وعده های پوشالی به کارگران
سفره ای که خالی تر می شود
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
سفره ای که خالی تر می شود
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
فساد در حکومت های ایدئولوژیک
زندانی سیاسی در ایران- امضاء محفوظ
✍️بسیاری از ایدئولوژی ها از جمله ایدئولوژی های دینی، هر کدام روایت خودشان را از غایات تاریخی دارند. در نگرش غایت انگارانه به تاریخ، یک مرحله نهایی برای تاریخ درنظر گرفته می شود که دیر یا زود محقق خواهد شد. هر حرکت ناهمسو با این غایت، محکوم به شکست خواهد بود چرا که خیر نهایی از قبل بر سرلوحه تاریخ حک شده است و کسانی که در جهتی غیر از آن قدم برمی دارند نه تنها احمق و بی بصیرت تلقی می شوند بلکه آنهایی که از بصیرت لازم برخوردارند وظیفه دارند که نیروهای بی بصیرت را جبرا به مسیر خیر بازگردانند.
جمهوری اسلامی مثال خوبی از حکومتی است که برای خود رسالتی تاریخی قائل است که همان رهنمون کردن ملت به سمت خیر غایی و رستگاری ابدی است. این راه، راهی است که تمامی تیره بختی ها و سیه روزی های ملت به خاطر رسیدن به این خیر نهایی توجیه می شود.
در حکمرانی های ایدئولوژیک، هر فرد و سازمانی جایگاهی در یک نقشه کلی دارد که این نقشه به تحقق همان هدف نهایی کمک می کند. شهروندان، سازمان ها، رسانه ها، مطبوعات و حتی بنگاه های اقتصادی همگی موظف هستند تا خود را وقف این مبارزه مقدس کنند و به تحقق رسالت حکومت کمک کنند.
حکومت های ایدئولوژیک به خود اجازه دخالت و دستکاری در هر حوزه ای را می دهند. برنامه ریزی متمرکز، تعیین تکلیف برای بنگاه های اقتصادی مهم، دخالت در کار بازار و غیره از جمله این اقدام های مداخله گرایانه هستند. این دستکاری های نا به جا باعث می شوند تا متغیرها و پارامترهای اقتصادی در مواقعی که ثبات نسبی موجود است غیرواقعی و مصنوعی باشند؛ به طوری که کوچکترین شوک بیرونی، تفاوت بین مقادیر واقعی و دستکاری شده را هویدا می سازد.
به عبارتی، دستکاری سیستماتیک و همه جانبه حکومت، فضا را برای رانت و فساد سیستماتیک مساعد می سازد. تلاش بیهوده برای در خدمت گرفتن همه چیز و همه کس نتیجه ای جز برآشفتگی اقتصادی و اجتماعی ندارد و هر تلاشی برای مهار این برآشفتگی، فروغلتیدن در راهی است که «فردریش فون هایک» آن را «راه بردگی» می نامد.
آشفتگی و بی ثباتی اقتصادی و سلسله بی پایان رانت ها و فسادها، ناشی از به رسمیت نشناختن آزادی انتخاب و در یک کلام، نفی «جامعه باز» و تلاش برای در چنته گرفتن همه چیز و بازآفرینی «جامعه بسته تحمیلی» از سوی حکومت است.
در «جامعه بسته» مبارزه با فساد راه به جایی نخواهد برد؛ در «جامعه باز»، یعنی جامعه ای که به تکثر آراء و حقوق شهروندی احترام می گذارد، مبارزه با فساد نیز موثر واقع خواهد شد.
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
زندانی سیاسی در ایران- امضاء محفوظ
✍️بسیاری از ایدئولوژی ها از جمله ایدئولوژی های دینی، هر کدام روایت خودشان را از غایات تاریخی دارند. در نگرش غایت انگارانه به تاریخ، یک مرحله نهایی برای تاریخ درنظر گرفته می شود که دیر یا زود محقق خواهد شد. هر حرکت ناهمسو با این غایت، محکوم به شکست خواهد بود چرا که خیر نهایی از قبل بر سرلوحه تاریخ حک شده است و کسانی که در جهتی غیر از آن قدم برمی دارند نه تنها احمق و بی بصیرت تلقی می شوند بلکه آنهایی که از بصیرت لازم برخوردارند وظیفه دارند که نیروهای بی بصیرت را جبرا به مسیر خیر بازگردانند.
جمهوری اسلامی مثال خوبی از حکومتی است که برای خود رسالتی تاریخی قائل است که همان رهنمون کردن ملت به سمت خیر غایی و رستگاری ابدی است. این راه، راهی است که تمامی تیره بختی ها و سیه روزی های ملت به خاطر رسیدن به این خیر نهایی توجیه می شود.
در حکمرانی های ایدئولوژیک، هر فرد و سازمانی جایگاهی در یک نقشه کلی دارد که این نقشه به تحقق همان هدف نهایی کمک می کند. شهروندان، سازمان ها، رسانه ها، مطبوعات و حتی بنگاه های اقتصادی همگی موظف هستند تا خود را وقف این مبارزه مقدس کنند و به تحقق رسالت حکومت کمک کنند.
حکومت های ایدئولوژیک به خود اجازه دخالت و دستکاری در هر حوزه ای را می دهند. برنامه ریزی متمرکز، تعیین تکلیف برای بنگاه های اقتصادی مهم، دخالت در کار بازار و غیره از جمله این اقدام های مداخله گرایانه هستند. این دستکاری های نا به جا باعث می شوند تا متغیرها و پارامترهای اقتصادی در مواقعی که ثبات نسبی موجود است غیرواقعی و مصنوعی باشند؛ به طوری که کوچکترین شوک بیرونی، تفاوت بین مقادیر واقعی و دستکاری شده را هویدا می سازد.
به عبارتی، دستکاری سیستماتیک و همه جانبه حکومت، فضا را برای رانت و فساد سیستماتیک مساعد می سازد. تلاش بیهوده برای در خدمت گرفتن همه چیز و همه کس نتیجه ای جز برآشفتگی اقتصادی و اجتماعی ندارد و هر تلاشی برای مهار این برآشفتگی، فروغلتیدن در راهی است که «فردریش فون هایک» آن را «راه بردگی» می نامد.
آشفتگی و بی ثباتی اقتصادی و سلسله بی پایان رانت ها و فسادها، ناشی از به رسمیت نشناختن آزادی انتخاب و در یک کلام، نفی «جامعه باز» و تلاش برای در چنته گرفتن همه چیز و بازآفرینی «جامعه بسته تحمیلی» از سوی حکومت است.
در «جامعه بسته» مبارزه با فساد راه به جایی نخواهد برد؛ در «جامعه باز»، یعنی جامعه ای که به تکثر آراء و حقوق شهروندی احترام می گذارد، مبارزه با فساد نیز موثر واقع خواهد شد.
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
Telegram
Corruption Watch Media
@corruptionwatch
ماه ها خرابی تجهیزات پزشکی در مناطق زلزله زده
پرداختی میلیاردی دولت به «سازمان تبلیغات اسلامی»
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
پرداختی میلیاردی دولت به «سازمان تبلیغات اسلامی»
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نگاهى به بحران ارزى و معضلات قطعه سازان، احتمال بیکاری۴۵۰ هزار نفر، کاهش ۸۰ درصدی تولید خودرو و توقف تولید چند خودروی سواری در گفتگو با عبدالرضا احمدی، کارشناس مالی و مدیر مرکز ترویج جامعه باز
مسجدهای میلیاردی و مردمی که توان خرید میوه ندارند
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
طرح میلیاردی ولایت
حاشیه نشینی و فرسوده نشینی میلیونها ایرانی
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
حاشیه نشینی و فرسوده نشینی میلیونها ایرانی
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
موسسه زیر نظر حسن خمینی؛ روزی ۵۶ میلیون تومان
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
Forwarded from Taghato
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
افشاگری نیما راشدان (تحلیلگر مسائل ایران) درباره پروژههای سدسازی: رهبران دانشجویان خط امام و اشغالکنندگان سفارت امریکا، بعدتر پروژههای سدسازی ایران را بین خود تقسیم کردند.
@Taghato_News
@Taghato_News
Forwarded from Taghato
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
افشاگری خادمی، عضو مجلس جمهوری اسلامی، در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد این رژیم: برای خودرو سانتافه ۳۵۰میلیونی دختر جناب آقای ایکس، ۱۰۰ میلیون تومان تخفیف دادید و برای بقیهاش وام ۴درصدی.
@Taghato_News
@Taghato_News
خودکشی جوانان به دلیل فقر، بیکاری و گرسنگی خامنه ای: «آبروی ما حمایت از فلسطین است»
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
بازتاب «فسادبان» در «صدای امریکا»؛ صفحه آخر ۲ شهریور: هزینه های باورنکردنی که به بهانه محرم و عاشورا می شود
@corruptionwatch
@corruptionwatch
«پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ هر چهار روز یک دریافتی از دولت
✍️یوحنا نجدی - پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
با نگاهی به فهرست پرداختیهای دولت حسن روحانی از ابتدای سال جاری تاکنون، نام یک نهاد زائد و دینی به عنوان یکی از پرتکرارترین نامها به چشم میخورد: «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه».
آنگونه که در وبسایت این نهاد آمده، «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» در سال ۱۳۶۱ با نام اوليه «دفتر همكاری حوزه و دانشگاه» با هدف اجرای طرح مقدماتی «بازسازی علوم انسانی» تأسيس شد. طرح اولیه این نهاد با درخواست «ستاد انقلاب فرهنگی» توسط «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» تهيه شد و پس از تصويب ستاد، از سوی روح الله خمينی نیز مورد تایید قرار گرفت.
بر اساس اطلاعات موجود در «خزانه داری کل کشور»، دولت مورد حمایت جریان موسوم به اصلاحات – اعتدالگرا از ابتدای فروردین ماه تا پایان تیرماه «۳۱ بار» رقمهای کوچک و بزرگی به حساب این نهاد زائد زیر مجموعه «وزارت علوم» واریز کرده است؛ یعنی تقریبا هر ۴ روز یک بار! بله، هر ۴ روز یک بار!
بدین ترتیب، مجموع پرداختی دولت به «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» تنها طی چهار ماه گذشته ۳ میلیارد و ۲۱۴ میلیون تومان بوده است. بودجه امسال این نهاد زائد، ۱۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان است.
یعنی درست زمانی که مردم ایران در اوج بیثباتی اقتصادی و کاهش لحظه به لحظه داراییشان، بدون هیچ آینده و چشماندازی روزگار میگذرانند؛ همزمان با برگزاری اعتراضهای کارگرانی که ماههاست حقوقشان را دریافت نکردهاند؛ بیخ گوش مالباختگان موسسات مالی و اعتباری که تمام دار و ندارشان در موسسات بامجوز و بدون مجوز بانک مرکزی به باد رفته، در حالی که مردم از نیازهای اولیه مثل آب و برق نیز محروم هستند، «دولت تدبیر و امید» تقریبا هفتهای ۲ بار کرور کرور پول مملکت را به حساب «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» واریز کرده است!
در میان اعضای هیات امنای این نهاد، نام افرادی همچون محمد فرهادی (وزير علوم)، آيت الله سيد محمد غروی، آيت الله عليرضا اعرافی، حجت الاسلام محسن قمی و مصطفی دلشاد تهرانی دیده میشود. از میان آنها، محسن قمی، متولد سال ۱۳۳۹ در روستای مامازند شهرستان ورامین، از نزدیکترین افراد به شخص علی خامنهای و معاون بینالملل دفتر رهبری است.
مصطفی دلشاد تهرانی نیز «نهج البلاغهشناس» و دارای تالیف های متعدد درباره «آزادی»، «آزادگی»، «حقوق انسانی» و «ریختشناسی خودکامگی» در نهج البلاغه است منتها استاد دلشاد تمام این مفاهیم را در ۱۴۰۰سال قبل جستجو میکند نه در استبداد کنونی جمهوری اسلامی و حال و روز مردمی همچون ۲۰ هزار نفر از مردم اطراف چابهار که در کپر و تایر زندگی میکنند.
با این حال، جای نگرانی نیست؛ اوضاع کاملا تحت کنترل است؛ دولت اعتدالی حسن روحانی و اصلاحطلبان حامیاش، امثال مصطفی تاجزاده، حمیدرضا جلایی پور، صادق زیباکلام و سلبریتیهایی همچون ترانه علیدوستی قول دادهاند که وضع دیگر از این بدتر نخواهد نشد؛ تازه اگر ابراهیم رییسی رییس جمهور میشد، وضع از این هم بدتر میشد؛ اسحاق جهانگیری هم گفته که بهای دلار روی ۴۲۰۰ تومان میماند.
به شما که خوش میگذرد جناب ««پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؟!
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
✍️یوحنا نجدی - پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
با نگاهی به فهرست پرداختیهای دولت حسن روحانی از ابتدای سال جاری تاکنون، نام یک نهاد زائد و دینی به عنوان یکی از پرتکرارترین نامها به چشم میخورد: «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه».
آنگونه که در وبسایت این نهاد آمده، «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» در سال ۱۳۶۱ با نام اوليه «دفتر همكاری حوزه و دانشگاه» با هدف اجرای طرح مقدماتی «بازسازی علوم انسانی» تأسيس شد. طرح اولیه این نهاد با درخواست «ستاد انقلاب فرهنگی» توسط «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» تهيه شد و پس از تصويب ستاد، از سوی روح الله خمينی نیز مورد تایید قرار گرفت.
بر اساس اطلاعات موجود در «خزانه داری کل کشور»، دولت مورد حمایت جریان موسوم به اصلاحات – اعتدالگرا از ابتدای فروردین ماه تا پایان تیرماه «۳۱ بار» رقمهای کوچک و بزرگی به حساب این نهاد زائد زیر مجموعه «وزارت علوم» واریز کرده است؛ یعنی تقریبا هر ۴ روز یک بار! بله، هر ۴ روز یک بار!
بدین ترتیب، مجموع پرداختی دولت به «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» تنها طی چهار ماه گذشته ۳ میلیارد و ۲۱۴ میلیون تومان بوده است. بودجه امسال این نهاد زائد، ۱۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان است.
یعنی درست زمانی که مردم ایران در اوج بیثباتی اقتصادی و کاهش لحظه به لحظه داراییشان، بدون هیچ آینده و چشماندازی روزگار میگذرانند؛ همزمان با برگزاری اعتراضهای کارگرانی که ماههاست حقوقشان را دریافت نکردهاند؛ بیخ گوش مالباختگان موسسات مالی و اعتباری که تمام دار و ندارشان در موسسات بامجوز و بدون مجوز بانک مرکزی به باد رفته، در حالی که مردم از نیازهای اولیه مثل آب و برق نیز محروم هستند، «دولت تدبیر و امید» تقریبا هفتهای ۲ بار کرور کرور پول مملکت را به حساب «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» واریز کرده است!
در میان اعضای هیات امنای این نهاد، نام افرادی همچون محمد فرهادی (وزير علوم)، آيت الله سيد محمد غروی، آيت الله عليرضا اعرافی، حجت الاسلام محسن قمی و مصطفی دلشاد تهرانی دیده میشود. از میان آنها، محسن قمی، متولد سال ۱۳۳۹ در روستای مامازند شهرستان ورامین، از نزدیکترین افراد به شخص علی خامنهای و معاون بینالملل دفتر رهبری است.
مصطفی دلشاد تهرانی نیز «نهج البلاغهشناس» و دارای تالیف های متعدد درباره «آزادی»، «آزادگی»، «حقوق انسانی» و «ریختشناسی خودکامگی» در نهج البلاغه است منتها استاد دلشاد تمام این مفاهیم را در ۱۴۰۰سال قبل جستجو میکند نه در استبداد کنونی جمهوری اسلامی و حال و روز مردمی همچون ۲۰ هزار نفر از مردم اطراف چابهار که در کپر و تایر زندگی میکنند.
با این حال، جای نگرانی نیست؛ اوضاع کاملا تحت کنترل است؛ دولت اعتدالی حسن روحانی و اصلاحطلبان حامیاش، امثال مصطفی تاجزاده، حمیدرضا جلایی پور، صادق زیباکلام و سلبریتیهایی همچون ترانه علیدوستی قول دادهاند که وضع دیگر از این بدتر نخواهد نشد؛ تازه اگر ابراهیم رییسی رییس جمهور میشد، وضع از این هم بدتر میشد؛ اسحاق جهانگیری هم گفته که بهای دلار روی ۴۲۰۰ تومان میماند.
به شما که خوش میگذرد جناب ««پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؟!
براي ديدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید.
@corruptionwatch
Telegram
Corruption Watch Media
@corruptionwatch