IndyPersian
74.3K subscribers
51.6K photos
42.9K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
♦️محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده، و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دوشنبه‌شب اول تیرماه با استقبال بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، وارد مسقط، پایتخت عمان، شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، قالیباف در این سفر با هیثم بن طارق، سلطان عمان، دیدار و درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و نحوه اداره تنگه هرمز گفتگو خواهد کرد.
این سفر در حالی انجام می‌شود که تنگه هرمز پس از مذاکرات اخیر ایران و آمریکا، به یکی از محورهای اصلی رایزنی‌های دیپلماتیک منطقه تبدیل شده است.

@indypersian
🤬27😁7😡43🤨1
⭕️مبتلایان به زوال عقل یک تغییر مشترک را در خواب تجربه می‌کنند


📌بسیاری از اختلالاتی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهند، ریتم‌ خواب مغز را نیز مختل می‌کنند


♦️نتایج یک بررسی علمی جدید نشان می‌دهد که راز ارتباط میان بیماری‌های قلبی، استرس مزمن، افسردگی و افزایش خطر زوال عقل ممکن است در خواب نهفته باشد. پژوهشگران می‌گویند توانایی مغز در پاکسازی مواد زائد هنگام خواب می‌تواند عامل مشترکی باشد که بسیاری از عوامل خطر این بیماری را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

به‌ گزارش هاف‌پست، این یافته‌ها که در نشریه «ساینس» منتشر شد، بر نقش فرایندهای زیستی فعال در طول خواب تاکید دارد و نشان می‌دهد اختلال در سازوکار دفع مواد زائد از مغز در طول خواب ممکن است توضیح‌دهنده ارتباط میان مجموعه‌ای از عوامل خطر زوال عقل باشد. این در حالی است که پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند بسیاری از این عوامل از جمله کلسترول بالا، کم‌تحرکی و مصرف دخانیات، اصلاح‌پذیر و قابل‌کنترل‌اند.

پژوهشگران معتقدند درک بهتر این فرایند می‌تواند به دستیابی به روش‌های جدید به منظور تشخیص زودهنگام و پیشگیری از این بیماری کمک کند.

کدام بخش از خواب ممکن است بر عوامل خطر زوال عقل اثر بگذارد؟

پروفسور مایکن ندرگارد، پژوهشگر و عصب‌شناس دانشکده پزشکی دانشگاه روچستر، تلاش کرد خواب را از منظر مواد شیمیایی مغز مانند نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین بررسی کند.

این مواد که نورومدولاتور (neuromodulator) یا «تعدیل‌کننده‌های عصبی» نامیده می‌شوند، بر خلق‌وخو، توجه، میزان هوشیاری و حتی توانایی یادگیری ما تاثیر می‌گذارند.

پژوهش او نشان داد که این نورومدولاتورها هنگام خواب رفتار متفاوتی دارند. آن‌ها در چرخه‌های آهسته‌ای فعالیت می‌کنند که تقریبا هر یک دقیقه یک بار، تغییر می‌کنند. الگویی که تصور می‌شود بر همه چیز، از تنفس گرفته تا فعالیت مغزی، اثر بگذارد.

این تغییرات خواب با تغییراتی در رگ‌های خونی موسوم به وازوموشن (vasomotion) که مستقل از عمل پمپاژ قلب عمل می‌کند، هم مرتبطند.

یکی از پیامدهای این فرایند، به جریان انداختن مایع در سراسر مغز است که به دفع مواد زائدی مانند پروتئین‌های آمیلوئید‌ــ‌بتا و تاو کمک می‌کند. پلاک‌های آمیلوئیدی در نتیجه تجمع قطعات غیرطبیعی پروتئینی شکل می‌گیرند، در حالی که پروتئین تاو می‌تواند به رشته‌های غیرطبیعی تبدیل شود و «گره‌های تاو» را ایجاد کند.

پژوهشگران پلاک‌های آمیلوئیدی را در روند پیشرفت زوال عقل، به «ماشه» و گره‌های تاو را به «گلوله» تشبیه می‌کنند. به این معنا که آمیلوئید آغازگر فرایند بیماری و تاو عامل اصلی آسیب‌رسانی به سلول‌های مغزی است.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
11👍2👨‍💻1
♦️لیونل مسی، کاپیتان ۳۸ ساله تیم ملی آرژانتین، با به ثمر رساندن دو گل در جریان پیروزی ۲ بر صفر مقابل اتریش در دالاس، با عبور از میروسلاو کلوزه (۱۶ گل) و مارتا (۱۷ گل)، با ۱۸ گل به تنهایی به برترین گلزن تاریخ مسابقات جام جهانی تبدیل شد. مسی که در بازی اول مقابل الجزایر هت‌تریک کرده بود، در این مسابقه ابتدا یک پنالتی را از دست داد اما در ادامه با دو گل در دقایق ۳۸ و وقتهای تلف‌شده نیمه دوم، رکوردشکنی بی‌سابقه‌ای را رقم زد تا اولین بازیکن تاریخ با تجربه حضور در ۶ دوره جام جهانی، صعود مدافع عنوان قهرمانی به مرحله یک‌سی‌ودوم را قطعی کند. با این پیروزی که شمار گل‌های ملی مسی را به ۱۲۱ رساند، آرژانتین با ۶ امتیاز صدرنشین گروه J شد و پیروزی‌های پیاپی خود در این تورنمنت را از سال ۲۰۲۲ به عدد ۸ رساند تا خود را برای بازی پایانی مرحله گروهی مقابل اردن آماده کند. مسی با ثبت ۱۸ گل در ۲۸ بازی طی ۶ دوره حضور در این رقابت‌ها، نام خود را در کتاب رکوردهای رسمی فیفا جاودانه کرد.

@IndyPersian
35😁8👍3
♦️محمدباقر قالیباف، سرپرست تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با تاکید بر اینکه «اداره تنگه به قبل از جنگ باز نخواهد گشت» و با اشاره به توافق‌های حاصل‌شده برای یک دوره ۳۰ روزه بر اساس ماده ۵ تفاهم‌نامه گفت: «یک خط تلفنی و مرکزی ایجاد شده تا هرگونه ابهام یا حادثه‌ای که نیاز به روشن‌گری دارد از طریق آن هماهنگ شود. این به معنای صدور مجوز یا اجازه عبور نیست، بلکه به دلیل آنکه مدیریت تنگه با ماست، تلاش می‌کنیم با رعایت دقیق قوانین بین‌المللی، شرایط را برای عبور کشتی‌های تجاری با ایمنی و سرعت بیشتر فراهم کنیم.»

@IndyPersian
😁44🤬10🥴53🗿2👍1
♦️محمدباقر قالیباف، سرپرست تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به صحبت یکی از مجری‌های صداوسیما با انتشار پیامی در اکس نوشت: «در یکی از برنامه‌های صداوسیما دیدم که گفتند کاش فرودگاه مهرآباد را می‌بستند تا تیم مذاکره‌کننده به سوئیس نرود. به آن عزیزان می‌گویم اگر به سوئیس نمی‌رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان و شیعیان لبنان ریخته می‌شد.» پیش از این، روز شنبه، یکی از مجری‌های صداوسیما گفته بود: «در کنار بستن تنگه هرمز باید فرودگاه مهرآباد را هم می‌بستیم تا مسئولان برای مذاکره نروند.»
قطر و پاکستان در بیانیه مشترکی در پایان نشست لوسرن، اعلام کردند که در جریان ۱۸ ساعت مذاکره، آمریکا و رژیم ایران توافق کرده‌اند یک «مرکز کاهش تنش» با همکاری لبنان و میانجی‌ها ایجاد کنند تا «پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان» تضمین شود.
این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه اول تیرماه تاکید کرد دستورالعمل‌های او و وزیر دفاع به ارتش این کشور «واضح و بدون تغییر» باقی مانده است و نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان «آزادی عمل کامل» دارند تا هرگونه تهدید مستقیم یا احتمالی علیه خود و ساکنان مناطق شمالی اسرائیل را خنثی کنند و در این زمینه هیچ محدودیتی برای ارتش وجود ندارد.

@IndyPersian
😁55🤬195🥱4👍2🥴2🗿1
♦️جی‌دی ونس، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه، اول تیرماه، از آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران خبر داد و درباره نحوه استفاده از این دارایی‌ها گفت آمریکا از قطر خواسته است در ایجاد سازوکاری برای نظارت بر هزینه‌کرد این منابع مالی همکاری کند تا اطمینان حاصل شود پول‌ها در مسیری که واشنگتن تعیین کرده مصرف می‌شوند. او افزود دولت قطر با این درخواست موافقت کرده است. همزمان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره دارایی‌های آزاد شده ایران گفت: اصولا مبنا و اساس نحوه استفاده از ۶ میلیارد دلار اول براساس متن توافق امضا شده در سال ۱۴۰۲ بین ایران و امریکا است که در برگیرنده کالاهای اساسی و دارو خواهد بود. همتی با اعلام این خبر تاکید کرد که دسترسی به این منابع به تدریج و تحت شرایط مشخصی در روزهای آینده عملیاتی خواهد شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز با اعلام اینکه پول‌های آزادشده ایران صرفا برای خرید انحصاری مواد غذایی از ایالات متحده استفاده خواهد شد و سود آن به کشاورزان آمریکایی می‌رسد، اعلام کرد که تهران برای تامین نیازهای غذایی جمعیت خود به این منابع نیاز مبرم دارد.

@IndyPersian
🤬42😁126👍1🤔1
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هرگونه اموال و دارایی آزادشده ایران، منحصرا برای خرید مواد غذایی از ایالات متحده استفاده خواهد شد و این مبالغ در قالب خرید محصولات کشاورزی به کشاورزان آمریکایی بازمی‌گردد. ترامپ با اعلام اینکه ایران با جمعیت ۹۱ میلیون نفری نیاز مبرمی به این اقلام دارد، بر این سازوکار تاکید کرد. با این حال، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه تهران طبق توافق‌های موجود، هیچ‌گونه الزامی برای خرید نهاده‌های کشاورزی و اقلام غذایی از ایالات متحده ندارد گفت:‌ «اگر نرخ و کیفیت نهاده‌های آمریکایی در مقایسه با سایر کشورها مناسب‌تر باشد، مانعی برای خرید از آن کشور نداریم».

@IndyPersian
😁44🤬2315👍8🌚1
♦️بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یسرائیل کاتز، وزیر دفاع، ایال زمیر، رئیس ستاد کل ارتش و رافی میلو، فرمانده جبهه شمالی، در جریان یک گفتگوی تلفنی مشترک بر تداوم اقدامات نظامی در خاک لبنان تاکید کردند. نتانیاهو، کاتز و زمیر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ارتش اسرائیل به اقدامات قاطع خود برای خنثی کردن تهدیدها علیه سربازان و شهروندان ما، نابودی زیرساخت‌های تروریستی و حفظ منطقه امنیتی در جنوب لبنان ادامه خواهد داد.» مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل در پایان این بیانیه صراحتا تاکید کردند که امنیت شهروندان غیرنظامی و نیروهای نظامی ارتش اسرائیل، کماکان و بدون هیچ‌گونه سازشی، در اولویت اصلی و پیش چشمان آن‌ها قرار خواهد داشت.

@IndyPersian
🫡43👍189👏3🥴2🤬1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان نشست مطبوعاتی در کاخ سفید با اشاره به آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران گفت: «تمام این پول‌ها در قالب خرید مواد غذایی که آن‌ها نیاز مبرم به آن دارند، به کشور ما بازمی‌گردد. آن‌ها ۹۱ میلیون جمعیت دارند که نمی‌توانند غذایشان را تامین کنند و در نتیجه، پولی که ما آزاد می‌کنیم عمدتا به جیب کشاورزان خودمان می‌رود.» ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال استفاده ایران از درآمدهای نفتی برای بازسازی صنایع نظامی افزود: «آن‌ها قرار نیست چنین کاری بکنند. این مبالغ باید برای خرید اقلام غذایی هزینه شود و آن‌ها اکنون این محصولات از جمله ذرت و سویا را به‌طور انحصاری از ما خریداری می‌کنند که امیدوارم حجم مالی این مبادلات بسیار بالا باشد.»

@IndyPersian
👍34🤬25😁143🤔1🎉1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضایی جمهوری اسلامی با «پست» و «عقده‌ای» خواندن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مذاکرات جاری گفت که فعلا نظر بر این است که «مصالح نظام» از این طریق تامین می‌شود و نقشه‌های دشمن به این روش خنثی می‌شود. اژه‌ای افزود: به هیچ وجه تسلیم نخواهیم شد.

@IndyPersian
😁58🤬25🥱3🗿21🥴1
⭕️پدر شدن چه تغییری در مغز مردان ایجاد می‌کند؟

📌حجم ماده خاکستری مغز پس از پدر شدن کاهش پیدا می‌کند، پدیده‌ای که پیش‌تر در زنان پس از نخستین زایمان مشاهده شده بود. بخشی از تغییرات مغزی والدین ناشی از تجربه مراقبت از کودک است


♦️پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند پدر شدن فقط تغییر در سبک زندگی نیست، بلکه با تغییرات قابل‌توجهی در مغز مردان نیز همراه است. به گزارش ساینتیفیک امریکن، با وجود آنکه بیشتر پژوهش‌های مربوط به تغییرات مغزی والدین بر دوران بارداری و اوایل مادری متمرکز بوده‌اند، بررسی‌های تازه نشان می‌دهند که پدران نیز پس از تولد فرزند دچار تغییرات عصبی و روانی می‌شوند.

دویکا بوشان، پزشک و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، می‌گوید شواهد علمی نشان می‌دهد آنچه گاهی «مغز پدری» نامیده می‌شود واقعیتی قابل مشاهده است. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مغز مادران، پدران دگرجنس‌گرای دارای نقش مراقبتی ثانویه و پدران همجنس‌گرای دارای نقش مراقبتی اصلی با یکدیگر مقایسه شد. نتایج نشان داد هر سه گروه در شبکه‌ای از مغز که با مراقبت از فرزند مرتبط است، دچار تغییر می‌شوند.

بیشتر بخوانید...

@IndyPersian
12👍3🥰2
⭕️الشرع سخنان ترامپ در مورد تمایل سوریه به مداخله در لبنان را رد کرد

📌رئیس‌جمهوری سوریه: «باید تدابیر امنیتی اتخاذ شود که پاسخگوی نگرانی‌های سوریه و لبنان و همچنین اسرائیل باشد؛ سوریه ابزارهای زیادی برای تاثیرگذاری مثبت در لبنان در اختیار دارد، اما این امر در درجه اول به موافقت لبنان بستگی دارد»


♦️پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چندین بار احتمال دخالت دمشق در لبنان را مطرح کرد، احمد الشرع، رئیس‌جمهوری سوریه، روز یکشنبه تاکید کرد کشورش قصد مداخله نظامی در لبنان را ندارد.

به گزارش عرب‌نیوز، الشرع در مصاحبه‌ای که از شبکه تلویزیونی «المشهد» پخش شد، گفت: «ما به‌دنبال ایجاد مسیرهای اقتصادی میان لبنان و سوریه‌ایم، نه مسیرهای نظامی.»

بیشتر بخوانید...

@IndyPersian
👍91
♦️حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران، از تصویب پیشنهاد تعطیلی سه‌روزه پایتخت در استانداری و ارسال آن برای تصمیم‌گیری نهایی جهت برگزاری مراسم تشییع علی خامنه‌ای، رهبر سابق جمهوری اسلامی، خبر داد. بر اساس جدول زمان‌بندی اعلام‌شده، «آیین وداع» روزهای شنبه ۱۳ و یکشنبه ۱۴ تیرماه در مصلای تهران برگزار می‌شود و مراسم تشییع برای روز دوشنبه ۱۵ تیرماه برنامه‌ریزی شده است.
علی خامنه‌ای حدود ۴ ماه پیش، در اولین دقایق حمله آمریکا و اسرائیل، روز ۹ اسفندماه ۱۴۰۴ کشته شد.

@IndyPersian
😁35🤬142🗿1
♦️عبدالاحد مومند، یگانه فضانورد اهل افغانستان، بر اثر بیماری سرطان روز یکشنبه ۳۱ خرداد در آلمان درگذشت.
او پس از ترک افغانستان به آلمان مهاجرت کرد و در شهر اشتوتگارت زندگی می‌کرد. عبدالاحد مومند در ولایت/استان غزنی متولد شده بود و برای تحصیل در رشته هوانوردی و آموزش‌های نظامی به اتحاد جماهیر شوروی پیشین رفت. او بعدها به عنوان نخستین فضانورد افغانستان به فضا سفر کرد و نام خود را در تاریخ این کشور ثبت نمود.
عبدالاحد مومند در سال ۱۹۸۸ میلادی و در سن ۲۹ سالگی، در چارچوب یک ماموریت مشترک اتحاد جماهیر شوروی پیشین، به ایستگاه فضایی «میر» سفر کرد. این سفر تاریخی او را به نخستین و تنها فضانورد افغانستان تبدیل کرد.
درگذشت عبدالاحد مومند با واکنش گسترده شهروندان افغانستان و چهره‌های سیاسی این کشور همراه شده است.
حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، در واکنش به درگذشت او گفت که عبدالاحد مومند کارنامه‌ای بزرگ و فراموش‌نشدنی برای افغانستان به جا گذاشته است.

@IndyPersian
💔20😢54👍2
⭕️نخستین گشایش برای رژیم ایران؛ پول، پیش از پیشرفت تعهدات هسته‌ای به دست تهران می‌رسد

📌تعلیق ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی اهرم فشار آمریکا را تضعیف می‌کند، به‌ویژه اگر این مجوز تمدید شود؛ زیرا ترامپ پیش از انتخابات آمریکا با دشواری بیشتری برای رد تمدید آن مواجه خواهد شد


♦️شورای سردبیری وال استریت ژورنال در یادداشتی آزادسازی بخشی از منابع مسدودشده ایران را «نخستین گشایش برای رژیم ایران» و «نجات مالی حکومت ایران» توصیف کرده که حتی پیش از اجرای تعهدات هسته‌ای تهران انجام شده است. نویسندگان این مقاله می‌گویند به این ترتیب شبکه سپاه پاسداران می‌تواند به منابع دلاری دسترسی و دریافت و پرداخت داشته باشد. نویسندگان همچنین هشدار داده‌اند که تهران اکنون راهی برای ایجاد شکاف میان آمریکا و اسرائیل پیدا کرده و این پرسش را مطرح کرده‌اند که «اگر اسرائیل «حق» رژیم ایران برای صادر کردن تروریسم به یک کشور مستقل دیگر را نپذیرد، آیا ایران تنگه را می‌بندد؟ آیا بازرسان را اخراج می‌کند؟»

در این یادداشت آمده است: در حالی که جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید رهبران جمهوری اسلامی می‌خواهند «صفحه تازه‌ای» در روابط با آمریکا باز کنند و پیشنهاد می‌کند واشنگتن نیز همین رویکرد را در پیش بگیرد، بررسی اقدامات ایران اهمیت دارد. تفاهم‌نامه موجود تاکنون چگونه پیش رفته است؟

بیشتر بخوانید...
🖌شورای سردبیری وال‌استریت ژورنال
@IndyPersian
😡264👍4🤔2🤬2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️همزمان با انتشار اخبار مربوط به تعلیق ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی و آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده ایران، اظهارات چند ماه قبل مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی دوباره مورد توجه قرار گرفته است. بهمن عشقی گفته بود: «حتی اگر تمامی تحریم‌ها لغو شود و ترامپ با پزشکیان در تهران آبگوشت بزباش بخورد، وضعیت اقتصادی بهبود نخواهد یافت و به این علت دولت پولدارتر می‌شود، فساد توسعه پیدا می‌کند و دردی از ملت دوا نمی‌شود.» او افزود ریشه مشکلات در «مقررات زائد» است.

@IndyPersian
👍43😢5🤬4😁3💯21
⭕️توافق ایران زمینه را برای درگیری‌های بیشتر فراهم می‌کند

📌توافق غزه ترامپ نشان داد در ایجاد هیاهو،بهتر از اجرای تعهدات عمل می‌کند؛عبارات مبهم در توافق نمی‌توانند میان بازیگرانی با منافع بسیار متفاوت و بی‌اعتماد به هم،ثبات ایجاد کنند؛ این درگیری،به شکلی یا شکلی دیگر و با شدت‌های متفاوت، برای مدت طولانی ادامه دارد


♦️از نخستین دور گفت‌وگوهای میان ایالات متحده و ایران پس از امضای توافق آتش‌بس هفته گذشته چه می‌توان آموخت؟

برای دولت ترامپ، ۶۰ روز دشواری در پیش است. حتی حامیان این دولت نیز مفاد آتش‌بس را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند؛ آنها رئیس‌جمهوری را متهم می‌کنند که به رژیم ایران یک فرصت مالی بزرگ داده، احتمال دریافت عوارض برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز را افزایش داده و هیچ تضمینی درباره برنامه هسته‌ای یا ذخایر موشکی ایران ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید...
🖌دنیل بایمن
@IndyPersian
👍145💯1
⭕️حذف اسرائیل از سازوکار نظارت بر آتش‌بس؛ تل‌آویو نگران تقویت موقعیت رژیم ایران در لبنان توسط ترامپ است

📌در توافق آتش‌بس لبنان که با میانجی‌گری بایدن حاصل شد، اسرائیل حق اقدام علیه تهدیدهای «قریب‌الوقوع و در حال شکل‌گیری» حزب‌الله را داشت؛ سازوکار پیشین نظارت بر آتش‌بس شامل اسرائیل، لبنان، آمریکا و فرانسه بود، این بار اسرائیل عضو مستقیم آن نیست، اما ایران در آن حضور دارد


♦️دو منبع اسرائیلی به آکسیوس گفتند دولت اسرائیل نگران است که آمریکا از طریق تفاهم‌های جدیدی که در سوئیس به دست آمده و یادداشت تفاهمی که هفته گذشته با ایران امضا شد، عملا به نفوذ رژیم ایران در لبنان مشروعیت می‌بخشد.

به نوشته اکسیوس، ایران موفق شده وضعیت لبنان را در مذاکرات خود با آمریکا وارد کند تا از نیروی نیابتی خود، حزب‌الله، حمایت کند. دولت ترامپ پذیرفته است که برای پیشبرد دیپلماسی خود با تهران، اکنون باید اقدامات اسرائیل در لبنان را محدود کند.

بیشتر بخوانید...

@IndyPersian
😡879🤬5👍3👏1🌚1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️قالیباف: تنگه هرمز توسط ایران مدیریت خواهد شد

♦️محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس و عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه دوم تیرماه در گفتگو با خبرنگار صداوسیما اعلام کرد که تنگه هرمز توسط ایران مدیریت خواهد شد.
او با اشاره به پیامی که در جریان جنگ چهل روزه در اکس منتشر کرده بود افزود: «آن موقع گفتم، حالا نیز اعلام می‌کنم که تنگه هرمز دیگر به وضعیت پیش از جنگ باز نخواهد گشت».

قالیباف همچنین اضافه کرد: «هماهنگی کردیم که خط تلفنی وجود داشته باشد که در دوره تفاهم، کشتی‌ها با امنیت بیشتر پیش بروند. آن‌هایی که احساس نگرانی دارند با این خط تماس بگیرند ما به‌عنوان مدیر تنگه مشکل را مدیریت می‌کنیم».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از باز بودن و عبور ۵۵ کشتی باری از این آبراه راهبردی خبر داده بود.

@indypersian
😁22🤬72
⭕️شهد و شکر؛ یادگار بهار و تابستان در شیشه‌های مربا

📌فصل بهار نارنج و گل محمدی کوتاه است اما عطر و طعمشان تمام سال روی سفره صبحانه با انواع مرباها حاضر است

♦️فصل بهار نارنج و گل محمدی کوتاه است اما عطر و طعمشان تمام سال روی سفره صبحانه با انواع مرباها حاضر است. تابستان فصل فراوانی است. بازارها پر از زردآلو، آلبالو، هلو، انجیر و صدها میوه دیگر می‌شوند. با این حال تا پیش از پیدایش سردخانه‌، فریزر و شبکه گسترده حمل‌ونقل، این فراوانی عمر کوتاهی داشت و میوه‌ای که امروز بر شاخه بود، شاید چند روز بعد دیگر قابل‌خوردن نبود. یکی از راهکارهای ایرانیان برای این مشکل تبدیل میوه به مربا بود؛ روشی که هم میوه را برای ماه‌ها و گاه یک سال حفظ می‌کرد و هم بخشی از عطر و طعم تابستان را به زمستان می‌برد.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
15