IndyPersian
74.3K subscribers
51.6K photos
43K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
⭕️ترامپ: دیروز ۱۹ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز خارج شد

♦️دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه دوم تیرماه با انتشار پیامی در تروث سوشال نوشت که روز گذشته ۱۹ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز خارج شده است.

ترامپ در همین پیام نوشت: «قیمت نفت در حال سقوط است و جهان جای امن‌تری شده است.»

@indypersian
🤬1610🌚2😐2👍1💔1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️جام جهانی در یک روز پرهیجان، دو دلیل برای شادی خاندان سلطنتی هلند ساخت؛ پیروزی پرگل تیم ملی هلند و نخستین امتیاز تاریخی کوراسائو در این رقابت‌ها.
هرچند میان هلند و کوراسائو، مستعمره پیشین این کشور در کارائیب، حدود ۸ هزار کیلومتر فاصله است، اما جام جهانی باعث شد ویلم الکساندر، پادشاه هلند، ملکه ماکسیما و شاهدخت آریان در یک روز هر دو تیم را از نزدیک تشویق کنند.
در روز ۳۱ خرداد آن‌ها ابتدا در هیوستون روی سکوها نشستند و پیروزی ۵ بر ۱ هلند مقابل سوئد را دیدند؛ بردی پرگل که ورزشگاه را به صحنه شادی هواداران نارنجی‌پوش تبدیل کرد. چند ساعت بعد، خانواده سلطنتی مسیری حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر به سمت شمال تا کانزاس‌، طی کردند تا بازی کوراسائو مقابل اکوادور را هم ببینند؛ دیداری که با نخستین امتیاز تاریخ کوراسائو در جام جهانی همراه شد.
پس از بازی، اعضای خاندان سلطنتی هلند به رختکن کوراسائو رفتند و کنار بازیکنان، در شادی و رقص آن‌ها شریک شدند.
کوراسائو با جمعیتی حدود ۱۵۸ هزار نفر، همچنان بخشی از پادشاهی هلند به شمار می‌رود.
پادشاه ویلم الکساندر در گفت‌وگو با آر‌تی‌ال گفت: «این جام جهانی برای ما بسیار ویژه است، چون هم هلند را داریم و هم کوراسائو را؛ بنابراین دو برابر تیم برای تشویق کردن داریم. فرصت خوبی است که هم آبی‌ها را تشویق کنیم و هم نارنجی‌ها را.»

@indypersian
16👏8🤬5🥱4
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه دوم تیرماه، در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال اعلام کرد جمهوری اسلامی با بالاترین سطح بازرسی‌های هسته‌ای برای آینده‌ای طولانی موافقت کرده است و این موضوع «صداقت هسته‌ای» را تضمین می‌کند.

ترامپ نوشت برخلاف «اعتراض‌ها و اظهارات نادرست» جمهوری اسلامی و آنچه «رسانه‌های جعلی» بازتاب می‌دهند، تهران به‌طور کامل این بازرسی‌ها را پذیرفته است. او افزود اگر جمهوری اسلامی با این شرط موافقت نمی‌کرد، مذاکرات بیشتری انجام نمی‌شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت بر اساس این توافق و «امتیازهای بزرگ دیگر» از سوی جمهوری اسلامی، اجازه داده است تنگه هرمز باز بماند و محاصره دریایی بیشتری اعمال نشود. او در عین حال تاکید کرد همه کشتی‌های آمریکا در موقعیت خود باقی می‌مانند تا در صورت ضرورت، محاصره دوباره برقرار شود، هرچند این احتمال را در شرایط فعلی بسیار بعید دانست.

ترامپ در ادامه اعلام کرد پول‌ها یا معافیت‌های تحریمی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا آزاد می‌شود، در حساب امانی تحت کنترل آمریکا نگهداری خواهد شد و فقط برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از آمریکا، از جمله ذرت، گندم و سویا، استفاده می‌شود.

او با اشاره به وضعیت ایران، آن را یک «بحران انسانی» توصیف کرد و گفت کمک‌رسانی باید پیش از آنکه دیر شود انجام شود. ترامپ در پایان نوشت: «مذاکرات به خوبی پیش می‌رود.»


@indypersian
😁2415😡7🥱4👍3🤬1💯1
♦️در ادامه اختلال در شبکه بانکی ایران، سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت اعلام کرد احتمال موفقیت پرداخت الکترونیکی بهای سوخت در جایگاه‌ها پایین است و از شهروندان خواست تا اطلاع ثانوی برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشند.

رضا نواز در گفتگو با ایرنا گفت مشکلات ایجادشده در سامانه‌های بانکی طی روزهای اخیر بر فعالیت جایگاه‌های سوخت نیز تاثیر گذاشته است. او افزود بخشی از این مشکلات با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و همراهی مالکان و کارکنان جایگاه‌ها مدیریت شده، اما وضعیت از روز سه‌شنبه دوم تیرماه دشوارتر شده و نیاز به همکاری بیشتر مردم وجود دارد.

نواز با اشاره به کاهش احتمال موفقیت تراکنش‌های الکترونیکی در برخی جایگاه‌ها گفت همراه داشتن پول نقد می‌تواند از ایجاد صف‌های طولانی و اختلال بیشتر در روند سوخت‌گیری جلوگیری کند. او از مردم خواست در این شرایط با کارکنان جایگاه‌های سوخت همکاری کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها از اختلال در سامانه‌های بانکی و مشکلات در استفاده از کارت‌های بانکی و خدمات پرداخت الکترونیکی در نقاط مختلف ایران حکایت دارد.


@indypersian
👏75🤬4🔥1😁1
♦️ سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران پس از رایزنی‌های دیپلماتیک هیئت بلندپایه ایرانی با سلطان هیثم بن طارق و وزیر خارجه عمان در مسقط، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه، که روز سه‌شنبه دوم تیرماه منتشر شد، مسقط پشتیبانی خود را از یادداشت تفاهم «اسلام‌آباد» میان ایران و آمریکا اعلام کرد.

ایران و عمان به عنوان دو کشور ساحلی مشرف بر تنگه هرمز، ضمن تاکید بر التزام خود به تضمین عبور امن شناورها طبق قوانین بین‌المللی، بر حاکمیت و حقوق حاکمیتی خود بر آب‌های منطقه‌ای این آبراه پافشاری کردند.

دو کشور توافق کردند تا از طریق یک کارگروه مشترک، گفتگوها را برای دستیابی به توافقی پیرامون «مدیریت آینده ناوبری در تنگه هرمز، خدمات ارائه‌شده و هزینه‌های مرتبط با آن بر اساس معیارهای بین‌المللی» ادامه دهند. این تفاهم شامل برگزاری گفتگو با سایر کشورهای ساحلی منطقه و طرف‌های ذی‌ربط نیز خواهد بود. در پایان، هر دو کشور بر تعهد خود جهت باز و امن نگه داشتن این آبراه حیاتی برای ناوبری بین‌المللی و تقویت ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.
@indypersian
😁19🗿64🤔2🤬1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️رسانه‌های ایران سه‌شنبه دوم تیرماه تصاویری منتشر کردند که نشان می‌دهد هم‌زمان با ورود هواپیمای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به حریم هوایی پاکستان، جنگنده‌های این کشور آن را تا اسلام‌آباد همراهی کردند.

پزشکیان روز سه‌شنبه دوم تیرماه با استقبال آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان، و شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور، وارد فرودگاه بین‌المللی اسلام‌آباد شد. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز پیش از پزشکیان و از مسقط وارد پاکستان شده بود.

این سفر در پی مذاکرات اخیر میان ایران و آمریکا در سوئیس انجام می‌شود؛ مذاکراتی که پاکستان همراه با قطر در میانجی‌گری آن نقش داشته است. حبیب‌الله عباسی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری، اعلام کرد یکی از اهداف این سفر، قدردانی از شهباز شریف به دلیل نقش او در میانجی‌گری میان تهران و واشینگتن است.

شهباز شریف و ژنرال عاصم منیر، فرمانده ستاد ارتش پاکستان، از هفته‌های میانی جنگ در اسفندماه گذشته در تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس، ازسرگیری مذاکرات و در نهایت دستیابی به تفاهم‌نامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا نقش‌آفرینی کرده‌اند. آمریکا و شماری از رهبران جهان نیز از اسلام‌آباد به دلیل کمک به کاهش تنش‌ها در این بحران قدردانی کرده‌اند.

@indypersian
😁27🤬138🥱4👍3🙈3🥴2🗿1
♦️خبرگزاری مهر سه‌شنبه دوم تیرماه گزارش داد قیمت انواع نان در تهران و ورامین افزایش یافته و در برخی موارد به حدود دو برابر نرخ‌های پیشین رسیده است. بر اساس این گزارش، قیمت‌های جدید از سوی استانداری ابلاغ شده و از امروز روی دستگاه‌های نانینو در نانوایی‌ها اعمال شده است.

بر اساس نرخ‌های تازه، قیمت نان لواش به دو هزار و ۷۰۰ تومان، بربری به ۱۰ هزار تومان و سنگک به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. محمدجواد کرمی، رئیس کارگروه آرد و نان اتاق اصناف ایران، نیز افزایش قیمت نان را تایید کرده است.

در ورامین نیز رئیس اتحادیه نانوایان از افزایش ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت نان خبر داد. بر این اساس، قیمت نان لواش از هزار و ۴۰۰ تومان به دو هزار و ۷۰۰ تومان، تافتون از دو هزار و ۳۰۰ تومان به چهار هزار و ۵۰۰ تومان، بربری از پنج هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان و سنگک از هفت هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

مسئولان صنفی افزایش هزینه‌های تولید، از جمله دستمزد کارگران، خمیرمایه، حمل‌ونقل و اجاره‌بها را دلیل این افزایش قیمت عنوان کرده‌اند. رئیس اتحادیه نانوایان ورامین نیز گفته است اصلاح قیمت‌ها با هدف ادامه فعالیت نانوایی‌ها و حفظ روند تولید و عرضه نان انجام شده است.

این افزایش قیمت در حالی اعمال شده است که نان از مهم‌ترین کالاهای مصرفی خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود و در برخی اقلام، نرخ‌های جدید نسبت به قیمت‌های قبلی نزدیک به دو برابر شده است.

@indypersian
🤬313🔥2👏2
♦️ علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، اظهارات جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر نقش داشتن واشنگتن و قطر در نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های آزادشده ایران را به‌طور قاطع رد کرد.

این موضع‌گیری پس از آن اتخاذ شد که ونس گفته بود دارایی‌های بلوکه‌شده‌ای که در پی مذاکرات جاری آزاد می‌شوند، تحت نظارت و تایید آمریکا و قطر تنها برای خرید کالاهای آمریکایی مصرف خواهند شد تا صرف حمایت از تروریسم نشوند.

بحرینی با رد این اظهارات و همسو با موضع سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفتگو با خبرنگاران در ژنو تاکید کرد: «ایران تنها کشوری است که درباره نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده خود تصمیم‌گیری خواهد کرد. من هرگونه ادعا مبنی بر نقش‌آفرینی یا اعمال نفوذ هر کشور دیگری در این تصمیم‌گیری‌ها و فرآیندها را کاملا رد می‌کنم.»
@indypersian
😁24🤬43🥱3👀2👨‍💻1
♦️ وزارت امور خارجه دانمارک روز سه‌شنبه، دوم تیرماه اعلام کرد که این کشور سفارت خود در تهران را پس از بیش از سه ماه تعطیلی به دلیل درگیری‌ها در خاورمیانه، بازگشایی کرده است.

دستگاه دیپلماسی دانمارک در بیانیه‌ای تصریح کرد: «با توجه به بهبود وضعیت امنیتی در ایران، سفارت این کشور در تهران درهای خود را بازگشایی می‌کند.» این وزارتخانه همچنین افزود که سفیر دانمارک در ایران از تاریخ ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) فعالیت خود را در ساختمان سفارت آغاز کرده است.

دانمارک در اسفندماه به دلیل شرایط امنیتی منطقه، دستور تعطیلی موقت سفارت خود را صادر کرده بود. هم‌زمان، سفارت ایتالیا در تهران نیز که وضعیتی مشابه داشت و بیش از سه ماه بسته بود، روز جمعه درهای خود را به روی مراجعان باز کرد.
@indypersian
🤬364👍4🥴4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه دوم تیرماه گفت اسرائیل باید به استقلال تسلیحاتی دست یابد و توانایی تولید داخلی سلاح و تجهیزات نظامی خود را گسترش دهد.

نتانیاهو در دیدار با افسران ذخیره ارتش با قدردانی از حمایت‌های آمریکا گفت: «من خواهان استقلال تسلیحاتی هستم.» او افزود: «ما به یک سامانه مستقل تولید تسلیحات نیاز داریم. باید تسلیحات خودمان را تولید کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد آینده و جایگاه این کشور در دهه‌های آینده به قدرت نظامی آن وابسته است و گفت: «باید از وابستگی رها شویم، قدرت بیشتری بسازیم، فناوری‌های بیشتری وارد کنیم و نسل‌های بیشتری از فرماندهان را آموزش دهیم.»

او همچنین گفت آنچه امروز در حال انجام است، تقویت هرچه بیشتر توانمندی‌های نظامی و فناوری اسرائیل برای تضمین آینده این کشور است.
@indypersian
👍56👏12❤‍🔥84😁4🤬1🙏1🥱1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️خبرگزاری فارس سه‌شنبه دوم تیرماه با انتشار ویدیویی از آتش‌سوزی در ارتفاعات کوهمره سرخی شیراز خبر داد. بر اساس این گزارش، بخش‌هایی از این منطقه دچار حریق شده است.

تا زمان انتشار این گزارش، علت وقوع آتش‌سوزی و میزان خسارت‌های احتمالی اعلام نشده است.

@indypersian
😢29🤬7🤔21😁1
⭕️اظهارات متفاوت ایران و آمریکا درباره پرونده هسته‌ای؛ بقایی: برنامه‌ای برای بازدید بازرسان آژانس نداریم


📌ترامپ بار دیگر تاکید کرد که «جمهوری اسلامی به‌طور کامل و تمام‌عیار با انجام بازرسی‌های هسته‌ای در بالاترین سطح برای آینده‌ای طولانی‌مدت موافقت کرده است»


♦️در حالی که مقام‌های آمریکایی از موافقت جمهوری اسلامی ایران با ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر می‌دهند، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، این موضوع را رد کرده است.

جی دی ونس، مذاکره‌کننده ارشد و معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه پس از پایان مذاکرات در سوییس گفت که تهران با بازگشت بازرسان آژانس موافقت کرده است. پس از آن، دونالد ترامپ هم اعلام کرد که حکومت ایران برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، به بازرسان آژانس اجازه بازرسی می‌دهد.

با این حال اسماعیل بقایی روز سه‌شنبه دوم تیرماه گفت که تهران برای بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده در جریان جنگ هیچ برنامه‌ای ندارد.

او در نشست خبری وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده درباره احتمال حضور بازرسان بین‌المللی در برخی مراکز هسته‌ای ایران گفت: «ما نه دیداری با رافائل گروسی داشته‌ایم و نه برای بازدید آژانس از سایت‌های آسیب‌دیده ناشی از جنگ برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد.»

پیش‌تر خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره موافقت تهران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحت ندارد و در مذاکرات سوئیس درباره این موضوع هیچ صحبتی نشده است.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال، نوشت که جمهوری اسلامی ایران «به‌طور کامل و تمام‌عیار» با بازرسی‌های هسته‌ای در بالاترین سطح برای آینده‌ای طولانی‌مدت موافقت کرده است.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
😁13🤬64🥱1
♦️خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام افغان که آگاهی مستقیمی از روند گفتگوها دارد، اعلام کرد که مقامات دولت طالبان روز سه‌شنبه دوم تیرماه، «مذاکراتی سازنده» با اتحادیه اروپا در بروکسل داشته‌اند.

این مقام افغان که به دلیل حساسیت این گفتگوها خواست نامش فاش نشود، گفت: «این نشست‌ها سازنده بود و این امیدواری وجود دارد که به تحولات مثبت منجر شود.» این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش و رایزنی برای بازگرداندن پناهجویان اخراجی (ردصلاحیت‌شده) به افغانستان هستند.

همزمان با حضور هیئت طالبان در بروکسل، کنشگران سازمان عفو بین‌الملل با حضور در مقر اتحادیه اروپا، پارچه‌نوشته‌هایی با عبارت‌های «شرم!» و «توافق با طالبان را متوقف کنید» را به نمایش در آوردند.

@indypersian
👍9😁5🤬43🤔2👏1😍1🗿1
♦️ ژوزف عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز سه‌شنبه دوم تیرماه، پیش از آغاز مذاکرات با مقامات اسرائیلی در واشنگتن تاکید کرد که دولت او به چیزی کمتر از عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از جنوب این کشور راضی نخواهد شد؛ منطقه‌ای به عمق تقریبی ۶ مایل (۱۰ کیلومتر) از مرز مشترک دو کشور که در حال حاضر تحت اشغال اسرائیل است.

عون اظهار داشت: «ما تاکید می‌کنیم که به چیزی کمتر از پایان اشغالگری اسرائیل در جنوب لبنان و رفع هرگونه قیمومیت خارجی تن نخواهیم داد.» این در حالی است که مقامات اسرائیل می‌گویند نیروهایشان تا زمان رفع کامل تهدیدات حزب‌الله در این «منطقه امنیتی» باقی خواهند ماند. این تنش‌ها در حالی است که تفاهم‌نامه هفته گذشته میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، خواهان «پایان دائمی عملیات نظامی در همه جبهه‌ها از جمله لبنان» است.

رئیس‌جمهوری لبنان با ابراز امیدواری نسبت به سرنوشت‌ساز بودن این دور از گفتگوها افزود: «هدف ما احیای کامل حاکمیت لبنان بر وجب به وجب خاک خود و گسترش اقتدار دولت است.» دولت عون هم‌زمان تحت فشار شدید آمریکا و اسرائیل برای خلع سلاح حزب‌الله قرار دارد.
@indypersian
🤬21😁13👍43🥰1🗿1😡1
⭕️یک دهه پس از «دیگر نمی‌توانم»؛ مسی به تنهایی بر قله جام جهانی ایستاد


📌مسی با هر دو گل آرژانتین در پیروزی دو بر هیچ برابر اتریش بار دیگر کتاب رکوردهای فوتبال را بازنویسی کرد


♦️ لیونل مسی سال ۲۰۱۶ پس از شکست آرژانتین از شیلی در فینال کوپا آمریکا، مسابقه‌ای که در آن ضربه پنالتی خود را از دست داد و آرژانتین برای چهارمین بار در طول ۹ سال در یک فینال بزرگ ناکام ماند، از فوتبال ملی خداحافظی کرد چون احساس کرد دیگر توان تحمل این ناکامی‌ها را ندارد. مسی آن زمان گفت: «برای من، کار با تیم ملی تمام شده است. هر کاری از دستم برمی‌آمد انجام دادم، اما قهرمان نشدن واقعا دردناک است.»

آن روز تصور اینکه مسی ۱۰ سال بعد، تنها دو روز مانده به تولد ۳۹ سالگی‌اش، نه‌تنها همچنان برای تیم ملی آرژانتین، قهرمان فعلی جهان، بازی کند، بلکه به بهترین گلزن تاریخ جام جهانی نیز تبدیل شود، به ذهن کسی خطور نمی‌کرد، اما تصمیم او برای انصراف از آن بازنشستگی، آغازگر دوره‌ای درخشان از موفقیت برای او و کشورش شد.

آرژانتین پس از آن، دو دوره اخیر کوپا آمریکا را فتح کرد و سال ۲۰۲۲ نیز مسی به‌عنوان کاپیتان، این تیم را به قهرمانی جهان رساند. در جام جهانی قطر او هفت گل به ثمر رساندــ از جمله دو گل در دیدار نهایی‌ــ و آرژانتین را برای سومین بار و نخستین بار از سال ۱۹۸۶، قهرمان جهان کرد.

روز دوشنبه اول تیر ۱۴۰۵، دقیقا ۴۰ سال پس از آن روزی که دیه‌گو مارادونا با دو گل خود، زمینه پیروزی دو بر یک آرژانتین مقابل انگلستان را در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ فراهم کرد، مسی صفحات کتاب رکوردهای فوتبال را از نوشت و هر دو گل پیروزی دو بر هیچ برابر اتریش را به ثمر رساند.

به تعبیر استیو باور، گزارشگر سرویس جهانی بی‌بی‌سی، این مسابقه «یک لحظه جاودانه دیگر از مسی» بود.

مسی پس از مسابقه گفت: «از بازی کردن و بودن در زمین لذت می‌برم. ما هم از دیدن شادی مردم لذت می‌بریم و خوشحالیم که می‌توانیم چنین خوشحالی را به آن‌ها هدیه‌ بدهیم»



بیشتر بخوانید...

@indypersian
23🥴3
⭕️نام‌هایی که ماه‌ها پنهان ماندند؛ هویت چهار جان‌باخته دیگر اعتراضات ملی مشخص شد


📌خانواده‌های محسن رمضانی، تقی انصاری، باربد طهرانی و محمد مقصودفر پس از ماه‌ها سکوت و فشار امنیتی، برای نخستین بار جزئیاتی از زندگی و کشته شدن عزیزانشان را روایت کردند


♦️۱۶۶ روز پس از اعتراضات ملی ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۴ در ایران، همچنان نام جان‌باختگان جدیدی از گوشه‌وکنار ایران آشکار می‌شود؛ معترضانی که خانواده‌هایشان به دلیل فشارهای امنیتی، تهدیدهای مکرر نهادهای اطلاعاتی، نگرانی از بازداشت دیگر اعضای خانواده و همچنین قطع و اختلال مداوم در اینترنت، تاکنون امکان روایت سرنوشت عزیزان خود را نداشته‌اند.

اکنون اعضای خانواده چهار تن از جان‌باختگان اعتراضات دی‌ماه برای نخستین بار در گفتگو با ایندیپندنت فارسی، از زندگی، نحوه کشته شدن و ماه‌ها فشار پس از مرگ عزیزانشان سخن گفته‌اند؛ روایت‌هایی از اصفهان، تهران و پاسارگاد که از هزینه سنگینی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی در جریان اعتراضات پرداختند، تصویری واضح‌تر ارائه می‌دهد.

محسن رمضانی، کارآفرینی که «خونش را رنگین‌تر از دیگران نمی‌دانست»

محسن رمضانی، مهندس ساختمان و کارآفرین ۳۶ ساله اهل چمگردان اصفهان، یکی از این جان‌باختگان است. اعضای خانواده او می‌گویند محسن یک دختر ۱۰ ساله داشت و در سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود برای ده‌ها نفر شغل ایجاد کرده بود.

به گفته خانواده‌اش، او در میان آشنایان به کمک به نیازمندان و حمایت از افراد کم‌برخوردار شناخته می‌شد و تنها چند ماه پیش از کشته شدن، مبلغ قابل‌توجهی به یک مرکز نگهداری افراد تحت پوشش بهزیستی کمک کرده بود.

نزدیکان محسن او را فردی شاد، خوش‌سفر، خانواده‌دوست و عاشق زندگی توصیف می‌کنند و می‌گویند او همواره از مسئولیت اجتماعی و دفاع از مردم سخن می‌گفت و بارها به اطرافیانش گفته بود که «خون من رنگین‌تر از بقیه مردم نیست».

محسن رمضانی روز ۱۸ دی‌ماه در چمگردان اصفهان هدف شلیک مستقیم قرار گرفت و جان باخت. اعضای خانواده‌اش می‌گویند پس از مرگ او، نه‌تنها خانواده بلکه بخش بزرگی از جامعه محلی نیز یکی از تکیه‌گاه‌هایش را از دست داد.

یکی از اعضای خانواده می‌گوید: «محسن ستون خانواده ما بود. از وقتی رفت، انگار ستون اصلی خانه فرو ریخت.»

تقی انصاری، جوانی که برای کمک به زخمی‌ها برگشت

تقی انصاری، متولد ۱۰ فروردین ۱۳۷۶ و ساکن قلعه‌حسن‌خان تهران، دیگر جان‌باخته‌ای است که نامش تاکنون رسانه‌ای نشده بود.

اعضای خانواده او می‌گویند تقی جوانی زحمتکش و مهربان بود و از راه حمل‌ونقل بار با خودرو امرار معاش می‌کرد. به گفته آنان، او شخصیتی آرام داشت و همواره برای کمک به دیگران پیش‌قدم می‌شد.

خانواده تقی روایت می‌کنند که او در روزهای اعتراضات که در خیابان بود، شاهد زخمی شدن دو نفر از معترضان شد. در حالی که برخی از دوستانش از او خواسته بودند محل را ترک کند و جانش را نجات دهد، تصمیم گرفت برای کمک به زخمی‌ها بماند.

به گفته اعضای خانواده، تقی در پاسخ به دوستانش گفته بود که این افراد خانواده دارند و کسانی چشم‌انتظار بازگشت آنان‌اند، اما لحظاتی بعد ماموران با گلوله جنگی به سرش شلیک کردند و او در همان محل جان باخت.

برای نزدیکان تقی، آنچه بیش از هر چیز در ذهن مانده، نه فقط نحوه کشته شدن او، بلکه تصمیم آخرش است؛ تصمیم برای کمک به دیگران در شرایطی که می‌توانست مانند بسیاری از افراد دیگر، از محل دور شود و جانش را نجات دهد.



بیشتر بخوانید...
🖌 امیرحسین میراسماعیلی
@indypersian
😭42💔2917🫡5🤬1😢1
♦️ ژوزف عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز سه‌شنبه دوم تیرماه، تماس تلفنی مشترکی از سوی جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و مارکو روبیو، وزیر امور خارجه این کشور دریافت کرد که طی آن آخرین تحولات لبنان و مرحله پس از نشست‌های سوئیس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ونس و روبیو در این گفتگو بر حمایت واشنگتن از مواضع رئیس‌جمهوری و دولت لبنان برای بسط اقتدار دولت مشروع و تقویت حاکمیت ملی بر تمام اراضی این کشور، صرفا از طریق ارتش و نیروهای امنیتی، تاکید کردند. مقامات آمریکایی همچنین بر پیگیری اجرای توافقات سوئیس، از جمله تشکیل یک «کمیته مشترک سه‌جانبه» متشکل از ایالات متحده، لبنان و جمهوری اسلامی ایران جهت تثبیت آتش‌بس در لبنان و نظارت بر اجرای اقدامات مرتبط با آن تاکید کرده و یادآور شدند که ترتیبات اجرایی و نحوه ساختار این کمیته در حال بررسی است.

رئیس‌جمهور عون نیز با قدردانی از توجه ایالات متحده به پایان دادن به جنگ، تاکید کرد که دولت لبنان تنها نهاد مسئول برای حفظ حاکمیت ملی، کرامت و امنیت شهروندان است.
@indypersian
🤬1412👍4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کرد دولت او برنامه‌ای محرمانه برای خرید و انتقال ده‌ها هزار گیرنده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران آغاز کرده بود تا معترضان در زمان قطع اینترنت بتوانند ارتباطات خود را حفظ کنند.

بنت در «نشست بین‌المللی سیاست‌گذاری سندیکای خبری یهودیان» در اورشلیم گفت: «هر بار که اعتراضی رخ می‌دهد، اینترنت را قطع می‌کنند و هیچ ارتباطی باقی نمی‌ماند.» او افزود دولتش فرایند خرید و انتقال مخفیانه ده‌ها هزار گیرنده استارلینک به داخل ایران را آغاز کرده بود تا امکان دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی حفظ شود و معترضان بتوانند فعالیت‌های خود را هماهنگ کنند.

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل همچنین مدعی شد این طرح پس از پایان دوره مسئولیت او متوقف شده است. بنت با انتقاد از دولت بنیامین نتانیاهو گفت به همین دلیل در زمان آغاز اعتراضات، زیرساخت مورد نظر در داخل ایران وجود نداشت.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل و شرکت اسپیس‌ایکس، مالک شبکه استارلینک، تاکنون به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند. استارلینک که متعلق به ایلان ماسک است، پیش‌تر از فعال شدن خدمات خود در ایران خبر داده بود.

نفتالی بنت، سیاستمدار راست‌گرای اسرائیلی، از خرداد ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ نخست‌وزیر این کشور بود. او پیش از رسیدن به مقام نخست‌وزیری، در دولت‌های مختلف اسرائیل سمت‌هایی از جمله وزارت آموزش و وزارت دفاع را بر عهده داشت.

@indypersian
👍2712🤔9😁2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ دستگاه قضایی عراق روز سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کرد که در پرونده فساد مالی یکی از مقامات ارشد نفتی که اخیرا بازداشت شده است، بیش از ۸۵ میلیون دلار دارایی را توقیف کرده که بخشی از این پول نقد زیر زمین پنهان شده بود.

ماه گذشته، مقامات عراقی عدنان الجمیلی، معاون وزیر نفت در امور پالایش را در استان صلاح‌الدین بازداشت کردند. شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد مجموع مبالغ کشف‌شده از زمان بازداشت او اکنون از ۹۸ میلیارد دینار (معادل ۷۴ میلیون دلار) به همراه ۱۱ میلیون دلار پول نقد فراتر رفته است. تحقیقات درباره اتلاف سرمایه در پروژه‌ها، تنها در روز سه‌شنبه به توقیف ۶۷ میلیارد دینار و یک میلیون دلار دیگر منجر شد.

بخشی از این لیره‌ها و دلارها در خانه‌ها پنهان شده و مابقی در عمق چهار متری زمین دفن شده بودند که با تجهیزات ویژه بیرون کشیده شدند. مقامات پیش‌تر ۷۰ ملک و ۲۱ خودرو را نیز در این پرونده مصادره کرده بودند. علی الزیدی، نخست‌وزیر جدید عراق، مانند اسلاف خود وعده مبارزه با فساد ساختاری در نهادهای دولتی را داده است.
@indypersian
😱169🤯8🤬5👍4🗿1
♦️ سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و دولت عمان روز سه‌شنبه دوم تیرماه اعلام کردند که طرحی را برای کمک به هدایت و خروج صدها کشتی از تنگه هرمز آغاز کرده‌اند. این شناورها با حدود ۱۱ هزار دریانورد، از ماه‌ها پیش و در پی توقف بیشتر ترددها در این تنگه به دلیل جنگ، در خلیج فارس گرفتار شده‌اند.

آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، در بیانیه‌ای گفت: «این عملیات گسترده با همکاری نزدیک ایران، عمان، سایر کشورهای ساحلی منطقه، ایالات متحده و فعالان صنعت دریانوردی انجام خواهد شد.» او همچنین افزود: «ما تضمین‌های امنیتی لازم را دریافت کرده‌ایم.»

هم‌زمان، وزارت دفاع عمان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مسیرهای امنی برای حرکت این شناورها تعیین شده است و «با تک‌تک کشتی‌ها به صورت مجزا تماس گرفته خواهد شد تا دستورالعمل‌های بعدی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.» با این حال، در این بیانیه‌ها به مدت‌زمان مورد نیاز برای رفع کامل این گره ترافیکی و تخلیه کشتی‌ها اشاره‌ای نشده است.
@indypersian
🤬103