انتشار متن توافقنامه ۱۴ مادهای میان دولت آمریکا و جمهوری اسلامی، که قرار است روز جمعه در ژنو به امضای رسمی نمایندگان دو طرف برسد، نقطه عطف مهمی در بحران اخیر ایران و منطقه است. این توافقنامه، در ظاهر پایانبخش مرحله نظامی جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران است؛ اما از نظر سیاسی، معنایی فراتر از آتشبس یا تنظیم مناسبات امنیتی دارد. این سند نشان میدهد که جنگی که با ادعای «تغییر رفتار»، «مهار تهدید»، «خلع سلاح» و حتی در برخی روایتها «گشودن راه آزادی مردم ایران» آغاز شد، در نهایت به توافقی ختم شده که بیش از هر چیز بقای جمهوری اسلامی را تضمین و موقعیت آن را در برابر غرب تثبیت میکند.
تا آنجا که به ایالات متحده مربوط است، این توافقنامه چیزی بیش از بازگشت به وضعیت پیش از جنگ در بر ندارد: باز بودن تنگه هرمز، جریان آزاد نفت و گاز منطقه به بازارهای جهانی، و بازگشت نسبی ثبات به مسیرهای انرژی. آمریکا، در عمل، خواهان آن است که نظم اقتصادی و ژئوپولیتیک پیش از آغاز جنگ دوباره برقرار شود؛ یعنی همان وضعیتی که در آن نفت و گاز منطقه بدون اختلال جدی به جهان صادر میشد و تنگه هرمز بهعنوان یکی از شریانهای اصلی اقتصاد جهانی باز بود.
اما در سوی دیگر، جمهوری اسلامی از این توافق امتیازات مهمتری کسب کرده است. رژیمی که طی ۴۷ سال گذشته همواره در پی تحمیل موجودیت خود به غرب و آمریکا بوده، اکنون میتواند ادعا کند که نهتنها از جنگ جان به در برده، بلکه طرف مقابل را نیز وادار کرده است موجودیتش را به رسمیت بشناسد. برای جمهوری اسلامی، نفس بقا در برابر فشار نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا همواره نوعی پیروزی محسوب شده است. این بار نیز توافق ژنو به حکومت امکان میدهد که در تبلیغات داخلی خود، جنگ را «شکست دشمن» و توافق را «تثبیت اقتدار نظام» معرفی کند.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/2026061801-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
پایان جنگ، آغاز روشنتر شدن صفهاست
انتشار متن توافقنامه ۱۴ مادهای میان دولت آمریکا و جمهوری اسلامی، که قرار است روز جمعه در ژنو به امضای رسمی نمایندگان دو طرف برسد، نقطه عطف مهمی در بحران
دکتر کومار حسینزاده، دامپزشک ۴۰ ساله اهل بوکان، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده و با گذشت چند روز از این بازداشت، همچنان در وضعیت نامعلوم بهسر میبرد و هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت او در دست نیست.
به گزارش کولبرنیوز، نیروهای وزارت اطلاعات طی روزهای گذشته با یورش به منزل شخصی و درمانگاه دکتر کومار حسینزاده و بازداشت او، اقدام به تفتیش این اماکن کرده و شماری از وسایل شخصی وی را ضبط کردهاند. همچنین اعضای خانواده این شهروند در جریان این عملیات با فشارها و برخوردهای امنیتی مواجه شدهاند.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/180620267790-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بوکان؛ تداوم بازداشت و بیخبری از سرنوشت دکتر کومار حسینزاده
به گزارش کولبرنیوز، نیروهای وزارت اطلاعات طی روزهای گذشته با یورش به منزل شخصی و درمانگاه دکتر کومار حسینزاده و بازداشت او، اقدام به تفتیش این اماکن کرده و
دکتۆر کۆمار حوسێن زادە، دکتۆری ڤێتێرنەری تەمەن ٤٠ ساڵی خەڵکی بۆکان، لەلایەن هێزەکانی وەزارەتی ئیتڵاعات دەستبەسەر کراوە و سەرەڕای تێپەڕبوونی چەند ڕۆژ بەسەر دەستبەسەرکردنیدا، هێشتا لە دۆخێکی نادیاردایە و هیچ زانیارییەک لەسەر شوێنی ڕاگرتنی و دۆخی ناوبراو لەبەردەستدا نییە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، هێزەکانی وەزارەتی ئیتڵاعات لە ڕۆژانی ڕابردوودا بە هەڵکوتانە سەر ماڵی تایبەتی و دەرمانگەکەی دکتۆر کۆمار حوسێن زادە و دەستبەسەرکردنی، دەستیان کردووە بە پشکنینی ئەو شوێنانە و بەشێک لە کەلوپەلە تایبەتییەکانی ناوبراویان دەستبەسەردا گرتووە. هەروەها ئەندامانی بنەماڵەی ئەم هاووڵاتییە لە کاتی ئەم ئۆپەراسیۆنەدا ڕووبەڕووی گوشار و هەڵسوکەوتی ئەمنی بوونەتەوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/18620262-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
خلیل رسولی، شهروند کورد اهل بجنورد و از مجروحان بازداشتشده اعتراضات دیماه سال ۱۴۰۴، از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به هشت سال حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و دو سال تبعید محکوم شده است.
به گزارش کولبرنیوز، خلیل رسولی در فروردینماه ۱۴۰۵ در شعبهای از دادگاه انقلاب بجنورد و در روندی که به گفته منابع مطلع از استانداردهای دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است، بدون دسترسی به وکیل مدافع محاکمه و از بابت اتهاماتی از جمله «تحریک به اغتشاش»، «تبلیغ علیه نظام» و «تخریب اموال عمومی» به هشت سال حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و دو سال تبعید به شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد.
بر پایه اطلاعات بهدستآمده، این زندانی سیاسی با وجود جراحت شدید ناشی از اصابت گلوله، دوران محکومیت خود را در زندان وکیلآباد مشهد سپری میکند و مقامهای قضایی از اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام) در پرونده وی خودداری کردهاند. بر اساس این ماده قانونی، مجازات اشد یعنی شش سال حبس باید قابل اجرا باشد، اما به خانواده این زندانی اعلام شده است که وی ملزم به تحمل تمامی مجازاتهای صادرشده خواهد بود.
ادامە خبر:
https://kolbarnews.com/1806202699-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
مشهد؛ محکومیت خلیل رسولی، شهروند کورد و از مجروحان اعتراضات دیماه، به حبس، شلاق و تبعید
بر پایه اطلاعات بهدستآمده، این زندانی سیاسی با وجود جراحت شدید ناشی از اصابت گلوله، دوران محکومیت خود را در زندان وکیلآباد مشهد سپری میکند و مقامهای
خەلیل ڕەسووڵی، هاوڵاتیی کوردی خەڵکی بجنوورد و یەکێک لە بریندارە دەستبەسەرکراوەکانی خۆپێشاندانەکانی مانگی بەفرانباری ساڵی ١٤٠٤، لەلایەن دەزگای دادوەری کۆماری ئیسلامیی ئێران سزای هەشت ساڵ زیندانیی تەعزیری، ٨٠ قامچی و دوو ساڵ دوورخستنەوەی بەسەردا سەپێندرا.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، خەلیل ڕەسووڵی لە مانگی خاکەلێوەی ١٤٠٥، لە لقێکی دادگای شۆڕشی بجنوورد و لە پرۆسەیەکدا کە بە وتەی سەرچاوە ئاگادارەکان مەرجەکانی دادگاییکردنێکی دادپەروەرانەی تێدا نەبووە، بەبێ پارێزەر دادگاییکراوە. ناوبراو بە تۆمەتەکانی وەک «هاندانی خەڵک بۆ ئاژاوەگێڕی»، «پڕوپاگەندە دژی ڕژێم» و «تێکدانی موڵکی گشتی» سزای هەشت ساڵ زیندانیی تەعزیری، ٨٠ قامچی و دوو ساڵ دوورخستنەوەی بۆ شاری "خاش" لە پارێزگای سیستان و بەلووچستان بەسەردا سەپاوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/18620263-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
گلاله وطندوست، وکیل دادگستری و فعال حقوقی اهل مریوان، جهت اجرای حکم حبس تعزیری به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
به گزارش کولبرنیوز روز شنبه دوازدهم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، گلاله وطندوست برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی سنندج منتقل و اجرای حکم حبس وی آغاز شده است.
پرونده قضایی این وکیل دادگستری پس از پذیرش وکالت شماری از بازداشتشدگان اعتراضات سراسری پاییز ۱۴۰۱ تشکیل شد. شعبهای از دادگاه انقلاب سنندج وی را با اتهامهای «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه» به شش سال و هفت ماه و بیست روز حبس تعزیری محکوم کرد.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/180620267722-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
سنندج؛ انتقال گلاله وطندوست، وکیل دادگستری اهل مریوان، به زندان مرکزی جهت اجرای حکم حبس
به گزارش کولبرنیوز روز شنبه دوازدهم اردیبهشتماه ۱۴۰۵، گلاله وطندوست برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی سنندج منتقل و اجرای حکم حبس وی آغاز شده
گوڵاڵە وەتەندۆست، پارێزەری دادگا و چالاکوانی مافەکانی مرۆڤی خەڵکی مەریوان، بەمەبەستی جێبەجێکردنی سزای زیندانیی تەعزیری، بۆ زیندانیی ناوەندیی سنە گوازرایەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، ڕۆژی شەممە ١٢ی گوڵانی ١٤٠٥، گوڵاڵە وەتەندۆست بۆ تێپەڕاندنی ماوەی سزادانەکەی بۆ زیندانیی ناوەندیی سنە گواستراوەتەوە و جێبەجێکردنی سزای زیندانییەکەی دەستی پێکردووە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/18620264-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
«مجتبی کاکایی»، شهروند ۴۰ ساله اهل دهلران، توسط نیروهای امنیتی بهصورت خشونتآمیز بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده و تاکنون از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.
به گزارش کولبرنیوز شامگاه چهارشنبه بیستوهفتم خردادماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی با یورش به منزل شخصی مجتبی کاکایی در دهلران، بدون ارائه حکم قضایی، این شهروند کورد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
ادامە خبر:
https://kolbarnews.com/1906202699-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
دهلران؛ بازداشت خشونتآمیز مجتبی کاکایی و تداوم بیخبری از سرنوشت او
به گزارش کولبرنیوز شامگاه چهارشنبه بیستوهفتم خردادماه ۱۴۰۵، نیروهای امنیتی با یورش به منزل شخصی مجتبی کاکایی در دهلران، بدون ارائه حکم قضایی، این شهروند کورد
«موجتەبا کاکایی»، هاووڵاتیی تەمەن ٤٠ ساڵی خەڵکی دێهلۆران، لەلایەن هێزەکانی ڕژێم بە توندووتیژانە دەستبەسەرکرا و بۆ شوێنێکی نادیار گوازرایەوە؛ تا ئێستاش هیچ زانیارییەک لەسەر چارەنووسی ناوبراو لەبەردەستدا نییە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، ئێوارەی چوارشەممە ٢٧ی جۆزەردانی ١٤٠٥، هێزەکاتی ڕژێم بە هێرشکردنە سەر ماڵی تایبەتیی موجتەبا کاکایی لە دێهلۆران، بەبێ بڕیاری دادگا، ئەم هاووڵاتییە کوردەیان دەستبەسەر کردووە و بۆ شوێنێکی نادیاریان گواستووەتەوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/19620261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
فردا، سیام خردادماه ۱۴۰۵، پنجمین سالگرد درگذشت رفیق فرهاد شعبانی، از پیشمرگان باسابقه کومهله و از اعضای هیئتمدیره کولبرنیوز و کارگرنیوز، را گرامی میداریم.
رفیق فرهاد پس از سه ماه مبارزهای سخت با بیماری سرطان، بامداد ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در سن ۶۳ سالگی چشم از جهان فروبست؛ اما یاد، نام و راه او همچنان در قلب همرزمان، دوستان و همه کسانی که او را میشناختند، زنده و ماندگار است.
زندگی فرهاد شعبانی با مبارزه برای آزادی، برابری و رهایی طبقه کارگر و مردم ستمدیده کوردستان گره خورده بود. او از سالهای نخست استقرار جمهوری اسلامی تا واپسین روزهای زندگیاش، صادقانه و خستگیناپذیر در صفوف جنبش انقلابی کوردستان، کومهله و حزب کمونیست ایران حضور داشت و بیش از چهار دهه از عمر خود را وقف آرمانهای انسانی و سوسیالیستی کرد.
رفیق فرهاد در چهار سال پایانی زندگیاش، یکی از فعالترین و پرانرژیترین اعضای هیئتمدیره کولبرنیوز و کارگرنیوز بود. تعهد، مسئولیتپذیری، روحیه رفاقت و انرژی پایانناپذیر او در دفاع از حقوق کولبران، کارگران و مردم محروم، برای همه ما الهامبخش و فراموشنشدنی است. او حتی در دشوارترین روزهای بیماری نیز امید خود را از دست نداد و با همان روحیه مبارز و استوار، به فعالیت و حمایت از آرمانهایش ادامه داد.
رفیق فرهاد از آن انسانهایی بود که مبارزه برای او نه یک انتخاب موقت، بلکه شیوهای برای زیستن بود. او با امید زندگی کرد، با مبارزه قد کشید و با ایمان به آیندهای آزاد و برابر، از میان ما رفت.
در پنجمین سالگرد جانباختنش، با احترام و افتخار، یاد و خاطره این رفیق شریف و وفادار را گرامی میداریم و بر ادامه راه او در دفاع از آزادی، برابری و سوسیالیسم تأکید میکنیم.
بدرود رفیق فرهاد!
راهت پررهرو و یادت جاودان باد.
هیئتمدیره کولبرنیوز و کارگرنیوز
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
واژۆکردنی گرێبەستی ئاگربەست و یادداشتی لێکتێگەیشتن لە نێوان کۆماری ئیسلامی و ئەمریکا، بە واتای کۆتاییهاتنی فەرمی و عەمەلیی قۆناغێک لەو شەڕە وێرانکەرەیە کە سێبەری خۆی بەسەر ژیانی خەڵکی ئێراندا کێشابوو. ئەم کۆتاییه، بێگومان نە بە واتای دەستپێکی لەخۆڕای خۆشگوزەرانی و ئازادییە و نە دەبێتە هۆکاریش بۆ گەشبینی بە نییەتەکانی کۆماری ئیسلامی یان دەوڵەتی ئەمریکا. بەڵام لە ڕوانگەیەکەوە بۆ کۆمەڵگەی ئێران گرنگییەکی زۆری هەیە، ئەویش ئەوەیە کە بیانووی شەڕ بۆ دواخستنی وەڵامدانەوە بە ویست و داواکارییە سەرەکییەکانی خەڵک کۆتایی پێهاتووە. کەمبوونەوەی فشاری شەڕ و هێوربوونەوەی کەشی نائاسایی، دەتوانێت دەرفەتی هەناسەدانی کۆمەڵایەتی زیاتر بکات و مەجالێک بڕەخسێنێت تا خەڵک ویست و داواکارییە کەڵەکەبووەکانی خۆیان بە هێزێکی نوێوە بێننەوە گۆڕێ.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/20620261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
امضای قرارداد آتشبس و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی و آمریکا، به معنای پایان رسمی و عملی مرحلهای از جنگ ویرانگری است که سایه خود را بر زندگی مردم ایران انداخته بود. این پایان، البته نه به معنای آغاز خودبهخودی رفاه و آزادی، و نه دلیلی برای خوشبینی به نیتهای جمهوری اسلامی یا دولت آمریکا است. اما از یک نظر برای جامعه ایران اهمیت دارد و آن اینکه بهانه جنگ برای به تعویق انداختن پاسخ به مطالبات حیاتی مردم پایان یافته است. کاهش فشار جنگی و کاسته شدن از فضای اضطراری میتواند امکان نفس کشیدن اجتماعی را بیشتر کند و فرصتی فراهم آورد تا مردم مطالبات انباشته خود را با نیرویی تازهتر طرح کنند.
جمهوری اسلامی در تمام دوره بحران کوشید جنگ را به سپری برای نادیده گرفتن مطالبات جامعه تبدیل کند. اما اکنون این سپر ترک برداشته است. اگر جنگ موقتاً بحرانهای واقعی جامعه را پوشاند، آنها را حل نکرد. فقر جانکاه، تورم، بیکاری، فروپاشی معیشت، شکاف طبقاتی، تبعیض جنسیتی، سرکوب سیاسی، بحران محیطزیست و خشم انباشته مردم همچنان پابرجاست. بنابراین، پایان جنگ آغاز مرحلهای تازه در جدال جامعه با حکومتی است که برای بقای خود مذاکره میکند، نه برای نجات مردم.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/20062026774-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
پایان بهانه جنگ و ضرورت گسترش جنبشهای مطالباتی
امضای قرارداد آتشبس و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی و آمریکا، به معنای پایان رسمی و عملی مرحلهای از جنگ ویرانگری است که سایه خود را بر زندگی مردم ایران
یک جوان ۱۸ ساله اهل کرمانشاه به نام «سروش کرمی» پس از گذشت بیش از پنج ماه بازداشت و بیخبری مطلق از وضعیتش، با اتهام «محاربه» به بند امنیتی زندان دیزلآباد کرمانشاه منتقل شد.
به گزارش کولبرنیوز روز چهارشنبه بیستوهفتم خردادماە ۱۴۰۵، «سروش کرمی» که در جریان اعتراضات دیماه ۱۴۰۴ در کرمانشاه بازداشت شده بود، پس از پنج ماه و ده روز نگهداری در یکی از بازداشتگاههای امنیتی اداره اطلاعات کرمانشاه، به بند امنیتی زندان دیزلآباد این شهر منتقل و اتهام «محاربه» به وی تفهیم شد.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/20062026774-3/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
کرمانشاه؛ انتقال سروش کرمی به بند امنیتی زندان دیزلآباد و تفهیم اتهام «محاربه» پس از پنج ماه بیخبری
به گزارش کولبرنیوز روز چهارشنبه بیستوهفتم خردادماە ۱۴۰۵، «سروش کرمی» که در جریان اعتراضات دیماه ۱۴۰۴ در کرمانشاه بازداشت شده بود، پس از پنج ماه و ده روز
لاوێکی تەمەن ١٨ ساڵی خەڵکی کرماشان بە ناوی "سروش کەرەمی"، دوای تێپەڕبوونی زیاتر لە پێنج مانگ بەسەر دەستبەسەرکردنی و بێدەنگبوونی ڕەها لە دۆخی، بە تۆمەتی "شەڕەنگێزی" بۆ بەندی ئەمنیی زیندانیی دێزڵاوای کرماشان گوازرایەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، ڕۆژی چوارشەممە ٢٧ی جۆزەردانی ١٤٠٥، "سروش کەرەمی" کە لە خۆپیشاندانەکانی بەفرانباری ١٤٠٤ لە کرماشان دەستبەسەر کرابوو، دوای پێنج مانگ و دە ڕۆژ ڕاگرتنی لە یەکێک لە گرتووخانەکانی ئیدارەی ئیتلاعاتی کرماشان، بۆ بەندی ئەمنیی زیندانیی دێزڵاوای ئەو شارە گوازرایەوە و تۆمەتی "شەڕەنگێزی"ی پێ ڕاگەیەندرا.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/20620262-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
بە بۆنەی ڕۆژی جیهانیی پەنابەرانەوە
ئەمڕۆ ڕۆژی جیهانیی پەنابەرانە؛ ڕۆژی یادکردنەوەی یەکێک لە قووڵترین تراژیدیاکانی سەردەمی ئێمە: تراژیدیای مرۆڤێک کە لە جیهانێکی پڕ لە سنوور، پاسپۆرت و تێلی دڕکاویدا، بۆ دۆزینەوەی شوێنێکی ئارام، ناچارە ماڵ و حاڵی خۆی بەجێ بهێڵێت.
لەکاتێکدا کە بەشێکی گەورە لە ڕەوتە ڕاستڕەوەکانی ئورووپا ــ لە پارتە پارێزگار و دیموکرات-مەسیحییەکانەوە بگرە تا هێزە ئاشکرا ڕەگەزپەرەستەکان ــ سەرقاڵی تێکدانی یەکێک لە بەنرخترین دەستکەوتەکانی شارستانیەتی هاوچەرخن، واتە مافی پەنابەرێتی، مرۆڤی پەنابەر زیاتر لە هەر کاتێکی دیکە لە پێگەی مرۆیی خۆی دادەماڵرێت. ئەوان نەک وەک مرۆڤگەلێک کە لە شەڕ، ملهوڕی (ستەمکاری)، هەژاری، گۆڕانی کەشوهەوا، جیاکارییە پێکهاتەییەکان و توندوتیژییە سیاسی و کۆمەڵایەتییەکان هەڵاتوون، بەڵکوو وەک «بابەتێکی ئەمنی» و «هەڕەشەیەک بۆ سەر نەزم و ئاسایش» سەیر دەکرێن؛ بوونەوەرگەلێک کە دەبێ کۆنترۆڵ، گەمارۆ و لە بەردەم چاوی جیهان بشاردرێنەوە.
درێژەی بابەت:
https://ku.kolbarnews.com/21620261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
بیمە کۆمەڵایەتییەکان و سندووقەکانی خانەنشینی لە هەر کۆمەڵگەیەکدا دەبێت یەکێک بن لە گرنگترین کۆڵەکەکانی ئاسایشی کۆمەڵایەتی. فەلسەفەی بوونی ئەم دامەزراوانە ئەوەیە کە کرێکاران، مووچەخۆران، هەژاران و چین و توێژە لاوازەکان لە سەردەمی نەخۆشی، بێکاری، پەککەوتەیی و بەساڵاچووندا بەبێ پەنا نەمێننەوە. مووچەی خانەنشینی، بیمەی تەندروستی و هاوکارییە کۆمەڵایەتییەکان بەرهەمی ساڵانێک کارکردن، پێدانی پشکی بیمە و بەشێک لە حەقدەستی پاشەکەوتکراوی کرێکاران و مووچەخۆرانە. بەڵام لە ئێران، ئەم دامەزراوە سەرەکییانە بەهۆی تاڵانکردنی سەرمایەکان، گەندەڵیی سیستماتیک، خراپ بەڕێوەبردن، جێبەجێنەکردنی بەڵێنەکانی حکومەت و هەژموونی دامەزراوە حکومی و نیزامییەکانەوە، بەرەو مایەپووچبوون پاڵپێوەنراون.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/22620261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
بیمههای اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی در هر جامعهای باید یکی از مهمترین ستونهای امنیت اجتماعی باشند. فلسفه وجودی این نهادها آن است که کارگران، مزدبگیران، تهیدستان و اقشار آسیبپذیر در دوران بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و سالمندی بیپناه نمانند. حقوق بازنشستگی، بیمه درمانی و حمایتهای اجتماعی حاصل سالها کار، پرداخت حق بیمه و بخشی از حقوق انباشتهشده کارگران و حقوقبگیران است. اما در ایران، این نهادهای حیاتی به دلیل غارت داراییها، فساد ساختاری، سوءمدیریت، عدم انجام تعهدات دولت و سلطه نهادهای حکومتی و نظامی، به ورشکستگی کشانده شدهاند.
بحران بیمههای اجتماعی مستقیماً با زندگی روزمره میلیونها نفر گره خورده است. کمبود پوشش بیمهای، ناتوانی صندوقها در پرداخت تعهدات، کاهش کیفیت خدمات درمانی و ناامنی معیشتی بازنشستگان، همگی نشانههای فروریختن یکی از آخرین لایههای حمایت اجتماعی در ایراناند. در جامعهای که فقر، بیکاری، تورم و بیثباتی اقتصادی بخش وسیعی از مردم را تحت فشار قرار داده است.
این در حالی است که بخش بزرگی از کارگران و اقشار فرودست اساساً خارج از پوشش بیمهای قرار دارند. اشتغال غیررسمی، قراردادهای موقت، بیکاری، عدم ثبتنام در نظام بیمه، فرار کارفرمایان از پرداخت حق بیمه و ضعف نظارت، میلیونها نفر را از ابتداییترین حمایتهای اجتماعی محروم کرده است. اما حتی آن بخش از جامعه که ظاهراً زیر پوشش بیمهها و صندوقهای بازنشستگی قرار دارد نیز از امنیت واقعی برخوردار نیست. بازنشستگان و بیمهشدگانی که سالها حق بیمه پرداختهاند، امروز میبینند صندوقهایی که باید پشتوانه زندگی آنان باشند، خود به دلیل فساد و دستاندازی دولت و نهادهای وابسته، ناتوان و ورشکسته شدهاند.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/2026062201-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بحران بیمههای اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی در ایران؛ نتیجه غارت، فساد و دستاندازی دولت
بیمههای اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی در هر جامعهای باید یکی از مهمترین ستونهای امنیت اجتماعی باشند. فلسفه وجودی این نهادها آن است که کارگران، مزدبگیران،
احسان وینه، شهروند ۲۹ ساله اهل کرمانشاه، با گذشت ۱۷۰ روز از زمان بازداشت، همچنان در وضعیت بیخبری مطلق به سر میبرد و خانواده او تاکنون هیچگونه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت جسمی و حقوقی وی به دست نیاوردهاند.
به گزارش کولبرنیوز، احسان وینه، جوانی ۲۹ ساله، متأهل و دارای دو فرزند، بیش از پنج ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از زمان بازداشت تاکنون از حق تماس با خانواده، ملاقات و دسترسی به وکیل محروم مانده است. پیگیریهای مکرر خانواده وی از نهادهای امنیتی، زندانها و بازداشتگاهها نیز تاکنون بینتیجه بوده و هیچ مرجع مسئولی درباره سرنوشت او پاسخ روشنی ارائه نکرده است.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/220620267722-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
کرمانشاه؛ تداوم بیخبری از سرنوشت احسان وینه پس از ۱۷۰ روز بازداشت
همچنین، کولبرنیوز از طریق منابع موثق به اطلاعاتی دست یافته است که نشان میدهد شماری از بازداشتشدگان در کرمانشاه طی شش ماه گذشته در یک بند امنیتی و تحت شرایطی
جواد علیکُردی، وکیل دادگستری و شهروند کورد اهل سبزوار و برادر خسرو علیکُردی، وکیل دادگستری جانباخته، از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به ۱۸ سال حبس تعزیری، انفصال دائم از حرفه وکالت و مجازاتهای تکمیلی محکوم شد.
به گزارش کولبرنیوز روز شنبه سیام خردادماه ۱۴۰۵، حکم صادره علیه جواد علیکُردی به وی ابلاغ شد. بر اساس این حکم، او از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی برخلاف امنیت ملی» موضوع ماده ۴ قانون تشدید مجازات جاسوسی به ۱۳ سال حبس محکوم شده است. همچنین، این وکیل دادگستری به انفصال دائم از حرفه وکالت، دو سال منع خروج از کشور و دو سال تبعید به شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان محکوم شده است.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/2206202655-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
مشهد؛ جواد علیکُردی به ۱۸ سال حبس، تبعید و انفصال دائم از وکالت محکوم شد
به گزارش کولبرنیوز روز شنبه سیام خردادماه ۱۴۰۵، حکم صادره علیه جواد علیکُردی به وی ابلاغ شد. بر اساس این حکم، او از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام
مهدی کریمی، جوان اهل شهرستان ملکشاهی در استان ایلام، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی و انتشار ویدیویی از اعترافات اجباری منتسب به او از رسانههای حکومتی، همچنان در وضعیت بیخبری مطلق به سر میبرد و نگرانیها درباره امنیت جانی وی بهشدت افزایش یافته است.
به گزارش کولبرنیوز روز پنجشنبه بیستوهشتم خردادماه ۱۴۰۵، مهدی کریمی بدون ارائه حکم قضایی و با برخورد خشونتآمیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. با گذشت چهار روز از زمان بازداشت، خانواده او هیچگونه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت وی در اختیار ندارند و او از حق تماس و ملاقات با خانواده و نیز دسترسی به وکیل محروم مانده است.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/22062026123-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
ایلام؛ تداوم بیخبری از سرنوشت مهدی کریمی پس از بازداشت و پخش اعترافات اجباری
به گزارش کولبرنیوز روز پنجشنبه بیستوهشتم خردادماه ۱۴۰۵، مهدی کریمی بدون ارائه حکم قضایی و با برخورد خشونتآمیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی