🐎 فاصله طبقاتی را اینجا ببینید...
ایران دو طبقه؛ ۱۰۰ میلیون برای اسب، حسرت نان برای مردم
اینجا بعضیها برای اسب ۱۰۰ میلیون خرج میکنند، بعضیها برای نان شرمندهاند
در حالی که بسیاری از خانوادهها برای خرید گوشت، لبنیات، اجاره خانه و حتی لوازمالتحریر فرزندانشان با مشکل روبهرو هستند، گزارشها نشان میدهد برخی افراد که عموما وابسته به قدرت هستند برای نگهداری یک اسب ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه میکنند.
📌 هزینهای که برای بسیاری از کارگران، بازنشستگان و کارمندان حتی معادل چند ماه درآمدشان هم نیست.
🔹 ماهانه دهها میلیون تومان فقط برای خوراک، پانسیون، حملونقل و آمادهسازی یک اسب هزینه میشود؛ رقمی که برای میلیونها نفر تنها یک رؤیاست.
🔹 این خبر نه انتقاد از علاقهمندان به اسب، بلکه یادآور شکافی است که هر روز عمیقتر میشود؛ جایی که یک نفر ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خرج تفریح و نگهداری اسب میکند و در سوی دیگر، خانوادهای برای تأمین حداقلهای زندگی درمانده است.
⚠️ درد اصلی، اسب نیست؛ درد اصلی جامعهای است که در آن برخی برای یک اسب ماهی ۱۰۰ میلیون هزینه میکنند و برخی دیگر برای نان، دارو و اجاره خانه ماندهاند.
ایران دو طبقه؛ ۱۰۰ میلیون برای اسب، حسرت نان برای مردم
اینجا بعضیها برای اسب ۱۰۰ میلیون خرج میکنند، بعضیها برای نان شرمندهاند
در حالی که بسیاری از خانوادهها برای خرید گوشت، لبنیات، اجاره خانه و حتی لوازمالتحریر فرزندانشان با مشکل روبهرو هستند، گزارشها نشان میدهد برخی افراد که عموما وابسته به قدرت هستند برای نگهداری یک اسب ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه میکنند.
📌 هزینهای که برای بسیاری از کارگران، بازنشستگان و کارمندان حتی معادل چند ماه درآمدشان هم نیست.
🔹 ماهانه دهها میلیون تومان فقط برای خوراک، پانسیون، حملونقل و آمادهسازی یک اسب هزینه میشود؛ رقمی که برای میلیونها نفر تنها یک رؤیاست.
🔹 این خبر نه انتقاد از علاقهمندان به اسب، بلکه یادآور شکافی است که هر روز عمیقتر میشود؛ جایی که یک نفر ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خرج تفریح و نگهداری اسب میکند و در سوی دیگر، خانوادهای برای تأمین حداقلهای زندگی درمانده است.
⚠️ درد اصلی، اسب نیست؛ درد اصلی جامعهای است که در آن برخی برای یک اسب ماهی ۱۰۰ میلیون هزینه میکنند و برخی دیگر برای نان، دارو و اجاره خانه ماندهاند.
🔴عباس موسوی، معاون دفتر پزشکیان: ممکن است دیگر به اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد نیاز نداشته باشیم و آن را کاهش دهیم تا امتیازات مورد نیاز خود را بگیریم و این هیچ ایرادی در دنیای سیاست ندارد.
🚕 قبل از اعتراض به کرایه اسنپ، یک روز جای راننده باشید!
یک راننده اسنپ میگوید:
«از صبح تا ظهر کار کردم، درآمدم ۳۵۰ هزار تومان شد. بعد رفتم فقط یک بلبرینگ جلو پراید و اجرت تعمیرش را پرداخت کردم؛ ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان. یک جفت لنت جلو هم خریدم ۹۸۰ هزار تومان. حالا خودتان حساب کنید.»
📌 خیلیها میگویند کرایه اسنپ گران شده؛ اما کسی نمیپرسد هزینه تعمیرات، لوازم یدکی، روغن، لاستیک، بیمه و استهلاک خودرو چقدر بالا رفته است.
🔹 امروز یک راننده باید ساعتها در ترافیک و گرما کار کند تا شاید فقط هزینه خرابی یک قطعه خودرو را جبران کند.
🔹 از طرف دیگر، حدود ۲۲ درصد کرایه هم سهم پلتفرم است و از جیب راننده پرداخت میشود.
⚠️ مشکل فقط کرایه نیست؛ مشکل این است که قیمت لوازم یدکی و هزینههای خودرو چند برابر شده، اما درآمد راننده هنوز با واقعیت بازار فاصله زیادی دارد. قبل از قضاوت، فقط یک روز جای راننده بنشینید.
یک راننده اسنپ میگوید:
«از صبح تا ظهر کار کردم، درآمدم ۳۵۰ هزار تومان شد. بعد رفتم فقط یک بلبرینگ جلو پراید و اجرت تعمیرش را پرداخت کردم؛ ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان. یک جفت لنت جلو هم خریدم ۹۸۰ هزار تومان. حالا خودتان حساب کنید.»
📌 خیلیها میگویند کرایه اسنپ گران شده؛ اما کسی نمیپرسد هزینه تعمیرات، لوازم یدکی، روغن، لاستیک، بیمه و استهلاک خودرو چقدر بالا رفته است.
🔹 امروز یک راننده باید ساعتها در ترافیک و گرما کار کند تا شاید فقط هزینه خرابی یک قطعه خودرو را جبران کند.
🔹 از طرف دیگر، حدود ۲۲ درصد کرایه هم سهم پلتفرم است و از جیب راننده پرداخت میشود.
⚠️ مشکل فقط کرایه نیست؛ مشکل این است که قیمت لوازم یدکی و هزینههای خودرو چند برابر شده، اما درآمد راننده هنوز با واقعیت بازار فاصله زیادی دارد. قبل از قضاوت، فقط یک روز جای راننده بنشینید.
💢 ما فقط زندهایم؛ زندگی نمیکنیم
اوضاع معیشتی مردم به جایی رسیده که بسیاری فقط برای گذران روز تلاش میکنند، نه برای زندگی کردن.
📌 بازارها یکی پس از دیگری در رکود فرو رفتهاند. از آهنفروش و مصالحفروش گرفته تا سوپرمارکت، پوشاک و سایر اصناف؛ همه یک حرف مشترک دارند: «فروش هست، اما سودی نیست.»
🔹 بسیاری از کسبه میگویند کالایی را امروز میفروشند، اما وقتی برای جایگزین کردن همان کالا میروند، با قیمت بالاتری روبهرو میشوند. در ظاهر فروش انجام شده، اما در عمل سرمایه آب میرود.
🔹 بازار پوشاک نیز حال و روز بهتری ندارد. بعضی مغازهداران میگویند روزها میگذرد و حتی یک فروش جزئی هم ندارند، چه برسد به فروش عمده.
⚠️ وقتی مردم قدرت خرید ندارند، بازار نمیچرخد. وقتی بازار نمیچرخد، تولید، اشتغال و کسبوکار هم آسیب میبیند.
بسیاری از مردم و کسبه احساس میکنند هر روز بیشتر از روز قبل از زندگی عقب میمانند.
اوضاع معیشتی مردم به جایی رسیده که بسیاری فقط برای گذران روز تلاش میکنند، نه برای زندگی کردن.
📌 بازارها یکی پس از دیگری در رکود فرو رفتهاند. از آهنفروش و مصالحفروش گرفته تا سوپرمارکت، پوشاک و سایر اصناف؛ همه یک حرف مشترک دارند: «فروش هست، اما سودی نیست.»
🔹 بسیاری از کسبه میگویند کالایی را امروز میفروشند، اما وقتی برای جایگزین کردن همان کالا میروند، با قیمت بالاتری روبهرو میشوند. در ظاهر فروش انجام شده، اما در عمل سرمایه آب میرود.
🔹 بازار پوشاک نیز حال و روز بهتری ندارد. بعضی مغازهداران میگویند روزها میگذرد و حتی یک فروش جزئی هم ندارند، چه برسد به فروش عمده.
⚠️ وقتی مردم قدرت خرید ندارند، بازار نمیچرخد. وقتی بازار نمیچرخد، تولید، اشتغال و کسبوکار هم آسیب میبیند.
بسیاری از مردم و کسبه احساس میکنند هر روز بیشتر از روز قبل از زندگی عقب میمانند.
رییس سازمان عفو بینالملل میگوید توافق ایران و آمریکا، موسوم به «تفاهمنامه اسلامآباد»، تنها زمانی میتواند به صلحی پایدار منجر شود که «حفاظت از حقوق بشر، پاسخگویی عاملان نقض حقوق بینالملل، جبران خسارت قربانیان و تضمین عدم تکرار این نقضها نیز در کانون توجه قرار گیرد.»
«انیس کالامار» روز پنجشنبه ۲۸خرداد۱۴۰۵ با ابراز نگرانی نسبت به تداوم سرکوب داخلی در ایران هشدار داد توافقی که «صرفا بهطور موقت جنگ را متوقف کند اما حقوق بشر را نادیده بگیرد، خطر آن را دارد که به پوششی برای تداوم مصونیت از مجازات، اشغالگری و سرکوب تبدیل شود.»
«انیس کالامار» روز پنجشنبه ۲۸خرداد۱۴۰۵ با ابراز نگرانی نسبت به تداوم سرکوب داخلی در ایران هشدار داد توافقی که «صرفا بهطور موقت جنگ را متوقف کند اما حقوق بشر را نادیده بگیرد، خطر آن را دارد که به پوششی برای تداوم مصونیت از مجازات، اشغالگری و سرکوب تبدیل شود.»
شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه ۲۸خرداد۱۴۰۵ به شکل رسمی اعلام کرد که تا ۶۰روز از کشتیهای در حال عبور از تنگه هرمز هزینهای دریافت نخواهد شد.
در بیانیه رسمی این شورا که رسانههای ایران آن را منتشر کردهاند آمده است: «به موجب یادداشت تفاهم اسلامآباد، به مدت شصت روز، هیچگونه هزینهای از متقاضیان اخذ نخواهد شد و این هزینهها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تامین میشود.»
به گفته مقامات ارشد ایالات متحده و مطابق با قوانین بینالمللی، ایران نمیتواند از کشتیها «عوارض» دریافت کند. با اینحال جمهوری اسلامی میگوید که امکان دریافت هزینه «خدمات» از شناورها را دارد.
در بیانیه رسمی این شورا که رسانههای ایران آن را منتشر کردهاند آمده است: «به موجب یادداشت تفاهم اسلامآباد، به مدت شصت روز، هیچگونه هزینهای از متقاضیان اخذ نخواهد شد و این هزینهها توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تامین میشود.»
به گفته مقامات ارشد ایالات متحده و مطابق با قوانین بینالمللی، ایران نمیتواند از کشتیها «عوارض» دریافت کند. با اینحال جمهوری اسلامی میگوید که امکان دریافت هزینه «خدمات» از شناورها را دارد.
❤1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
✅ وضعیت خوب سد کرج ۲۸ خرداد ۱۴۰۵
شبکه سیانان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که پیش شرط ایران برای شروع مذاکرات در سوئیس توقف درگیریها در لبنان است
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴پیام جنجالی مجتبی خامنهای درباره تفاهمنامه با آمریکا، اعترافی آشکار به شکاف عمیق و بحران در رأس حاکمیت است. ولیفقیه نورسیده نظام که موقعیتش میان نیروهای وفادار مخدوش شده، برخلاف خمینی شجاعت پذیرش مستقیم مسئولیت را ندارد. او با انداختن بار توافق بر دوش پزشکیان و شورای عالی امنیت ملی، راه فرار از هزینههای شکست را باز گذاشت تا هم باند پایداری را مهار کند و هم از پاسخگویی بگریزد. این مانور بزدلانه و ناشیانه نشان داد او فرسنگها با تثبیت قدرت مطلق پدرش فاصله دارد و در بنبستی همهجانبه گرفتار شده است.
#مجتبی_خامنه_ای
#تفاهم_نامه
#پزشکیان
#مذاکره_با_آمریکا
#بحران_جانشینی
#مجتبی_خامنه_ای
#تفاهم_نامه
#پزشکیان
#مذاکره_با_آمریکا
#بحران_جانشینی