♦️آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، سهشنبه ۱۹ خردادماه در پیامی در شبکه اجتماعی اکس از همه طرفهای درگیر خواست از تشدید تنشها در خاورمیانه پرهیز کنند و تاکید کرد هر اقدامی که تلاشهای دیپلماتیک جاری را تضعیف کند، باید متوقف شود.
گوترش با ابراز نگرانی از تشدید دوباره تنشها در منطقه، خواستار توقف فوری همه حملات و رعایت کامل آتشبسها در لبنان، ایران و غزه شد.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از تصمیم اسرائیل برای بستن گذرگاههای غزه ابراز نگرانی کرد و بار دیگر خواستار بازگشایی فوری همه گذرگاهها برای تضمین انتقال سریع، ایمن و بدون مانع کمکهای بشردوستانه به سراسر غزه شد.
او افزود حقوق و آزادیهای کشتیرانی مطابق قوانین بینالمللی باید محترم شمرده شود و همه طرفها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بینالمللی پایبند باشند و همه اقدامات ممکن را برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند.
گوترش تاکید کرد هیچ راهحل نظامی برای درگیریهای خاورمیانه وجود ندارد و تنها راه پیش رو، گفتگو و مذاکره است. او از همه طرفهای ذیربط خواست برای دستیابی به راهحلهای دیپلماتیک که صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی را تقویت میکند، تلاش کنند.
@indypersian
گوترش با ابراز نگرانی از تشدید دوباره تنشها در منطقه، خواستار توقف فوری همه حملات و رعایت کامل آتشبسها در لبنان، ایران و غزه شد.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از تصمیم اسرائیل برای بستن گذرگاههای غزه ابراز نگرانی کرد و بار دیگر خواستار بازگشایی فوری همه گذرگاهها برای تضمین انتقال سریع، ایمن و بدون مانع کمکهای بشردوستانه به سراسر غزه شد.
او افزود حقوق و آزادیهای کشتیرانی مطابق قوانین بینالمللی باید محترم شمرده شود و همه طرفها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بینالمللی پایبند باشند و همه اقدامات ممکن را برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند.
گوترش تاکید کرد هیچ راهحل نظامی برای درگیریهای خاورمیانه وجود ندارد و تنها راه پیش رو، گفتگو و مذاکره است. او از همه طرفهای ذیربط خواست برای دستیابی به راهحلهای دیپلماتیک که صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی را تقویت میکند، تلاش کنند.
@indypersian
🤬48🥴10❤4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️ دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، دوشنبه شب هنگام بازگشت از نیویورک به واشنگتن، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده به دستیابی به یک توافق بسیار خوب، محکم و قدرتمند با جمهوری اسلامی بسیار نزدیک شده است. ترامپ با رد وجود هرگونه نقطه اختلاف بزرگ در مذاکرات، گفت: «اگر بخواهید حقیقت را بدانید، شانس خوبی داریم و باید بتوانیم ظرف یک ساعت توافق را نهایی کنیم.»
رئیسجمهوری آمریکا با ترجیح راهکار دیپلماتیک بر گزینه نظامی هشدار داد که بمباران ایران در مقطع کنونی، به قیمت جان انسانهای بیشمار و بستهشدن چندماهه تنگه هرمز تمام خواهد شد و فرصت توافق را کاملا از بین میبرد. او با تاکید بر موفقیت راهبرد واشنگتن افزود: «سند امضاشده نهایی، کارسازتر از بمباران خواهد بود. ثابت شده که محاصره دریایی اهرم بسیار قدرتمندی است و بسیار قویتر از بمباران عمل کرده است.» ترامپ در پایان اشاره کرد که ترکیب تهاجم اولیه و محاصره، ضربه سختی به اقتصاد ایران وارد کرده است.
@indypersian
رئیسجمهوری آمریکا با ترجیح راهکار دیپلماتیک بر گزینه نظامی هشدار داد که بمباران ایران در مقطع کنونی، به قیمت جان انسانهای بیشمار و بستهشدن چندماهه تنگه هرمز تمام خواهد شد و فرصت توافق را کاملا از بین میبرد. او با تاکید بر موفقیت راهبرد واشنگتن افزود: «سند امضاشده نهایی، کارسازتر از بمباران خواهد بود. ثابت شده که محاصره دریایی اهرم بسیار قدرتمندی است و بسیار قویتر از بمباران عمل کرده است.» ترامپ در پایان اشاره کرد که ترکیب تهاجم اولیه و محاصره، ضربه سختی به اقتصاد ایران وارد کرده است.
@indypersian
🤬38😁21🥱9👍7❤3👨💻1
♦️محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در صدمین روز از آغاز جنگ، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس از مردم ایران قدردانی کرد و نوشت: «درود خدا بر شما که پشت ایران را گرم کردید، دشمن را ناامید ساختید و کشور را از دهان گرگهای درندهای که برای تسلیم کردن ایران اسلامی دندان تیز کرده بودند، بیرون کشیدید.»
قالیباف در این پیام با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از آنچه «جهاد برای حفظ جمهوری اسلامی» خواند، نوشت: «صد روز از جهاد ملتی که برای حفظ ایران جان قیام کرد میگذرد.»
او همچنین از ایستادگی مردم در برابر آنچه تهدیدهای دشمنان جمهوری اسلامی خواند، تمجید کرد و آن را عامل حفظ کشور و ناکام ماندن دشمنان دانست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این پیام نوشت: «پاینده ایران و زنده باد مقاومت ملت بزرگ ایران.»
@indypersian
قالیباف در این پیام با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از آنچه «جهاد برای حفظ جمهوری اسلامی» خواند، نوشت: «صد روز از جهاد ملتی که برای حفظ ایران جان قیام کرد میگذرد.»
او همچنین از ایستادگی مردم در برابر آنچه تهدیدهای دشمنان جمهوری اسلامی خواند، تمجید کرد و آن را عامل حفظ کشور و ناکام ماندن دشمنان دانست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این پیام نوشت: «پاینده ایران و زنده باد مقاومت ملت بزرگ ایران.»
@indypersian
🤬62😁15❤4🗿2👀1😡1
♦️همکاری میان صنعت مد لوکس و فناوری فضایی وارد مرحله تازهای شده است. شرکت فضایی «اکسیوم اسپیس» که به دست کمال غفاریان، کارآفرین و میلیاردر ایرانی-آمریکایی، بنیانگذاری شده، از جدیدترین بخش لباس فضانوردان ماموریت ماه رونمایی کرده است؛ زیرجامهای پیشرفته که با همکاری خانه مد ایتالیایی پرادا طراحی و تولید شده است.
این لباس که «سامانه خنککننده و تهویه» (LCVG) نام دارد، در واقع لایهای است که فضانوردان زیر لباس اصلی فضایی میپوشند. وظیفه آن تنظیم دمای بدن، انتقال گرما و کمک به تنفس در شرایط سخت سطح ماه است.
برخلاف نسلهای قبلی لباسهای فضایی که در آنها لولههای انتقال آب خنککننده روی یک شبکه پارچهای نصب میشد، مهندسان پرادا این کانالها را مستقیما در ساختار پارچه بافتهاند. این فناوری که از تجربه پرادا در بافندگی پیشرفته، طراحی سهبعدی و توسعه پارچههای فنی الهام گرفته، وزن لباس را کاهش میدهد و راحتی بیشتری برای فضانوردان فراهم میکند.
این زیرجامه بخشی از لباس فضایی «آکسیوم اکستراویکولار موبیلیتی یونیت» است که قرار است در برنامه بازگشت انسان به ماه مورد استفاده قرار گیرد. فضانوردان در ماموریتهای آینده ناسا در منطقه قطب جنوب ماه با تغییرات دمایی بسیار شدید روبهرو خواهند شد؛ مناطقی که فاصله میان نور مستقیم خورشید و سایههای عمیق میتواند اختلاف دمایی بیش از ۲۰۰ درجه سانتیگراد ایجاد کند.
این نخستین همکاری آکسیوم و پرادا نیست. دو شرکت پیشتر در طراحی لایه بیرونی لباسهای فضایی نیز همکاری کرده بودند. آن لباسها برای مقاومت در برابر دمای شدید، گردوغبار ماه و برخورد ذرات ریز فضایی طراحی شدهاند.
کمال غفاریان، کارآفرین ایرانیتبار و بنیانگذار چندین شرکت فعال در صنعت فضا، در سالهای اخیر به یکی از تاثیرگذارترین چهرههای بخش خصوصی فضایی آمریکا تبدیل شده است. شرکتهای او در پروژههای مرتبط با ماه، ایستگاههای فضایی تجاری و حملونقل فضایی نقش فعالی دارند.
@indypersian
این لباس که «سامانه خنککننده و تهویه» (LCVG) نام دارد، در واقع لایهای است که فضانوردان زیر لباس اصلی فضایی میپوشند. وظیفه آن تنظیم دمای بدن، انتقال گرما و کمک به تنفس در شرایط سخت سطح ماه است.
برخلاف نسلهای قبلی لباسهای فضایی که در آنها لولههای انتقال آب خنککننده روی یک شبکه پارچهای نصب میشد، مهندسان پرادا این کانالها را مستقیما در ساختار پارچه بافتهاند. این فناوری که از تجربه پرادا در بافندگی پیشرفته، طراحی سهبعدی و توسعه پارچههای فنی الهام گرفته، وزن لباس را کاهش میدهد و راحتی بیشتری برای فضانوردان فراهم میکند.
این زیرجامه بخشی از لباس فضایی «آکسیوم اکستراویکولار موبیلیتی یونیت» است که قرار است در برنامه بازگشت انسان به ماه مورد استفاده قرار گیرد. فضانوردان در ماموریتهای آینده ناسا در منطقه قطب جنوب ماه با تغییرات دمایی بسیار شدید روبهرو خواهند شد؛ مناطقی که فاصله میان نور مستقیم خورشید و سایههای عمیق میتواند اختلاف دمایی بیش از ۲۰۰ درجه سانتیگراد ایجاد کند.
این نخستین همکاری آکسیوم و پرادا نیست. دو شرکت پیشتر در طراحی لایه بیرونی لباسهای فضایی نیز همکاری کرده بودند. آن لباسها برای مقاومت در برابر دمای شدید، گردوغبار ماه و برخورد ذرات ریز فضایی طراحی شدهاند.
کمال غفاریان، کارآفرین ایرانیتبار و بنیانگذار چندین شرکت فعال در صنعت فضا، در سالهای اخیر به یکی از تاثیرگذارترین چهرههای بخش خصوصی فضایی آمریکا تبدیل شده است. شرکتهای او در پروژههای مرتبط با ماه، ایستگاههای فضایی تجاری و حملونقل فضایی نقش فعالی دارند.
@indypersian
❤19👏8🔥1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، روز سهشنبه ۱۹ خردادماه، در گفتگو با پایگاه تحلیلی-خبری «نود اقتصادی» گفت محاصره دریایی باعث محدود شدن واردات و صادرات ایران شده و در کنار کاهش درآمدهای نفتی، مالیاتی و ارزی، کسری بودجه قابلتوجهی در سه ماه نخست سال ایجاد کرده است.
زنگنه با اشاره به شرایط جنگی میان جمهوری اسلامی و آمریکا گفت تهران با بستن تنگه هرمز بر اقتصاد آمریکا فشار وارد میکند، اما آمریکا نیز با محاصره در پشت تنگه هرمز، واردات و صادرات ایران را محدود کرده است.
او افزود این شرایط موجب کاهش درآمدهای نفتی، مالیات بر عملکرد و درآمدهای ارزی شده و فشار قابلتوجهی بر بودجه کشور وارد کرده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در عین حال ابراز امیدواری کرد با پایان جنگ و رفع تحریمها، درآمدهای نفتی و مالیاتی افزایش یابد، رونق اقتصادی و سازندگی آغاز شود و داراییهای بلوکهشده به کشور بازگردد.
@indypersian
زنگنه با اشاره به شرایط جنگی میان جمهوری اسلامی و آمریکا گفت تهران با بستن تنگه هرمز بر اقتصاد آمریکا فشار وارد میکند، اما آمریکا نیز با محاصره در پشت تنگه هرمز، واردات و صادرات ایران را محدود کرده است.
او افزود این شرایط موجب کاهش درآمدهای نفتی، مالیات بر عملکرد و درآمدهای ارزی شده و فشار قابلتوجهی بر بودجه کشور وارد کرده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در عین حال ابراز امیدواری کرد با پایان جنگ و رفع تحریمها، درآمدهای نفتی و مالیاتی افزایش یابد، رونق اقتصادی و سازندگی آغاز شود و داراییهای بلوکهشده به کشور بازگردد.
@indypersian
😁34🔥4❤3👍2
⭕️روایتی از «پلاک ۱۲» رسالت؛ هیچ کدام نظامی نبودند
📌«وقتی گردوخاک خوابید، دیگر از ساختمان خانواده میرزایی چیز زیادی باقی نمانده بود»
♦️ظهر دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۴، دهمین روز جنگ ۳۸روزه میان جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و اسرائیل، حملهای هوایی در شرق تهران به فرو ریختن یک ساختمان مسکونی در خیابان جاجرودی، واقع در محدوده رسالت، پایینتر از خیابان فرجام، منجر شد که در اثر آن، دستکم ۱۲ نفر از اعضای یک خانواده جانشان را از دست دادند.
تحقیقات ایندیپندنت فارسی و گفتگوهای ساکنان محل و نزدیکان قربانیان نشان میدهد که این خانواده وابستگی نظامی یا سازمانی به سپاه پاسداران و نهادهای حکومتی نداشتند.
به گفته چندین شاهد محلی که با ایندیپندنت فارسی گفتگو کردند، حدود ساعت ۱۴:۳۰ روز ۱۸ اسفند، ناحیه مقاومت بسیج کربلا وابسته به سپاه پاسداران که در همان خیابان قرار داشت، هدف حمله قرار گرفت. ساکنان منطقه میگویند دستکم سه انفجار سنگین در محل رخ داد و شدت موج انفجار به حدی بود که بیش از ۱۰ ساختمان مسکونی و نظامی مجاور مقر اصلی پایگاه نیز بهطور کامل فرو ریخت.
یکی از ساکنان قدیمی محله که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «ساختمان متعلق به خانواده میرزایی دقیقا دیواربهدیوار پایگاه بسیج بود. بعد از انفجارها انگار کل کوچه تکان خورد. وقتی گردوخاک خوابید، دیگر از ساختمان خانواده میرزایی هم چیز زیادی باقی نمانده بود.»
بر اساس اطلاعات گردآوریشده، قربانیان این بمباران، هادی میرزایی، نیوشا میرزایی، ماشالله میرزایی، زهرا عبداللهی، سعید میرزایی، ژیلا غفاریان، محدثه رضایی، مریم محمودی، احمد میرزایی، اکرم میراسماعیلی، مهدیار میرزایی و حمید میرزایی بودند؛ اعضای یک خانواده بزرگ که چند نسل مختلف آن در این ساختمان خانوادگی زندگی میکردند.
نیلوفر میرزایی، از بازماندگان این خانواده که زمان حمله در ساختمان حضور نداشت، در هفتههای گذشته بارها ادعاهای مطرحشده در شبکههای اجتماعی را درباره وابستگی اعضای خانوادهاش به سپاه پاسداران رد کرده است. او در یکی از ویدیوهایی که پس از حادثه منتشر کرد، گفت: «من نیلوفر میرزایی، فرزند هادی میرزایی و خواهر نیوشا میرزاییام. ما تمام زندگی و عزیزانمان را از دست دادیم. ساختمان ما کاملا مسکونی و خانوادگی بود و هیچ فرد نظامی آنجا زندگی نمیکرد.»
نیلوفر میرزایی در واکنش به برخی ادعاها درباره احمد میرزایی هم گفت: «برخی نوشتهاند احمد میرزایی عضو سپاه بوده، در حالی که این تنها یک تشابه اسمی است. احمد میرزایی خانواده ما مغازهدار بود و در زمینه ابزار و یراقآلات فعالیت میکرد. بسیاری از کسبه بازار او را میشناختند.»
ایندیپندنت فارسی هم در بررسیهای مستقل خود، هیچ نشانهای از فعالیت نظامی یا عضویت قربانیان در نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیدا نکرد. تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از اعضای این خانواده در سالهای گذشته که نشاندهنده سبک زندگی و فضای خانوادگی آنان است، با روایتهای مطرحشده درباره وابستگی سازمانی آنها همخوانی ندارد.
یکی از ساکنان خیابان جاجرودی که سالها همسایه خانواده میرزایی بود، هم به ایندیپندنت فارسی گفت: «این خانواده را همه محل میشناختند. آدمهای آرامی بودند. بیشترشان کاسب یا کارمند بودند و با کسی کاری نداشتند. خبر کشته شدن این تعداد از اعضای یک خانواده برای همه ما شوک بزرگی بود.»
بیشتر بخوانید...
@indypersian
📌«وقتی گردوخاک خوابید، دیگر از ساختمان خانواده میرزایی چیز زیادی باقی نمانده بود»
♦️ظهر دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۴، دهمین روز جنگ ۳۸روزه میان جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و اسرائیل، حملهای هوایی در شرق تهران به فرو ریختن یک ساختمان مسکونی در خیابان جاجرودی، واقع در محدوده رسالت، پایینتر از خیابان فرجام، منجر شد که در اثر آن، دستکم ۱۲ نفر از اعضای یک خانواده جانشان را از دست دادند.
تحقیقات ایندیپندنت فارسی و گفتگوهای ساکنان محل و نزدیکان قربانیان نشان میدهد که این خانواده وابستگی نظامی یا سازمانی به سپاه پاسداران و نهادهای حکومتی نداشتند.
به گفته چندین شاهد محلی که با ایندیپندنت فارسی گفتگو کردند، حدود ساعت ۱۴:۳۰ روز ۱۸ اسفند، ناحیه مقاومت بسیج کربلا وابسته به سپاه پاسداران که در همان خیابان قرار داشت، هدف حمله قرار گرفت. ساکنان منطقه میگویند دستکم سه انفجار سنگین در محل رخ داد و شدت موج انفجار به حدی بود که بیش از ۱۰ ساختمان مسکونی و نظامی مجاور مقر اصلی پایگاه نیز بهطور کامل فرو ریخت.
یکی از ساکنان قدیمی محله که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «ساختمان متعلق به خانواده میرزایی دقیقا دیواربهدیوار پایگاه بسیج بود. بعد از انفجارها انگار کل کوچه تکان خورد. وقتی گردوخاک خوابید، دیگر از ساختمان خانواده میرزایی هم چیز زیادی باقی نمانده بود.»
بر اساس اطلاعات گردآوریشده، قربانیان این بمباران، هادی میرزایی، نیوشا میرزایی، ماشالله میرزایی، زهرا عبداللهی، سعید میرزایی، ژیلا غفاریان، محدثه رضایی، مریم محمودی، احمد میرزایی، اکرم میراسماعیلی، مهدیار میرزایی و حمید میرزایی بودند؛ اعضای یک خانواده بزرگ که چند نسل مختلف آن در این ساختمان خانوادگی زندگی میکردند.
نیلوفر میرزایی، از بازماندگان این خانواده که زمان حمله در ساختمان حضور نداشت، در هفتههای گذشته بارها ادعاهای مطرحشده در شبکههای اجتماعی را درباره وابستگی اعضای خانوادهاش به سپاه پاسداران رد کرده است. او در یکی از ویدیوهایی که پس از حادثه منتشر کرد، گفت: «من نیلوفر میرزایی، فرزند هادی میرزایی و خواهر نیوشا میرزاییام. ما تمام زندگی و عزیزانمان را از دست دادیم. ساختمان ما کاملا مسکونی و خانوادگی بود و هیچ فرد نظامی آنجا زندگی نمیکرد.»
نیلوفر میرزایی در واکنش به برخی ادعاها درباره احمد میرزایی هم گفت: «برخی نوشتهاند احمد میرزایی عضو سپاه بوده، در حالی که این تنها یک تشابه اسمی است. احمد میرزایی خانواده ما مغازهدار بود و در زمینه ابزار و یراقآلات فعالیت میکرد. بسیاری از کسبه بازار او را میشناختند.»
ایندیپندنت فارسی هم در بررسیهای مستقل خود، هیچ نشانهای از فعالیت نظامی یا عضویت قربانیان در نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیدا نکرد. تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از اعضای این خانواده در سالهای گذشته که نشاندهنده سبک زندگی و فضای خانوادگی آنان است، با روایتهای مطرحشده درباره وابستگی سازمانی آنها همخوانی ندارد.
یکی از ساکنان خیابان جاجرودی که سالها همسایه خانواده میرزایی بود، هم به ایندیپندنت فارسی گفت: «این خانواده را همه محل میشناختند. آدمهای آرامی بودند. بیشترشان کاسب یا کارمند بودند و با کسی کاری نداشتند. خبر کشته شدن این تعداد از اعضای یک خانواده برای همه ما شوک بزرگی بود.»
بیشتر بخوانید...
@indypersian
ایندیپندنت فارسی
روایتی از «پلاک ۱۲» رسالت؛ هیچ کدام نظامی نبودند
ظهر دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۴، دهمین روز جنگ ۳۸روزه میان جمهوری اسلامی، آمریکا و اسرائیل، حملهای هوایی در شرق تهران به فرو ریختن یک ساختمان مسکونی در خیابان جاجرودی، واقع در محدوده رسالت، پایینتر از
💔36❤12😭5🤔3🥴1
♦️ به گزارش خبرگزاری آناتولی، منابع دولتی پاکستان روز سهشنبه ۱۹ خرداد اعلام کردند که به دلیل پیچیدگیهای موجود، بهویژه نقض مداوم آتشبس در جنوب لبنان توسط اسرائیل، دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ میان آمریکا و جمهوری اسلامی ظرف چند روز آینده «بعید» است.
این اظهارات در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، مطرح شد که گفته بود دستیابی به یک توافق محکم و قدرتمند با ایران تنها «دو یا سه روز» زمان میبرد. یک منبع نزدیک به روند میانجیگری تاکید کرد: «با توجه به حملات مستمر اسرائیل، امضای فوری توافق بسیار بعید است و این فرآیند ۲ یا ۳ روزه کامل نمیشود.»
این منابع افزودند که اولویت اصلی اسلامآباد در حال حاضر، توقف نقض آتشبس و بازگرداندن طرفین به میز مذاکره است. به گفته آنها، اواخر ماه گذشته دو کشور در آستانه امضای یک توافق موقت بودند، اما تهاجم گسترده اسرائیل به جنوب لبنان روند را منحرف کرد؛ با این حال، در صورت توقف حملات اسرائیل و آغاز مذاکرات مستقیم، به دلیل حلشدن بیشتر اختلافات، شانس بالایی برای دستیابی «سریع» به توافق وجود دارد.
@indypersian
این اظهارات در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، مطرح شد که گفته بود دستیابی به یک توافق محکم و قدرتمند با ایران تنها «دو یا سه روز» زمان میبرد. یک منبع نزدیک به روند میانجیگری تاکید کرد: «با توجه به حملات مستمر اسرائیل، امضای فوری توافق بسیار بعید است و این فرآیند ۲ یا ۳ روزه کامل نمیشود.»
این منابع افزودند که اولویت اصلی اسلامآباد در حال حاضر، توقف نقض آتشبس و بازگرداندن طرفین به میز مذاکره است. به گفته آنها، اواخر ماه گذشته دو کشور در آستانه امضای یک توافق موقت بودند، اما تهاجم گسترده اسرائیل به جنوب لبنان روند را منحرف کرد؛ با این حال، در صورت توقف حملات اسرائیل و آغاز مذاکرات مستقیم، به دلیل حلشدن بیشتر اختلافات، شانس بالایی برای دستیابی «سریع» به توافق وجود دارد.
@indypersian
😁27🥱9❤1🔥1
⭕️«بیش از سه نان نمیدهیم»؛ سهمیهبندی و افزایش چشمگیر قیمت نان در سراسر ایران
📌طی ۴۸ ساعت اخیر مقامهای دولتی در استانهای مختلف مانند خراسان شمالی، زنجان، یزد، مرکزی یا خراسان رضوی از افزایش ۵۰ تا تا ۸۰ درصدی قیمت نان خبر دادهاند
♦️بحران معیشتی و تشدید فشارهای اقتصادی در ایران اکنون یکی از ابتداییترین نیازهای روزمره مردم یعنی نان را هم تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که گزارشها و پیامهای رسیده به ایندیپندنت فارسی در روز سهشنبه ۱۹ خرداد از تهران، کرج، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و شماری از استانهای دیگر نشان میدهد که علاوه بر افزایش رسمی و غیررسمی قیمت نان در بسیاری از شهرها، برخی نانواییهای دارای سهمیه آرد دولتی، فروش نان را سهمیهبندی کردهاند و به هر مشتری تنها تعداد مشخصی نان میفروشند.
این گزارشها در حالی منتشر میشود که طی روزهای اخیر، اختلافهای علنی میان دولت، رسانههای حکومتی و مقامهای جمهوری اسلامی بر سر مسئولیت بحران اقتصادی نیز افزایش یافته است.
ایندیپندنت فارسی مطلع شد در برخی مناطق تهران، نانواییهای دارای سهمیه آرد دولتی به مشتریان اعلام کردهاند که فروش بیش از سه نان بربری یا دو نان سنگک به هر نفر امکانپذیر نیست. همزمان برخی از مردم نیز از محدودیت خرید نان با کارت بانکی خبر دادهاند.
چند نانوا در استان تهران به ایندیپندنت فارسی گفتند بر اساس ابلاغیهای که به برخی نانواییها اعلام شد، خرید بیش از سه عدد نان با یک کارت بانکی امکانپذیر نیست و مشتریان برای تهیه تعداد بیشتر، باید از کارت بانکی دیگری استفاده کنند؛ موضوعی که باعث سردرگمی و اعتراض بسیاری از مردم شده است.
یکی از ساکنان تهرانپارس به ایندیپندنت فارسی میگوید: «قبلا برای خانواده پنج نفرهمان شش یا هفت نان میخریدیم. حالا نانوا میگوید بیشتر از سه نان نمیتوانم بدهم. وقتی اعتراض میکنیم، میگوید دستور است. مگر نان هم باید سهمیهای شود؟»
فرد دیگری در غرب تهران میگوید: «هر روز یک چیز را محدود میکنند. اول برق، بعد آب، بعد اینترنت و حالا هم نان. مشکل فقط نان نیست. گوشت و مرغ و لبنیات که مدتها است از سفره خیلیها حذف شده است. حالا حتی مردم نان خالی هم نمیتوانند بخورند.»
یک راننده تاکسی در کرج نیز به ایندیپندنت فارسی گفت: «تورم و گرانی و فشارهای اقتصادی از کنترل خارج شده است. نان سنگکی را که تا همین سه ماه پیش هفت هزار تومان بود، حالا بیش از ۲۰ هزار تومان میفروشند و هر نانوایی هم قیمت خودش را دارد. خب این یعنی تورم چند درصدی در سه ماه؟ وقتی نان اینطور گران میشود، معلوم است مردم عصبانی میشوند و میخواهند بازهم به خیابان بیایند.»
یک بازنشسته ساکن مشهد نیز میگوید: «حقوق بازنشستگی من حتی تا نیمه ماه نیز نمیرسد. هر هفته قیمت یک کالای جدید بالا میرود. جمهوری اسلامی سالها میگفت نان خط قرمز است و اجازه نمیدهد گران شود، اما حالا همان نان هم از دسترس مردم خارج شده است.»
بیشتر بخوانید...
🖌 امیرحسین میراسماعیلی
@indypersian
📌طی ۴۸ ساعت اخیر مقامهای دولتی در استانهای مختلف مانند خراسان شمالی، زنجان، یزد، مرکزی یا خراسان رضوی از افزایش ۵۰ تا تا ۸۰ درصدی قیمت نان خبر دادهاند
♦️بحران معیشتی و تشدید فشارهای اقتصادی در ایران اکنون یکی از ابتداییترین نیازهای روزمره مردم یعنی نان را هم تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که گزارشها و پیامهای رسیده به ایندیپندنت فارسی در روز سهشنبه ۱۹ خرداد از تهران، کرج، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و شماری از استانهای دیگر نشان میدهد که علاوه بر افزایش رسمی و غیررسمی قیمت نان در بسیاری از شهرها، برخی نانواییهای دارای سهمیه آرد دولتی، فروش نان را سهمیهبندی کردهاند و به هر مشتری تنها تعداد مشخصی نان میفروشند.
این گزارشها در حالی منتشر میشود که طی روزهای اخیر، اختلافهای علنی میان دولت، رسانههای حکومتی و مقامهای جمهوری اسلامی بر سر مسئولیت بحران اقتصادی نیز افزایش یافته است.
ایندیپندنت فارسی مطلع شد در برخی مناطق تهران، نانواییهای دارای سهمیه آرد دولتی به مشتریان اعلام کردهاند که فروش بیش از سه نان بربری یا دو نان سنگک به هر نفر امکانپذیر نیست. همزمان برخی از مردم نیز از محدودیت خرید نان با کارت بانکی خبر دادهاند.
چند نانوا در استان تهران به ایندیپندنت فارسی گفتند بر اساس ابلاغیهای که به برخی نانواییها اعلام شد، خرید بیش از سه عدد نان با یک کارت بانکی امکانپذیر نیست و مشتریان برای تهیه تعداد بیشتر، باید از کارت بانکی دیگری استفاده کنند؛ موضوعی که باعث سردرگمی و اعتراض بسیاری از مردم شده است.
یکی از ساکنان تهرانپارس به ایندیپندنت فارسی میگوید: «قبلا برای خانواده پنج نفرهمان شش یا هفت نان میخریدیم. حالا نانوا میگوید بیشتر از سه نان نمیتوانم بدهم. وقتی اعتراض میکنیم، میگوید دستور است. مگر نان هم باید سهمیهای شود؟»
فرد دیگری در غرب تهران میگوید: «هر روز یک چیز را محدود میکنند. اول برق، بعد آب، بعد اینترنت و حالا هم نان. مشکل فقط نان نیست. گوشت و مرغ و لبنیات که مدتها است از سفره خیلیها حذف شده است. حالا حتی مردم نان خالی هم نمیتوانند بخورند.»
یک راننده تاکسی در کرج نیز به ایندیپندنت فارسی گفت: «تورم و گرانی و فشارهای اقتصادی از کنترل خارج شده است. نان سنگکی را که تا همین سه ماه پیش هفت هزار تومان بود، حالا بیش از ۲۰ هزار تومان میفروشند و هر نانوایی هم قیمت خودش را دارد. خب این یعنی تورم چند درصدی در سه ماه؟ وقتی نان اینطور گران میشود، معلوم است مردم عصبانی میشوند و میخواهند بازهم به خیابان بیایند.»
یک بازنشسته ساکن مشهد نیز میگوید: «حقوق بازنشستگی من حتی تا نیمه ماه نیز نمیرسد. هر هفته قیمت یک کالای جدید بالا میرود. جمهوری اسلامی سالها میگفت نان خط قرمز است و اجازه نمیدهد گران شود، اما حالا همان نان هم از دسترس مردم خارج شده است.»
بیشتر بخوانید...
🖌 امیرحسین میراسماعیلی
@indypersian
ایندیپندنت فارسی
«بیش از سه نان نمیدهیم»؛ سهمیهبندی و افزایش چشمگیر قیمت نان در
بحران معیشتی و تشدید فشارهای اقتصادی در ایران اکنون یکی از ابتداییترین نیازهای روزمره مردم یعنی نان را هم تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که گزارشها و پیامهای رسیده به ایندیپندنت فارسی در روز
🤬17❤8😁2🔥1
♦️ فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز سهشنبه ۱۹ خرداد اعلام کرد که در حال تحقیق درباره علت سقوط یک بالگرد آپاچی در جریان تقابل نظامی با جمهوری اسلامی است. مقامات نظامی به شبکه سیبیاس نیوز گفتند که دو خدمه این بالگرد متعلق به نیروی زمینی ارتش آمریکا، در حالی که مشغول گشتزنی در سواحل عمان بودند دچار سانحه شدند، اما در جریان نخستین عملیات نجات از این دست در تاریخ ارتش آمریکا، توسط یک شناور بدون سرنشین از آب گرفته شدند.
به گفته این مقامات، عملیات نجات توسط یک شناور بدون سرنشینِ تحت هدایت «ناوگروه ۵۹» (Task Force 59) مستقر در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین انجام شده است. اگرچه اسناد پیشین ناوگروه ۵۹ مدلهای متعددی از شناورهای بدون سرنشین را نشان میدهد، اما سیبیاس نیوز هنوز نتوانسته است نوع دقیق سامانه بهکاررفته در عملیات روز دوشنبه را تایید کند. این اولین بار است که ارتش ایالات متحده از یک شناور بدون سرنشین برای نجات نیروهای خود در آب استفاده میکند.
@indypersian
به گفته این مقامات، عملیات نجات توسط یک شناور بدون سرنشینِ تحت هدایت «ناوگروه ۵۹» (Task Force 59) مستقر در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین انجام شده است. اگرچه اسناد پیشین ناوگروه ۵۹ مدلهای متعددی از شناورهای بدون سرنشین را نشان میدهد، اما سیبیاس نیوز هنوز نتوانسته است نوع دقیق سامانه بهکاررفته در عملیات روز دوشنبه را تایید کند. این اولین بار است که ارتش ایالات متحده از یک شناور بدون سرنشین برای نجات نیروهای خود در آب استفاده میکند.
@indypersian
❤20😁6💔2
⭕️رمزگشایی دانشمندان از سیگنالی مرموز در کهکشان
📌پژوهشگران بر این باورند که خاستگاه سیگنالهای مرموز را شناسایی کردهاند: ستارهای کوچک و چگال موسوم به «کوتوله سفید» که در حال کشیدن ماده از ستاره همدم بزرگتر و کمچگالتر خود است
♦️دانشمندان تصور میکنند احتمالا خاستگاه تعدادی از مرموزترین و قدرتمندترین سیگنالهایی را که از فضا میآیند، رمزگشایی کردهاند.
پژوهشگران مدتها از «[پدیدههای] زودگذر رادیویی با دوره تناوب طولانی» شگفتزده بودند؛ پدیدههایی که بهطور منظم انفجارهای قدرتمندی از امواج رادیویی و پرتوهای اکس را با تناوب تکرارشونده ۱.۴ ساعته، ارسال میکنند. به نظر میرسد این پدیدهها تنها از چند ناحیه دوردست در کهکشان ما سرچشمه میگیرند.
اکنون پژوهشگران بر این باورند که خاستگاه آنها را شناسایی کردهاند: ستارهای کوچک و چگال موسوم به «کوتوله سفید» که در حال کشیدن ماده از ستاره همدم بزرگتر و کمچگالتر خود است. پژوهشگران معتقدند این ماده به شکل مارپیچی به سوی کوتوله سفید حرکت میکند و این انفجارها را ایجاد میکند.
کووی رز، دانشجوی دکتری دانشگاه سیدنی که سرپرستی این کشف را بر عهده داشت، گفت: «برای نخستین بار، خاستگاه این سیگنالها را مشخص و تایید کردهایم که منبع آنها یک «[ستاره] متغیر ویرانگر» یا یک ستاره کوتوله سفید در حال جذب ماده است.»
[توضیح: ستاره متغیر (Variable Star) به ستارهای گفته میشود که درخشندگی (قدر ظاهری) آن با گذشت زمان، نوسان داشته و تغییر میکند. این تغییرات ممکن است در اثر عوامل درونی (تغییر در میزان انرژی تولیدی) یا عوامل بیرونی (مسدود شدن نور ستاره به دلیل وجود جرمی دیگر) ایجاد شود]
او گفت: «[پدیدههای] گذرای رادیویی با دوره تناوب طولانی، سالها اخترشناسان را سردرگم کردهاند. ما تنها حدود ۱۲ مورد از آنها را یافتهایم و خاستگاه آنها نامشخص بوده است. اکنون توانستهایم نشان دهیم که منبع یکی از این گذراها یک کوتوله سفید است که فعالانه در حال کشیدن ماده از یک ستاره همدم است.»
سامانهای که در این پژوهش شناسایی شد و «اسکپ جی۱۷۴۵ــ۵۰۵۱»(ASKAP J1745−5051) نام دارد، از این دو ستاره تشکیل شده است که در فاصلهای بسیار نزدیک به دور یکدیگر میگردند. هنگامی که آنها با یکدیگر برهمکنش میکنند، ماده ستاره دوم داغ میشود و پرتوهای اکس گسیل میکند و میدانهای مغناطیسی این دو ستاره نیز انفجارهای منظم رادیویی را تولید میکنند.
بیشتر بخوانید...
🖌 اندرو گریفین
@indypersian
📌پژوهشگران بر این باورند که خاستگاه سیگنالهای مرموز را شناسایی کردهاند: ستارهای کوچک و چگال موسوم به «کوتوله سفید» که در حال کشیدن ماده از ستاره همدم بزرگتر و کمچگالتر خود است
♦️دانشمندان تصور میکنند احتمالا خاستگاه تعدادی از مرموزترین و قدرتمندترین سیگنالهایی را که از فضا میآیند، رمزگشایی کردهاند.
پژوهشگران مدتها از «[پدیدههای] زودگذر رادیویی با دوره تناوب طولانی» شگفتزده بودند؛ پدیدههایی که بهطور منظم انفجارهای قدرتمندی از امواج رادیویی و پرتوهای اکس را با تناوب تکرارشونده ۱.۴ ساعته، ارسال میکنند. به نظر میرسد این پدیدهها تنها از چند ناحیه دوردست در کهکشان ما سرچشمه میگیرند.
اکنون پژوهشگران بر این باورند که خاستگاه آنها را شناسایی کردهاند: ستارهای کوچک و چگال موسوم به «کوتوله سفید» که در حال کشیدن ماده از ستاره همدم بزرگتر و کمچگالتر خود است. پژوهشگران معتقدند این ماده به شکل مارپیچی به سوی کوتوله سفید حرکت میکند و این انفجارها را ایجاد میکند.
کووی رز، دانشجوی دکتری دانشگاه سیدنی که سرپرستی این کشف را بر عهده داشت، گفت: «برای نخستین بار، خاستگاه این سیگنالها را مشخص و تایید کردهایم که منبع آنها یک «[ستاره] متغیر ویرانگر» یا یک ستاره کوتوله سفید در حال جذب ماده است.»
[توضیح: ستاره متغیر (Variable Star) به ستارهای گفته میشود که درخشندگی (قدر ظاهری) آن با گذشت زمان، نوسان داشته و تغییر میکند. این تغییرات ممکن است در اثر عوامل درونی (تغییر در میزان انرژی تولیدی) یا عوامل بیرونی (مسدود شدن نور ستاره به دلیل وجود جرمی دیگر) ایجاد شود]
او گفت: «[پدیدههای] گذرای رادیویی با دوره تناوب طولانی، سالها اخترشناسان را سردرگم کردهاند. ما تنها حدود ۱۲ مورد از آنها را یافتهایم و خاستگاه آنها نامشخص بوده است. اکنون توانستهایم نشان دهیم که منبع یکی از این گذراها یک کوتوله سفید است که فعالانه در حال کشیدن ماده از یک ستاره همدم است.»
سامانهای که در این پژوهش شناسایی شد و «اسکپ جی۱۷۴۵ــ۵۰۵۱»(ASKAP J1745−5051) نام دارد، از این دو ستاره تشکیل شده است که در فاصلهای بسیار نزدیک به دور یکدیگر میگردند. هنگامی که آنها با یکدیگر برهمکنش میکنند، ماده ستاره دوم داغ میشود و پرتوهای اکس گسیل میکند و میدانهای مغناطیسی این دو ستاره نیز انفجارهای منظم رادیویی را تولید میکنند.
بیشتر بخوانید...
🖌 اندرو گریفین
@indypersian
ایندیپندنت فارسی
رمزگشایی دانشمندان از سیگنالی مرموز در کهکشان
دانشمندان تصور میکنند احتمالا خاستگاه تعدادی از مرموزترین و قدرتمندترین سیگنالهایی را که از فضا میآیند، رمزگشایی کردهاند. پژوهشگران مدتها از «[پدیدههای] زودگذر رادیویی با دوره تناوب طولانی»
❤16👍1🔥1
♦️ پلیس ایرلند شمالی (PSNI) اعلام کرد روز سهشنبه ۱۹ خرداد مردی حدودا ۳۰ ساله، که به نظر میرسد تبعه سومالی باشد، را به اتهام اقدام به قتل در جریان یک «حمله شدید با چاقو» در بلفاست بازداشت کرده است. این حادثه دوشنبهشب در منطقه «نیو لاج» رخ داد و طی آن مردی ۴۰ ساله از ناحیه صورت، گردن و پشت به شدت مجروح و روانه بیمارستان شد.
ویدیویی بسیار دلخراش از این حادثه در شبکههای اجتماعی که تلاش برای بریدن سر قربانی را نشان میدهد. در این ویدیو دیده میشود که پیش از رسیدن ماموران پلیس، چند شهروند عادی برای نجات قربانی اقدام میکنند. این حادثه موجی از محکومیتهای گسترده و فراخوانهای اعتراضی از سوی چهرههای راستگرای بریتانیا را به همراه داشته است.
این حمله که پلیس آن را یک «حادثه حیاتی» اعلام کرده، در میان تنشهای فزاینده بریتانیا رخ میدهد؛ تنشهایی که هفته گذشته در ساوتهمپتون و در اعتراض به نحوه رسیدگی پلیس به قتل یک دانشجوی جوان سفیدپوست در دسامبر گذشته توسط یک مرد سیک، به درگیریهای خشونتآمیز منجر شده بود. تحقیقات پلیس برای تعیین انگیزه این اقدام وحشیانه ادامه دارد.
@indypersian
ویدیویی بسیار دلخراش از این حادثه در شبکههای اجتماعی که تلاش برای بریدن سر قربانی را نشان میدهد. در این ویدیو دیده میشود که پیش از رسیدن ماموران پلیس، چند شهروند عادی برای نجات قربانی اقدام میکنند. این حادثه موجی از محکومیتهای گسترده و فراخوانهای اعتراضی از سوی چهرههای راستگرای بریتانیا را به همراه داشته است.
این حمله که پلیس آن را یک «حادثه حیاتی» اعلام کرده، در میان تنشهای فزاینده بریتانیا رخ میدهد؛ تنشهایی که هفته گذشته در ساوتهمپتون و در اعتراض به نحوه رسیدگی پلیس به قتل یک دانشجوی جوان سفیدپوست در دسامبر گذشته توسط یک مرد سیک، به درگیریهای خشونتآمیز منجر شده بود. تحقیقات پلیس برای تعیین انگیزه این اقدام وحشیانه ادامه دارد.
@indypersian
🤬20🤯8❤4👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ایال زمیر، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفت حمله اخیر اسرائیل به ایران مقدمهای برای «ضربهای بسیار بزرگتر و قدرتمندتر» بوده و ارتش اسرائیل آمادگی کامل برای ازسرگیری عملیات و وارد کردن حملات بیشتر به ایران را حفظ کرده است.
زمیر روز سهشنبه در جریان بازدید از یک رزمایش نظامی در شمال اسرائیل گفت: «تلاش ایران برای تحمیل معادلات خود و تغییر واقعیت شکست خواهد خورد.» او افزود ارتش اسرائیل به عملیات خود علیه حزبالله ادامه خواهد داد و از ساکنان مناطق شمالی اسرائیل دفاع میکند.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد نیروهای این کشور در آمادهباش کامل برای ازسرگیری عملیات در ایران قرار دارند و در صورت لزوم، «ضربهای شدید و عمیق» به ایران وارد خواهند کرد.
@indypersian
زمیر روز سهشنبه در جریان بازدید از یک رزمایش نظامی در شمال اسرائیل گفت: «تلاش ایران برای تحمیل معادلات خود و تغییر واقعیت شکست خواهد خورد.» او افزود ارتش اسرائیل به عملیات خود علیه حزبالله ادامه خواهد داد و از ساکنان مناطق شمالی اسرائیل دفاع میکند.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد نیروهای این کشور در آمادهباش کامل برای ازسرگیری عملیات در ایران قرار دارند و در صورت لزوم، «ضربهای شدید و عمیق» به ایران وارد خواهند کرد.
@indypersian
❤52🔥7😁5🤬4🥱3👍2👏1🕊1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️شهر لالجین در استان همدان که بهعنوان «پایتخت سفال ایران» شناخته میشود، با رکود بازار، کاهش تقاضا و توقف بخش بزرگی از صادرات محصولات سفالی روبهرو شده است؛ وضعیتی که به گزارش رکنا، این صنعت قدیمی را به لبه پرتگاه کشانده و معیشت هزاران نفر، بهویژه زنان شاغل در این حوزه، را تهدید میکند.
رکنا روز سهشنبه ۱۹ خردادماه،گزارش داد ترکیب افزایش شدید قیمتها، کاهش قدرت خرید خانوارها و اختلال در بازارهای صادراتی، رونق را از صنعت سفال لالجین گرفته است. تولیدکنندگان و فروشندگان محلی میگویند بازار داخلی دیگر کشش گذشته را ندارد و همزمان کاهش صادرات باعث انباشت بیسابقه محصولات در انبارها و کارگاهها شده است.
یکی از فعالان این حوزه به رکنا گفت بخشی از تولیدات لالجین در سالهای اخیر به کشورهایی مانند عراق و عمان صادر میشد، اما مشکلات لجستیکی و موانع تجاری در ماههای اخیر، جریان صادرات را بهشدت کاهش داده است. به گفته او، تورم و کاهش توان خرید مردم نیز موجب شده صنایع دستی بهتدریج از سبد خرید بسیاری از خانوارها حذف شود.
بر اساس این گزارش، پیامدهای رکود تنها متوجه صاحبان کارگاهها نیست و زنان هنرمندی که در بخشهای نقاشی و تزئین محصولات سفالی فعالیت میکنند نیز با ناامنی شغلی و معیشتی روبهرو شدهاند.
فعالان صنعت سفال هشدار میدهند ادامه کاهش تقاضای داخلی و محدود شدن بازارهای خارجی، در شهری که اقتصاد و هویت آن با سفال گره خورده است، میتواند آینده این صنعت و اشتغال وابسته به آن را با خطر جدی مواجه کند.
@indypersian
رکنا روز سهشنبه ۱۹ خردادماه،گزارش داد ترکیب افزایش شدید قیمتها، کاهش قدرت خرید خانوارها و اختلال در بازارهای صادراتی، رونق را از صنعت سفال لالجین گرفته است. تولیدکنندگان و فروشندگان محلی میگویند بازار داخلی دیگر کشش گذشته را ندارد و همزمان کاهش صادرات باعث انباشت بیسابقه محصولات در انبارها و کارگاهها شده است.
یکی از فعالان این حوزه به رکنا گفت بخشی از تولیدات لالجین در سالهای اخیر به کشورهایی مانند عراق و عمان صادر میشد، اما مشکلات لجستیکی و موانع تجاری در ماههای اخیر، جریان صادرات را بهشدت کاهش داده است. به گفته او، تورم و کاهش توان خرید مردم نیز موجب شده صنایع دستی بهتدریج از سبد خرید بسیاری از خانوارها حذف شود.
بر اساس این گزارش، پیامدهای رکود تنها متوجه صاحبان کارگاهها نیست و زنان هنرمندی که در بخشهای نقاشی و تزئین محصولات سفالی فعالیت میکنند نیز با ناامنی شغلی و معیشتی روبهرو شدهاند.
فعالان صنعت سفال هشدار میدهند ادامه کاهش تقاضای داخلی و محدود شدن بازارهای خارجی، در شهری که اقتصاد و هویت آن با سفال گره خورده است، میتواند آینده این صنعت و اشتغال وابسته به آن را با خطر جدی مواجه کند.
@indypersian
❤12😢8
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️العربیه روز سهشنبه ۱۹ (جوزا) خرداد، گزارش داد اعتراضات در شهر هرات علیه بازداشت زنان و دختران به دلیل آنچه طالبان «نقض مقررات پوشش» میخواند، با تیراندازی نیروهای طالبان همراه شد و در جریان آن یک کودک کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.
ویدیوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی نشان میدهد ساکنان شهرک جبرئیل در شمالغرب هرات همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی در خیابانها در حال فرار هستند. در این ویدیوها صدای فریاد معترضان نیز شنیده میشود.
مسعود حسینی، سخنگوی پلیس طالبان در هرات، به خبرگزاری دولتی باختر گفت این تجمع «به بهانه مخالفت با حجاب اسلامی» موجب تنش و برهم خوردن نظم عمومی شده است.
این اعتراضها پس از افزایش بازداشت زنان و دختران در هرات شکل گرفت. برخی از ساکنان هرات به دیلی میل گفتند نیروهای طالبان حتی زنانی را بازداشت کردهاند که پوشش مورد نظر این گروه، از جمله پوشاندن کامل صورت و بدن، را رعایت کرده بودند.
ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، بازداشت زنان در هرات را «غیرقانونی و غیرقابل قبول» خواند و در اکس نوشت برای سومین روز متوالی دهها زن به دلیل نقض مقررات پوشش طالبان بهطور خودسرانه بازداشت شدهاند.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از بازداشت زنان در هرات، از طالبان خواست با همه افراد بهطور برابر رفتار کند. رسانههای محلی گزارش دادهاند که دستکم ۲۱ زن و دختر در این ولایت بازداشت شدهاند.
@indypersian
ویدیوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی نشان میدهد ساکنان شهرک جبرئیل در شمالغرب هرات همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی در خیابانها در حال فرار هستند. در این ویدیوها صدای فریاد معترضان نیز شنیده میشود.
مسعود حسینی، سخنگوی پلیس طالبان در هرات، به خبرگزاری دولتی باختر گفت این تجمع «به بهانه مخالفت با حجاب اسلامی» موجب تنش و برهم خوردن نظم عمومی شده است.
این اعتراضها پس از افزایش بازداشت زنان و دختران در هرات شکل گرفت. برخی از ساکنان هرات به دیلی میل گفتند نیروهای طالبان حتی زنانی را بازداشت کردهاند که پوشش مورد نظر این گروه، از جمله پوشاندن کامل صورت و بدن، را رعایت کرده بودند.
ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، بازداشت زنان در هرات را «غیرقانونی و غیرقابل قبول» خواند و در اکس نوشت برای سومین روز متوالی دهها زن به دلیل نقض مقررات پوشش طالبان بهطور خودسرانه بازداشت شدهاند.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از بازداشت زنان در هرات، از طالبان خواست با همه افراد بهطور برابر رفتار کند. رسانههای محلی گزارش دادهاند که دستکم ۲۱ زن و دختر در این ولایت بازداشت شدهاند.
@indypersian
🤬39😡5❤3🕊3
♦️ قیمت نفت روز سهشنبه ۱۹ خرداد در پی اظهارات دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، مبنی بر نزدیک بودن توافق صلح با ایران، با افتی حدودا ۵ درصدی مواجه شد و به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.
در همین راستا، نفت خام برنت به عنوان شاخص بینالمللی بازار، برای نخستین بار از ۱۴ آوریل به زیر ۹۰ دلار سقوط کرد. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) — شاخص بازار ایالات متحده — به محدوده ۸۶ دلار در هر بشکه عقبنشینی کرد.
این فروکش کردن التهاب بازار تنها یک روز پس از آن رخ داد که در پی از سرگیری کوتاهمدت حملات متقابل جمهوری اسلامی و اسرائیل در میان آتشبس شکننده خاورمیانه، بهای نفت جهش شدیدی را تجربه کرده بود.
@indypersian
در همین راستا، نفت خام برنت به عنوان شاخص بینالمللی بازار، برای نخستین بار از ۱۴ آوریل به زیر ۹۰ دلار سقوط کرد. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) — شاخص بازار ایالات متحده — به محدوده ۸۶ دلار در هر بشکه عقبنشینی کرد.
این فروکش کردن التهاب بازار تنها یک روز پس از آن رخ داد که در پی از سرگیری کوتاهمدت حملات متقابل جمهوری اسلامی و اسرائیل در میان آتشبس شکننده خاورمیانه، بهای نفت جهش شدیدی را تجربه کرده بود.
@indypersian
😁17❤4
⭕️اسرائیل با حمایت روبیو چراغ سبز ترامپ برای حمله به ایران را گرفت
📌حملات اسرائیل کاملا با سنتکام هماهنگ بود، هرچند آمریکا مستقیم در عملیات مشارکت نکرد
♦️اسرائیل و آمریکا در حملات به ضاحیه بیروت و همچنین در پاسخ اسرائیل به موشکهای جمهوری اسلامی هماهنگی کامل داشتند. به نوشته اسرائیل هیوم، همین هماهنگی دیپلماتیک در نهایت باعث پایان این دور کوتاه دو روزه درگیریها شد؛ پس از آنکه دونالد ترامپ متقاعد شد نباید اجازه داد جمهوری اسلامی از حمله به اسرائیل دستاوردی داشته باشد.
یکشنبه شب به وقت اسرائیل، شرایط متفاوت به نظر میرسید. اسرائیل در چارچوب تفاهم و هماهنگی با آمریکا به ضاحیه حمله کرد، اقدامی که پس از چند شلیک حزبالله به مناطق شمالی اسرائیل انجام شد. شرایطی که ترامپ تعیین کرده بود به اسرائیل اجازه حمله به ضاحیه را میداد و این عملیات با هماهنگی آمریکا انجام شد.
اسرائیل هیوم در ادامه مینویسد پس از آن، جمهوری اسلامی با شلیک موشک به اسرائیل تلاش کرد میان واشنگتن و اورشلیم شکاف ایجاد کند؛ و ابتدا، اینطور به نظر رسید که موفق شده است. ترامپ مجموعهای از اظهارنظرها و پیامها منتشر کرد که در اسرائیل نگرانیهایی ایجاد کرد. او علنی گفت قصد دارد با بنیامین نتانیاهو تماس بگیرد و از او بخواهد به حمله جمهوری اسلامی پاسخ ندهد و همچنین گفت اگر توافقی با ایران امضا شود، نتانیاهو باید آن را بپذیرد.
در آن مقطع، به نظر میرسید نتانیاهو ناچار به خویشتنداری خواهد شد، اما بامداد دوشنبه اسرائیل حمله کرد. پیش از آن، ترامپ و نتانیاهو گفتوگویی بهنسبت طولانی داشتند و سپس، در اورشلیم و کاخ سفید رایزنیهای امنیتی و دیپلماتیک انجام شد. مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در این گفتوگوها نقش مهمی داشت.
به گفته منابعی که با اسرائیل هیوم صحبت کردهاند، اسرائیل پس از هماهنگی و موافقت آمریکا، در عمل با رضایت شخص ترامپ، حمله را انجام داد. طبق این هماهنگی، حمله قرار بود شدید اما محدود به چند ساعت باشد و اهداف آن نیز از پیش تعیین شده بود.
نتانیاهو ترامپ را متقاعد کرد که خودداری از حمله میتواند بهمنزله امتیازدهی به جمهوری اسلامی باشد و مواضع تهران را در مذاکرات با آمریکا تقویت کند. جمهوری اسلامی از بخشی از توان موشکی و پرتابگرهای باقیمانده برای کسب امتیاز در مذاکرات با واشنگتن استفاده میکند. روبیو نیز از ضرورت پاسخ حمایت کرد و یادآور شد کشوری که در برابر حمله واکنش نشان ندهد «کشور احمقی» است.
بیشتر بخوانید...
@indypersian
📌حملات اسرائیل کاملا با سنتکام هماهنگ بود، هرچند آمریکا مستقیم در عملیات مشارکت نکرد
♦️اسرائیل و آمریکا در حملات به ضاحیه بیروت و همچنین در پاسخ اسرائیل به موشکهای جمهوری اسلامی هماهنگی کامل داشتند. به نوشته اسرائیل هیوم، همین هماهنگی دیپلماتیک در نهایت باعث پایان این دور کوتاه دو روزه درگیریها شد؛ پس از آنکه دونالد ترامپ متقاعد شد نباید اجازه داد جمهوری اسلامی از حمله به اسرائیل دستاوردی داشته باشد.
یکشنبه شب به وقت اسرائیل، شرایط متفاوت به نظر میرسید. اسرائیل در چارچوب تفاهم و هماهنگی با آمریکا به ضاحیه حمله کرد، اقدامی که پس از چند شلیک حزبالله به مناطق شمالی اسرائیل انجام شد. شرایطی که ترامپ تعیین کرده بود به اسرائیل اجازه حمله به ضاحیه را میداد و این عملیات با هماهنگی آمریکا انجام شد.
اسرائیل هیوم در ادامه مینویسد پس از آن، جمهوری اسلامی با شلیک موشک به اسرائیل تلاش کرد میان واشنگتن و اورشلیم شکاف ایجاد کند؛ و ابتدا، اینطور به نظر رسید که موفق شده است. ترامپ مجموعهای از اظهارنظرها و پیامها منتشر کرد که در اسرائیل نگرانیهایی ایجاد کرد. او علنی گفت قصد دارد با بنیامین نتانیاهو تماس بگیرد و از او بخواهد به حمله جمهوری اسلامی پاسخ ندهد و همچنین گفت اگر توافقی با ایران امضا شود، نتانیاهو باید آن را بپذیرد.
در آن مقطع، به نظر میرسید نتانیاهو ناچار به خویشتنداری خواهد شد، اما بامداد دوشنبه اسرائیل حمله کرد. پیش از آن، ترامپ و نتانیاهو گفتوگویی بهنسبت طولانی داشتند و سپس، در اورشلیم و کاخ سفید رایزنیهای امنیتی و دیپلماتیک انجام شد. مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در این گفتوگوها نقش مهمی داشت.
به گفته منابعی که با اسرائیل هیوم صحبت کردهاند، اسرائیل پس از هماهنگی و موافقت آمریکا، در عمل با رضایت شخص ترامپ، حمله را انجام داد. طبق این هماهنگی، حمله قرار بود شدید اما محدود به چند ساعت باشد و اهداف آن نیز از پیش تعیین شده بود.
نتانیاهو ترامپ را متقاعد کرد که خودداری از حمله میتواند بهمنزله امتیازدهی به جمهوری اسلامی باشد و مواضع تهران را در مذاکرات با آمریکا تقویت کند. جمهوری اسلامی از بخشی از توان موشکی و پرتابگرهای باقیمانده برای کسب امتیاز در مذاکرات با واشنگتن استفاده میکند. روبیو نیز از ضرورت پاسخ حمایت کرد و یادآور شد کشوری که در برابر حمله واکنش نشان ندهد «کشور احمقی» است.
بیشتر بخوانید...
@indypersian
ایندیپندنت فارسی
اسرائیل با حمایت روبیو چراغ سبز ترامپ برای حمله به ایران را گرفت
اسرائیل و آمریکا در حملات به ضاحیه بیروت و همچنین در پاسخ اسرائیل به موشکهای جمهوری اسلامی هماهنگی کامل داشتند. به نوشته اسرائیل هیوم، همین هماهنگی دیپلماتیک در نهایت باعث پایان این دور کوتاه دو
❤22👏12👍3🔥1🥱1
♦️ کاظم غریبآبادی، معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه، در شبکه اجتماعی ایکس، پیشنویس قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپایی در شورای حکام را «وارونگی مسئولیت» و «تلاشی خطرناک برای سفیدشویی اقدامات متجاوزان» خواند.
او با اشاره به اسناد آژانس تاکید کرد حملات آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هستهای ایران در خردادماه گذشته، عامل اصلی توقف فعالیتهای راستیآزمایی و خروج بازرسان به دلایل ایمنی بوده است. غریبآبادی تصریح کرد واشنگتن پس از مختل کردن ایمنی هستهای، اکنون میخواهد آثار حمله غیرقانونی خود را به پروندهای علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند.
او افزود حمله به تاسیسات تحت نظارت آژانس باید موجب مسئولیت بینالمللی عاملان آن شود، نه مبنایی برای صدور قطعنامه.
پیشنویس قطعنامه ایالات متحده که با همکاری سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه آماده شده، از ایران میخواهد که وضعیت کنونی مراکز هستهای که هدف قرار گرفتند و محل نگهداری اورانیوم غنیشده را فاش کند.
@indypersian
او با اشاره به اسناد آژانس تاکید کرد حملات آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هستهای ایران در خردادماه گذشته، عامل اصلی توقف فعالیتهای راستیآزمایی و خروج بازرسان به دلایل ایمنی بوده است. غریبآبادی تصریح کرد واشنگتن پس از مختل کردن ایمنی هستهای، اکنون میخواهد آثار حمله غیرقانونی خود را به پروندهای علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند.
او افزود حمله به تاسیسات تحت نظارت آژانس باید موجب مسئولیت بینالمللی عاملان آن شود، نه مبنایی برای صدور قطعنامه.
پیشنویس قطعنامه ایالات متحده که با همکاری سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه آماده شده، از ایران میخواهد که وضعیت کنونی مراکز هستهای که هدف قرار گرفتند و محل نگهداری اورانیوم غنیشده را فاش کند.
@indypersian
🥴12🤬7😁2👍1
⭕️مرگبارترین سلاح آیتاللهها برای ایران، ناامیدی است
📌بر زندگی ایرانیان، سایه بلند حکومتی اقتدارگرا، خودکامه، جبار و فاسد سنگینی میکند که خود زندگی را از معنا تهی کرده است
♦️در حالی که جهان تهدید آیتاللههای حاکم بر ایران را با سانتریفیوژها و موشکهای بالیستیک آن اندازهگیری میکند، سلاح واقعی و آخرالزمانی این حکومت، این حکومت «ناامیدی» است که با نیرویی بهمراتب ویرانگرتر از هر موشکبارانی، مردم ایران را هدف قرار داده است.
هیچ چیز به اندازه آنچه این حکومت بر سر ایرانیان آورده، روشن نمیکند که چرا مبارزه با آیتاللهها، مبارزه با شر مطلق است.
اوایل همین هفته گزارش شد که ایران یک «رکورد تاریخی» منفی را ثبت کرده و شمار تولدهای سالانه برای نخستین بار از سال ۱۹۶۰ (۱۳۴۱)، به کمتر از ۹۰۰ هزار نفر سقوط کرده است. برای مقایسه، در اوایل دهه ۱۹۸۰ (دهه ۱۳۶۰) یعنی اندکی پس از به قدرت رسیدن آیتاللهها، شمار تولدهای سالانه بیش از دو میلیون نفر بود که بیش از دو برابر رقم کنونی است.
سقوط نرخ فرزندآوری در ایران بیسابقه است. در عرض تنها ۴۰ سال، میزان باروری از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن به رقم تکاندهنده ۱.۳۵ فرزند افت کرده است. شاید جمهوری اسلامی از نظر فیزیکی، دهها میلیون ایرانی را از میان نبرده باشد، اما ناامیدی که توانست در دل این تمدن چند هزار ساله بپراکند، باعث شد این ملت سرفراز تصمیم بگیرد از جهان کناره بگیرد.
مقامها در تجمعهای حامیان حکومت، غرفههای همسریابی برپا میکنند و به دستور رهبر جمهوری اسلامی، دولت برای دهها زوج، با هزینه خود مراسم ازدواج گروهی برگزار میکند تا این روند را معکوس کند. اما جای شگفتی نیست که این تلاشها شکست میخورند، زیرا مشکل بسیار عمیقتر از آن است که با مشوقهای مالی حل شود. بر زندگی ایرانیان، سایه بلند حکومتی اقتدارگرا، خودکامه، آدمکش و فاسد سنگینی میکند که خود زندگی را از معنا تهی کرده است.
بیشتر بخوانید...
🖌 دیدگاهی از روتم ام.سلا
@indypersian
📌بر زندگی ایرانیان، سایه بلند حکومتی اقتدارگرا، خودکامه، جبار و فاسد سنگینی میکند که خود زندگی را از معنا تهی کرده است
♦️در حالی که جهان تهدید آیتاللههای حاکم بر ایران را با سانتریفیوژها و موشکهای بالیستیک آن اندازهگیری میکند، سلاح واقعی و آخرالزمانی این حکومت، این حکومت «ناامیدی» است که با نیرویی بهمراتب ویرانگرتر از هر موشکبارانی، مردم ایران را هدف قرار داده است.
هیچ چیز به اندازه آنچه این حکومت بر سر ایرانیان آورده، روشن نمیکند که چرا مبارزه با آیتاللهها، مبارزه با شر مطلق است.
اوایل همین هفته گزارش شد که ایران یک «رکورد تاریخی» منفی را ثبت کرده و شمار تولدهای سالانه برای نخستین بار از سال ۱۹۶۰ (۱۳۴۱)، به کمتر از ۹۰۰ هزار نفر سقوط کرده است. برای مقایسه، در اوایل دهه ۱۹۸۰ (دهه ۱۳۶۰) یعنی اندکی پس از به قدرت رسیدن آیتاللهها، شمار تولدهای سالانه بیش از دو میلیون نفر بود که بیش از دو برابر رقم کنونی است.
سقوط نرخ فرزندآوری در ایران بیسابقه است. در عرض تنها ۴۰ سال، میزان باروری از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن به رقم تکاندهنده ۱.۳۵ فرزند افت کرده است. شاید جمهوری اسلامی از نظر فیزیکی، دهها میلیون ایرانی را از میان نبرده باشد، اما ناامیدی که توانست در دل این تمدن چند هزار ساله بپراکند، باعث شد این ملت سرفراز تصمیم بگیرد از جهان کناره بگیرد.
مقامها در تجمعهای حامیان حکومت، غرفههای همسریابی برپا میکنند و به دستور رهبر جمهوری اسلامی، دولت برای دهها زوج، با هزینه خود مراسم ازدواج گروهی برگزار میکند تا این روند را معکوس کند. اما جای شگفتی نیست که این تلاشها شکست میخورند، زیرا مشکل بسیار عمیقتر از آن است که با مشوقهای مالی حل شود. بر زندگی ایرانیان، سایه بلند حکومتی اقتدارگرا، خودکامه، آدمکش و فاسد سنگینی میکند که خود زندگی را از معنا تهی کرده است.
بیشتر بخوانید...
🖌 دیدگاهی از روتم ام.سلا
@indypersian
ایندیپندنت فارسی
روتم ام.سلا | مرگبارترین سلاح آیتاللهها برای ایران، ناامیدی است
در حالی که جهان تهدید آیتاللههای حاکم بر ایران را با سانتریفیوژها و موشکهای بالیستیک آن اندازهگیری میکند، سلاح واقعی و آخرالزمانی این حکومت، این حکومت «ناامیدی» است که با نیرویی بهمراتب
❤31👍9👏9💯7🌚1🤨1
♦️ جیدی ونس، معاون رئیسجمهوری آمریکا، در یک مصاحبه تلفنی اختصاصی با «یواسای تودی» اعلام کرد اطمینان دارد دونالد ترامپ اجازه نخواهد داد جنگ با جمهوری اسلامی به باتلاقی طولانی، بیهدف و فرسایشی برای ایالات متحده تبدیل شود. ونس که خود از مجروحان جنگ عراق و از منتقدان جدی مداخلات نظامی واشنگتن در خارج از کشور است، تاکید کرد که کارزار آمریکا در ایران هرگز شبیه به جنگهای طولانی عراق و افغانستان نخواهد شد.
او گفت: «بسیار مطمئنم که تا یک سال دیگر، اصلا صحبتی از درگیری آمریکا در ایران در میان نخواهد بود.»
ونس با وجود تداوم مذاکرات بیسرانجام، از احتمال تشدید اقدامات نظامی در صورت شکست دیپلماسی خبر داد و افزود: «ما موفق خواهیم شد، اما اگر دیپلماسی در نهایت شکست بخورد، رئیسجمهوری ابزارهای دیگری نیز در اختیار دارد. تا زمانی که ماموریت اصلی ما یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای حفظ شود، این جنگ به باتلاق تبدیل نخواهد شد.» این مصاحبه همزمان با معرفی کتاب جدید ونس به نام «پیوستگی» انجام شد که قرار است هفته آینده منتشر شود.
@indypersian
او گفت: «بسیار مطمئنم که تا یک سال دیگر، اصلا صحبتی از درگیری آمریکا در ایران در میان نخواهد بود.»
ونس با وجود تداوم مذاکرات بیسرانجام، از احتمال تشدید اقدامات نظامی در صورت شکست دیپلماسی خبر داد و افزود: «ما موفق خواهیم شد، اما اگر دیپلماسی در نهایت شکست بخورد، رئیسجمهوری ابزارهای دیگری نیز در اختیار دارد. تا زمانی که ماموریت اصلی ما یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای حفظ شود، این جنگ به باتلاق تبدیل نخواهد شد.» این مصاحبه همزمان با معرفی کتاب جدید ونس به نام «پیوستگی» انجام شد که قرار است هفته آینده منتشر شود.
@indypersian
🤬19❤14🤔6🗿2😁1
♦️ دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، در پیامی در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» اعلام کرد که بالگرد آپاچی ارتش ایالات متحده که دوشنبهشب در محدوده تنگه هرمز در دریای عمان سقوط کرده بود، از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی هدف قرار گرفته است.
ترامپ نوشت دو خلبان این هلیکوپتر سالم هستند و هیچ آسیبی ندیدهاند، اما ایالات متحده «ناگزیر» باید به این حمله پاسخ دهد.
@indypersian
ترامپ نوشت دو خلبان این هلیکوپتر سالم هستند و هیچ آسیبی ندیدهاند، اما ایالات متحده «ناگزیر» باید به این حمله پاسخ دهد.
@indypersian
😁31🥱20❤6👍4😱4🥴1👨💻1