BBCPersian
781K subscribers
136K photos
48.9K videos
708 files
115K links
کانال رسمی بخش فارسی بی‌بی‌سی در تلگرام

✉️پيام ها و تصاويرتان را به اينجا بفرستيد:
@BBCShoma

اینستاگرام:
www.instagram.com/bbcpersian
فیسبوک:
www.facebook.com/bbcpersian

نشانی وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی:
bbcpersian.com
Download Telegram
🔻هیئت ایرانی بلافاصله پس از ترک سوئیس به عمان سفر کرد


محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس ایران به همراه هیئت مذاکره‌کننده ایرانی بلافاصله پس از ترک سوئیس به عمان سفر کرده است. هدف از این سفر ایجاد «ترتیبات مدیریت تنگه هرمز» اعلام شده است.

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران هم در این سفر هیئت ایرانی را همراهی می‌کند.

صداوسیما گزارش داد بلافاصله پس از ورود هیئت ایرانی، مذاکره با هیئت عمانی بر سر «تثبیت مدیریت جدید تنگه هرمز» آغاز شد.

هیئت‌ ایرانی ابتدا با بدر بوسعیدی وزیر خارجه عمان دیدار کرد که برای استقبال از آنها به فرودگاه مسقط رفته بود.

محمدباقر قالیباف و عباس عراقچی پس از دیدار با هیئت دیپلماتیک عمان، با هیثم بن طارق، سلطان عمان دیدار کردند و در این جلسه هم درباره مدیریت تنگه هرمز گفت‌وگو شد.

در بخشی از یادداشت تفاهم ایران و آمریکا آمده است که ایران پس از امضای ‌آن، «با به کارگیری همه تلاش‌های ممکن» زمینه عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز را بدون دریافت هیچ گونه عوارض یا هزینه فراهم خواهد کرد.

بازگشایی تنگه هرمز یکی از اهداف اصلی آمریکا از زمان آغاز جنگ بوده است. بسته شدن این گذرگاه راهبردی موجب افزایش شدید قیمت جهانی نفت شد.

@BBCPersian
🔻مسعود پزشکیان راهی پاکستان شد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران برای سفری یک روزه عازم پاکستان شد.

قدردانی آقای پزشکیان از پیگیری‌های پاکستان به‌عنوان میانجی ایران و آمریکا از جمله دلایل این سفر عنوان شده است.

گسترش روابط اقتصادی از دیگر دستور کارهای این سفر است.

پاکستان میانجی اصلی مذاکرات ایران و آمریکا است و یادداشت تفاهم دو کشور هم به نام تفاهم‌نامه اسلام‌آباد شناخته می‌شود.

شهباز شریف، نخست‌وزیر و فیلد مارشال عاصم منیر، فرمانده کل قوای پاکستان در گفت‌وگوی ایران و آمریکا در سوئیس حضور داشتند.

شهباز شریف امروز گفته است که دور اول مذاکره ایران و آمریکا در سوئیس در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» در «فضایی مثبت و سازنده» به پایان رسید.

@BBCPersian
🔻
ایران می‌گوید که برنامه‌ای برای دسترسی دادن به آژانس برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده در جنگ ندارد.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشستی خبری گفت: «اساسا در این زمینه هیچ شیوه نامه‌ای وجود ندارد، ما به‌عنوان عضو معاهده منع اشاعه، به عنوان کشوری که متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان هست روال جاری را ادامه خواهیم داد و فکر می‌کنم روال جاری هم خیلی روشن هست.»

او همچنین هر گونه دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سوئیس را هم رد کرد.

دیروز جی‌دی‌ ونس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

موضوع بازدید از تاسیسات هسته‌ای آسیب دیده ایران از زمان پایان جنگ دوازده روزه اسرائیل با ایران و حمله آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران، مطرح بوده است.

@BBCPersian
📷 REUTERS