🔻ادامه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی
کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد و در معاملات ابتدایی روز سهشنبه بیش از یک درصد دیگر هم کاهش یافت.
هر بشکه نفت برنت در معاملات ابتدایی امروز با بیش از یک دلار کاهش به ۷۶/۸۱ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام غرب تگزاس هم با ۸۷ سنت کاهش به ۷۲/۹۹ دلار در هر بشکه رسید.
قیمتها روز دوشنبه پس از آنکه ایالات متحده معافیت ۶۰ روزه تحریمی ایران را صادر کرد، بیش از ۳ درصد کاهش یافت.
@BBCPersian
کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد و در معاملات ابتدایی روز سهشنبه بیش از یک درصد دیگر هم کاهش یافت.
هر بشکه نفت برنت در معاملات ابتدایی امروز با بیش از یک دلار کاهش به ۷۶/۸۱ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام غرب تگزاس هم با ۸۷ سنت کاهش به ۷۲/۹۹ دلار در هر بشکه رسید.
قیمتها روز دوشنبه پس از آنکه ایالات متحده معافیت ۶۰ روزه تحریمی ایران را صادر کرد، بیش از ۳ درصد کاهش یافت.
@BBCPersian
🔻بر اساس گزارشها، قیمت رسمی نان مشمول یارانه در تهران از دیروز دوشنبه( اول تیر ماه) حدودا دو برابر شده است.
کارگروه آرد و نان هم این افزایش قیمت را تائید کرده است.
محمدجواد کرمی، یکی از اعضای این کارگروه جزئیات این افزایش قیمت را ارائه کرده است که بر اساس آن نرخ نان لواش از ۱۴۰۰ به ۲۷۰۰ تومان، بربری از ۵۳۰۰ به ۱۰۰۰۰ تومان، تافتون از ۲۳۰۰ به ۴۵۰۰ تومان و نان سنگک از ۷۴۰۰ به ۱۵۵۰۰ تومان رسیده است.
طی ماههای گذشته قیمت نان در بعضی از استانها از جمله خراسان رضوی افزایش یافته بود.
تورم مواد اولیه از جمله بالا رفتن قیمت گندم، آرد یارانهای، دستمزد، حاملهای انرژی و اجارهبها از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت نان بودهاند.
براساس دادههای مرکز آمار ایران تورم مواد غذایی دراین کشور در اردیبهشت به ۱۳۰ درصد رسید.
@BBCPersian
📷 REUTERS
کارگروه آرد و نان هم این افزایش قیمت را تائید کرده است.
محمدجواد کرمی، یکی از اعضای این کارگروه جزئیات این افزایش قیمت را ارائه کرده است که بر اساس آن نرخ نان لواش از ۱۴۰۰ به ۲۷۰۰ تومان، بربری از ۵۳۰۰ به ۱۰۰۰۰ تومان، تافتون از ۲۳۰۰ به ۴۵۰۰ تومان و نان سنگک از ۷۴۰۰ به ۱۵۵۰۰ تومان رسیده است.
طی ماههای گذشته قیمت نان در بعضی از استانها از جمله خراسان رضوی افزایش یافته بود.
تورم مواد اولیه از جمله بالا رفتن قیمت گندم، آرد یارانهای، دستمزد، حاملهای انرژی و اجارهبها از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت نان بودهاند.
براساس دادههای مرکز آمار ایران تورم مواد غذایی دراین کشور در اردیبهشت به ۱۳۰ درصد رسید.
@BBCPersian
📷 REUTERS
🔻دو کشته در تیراندازی اسرائیل در جنوب لبنان
سازمان دفاع مدنی لبنان و یک منبع امنیتی اعلام کردهاند که تیراندازی نیروهای اسرائیلی در روز سهشنبه در جنوب لبنان دو نفر بر جا گذاشت.
این تازهترین حادثه مرگبار پس از آتشبسی است که هفته گذشته با میانجیگری آمریکا میان اسرائیل و حزبالله برقرار شد.
خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده است که سربازان اسرائیلی به سوی گروهی از افراد در نزدیکی یک بولدوزر که مشغول بازگشایی جادهای در منطقه الدیر در نبطیه بودند، آتش گشودند.
@BBCPersian
سازمان دفاع مدنی لبنان و یک منبع امنیتی اعلام کردهاند که تیراندازی نیروهای اسرائیلی در روز سهشنبه در جنوب لبنان دو نفر بر جا گذاشت.
این تازهترین حادثه مرگبار پس از آتشبسی است که هفته گذشته با میانجیگری آمریکا میان اسرائیل و حزبالله برقرار شد.
خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده است که سربازان اسرائیلی به سوی گروهی از افراد در نزدیکی یک بولدوزر که مشغول بازگشایی جادهای در منطقه الدیر در نبطیه بودند، آتش گشودند.
@BBCPersian
🔻مسعود پزشکیان وارد پاکستان شد
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در سفری یک روزه وارد پاکستان شد.
او به محض ورود با شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، دیدار کرد.
ساعتی قبل، در ادامه سفرهای دیپلماتیک، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، از عمان به پاکستان رفت تا در این سفر به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران بپیوندد.
آقای عراقچی هم پیش از ورود مسعود پزشکیان با رئیس جمهور و نخستوزیر پاکستان دیدار کرد.
وزیر خارجه ایران پیش از این برای «رایزنی درباره مدیریت تنگه هرمز» همراه با هیئت ایرانی از جمله محمدباقر قالیباف از سوئیس به عمان رفته بود.
به گفته منابع ایرانی «قدردانی» از پیگیریهای پاکستان بهعنوان میانجی ایران و آمریکا از جمله دلایل سفر به پاکستان عنوان شده است.
@BBCPersian
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در سفری یک روزه وارد پاکستان شد.
او به محض ورود با شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، دیدار کرد.
ساعتی قبل، در ادامه سفرهای دیپلماتیک، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، از عمان به پاکستان رفت تا در این سفر به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران بپیوندد.
آقای عراقچی هم پیش از ورود مسعود پزشکیان با رئیس جمهور و نخستوزیر پاکستان دیدار کرد.
وزیر خارجه ایران پیش از این برای «رایزنی درباره مدیریت تنگه هرمز» همراه با هیئت ایرانی از جمله محمدباقر قالیباف از سوئیس به عمان رفته بود.
به گفته منابع ایرانی «قدردانی» از پیگیریهای پاکستان بهعنوان میانجی ایران و آمریکا از جمله دلایل سفر به پاکستان عنوان شده است.
@BBCPersian
🔻علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، از پیشرفت «بسیار خوب» در مذاکرات ایران و آمریکا خبر داد و اضافه کرد که گفتوگوهای فنی میان دو طرف ادامه دارد.
آقای بحرینی سهشنبه به خبرنگاران گفت که در روزهای آینده دو کارگروه برای بررسی موضوع رفع تحریمهای ایران و مسائل مرتبط با فعالیتهای هستهای این کشور تشکیل خواهد شد.
ایران و آمریکا که در تلاش هستند توافق موقت هفته گذشته را به یک توافق دائمی تبدیل کنند، در مذاکرات بورگناشتوک سوئیس بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز به تفاهم رسیدهاند. پاکستان و قطر، دو کشور میانجی، این موضوع را اعلام کردهاند.
علی بحرینی همچنین اظهارات جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، درباره نحوه استفاده از داراییهای بلوکهشده ایران را رد کرد. آقای ونس گفته بود که پس از آزادسازی این داراییها، آمریکا و قطر بر نحوه مصرف آنها نظارت خواهند داشت و این منابع میتواند برای خرید کالاهایی مانند ذرت، سویا و گندم آمریکایی استفاده شود.
آقای بحرینی در پاسخ گفت: «تنها ایران درباره نحوه استفاده از داراییهای آزادشده خود تصمیم میگیرد.»
او افزود هرچند به دلیل مسدود شدن این داراییها از سوی آمریکا و نگهداری بخشی از آنها در قطر، ترتیبات فنی میان تهران، واشنگتن و دوحه ضروری است، اما ایران اجازه نخواهد داد هیچ کشور دیگری درباره نحوه هزینهکرد این منابع تصمیمگیری کند.
به گفته او، داراییهای مسدودشده ایران عمدتا شامل درآمدهای نفتی و ذخایر بانک مرکزی است که در سالهای تحریم در خارج از کشور انباشته شدهاند. بر اساس توافق اولیه، انتظار میرود حدود ۱۲ میلیارد دلار از این منابع آزاد شود.
@BBCPersian
آقای بحرینی سهشنبه به خبرنگاران گفت که در روزهای آینده دو کارگروه برای بررسی موضوع رفع تحریمهای ایران و مسائل مرتبط با فعالیتهای هستهای این کشور تشکیل خواهد شد.
ایران و آمریکا که در تلاش هستند توافق موقت هفته گذشته را به یک توافق دائمی تبدیل کنند، در مذاکرات بورگناشتوک سوئیس بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز به تفاهم رسیدهاند. پاکستان و قطر، دو کشور میانجی، این موضوع را اعلام کردهاند.
علی بحرینی همچنین اظهارات جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، درباره نحوه استفاده از داراییهای بلوکهشده ایران را رد کرد. آقای ونس گفته بود که پس از آزادسازی این داراییها، آمریکا و قطر بر نحوه مصرف آنها نظارت خواهند داشت و این منابع میتواند برای خرید کالاهایی مانند ذرت، سویا و گندم آمریکایی استفاده شود.
آقای بحرینی در پاسخ گفت: «تنها ایران درباره نحوه استفاده از داراییهای آزادشده خود تصمیم میگیرد.»
او افزود هرچند به دلیل مسدود شدن این داراییها از سوی آمریکا و نگهداری بخشی از آنها در قطر، ترتیبات فنی میان تهران، واشنگتن و دوحه ضروری است، اما ایران اجازه نخواهد داد هیچ کشور دیگری درباره نحوه هزینهکرد این منابع تصمیمگیری کند.
به گفته او، داراییهای مسدودشده ایران عمدتا شامل درآمدهای نفتی و ذخایر بانک مرکزی است که در سالهای تحریم در خارج از کشور انباشته شدهاند. بر اساس توافق اولیه، انتظار میرود حدود ۱۲ میلیارد دلار از این منابع آزاد شود.
@BBCPersian
🔻نفتالی بنت: اسرائیل گیرندههای استارلینک را به ایران قاچاق کرد
نفتالی بنت، نخستوزیر پیشین اسرائیل، گفته است که در دوران نخستوزیری خود طرحی برای انتقال مخفیانه دهها هزار گیرنده اینترنت ماهوارهای استارلینک به ایران آغاز کرده بود تا معترضان ایرانی بتوانند در زمان قطع اینترنت به ارتباطات خود ادامه دهند.
آقای بنت سهشنبه در نشستی در بیتالمقدس گفت هدف از این طرح، فراهم کردن امکان هماهنگی معترضان و در نهایت کمک به سرنگونی حکومت ایران بوده است.
او گفت «متاسفانه دولت ناکارآمد کنونی اسرائیل این برنامه را متوقف کرد و وقتی اعتراضها رخ داد، آن زیرساخت وجود نداشت.»
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، تاکنون به اظهارات آقای بنت واکنشی نشان نداده است.
شرکت اسپیسایکس هم در این باره اظهار نظری نکرده است.
نفتالی بنت که از چهرههای اصلی اپوزیسیون اسرائیل و از نامزدهای احتمالی انتخابات پیش رو به شمار میرود، همچنین گفت در صورت بازگشت به قدرت، برای تضعیف حکومت ایران تلاش خواهد کرد
او گفت این اقدامات میتواند شامل ابزارهایی غیر از حمله نظامی مستقیم، از جمله «خرابکاری اقتصادی و صنعتی» باشد.
آقای بنت از ژوئن ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ در ائتلافی از احزاب راستگرا، چپگرا و میانهرو که بنیامین نتانیاهو را از مقام خود کنار زد، نخستوزیر اسرائیل بود.
او پیش از آن، مشاور بنیامین نتانیاهو بود.
@BBCPersian
نفتالی بنت، نخستوزیر پیشین اسرائیل، گفته است که در دوران نخستوزیری خود طرحی برای انتقال مخفیانه دهها هزار گیرنده اینترنت ماهوارهای استارلینک به ایران آغاز کرده بود تا معترضان ایرانی بتوانند در زمان قطع اینترنت به ارتباطات خود ادامه دهند.
آقای بنت سهشنبه در نشستی در بیتالمقدس گفت هدف از این طرح، فراهم کردن امکان هماهنگی معترضان و در نهایت کمک به سرنگونی حکومت ایران بوده است.
او گفت «متاسفانه دولت ناکارآمد کنونی اسرائیل این برنامه را متوقف کرد و وقتی اعتراضها رخ داد، آن زیرساخت وجود نداشت.»
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، تاکنون به اظهارات آقای بنت واکنشی نشان نداده است.
شرکت اسپیسایکس هم در این باره اظهار نظری نکرده است.
نفتالی بنت که از چهرههای اصلی اپوزیسیون اسرائیل و از نامزدهای احتمالی انتخابات پیش رو به شمار میرود، همچنین گفت در صورت بازگشت به قدرت، برای تضعیف حکومت ایران تلاش خواهد کرد
او گفت این اقدامات میتواند شامل ابزارهایی غیر از حمله نظامی مستقیم، از جمله «خرابکاری اقتصادی و صنعتی» باشد.
آقای بنت از ژوئن ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ در ائتلافی از احزاب راستگرا، چپگرا و میانهرو که بنیامین نتانیاهو را از مقام خود کنار زد، نخستوزیر اسرائیل بود.
او پیش از آن، مشاور بنیامین نتانیاهو بود.
@BBCPersian
🔻ترامپ: ایران با بازرسیهای هستهای «تا ابد» موافقت کرده، اگر نمیکرد مذاکرهای در کار نبود
دونالد ترامپ گفته است که «ایران به طور کامل و بدون قید و شرط با انجام بازرسیهای هستهای در بالاترین سطح و برای مدت بسیار طولانی در آینده (تا ابد!!!) موافقت کرده است. این امر 'صداقت هستهای' را تضمین خواهد کرد.»
رئیسجمهور آمریکا گفته است «اگر ایران با این موضوع موافقت نمیکرد، هیچ مذاکره دیگری در کار نبود.»
ساعاتی پیش از این، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که ایران برنامهای برای دسترسی دادن به آژانس برای بازدید از تاسیسات هستهای آسیبدیده در جنگ ندارد. اظهاراتی که به نظر میرسد واکنشی به گفتههای دیروز جی دی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا باشد که گفته بود ایران با بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی موافقت کرده است.
در تازهترین اظهار نظر درباره بازرسی از برنامه اتمی ایران، رئیس جمهور آمریکا در پستی در تروث سوشال ضمن تکرار گفتههای دیروز معاون خود نوشت «بر اساس این موضوع و دیگر امتیازات مهمی که ایران در حال ارائه آنهاست، من موافقت کردهام که تنگه هرمز باز بماند و هیچ محاصره دریایی دیگری اعمال نشود. با این حال، همه کشتیها در موقعیت خود باقی خواهند ماند تا در صورت لزوم، محاصره دوباره برقرار شود، هرچند در این مقطع چنین احتمالی بسیار بعید به نظر میرسد.»
آقای ترامپ گفت «پولها و یا منابع ناشی از کاهش تحریمها که وزارت دارایی آمریکا آزاد میکند، در یک حساب امانی زیرنظر ایالات متحده نگهداری خواهد شد و صرفاً برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، آن هم منحصرا از آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت از جمله ذرت، گندم و سویا از کشاورزان بزرگ آمریکایی ما.»
«اینها اقلامی هستند که ایران به شدت به آنها نیاز دارد. این یک بحران انسانی است و من احساس میکنم لازم است همین حالا، پیش از آنکه خیلی دیر شود، کمک کنیم.»
رئیسجمهور آمریکا گفته است که «مذاکرات به خوبی پیش میرود.»
@BBCPersian
دونالد ترامپ گفته است که «ایران به طور کامل و بدون قید و شرط با انجام بازرسیهای هستهای در بالاترین سطح و برای مدت بسیار طولانی در آینده (تا ابد!!!) موافقت کرده است. این امر 'صداقت هستهای' را تضمین خواهد کرد.»
رئیسجمهور آمریکا گفته است «اگر ایران با این موضوع موافقت نمیکرد، هیچ مذاکره دیگری در کار نبود.»
ساعاتی پیش از این، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که ایران برنامهای برای دسترسی دادن به آژانس برای بازدید از تاسیسات هستهای آسیبدیده در جنگ ندارد. اظهاراتی که به نظر میرسد واکنشی به گفتههای دیروز جی دی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا باشد که گفته بود ایران با بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی موافقت کرده است.
در تازهترین اظهار نظر درباره بازرسی از برنامه اتمی ایران، رئیس جمهور آمریکا در پستی در تروث سوشال ضمن تکرار گفتههای دیروز معاون خود نوشت «بر اساس این موضوع و دیگر امتیازات مهمی که ایران در حال ارائه آنهاست، من موافقت کردهام که تنگه هرمز باز بماند و هیچ محاصره دریایی دیگری اعمال نشود. با این حال، همه کشتیها در موقعیت خود باقی خواهند ماند تا در صورت لزوم، محاصره دوباره برقرار شود، هرچند در این مقطع چنین احتمالی بسیار بعید به نظر میرسد.»
آقای ترامپ گفت «پولها و یا منابع ناشی از کاهش تحریمها که وزارت دارایی آمریکا آزاد میکند، در یک حساب امانی زیرنظر ایالات متحده نگهداری خواهد شد و صرفاً برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، آن هم منحصرا از آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت از جمله ذرت، گندم و سویا از کشاورزان بزرگ آمریکایی ما.»
«اینها اقلامی هستند که ایران به شدت به آنها نیاز دارد. این یک بحران انسانی است و من احساس میکنم لازم است همین حالا، پیش از آنکه خیلی دیر شود، کمک کنیم.»
رئیسجمهور آمریکا گفته است که «مذاکرات به خوبی پیش میرود.»
@BBCPersian