Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
چرا رژیم در اوج بحرانهای داخلی و خارجی به سرکوب بیشتر روی میآورد؟
آیا این نشانه ضعف است یا تلاش برای مهار اعتراضات؟
گفتگو با دکتر سینا دشتی
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر جرج بوش در اقیانوس هند و در محدوده منطقه عملیات این فرماندهی حضور دارد.
این اعلام، نشانهای از ادامه آرایش نظامی آمریکا در منطقه و حفظ آمادگی عملیاتی در یکی از حساسترین آبراههای راهبردی جهان است.
پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۵
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 سنتکام با پخش ویدیویی اعلام کرد صبح امروز تفنگداران دریایی این کشور نفتکش M/T Majestic که حامل نفت ایران بود در اقیانوس هند توقیف کرده است.
پنجشنبه ۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۵
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
پنجشنبه ۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۵
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 من سرنگون نشدم، پس پیروز هستم!
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۵
تحلیلی بر منطق بقا و واقعیت بحران در ساختار قدرت حاکم بر ایران
در تحلیل تحولات سیاسی و نظامی، یکی از خطاهای رایج در ارزیابی قدرت، تقلیل مفهوم «پیروزی» به صرف «بقای فیزیکی» است. در شرایط کنونی، میتوان دید که رژیم بحران زده ایران تلاش دارد با تکیه بر همین منطق سادهسازیشده، این گزاره را القا کند که «چون سرنگون نشدهایم، پس پیروزیم».
این روایت، بیش از آنکه یک واقعیت عینی باشد، یک ابزار روانی- سیاسی برای حفظ انسجام نیروهای درونی، بهویژه بدنههای امنیتی و نظامی و سپاه پاسداران و بسیجیان روحیه باخته است.
از منظر تحلیلی، این نوع روایتسازی را میتوان در چارچوب «مدیریت بحران از طریق بازتعریف شکست» بررسی کرد. به بیان سادهتر، هنگامی که یک نظام سیاسی در موقعیت رژیم ایران با مجموعهای از بحرانهای همزمان و انباشته شده مواجه میشود، تلاش میکند معیارهای سنجش موفقیت را تغییر دهد. در اینجا، به جای ارزیابی هزینهها، خسارات و از دست رفتن ظرفیتها، صرف ادامه حیات بهعنوان «دستاورد» معرفی میشود....
👈بیشتر بخوانید
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۵
تحلیلی بر منطق بقا و واقعیت بحران در ساختار قدرت حاکم بر ایران
در تحلیل تحولات سیاسی و نظامی، یکی از خطاهای رایج در ارزیابی قدرت، تقلیل مفهوم «پیروزی» به صرف «بقای فیزیکی» است. در شرایط کنونی، میتوان دید که رژیم بحران زده ایران تلاش دارد با تکیه بر همین منطق سادهسازیشده، این گزاره را القا کند که «چون سرنگون نشدهایم، پس پیروزیم».
این روایت، بیش از آنکه یک واقعیت عینی باشد، یک ابزار روانی- سیاسی برای حفظ انسجام نیروهای درونی، بهویژه بدنههای امنیتی و نظامی و سپاه پاسداران و بسیجیان روحیه باخته است.
از منظر تحلیلی، این نوع روایتسازی را میتوان در چارچوب «مدیریت بحران از طریق بازتعریف شکست» بررسی کرد. به بیان سادهتر، هنگامی که یک نظام سیاسی در موقعیت رژیم ایران با مجموعهای از بحرانهای همزمان و انباشته شده مواجه میشود، تلاش میکند معیارهای سنجش موفقیت را تغییر دهد. در اینجا، به جای ارزیابی هزینهها، خسارات و از دست رفتن ظرفیتها، صرف ادامه حیات بهعنوان «دستاورد» معرفی میشود....
👈بیشتر بخوانید
ایران آزادی
من سرنگون نشدم، پس پیروز هستم! - ایران آزادی
رژیم بحران زده ایران تلاش دارد با تکیه بر همین منطق سادهسازیشده، این گزاره را القا کند که «چون سرنگون نشدهایم، پس پیروزیم».
🔻 به گزارش خبرگزاری د.پ.آ آلمان، وزیر خارجهٔ این کشور که به ایرلند سفر کرده درباره سفر بچهٔ شاه به برلین گفت: دیدار یا گفتگو با وی کار دولت نیست.
🔻 یوهان وادفول وزیر خارجه آلمان در پاسخ به پرسش خبرنگاران که چرا هیچ عضو دولت آلمان با این شخص دیدار نخواهد کرد، خاطرنشان کرد که پهلوی بهعنوان یک شخص خصوصی به آلمان میآید و گفتگو با چنین شخصی کار دولت آلمان نیست.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔻 کانسا ازدمیر، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب چپ در مجلس فدرال آلمان نوشت: به پهلوی مشروعیت ندهید – نه به بازگشت به سلطنت. بازگشت به ساختارهای سلطنتی یک عقبگرد خواهد بود.
🔻 وی افزود: بنا به گزارش رسانهها رضا پهلوی میخواهد با تعدادی از نمایندگان مجلس دیدار کند. این امری بسیار مسألهساز است. پهلوی خود را از میراث استبدادی دیکتاتوری شاه جدا نکرده و اظهارات ضدکردی اخیر او که توجهات را جلب کرده نیز نشان میدهد که پسر شاه یک دموکرات معتبر نیست.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔻 تلویزیون ز.د.اف در اخبار شامگاهی ۲ اردیبهشت گفت: همزمان با سفر رضا پهلوی به آلمان، چندین سیاستمدار از حزب دموکراتمسیحی/سوسیال مسیحی، حزب چپ و حزب سبزها از پهلوی فاصله گرفتند.
🔻 سناتور فلور بادنبرگ از حزب دموکراتمسیحی برلین به روزنامه تاگس اشپیگل گفت: خانواده پهلوی نماینده یک سیستم اقتدارگرا از قبل از سال ۱۹۷۹ هستند. پدرش مخالفان سیاسی را مورد آزار و اذیت، شکنجه و قتل قرار داده بود. آزادی مطبوعات و قوه قضاییه مستقل وجود نداشت. پهلوی هنوز بهطور واضح از این موضوع فاصله نگرفته است.
🔻 ز.د.اف میافزاید: پدر پهلوی که در سال ۱۹۷۹ بهعنوان شاه سرنگون شد، از ایران فرار کرد. بهگفته سخنگوی دولت، استفان کورنلیوس، نمایندگان دولت آلمان در سفر پهلوی به برلین، او را به حضور نخواهند پذیرفت.
🔻 یوهان وادفول، وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ایرلندی خود، در دوبلین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا هیچ مقام دولتی با رضا پهلوی دیدار نمیکند، افزود: «انجام چنین گفتگوهایی کار دولت آلمان نیست».
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
#ارسالی
🔴تاریخ: ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵
بروجن - وضعیت اقتصادی مردم
شهر سوت و کورشده و همه ناراحت هستند.گرونی بیداد میکند. تخم مرغ کیلویی ۱۸۰ سنگک دونه ای ۵۰
مردم فعلا جرات ندارند زیاد علنی صحبت کنند ولی همه آتیش زیرخاکسترهستند.
📡 @IranAzadie
#ارسالی
🔴تاریخ: ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵
تهران :وضعیت فاجعه بار اقتصادی
دیگه کارد به استخوان رسیده، من که اینجا تو قلب بازارم دارم میبینم چطوری رفیقام که سی سال کاسب بودن یکییکی دارن کرکرهها را پایین کشیده و ورشکست شدند ، چون دیگه کسی پولی نداره که بخواد خرید کنه. همهچی از نون و گوشت بگیر تا اجاره مغازه چند برابر شده ولی دخلها صفرهست.
از آن طرف هم که کلاً از دنیا قطع شدیم، برای یک اینترنتِ داغون که فقط چهار تا کلمه متن جابهجا کنه، مجبوریم ماهی یکی دو میلیون پول فیلترشکن بدهیم که اونهم اکثر مواقع قطعِ ووصله. یعنی رسماً گیر افتادیم توی یک قفسی که نه میگذارن نون دربیاریم، نه میگذارن صدامون را به کسی برسانیم. توی شهر خودمان غریبه شدیم و داریم ذره ذره زیر بار این فشارهای میلیونی آب میشویم.
📡 @IranAzadie
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آدرس منابع خبری ایران آزادی و راههای ارتباطی با ما را به اشتراک میگذاریم
برای اتحاد و تشکل مشتاقان تحقق آرمان آزادی
https://t.me/IranAzadie
https://t.me/conference96
https://t.me/TV_IranAzadi
https://www.instagram.com/iranazadie
https://www.instagram.com/iranazad_tv/
https://www.instagram.com/iranazadinews/
@iranazadi1395
@IranAzad_TV
https://www.youtube.com/@IranAzadiNews
https://www.youtube.com/@iranazaditv/featured
https://www.facebook.com/iranazadi.tv1400/
https://soundcloud.com/iranazadi/popular-tracks
https://iranfreedom.net
+17077023860
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤1
🔻 انتقال ناگهانی و خشونتبار ۷زندانی سیاسی از اوین به واحد ۳ زندان قزلحصار
🔻 همزمان ۳زندانی سیاسی دیگر ابوالفضل رهبر، امید رهبر و فرشید دولتیاری نیز از فشافویه به قزلحصار منتقل شدند.
🔻 اتهام این ۳نفر عضویت در سازمان مجاهدین خلق است.
🔻 دژخیمان قضاییه جلادان روز دوشنبه ۲۴فروردین ۱۴۰۵، هفت تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۷ اوین از جمله میریوسف یونسی متولد ۱۳۳۴ (۷۱ساله) را با خشونت و وحشیگری به سلولهای انفرادی واحد ۳ زندان قزلحصار منتقل کردند.
🔻 یکی دیگر از زندانیان منتقل شده از اوین مهدی وفایی ۴۰ساله است که در خرداد ۱۴۰۱ دستگیر و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در سازمان مجاهدین به ۶سال حبس محکوم شده بود.
🔻 شیوا اسماعیلی، مادر مهدی وفایی از زندانیان سیاسی محبوس در بند زنان اوین است که از اسفند ۱۴۰۱ در تهران دستگیر و به ۱۰سال حبس محکوم شده است.
🔻 دژخیمان اوین ۷زندانی را با دستبند، پابند و چشمبند منتقل کردند، قبل از حرکت سرهای آنها را تراشیدند و آنها را با شلنگ آب مورد ضرب و شتم قرار دادند و مجروح کردند.
🔻 مقاومت ایران خواهان بازدید گزارشگر ویژه و هیأت حقیقتیاب بینالمللی از محل نگهداری این زندانیان و اطلاع از وضعیت آنها و علت انتقال به این قتلگاه شناختهشده است.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 به یاد دکتر کاظم رجوی؛ مردی که تاریخ حقوق بشر را با خون خود نوشت!
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۵
۳۵سال پیش درچنین روزی در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹، دکتر کاظم رجوی، استاد برجسته حقوق بینالملل و فعال سرشناس حقوق بشرو برادر رهبر مقاومت ایران در حومه ژنو سوئیس توسط عوامل تروریستی رژیم ایران به شهادت رسید. این ترور، که به دستور مستقیم سران رژیم ایران و توسط مأموران اعزامی آن انجام شد، یکی از برجستهترین نمونههای تروریسم دولتی رژیم ایران در خاک اروپا به شمار میرود
زندگی و تحصیلات
کاظم رجوی در ۲۹ بهمن ۱۳۱۲ در مشهد متولد شد. پس از اخذ دیپلم، به مدت دو سال به معلمی پرداخت و در سال ۱۳۳۳ در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد. او سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و موفق به اخذ شش دکترا در رشتههای مختلف حقوق، اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاههای فرانسه و سوئیس شد. رجوی در دانشگاههای مختلفی از جمله انستیتوی عالی حقوق بینالملل دانشگاه ژنو تدریس کرد و به عنوان یکی از چهرههای برجسته حقوق بینالملل شناخته شد. دکتر کاظم رجوی در زمان دیکتاتوری پهلوی برای نجات جان برادرش مسعود رجوی از اعدام تلاشهای گستردهای را آغاز و با اقدامات خود مانع اجرای حکم اعدام وی شد....
👈بیشتر بخوانید
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۵
۳۵سال پیش درچنین روزی در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹، دکتر کاظم رجوی، استاد برجسته حقوق بینالملل و فعال سرشناس حقوق بشرو برادر رهبر مقاومت ایران در حومه ژنو سوئیس توسط عوامل تروریستی رژیم ایران به شهادت رسید. این ترور، که به دستور مستقیم سران رژیم ایران و توسط مأموران اعزامی آن انجام شد، یکی از برجستهترین نمونههای تروریسم دولتی رژیم ایران در خاک اروپا به شمار میرود
زندگی و تحصیلات
کاظم رجوی در ۲۹ بهمن ۱۳۱۲ در مشهد متولد شد. پس از اخذ دیپلم، به مدت دو سال به معلمی پرداخت و در سال ۱۳۳۳ در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد. او سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و موفق به اخذ شش دکترا در رشتههای مختلف حقوق، اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاههای فرانسه و سوئیس شد. رجوی در دانشگاههای مختلفی از جمله انستیتوی عالی حقوق بینالملل دانشگاه ژنو تدریس کرد و به عنوان یکی از چهرههای برجسته حقوق بینالملل شناخته شد. دکتر کاظم رجوی در زمان دیکتاتوری پهلوی برای نجات جان برادرش مسعود رجوی از اعدام تلاشهای گستردهای را آغاز و با اقدامات خود مانع اجرای حکم اعدام وی شد....
👈بیشتر بخوانید
ایران آزادی
به یاد دکتر کاظم رجوی؛ مردی که تاریخ حقوق بشر را با خون خود نوشت! - ایران آزادی
در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹، دکتر کاظم رجوی، استاد برجسته حقوق بینالملل و فعال سرشناس حقوق بشر، در حومه ژنو سوئیس توسط عوامل تروریستی رژیم
❤1
🔴 آتش جنگ با آموزش و پرورش کودکان ایران چه کرده است؟
♦️ بحران نظام آموزش و پرورش در سایه تنشهای نظامی و سوءمدیریت حاکمیت ملایان
تعطیلیهای پیاپی مدارس و سایه سنگین جنگ خامنهایساخته، رمقی برای نظام آموزشی کشور باقی نگذاشته است. این وضعیت بحرانی، کیفیت یادگیری را بهویژه در مقطع ابتدایی و میان کلاساولیها به شدت کاهش داده است. شرایط فعلی نهتنها آینده تحصیلی را مخدوش میکند، بلکه چالشهای بسیاری برای والدین ایجاد کرده است. آتش جنگ شوم اخیر که برخاسته از جاهطلبیهای حاکمیت ملایان است، دامن دانشآموزان را گرفت. آنها اکنون از ابتداییترین حق خود یعنی حق تحصیل متداول محروم شدهاند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که فعلاً برنامهای برای آموزش حضوری ندارند.
شکست جایگزینهای مجازی و بحران زیرساختی در آموزش و پرورش
در وضعیت کنونی، ضرورت وجود امکانهای جایگزین برای کلاسهای درسی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. راهکارهایی مانند کلاسهای مجازی، مدرسههای تلویزیونی و درسنامههای فیزیکی از جمله این موارد هستند. هرچند وزارت آموزش و پرورش ادعا میکند این مسیرها را اجرا کرده، اما واقعیت میدانی چیز دیگری است. گفتگو با خانوادهها و فعالان آموزشی نشان میدهد این گزینهها کیفیت لازم را فراهم نکردهاند. کمبود سرورهای اینترنتی، ورود به سامانه «شاد» را به امری بسیار دشوار تبدیل کرده است. همچنین هزینه بالا و محدودیت زمانی، کارایی مدرسه تلویزیونی را به شدت کاهش داده است.
آموزش دروس توسط والدینی که تخصص تدریس ندارند، تقریباً امری نشدنی و غیرممکن محسوب میشود. والدین شاید بتوانند بر تکالیف نظارت کنند، اما توانایی انتقال مفاهیم آموزشی را به فرزندان خود ندارند. این مشکل برای دانشآموزان کلاس اولی که در آغاز راه تحصیل هستند، بسیار جدیتر است. مدیر یک مدرسه پسرانه میگوید از زمان نفوذ آموزش مجازی به نظام آموزش و پرورش، فایدهای ندیده است. او معتقد است با روشهای فعلی، مفهوم واقعی درس خواندن و آموزش کاملاً تهی شده است. به باور وی، جنبه پرورشی دانشآموزان نیز در این میان به طور کامل رها شده است.
👈 اینجا بخوانید
♦️ بحران نظام آموزش و پرورش در سایه تنشهای نظامی و سوءمدیریت حاکمیت ملایان
تعطیلیهای پیاپی مدارس و سایه سنگین جنگ خامنهایساخته، رمقی برای نظام آموزشی کشور باقی نگذاشته است. این وضعیت بحرانی، کیفیت یادگیری را بهویژه در مقطع ابتدایی و میان کلاساولیها به شدت کاهش داده است. شرایط فعلی نهتنها آینده تحصیلی را مخدوش میکند، بلکه چالشهای بسیاری برای والدین ایجاد کرده است. آتش جنگ شوم اخیر که برخاسته از جاهطلبیهای حاکمیت ملایان است، دامن دانشآموزان را گرفت. آنها اکنون از ابتداییترین حق خود یعنی حق تحصیل متداول محروم شدهاند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که فعلاً برنامهای برای آموزش حضوری ندارند.
شکست جایگزینهای مجازی و بحران زیرساختی در آموزش و پرورش
در وضعیت کنونی، ضرورت وجود امکانهای جایگزین برای کلاسهای درسی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. راهکارهایی مانند کلاسهای مجازی، مدرسههای تلویزیونی و درسنامههای فیزیکی از جمله این موارد هستند. هرچند وزارت آموزش و پرورش ادعا میکند این مسیرها را اجرا کرده، اما واقعیت میدانی چیز دیگری است. گفتگو با خانوادهها و فعالان آموزشی نشان میدهد این گزینهها کیفیت لازم را فراهم نکردهاند. کمبود سرورهای اینترنتی، ورود به سامانه «شاد» را به امری بسیار دشوار تبدیل کرده است. همچنین هزینه بالا و محدودیت زمانی، کارایی مدرسه تلویزیونی را به شدت کاهش داده است.
آموزش دروس توسط والدینی که تخصص تدریس ندارند، تقریباً امری نشدنی و غیرممکن محسوب میشود. والدین شاید بتوانند بر تکالیف نظارت کنند، اما توانایی انتقال مفاهیم آموزشی را به فرزندان خود ندارند. این مشکل برای دانشآموزان کلاس اولی که در آغاز راه تحصیل هستند، بسیار جدیتر است. مدیر یک مدرسه پسرانه میگوید از زمان نفوذ آموزش مجازی به نظام آموزش و پرورش، فایدهای ندیده است. او معتقد است با روشهای فعلی، مفهوم واقعی درس خواندن و آموزش کاملاً تهی شده است. به باور وی، جنبه پرورشی دانشآموزان نیز در این میان به طور کامل رها شده است.
👈 اینجا بخوانید
ایران آزادی
آتش جنگ با آموزش و پرورش کودکان ایران چه کرده است؟ - ایران آزادی
آنها اکنون از ابتداییترین حق خود یعنی حق تحصیل متداول محروم شدهاند. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که فعلاً برنامهای برای آموزش
🔴 جنگ با زندگی کارگران ایران چه کرده است؟
♦️ مسکنسازان بیمسکن؛ چگونه جنگ و رکود معیشت کارگران ساختمانی را «له» کرد؟
نوشتن در مورد قشری که ستونهای شهر را برپا میکنند اما خود سرپناهی ندارند، مسئولیت سنگینی است. در جغرافیای اقتصادی ایران، کارگران ساختمانی همواره در لبه پرتگاه قرار داشتهاند؛ اما جنگ اخیر در پایان سال ۱۴۰۴ و فروردین ۱۴۰۵، این قشر را به قعر درهای از فقر و بلاتکلیفی سوق داده است. طبق آمارهای رسمی و گزارشهای میدانی، جنگ و پیامدهای جانبی آن اکنون زندگی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار کارگری را به کلی فلج کرده است. این ارتش بزرگ کار، نه تنها با رکود مزمن مسکن دستوپنجه نرم میکند، بلکه اکنون زیر آوار هزینههای کمرشکن زندگی، تنها مانده است.
توقف چرخهای ساختوساز در غبار جنگ
بخش ساختمان در ایران مدتی است که از رمق افتاده است. بر اساس گزارشهای وزارت راه و شهرسازی، در حالی که کشور سالانه به حداقل یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد، میزان ساختوساز در سالهای اخیر به زحمت به یکسوم این رقم رسیده بود. اما اکنون با وقوع درگیریهای نظامی، این رکود به یک توقف کامل تبدیل شده است.
اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی، تصویری تکاندهنده از این سقوط ارائه میدهد: «در حالی که بین سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ سالانه حدود ۱۱۰ میلیون مترمربع واحد مسکونی ساخته میشد، این میزان در سال گذشته به ۶۵ میلیون مترمربع کاهش یافت و اکنون با آغاز بحران نظامی، میزان ساختوساز تنها به ۲۰ درصد سال گذشته رسیده است.» این یعنی توقف تقریباً کامل معیشت برای کارگران.
👈 اینجا بخوانید
♦️ مسکنسازان بیمسکن؛ چگونه جنگ و رکود معیشت کارگران ساختمانی را «له» کرد؟
نوشتن در مورد قشری که ستونهای شهر را برپا میکنند اما خود سرپناهی ندارند، مسئولیت سنگینی است. در جغرافیای اقتصادی ایران، کارگران ساختمانی همواره در لبه پرتگاه قرار داشتهاند؛ اما جنگ اخیر در پایان سال ۱۴۰۴ و فروردین ۱۴۰۵، این قشر را به قعر درهای از فقر و بلاتکلیفی سوق داده است. طبق آمارهای رسمی و گزارشهای میدانی، جنگ و پیامدهای جانبی آن اکنون زندگی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار کارگری را به کلی فلج کرده است. این ارتش بزرگ کار، نه تنها با رکود مزمن مسکن دستوپنجه نرم میکند، بلکه اکنون زیر آوار هزینههای کمرشکن زندگی، تنها مانده است.
توقف چرخهای ساختوساز در غبار جنگ
بخش ساختمان در ایران مدتی است که از رمق افتاده است. بر اساس گزارشهای وزارت راه و شهرسازی، در حالی که کشور سالانه به حداقل یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد، میزان ساختوساز در سالهای اخیر به زحمت به یکسوم این رقم رسیده بود. اما اکنون با وقوع درگیریهای نظامی، این رکود به یک توقف کامل تبدیل شده است.
اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی، تصویری تکاندهنده از این سقوط ارائه میدهد: «در حالی که بین سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ سالانه حدود ۱۱۰ میلیون مترمربع واحد مسکونی ساخته میشد، این میزان در سال گذشته به ۶۵ میلیون مترمربع کاهش یافت و اکنون با آغاز بحران نظامی، میزان ساختوساز تنها به ۲۰ درصد سال گذشته رسیده است.» این یعنی توقف تقریباً کامل معیشت برای کارگران.
👈 اینجا بخوانید
ایران آزادی
جنگ با زندگی کارگران ایران چه کرده است؟ - ایران آزادی
نوشتن در مورد قشری که ستونهای شهر را برپا میکنند اما خود سرپناهی ندارند، مسئولیت سنگینی است. در جغرافیای اقتصادی ایران، کارگران ساختمانی