ایران آزادی 🎋
11.9K subscribers
114K photos
132K videos
4.46K files
80.9K links
انجمن ایران آزادی رسانه‌یی برای تحقق آزادی، دموکراسی و برابری
لینک‌ها:
تلویزیون ایران آزادی
https://t.me/TV_IranAzadi
🌐 سایت ما
https://www.instagram.com/simayaz
توییتر 👈 https://twitter.com/IranAzad_TV
ارتباط با ادمین 👇👇👇
@Maziar_tehrane12
@arash_ka99
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 نگرانی شاه پرستان از همبستگی کردها و مجاهدین خلق

این کلیپ را ببینید


دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12

📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 ایستگاه خبری - پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ ، برابر با ۲۱ مه ۲۰۲۶



▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 چالش
- تنگه هرمز؛ اهرم قدرت یا برگ تسلیم؟ وحشت تازه در درون رژیم از مذاکرات پنهانی


خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس رژیم، با ابراز نگرانی از احتمال مذاکره درباره تنگه هرمز در نیویورک، هشدار داد که برگزاری چنین نشستی در خاک آمریکا می‌تواند رژیم را در موضع ضعف قرار دهد. او تأکید کرد تنگه هرمز فقط یک مسیر اقتصادی نیست، بلکه اهرمی راهبردی و امنیتی در معادلات منطقه‌ای است و نباید به «برگ معامله» در مذاکرات تبدیل شود. همزمان، او به تلاش کشورهای منطقه برای مهار بحران و جلوگیری از گسترش جنگ اشاره کرد؛ کشورهایی که خود از تبعات هرگونه درگیری گسترده هراس دارند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اختلاف و نگرانی در درون حاکمیت بر سر نحوه مواجهه با فشارهای بین‌المللی و بحران منطقه‌ای آشکارتر شده است؛ آیا هشدارهای داخلی نشانه ترس از عقب‌نشینی در پشت پرده مذاکرات نیست؟



▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍1
Audio
🔴 #پادکست - تفسیر سیاسی روز
تظاهرات واشینگتن؛ پیام سرنگونی و بن‌بست رژیم


تظاهرات هزاران ایرانی در واشینگتن را نمی‌توان صرفاً یک تجمع اعتراضی دانست؛ این رویداد حامل سه پیام سیاسی روشن بود: حمایت از اعتراضات مردم ایران، رد دیکتاتوری‌های «شاه و شیخ» و تأکید بر ضرورت یک آلترناتیو دموکراتیک. شعارهای «نه جنگ، نه مماشات» و «نه شاه، نه شیخ» بازتاب مخالفت با هر نوع حکومت فردمحور و دفاع از حاکمیت مردم بود.


به ساندکلود ایران آزادی بپیوندید



▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔥1
🔴 ممنوع‌الخروجی دانشجویان بلوچ؛ فشار تازه بر دانشگاه‌ها

♦️ دانشجویان بلوچ از محدودیت‌های امنیتی و تهدید ادامه تحصیل خبر می‌دهند

موج تازه‌ای از فشارهای امنیتی علیه دانشجویان بلوچ در دانشگاه‌های تهران آغاز شده است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شماری از دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه‌های مختلف پایتخت، طی روزهای اخیر با محدودیت ممنوع‌الخروجی مواجه شده‌اند. این دانشجویان می‌گویند بدون دریافت حکم رسمی یا اطلاع از مرجع صادرکننده، از حق خروج از کشور محروم شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ممنوع‌الخروجی دانشجویان بلوچستان پس از مراجعه آنان به نهادهای اداری و انجام استعلام مشخص شده است. با این حال، مقام‌های مسئول هیچ توضیح شفافی درباره علت این اقدام ارائه نکرده‌اند. همچنین تاکنون هیچ پرونده قضایی یا ابلاغ رسمی با ذکر شعبه، شماره پرونده یا مستندات قانونی در اختیار این دانشجویان قرار نگرفته است.

شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان اعلام کرده که تعدادی از دانشجویان بومی بلوچ شاغل به تحصیل در مقطع دکتری، در هفته‌های اخیر از اعمال این محدودیت‌ها مطلع شده‌اند. به گفته این نهاد، نگرانی از افزایش فشارهای امنیتی و احتمال برخوردهای فراقضایی باعث شده هویت این دانشجویان منتشر نشود.

ممنوع‌الخروجی دانشجویان بلوچ بدون حکم رسمی
دانشجویان در گفت‌وگو با شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان گفته‌اند که تنها پس از استعلام اداری متوجه ممنوع‌الخروجی خود شده‌اند. یکی از این دانشجویان اعلام کرده است: «ابلاغیه‌ای دریافت کردیم و پس از انجام استعلام فهمیدیم اجازه خروج از کشور را نداریم.»

👈 اینجا بخوانید
🔥1
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍1
🔴 بحران مسکن؛ اژدها بیدار شده

♦️ خانه دیگر رویای دور نیست، به بحران روزمره تبدیل شده است

بحران مسکن در ماه‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده است. افزایش مداوم قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید و جهش هزینه‌های ساخت، این بحران را به نقطه‌ای رسانده که بسیاری از خانواده‌ها دیگر امیدی به خانه‌دار شدن ندارند. آنچه امروز دیده می‌شود فقط یک تغییر عددی در بازار نیست، بلکه یک بحران عمیق و ساختاری است که زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

در سال‌های اخیر، کاهش ارزش پول ملی نقش مهمی در تشدید بحران مسکن داشته است. با افت ارزش پول، قیمت زمین و ساختمان به‌صورت جهشی بالا رفته است. همین موضوع باعث شده بحران خانه‌دار شدن از یک مسئله اقتصادی به یک مسئله اجتماعی گسترده تبدیل شود. بسیاری از جوانان که تا چند سال پیش امیدی نسبی به خرید خانه داشتند، اکنون در برابر این بحران مسکن احساس بن‌بست می‌کنند.

در واقع فاجعه مسکن در ایران به مرحله حادی رسیده است که در آن رشد افسارگسیخته قیمت خرید و اجاره‌بها، بخش بزرگی از جامعه را به زیر خط فقر مسکن سوق داده، تا جایی که پدیده‌هایی نظیر زندگی در اتاق‌های کوچک، اجاره‌نشینی اشتراکی و مهاجرت اجباری به حاشیه شهرها به شدت افزایش یافته است

بحران افزایش قسمت مصالح ساختمانی
افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز فشار مضاعفی بر بازار وارد کرده است. سازندگان از رشد هزینه‌ها گلایه دارند و این موضوع مستقیماً بر قیمت نهایی واحدها اثر گذاشته است. در نتیجه، بحران مسکن نه‌تنها در سمت تقاضا، بلکه در سمت عرضه نیز تشدید شده است. هرچه هزینه ساخت بالا می‌رود، فاصله میان درآمد مردم و قیمت خانه بیشتر می‌شود و این یعنی تعمیق بحران.

👈 اینجا بخوانید
🔥1
🔴 غارت تتمه‌ٔ جیب مردم تحت عنوان جنگ خارجی و شرایط جنگی

بحران اقتصادی و تورم در ایران را نه نتیجه مستقیم جنگ یا عوامل خارجی، بلکه محصول سیاست‌های عمدی حکومت برای تأمین بقای سیاسی و جبران کسری بودجه است.
 حکومت با استفاده از فضای روانی ناشی از جنگ و بحران‌های منطقه‌ای، فشار اقتصادی را بر مردم تحمیل کرده و تلاش می‌کند سقوط ارزش پول ملی را به عوامل بیرونی نسبت دهد.
حسین راغفر، اقتصاددان،  می‌گوید آثار جنگ معمولاً به این سرعت در تورم ظاهر نمی‌شود و سهم جنگ در افزایش قیمت‌ها محدود است. او تأکید می‌کند که بخش عمده تورم ناشی از سیاست‌های داخلی حکومت و سوءاستفاده از فضای روانی جامعه است. به گفته او، حکومت از ترس و نااطمینانی ناشی از جنگ برای اجرای سیاست‌هایی استفاده می‌کند که در شرایط عادی با واکنش شدید مردم روبه‌رو می‌شد.
سیاست‌های اقتصادی حکومت «شوک‌درمانی» است ؛ یعنی افزایش ناگهانی قیمت‌ها و فشار اقتصادی برای تأمین منابع مالی حکومت. راغفر می‌گوید پس از پایان درگیری‌های نظامی، دولت به جای حمایت از مردم، قیمت بنزین، حامل‌های انرژی و ارز را افزایش داد و همین موضوع یکی از عوامل اصلی تورم و نارضایتی اجتماعی شد. او اشاره می‌کند که قیمت دلار در آغاز جنگ ۱۲ روزه حدود ۹۲ هزار تومان بود، در روز چهارم به ۸۳ هزار تومان کاهش یافت، اما پس از آن بیش از دو برابر شد.
این نوسانات نشانه دخالت مستقیم حکومت در بازار ارز است  و تأکید می‌کند که دولت خود عامل اصلی سقوط ارزش ریال است. همچنین به اقدام دولت باعث تعویق یا گروگان گرفتن حقوق استادان دانشگاه شده که راغفر آن را نمونه‌ای از سیاست شوک‌درمانی می‌خواند؛ سیاستی که در فضای بحران و جنگ، بدون جلب توجه عمومی اجرا می‌شود.
سقوط شدید ارزش پول ملی و آن را نتیجه تصمیمات آگاهانه حکومت برای جبران کسری بودجه است . راغفر می‌گوید افزایش نرخ ارز کاملاً در اختیار دولت است و دولت چهاردهم بزرگ‌ترین شوک ارزی را به کشور وارد کرده است. به گفته او، دولت زمانی روی کار آمد که قیمت دلار حدود ۴۸ هزار تومان بود و اکنون به نزدیک ۱۹۰ هزار تومان رسیده؛ اتفاقی که به گفته او در چنین مدت کوتاهی در کمتر کشوری رخ داده است.
پیامد این سیاست‌ها تنها اقتصادی نیست، بلکه باعث فروپاشی اجتماعی شده است. افزایش فقر، نابودی طبقه متوسط، افسردگی، مهاجرت، خودکشی و آسیب‌های اجتماعی از جمله نتایجی است که راغفر به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید دولت‌ها در سال‌های گذشته برای جبران کسری بودجه، ارزش پول ملی را کاهش داده‌اند و همین مسئله بحران‌های اجتماعی گسترده ایجاد کرده است.
در نتیجه حکومت برای جلوگیری از سقوط سیاسی خود، به تخریب معیشت مردم و اجرای سیاست‌های شوک‌درمانی روی آورده است.
جامعه به این نتیجه رسیده که ریشه اصلی تورم و بحران معیشتی در ساختار سیاست‌گذاری حکومت قرار دارد و مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از سیاست خارجی یا جنگ نیست.
 


دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12

📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔥1
🔴 ساواک بدنام؛ میراث سرکوب و شکنجه در حکومت پهلوی

♦️ روایتی از ساختار امنیتی حکومت شاه و سرنوشت شکنجه‌گران آن

ساواک شاه در سال ۱۳۳۵ و پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تأسیس شد. حکومت پهلوی این نهاد را برای تثبیت سلطنت و سرکوب مخالفان سیاسی ایجاد کرد. نخستین رئیس ساواک، سپهبد تیمور بختیار بود. او نقش مهمی در سرکوب نیروهای ملی، هواداران محمد مصدق، اعضای انقلابی و مستقل حزب توده مثل وارطان و افسران مخالف حکومت داشت.

تیمور بختیار؛ از بنیان‌گذار ساواک تا قربانی آن
تیمور بختیار پس از اختلاف با محمدرضا شاه، از قدرت کنار گذاشته شد و به لبنان گریخت. او مدتی در زندان بیروت زندانی بود. در همان دوران، نامه‌ای به آیت‌الله حاج‌آقا بزرگ تهرانی نوشت و از او درخواست کمک کرد. در کتاب «در پس پرده تزویر» آمده است که حاج‌آقا بزرگ تهرانی در پاسخ به او گفت: «پسرم، محمدرضا را زیر شکنجه کشتی».

👈 اینجا بخوانید
🔥1
🔴 در کوچه پس کوچه‌های ایران جنگ‌زده -۳۱اردیبهشت
۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۵
مروری بر آخرین  وضعیت فقر و بیکاری و گرسنگی در ایران
چندی بود که به کوچه پس کوچه‌های ایران سر نزده ‌بودیم. موجود ابلهی به نام آخوند تصور کرد که می‌تونه با قطع اینترنت مردم ما رو از حق ارتباطاتش محروم کنه. اما روزنه‌ها در دنیای ارتباطات امروز به سرعت به پنجره تبدیل می‌شوند. حالا دوباره ما اومدیم.
ما در کوچه پس‌ کوچه‌ها، پاشنه کفش‌مان را می‌خوابانیم و به هر دری در شهرهای ایران سر می‌زنیم. حالا در آغاز ۱۴۰۵ هستیم . جنگ و سرکوب نتونسته مردم دلیر ما را زمینگیر کنه .
 حالا دیگه در نبود خامنه‌ای پدر برای مردم ما روشن شده که فصل آخوندا دیگه تموم شده.اونا مثل مرغ« نیم بسمل»هستند بی‌خود دارن سخت جانی می کنن. اما همین  سخت جانی‌شان برای مردم مصیبت‌ها ایجاد کرده. ما در کوچه پس کوچه‌ها پای درد مردم می نشینیم:...



👈بیشتر بخوانید
🔥1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 وارداتی‌های «وطن‌پرست»!
وقتی رژیم، ایرانی برای حمایت پیدا نمی‌کند!بحران مشروعیت؛ نوبت بازیگران آفریقایی رسید


دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12

📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴امارات: صادرات نفت از تنگه هرمز تا نیمه اول ۲۰۲۷ به وضعیت قبل بازنمی‌گردد

مدیر شرکت ملی نفت ابوظبی اعلام کرد که حتی اگر اکنون درگیری‌ها در خاورمیانه پایان یابد، جریان صادرات نفت از تنگه هرمز تا سه‌ماهه اول یا دوم سال ۲۰۲۷ کاملاً به حالت قبل از این جنگ بازنخواهد گشت.

سلطان الجابر پنجشنبه در یک رویداد شورای آتلانتیک گفت: «حتی اگر این درگیری فردا پایان یابد، حداقل چهار ماه طول می‌کشد تا به ۸۰ درصد جریان پیش از بحران برسیم، و جریان کامل نفت تا سه‌ماهه اول یا حتی دوم ۲۰۲۷ بازنخواهد گشت.»

او افزود که محاصره تنگه هرمز از سوی رژیم ایران یک اقدام «خطرناک» است.

پیشتر امین ناصر، مدیرعامل شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی، نیز هشدار داده بود که اگر وضعیت تنگه هرمز تا اواسط ژوئن ادامه یابد، بازار نفت ممکن است تا سال ۲۰۲۷ به شرایط عادی بازنگردد.

منطقه خلیج فارس پیشتر بحران‌های مرتبط با انرژی را تجربه کرده اما این اولین بار است که یک بحران انرژی طولانی در این منطقه به دلیل انسداد تنگه هرمز ایجاد می‌شود.

رژیم ایران عملاً این آبراه را که گلوگاهی برای عبور حدود یک‌پنجم صادرات جهانی نفت است، مسدود کرده است.

الجابر گفت: «این فقط یک مشکل اقتصادی نیست. در واقع، این یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند. اگر بپذیریم که یک کشور می‌تواند مهم‌ترین آبراه جهان را در اختیار بگیرد، آزادی کشتیرانی آن‌طور که می‌شناسیم عملاً از بین می‌رود.»

او افزود: «اگر امروز از این اصل دفاع نکنیم، در دهه آینده باید پیامدهای آن را مدیریت کنیم.»


دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12

📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 «از بحران معیشت تا بحران سلامت؛ بازخوانی اقتصاد ایران»

♦️ درد بیمار، رنج انسان و آینده‌ای پریشان در اقتصاد ایران

باران ریزی می‌بارید و مرد میانسال، نسخه پزشک را بارها در دستش جابه‌جا می‌کرد. دختر هفت‌ساله‌اش روی صندلی فلزی داروخانه خوابش برده بود و زن جوانش آرام اشک می‌ریخت. متصدی داروخانه بدون آنکه حتی سرش را بالا بیاورد، جمله‌ای را تکرار کرد که این روزها برای بسیاری از مردم آشناست: «این داروها یا موجود نیست یا باید آزاد حساب شود.» مرد چند لحظه سکوت کرد، بعد به آرامی پرسید: «اگر فقط نصف داروها را بگیرم، حالش بدتر می‌شود؟» پاسخ روشنی وجود نداشت. در آن لحظه، بیماری تنها دشمن آن خانواده نبود؛ فقر نیز درست کنار تخت بیمار ایستاده بود.

این تصویر، تنها روایت یک خانواده نیست؛ روایتی فشرده از وضعیتی است که امروز در بخش بزرگی از جامعه ایران جریان دارد. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر وارد مرحله‌ای شده که در آن بحران معیشت، بحران سلامت و بحران اعتماد عمومی به شکلی هم‌زمان بر زندگی مردم سایه انداخته است. زمانی تورم صرفاً به معنای کوچک شدن سفره‌ها بود، اما اکنون گرانی مستقیماً به جان انسان‌ها رسیده و دارو، درمان و حتی ابتدایی‌ترین خدمات سلامت را به کالاهایی دشوار و گاه دست‌نیافتنی تبدیل کرده است.

وقتی اقتصاد بیمار می‌شود، درمان هم فرو می‌پاشد
افزایش شدید قیمت دارو در ماه‌های اخیر، تنها یک اتفاق مقطعی یا نتیجه اختلال در بازار نیست؛ بلکه نشانه‌ای از بحرانی عمیق‌تر در ساختار اقتصادی کشور است. جهش نرخ ارز، حذف تدریجی ارز ترجیحی، تورم مزمن و ناتوانی نظام توزیع، همگی زنجیره‌ای را ساخته‌اند که در نهایت فشار آن بر دوش بیماران فرود می‌آید. امروز حتی داروهای عمومی و تولید داخل نیز با افزایش‌های چند ده تا چند صد درصدی روبه‌رو شده‌اند؛ وضعیتی که مفهوم «حق درمان» را برای بخش بزرگی از جامعه بی‌معنا کرده است.

👈 اینجا بخوانید
🔴 قطعنامه پارلمان اروپا اعدام زندانیان سیاسی در ایران را محکوم کرد
۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۵

پارلمان اروپا با اکثریتی قاطع، قطعنامه‌ای در محکومیت سرکوب، اعدام زندانیان سیاسی و نقض حقوق‌بشر در ایران تصویب کرد. این قطعنامه که ظهر روز پنجشنبه ۳۱اردیبهشت در اجلاس رسمی پارلمان اروپا در استراسبورگ به رأی گذاشته شد، با ۵۱۶ رأی مثبت، ۱۴ رأی منفی و ۳۹ رأی ممتنع به تصویب رسید و یکی از گسترده‌ترین موضع‌گیری‌های این نهاد اروپایی علیه حکومت ایران در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.
در این قطعنامه، پارلمان اروپا ضمن اعلام همبستگی با مردم ایران و مبارزه آنها برای آزادی، دموکراسی و حقوق‌بشر، اعدام‌های مخفیانه مخالفان در ماه‌های مارس و آوریل ۲۰۲۶ را به‌شدت محکوم کرده و به «شجاعت قابل توجه» اعدام‌شدگان ادای احترام کرده است.
نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار توقف فوری تمامی اعدام‌ها در ایران و آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه زندانیان سیاسی شدند.....



👈 بیشتر بخوانید
🔴 دانش‌آموزان در شهرهای شهرکرد و بیرجند در اعتراض به حضوری شدن امتحانات، مقابل ساختمان استانداری استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۵



دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12

📡 @IranAzadie
🔴 سی‌ان‌ان‌: ایران سریع‌تر از حد انتظار در حال بازیابی توانمندی‌های نظامی خود است


دو منبع آگاه به شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گفته‌اند که ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد ایران در طول آتش‌بس که از حدود شش هفته پیش آغاز شده، بخشی از تولید پهپادی خود را از سر گرفته‌ است و این امر نشان می‌دهد که این کشور به سرعت در حال بازسازی برخی از قابلیت‌های نظامی تضعیف‌شده خود در پی جنگ با آمریکا و اسرائیل است.

سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه به نقل از چهار منبع مطلع دیگر گزارش داد که بر اساس ارزیابی اطلاعاتی آمریکا، ارتش ایران "بسیار سریع‌تر از برآوردهای اولیه" در حال بازسازی توان نظامی خود است.

این منابع گفته‌اند بازسازی‌ توانمندی‌های نظامی نظیر جایگزینی سایت‌های موشکی، پرتابگر‌ها و ظرفیت تولید سامانه‌های تسلیحاتی کلیدی که در جنگ نابود شده‌اند، به این معناست که در صورت از سرگیری حملات آمریکا و اسرائیل، ایران همچنان تهدیدی جدی برای متحدان منطقه‌ای آمریکا خواهد بود. به نوشته سی‌ان‌ان‌ این موضوع همچنین ادعاها در مورد میزان واقعی تأثیر حملات آمریکا و اسرائیل بر تضعیف بلندمدت توان نظامی ایران تردید ایجاد کرده است.



دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12

📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM