🔻امیر سعید ایروانی، سفیر دایمی ایران در سازمان ملل متحد طی نامه ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان به نامههای اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس که به حملات نظامی ایران به خاک خود اعتراض کرده بودند، پاسخ داده و گفته است: «آن کشورها با در اختیار گذاشتن پایگاههای نظامی مستقر در خاک خود که از آنجا آتش و حملات هوایی علیه ایران انجام شده، در تجاوز به ایران مشارکت داشتهاند.»
در این نامه نماینده ایران گفت کشورش «از حق مشروع خود برای دفاع از خود که در منشور سازمان ملل تصریح شده، به عنوان پاسخی به تجاوز استفاده کرده است.»
آقای ایروانی در این نامه گفته است: «ایران آغازگر درگیری و جنگ نبوده است.» و هشدار داده است که کشورهایی که به گفته او «در تجاوز به ایران مشارکت کردهاند یا اجازه استفاده از پایگاهها، حریم هوایی، آبهای سرزمینی و خاک خود را برای حمله به ایران دادهاند، مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.»
📸AFP via Getty Images
https://bbc.in/4n3ehLz
@BBCPersian
در این نامه نماینده ایران گفت کشورش «از حق مشروع خود برای دفاع از خود که در منشور سازمان ملل تصریح شده، به عنوان پاسخی به تجاوز استفاده کرده است.»
آقای ایروانی در این نامه گفته است: «ایران آغازگر درگیری و جنگ نبوده است.» و هشدار داده است که کشورهایی که به گفته او «در تجاوز به ایران مشارکت کردهاند یا اجازه استفاده از پایگاهها، حریم هوایی، آبهای سرزمینی و خاک خود را برای حمله به ایران دادهاند، مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.»
📸AFP via Getty Images
https://bbc.in/4n3ehLz
@BBCPersian
🔻ترامپ: همین الان هم ایران ۲۰ سال طول میکشد تا دوباره بازسازی شود
دونالد ترامپ در مصاحبهای با شبکه نيوزماکس بار ديگر ادعا کرد امريکا «از پيش در جنگ با ايران پيروز شده است»، اما افزود که میخواهد «با اختلاف بيشتری پيروز شود».
به گزارش سی بی اس، شریک کاری بیبیسی در آمریکا، او مدعی شد نيروی دريايی و هوايی ايران و همچنين رهبری اين کشور نابود شدهاند؛ ادعايی که مقامهای دولت از اوايل جنگ مطرح کردهاند.
با اين حال، چند مقام امريکايی آگاه از اطلاعات امنيتی به شبکه سیبیاس گفتهاند ايران همچنان توانايیهای نظامی بيشتری نسبت به آنچه کاخ سفيد يا پنتاگون به طور علنی اعلام کردهاند، در اختيار دارد.
به گفته سه تن از اين مقامها، حدود نيمی از زرادخانه موشکهای بالستيک ايران و سامانههای پرتاب مرتبط با آن تا زمان آغاز آتشبس در اوايل آوريل همچنان سالم بوده است.
آقای ترامپ روز پنجشنبه گفت: «ما همهچيز را نابود کردهايم. اگر همين حالا خارج شويم، ۲۰ سال طول میکشد تا آنها دوباره بازسازی کنند، اگر اصلا بتوانند.» با اين حال افزود که اين «کافی نيست».
او تاکيد کرد: «ما بايد تضمين داشته باشيم که آنها هرگز به سلاح هستهای دست پيدا نخواهند کرد.»
https://bbc.in/4tVCC8s
@BBCPersian
دونالد ترامپ در مصاحبهای با شبکه نيوزماکس بار ديگر ادعا کرد امريکا «از پيش در جنگ با ايران پيروز شده است»، اما افزود که میخواهد «با اختلاف بيشتری پيروز شود».
به گزارش سی بی اس، شریک کاری بیبیسی در آمریکا، او مدعی شد نيروی دريايی و هوايی ايران و همچنين رهبری اين کشور نابود شدهاند؛ ادعايی که مقامهای دولت از اوايل جنگ مطرح کردهاند.
با اين حال، چند مقام امريکايی آگاه از اطلاعات امنيتی به شبکه سیبیاس گفتهاند ايران همچنان توانايیهای نظامی بيشتری نسبت به آنچه کاخ سفيد يا پنتاگون به طور علنی اعلام کردهاند، در اختيار دارد.
به گفته سه تن از اين مقامها، حدود نيمی از زرادخانه موشکهای بالستيک ايران و سامانههای پرتاب مرتبط با آن تا زمان آغاز آتشبس در اوايل آوريل همچنان سالم بوده است.
آقای ترامپ روز پنجشنبه گفت: «ما همهچيز را نابود کردهايم. اگر همين حالا خارج شويم، ۲۰ سال طول میکشد تا آنها دوباره بازسازی کنند، اگر اصلا بتوانند.» با اين حال افزود که اين «کافی نيست».
او تاکيد کرد: «ما بايد تضمين داشته باشيم که آنها هرگز به سلاح هستهای دست پيدا نخواهند کرد.»
https://bbc.in/4tVCC8s
@BBCPersian
BBC News فارسی
آنچه گذشت؛ ترامپ: ایران میخواهد توافق کند اما از پیشنهادشان راضی نیستم - BBC News فارسی
دونالد ترامپ میگوید که ایران و آمریکا اخیرا «صحبتی» داشتند اما او از آنچه ایران پیشنهاد میکند راضی نیست. او گفت که رهبری ایران دچار شکاف شده است: «با هم بحث میکنند و بعد برمیگردند و هر کدامشان یک چیزی میگوید.» آقای ترامپ تاکید کرد که ایران «باید توافق…
🖋اولگ چرنیش
بخش اوکراینی بیبیسیدر,کییف
شرکت «صنایع تیایاف»، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پهپادهای افپیوی در اوکراین، به بیبیسی گفته است که درخواستهایی از مالکان کشتیها برای اعزام متخصصان مقابله با پهپاد به خاورمیانه دریافت کرده است. آنچه از این متخصصان خواسته شده، تامین امنیت کشتیهایی است که از تنگه هرمز عبور میکنند؛ تنگهای که ایران آن را مسدود کرده است.
این نخستین بار است که یک شرکت خصوصی اوکراینی برای ارائه خدمات مشاوره نظامی در زمینه امنیت دریایی در خاورمیانه با چنین درخواستی روبهرو میشود.
از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، دهها شرکت اوکراینی تولیدکننده پهپاد درخواستهایی برای عرضه محصولات خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس دریافت کردهاند.
ادامه مطلب⬇️
📸GettyImages/ Reuters/ Anadolu via Getty Images/ TAF Industries/ Global Images Ukraine via Getty Images
https://bbc.in/4cIU2zh
@BBCPersian
بخش اوکراینی بیبیسیدر,کییف
شرکت «صنایع تیایاف»، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پهپادهای افپیوی در اوکراین، به بیبیسی گفته است که درخواستهایی از مالکان کشتیها برای اعزام متخصصان مقابله با پهپاد به خاورمیانه دریافت کرده است. آنچه از این متخصصان خواسته شده، تامین امنیت کشتیهایی است که از تنگه هرمز عبور میکنند؛ تنگهای که ایران آن را مسدود کرده است.
این نخستین بار است که یک شرکت خصوصی اوکراینی برای ارائه خدمات مشاوره نظامی در زمینه امنیت دریایی در خاورمیانه با چنین درخواستی روبهرو میشود.
از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، دهها شرکت اوکراینی تولیدکننده پهپاد درخواستهایی برای عرضه محصولات خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس دریافت کردهاند.
ادامه مطلب⬇️
📸GettyImages/ Reuters/ Anadolu via Getty Images/ TAF Industries/ Global Images Ukraine via Getty Images
https://bbc.in/4cIU2zh
@BBCPersian
🔻دونالد ترامپ در مصاحبهای با شبکه نيوزمکس بار ديگر ادعا کرد امريکا «از پيش در جنگ با ايران پيروز شده است»، اما افزود که میخواهد «با اختلاف بيشتری پيروز شود».
به گزارش سی بی اس، شریک کاری بیبیسی در آمریکا، او مدعی شد نيروی دريايی و هوايی ايران و همچنين رهبری اين کشور نابود شدهاند؛ ادعايی که مقامهای دولت از اوايل جنگ مطرح کردهاند.
با اين حال، چند مقام امريکايی آگاه از اطلاعات امنيتی به شبکه سیبیاس گفتهاند ايران همچنان توانايیهای نظامی بيشتری نسبت به آنچه کاخ سفيد يا پنتاگون به طور علنی اعلام کردهاند، در اختيار دارد.
به گفته سه تن از اين مقامها، حدود نيمی از زرادخانه موشکهای بالستيک ايران و سامانههای پرتاب مرتبط با آن تا زمان آغاز آتشبس در اوايل آوريل همچنان سالم بوده است.
آقای ترامپ روز پنجشنبه گفت: «ما همهچيز را نابود کردهايم. اگر همين حالا خارج شويم، ۲۰ سال طول میکشد تا آنها دوباره بازسازی کنند، اگر اصلا بتوانند.» با اين حال افزود که اين «کافی نيست».
او تاکيد کرد: «ما بايد تضمين داشته باشيم که آنها هرگز به سلاح هستهای دست پيدا نخواهند کرد.»
@BBCPersian
به گزارش سی بی اس، شریک کاری بیبیسی در آمریکا، او مدعی شد نيروی دريايی و هوايی ايران و همچنين رهبری اين کشور نابود شدهاند؛ ادعايی که مقامهای دولت از اوايل جنگ مطرح کردهاند.
با اين حال، چند مقام امريکايی آگاه از اطلاعات امنيتی به شبکه سیبیاس گفتهاند ايران همچنان توانايیهای نظامی بيشتری نسبت به آنچه کاخ سفيد يا پنتاگون به طور علنی اعلام کردهاند، در اختيار دارد.
به گفته سه تن از اين مقامها، حدود نيمی از زرادخانه موشکهای بالستيک ايران و سامانههای پرتاب مرتبط با آن تا زمان آغاز آتشبس در اوايل آوريل همچنان سالم بوده است.
آقای ترامپ روز پنجشنبه گفت: «ما همهچيز را نابود کردهايم. اگر همين حالا خارج شويم، ۲۰ سال طول میکشد تا آنها دوباره بازسازی کنند، اگر اصلا بتوانند.» با اين حال افزود که اين «کافی نيست».
او تاکيد کرد: «ما بايد تضمين داشته باشيم که آنها هرگز به سلاح هستهای دست پيدا نخواهند کرد.»
@BBCPersian
🔻پيت هگست، وزیر دفاع (جنگ) آمریکا در جلسه با نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد بازسازی ذخاير تسليحاتی امريکا، که در پی جنگ با ايران و ساير درگيریهای نظامی سالهای اخير کاهش يافته، بسته به نوع تجهيزات میتواند «ماهها تا سالها» زمان ببرد.
سناتور مارک کلی از ايالت آريزونا در جلسه سنا از آقای هگست پرسيد چه مدت طول میکشد تا اين ذخاير جايگزين شوند. او گفت: «در بسياری از اين حملات از بهترين تسليحات ما استفاده شده و ما تعداد زيادی از آنها و همچنين رهگيرها را به کار میبريم. نمیتوان اين مهمات را يکشبه توليد کرد.»
سناتور کلی افزود که درخواست بودجه ارائهشده نشان میدهد وزارت دفاع نيز حکایت از این موضوع دارد و خواستار زمانبندی مشخص برای جايگزينی اين سامانهها شد.
آقای هگست در پاسخ گفت: «اين همان سوالی است که بايد پرسيده شود»، و تاکيد کرد که بازسازی ذخاير، بسته به نوع سامانه تسليحاتی، ممکن است از چند ماه تا چند سال به طول بينجامد.
📸GettyImages
https://bbc.in/4n1NZJF
@BBCPersian
سناتور مارک کلی از ايالت آريزونا در جلسه سنا از آقای هگست پرسيد چه مدت طول میکشد تا اين ذخاير جايگزين شوند. او گفت: «در بسياری از اين حملات از بهترين تسليحات ما استفاده شده و ما تعداد زيادی از آنها و همچنين رهگيرها را به کار میبريم. نمیتوان اين مهمات را يکشبه توليد کرد.»
سناتور کلی افزود که درخواست بودجه ارائهشده نشان میدهد وزارت دفاع نيز حکایت از این موضوع دارد و خواستار زمانبندی مشخص برای جايگزينی اين سامانهها شد.
آقای هگست در پاسخ گفت: «اين همان سوالی است که بايد پرسيده شود»، و تاکيد کرد که بازسازی ذخاير، بسته به نوع سامانه تسليحاتی، ممکن است از چند ماه تا چند سال به طول بينجامد.
📸GettyImages
https://bbc.in/4n1NZJF
@BBCPersian
🔻وزارت بهداشت لبنان: ۱۵ نفر در حملات اسرائیل به جنوب این کشور کشته شدند
وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در نتیجه حملات دیروز اسرائیل در جنوب این کشور دستکم ۱۵ نفر کشته شدند که در میان آنها پنج زن و دو کودک نیز دیده میشوند.
ارتش لبنان هم گفته است که در یکی از این حملات در شهر جنوبی نبطیه، یک سرباز به همراه چند تن از اعضای خانوادهاش کشته شدند.
اسرائیل تاکنون واکنشی به این گزارشها نشان نداده است. با این حال، ارتش اسرائیل با وجود آتشبس، همچنان به انجام حملات هوایی در لبنان ادامه میدهد.
اسرائیل میگوید که این حملات با هدف از بین بردن تهدیدات حزبالله انجام میشود.
@BBCPersian
وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در نتیجه حملات دیروز اسرائیل در جنوب این کشور دستکم ۱۵ نفر کشته شدند که در میان آنها پنج زن و دو کودک نیز دیده میشوند.
ارتش لبنان هم گفته است که در یکی از این حملات در شهر جنوبی نبطیه، یک سرباز به همراه چند تن از اعضای خانوادهاش کشته شدند.
اسرائیل تاکنون واکنشی به این گزارشها نشان نداده است. با این حال، ارتش اسرائیل با وجود آتشبس، همچنان به انجام حملات هوایی در لبنان ادامه میدهد.
اسرائیل میگوید که این حملات با هدف از بین بردن تهدیدات حزبالله انجام میشود.
@BBCPersian
🔻بقایی: پاکستان میانجی رسمی گفتوگوها میان ایران و آمریکا است
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که پاکستان میانجی رسمی گفتوگوها میان ایران و آمریکا است و تأکید کرد: «خیلی از کشورها تمایل دارند در این زمینه کمک کنند، اما میانجی رسمی گفتوگوها پاکستان است.»
او در گفتوگویی تلویزیونی گفت که «اگر تصمیم به انجام مذاکرات گرفته شود، همهچیز را با شفافیت اعلام خواهیم کرد.»
آقای بقایی با اشاره به سفر اخیر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به روسیه و دیدار او با ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور این کشور، گفت: ایران و روسیه بهواسطه توافقنامه شراکت راهبردی، همکاریهای گستردهای در حوزههای سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارند و در شرایط کنونی، ایران تلاش میکند با کشورهای مختلف گفتوگو کرده و مواضع خود را تشریح کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود در نتیجه همین همکاریهای دیپلماتیک با روسیه و چین، ایران توانسته بر آنچه «اقدام موزیانه برخی کشورهای منطقه» در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند، غلبه کند.
@BBCPersian
📷 AFP VIA GETTY IMAGES
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که پاکستان میانجی رسمی گفتوگوها میان ایران و آمریکا است و تأکید کرد: «خیلی از کشورها تمایل دارند در این زمینه کمک کنند، اما میانجی رسمی گفتوگوها پاکستان است.»
او در گفتوگویی تلویزیونی گفت که «اگر تصمیم به انجام مذاکرات گرفته شود، همهچیز را با شفافیت اعلام خواهیم کرد.»
آقای بقایی با اشاره به سفر اخیر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، به روسیه و دیدار او با ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور این کشور، گفت: ایران و روسیه بهواسطه توافقنامه شراکت راهبردی، همکاریهای گستردهای در حوزههای سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارند و در شرایط کنونی، ایران تلاش میکند با کشورهای مختلف گفتوگو کرده و مواضع خود را تشریح کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود در نتیجه همین همکاریهای دیپلماتیک با روسیه و چین، ایران توانسته بر آنچه «اقدام موزیانه برخی کشورهای منطقه» در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند، غلبه کند.
@BBCPersian
📷 AFP VIA GETTY IMAGES
✍️آلکسی کالمیکوف, بیبیسی
حمله آمریکا به ایران بار دیگر بحثها درباره افول قریبالوقوع دلار بهعنوان ارز ذخیره و مبادلاتی جهان را زنده کرده است. ایران تنگه هرمز را مسدود کرده و از نفتکشها با یوآن چین و استیبلکوینها عوارض دریافت کرده است.
تهدید علیه مهمترین ارز جهان تا چه حد جدی است و آیا در پی جنگ ایران، «پترو یوآن» (یوآن نفتی) جایگزین «پترودلار» (دلار نفتی) خواهد شد؟
قیمت نفت از دیرباز بر پایه دلار تعیین شده و اکنون نیز حدود ۸۵ درصد نفت و فرآوردههای نفتی جهان با ارز آمریکا معامله میشود. این سهم در دهههای اخیر، با وجود تلاش روسیه، چین، ایران و دیگر کشورها برای پایان دادن به سلطه دلار در مبادلات، تغییری نکرده است.
در مورد ذخایر ارزی نیز وضعیت مشابهی برقرار است. جهان معمولا داراییهای خود را به دلار نگهداری میکند.
https://bbc.in/42FHFOp
@BBCPersian
📷Getty/ Reuters
حمله آمریکا به ایران بار دیگر بحثها درباره افول قریبالوقوع دلار بهعنوان ارز ذخیره و مبادلاتی جهان را زنده کرده است. ایران تنگه هرمز را مسدود کرده و از نفتکشها با یوآن چین و استیبلکوینها عوارض دریافت کرده است.
تهدید علیه مهمترین ارز جهان تا چه حد جدی است و آیا در پی جنگ ایران، «پترو یوآن» (یوآن نفتی) جایگزین «پترودلار» (دلار نفتی) خواهد شد؟
قیمت نفت از دیرباز بر پایه دلار تعیین شده و اکنون نیز حدود ۸۵ درصد نفت و فرآوردههای نفتی جهان با ارز آمریکا معامله میشود. این سهم در دهههای اخیر، با وجود تلاش روسیه، چین، ایران و دیگر کشورها برای پایان دادن به سلطه دلار در مبادلات، تغییری نکرده است.
در مورد ذخایر ارزی نیز وضعیت مشابهی برقرار است. جهان معمولا داراییهای خود را به دلار نگهداری میکند.
https://bbc.in/42FHFOp
@BBCPersian
📷Getty/ Reuters