چند قرن بردگی
9.19K subscribers
36.8K photos
28.2K videos
27 files
441 links
This channel reviews the day to day news from Iran, corruption of the IRGC and their crimes
اینستاگرام کانال
https://www.instagram.com/Bardegii
ارتباط با ما :

@Genvix
Download Telegram
شورای عالی امنیت رژیم به ریاست تروریست محمدباقر ذوالقدرهشدار داد:

قیام ضد رژیم ممکن است در چند روز آینده از سر گرفته شود. مقامات رژیم اعلام کردند فشار اقتصادی اصلی‌ترین جرقه است.
ارزیابی محرمانه می‌گوید ایران فقط ۶ ‌تا ۸ هفته دیگر تحمل محاصره دریایی آمریکا را دارد و تا پایان بهار تا ۲ میلیون شغل در بخش خصوصی از بین خواهد رفت.


⚡️@bardegi57
💩5👍1🔥1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
چرا آخوندها دشمن پهلوی شدند و هستند؟
یکی از خاطرات بچه آخوند دوران رضا شاه بزرگ.
تاریخ هیچ وقت دروغ نخواهد گفت.!

⚡️@bardegi57
👍7
یادمان باشد... بهای سکوت در برابر اعدام‌ها در ایران را مردم و زندانیان سیاسی می‌پردازند...جامعه جهانی کی به این توحش رژیم واکنش عملی نشان میدهد؟؟؟


⚡️@bardegi57
🤬31💔1
#ارسالی
در میانه ی قطعی نت، دانشجویان آگاه و آزادیخواه پیشنهاد تحلیل ساختاری از وضعیت کنونی را دادند تا در پارادوکس ها و پازل جنگ ، تغییر و تلاش برای تغییر عاملیت خود را بازیابند و به این سؤال اساسی پاسخ دهند که در بازه کنونی چه باید کرد؟

تحلیل ساختاری و راهبردی حکومت:

از تثبیت تا بن‌بست راهبردی
تبیین ماهیت دستگاه حاکمیت

برای تدوین هرگونه راهبرد مبارزاتی، نخست باید ماهیت ساختاری حاکمیت را شناخت. نظام ولایت فقیه یک موجودیت «ایدئولوژیک» است که بقای خود را بر دو ستون اصلی استوار کرده است:
۱. سرکوب حداکثری داخلی
۲. صدور بنیادگرایی و تروریسم (عمق استراتژیک).
تضعیف هر یک از این دو پایه، کل سازه قدرت را با خطر فروپاشی مواجه می‌کند.

خمینی از ابتدای انقلاب ۵۷، با درک این مطلب با استفاده از تحریک و دامن زدن به جنگ ایران زیر عنوان «موهبت الهی» فضای سرکوب را نهادینه کرد. او تحت پوشش جنگ، نیروهای آزادی‌خواه را تصفیه و با اعدام‌های گسترده تلاش کرد هرگونه جایگزین سیاسی را نابود کند. آنچه امروز البته در یک تعادل به مراتب پایینتر در پیش گرفته شده.

خامنه‌ای با هدف تداوم بقا، دو تاکتیک متفاوت را پیش گرفت:
1. توسعه نظامی و منطقه‌ای: تقویت سپاه قدس برای حفظ «عمق راهبردی» و استفاده از گروه‌های نیابتی به عنوان سپر دفاعی نظام.

2. مهندسی سیاسی و بازی اصلاحات: به دلیل عدم امکان تکرار کشتارهای دهه ۶۰ در مقیاس وسیع، نظام به «بازی اصلاح‌طلبی» روی آورد تا با ایجاد دوقطبی‌های کاذب (مانند انتخابات ۷۸، ۸۸ و ۹۲)، جامعه را در انتظار تغییر از درون نگه دارد و از جامعه بین‌الملل زمان بخرد (برجام).

فروپاشی ستون‌های اقتدار (وضعیت کنونی)
تحولات سال‌های اخیر، نظام را در بن‌بست بی‌سابقه‌ای قرار داده است:
ضربه به بدنه مدیریتی: مرگ ابراهیم رئیسی (گزینه اصلی جانشینی) یک حفره استراتژیک در بدنه حاکمیت ایجاد کرد.

سقوط عمق استراتژیک: فروپاشی تدریجی حزب‌الله، حماس و سقوط رژیم بشار اسد در سوریه، به معنای نابودی دیواره‌های دفاعی رژیم در خارج از مرزهاست.

بحران مشروعیت و خیزش‌های پیاپی: قیام‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ و ۴۰۴ نشان داد که شکاف میان ملت و حاکمیت ترمیم‌ناپذیر است.

کالبدشکافی وضعیت بحرانی سپاه پاسداران:

سپاه که بازوی اصلی اقتصادی و نظامی نظام است، اکنون با بحران‌های درونی دست و پنجه نرم می‌کند:
شکل‌گیری دو جریان متضاد (طرفداران مذاکره به لیدری قالیباف و مخالفان تندرو به لیدری جلیلی).
ریزش و نفوذ: فرار نیروهای بدنه و نفوذ گسترده جاسوسی که ساختار امنیتی آن را از درون تهی کرده است.
نمایش اقتدار پوشالی: استفاده از مزدوران اجاره‌ای برای حفظ فضای ارعاب در خیابان‌ها، نشانه‌ای از ناتوانی در بسیج نیروهای وفادار واقعی است.

محاصره دیپلماتیک و عقب‌نشینی ذلت‌بار رژیم در شرایطی که توان نظامی و منطقه‌ای خود را از دست داده، مجبور به پذیرش شروط سخت‌گیرانه برای بقا شده است.

سه محور اصلی عقب‌نشینی عبارتند از:
توقف غنی‌سازی و تحویل ذخایر اورانیوم.
تضمین امنیت آبراه‌های بین‌المللی.
قطع کامل حمایت از نیروهای نیابتی و عدم مداخله در منطقه.

یک نکته: بعد از فروریختن توهم تظاهرات میلیونی و تغییر و تاج گذاری مفت و تبلیغ خشونت پرهیزی و شکست ابتذال و شوهای پهلوی با ترم های «کمک در راه است» دیگر سبوی سلطنت نیز شکسته و با افشای عملکردهای فاشسیتی سلطنت طلبان ابر آرزوهای رضا پهلوی هم برای بر تخت نشینی پاره شد... پس آنچه با چشمان باز و به دور از گرد و غبار شعارهای انحرافی میتوان دید ضرورت سازماندهیست.

علت اختلال در اینترنت: رژیم با ناپایدار نگه داشتن شبکه اطلاع‌رسانی، سعی دارد مانع از نشت اخبار مربوط به ریزش‌های درونی و واقعیت‌های شکست در مذاکرات شود تا از وقوع یک خیزش ناگهانی (مشابه انقلاب فرانسه) جلوگیری کند.

وظیفه دانشجویان آگاه و آزادیخواه و هسته های پیشرو:
ما در «سال سرنوشت‌ساز» قرار داریم. پیروزی بیش از هر زمان دیگری در دسترس است، اما رژیم با ایجاد «ناامیدی سیستماتیک» و «سانسور واقعیت»، قصد دارد جامعه را در انفعال نگه دارد.

بازگرداندن امید به جامعه از طریق تبیین ضعف‌های واقعی نظام.
سازماندهی هوشمند و تمرکز بر هسته‌های کوچک اما «آگاه، شجاع و عمل‌گرا» وظیفه ماست.
تاریخ ثابت کرده است که برای تغییر یک ساختار پوسیده، نیازی به همراهی هم‌زمان تمام آحاد جامعه نیست؛ بلکه افراد مصمم و سازمان‌یافته می‌توانند پیشران حرکت بزرگ مردمی باشند. نبرد کنونی، نبرد «اراده‌ها» و «روایت‌ها» است.



⚡️@bardegi57
1👍1👎1
برد کوپر، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، با اشاره به محاصره دریایی جمهوری اسلامی گفت در حال حاضر ۴۱ نفتکش حامل حدود ۶۹ میلیون بشکه نفت در وضعیتی قرار دارند که امکان فروش آن‌ها برای جمهوری اسلامی وجود ندارد.
او ارزش این محموله‌ها را بیش از ۶ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود که این منابع مالی از دسترس حکومت ایران خارج شده است.
فرمانده سنتکام گفت که نیروهای آمریکایی تاکنون ۴۲ کشتی تجاری را که تلاش داشتند محاصره را نقض کنند، تغییر مسیر داده‌اند.
به گفته کوپر، نیروهای ایالات متحده با جلوگیری از عبور ده‌ها کشتی تجاری، محاصره دریایی علیه ایران را به‌طور موثر اجرا کرده‌اند. این مقام نظامی در پیام تازه‌ای که در حساب ایکس سنتکام منتشر شد، تاکید کرد که میلیاردها دلار از درآمد نفتی ایران در نتیجه این اقدامات مسدود شده است.

⚡️@bardegi57
1
آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد ترامپ قرار است پنج‌شنبه از برد کوپر، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در مورد برنامه‌های جدید برای «اقدام نظامی احتمالی در ایران»، توضیحاتی دریافت کند.
طبق این گزارش، سنتکام طرحی را برای حملاتی کوتاه‌مدت و قدرتمند به جمهوری اسلامی آماده کرده است که احتمالا شامل حمله به اهداف زیرساختی می‌شود.
به گفته این منابع آگاه، طرح دیگری که انتظار می‌رود با ترامپ به اشتراک گذاشته شود، بر تصرف بخشی از تنگه هرمز برای بازگشایی آن به روی کشتی‌های تجاری متمرکز است و می‌گوید چنین عملیاتی ممکن است شامل نیروهای زمینی باشد.
آکسیوس گفت گزینه دیگری که ممکن است در این جلسه توجیهی مطرح شود، عملیات نیروهای ویژه برای به دست آوردن ذخایر اورانیوم با غنای بالا متعلق به جمهوری اسلامی است.



⚡️@bardegi57
👍2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
شهروندی از مشهد روایت می‌کند که در پمپ‌بنزینی با راننده‌ای روبه‌رو شده است که برای دریافت ۳۰ لیتر بنزین، درخواست ژتون کرده بود. او پس از پرس‌وجو متوجه می‌شود حامیان جمهوری اسلامی برای کارناوال‌های شبانه خیابانی، بنزین رایگان دریافت می‌کنند.



این بسیجی هارو خیلی به حال خودشون رها کردیم.
اگر لاستیکاشون پنچر بشه، بازم میتونن با پول ما و بنزین هایی که سهم ماست، برن تو خیابونا بیشتر از ما، جشن سقط شدن خامنه‌ای بگیرن.


⚡️@bardegi57
💩8
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴اژه‌ای با ادبیات تهدید به جهان: شما غلط می‌کنید می‌گویید اعدام نکنید

او روز پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت، در جمع مقام‌های قضایی، خطاب به منتقدان اعدام گفت: «شما چه‌کاره هستید که چنین لفظی می‌کنید؟»؛ جمله‌ای که در ادبیات حکومتی چیزی جز این معنا ندارد: «شما غلط می‌کنید می‌گویید اعدام نکنید."


⚡️@bardegi57
💩6🤔2😱2
اعتراف کارشناس حکومتی به شرایط بغرنج و بحرانی رژیم :

سفره مردم در محاصره دریایی آمریکا / بیگدلی: به خاطر مردم هم که شده باید مذاکرات به موفقیت برسد / تاخیر در مذاکره و حل مسئله محاصره جایز نیست

علی بیگدلی تحلیل‌گر روابط بین الملل:

این سفرهای پی‌درپی آقای عراقچی چندان نتیجه‌ای در بر نداشت. باید با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم؛ ما تنگه هرمز را باز کنیم و آمریکا نیز محاصره را بردارد. اما این اقدام انجام نشد.

دلیل آن هم این است که آنان معتقدند باید همه مشکلات و اختلافات موجود در یک جلسه و به‌صورت جامع حل‌وفصل شود. از منظر دیپلماسی شاید نگرانی آنان درست باشد؛ زیرا اگر صرفاً از موضوع تنگه هرمز و محاصره آغاز کنیم، ممکن است مسئله هسته‌ای که برای آنان اولویت دارد به حاشیه رانده شود.

در حال حاضر، ترامپ به‌دنبال آن است که با یک امتیاز برجسته از ایران بگیرد تا بتواند به افکار عمومی بفروشد. با توجه به حجم تسلیحاتی که وارد منطقه کرده و بیش از ۴۵ میلیارد دلاری که هزینه شده است، ناگزیر است پاسخ‌گوی افکار عمومی، کنگره و حزب جمهوری‌خواه باشد. بنابراین در پی آن است که دستاوردی مشخص ارائه دهد.

از سوی دیگر، ما نیز در شرایط بسیار دشواری قرار داریم. با توجه به حجم بالای بیکاری و فشار لحظه‌به‌لحظه بر معیشت مردم، ناگزیر هستیم اقدامی انجام دهیم. اقداماتی که اکنون انجام می‌دهیم، ممکن است هر لحظه برای ما خطرناک‌تر شود.

واقعیت این است که راهی جز ورود به مذاکره با آمریکا نداریم تا مشخص شود تا چه اندازه می‌توانیم به خواسته‌های آنان پاسخ دهیم. سطح انتظار آمریکا بسیار بالاست و این نشان می‌دهد که ما در گذشته تصویری آرمانی برای خود ترسیم کرده بودیم و اکنون به انتهای مسیر رسیده‌ایم و با این سختی‌ها و فشارها مواجه شده‌ایم.

هرچند سطح توقعات آمریکا بالاست، ناچاریم با آمریکا وارد مذاکره شویم. حتی اگر تیراندازی هم صورت نگیرد؛ به نظر من، محاصره دریایی آمریکا برای ما از جنگ نیز خطرناک‌تر است.

زیرا در آینده‌ای نه‌چندان دور، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیر به چاه‌های نفت ما وارد شود، فروش نفت از بین برود و اقتصاد کشور با مشکلات شدیدتر مواجه شود

حتماً باید مذاکره کنیم. مشکل کنونی این است که ما تحت فشار شدید اقتصادی قرار داریم. صادرات نفت با مشکل مواجه شده و ظرفیت ذخیره‌سازی نیز رو به پایان است.

پیشنهاد دادیم که ما تنگه هرمز را باز کنیم و آمریکایی‌ها محاصره را بردارند، اما آنان نپذیرفتند. اگر این وضعیت ادامه یابد، به نقطه‌ای بسیار خطرناک خواهیم رسید.

اکنون مردم در وضعیت فرساینده‌ای قرار گرفته‌اند. در سطح جامعه، نشانه‌های خستگی و بی‌تابی کاملاً مشهود است. بر همین اساس، ممکن است مصلحت در این باشد که با در نظر گرفتن شرایط کلی کشور و با مشورت همه نهادهای ذی‌ربط، تصمیمی اتخاذ شود که فشار از دوش مردم برداشته شود؛ حتی اگر به معنای توقف موقت برخی فعالیت‌ها باشد.

در نهایت، اگر به آمریکا امتیازی داده نشود، ممکن است پیامدهای اجتماعی و سیاسی داخلی پیچیده‌تری شکل گیرد. بنابراین تصمیم‌گیری در این مقطع، نیازمند در نظر گرفتن همه ابعاد داخلی و خارجی و اولویت دادن به حفظ ثبات و معیشت مردم است./خبرآنلاین


⚡️@bardegi57
🤮1
قیمت جهانی گوگرد با جهشی بی‌سابقه از ۵۰۰ به ۹۰۰ دلار رسیده که زنگ خطر را برای صنایع استراتژیک به صدا درآورده است.

تامین ۲۴ درصد این ماده از جنوب غرب آسیا و اختلال در صادرات آن، مستقیماً تولید تراشه‌های هوش مصنوعی و صنایع دفاعی را تهدید می‌کند. اسید سولفوریک، مشتق اصلی گوگرد، برای تولید تراشه‌های پیشرفته حیاتی است. تداوم این کمبود می‌تواند باعث کُندی توسعه تکنولوژی، افزایش هزینه‌های نظامی و ایجاد تورم شدید در زنجیره تأمین جهانی شود.


⚡️@bardegi57
🔴 دارایی‌های پنهان فرماندهان سپاه در خارج هدف قرار می‌گیرد

وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ اعلام کرد ایالات متحده آمریکا دارایی‌های شخصی فرماندهان و مقامات ارشد سپاه پاسداران را که در خارج از کشور پنهان شده، شناسایی و مسدود خواهد کرد؛ از حساب‌های بازنشستگی و دارایی‌های بانکی گرفته تا ویلاهای گران‌قیمت در جنوب فرانسه.

این اقدام بخشی از سیاست فشار اقتصادی حداکثری و محاصره مالی علیه شبکه‌های وابسته به جمهوری اسلامی است؛ سیاستی که بر ردیابی دارایی‌های پنهان، ضربه به بانکداری سایه، محدودسازی دسترسی به رمزارزها، مهار ناوگان نفتکش‌های مخفی، جلوگیری از خرید تسلیحات و قطع مسیرهای صادرات نفت جمهوری اسلامی متمرکز است.

هدف این سیاست، بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و فشار مستقیم بر حلقه‌های قدرت و ثروت در ساختار سپاه پاسداران است؛ همان شبکه‌ای که سال‌ها با غارت منابع مردم ایران، سرمایه‌های کلان را به خارج منتقل کرده و در امنیت مالی زندگی کرده است.


🔴 به گزارش اکسیوس به نقل از دو منبع آگاه، قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنج‌شنبه گزارشی درباره طرح‌های جدید برای اقدام احتمالی نظامی علیه رژیم ایران از سوی فرمانده سنتکام، دریادار برد کوپر، دریافت کند.

🔻به گفته منابع آگاه، سنتکام طرحی برای یک موج حملات «کوتاه و قدرتمند» علیه رژیم ایران آماده کرده است.


⚡️@bardegi57
👍31
🔴ترامپ
«طوفان در راه است؛ هیچ چیز نمی‌ تواند جلوی آنچه در راه است را بگیرد.»


⚡️@bardegi57
🔥8🫡3🥰1
داگ برگم، وزیر کشور آمریکا، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با پول نفت تا ۲۴ گروه شبه‌نظامی را تامین مالی می‌کرد، گفت واشینگتن از طریق تشدید فشار اقتصادی و انرژی تلاش می‌کند از تامین مالی تروریسم جلوگیری کند.
برگم گفت: «آنها با پول نفت، تا ۲۴ گروه تروریستی مختلف را تامین مالی می‌کردند. بنابراین محاصره فقط یک محاصره فیزیکی نیست، بلکه یک محاصره اقتصادی نیز محسوب می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آنها پول نقد برای ادامه ترور و گروگان گرفتن کل جهان را نخواهند داشت.»
او گفت حکومت ایران در حقیقت همان سپاه پاسداران است که یک کشور نفتی را اداره می‌کند و فشارهای واشینگتن بر تهران با هدف مسدود کردن بودجه گروه‌های نیابتی منطقه‌ای و جهانی انجام می‌شود.
برگم افزود: ما دیگر نباید از کلمه ایران استفاده کنیم. فقط باید آن را سپاه پاسداران بنامیم. ما یک سازمان تروریستی با یک میدان نفتی داریم و آنها همانطور که رییس‌جمهوری آمریکا توصیف می‌کند، از نظر نظامی شکست خورده اند.


⚡️@bardegi57
2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آیا شمارش معکوس برای سقوط رژیم شروع شده؟!

ایمان لحرج مجری اسکای نیوز عربی:

یک دلار امروز برابر است با یک میلیون و هشتصد هزار ریال ایران.
این دیگر فقط یک عدد و رقم روی کاغذ نیست…
یک برگه کوچک در جیب معادل یک تپه از پول محلی (ریال)
این یعنی نان گران‌تر، (صفهای طولانی برای نان)،
داروهایی که به رویا تبدیل شده،
و حقوق‌هایی که قبل از پایان هفته و حتی هفتهٔ اول ماه، دود میشود و هوا میرود
این بحران از آسمان نباریده.
این نتیجهٔ سیاست رژیمی است که از کارت تنگه هرمز استفاده کرد تا فشار را به تمام دنیا گسترش دهد، اما علیه خودش با محاصره و حداکثر فشار برگشت
رژیمی که همانند ۴۷ سال گذشته، همچنان وقت کشی و مانور می کند.
در حالی که شهروند ایرانی است که قیمت را می‌پردازد:
کمتر شدن تجارت،
بیشتر شدن سلاح،
و خشم بیشتر.
اما وقتی ارزش پول ملی فرو می‌پاشد‌ (سقوط میکند)…

آیا شمارش معکوس برای همه چیز (سقوط) شروع شده؟!


⚡️@bardegi57
👍51
#فوری دارایی‌های پنهان فرماندهان سپاه در خارج هدف قرار می‌گیرد

وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ اعلام کرد ایالات متحده آمریکا دارایی‌های شخصی فرماندهان و مقامات ارشد سپاه پاسداران را که در خارج از کشور پنهان شده، شناسایی و مسدود خواهد کرد؛ از حساب‌های بازنشستگی و دارایی‌های بانکی گرفته تا ویلاهای گران‌قیمت در جنوب فرانسه.

این اقدام بخشی از سیاست فشار اقتصادی حداکثری و محاصره مالی علیه شبکه‌های وابسته به جمهوری اسلامی است؛ سیاستی که بر ردیابی دارایی‌های پنهان، ضربه به بانکداری سایه، محدودسازی دسترسی به رمزارزها، مهار ناوگان نفتکش‌های مخفی، جلوگیری از خرید تسلیحات و قطع مسیرهای صادرات نفت جمهوری اسلامی متمرکز است.

هدف این سیاست، بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و فشار مستقیم بر حلقه‌های قدرت و ثروت در ساختار سپاه پاسداران است؛ همان شبکه‌ای که سال‌ها با غارت منابع مردم ایران، سرمایه‌های کلان را به خارج منتقل کرده و در امنیت مالی زندگی کرده است.


⚡️@bardegi57
👍2
دونالد ترامپ، با انتشار تصویری از خلیج فارس،‌ نام تنگه هرمز را به «تنگه ترامپ» تغییر داد.


⚡️@bardegi57
😍3🤣1
سنتکام خواستار استقرار «دارک ایگل» در خاورمیانه شد؛ گزینه‌ای هایپرسونیک برای زدن پرتابگرهای موشکی جمهوری اسلامی

بر اساس گزارش بلومبرگ، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، از پنتاگون خواسته است موشک هایپرسونیک «دارک ایگل» ارتش آمریکا را برای استفاده احتمالی علیه جمهوری اسلامی در خاورمیانه مستقر کند.

این درخواست پس از آن مطرح شده که بنا بر گزارش‌ها، جمهوری اسلامی پرتابگرهای موشکی خود را به نقاطی منتقل کرده که خارج از برد موشک‌های حمله دقیق آمریکا قرار دارند؛ موشک‌هایی که توان هدف‌گیری اهدافی در فاصله بیش از ۵۰۰ کیلومتر را دارند.


⚡️@bardegi57
🔴معلم: تر.ور می‌کنه.
🔴استاد دانشگاه: با سینه مصنوعی نیمه برهنه می‌ره سر کلاس.
🔴خبرنگار: شراب می‌دزده.
🔴نماینده کنگره: world war ll رو جنگ جهانی یازده می‌خونه.

بعد این فرهیختگان مترقی معتقدند که ما بی‌سوادیم و لیاقت دموکراسی نداریم.


⚡️@bardegi57
2🕊1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و از مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی در یک مصاحبه خبری با صدا و سیما در اذعان به نابود شدن همه اهداف جنگی در حملات اخیر آمریکا و اسرائیل به ایران، گفت: «اگر جنگی مجددا سربگیرد متمرکز بر سواحل جنوبی، نزدیکی اصفهان و یک مقدار هم غرب کشور است و ممکن است چند بمباران و ترور هم در تهران داشته باشند، چون چیزی غیر از این نمانده.. است».


⚡️@bardegi57
ارسالی :
بسته قرص ۲۲ میلیون؟ این سال ۹۹ هشتاد هزار تومن بود! بدون بیمه ۱۵۰!
یک کیسه برنج ایرانی بین هشتاد تا یکصد میلیون!!!!!!


⚡️@bardegi57
1😢1