
9👍2🥱1
⭕️وال استریت ژورنال: حمله حکومت ایران به اسرائیل نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌های جدید و تهاجمی منطقه‌ای است


📌حکومت ایران در پی پرهیز آشکار آمریکا از بازگشت به جنگ به این نتیجه رسیده که دست بالا را دارد


♦️وال استریت ژورنال در گزارشی تحلیلی با اشاره به حمله‌های روز دوشنبه سپاه پاسداران به اسرائیل که در دوران آتش‌بس انجام شد، می‌نویسد: حکومت ایران با شلیک چندین موج موشک بالستیک به سمت اسرائیل، نشان داد که قصد دارد قدرت خود را در سراسر منطقه به نمایش بگذارد، واشنگتن را در موضع تدافعی قرار دهد و نشان دهد که با وجود عملیات هوایی سنگین آمریکا و اسرائیل، همچنان توان قابل توجهی برای حمله در اختیار دارد.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد، به نظر می‌رسد تهران روی این حساب می‌کند که حملات موشکی و تمایل دونالد ترامپ برای پیش بردن یک توافق صلح احتمالی، فشار را بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، افزایش دهد تا عملیات خود علیه حزب‌الله، متحد ایران در لبنان، را کاهش دهد.

پس از مجموعه‌ای از تبادل آتش میان اسرائیل و ایران، تهران روز دوشنبه اعلام کرد که حملات خود را متوقف کرده است، اما هشدار داد در صورت ادامه حملات اسرائیل—از جمله در جنوب لبنان—آن‌ها را از سر خواهد گرفت و گسترش خواهد داد. اسرائیل نیز حملات خود به ایران را متوقف کرد، اما اعلام شد به عملیات علیه حزب‌الله، از جمله در جنوب لبنان، ادامه خواهد داد.

وال استریت ژورنال می‌نویسد، رژیم ایران با گذشت بیش از یک ماه از حملات هوایی آمریکا و اسرائیل، جسورتر شده و با نشان دادن اینکه می‌تواند به اقتصاد جهانی آسیب برساند—از جمله با تهدید به بستن تنگه هرمز و حمله به همسایگان آسیب‌پذیر خلیج فارس—تا حدی بازدارندگی ایجاد کرده است.

کاخ سفید در حالی که از بازگشت به جنگ خودداری کرده، با وجود چالش‌های مکرر برای آتش‌بس دوماهه ترامپ، تمایل کمی برای ازسرگیری درگیری نشان داده است؛ موضوعی که به گفته تحلیلگران، اعتمادبه‌نفس تهران را افزایش داده است.

یک پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو گفته است حکومت ایران تصور می‌کند دست بالا را دارد و ترامپ از بازگشت به جنگ منصرف شده است.

او گفت: «این به آن‌ها اجازه می‌دهد قدرت خود را نمایش دهند، و آن هم به شکلی جدی.»

وال استریت ژورنال می‌نویسد، هنوز مشخص نیست آیا راهبرد تهاجمی جدید حکومت ایران موفق خواهد شد یا خیر. اسرائیل همچنان مصمم به تضعیف حزب‌الله است و نشان داده که توانایی‌اش برای ضربه زدن به ایران بسیار بیشتر از توان ایران برای آسیب رساندن به آن است.

یک مقام پیشین امنیت ملی اسرائیل گفت تهران با یک مشکل اساسی روبه‌روست: توان آسیب‌رسانی‌اش به اسرائیل بسیار کمتر از توان اسرائیل برای ضربه زدن به ایران است.

به گفته دنی سیتریونوویچ، مقام پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل در امور ایران، در گذشته ایران از ریسک‌پذیری در استفاده مستقیم از موشک و پهپاد پرهیز می‌کرد، اما اکنون این وضعیت برعکس شده و ایران برای حفاظت از «محور» خود از این ابزارها استفاده می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد، حکومت ایران همچنان از نظر اقتصادی در وضعیت بحرانی قرار دارد، کنترل کاملی بر حریم هوایی خود ندارد و توانایی اثبات‌شده‌ای برای وارد کردن ضربات راهبردی تعیین‌کننده که بتواند حملات اسرائیل را متوقف کند، نشان نداده است.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
23😁3😱3🔥2🤨2👍1👨‍💻1
⭕️سرطان بو دارد؟ سه راهی که این بیماری بر حس بویایی اثر می‌گذارد


📌گروهی از افراد دچار عارضه‌ای به نام توهم بویایی می‌شوند؛ حالتی که فرد بدون وجود منبع واقعی، بوهای ناخوشایند یا شیمیایی احساس می‌کند؛موارد نگران‌کننده زمانی است که کاهش یا تغییر حس بویایی فقط در یک سمت رخ دهد و به‌تدریج بدتر شود


♦️برخی گزارش‌های موردی درباره توانایی انسان‌ها در تشخیص بیماری‌ها از طریق بو نشان می‌دهد حس بویایی ممکن است یکی از نخستین خطوط دفاعی بدن در برابر بیماری باشد. به گزارش جی‌بی‌ نیوز، دانشمندان همچنین راه‌های مختلفی را شناسایی کرده‌اند که بیماری‌هایی مانند سرطان می‌توانند حس بویایی را تغییر دهند.

برایان هانیمن، پزشک و مشاور بالینی در موسسه ماریتا اسپرینگ، گفت تومورها می‌توانند دست‌کم از سه مسیر مختلف در تشخیص بو اختلال ایجاد کنند. او توضیح داد پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد سرطان بر فرایندهای سوخت‌و‌سازی بدن اثر می‌گذارد و در نتیجه، سطح برخی متابولیت‌ها (مواد حاصل از سوخت‌و‌ساز بدن) تغییر می‌کند که می‌تواند به‌شکل ظریفی پردازش حسی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته هانیمن، نخستین حالت زمانی رخ می‌دهد که تومور در حفره بینی یا سینوس‌ها ایجاد شود و به‌طور مستقیم حس بویایی را مختل کند. دومین سازوکار مربوط به پاسخ التهابی عمومی بدن به سرطان است که می‌تواند عملکرد طبیعی حواس را بر هم بزند. سومین وضعیت نیز به اختلال‌ عصبی در بخش‌هایی از مغز مرتبط است که در پردازش بو نقش دارند، از جمله قسمت‌هایی از لوب پیشانی و لوب گیجگاهی که ممکن است ناشی از سرطان یا متاستاز باشد.

برخی بیماران در نتیجه این اختلال‌های عصبی دچار تغییر مداوم در حس بویایی می‌شوند. گروه کوچکی از افراد نیز دچار عارضه‌ای به نام فانتوسمی (توهم بویایی) می‌شوند؛ حالتی که فرد بدون وجود منبع واقعی، بوهای ناخوشایند یا شیمیایی احساس می‌کند. در موارد دیگر، برخی بیماران به‌تدریج قوه بویایی‌شان را از دست می‌دهند؛ البته هانیمن تاکید کرد این مورد نادرتر است.

او افزود بیشتر این علائم معمولا از بیماری‌های خوش‌خیم ناحیه سر و گردن ناشی می‌شود و در بسیاری از موارد سینوزیت شدید، عفونت‌های ویروسی یا عوارض دارویی عامل کاهش حس بویایی‌اند.

به گفته هانیمن، موارد نگران‌کننده زمانی است که کاهش یا تغییر حس بویایی فقط در یک سمت رخ دهد، به‌تدریج بدتر شود یا همراه علائم عصبی دیگری مانند تشنج، تغییرات شخصیتی یا سردردهای بی‌دلیل باشد.

پژوهش‌های حوزه «ولتایلومیکس سرطان» ترکیبات آلی فراری را که بدن تولید می‌کند بررسی می‌کنند. دانشمندان امیدوارند در آینده با استفاده از فناوری‌هایی مانند کروماتوگرافی گازی و حسگرها بتوانند الگوهای شیمیایی مرتبط با انواع خاصی از سرطان را پیش از آنکه علامت‌دار یا قابل‌تشخیص شوند، در تصویربرداری شناسایی کنند. با این حال، هانیمن معتقد است این مطالعات هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و تا استفاده بالینی از آنها چند سال فاصله است.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
16👍4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️براساس تصاویر منتشر شده در حساب «هواشناسی خوی آذربایجان»، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، طی سفری به شهرستان خوی، روز دوشنبه اعلام کرد که از طریق مرز بین‌المللی رازی عازم استانبول خواهد شد تا پس از توقفی کوتاه در ترکیه، مستقیما راهی مکزیک، محل برپایی اردوی تمرینی تیم فوتبال ایران شود. پیش از این، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، تایید کرده‌اند که به دست‌کم ۱۵ نفر از اسامی فهرست فدراسیون فوتبال ویزای آمریکا داده نشده است که در میانشان، نام‌هایی مانند مهدی تاج، رئيس فدراسیون، مهدی محمدنبی، مدیر تیم، هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون، نمایندگان حراست فدراسیون، مدیران اجرایی، برخی اعضای رسانه‌ای، مسئولان روابط بین‌الملل و همچنین نماینده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دیده می‌شود.

@IndyPersian
😁59🤬8🗿75
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️پس از برقراری تدریجی دسترسی به اینترنت در ایران، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که فرزند جاویدنام نسترن زارع‌منش را در حالی نشان می‌دهد که پشت پیانو نشسته و هم‌زمان با نواختن ملودی، یاد مادرش را گرامی می‌دارد.

نسترن زارع‌منش، ۳۹ ساله و مادر دو فرزند ۱۰ و ۱۵ ساله، ساکن تهران بود که ۱۸ دی ۱۴۰۴ در جریان انقلاب ملی با شلیک گلوله نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به سینه و گلو جان خود را از دست داد.

@indypersian
💔9729😭12😢6😁1
♦️به گزارش نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع آگاه، هلیکوپتر  تهاجمی آپاچی ارتش آمریکا روز دوشنبه در نزدیکی تنگه هرمز سقوط کرد، اما دو خدمه آن با موفقیت نجات یافت.

به گفته یکی از این منابع، که به شرط ناشناس ماندن درباره موضوعی در دست بررسی صحبت کرده است، هنوز مشخص نیست که آیا این هلیکوپتر بر اثر آتش نیروهای ایرانی سرنگون شده، دچار نقص فنی شده یا با مشکل دیگری مواجه بوده است.
این حادثه پس از چند روز تنش و سپس کاهش درگیری‌ها در منطقه رخ داد؛ دوره‌ای که طی آن اسرائیل و ایران حملات نظامی متقابلی انجام دادند و سپس از شدت درگیری کاستند؛ رخدادی که بار دیگر شکنندگی آتش‌بس را نشان داد.

این درحالی است که کاخ سفید گزارش نیویورک‌تایمز را تایید یا تکذیب نکرده است.
نیویورک‌تایمز می‌نویسد، سخنگوی رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بلافاصله درباره این حادثه اظهار نظری نکرد. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) هم به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
ارتش آمریکا از هلیکوپترهای آپاچی، پهپادهای مسلح ام‌کیو-۹ ریپر و جنگنده‌های اف/ای-۱۸ و اف-۳۵ در چارچوب تلاش تهاجمی سنتکام برای مقابله با آنچه «بسته شدن عملی تنگه هرمز به روی بخش عمده ترافیک تجاری» از سوی ایران توصیف شده، استفاده کرده است.
هلیکوپتر تهاجمی ای‌اچ-۶۴ آپاچی که به موشک‌های هلفایر مجهز است، یکی از مرگبارترین هواگردهای فعال در منطقه به شمار می‌رود. این هلیکوپترها بخشی از مأموریت خود را به گشت‌زنی در این آبراه راهبردی، بازدارندگی در برابر حملات قایق‌های کوچک و سرنگون کردن پهپادها اختصاص داده‌اند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، اما این هلیکوپترها در ماه‌های اخیر بیش از گذشته به ایران نزدیک شده‌اند؛ از جمله به جزایر ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس. این اقدام بخشی از رویکرد تهاجمی سنتکام بوده است؛ رویکردی که هم‌زمان با مذاکرات پراکنده میان آمریکا و ایران برای بازگشایی تنگه هرمز ادامه داشته است.

@indypersian
😁3112🤔1