سازمان ملل متحد، روزهای هشتم و نهم مه را بهعنوان «زمان یادبود و آشتی برای قربانیان جنگ جهانی دوم» نامگذاری کرده است؛ جنگی که در آن دهها میلیون انسان جان خود را از دست دادند، شهرها با خاک یکسان شدند و تمدن انسانی به لبه پرتگاه نابودی کامل نزدیک شد. یاد قربانیان این جنگ، در عین حال هشداری است درباره ساختارهایی که هنوز هم جنگ، ویرانی و مرگ را بازتولید میکنند.
جنگ جهانی دوم، صرفاً نتیجه جاهطلبی چند سیاستمدار دیوانه یا اشتباهات دیپلماتیک نبود. آن جنگ، محصول بحران عمیق سرمایهداری جهانی، رقابت قدرتهای امپریالیستی، میلیتاریسم، فاشیسم و تلاش برای تقسیم مجدد جهان بود. میلیونها انسان قربانی شدند تا بلوکهای جدید قدرت، بازارها، منابع و حوزههای نفوذ خود را تثبیت کنند. فاشیسم، همانقدر که ایدئولوژی نژادپرستی و برتری طلبی بود، ابزار خشونتبار دفاع از منطق سرمایه و امپراتوری نیز بود. جنگ، پدیدهای است که ریشه در ساختار اقتصادی و سیاسی جهانی دارد. تا زمانی که: سود بر زندگی انسان مقدم باشد، صنایع تسلیحاتی از جنگ سود ببرند، و قدرتهای بزرگ جهان را عرصه رقابت نظامی و تقسیم نفوذ ببینند، جنگ نیز به اشکال مختلف بازتولید خواهد شد.
ادامە متن در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/10052026202-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
سالگرد فتح برلین، یادمان قربانیان نبرد با فاشیسم و درسی برای امروز
اگر یاد میلیونها قربانی جنگ جهانی دوم را گرامی میداریم، نمیتوانیم در برابر قربانیان جنگهای امروز خاموش بمانیم. حافظه تاریخی زمانی معنا دارد که در کنار رنج
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
@kolbarnews
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
مسعود (سوران) عبداللهزاده، شهروند اهل روستای «خلیفان» از توابع شهرستان نقده، پس از ۲۲ روز بازداشت خودسرانه با تودیع قرار وثیقه بهصورت موقت از زندان این شهرستان آزاد شد.
به گزارش کولبرنیوز روز یکشنبه بیستم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، مسعود عبداللهزاده پس از ۲۲ روز بازداشت و نگهداری در بازداشتگاههای امنیتی و زندان نقده، با تودیع قرار وثیقه بهصورت موقت آزاد شد. این شهروند طی مدت بازداشت جهت انجام بازجویی به یکی از بازداشتگاههای امنیتی ارومیه منتقل شده و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان نقده انتقال داده شده بود.
آقای عبداللهزاده در طول دوران بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/2026051001212-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
نقده؛ آزادی موقت مسعود عبداللهزاده پس از ۲۲ روز بازداشت خودسرانه
به گزارش کولبرنیوز روز یکشنبه بیستم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، مسعود عبداللهزاده پس از ۲۲ روز بازداشت و نگهداری در بازداشتگاههای امنیتی و زندان نقده، با تودیع قرار
مەسعوود (سۆران) عەبدوڵڵازادە، هاووڵاتیی خەڵکی گوندی «خەلیفان»ی سەر بە شاری نەغەدە، دوای ٢٢ ڕۆژ دەستبەسەرکردنی خۆسەرانە، بە دانانی بارمتە بە شێوەیەکی کاتی لە زیندانی ئەم شارە ئازاد کرا.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، ڕۆژی یەکشەممە ٢٠ی گوڵانی ١٤٠٥، مەسعوود عەبدوڵڵازادە دوای ٢٢ ڕۆژ دەستبەسەرکردن و ڕاگرتنی لە گرتووخانە و زیندانی نەغەدە، بە دانانی بارمتە بە شێوەیەکی کاتی ئازاد کرا. ئەم هاووڵاتییە لە ماوەی دەستبەسەرکردنیدا بۆ لێپێچینەوە گواسترابووەوە بۆ یەکێک لە گرتووخانەکانی ورمێ و دوای تەواوبوونی قۆناغەکانی لێپێچینەوە، گەڕێنرابووەوە بۆ زیندانی نەغەدە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/10520262-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
محمود صادقی، زندانی سیاسی اهل کامیاران، با وجود گذشت نزدیک به ده سال از دوران بازداشت و حبس، همچنان از حق مرخصی محروم مانده است و این محرومیت در حالی ادامه دارد که خانواده او طی ماههای اخیر پیگیر اعزام موقت وی به مرخصی بودهاند.
به گزارش کولبرنیوز، محمود صادقی در بیستوپنجم مهرماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد و پس از چندین ماه بازجویی و نگهداری در بازداشتگاههای امنیتی، به زندان سنندج منتقل شد.
به گفته یکی از نزدیکان محمود صادقی، طی ماه گذشته قرار بود وی با تودیع وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به مرخصی اعزام شود، اما رئیس دادگاه با استناد به جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، با درخواست مرخصی او مخالفت کرده است.
ادامە خبر:
https://kolbarnews.com/1205202699-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
کامیاران؛ تداوم محرومیت محمود صادقی از حق مرخصی پس از نزدیک به یک دهه حبس
به گزارش کولبرنیوز، محمود صادقی در بیستوپنجم مهرماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد و پس از چندین ماه بازجویی و نگهداری در
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
در واپسین روزهای سال ۱۴۰۴ که مردم ایران، خیز دگرگونی حکومت در تمامیت آن را برداشته بودند، حاکمیت دیکتاتوری با تحمیل کردن جنگ خارجی توانست در پوشش جنگ به طور مقطعی دست به سرکوب گسترده جامعه بزند.
به طوری که در سایه جنگ، ۲۳ زندانی سیاسی-امنیتی را از ابتدای سال ۱۴۰۵ تاکنون اعدام کرده است. علاوه بر اعدام زندانیان، جهت آزار و شکنجه خانوادههای آنها، پیکر بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله ۶ عضو کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» وحید بنیعامریان، پویا قبادی، بابک علیپور، اکبر (شاهرخ) دانشورکار، محمد تقوی و ابوالحسن منتظر که چهل روز از اعدام آنها گذشته تاکنون به خانوادههایشان تحویل داده نشده است. دو خواهر شاهرخ دانشورکار، اعظم و اکرم دانشورکار، هم که برای پیگیری تحویل گرفتن پیکر برادرشان به پزشکی قانونی و دادگستری مراجعه کرده بودند، روز بیستونهم فروردینماه ۱۴۰۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند و به مکان نامعلوم منتقل گردیدهاند. این روند غیرانسانی، مصداق بارز ناپدیدسازی قهری است که در ماهها و سالهای پیش نیز سابقه زیادی در این حکومت داشتهاست.
در ادامه همین روند سرکوبگرانه، حاکمان ستمکار ولایت فقیه هفته گذشته سه زندانی سیاسی قیام دیماه ۱۴۰۴ با اسامی ابراهیم دولتآبادی، مهدی رسولی و محمدرضا میری را در زندان وکیلآباد مشهد به دار آویخت. ما پیشتر نسبت به اعدام این سه زندانی سیاسی، در بیانیه کارزار، سهشنبه پانزدهم اردیبهشتماه همراه با اسامی چند تن دیگر هشدار داده بودیم.
روز گذشته نیز یک زندانی دیگر به نام عرفان شکورزاده به اتهام جاسوسی در زندان قزلحصار اعدام شد.
در حال حاضر بسیاری از زندانیان سیاسی به ویژه بازداشت شدگان اخیر، در خطر جدی اعدام قرار دارند که از جمله میتوان به امیرمحمد زارع، محمدرضا عبداللهپور در زندان قزلحصار و علی پیشهورزاده در زندان لاکان رشت و زندانیان سیاسی بلوچ، ادهم نارویی، فرشید حسنزهی، حسین شاهوزهی، نسیمه اسلامزهی و سلیمان شهبخش اشاره نمود که در یک روند دادرسی ناعادلانه و غیرشفاف محاکمه شدهاند.
ادامه متن کارزار:
https://kolbarnews.com/1205202698-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
جنگ ۴۰ روزه تمام شده، اما سایه آن هنوز بر زندگی روزمره مردم ایران سنگینی میکند. اگر در روزهای جنگ، نگرانی اصلی امنیت و بقا بود، در هفتهها و ماههای پس از آن، مسئله اصلی برای میلیونها خانواده به معیشت تبدیل شده است. گرانی بیداد میکند، سفرههای مردم هر روز کوچکتر میشود. در این میان، نان ــ این ابتداییترین و اساسیترین کالای خوراکی ــ به نماد روشن بحران معیشت در ایران پس از جنگ بدل شده است.
نان در فرهنگ ایرانی فقط یک ماده غذایی نیست. نان یعنی حداقل امکان زندگی. وقتی گفته میشود کسی «نانآور» خانواده است، یعنی بار معیشت خانه را بر دوش میکشد. به همین دلیل، گران شدن نان فقط افزایش قیمت یک کالا نیست؛ نشانهای است از آنکه فشار اقتصادی به عمیقترین لایههای زندگی مردم رسیده است.
بر اساس گزارشهای منتشرشده در هفتههای اخیر، قیمت برخی انواع نان در تهران تا ۵۲ درصد افزایش یافته است. نان سنگک در بعضی مناطق به حدود ۹ هزار تومان رسیده، بربری در مرز ۶۵۰۰ تومان قرار گرفته و حتی لواش، که همیشه ارزانترین گزینه برای خانوادههای کمدرآمد بود، به ۲ هزار تومان نزدیک شده است. در نانواییهای آزادپز، قیمتها گاه چند برابر نرخهای رسمی است. این ارقام شاید در ظاهر کوچک به نظر برسند، اما برای خانوادهای که هر روز چند نان مصرف میکند و درآمد ثابتی دارد، همین افزایش به معنای حذف تدریجی بخش دیگری از سفره است.
مسئله فقط نان نیست. پس از جنگ، ماست، کره، پنیر، روغن، تخممرغ، برنج، حبوبات، سبزیجات، گوشت و مرغ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به پیش از جنگ گرانتر شدهاند. گوشت قرمز با قیمتهایی بین ۱.۵ تا ۲.۲ میلیون تومان برای هر کیلو، عملاً از سبد خرید بخش بزرگی از جامعه حذف شده است. لبنیات، میوه و حتی برخی حبوبات نیز برای بسیاری از خانوادهها دیگر کالای روزمره نیستند. به این ترتیب، وقتی نان هم گران میشود، دیگر فقط یک قلم از سبد خوراکی افزایش قیمت پیدا نکرده؛ آخرین پناه سفره فقرا نیز در حال فرو ریختن است.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/20260512012-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
نان گران شد؛ سفرهها خالیتر از همیشه
جنگ ۴۰ روزه تمام شده، اما سایه آن هنوز بر زندگی روزمره مردم ایران سنگینی میکند. اگر در روزهای جنگ، نگرانی اصلی امنیت و بقا بود، در هفتهها و ماههای پس از
جەنگی ٤٠ ڕۆژە کۆتایی هاتووە، بەڵام سێبەرەکەی هێشتا بەسەر ژیانی ڕۆژانەی خەڵکی ئێرانەوە قورسایی دەکات. ئەگەر لە ڕۆژانی شەڕدا، نیگەرانی سەرەکی بریتی بوو لە تەناهی و مانەوە، لە هەفتە و مانگەکانی دوای ئەوەدا، کێشەی سەرەکی بۆ ملیۆنان بنەماڵە بووەتە بژێوی ژیان. گرانی بێداد دەکات و سفرهی خەڵک ڕۆژ لە دوای ڕۆژ بچووکتر دەبێتەوە. لەم نێوەندەدا، نان، ئەم سەرەتاییترین و بنەڕەتیترین کاڵای خۆراکییە، بووەتە هێمایەکی ڕوونی قەیرانی بژێوی لە ئێرانی دوای شەڕ.
نان لە کولتووری ئێرانییدا تەنیا ماددەیەکی خۆراکی نییە، بەڵکوو نان واتە لانیکەمی ئیمکانی ژیان. کاتێک دەوترێت کەسێک "نانهێنەری" بنەماڵەیە، واتە باری بژێوی ماڵەکەی لەسەر شانە. بەم هۆیەوە، گرانبوونی نان تەنیا زیادبوونی نرخی کاڵایەک نییە، نیشانەیەکە لەوەی کە فشاری ئابووری گەیشتووەتە قووڵترین لایەنەکانی ژیانی خەڵک.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/12520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
دو شهروند اهل مهاباد، از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله، با یورش نیروهای امنیتی به منازلشان در روستای «کوسهکهریز» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گزارش کولبرنیوز بامداد سهشنبه بیستودوم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی وابسته به اطلاعات سپاه با یورش به منازل دو شهروند اهل روستای «کوسهکهریز» از توابع مهاباد، آنان را بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند. هویت این دو شهروند «میکائیل (شورش) دودکانلو میلان» ۴۰ ساله و متأهل، و «احسان خرمآباد» نوجوان ۱۷ ساله، احراز شده است.
ادامە خبر در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/120520261234-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
مهاباد؛ بازداشت دو شهروند از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله
به گزارش کولبرنیوز بامداد سهشنبه بیستودوم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی وابسته به اطلاعات سپاه با یورش به منازل دو شهروند اهل روستای «کوسهکهریز» از
دوو هاووڵاتیی خەڵکی مەهاباد، یەکێکیان لاوێکی تەمەن ١٧ ساڵانە، بە هێرشی هێزەکانی ڕژیم بۆ سەر ماڵەکانیان لە گوندی «کۆسەکەریز» دەستبەسەر و بۆ شوێنێکی نادیار گواسترانەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، بەرەبەیانی ڕۆژی سێشەممە ٢٢ی گوڵانی ١٤٠٥، هێزەکانی ئیتلاعاتی سوپا، بە هێرشکردنە سەر ماڵی دوو هاووڵاتیی خەڵکی گوندی «کۆسەکەریز»ی سەر بە شاری مەهاباد، بەبێ پیشاندانی هیچ جۆرە بەڵگەیەکی یاسایی، دەستبەسەریان کردوون. ناسنامەی ئەم دوو هاووڵاتییە بە ناوی «میکایل (شۆڕش) دوودکانلو میلان» تەمەن ٤٠ ساڵ و خێزاندار، «ئیحسان خۆڕەمئاباد» لاوی تەمەن ١٧ ساڵان، پشتڕاست کراوەتەوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/12520262-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
سەرەڕای بارانبارینێکی تاڕادەیەک باش لە مانگەکانی ڕابردوودا لە هەندێک ناوچەی ئێران، قەیرانی ئاو نەک هەر کەمی نەکردووە، بەڵکوو لە سەروبەندی هاویندا سەرلەنوێ بووەتە یەکێک لە جددیترین هەڕەشە ژینگەیی، کۆمەڵایەتی و بژێوییەکانی وڵات. پڕۆژەکانی وەک شیرینکردنی ئاوی دەریا و گواستنەوەی ئاو لە کەنداوی فارسەوە بۆ ناوچە ناوەندییەکان، بەهۆی هەڵگیرسانی شەڕەوە ڕاوەستاون، ژێرخانە بەردەستەکانیش بەهۆی کۆنبوون، خراپ بەڕێوەبردن و زیانەکانی سەرچاوەگرتوو لە شەڕ، زیاتر لە جاران پەکیان کەوتووە. لە بارودۆخێکدا کە هێشتا کاری نۆژەنکردنەوە و بونیادنانەوەی وێرانکارییەکان دەستی پێنەکردووە و ئاسۆی ئاشتییەکی بەردەوامیش ڕوون نییە، هەموو نیشانەکان ئاماژە بەوە دەکەن کە ئێران لە هاوینی ئەمساڵدا، چ لە ڕووی دابینکردنی ئاوی خواردنەوە و چ ئاوی کشتوکاڵ و پیشەسازی، لەگەڵ قەیرانێکی سەختدا ڕووبەڕوو دەبێتەوە.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/13520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
علیرغم بارشهای نسبتاً خوب در ماههای اخیر در برخی مناطق ایران، بحران آب نهتنها کاهش نیافته، بلکه در آستانه تابستان بار دیگر به یکی از جدیترین تهدیدهای زیستی، اجتماعی و معیشتی کشور تبدیل شده است. پروژههایی مانند شیرینسازی آب دریا و انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی، با وقوع جنگ متوقف شدهاند؛ زیرساختهای موجود نیز در اثر فرسودگی مزمن، بیکفایتی مدیریتی و آسیبهای ناشی از جنگ، بیش از پیش ناتوان شدهاند. در شرایطی که بازسازی خرابیها هنوز حتی آغاز نشده و افق روشنی نیز برای صلح پایدار وجود ندارد، همه نشانهها حاکی از آن است که ایران در تابستان امسال هم از نظر تأمین آب آشامیدنی، هم آب کشاورزی و هم آب مورد نیاز صنعت با بحرانی سخت روبهرو خواهد شد.
اظهارات اخیر عیسی بزرگزاده مبنی بر اینکه حدود ۳۵ میلیون نفر در ایران با مشکل کمآبی مواجهاند، اعترافی رسمی به ورود کشور به مرحلهای خطرناک از تنش آبی مزمن است. وقتی نزدیک به نیمی از جمعیت کشور با کمبود آب درگیرند، دیگر نمیتوان موضوع را به «صرفهجویی فردی» یا «کمبود بارش» تقلیل داد. این بحران، محصول دههها سوءمدیریت، سیاستگذاری ویرانگر، بهرهبرداری بیرویه از منابع طبیعی، و بیتوجهی کامل به الزامات علمی و زیستمحیطی است.
در دهههای گذشته، منابع آب زیرزمینی ایران بسیار سریعتر از توان بازسازی طبیعیشان تخلیه شدهاند. حفر بیرویه چاهها، توسعه کشاورزی پرمصرف و ناپایدار، سدسازیهای گسترده و مخرب، استقرار صنایع آببر در مناطق خشک، و نابودی تالابها و رودخانهها، تعادل طبیعی بسیاری از مناطق کشور را از بین برده است. امروز نتیجه این روند را میتوان در فرونشست زمین، خشک شدن رودخانهها، کاهش شدید بازدهی کشاورزی، نابودی روستاها و مهاجرت اجباری از مناطق کمآب دید.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/2026051301-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بحران آب در ایران پس از جنگ
علیرغم بارشهای نسبتاً خوب در ماههای اخیر در برخی مناطق ایران، بحران آب نهتنها کاهش نیافته، بلکه در آستانه تابستان بار دیگر به یکی از جدیترین تهدیدهای
یک شهروند اهل مهاباد با نام «سیاوش عزیزیمقدم» حدود ۲۰ روز پیش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دسترس نیست.
به گزارش کولبرنیوز، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی و بهصورت خودسرانه این شهروند مهابادی را بازداشت کردهاند. با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از زمان بازداشت، خانواده و نزدیکان او همچنان از محل نگهداری، دلیل بازداشت و وضعیت جسمی و روانی وی بیاطلاع هستند.
ادامە خبر در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/13052026777-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
مهاباد؛ بازداشت خودسرانه سیاوش عزیزیمقدم و تداوم بیخبری از سرنوشت او
به گزارش کولبرنیوز، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی و بهصورت خودسرانه این شهروند مهابادی را بازداشت کردهاند. با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از زمان بازداشت،
هاووڵاتیەکی خەڵکی مەھاباد بە ناوی «سیاوەش عەزیزیموقەدەم»، نزیکەی ٢٠ ڕۆژ لەمەوپێش لەلایەن ھێزەکانی ڕژیمی کۆماری ئیسلامیی ئێران دەستبەسەرکرا و بۆ شوێنێکی نادیار گواسترایەوە و تا ئێستا هیچ زانیارییەک لەبارەی چارەنووسی ناوبراوەوە لەبەردەستدا نییە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، ھێزەکانی ڕژیم بێ نیشاندانی حوکمی دادوەری و بە شێوەیەکی سەرەڕۆیانە ئەم هاووڵاتییە مەھابادییەیان دەستبەسەر کردووە. لەگەڵ تێپەڕبوونی نزیکەی ٢٠ ڕۆژ بەسەر کاتی دەستبەسەرکرانیدا، بنەماڵە و کەسوکاری ناوبراو هێشتا لە شوێنی ڕاگرتن، هۆکاری دەستبەسەرکردن، دۆخی جەستەیی و دەروونیی ناوبراو بێئاگان.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/13520262-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
استی محمدی، شهروند ۶۷ ساله و مادر دو فعال سیاسی اهل بوکان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش کولبرنیوز، شامگاه دوشنبه بیستویکم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی با یورش به منزل استی محمدی شهروند ۶۷ ساله، بدون ارائه حکم قضایی و خارج از روندهای قانونی، وی را بازداشت کردهاند. تاکنون هیچگونه اطلاع دقیقی درباره محل نگهداری، وضعیت جسمانی، اتهامات مطرحشده و یا امکان دسترسی او به وکیل و خانواده منتشر نشده است.
بر پایه اطلاعات بهدستآمده، استی محمدی از بیماریهای زمینهای رنج میبرد و به مصرف مداوم دارو و مراقبت پزشکی نیاز دارد. ادامه بیخبری از وضعیت این زن سالمند و احتمال محرومیت او از خدمات درمانی، نگرانیهای گستردهای درباره سلامت و امنیت جانی وی ایجاد کرده است.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/1305202699-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بوکان؛ بازداشت استی محمدی، مادر دو فعال سیاسی و انتقال به مکان نامعلوم
به گزارش کولبرنیوز، شامگاه دوشنبه بیستویکم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی با یورش به منزل استی محمدی شهروند ۶۷ ساله، بدون ارائه حکم قضایی و خارج از
امیر یوسفی، شهروند اهل روستای «سلامت» از توابع شهرستان بوکان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاهی امنیتی در ارومیه منتقل شد.
به گزارش کولبرنیوز روز سهشنبه بیستودوم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی، امیر یوسفی را در بوکان بازداشت کردند. بنا بر اطلاعات بهدستآمده، این شهروند پس از بازداشت به مدت یک روز در بازداشتگاه بوکان نگهداری شده و سپس به یکی از بازداشتگاههای امنیتی در ارومیه انتقال یافته است.
تاکنون نهادهای امنیتی و قضایی درباره دلایل بازداشت، اتهامات احتمالی، وضعیت پرونده و محل دقیق نگهداری وی اطلاعرسانی نکردهاند و خانواده او نیز از وضعیت این شهروند بیاطلاع هستند.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/2026051303212-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بوکان؛ بازداشت امیر یوسفی و انتقال به بازداشتگاه امنیتی ارومیه
به گزارش کولبرنیوز روز سهشنبه بیستودوم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی، امیر یوسفی را در بوکان بازداشت کردند. بنا بر اطلاعات
«ئەستی محەمەدی»، هاووڵاتییەکی تەمەن ٦٧ ساڵ و دایکی دوو چالاکی سیاسیی خەڵکی شاری بۆکان، لەلایەن هێزەکانی ڕژیم دەستبەسەر و بۆ شوێنێکی نادیار گواسترایەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، ئێوارەی دووشەممە ٢١ی گوڵانی ١٤٠٥، هێزەکانی ڕژیم هەڵیانکوتاوەتە سەر ماڵی ئەستی محەمەدی هاووڵاتیی تەمەن ٦٧ ساڵ، و بەبێ نیشاندانی حوکمی دادوەری و بەدەر لە ڕێکارە یاساییەکان، ناوبراویان دەستبەسەر کردووە. تا ئێستا هیچ زانیارییەکی ورد لەبارەی شوێنی ڕاگرتنی، دۆخی تەندروستی، تۆمەتەکانی دژی و یان ئەگەری دەستراگەیشتنی ناوبراو بە پارێزەر و بنەماڵەکەی بڵاونەکراوەتەوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/13520263-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
«ئەمیر یووسفی»، هاووڵاتیی خەڵکی گوندی «سەلامەت»ی سەر بە شاری بۆکان، لەلایەن هێزەکانی ڕژیم دەستبەسەر و بۆ گرتووخانەیەکی ئەمنی لە شاری ورمێ گواسترایەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، ڕۆژی سێشەممە ٢٢ی گوڵانی ١٤٠٥، هێزەکانی ڕژیم بەبێ نیشاندانی حوکمی دادوەری، ئەمیر یووسفییان لە بۆکان دەستبەسەر کردووە. بەپێی زانیارییە دەستهاتووەکان، ئەم هاووڵاتییە دوای دەستبەسەرکرانی بۆ ماوەی یەک رۆژ لە گرتووخانەی بۆکان ڕاگیراوە و پاشان بۆ یەکێک لە گرتووخانەکانی شاری ورمێ گواستراوەتەوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/13520264-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
دیاریکردنی لانیکەمی حەقدەستی ساڵی ١٤٠٥، جارێکی دیکە پرسی بژێویی کرێکارانی کردەوە بە یەکێک لە گرنگترین بابەتەکانی کۆمەڵگەی ئێران. شۆڕای باڵای کار لە ڕۆژانی کۆتایی ڕەشەمەی ١٤٠٤دا، لانیکەمی حەقدەستی بە ١٦ ملیۆن و ٦٢٥ هەزار تمەن ڕاگەیاند، ژمارەیەکی کە لەسەر کاغەز و بەراورد بە ساڵی ڕابردوو، نزیکەی لەسەدا ٦٠ زیادی کردووە. بەڵام واقیعی ژیانی کرێکاران نیشانی دەدات کە ئەم زیادکردنە، بە لەبەرچاوگرتنی هەڵاوسان و گرانییەکی بەردەوام و هەوسارپچڕاو، نەک هەر نەبووەتە هۆی باشتربوونی ئاستی ژیانیان، بەڵکوو تەنانەت بەراورد بە ساڵێک لەمەوبەر، دابەزینیشی بەخۆیەوە بینیوە.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/14520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۵ بار دیگر مسئله معیشت کارگران را به یکی از مهمترین موضوعات جامعه ایران تبدیل کرده است. شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۴ حداقل دستمزد را ۱۶ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان اعلام کرد؛ رقمی که روی کاغذ نسبت به سال قبل حدود ۶۰ درصد افزایش دارد. اما واقعیت زندگی کارگران نشان میدهد که این افزایش، با توجه به میزان تورم و گرانی افسار گسیخته نه تنها به بهبودی در سطح زندگی کارگران منجر نشده است، بلکه حتی در مقایسه با یک سال گذشته آنرا پائین تر نیز آورده است.
مسئله اصلی این است که مزد کارگر را نباید فقط با رقم ریالی آن سنجید، بلکه باید دید این مزد چه مقدار کالا و خدمات واقعی میتواند بخرد. حداقل دستمزد در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳۰ هزار تومان بود و اکنون به بیش از ۱۶ میلیون تومان رسیده است؛ اما در همین دوره، قیمت مسکن، خوراک، دارو، حملونقل، آموزش و انرژی چندین برابر شده و ارزش پول ملی سقوط کرده است. برآوردها نشان میدهد ارزش دلاری حداقل دستمزد از حدود ۳۰۰ دلار در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۰۵ دلار در سال ۱۴۰۵ رسیده است؛ یعنی بیش از ۶۵ درصد کاهش در ۱۵ سال. این معنای این سقوط این است که کارگر ایرانی امروز با وجود دریافت حقوقی چند ده برابرِ گذشته، در واقع فقیرتر شده است.
ادامە متن در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/140520265732-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
دستمزدها هر سال بالا میروند، اما زندگی گرانتر و سفرهها کوچکتر میشوند!
تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۵ بار دیگر مسئله معیشت کارگران را به یکی از مهمترین موضوعات جامعه ایران تبدیل کرده است. شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۴