در طول ۳۶ روز جنگ جاری، جمهوری اسلامی همزمان با فشار جنگ خارجی، جبههٔ دیگری را نیز گشوده است، جبههٔ جنگ علیه مردم ایران. این جنگ دوم نه با بمب و موشک و پهپاد، بلکه با طناب دار، سلول انفرادی، ارعاب سیاسی و تشدید سرکوب پیش میرود. در حالی که نگاهها به آسمان و به حملات اسرائیل و آمریکا دوخته شده، حکومت در داخل کشور از فضای جنگی برای پیشبرد سیاست دیرینهٔ خود، یعنی حکومت از طریق ترس، استفاده میکند.
اعدام زندانیان سیاسی در این دوره بخشی از استراتژی بقای یک رژیم هراسان است. رژیمی که خوب میداند خطر اصلی برای بقای آن، مردم ایراناند. مردمی که این نظام فاسد، ناکارآمد، سرکوبگر و ضدکارگری را نمیخواهند و خواهان دگرگونیهای اساسیاند. حکومتی که از جامعهٔ خود مشروعیت نگرفته، در لحظهٔ بحران به شدیدترین ابزار ارعاب متوسل میشود. در جمهوری اسلامی، این ابزار چیزی جز اعدام نیست.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/060420265555-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
در میانهٔ جنگ، اعدام در زندانها و قتلعام کارگران در محل کار
در طول ۳۶ روز جنگ جاری، جمهوری اسلامی همزمان با فشار جنگ خارجی، جبههٔ دیگری را نیز گشوده است، جبههٔ جنگ علیه مردم ایران. این جنگ دوم نه با بمب و موشک و
آکو سلطانی، شهروند ۳۱ ساله و اهل سقز، توسط نیروهای اداره اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و تاکنون هیچگونه اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری وی در دسترس نیست.
به گزارش کولبرنیوز روز شنبه یکم فروردینماه ۱۴۰۵، آکو سلطانی، شهروند اهل سقز، پس از یورش نیروهای اداره اطلاعات به منزل شخصیاش، با توسل به خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
بر پایه اطلاعات بهدستآمده، نیروهای امنیتی در جریان این عملیات، ضمن تفتیش منزل، این شهروند را با برخوردی خشونتآمیز بازداشت کرده و به یکی از بازداشتگاههای وابسته به نهادهای امنیتی منتقل کردهاند.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/20260406021-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
سقز؛ بازداشت آکو سلطانی و تداوم بیخبری از وضعیت وی
به گزارش کولبرنیوز روز شنبه یکم فروردینماه ۱۴۰۵، آکو سلطانی، شهروند اهل سقز، پس از یورش نیروهای اداره اطلاعات به منزل شخصیاش، با توسل به خشونت بازداشت و به
شیدا شیخی، زن ۲۵ ساله و اهل سقز، توسط نیروهای اداره اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری او در دست نیست.
به گزارش کولبرنیوز شامگاه شنبه پانزدهم فروردینماه ۱۴۰۵، شیدا شیخی، شهروند ساکن محله «شاناز» سقز، در پی یورش نیروهای اداره اطلاعات به منزل خانوادگیاش، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
بر اساس اطلاعات بهدستآمده، این عملیات حوالی ساعت ۲۳ شب انجام شده و نیروهای امنیتی ضمن تفتیش کامل منزل، شماری از وسایل شخصی این شهروند از جمله لپتاپ و تلفن همراه وی را ضبط کردهاند.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/202604060121-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
سقز؛ بازداشت شیدا شیخی و تداوم بیخبری از وضعیت وی
به گزارش کولبرنیوز شامگاه شنبه پانزدهم فروردینماه ۱۴۰۵، شیدا شیخی، شهروند ساکن محله «شاناز» سقز، در پی یورش نیروهای اداره اطلاعات به منزل خانوادگیاش، بدون
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تصاویری از انفجارهای بزرگ شهر بوشهر توسط جنگندەهای اسرائیل و آمریکا
دوشنبه ١٧ فروردینماه ۱۴۰۵
@kolbarnews
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
شەڕ تەنیا شارەکان وێران ناکات، بەڵکوو سنوورەکانی ئەخلاقیش تێکدەڕووخێنێت. لە بارودۆخی شەڕدا، یەکەم قوربانییەکان هەمیشە ئەو کەسانەن کە پێشوەختە لە کەمترین توانای بەرگریکردن لە خۆیان بێبەش بوون. بێدەنگەکان، پەراوێزخراوەکان، کرێکارانی بێ ناسنامە، ژنانی بێپەنا و ئەو منداڵانەی کە هیچ ڕۆڵێکیان لە دروستکردنی ئەم جیهانە نادادپەروەرەدا نەبووە. کۆچبەران و پەنابەرانی ئەفغانستانی لە ئێرانی ئەمڕۆدا ڕێک لەم پێگەیەدا خۆیان دەبیننەوە. لە ناو جەرگەی قەیرانەکاندا، بێ ئەوەی پەناگەیەکیان هەبێت، بێ ئەوەی دەنگیان ببیسترێت و بێ ئەوەی مافە سەرەتاییەکانیان بە فەرمی بناسرێت.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/7420261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
جنگ فقط شهرها را ویران نمیکند، مرزهای اخلاق را هم فرو میریزد. در شرایط جنگی، نخستین قربانیان همیشه کسانیاند که پیشاپیش از کمترین امکان دفاع از خود محروم بودهاند. بیصداها، حاشیهنشینان، کارگران بیسند، زنان بیپناه و کودکانی که هیچ نقشی در ساختن این جهان نابرابر نداشتهاند. مهاجران و پناهندگان افغانستانی در ایران امروز دقیقاً در چنین موقعیتی قرار دارند. در میانه بحران، بیآنکه پناهی داشته باشند، بیآنکه صدایشان شنیده شود و بیآنکه حقوق ابتداییشان به رسمیت شناخته شود.
در پی تشدید فضای امنیتی ناشی از جنگ ۱۲ روزه و جنگ اخیر، مهاجران افغانستانی بیش از هر زمان دیگری در معرض فشار، سرکوب، بازداشت، اخراج و طرد قرار گرفتهاند. ما با وضعیتی روبهرو هستیم که در آن انسانهایی که سالها در سختترین شرایط زیسته و کار کردهاند، ناگهان به «مسئله امنیتی» تبدیل میشوند، گویی رنج، فقر، کار طاقتفرسا و بیحقوقی کافی نبوده و اکنون باید بار جنگ را نیز بر دوش بکشند.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/07042026111-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
پناهندگان افغانستانی، قربانیان خاموش جنگ، تبعیض و بیپناهی
جنگ فقط شهرها را ویران نمیکند، مرزهای اخلاق را هم فرو میریزد. در شرایط جنگی، نخستین قربانیان همیشه کسانیاند که پیشاپیش از کمترین امکان دفاع از خود محروم
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تصاویری از بمباران بزرگ شهر تهران توسط جنگندەهای اسرائیل و آمریکا
سه شنبه ۱۸ فروردینماه ۱۴۰۵
@kolbarnews
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تصاویری از انفجارهای مهیبی در نزدیکی شهر یزد توسط جنگندەهای اسرائیل و آمریکا
سه شنبه ۱۸ فروردینماه ۱۴۰۵
@kolbarnews
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
محسن اسلامخواه، شهروند ۱۹ ساله اهل بوکان و از بازداشتشدگان جنبش انقلابی ژینا، از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده است. این در حالی است که وی در زمان مشارکت در اعتراضات، تنها ۱۶ سال سن داشته است.
به گزارش کولبرنیوز، محسن اسلامخواه، شهروند اهل بوکان، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است. همچنین پیشتر دو تن دیگر از متهمان این پرونده به نامهای محمد فرجی و رئوف شیخمعروفی نیز از سوی همین شعبه به مجازات اعدام محکوم شدهاند.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/13042026555-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بوکان؛ صدور حکم اعدام برای محسن اسلامخواه، از بازداشتشدگان جنبش انقلابی ژینا
به گزارش کولبرنیوز، محسن اسلامخواه، شهروند اهل بوکان، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است. همچنین پیشتر دو تن دیگر
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ابراهیم رحمانی، فعال محیطزیست و شهروند اهل پیرانشهر، با گذشت بیش از یک هفته از زمان بازداشت، همچنان در وضعیت نامعلوم بهسر میبرد و هیچگونه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت او در دسترس نیست.
به گزارش کولبرنیوز روز سهشنبه یازدهم فروردینماه ۱۴۰۵، ابراهیم رحمانی، فعال محیطزیست اهل پیرانشهر، در پی یورش شبانه نیروهای امنیتی به منزل شخصیاش و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/20260407021-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
گیانبەختکردنی یەکێکی تر لە بریندارانی هێرشە موشەکییەکەی بارەگایەکی پێشمەرگە لە خەلیفان.
ئەمڕۆ یەکێکی تر لە بریندارانی هێرشە موشەکییەکەی بارەگایەکی پێشمەرگە لە خەلیفان بە ناسنامەی «وەیسی ئاخیر» گیانی بەختکرد.
لە ئەنجامی هێرشێکی سەختی سوپای پاسداران، یەکێک لە بارەگاکانی هێزەکانی پێشمەرگەی هەرێمی کوردستانی عێراق لە ناوچەی «خەلیفان» سەر بە پارێزگای هەولێر کرابووە ئامانج. لە ئەنجامی ئەو هێرشە، لانیکەم ٦ پێشمەرگە گیانیان لەدەستدا و لانیکەم ٢٠ کەسی تری تر لە هێرشەکەدا بریندارببوون.
@kolbarnews
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
سخنی درباره آتشبس دو هفتهای
در چهلمین روز جنگ ویرانگر آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی، سرانجام دو طرف با یک آتشبس دو هفتهای موافقت کردند. بر اساس گزارشها، این توقف موقت پس از تهدیدهای کمسابقه دونالد ترامپ به گسترش حملات و هدف قرار دادن زیرساختهای غیرنظامی ایران، و در پی میانجیگری پاکستان و پذیرش بازگشایی موقت تنگه هرمز از سوی ایران شکل گرفته است. اما در ورای این رفتوآمدهای دیپلماتیک و نظامی، یک حقیقت تلخ همچنان پابرجاست. در این جنگ، دولتها هر کدام چیزی برای عرضه به افکار عمومی خود دارند، اما مردم ایران بازنده اصلیاند.
آمریکا میتواند از این آتشبس بهعنوان نشانهای از قدرتنمایی خود یاد کند. آمریکا میتواند بگوید با تهدید، فشار و نمایش اراده نظامی، جمهوری اسلامی ایران را وادار کرده است که درباره تنگه هرمز عقبنشینی کند و به مذاکرات تازه تن دهد. اسرائیل نیز میتواند ادعا کند که بار دیگر توانسته است یکی از دشمنان اصلی منطقهای خود را زیر ضرب ببرد و منطق نظامیگری را بهعنوان ابزار حل مناقشه تثبیت کند. جمهوری اسلامی هم در سوی دیگر، این توقف را بهعنوان سند «بقا» و «ایستادگی» تبلیغ خواهد کرد؛ اینکه زیر فشار آمریکا و اسرائیل فرو نریخت و توانست طرف مقابل را به پذیرش موجودیت سیاسی خود وادار کند.
اما اگر هر سه طرف چیزی برای نمایش دارند، مردم ایران چه دارند؟ دستاورد آنان از چهل روز جنگ چیست؟ آیا امنیت بیشتری یافتهاند؟ آیا آزادی بیشتری به دست آوردهاند؟ آیا آینده روشنتری پیش رویشان قرار گرفته است؟ پاسخ روشن است: نه. آنچه برای مردم ایران باقی مانده، ویرانی، فقر، اضطراب و جانهای بسیاری است که از دست رفته است.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/2026040801-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
برندگان و بازندگان جنگ چهلروزه، سخنی درباره آتشبس دو هفتهای
در چهلمین روز جنگ ویرانگر آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی، سرانجام دو طرف با یک آتشبس دو هفتهای موافقت کردند. بر اساس گزارشها، این توقف موقت پس از
وتەیەک سەبارەت بە ئاگربەستی دوو هەفتەیی
لە چلەمین ڕۆژی شەڕی وێرانکەری ئەمریکا و ئیسرائیل لەگەڵ کۆماری ئیسلامیدا، سەرەنجام هەردوولا لەسەر ئاگربەستێکی دوو هەفتەیی ڕێککەوتن. بەپێی ڕاپۆرتەکان، ئەم ئاگربەستە کاتییە دوای هەڕەشە کەموێنەکانی دۆناڵد ترامپ بۆ فراوانکردنی هێرشەکان و بە ئامانجگرتنی ژێرخانە مەدەنییەکانی ئێران هاتە ئاراوە، هەروەها لە ئەنجامی نێوەندگیریی پاکستان و قبوڵکردنی کردنەوەی کاتیی گەرووی هورمز لەلایەن ئێرانەوە پێکهاتووە. بەڵام لە پشت ئەم هاتوچۆ دیپلۆماسی و سەربازییانەوە، ڕاستییەکی تاڵ هێشتا وەک خۆی ماوەتەوە، ئەویش ئەوەیە کە لەم شەڕەدا، حکومەتەکان هەریەکەیان شتێکیان بۆ پێشکەشکردن بە ڕای گشتی خۆیان پێیە، بەڵام خەڵکی ئێران دۆڕاوی سەرەکین.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/8420261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
ئەو ئاگربەستەی ئێستای شەڕی نێوان ئەمریکا و ئیسرائیل لەگەڵ کۆماری ئیسلامی، ئەگەرچی بۆ ماوەیەکی کاتی ڕادەی وێرانکارییەکانی کەم کردووەتەوە، بەڵام بە هیچ شێوەیەک بە واتای کۆتاییهاتنی قەیرانەکە نییە. لە ئاگربەستەوە تا ئاشتی، بە لەبەرچاوگرتنی ئامانج، بەرژەوەندی و پاڵنەرە دژە خەڵکییەکانی لایەنەکانی ئەو شەڕە، هێشتا ڕێگەیەکی دوورودرێژ لە پێشە. هەر بۆیە، لە نێوان داخوازییەکانی ئەمڕۆدا، دەبێ خواستی گۆڕینی بێ شەرت و مەرجی ئەم ئاگربەستە کاتی و لەرزۆکەی ئێستا بۆ ئاگربەستێکی هەمیشەیی و بەردەوام، لە سەرووی هەموو ویست و داواکارییەکاندا بێت.
ئەوەی ئەمڕۆ هاتۆتە ئاراوە، زیاتر لەوەی کە ئاشتی بێت، وەستانێکی لەرزۆکە لە نێوەڕاستی قەیرانێکی قووڵدا. لۆژیکی سەرەکیی ململانێکان هێشتا وەک خۆی ماوەتەوە. توانا سەربازییەکانی هەردوولا لەناو نەچوون، ئەنگیزە و پاڵنەری نواندنی هێز و پێشگیری هەر هەیە و بێ متمانەییەکی قووڵیش لە ئارادایە.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/9420261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
آتشبس کنونی در جنگ آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی، اگرچه فعلاً از شدت و دامنه ویرانی کاسته است، اما به هیچوجه به معنای پایان بحران نیست. از آتشبس تا صلح، با توجه به اهداف، مصالح و انگیزههای ضد مردمی طرفهای درگیر، هنوز راهی دراز در پیش است. به همین دلیل، در میان مطالبات امروز، خواستِ تبدیل بیقیدوشرط آتشبس موقت و شکننده کنونی به آتشبسی دائمی و پایدار باید در رأس قرار گیرد.
آنچه امروز برقرار شده، بیش از آنکه صلح باشد، یک مکث شکننده در میانه بحرانی عمیق است. منطق اصلی درگیری همچنان پابرجاست. تواناییهای نظامی دو طرف از بین نرفته، انگیزه نمایش قدرت و بازدارندگی همچنان وجود دارد، و بیاعتمادی عمیق نیز به قوت خود باقی است. آتشبس کنونی نه پایان منازعه، بلکه فقط توقفی موقت در مسیری است که هنوز میتواند به فاجعهای بزرگتر منتهی شود. در چنین شرایطی، هر لحظه ممکن است این آتشبس فروبپاشد و جنگ با شدتی بیشتر از سر گرفته شود.
این جنگ نشان داد که آمریکا، با وجود برتری نظامی گسترده، نتوانست اراده خود را آنگونه که میخواست بر طرف مقابل تحمیل کند. آمریکا میخواست با تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، در درون رژیم چنان تغییراتی ایجاد کند که در نهایت بتواند با حاکمان جدید به سازش مورد نظر خود دست یابد. اما این هدف از طریق جنگ محقق نشد. این به آن معنا نیست که آمریکا توان نظامی خود را از دست داده است. مسئله آن است که زور عظیم به کار گرفته شد، اما هدف سیاسی مورد نظر حاصل نشد. در برابر، جمهوری اسلامی میتواند صرفاً از این جهت که هدف آمریکا از طریق جنگ عملی نشده، ادعای پیروزی کند.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/20260409012-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
از آتشبس موقت به صلح پایدار، مطالبه فوری مردم
آتشبس کنونی در جنگ آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی، اگرچه فعلاً از شدت و دامنه ویرانی کاسته است، اما به هیچوجه به معنای پایان بحران نیست. از آتشبس تا
زینب عزیزی و سیروان امینی، زوج اهل سنندج، با گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، همچنان در وضعیت بلاتکلیف بهسر میبرند و از حقوق اولیه خود از جمله دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم ماندهاند.
به گزارش کولبرنیوز، این دو شهروند روز شنبه شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۴، توسط نیروهای اداره اطلاعات و بدون ارائه هرگونه حکم قضایی، در جریان یورش به منزل شخصیشان در سنندج بازداشت شدند. نیروهای لباسشخصی در جریان این عملیات با توسل به خشونت اقدام به بازداشت آنها کردند.
ادامە خبر در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/09052026773-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
سنندج؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی زینب عزیزی و سیروان امینی با انتقال به زندان مرکزی همدان
به گزارش کولبرنیوز، این دو شهروند روز شنبه شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۴، توسط نیروهای اداره اطلاعات و بدون ارائه هرگونه حکم قضایی، در جریان یورش به منزل شخصیشان در
دو کودک بلوچ در شهرستان دشتیاری، در پی سقوط به داخل هوتگ (گودال آب)، جان خود را از دست دادند.
به گزارش کولبرنیوز به نقل از منابع بلوچستان روز یکشنبه شانزدهم فروردینماه ۱۴۰۵، «الیاس بلوچ» ۴ ساله، فرزند رزاق و اهل روستای گلستان، و روز چهارشنبه نوزدهم فروردینماه ۱۴۰۵، «ابوذر جدگال» ۱۱ ساله، فرزند کریم و اهل روستای سیتار محمود، هر دو در حوادثی جداگانه بر اثر سقوط به داخل هوتگ دچار غرقشدگی شده و جان باختند.
ادامە خبر در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/09052026739-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
دشتیاری؛ جانباختن دو کودک بلوچ بر اثر سقوط در هوتگ
به گزارش کولبرنیوز به نقل از منابع بلوچستان روز یکشنبه شانزدهم فروردینماه ۱۴۰۵، «الیاس بلوچ» ۴ ساله، فرزند رزاق و اهل روستای گلستان، و روز چهارشنبه نوزدهم
یوسف کریمی شهروند اهل بوکان، با گذشت نزدیک به یک هفته از زمان بازداشت توسط نیروهای حکومتی، همچنان در وضعیت بیخبری بهسر میبرد و هیچگونه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت وی در دسترس نیست.
به گزارش کولبرنیوز روز جمعه چهاردهم فروردینماه ۱۴۰۵، نیروهای اداره اطلاعات با یورش به منزل شخصی یوسف کریمی در شهر بوکان، بدون ارائه حکم قضایی، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردهاند. بر اساس اطلاعات دریافتی، مأموران امنیتی در جریان این یورش اقدام به تفتیش منزل کرده و تعدادی از وسایل شخصی این شهروند را نیز ضبط و با خود بردهاند.
ادامە خبر در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/09052026902-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بوکان؛ تداوم بیخبری از سرنوشت یوسف کریمی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی
به گزارش کولبرنیوز روز جمعه چهاردهم فروردینماه ۱۴۰۵، نیروهای اداره اطلاعات با یورش به منزل شخصی یوسف کریمی در شهر بوکان، بدون ارائه حکم قضایی، وی را بازداشت
لەو ڕۆژانەی کە هەموو سەرنجەکان لەسەر شەڕ و وێرانکارییەکانی شەڕ بوو، هەزاران کەس لە پشت دیواری زیندانەکانی ئێران، نە ناویان لە هەواڵەکانی شەڕدا دەهات و نە دەنگیان لە پشت میلەکانەوە دەگەیشتە گوێی کەس. زیندانی ئێڤین، کە هەمیشە هێمای سەرکوتی سیاسی بووە لە ئێران، ئەم ڕۆژانە لە هاوکات لەگەڵ نیگەرانییەکان لەوەی کە هەر ساتێک ئەگەری هەیە بۆمبێک بەر ئەو زیندانە بکەوێت، لەگەڵ شەپۆلێک لە کێشەی کەڵەکەبوو بەرەوڕووە. ئەو ڕاپۆرتانەی لە ناوخۆی زیندانەکەوە بەدەست دەگەن، نیگەرانییەکان بە چەند قات زیاتر دەکەن: کەمیی دەرمان، کەمبوونەوەی بەشەخۆراک، نەبوونی پێداویستییە سەرەتاییە تەندروستییەکانی وەک فڵچەی ددان و شامپۆ و لە هەمووی گرنگتر، بێسەرشوێنبوونی چەندین مانگەی ئەو زیندانیانەی کە نە حوکمیان بۆ دەرچووە و نە وەڵامی داواکاریی مەرەخەسییەکانیان دراوەتەوە.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/10420261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
در روزهایی که توجهها به جنگ و ویرانیهای آن معطوف بود، هزاران نفر در پشت دیوارهای زندانهای ایران نه در اخبار جنگ جایی داشتند و نه صدایشان از پشت میلهها به بیرون میرسید.
زندان اوین، که همواره نمادی از سرکوب سیاسی در ایران بوده است، این روزها در عین نگرانی از اینکه در چه لحظهای بمبی هم بر سر این زندان فرود خواهد آمد، با موجی از مشکلات انباشتهشده روبهروست. گزارشهای دریافتی از درون این زندان تصویری نگرانکننده ترسیم میکنند: کمبود دارو، کاهش جیره غذایی، نبود اقلام بهداشتی ابتدایی مثل مسواک و شامپو، و از همه مهمتر، بلاتکلیفی ماههای طولانی زندانیانی که نه حکمی برایشان صادر شده و نه درخواست مرخصیشان پاسخ گرفته است.
در حوزه درمان، وضع از این هم وخیمتر است. زندانیانی که از دردهای طاقتفرسای دندان یا بیماریهای کلیوی رنج میبرند، به خدمات تخصصی پزشکی دسترسی ندارند. داروهایی که خانوادهها با هزار امید و دستبهدامان این و آن میفرستند، اغلب به دست زندانیان نمیرسد. اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان عملاً متوقف شده و تنها زمانی انجام میگیرد که زندانی به آستانه مرگ رسیده باشد.
ادامە متن در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/100420264932-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
زندانهایی که میتوانند به تله مرگ زندانیان تبدیل شوند
در روزهایی که توجهها به جنگ و ویرانیهای آن معطوف بود، هزاران نفر در پشت دیوارهای زندانهای ایران نه در اخبار جنگ جایی داشتند و نه صدایشان از پشت میلهها به