BBCPersian
780K subscribers
136K photos
48.9K videos
708 files
115K links
کانال رسمی بخش فارسی بی‌بی‌سی در تلگرام

✉️پيام ها و تصاويرتان را به اينجا بفرستيد:
@BBCShoma

اینستاگرام:
www.instagram.com/bbcpersian
فیسبوک:
www.facebook.com/bbcpersian

نشانی وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی:
bbcpersian.com
Download Telegram
🖋سوربهی کول
بخش مانیتورینگ بی‌بی‌سی

نتایج انتخابات اخیر ایالتی در هند از چند تحول مهم سیاسی خبر می‌دهد؛ تحولاتی که فراتر از مرزهای ایالتی بازتاب یافته و به تقویت جایگاه حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) در سطح فدرال انجامیده است.

میلیون‌ها نفر در انتخابات مجلس ایالتی در چهار ایالت هند، بنگال غربی، تامیل نادو، آسام و کرالا، و همچنین قلمروی تحت اداره فدرال پودوچری رای دادند.

نتایج اعلام ‌شده نشان داد در حالی که حزب کنگره که مهم‌ترین حزب مخالف دولت است، در برخی مناطق به پیروزی‌هایی دست پیدا کرد، اما حزب بی‌جی‌پی دستاوردهای مهمی داشته است.

در ایالت شرقی بنگال غربی که یکی از پایگاه‌های مهم اپوزیسیون محسوب می‌شود و در ۱۵ سال گذشته در اختیار حزب منطقه‌ای کنگره ترینامول بوده، بی‌جی‌پی پیروزی قاطعی به دست آورد و موفق شد یکی از آخرین سنگرهای سیاسی‌ را که پیش‌تر در فتح آن ناکام مانده بود، تصرف کند.

ادامه مطلب⬇️

📸GettyImages/ Reuters/ Hindustan
Times via Getty Images/ AFP via Getty Images/ NurPhoto via Getty Images/ India n media
https://bbc.in/48PNzQG
@BBCPersian
🔻افزایش بهای نفت بلافاصله بعد از درگیری دریایی ایران و آمریکا

قيمت نفت در معاملات صبح جمعه در آسيا، پس از تبادل آتش ميان ايالات متحده امريکا و ايران در تنگه هرمز افزايش يافت.

ارتش امريکا اعلام کرد حملات ايران — شامل موشک‌ها، پهپادها و قايق‌های کوچک — را رهگيری کرده و زمانی که کشتی‌هایش در حال خروج از خليج فارس از طريق تنگه بودند، حملات متقابلی انجام داده است.

بهای نفت برنت، شاخص جهانی نفت، ۲/۳ درصد افزايش يافت و به ۱۰۲/۴۰ دلار در هر بشکه رسيد، در حالی که نفت خام معامله‌شده در امريکا نيز با رشد ۲/۱ درصدی به ۹۶/۸۰ دلار رسيد.

اين تشديد تنش، آتش‌بس ميان امريکا و ايران را بيش از پيش در معرض خطر قرار داده است؛ آتش‌بسی که دونالد ترامپ در ۲۱ آوريل برای فراهم شدن زمان بيشتر جهت مذاکرات صلح، آن را به‌طور نامحدود تمديد کرده بود.

https://bbc.in/3QRRzKp
@BBCPersian
🔻سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل می‌گوید حدود هزار و پانصد کشتی و بیست هزار ملوان به دلیل ایجاد محدودیت در عبور از این تنگه توسط ایران در منطقه خلیج فارس گرفتار شده‌اند.

آرسنیو دومینگوئز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل روز پنج‌شنبه در پاناما این خبر را اعلام کرد.

جنگ در خاورمیانه که در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) با حمله اسرائیل و آمریکا علیه ایران آغاز شد، با تلافی تهران در سراسر منطقه و قطع عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز، این مسیر حیاتی تجارت جهانی، همراه شد.

آرسنیو دومینگوئز در جریان نشست دریایی قاره آمریکا در پاناما گفت: «در حال حاضر، حدود ۲۰ هزار خدمه و نزدیک به ۱۵۰۰ کشتی در این منطقه گرفتار شده‌اند.»

به گفته این مقام، این ملوانان افراد بی‌گناهی هستند که در شرایط ژئوپلیتیکی خارج از کنترل خود گرفتار شده‌اند.

آمریکا روز دوشنبه از عملیاتی برای اسکورت کشتی‌ها از طریق این تنگه خبر داد، اما پس از یک روز آن را لغو کرد.

بر اساس گزارش‌ها ایران در حال بررسی پیشنهادهای واشنگتن برای چگونگی پایان دادن به درگیری و بازگشایی این آبراه است.
📸AFP via Getty Images
https://bbc.in/49jmR2Y
@BBCPersian
🔻امارات متحده از درگیری پدافند خود با حمله موشکی خبر داد

دقایقی پیش سیستم هشدار به شهروندان در امارات متحده عربی با ارسال پیامی عمومی خبر داد که: «سامانه‌های پدافند هوايی در حال مقابله با يک تهديد موشکی هستند. لطفا در مکانی امن بمانيد و هشدارها و به‌روزرسانی‌ها را از کانال‌های رسمی دنبال کنيد.»

امارات رسما ایران را به حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی خود در فجیره کرده و بارها از درگیر شدن سیستم پدافند خود با آنچه «موشک‌ها و پهپادهای ایرانی» خوانده خبر داده است.

عصر پنجشنبه و پس از وقوع درگیری میان ایران و آمریکا در سواحل قشم و بندرعباس و نزدیکی تنگه هرمز، مقام‌های نظامی به خبرگزاری‌های داخل ایران گفته بودند «در حال بررسی نقش احتمالی امارات» در این حملات هستند و کمی بعد از آن هم خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از منابع عربی خود از شنیدن صدای انفجار در ابوظبی نوشتند.

با این حال، امارات متحده عربی از هدف قرار گرفتن نقاطی در این کشور در روز پنجشنبه، گزارشی منتشر نکرده است.

https://bbc.in/4daHM9t
@BBCPersian
🖋عاطف عبدالحمید
بی‌بی‌سی عربی

ایالات متحده حضور نظامی گسترده‌ای در اروپا دارد. این قاره میزبان ده‌ها پایگاه نظامی آمریکایی است که بر پایه داده‌های منتشرشده از سوی چند مرکز پژوهشی و مطالعات امنیتی، بیش از ۸۰ هزار سرباز آمریکایی در آنها حضور دارند.

حضور نیروهای آمریکایی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم یکی از ستون‌های امنیت این قاره بوده است. این نیروها عمدتا در آلمان، ایتالیا، بریتانیا و لهستان حضور دارند.

برآوردهای فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا نشان می‌دهد که شمار نظامیان آمریکایی در اروپا در آغاز سال ۲۰۲۵ حدود ۸۴ هزار نفر بوده است. به گزارش مرکز پژوهشی شورای روابط خارجی، این رقم بسته به اعزام‌های دوره‌ای نیروها و برگزاری رزمایش‌ها تغییر می‌کند.

ادامه مطلب⬇️
📸GettyImages/ Anadolu Agency via Getty Images/ AFP via Getty Images/ NurPhoto via Getty Images
https://bbc.in/4f6ffob
@BBCPersian