🔻علیرضا مرندی، پزشک ویژه رهبر پیشین حکومت ایران ابتلای علی خامنهای به «بیماری خاص و حاد» در «روزهای پایانی عمرش» را رد کرد.
او این موضوع را پس از آن بیان کرد مجری درباره برخی اظهارات پرسید که گفته میشود علی خامنهای، پیش از آنکه کشته شود، به بیماری «مبتلا بوده که اگر در بمباران کشته نمیشد»، بر اثر ابتلا به آن زنده نمیماند.
آقای مرندی همچنین در این برنامه گفت رهبر پیشین جمهوری اسلامی هیچ وقت «سرطان نداشت.»
با این حال، او گفت آدمی که سنش بالا میرود، «شکننده تر میشود.»
او گفت رهبر پیشین حکومت ایران تا روزهای پایانی «سرحال و سرپا» بود و تا «قبل از جنگ» او را «هفتهای یک بار» میدید.
📷IRIB
https://bbc.in/4tcaMDQ
@BBCPersian
او این موضوع را پس از آن بیان کرد مجری درباره برخی اظهارات پرسید که گفته میشود علی خامنهای، پیش از آنکه کشته شود، به بیماری «مبتلا بوده که اگر در بمباران کشته نمیشد»، بر اثر ابتلا به آن زنده نمیماند.
آقای مرندی همچنین در این برنامه گفت رهبر پیشین جمهوری اسلامی هیچ وقت «سرطان نداشت.»
با این حال، او گفت آدمی که سنش بالا میرود، «شکننده تر میشود.»
او گفت رهبر پیشین حکومت ایران تا روزهای پایانی «سرحال و سرپا» بود و تا «قبل از جنگ» او را «هفتهای یک بار» میدید.
📷IRIB
https://bbc.in/4tcaMDQ
@BBCPersian
🖋️مسعود آذر
بیبیسی
🔻با گذشت نزدیک به دو ماه از کشته شدن علی خامنهای رهبر پیشین جمهوری اسلامی و جنگ ۴۰ روزه چه تغییراتی در دستهبندیها و جریانهای سیاسی درون حکومت ایران شکل گرفته است؟ آیا همه مسئولان تندرو هستند و میانهای وجود ندارد؟ اختلاف نظر رسانهها و چهرههای نزدیک به حکومت برسر چیست و آیا بین تندورها نیز باید تفاوت قائل شد؟
از زمانی که وزیر خارجه آمریکا گفت که همه مقامهای ایرانی «تندرو» هستند، بحث تندرو و میانهرو داغ شد. مارکو روبیو گفته بود که تنها فرقی که بین آنها وجود دارد این است که عدهای برای اداره کشور و اقتصاد دنبال مذاکره و حل مشکلات هستند ولی به توصیف او برخی نگاه «آخرالزمانی» و ایدئولوژیک دارند و مردم و مسائل اقتصادی در اولویتشان نیست و خواهان ادامه جنگ با آمریکا هستند.
معنا و مصداق «تندروی» از زاویه نگاه مقامهای داخل و خارج از جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و این بحث عمری به اندازه ۴۷ سال تاریخ جمهوری اسلامی ایران دارد. از نگاه علی خامنهای، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، اصطلاح تندروی به ادبیات غربیها اختصاص دارد. در این نگاه تندروی در مقابل «میانهروی» قرار دارد و میانهروی یعنی «تسلیم» شدن و «وابستگی».
علی خامنهای در اسفندماه سال ۱۳۹۴ به حرفهایی از جنس سخنان وزیرخارجه آمریکا پاسخ داده بود و گفته بود: «خوشبختانه خودشان (آمریکا و انگلیس) هم اعتراف دارند و میگویند در ایران میانهرو نداریم، همه تندرواند. این حرف، حرف درستی است؛ در ملت ایران هیچکس طرفدار وابستگی به اینها نیست».
https://bbc.in/48AX9GZ
@BBCPersian
بیبیسی
🔻با گذشت نزدیک به دو ماه از کشته شدن علی خامنهای رهبر پیشین جمهوری اسلامی و جنگ ۴۰ روزه چه تغییراتی در دستهبندیها و جریانهای سیاسی درون حکومت ایران شکل گرفته است؟ آیا همه مسئولان تندرو هستند و میانهای وجود ندارد؟ اختلاف نظر رسانهها و چهرههای نزدیک به حکومت برسر چیست و آیا بین تندورها نیز باید تفاوت قائل شد؟
از زمانی که وزیر خارجه آمریکا گفت که همه مقامهای ایرانی «تندرو» هستند، بحث تندرو و میانهرو داغ شد. مارکو روبیو گفته بود که تنها فرقی که بین آنها وجود دارد این است که عدهای برای اداره کشور و اقتصاد دنبال مذاکره و حل مشکلات هستند ولی به توصیف او برخی نگاه «آخرالزمانی» و ایدئولوژیک دارند و مردم و مسائل اقتصادی در اولویتشان نیست و خواهان ادامه جنگ با آمریکا هستند.
معنا و مصداق «تندروی» از زاویه نگاه مقامهای داخل و خارج از جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و این بحث عمری به اندازه ۴۷ سال تاریخ جمهوری اسلامی ایران دارد. از نگاه علی خامنهای، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، اصطلاح تندروی به ادبیات غربیها اختصاص دارد. در این نگاه تندروی در مقابل «میانهروی» قرار دارد و میانهروی یعنی «تسلیم» شدن و «وابستگی».
علی خامنهای در اسفندماه سال ۱۳۹۴ به حرفهایی از جنس سخنان وزیرخارجه آمریکا پاسخ داده بود و گفته بود: «خوشبختانه خودشان (آمریکا و انگلیس) هم اعتراف دارند و میگویند در ایران میانهرو نداریم، همه تندرواند. این حرف، حرف درستی است؛ در ملت ایران هیچکس طرفدار وابستگی به اینها نیست».
https://bbc.in/48AX9GZ
@BBCPersian
BBC News فارسی
جنگ، «لوبیای سحرآمیز» و «سوپرانقلابیها»؛ تلاش تندروها در ایران برای گرفتن سکان زمامداری
با گذشت نزدیک به دو ماه از کشته شدن علی خامنهای و جنگ ۴۰ روزه چه تغییراتی در دستهبندیها و جریانهای سیاسی درون حکومت شکل گرفته است؟ آیا همه مسئولان تندرو هستند و میانهای وجود ندارد؟ اختلاف نظر رسانهها و چهرههای نزدیک به حکومت برسر چیست و آیا بین تندورها…
🔻ارتش اسرائیل یکشنبه با صدور «هشداری فوری» از ساکنان ۱۱ شهر و روستا در جنوب لبنان خواست خانههای خود را «ترک کنند.»
ارتش اسرائیل در پی آنچه «نقض توافق آتشبس» از سوی حزبالله لبنان خوانده است، اعلام کرد در حال انجام عملیات علیه این گروه است و هشدار داد هر کسی که در نزدیکی نیروها یا تاسیسات حزبالله باشد، ممکن است در معرض خطر قرار گیرد.
اسرائیل همچنان به حملات خود در سراسر جنوب لبنان ادامه میدهد.
نیروهای اسرائیل در حال حاضر نوار باریکی از جنوب این کشور را در اشغال دارند و خانههایی را که به گفته آنها، «بهعنوان زیرساخت حزبالله مورد استفاده قرار میگیرد»، تخریب میکنند.
در حال حاضر حزبالله هم با حملات پهپادی و راکتی نیروهای اسرائیلی را در لبنان و همچنین شمال اسرائیل هدف قرار میدهد.
📷AFP via Getty Images
https://bbc.in/4uqZRY1
@BBCPersian
ارتش اسرائیل در پی آنچه «نقض توافق آتشبس» از سوی حزبالله لبنان خوانده است، اعلام کرد در حال انجام عملیات علیه این گروه است و هشدار داد هر کسی که در نزدیکی نیروها یا تاسیسات حزبالله باشد، ممکن است در معرض خطر قرار گیرد.
اسرائیل همچنان به حملات خود در سراسر جنوب لبنان ادامه میدهد.
نیروهای اسرائیل در حال حاضر نوار باریکی از جنوب این کشور را در اشغال دارند و خانههایی را که به گفته آنها، «بهعنوان زیرساخت حزبالله مورد استفاده قرار میگیرد»، تخریب میکنند.
در حال حاضر حزبالله هم با حملات پهپادی و راکتی نیروهای اسرائیلی را در لبنان و همچنین شمال اسرائیل هدف قرار میدهد.
📷AFP via Getty Images
https://bbc.in/4uqZRY1
@BBCPersian
🔻قوه قضائیه ایران محراب عبداللهزاده را برای مشارکت در قتل عباس فاطمیه از نیروهای بسیج و «افساد فیالارض» اعدام کرد. او در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شد.
به گفته قوه قضائیه ایران، «عباس فاطمیه، کشاورز و اهل روستای باشلانبوشلو در نوشینشهر ارومیه» که به عنوان «نیروی داوطلب مردمی برای تامین امنیت» در «صحنه حاضر شده بود» مورد «ضرب و شتم شدید» قرار گرفت و «به طرز فجیعی به شهادت رسید.»
خانواده محراب (مهران) عبداللهزاده در پیامهای ویدیویی با اشاره به اظهار بیگناهی او و پیچیدگیهای پرونده، خواستار اعاده دادرسی و تحقیقات بیشتر شده بودند.
شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه آقای عبدالله زاده را به اتهام «افساد فیالارض» از طریق «مشارکت در قتل عمد» یک عضو بسیج به اعدام محکوم کرده بود. این حکم بعد در دیوان عالی کشور تایید شد.
لینک خبر کامل:
https://bbc.in/4uqi8oo
📷Handout
@BBCPersian
به گفته قوه قضائیه ایران، «عباس فاطمیه، کشاورز و اهل روستای باشلانبوشلو در نوشینشهر ارومیه» که به عنوان «نیروی داوطلب مردمی برای تامین امنیت» در «صحنه حاضر شده بود» مورد «ضرب و شتم شدید» قرار گرفت و «به طرز فجیعی به شهادت رسید.»
خانواده محراب (مهران) عبداللهزاده در پیامهای ویدیویی با اشاره به اظهار بیگناهی او و پیچیدگیهای پرونده، خواستار اعاده دادرسی و تحقیقات بیشتر شده بودند.
شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه آقای عبدالله زاده را به اتهام «افساد فیالارض» از طریق «مشارکت در قتل عمد» یک عضو بسیج به اعدام محکوم کرده بود. این حکم بعد در دیوان عالی کشور تایید شد.
لینک خبر کامل:
https://bbc.in/4uqi8oo
📷Handout
@BBCPersian
🔻سازمان اطلاعات سپاه میگوید که آمریکا در شرایطی قرار گرفته است که ناچار است بین «عملیات غیرممکن یا توافق بد» با ایران یکی را انتخاب کند.
این سازمان در بیانیهای با برشمردن تحولات نوشته است که «فضای تصمیم گیری برای آمریکا محدود» شده است:
«ضرب الاجل ایران علیه محاصره به پنتاگون، تغییر لحن چین، روسیه و اروپا علیه واشنگتن، نامه انفعالی ترامپ به کنگره، پذیرش شروط مذاکراتی ایران یک معنا بیشتر ندارد. ترامپ باید بین 'عملیات غیرممکن یا توافق بد با جمهوری اسلامی ایران' انتخاب کند.»
https://bbc.in/4tPh2Tm
📷NurPhoto via Getty Images
@BBCPersian
این سازمان در بیانیهای با برشمردن تحولات نوشته است که «فضای تصمیم گیری برای آمریکا محدود» شده است:
«ضرب الاجل ایران علیه محاصره به پنتاگون، تغییر لحن چین، روسیه و اروپا علیه واشنگتن، نامه انفعالی ترامپ به کنگره، پذیرش شروط مذاکراتی ایران یک معنا بیشتر ندارد. ترامپ باید بین 'عملیات غیرممکن یا توافق بد با جمهوری اسلامی ایران' انتخاب کند.»
https://bbc.in/4tPh2Tm
📷NurPhoto via Getty Images
@BBCPersian
🖊رها کانسارا
واحد جهانی بررسی اطلاعات نادرست بیبیسی
🔻سهند میگوید «اگر حتی فقط یک نفر دیگر هم بتواند به اینترنت دسترسی پیدا کند، به نظرم موفق بودهایم و ارزشش را داشته است.»
او که اکنون خارج از ایران با بیبیسی گفتوگو میکند، به وضوح مضطرب است. با احتیاط توضیح میدهد که چگونه بخشی از یک شبکه مخفی است که فناوری اینترنت ماهوارهای را که در ایران غیرقانونی است، به داخل کشور قاچاق میکند.
سهند، که نامش را تغییر دادهایم، نگران اعضای خانواده و ارتباطاتش در داخل ایران است: «اگر حکومت ایران مرا شناسایی کند، ممکن است هزینهاش را کسانی بپردازند که با آنها در ایران در تماس هستم.»
بیش از دو ماه است که ایران در تاریکی دیجیتال به سر میبرد، چون حکومت یکی از طولانیترین قطعهای سراسری اینترنت را که تاکنون در جهان ثبت شده، همچنان ادامه داده است.
متن کامل خبر را از لینک زیر بخوانید:
https://bbc.in/4d2CDAi
📷 BBC/ AFP via Getty Images/ SOPA Images/LightRocket via Getty Images/ EPA/Shutterstock/ Reuters/ Getty Images
@BBCPersian
واحد جهانی بررسی اطلاعات نادرست بیبیسی
🔻سهند میگوید «اگر حتی فقط یک نفر دیگر هم بتواند به اینترنت دسترسی پیدا کند، به نظرم موفق بودهایم و ارزشش را داشته است.»
او که اکنون خارج از ایران با بیبیسی گفتوگو میکند، به وضوح مضطرب است. با احتیاط توضیح میدهد که چگونه بخشی از یک شبکه مخفی است که فناوری اینترنت ماهوارهای را که در ایران غیرقانونی است، به داخل کشور قاچاق میکند.
سهند، که نامش را تغییر دادهایم، نگران اعضای خانواده و ارتباطاتش در داخل ایران است: «اگر حکومت ایران مرا شناسایی کند، ممکن است هزینهاش را کسانی بپردازند که با آنها در ایران در تماس هستم.»
بیش از دو ماه است که ایران در تاریکی دیجیتال به سر میبرد، چون حکومت یکی از طولانیترین قطعهای سراسری اینترنت را که تاکنون در جهان ثبت شده، همچنان ادامه داده است.
متن کامل خبر را از لینک زیر بخوانید:
https://bbc.in/4d2CDAi
📷 BBC/ AFP via Getty Images/ SOPA Images/LightRocket via Getty Images/ EPA/Shutterstock/ Reuters/ Getty Images
@BBCPersian
🔻بزرگترین فرودگاه لندن: جنگ ایران ممکن است تعداد مسافران را کاهش دهد
🔻بزرگترین فرودگاه لندن هشدار داده است که بهدلیل بلاتکلیفی اوضاع خاورمیانه، انتظار دارد که تعداد مسافران برای بقیه سال تحت تأثیر جنگ ایران کاهش یابد.
مسئولان فرودگاه هیترو گفتند که در طول سه ماه اول سال، حدود ۱۸/۹ میلیون نفر از چهار ترمینال این فرودگاه غرب لندن عبور کردند که هر چند نسبت به سال گذشته ۳/۷ درصد افزایش داشته است اما این امر به دلیل « جذب موقت تقاضا از جاهای دیگر» بوده است.
بسته شدن حریم هوایی در منطقه خاورمیانه پس از شروع حملات آمریکا و اسرائیل به ایران در اسفند ماه گذشته، تأثیر عمدهای بر سفرهای هوایی داشته است.
پیشتر گزارش کردیم که شرکت هواپیمایی آمریکایی اسپریت به دلیل افزایش قیمت سوخت هواپیما اعلام ورشکستگی کرده است.
https://bbc.in/49nn3OE
@BBCPersian
🔻بزرگترین فرودگاه لندن هشدار داده است که بهدلیل بلاتکلیفی اوضاع خاورمیانه، انتظار دارد که تعداد مسافران برای بقیه سال تحت تأثیر جنگ ایران کاهش یابد.
مسئولان فرودگاه هیترو گفتند که در طول سه ماه اول سال، حدود ۱۸/۹ میلیون نفر از چهار ترمینال این فرودگاه غرب لندن عبور کردند که هر چند نسبت به سال گذشته ۳/۷ درصد افزایش داشته است اما این امر به دلیل « جذب موقت تقاضا از جاهای دیگر» بوده است.
بسته شدن حریم هوایی در منطقه خاورمیانه پس از شروع حملات آمریکا و اسرائیل به ایران در اسفند ماه گذشته، تأثیر عمدهای بر سفرهای هوایی داشته است.
پیشتر گزارش کردیم که شرکت هواپیمایی آمریکایی اسپریت به دلیل افزایش قیمت سوخت هواپیما اعلام ورشکستگی کرده است.
https://bbc.in/49nn3OE
@BBCPersian
🔻گزارشها از مجروح شدن فرمانده سپاه شهرستان راسک در تیراندازی افراد مسلح
🔻نهادهای حقوق بشری ناظر بر وضعیت در سیستان بلوچستان میگویند که در تیراندازی افراد مسلح به کاروان خودروهای نظامی در راسک، چند نیروی سپاه مجروح شدهاند.
گفته شده است که یکی از مجروحان محمود باغبانی فرمانده سپاه شهرستان راسک و فرمانده ناحیه بسیج این شهر است. شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان میگوید شماری از نظامیان نیز در این حمله مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم که به نهادهای امنیتی و نظامی نزدیک است، «سحرگاه امروز» افراد مسلح به «یکی از خودروهای سپاه در شهرستان مرزی راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان حمله کردند.»
این خبرگزاری نوشت ️افراد مسلح با «مقاومت نیروهای سپاه» مواجه و «مجبور به گریز از حادثه شدند.»
هنوز گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
در هفتههای اخیر درگیریها در سیستان و بلوچستان تشدید شده است.
کمتر از یک هفته پیش مرکز اطلاع رسانی پلیس سیستان و بلوچستان چهارشنبه پیش اعلام کرد که در تیراندازی افراد مسلح به نیروهای امنیتی در زاهدان، دو نفر کشته و دستکم دو نفر مجروح شدند. همزمان در حملهای دیگر نیز یک گشت سپاه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.
در ماههای اخیر حمله افراد مسلح به نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان، بارها خبرساز شده است. در تاریخ ۱۱ فروردین سال جاری، تیراندازی افراد مسلح به ماموران امنیتی در میرجاوه، منجر به کشته شدن دو مامور انتظامی شد.
گروه جیشالعدل در این منطقه فعالیت میکند. پاییز سال گذشته این گروه در «جبهه مبارزین بلوچ» ادغام شد.
علاوه بر جیشالعدل نام چند گروه دیگر نیز به عنوان اعضای این ائتلاف ذکر شده است از جمله «جنبش پادا بلوچ»، «حرکت نصر بلوچ»، «گروه محمد رسولالله» و «جنگجویان خودجوش بلوچ».
https://bbc.in/4npLK37
@BBCPersian
🔻نهادهای حقوق بشری ناظر بر وضعیت در سیستان بلوچستان میگویند که در تیراندازی افراد مسلح به کاروان خودروهای نظامی در راسک، چند نیروی سپاه مجروح شدهاند.
گفته شده است که یکی از مجروحان محمود باغبانی فرمانده سپاه شهرستان راسک و فرمانده ناحیه بسیج این شهر است. شبکه اسناد حقوق بشر بلوچستان میگوید شماری از نظامیان نیز در این حمله مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم که به نهادهای امنیتی و نظامی نزدیک است، «سحرگاه امروز» افراد مسلح به «یکی از خودروهای سپاه در شهرستان مرزی راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان حمله کردند.»
این خبرگزاری نوشت ️افراد مسلح با «مقاومت نیروهای سپاه» مواجه و «مجبور به گریز از حادثه شدند.»
هنوز گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
در هفتههای اخیر درگیریها در سیستان و بلوچستان تشدید شده است.
کمتر از یک هفته پیش مرکز اطلاع رسانی پلیس سیستان و بلوچستان چهارشنبه پیش اعلام کرد که در تیراندازی افراد مسلح به نیروهای امنیتی در زاهدان، دو نفر کشته و دستکم دو نفر مجروح شدند. همزمان در حملهای دیگر نیز یک گشت سپاه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.
در ماههای اخیر حمله افراد مسلح به نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان، بارها خبرساز شده است. در تاریخ ۱۱ فروردین سال جاری، تیراندازی افراد مسلح به ماموران امنیتی در میرجاوه، منجر به کشته شدن دو مامور انتظامی شد.
گروه جیشالعدل در این منطقه فعالیت میکند. پاییز سال گذشته این گروه در «جبهه مبارزین بلوچ» ادغام شد.
علاوه بر جیشالعدل نام چند گروه دیگر نیز به عنوان اعضای این ائتلاف ذکر شده است از جمله «جنبش پادا بلوچ»، «حرکت نصر بلوچ»، «گروه محمد رسولالله» و «جنگجویان خودجوش بلوچ».
https://bbc.in/4npLK37
@BBCPersian
🔻رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران: اساتید به صورت نوبتی و درصف از اینترنت استفاده میکنند
🔻رئيس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته است که به دلیل مشکلات ناشی از محدودیتهای دسترسی به اینترنت، اساتید برای استفاده از امکانات موجود مجبورند که «به صورت نوبتی و در صف» از اینترنت استفاده کنند.
علیرضا استقامتی گفت که بسیاری از فعالیتهای علمی و آماده سازی سخنرانیها و کلاسها که در خارج از دانشگاه و بهویژه در ساعات شب در خانه انجام میشد، به دلیل اختلال در دسترسی به اینترنت با مشکل مواجه شده است.
او با تاکید بر ضرورت دسترسی به اینترنت برای فعالیتهای علمی گفت که «اینترنت پرو پاسخگوی نیازهای علمی نیست و در برخی موارد، مجوزها و شرایط دسترسی نیز بهگونهای است که عملاً امکان استفاده مؤثر از این اینترنت وجود ندارد.»
مقامهای جمهوری اسلامی ایران قصد دارند به صورت گزینشی به برخی افراد و اصناف اجازه دسترسی به اینترنت بدهند. برخی از مشاغل همچون گروهی از پرستاران و وکلای دادگستری این پیشنهاد را رد کردهاند.
برخی از افراد نزدیک به حکومت روی سیم کارتهای خود اینترنت دریافت میکنند که به دارندگان «سیم کارت سفید» مشهور شدند.
ایران استفاده از اینترنت ماهوارهای مثل استارلینک را هم منع کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته است.
https://bbc.in/4n8ALuA
@BBCPersian
🔻رئيس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته است که به دلیل مشکلات ناشی از محدودیتهای دسترسی به اینترنت، اساتید برای استفاده از امکانات موجود مجبورند که «به صورت نوبتی و در صف» از اینترنت استفاده کنند.
علیرضا استقامتی گفت که بسیاری از فعالیتهای علمی و آماده سازی سخنرانیها و کلاسها که در خارج از دانشگاه و بهویژه در ساعات شب در خانه انجام میشد، به دلیل اختلال در دسترسی به اینترنت با مشکل مواجه شده است.
او با تاکید بر ضرورت دسترسی به اینترنت برای فعالیتهای علمی گفت که «اینترنت پرو پاسخگوی نیازهای علمی نیست و در برخی موارد، مجوزها و شرایط دسترسی نیز بهگونهای است که عملاً امکان استفاده مؤثر از این اینترنت وجود ندارد.»
مقامهای جمهوری اسلامی ایران قصد دارند به صورت گزینشی به برخی افراد و اصناف اجازه دسترسی به اینترنت بدهند. برخی از مشاغل همچون گروهی از پرستاران و وکلای دادگستری این پیشنهاد را رد کردهاند.
برخی از افراد نزدیک به حکومت روی سیم کارتهای خود اینترنت دریافت میکنند که به دارندگان «سیم کارت سفید» مشهور شدند.
ایران استفاده از اینترنت ماهوارهای مثل استارلینک را هم منع کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته است.
https://bbc.in/4n8ALuA
@BBCPersian
🔹میلیونها نفر در دوماه گذشته در تاریکی دیجیتال در ایران به اینترنت جهانی دسترسی نداشتهاند. در این مدت شهروندان عادی به ندرت با پرداخت هزینههای سنگین توانستند به اینترنت وصل شوند. تعداد بسیار محدودی به نسب جمعیت ایران با استفاده از راههای انتقادبرانگیزی مانند اینترنت پرو، سیم کارت سفید و خبرنگاری به اینترنت دسترسی دارند.
قیمت سربهفلک کشیده «کانفیگ و ویپیان» باعث شد بسیاری قید اینترنت بینالمللی را بزنند.
اما هر چه شمار روزهای قطع اینترنت بیشتر میشود، به نظر میرسد بهنسبت، افراد عادی بیشتری از داخل ایران با توسل به راههای پرهزینه مثل خرید حجمی فیلترشکن یا جرمانگاریشده مانند اتصال به استارلینک به اینترنت وصل میشوند.
اگر شما از داخل ایران بهتازگی توانستهاید به اینترنت وصل شوید، از چالشهایتان بگویید
اگر بعد از مدتها به اینترنت وصل شدهاید چه حسی دارید؟ چه دیدید یا نوشتید؟ نخستین جایی که سر زدید کجا بود؟
تجربه خود را به صورت متن، صدا یا ویدیو با #اینترنت برای ما ارسال کنید.
راههای تماس:
آیمسج و واتساپ: ۰۰۴۴۷۳۴۲۰۳۲۱۱۳
تلگرام: BBCShoma@
📷 Getty Images
قیمت سربهفلک کشیده «کانفیگ و ویپیان» باعث شد بسیاری قید اینترنت بینالمللی را بزنند.
اما هر چه شمار روزهای قطع اینترنت بیشتر میشود، به نظر میرسد بهنسبت، افراد عادی بیشتری از داخل ایران با توسل به راههای پرهزینه مثل خرید حجمی فیلترشکن یا جرمانگاریشده مانند اتصال به استارلینک به اینترنت وصل میشوند.
اگر شما از داخل ایران بهتازگی توانستهاید به اینترنت وصل شوید، از چالشهایتان بگویید
اگر بعد از مدتها به اینترنت وصل شدهاید چه حسی دارید؟ چه دیدید یا نوشتید؟ نخستین جایی که سر زدید کجا بود؟
تجربه خود را به صورت متن، صدا یا ویدیو با #اینترنت برای ما ارسال کنید.
راههای تماس:
آیمسج و واتساپ: ۰۰۴۴۷۳۴۲۰۳۲۱۱۳
تلگرام: BBCShoma@
📷 Getty Images
🔻با قرارداد چند میلیارد دلاری خرید دو اسکادران جنگنده از آمریکا موافقت کرد. بنیامین نتانیاهو گفت این خرید «برتری هوایی» اسرائیل را تقویت خواهد کرد.
به گفته وزارت دفاع اسرائيل، این خرید شامل یک اسکادران جنگندههای چندمنظوره رادارگریز اف۳۵ از شرکت لاکهید مارتین و یک اسکادران جنگنده اف۱۵آی ای از شرکت بوئینگ است.
نخستوزیر اسرائیل گفت که خرید این جنگندهها «برتری هوایی قاطع» اسرائیل را تقویت میکند و «خلبانان ما میتوانند به هر نقطهای در آسمان ایران برسند و در صورت نیاز آماده این کار هستند.»
آقای نتانیاهو اضافه کرد: «در دهه آینده، ۳۵۰ میلیارد شکل (۱۱۸ میلیارد دلار) به بودجه دفاعی اضافه خواهیم کرد تا چنین تسلیحاتی را در داخل اسرائیل تولید کنیم و به تولیدکنندگان خارجی وابسته نباشیم.»
اسرائيل کاتس، وزیر دفاع، هم در بیانیهای گفت هدف «تضمین برتری هوایی اسرائیل برای دهههای آینده» است:
«خرید این دو نوع جنگنده بخش اصلی طرح سپر است که برای برتری کیفی پایدار ارتش اسرائیل طراحی شده است.»
📸GettyImages
https://bbc.in/4eTiWO0
@BBCPersian
به گفته وزارت دفاع اسرائيل، این خرید شامل یک اسکادران جنگندههای چندمنظوره رادارگریز اف۳۵ از شرکت لاکهید مارتین و یک اسکادران جنگنده اف۱۵آی ای از شرکت بوئینگ است.
نخستوزیر اسرائیل گفت که خرید این جنگندهها «برتری هوایی قاطع» اسرائیل را تقویت میکند و «خلبانان ما میتوانند به هر نقطهای در آسمان ایران برسند و در صورت نیاز آماده این کار هستند.»
آقای نتانیاهو اضافه کرد: «در دهه آینده، ۳۵۰ میلیارد شکل (۱۱۸ میلیارد دلار) به بودجه دفاعی اضافه خواهیم کرد تا چنین تسلیحاتی را در داخل اسرائیل تولید کنیم و به تولیدکنندگان خارجی وابسته نباشیم.»
اسرائيل کاتس، وزیر دفاع، هم در بیانیهای گفت هدف «تضمین برتری هوایی اسرائیل برای دهههای آینده» است:
«خرید این دو نوع جنگنده بخش اصلی طرح سپر است که برای برتری کیفی پایدار ارتش اسرائیل طراحی شده است.»
📸GettyImages
https://bbc.in/4eTiWO0
@BBCPersian
🔻عربستان، روسیه و پنج کشور دیگر عضو اوپک پلاس سهمیه تولید نفت را افزایش میدهند
🔻عربستان سعودی، روسیه و پنج کشور دیگر عضو اوپکپلاس سهمیه تولید نفت را افزایش دادند. هدف از این تصمیم قابل پیشبینی حفظ تداوم و ثبات این ائتلاف پس از خروج ناگهانی امارات متحده عربی است.
این هفت تولیدکننده بزرگ نفت اعلام کردند که در ماه آینده میلادی، ژوئن، روزانه ۱۸۸ هزار بشکه به سهمیه تولید خود اضافه خواهند کرد.
براساس بیانیه اوپکپلاس، این اقدامی است در چارچوب «تعهد جمعی برای حمایت از ثبات بازار نفت» در شرایطی که جنگ خاورمیانه فشار زیادی بر قیمت وارد کرده است.
در این بیانیه که پس از نشست آنلاین الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه و عربستان سعودی صادر شد، هیچ اشارهای به امارات متحده عربی نشده است. امارات چند روز پیش اعلام کرد که از این سازمان خارج میشود.
خورخه لئون، تحلیلگر شرکت ریستاد انرژی، به خبرگزاری فرانسه گفت که سکوت درباره خروج امارات نشانه روابط پرتنش است.
تحلیلگران بازار نفت انتظار این افزایش را داشتند که تقریباً مشابه افزایش روزانه ۲۰۶ هزار بشکهای است که اوپکپلاس در ماههای مارس و آوریل اعلام شد.
آقای لئون گفت: «با ادامه همان مسیر قبلی تولید بدون امارات وانمود میکنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. عمداً اختلافات داخلی را کماهمیت جلوه میدهند و تصویری ثبات ارائه میکنند.»
https://bbc.in/4uKygRZ
@BBCPersian
🔻عربستان سعودی، روسیه و پنج کشور دیگر عضو اوپکپلاس سهمیه تولید نفت را افزایش دادند. هدف از این تصمیم قابل پیشبینی حفظ تداوم و ثبات این ائتلاف پس از خروج ناگهانی امارات متحده عربی است.
این هفت تولیدکننده بزرگ نفت اعلام کردند که در ماه آینده میلادی، ژوئن، روزانه ۱۸۸ هزار بشکه به سهمیه تولید خود اضافه خواهند کرد.
براساس بیانیه اوپکپلاس، این اقدامی است در چارچوب «تعهد جمعی برای حمایت از ثبات بازار نفت» در شرایطی که جنگ خاورمیانه فشار زیادی بر قیمت وارد کرده است.
در این بیانیه که پس از نشست آنلاین الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه و عربستان سعودی صادر شد، هیچ اشارهای به امارات متحده عربی نشده است. امارات چند روز پیش اعلام کرد که از این سازمان خارج میشود.
خورخه لئون، تحلیلگر شرکت ریستاد انرژی، به خبرگزاری فرانسه گفت که سکوت درباره خروج امارات نشانه روابط پرتنش است.
تحلیلگران بازار نفت انتظار این افزایش را داشتند که تقریباً مشابه افزایش روزانه ۲۰۶ هزار بشکهای است که اوپکپلاس در ماههای مارس و آوریل اعلام شد.
آقای لئون گفت: «با ادامه همان مسیر قبلی تولید بدون امارات وانمود میکنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. عمداً اختلافات داخلی را کماهمیت جلوه میدهند و تصویری ثبات ارائه میکنند.»
https://bbc.in/4uKygRZ
@BBCPersian