کولبرنیوز | Kolbarnews
4.9K subscribers
13.9K photos
15.3K videos
287 files
12.4K links
اخبار را به اینجا بفرستید:

@kolbar


وب‌سایت:
https://www.kolbarnews.com

تلگرام:
http://t.me/kolbarnews

اینستاگرام:
https://www.instagram.com/kolbarnews

فیسبوک:
https://www.facebook.com/kolbarnews1

توییتر:
https://twitter.com/Kolbarnews
Download Telegram
▪️ بۆکان؛ ئازادکردنی کاتیی مەنیژە خۆشنوود بە دانانی بارمتە


مەنیژە خۆشنوود، هاووڵاتیی تەمەن ۵۸ ساڵی خەڵکی بۆکان کە سەرەتای جۆزەردانی ئەمساڵ لەلایەن هێزەکانی ڕژێم دەستبەسەر کرابوو، بە دانانی بارمتە و تا کۆتایی هاتنی دادگایی کردنەکەی، بە کاتی لە زیندان ئازاد کرا.

بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، مەنیژە خۆشنوود، هاووڵاتیی خەڵکی بۆکان، لە چەند ڕۆژی ڕابردوودا بە دانانی بارمتەی دوو ملیار تمەنی و تا کاتی کۆتایی هاتنی قۆناغەکانی دادوەری، بە کاتی لە بەندیخانە ئازاد کرا. ئەم هاووڵاتییە ڕۆژی سێشەممە ۵ی جۆزەردانی ۱۴۰۵، دوای هێرشی هێزەکانی ڕژێم بۆ سەر ماڵی بنەماڵەکەی لە بۆکان و بەبێ بڕیاری دادگا، دەستبەسەر کرا.

هەواڵ:

https://ku.kolbarnews.com/23620263-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
▪️وقتی نان گران می‌شود، دیگر چیزی نمانده که بشود گران کرد

از اول تیرماه، نانوایی‌های تهران نرخ‌نامه تازه‌ای روی دیوار زدند. لواش که تا دیروز هزار و چهارصد تومان بود، شد دو هزار و هفتصد تومان. بربری از پنج هزار و سیصد تومان پرید به ده هزار تومان. سنگک از هفت هزار و چهارصد تومان رسید به پانزده هزار و پانصد تومان. در ورامین همین ارقام تکرار شد؛ رئیس اتحادیه نانوایان از افزایش نود تا صد درصدی خبر داد. پیش از آن، مازندران، مشهد و همدان هر یک به نوبت همین مسیر را پیموده بودند.

محمدجواد کرمی، رئیس کارگروه آرد و نان اتاق اصناف ایران، این افزایش را تأیید کرد و توضیح داد که بالا رفتن هزینه‌های تولید، از دستمزد کارگران و خمیرمایه تا اجاره‌بها و حمل‌ونقل، نانوایان را به این نقطه رسانده است.

در ماه‌های اخیر، مقامات دولتی بارها افزایش قیمت نان را تکذیب کردند. اما در همان حال، در بسیاری از استان‌ها نان به‌صورت غیررسمی گران‌تر شده بود. آنچه اکنون رخ داده، نه یک جهش ناگهانی، بلکه رسمی‌سازی واقعیتی است که پیش از این در کوچه و بازار جاری بود.

این نه اولین بار است که دولت ابتدا انکار می‌کند و سپس ابلاغ. اما شاید برای اولین بار است که انکار و ابلاغ این‌قدر به هم نزدیک افتاده‌اند؛ و این خود نشانه‌ای است از شتابی که در فروپاشی سیاست یارانه نان پدید آمده است.

دولت پزشکیان از همان لایحه اول بودجه، دست روی یارانه گندم و آرد گذاشت. وزارت جهاد کشاورزی طرحی آماده کرده که در آن یارانه نان به‌طور کامل حذف و معادل آن به کالابرگ الکترونیکی منتقل می‌شود. هدف اعلام‌شده، جبران کسری بودجه به شیوه‌ای «غیرتورمی» است. روزنامه اطلاعات در اول تیرماه نوشت که دولت می‌خواهد از محل یارانه حذف‌شده نان، رقم کالابرگ را بالا ببرد تا کسری بودجه را جبران کند.


متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:

https://kolbarnews.com/20260624043-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
▪️ کاتێک نان گران دەبێت، ئیتر هیچ شتێک نامێنێت کە گران بێت


لە یەکی پووشپەڕەوە، نانەواخانەکانی تاران نرخنامەیەکی نوێیان بە دیوارەوە هەڵواسی. لەواش کە تا دوێنێ هەزار و چوارسەد تمەن بوو، بوو بە دوو هەزار و حەوتسەد تمەن. بەڕبەڕی لە پێنج هەزار و سێسەد تمەنەوە گەیشتە دە هەزار تمەن. سەنگەک لە حەوت هەزار و چوارسەد تمەنەوە بوو بە پازدە هەزار و پێنجسەد تمەن. لە وەرامینیش ئەم ژمارانە دووبارە بوونەوە، سەرۆکی یەکێتیی نانەواکان باسی لە زیادبوونی نەوەد تا سەد لەسەد کرد. بەرلەوەش، مازەندەران، مەشهەد و هەمەدانیش یەکە یەکە و هەرکامیان بە نۆرەی خۆی ئەم ڕێگەیەیان پێوابوو.

لێکدانەوەی ڕۆژ:

https://ku.kolbarnews.com/24620261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM