〽️ #زنان ❗️
🔴زبان کوردی را تهدید میکنند ‼️ ⛔️
💠 اگر چه زبان کوردی ، زبان اصلی مردم ماست اما لهجەهای گوناگون آن را از هم متمایز کرده که هیچکدام نوع گویش را مایەی تحقیر ندیده و به آن می نازند و میبالند .
جاف و هورام و لک و کلهر ... با گویش های زیبا هر کدام ستون خیمه ای هستند که اگر یکی را برکنیم خیمه سقوط می کند .
🌹 آنچه این روزها دغدغەی بسیاری از زبان شناسان این است
🔻زبان کوردی، در معرض تحریف است .🔻
🌀 زبان کوردی با تنوع لهجه اش هنوز خوش آهنگ ترین است ،
اما
ضربەهایی که بر آن وارد آوردەاند ممکن است در دراز مدت قابل جبران نباشد . و بعدها حسرتش را بخوریم که
⁉️چرا دانستیم و هشدار ندادیم ⁉️
🔸من در مقام یک هموطن کورد و مسئول هشدار میدهم که اولین کسانی که هویت زبان را به سخره گرفته و نادانسته درصدد ویرانی و تخریبش هستند « زنانند » ‼️
ممکن است تعجب کنید اما این حقیقتی است که قابل انکار نیست ،
امروز آنچه را که شاهدیم غم انگیز تر از آن است که بتوان انکارش کرد‼️
#کودک کورد زبان با #لجاجت_مادر یا پدر که البته زن ها زورگوترند ، زبان #فارسی را می آموزد و از ارث فرهنگی و خانوادگی و قومی و ملی اش محروم می شود ،
آن هم زیر لفافەی #باکلاسی ❗️ که این روزها از به زبان آوردنش هم حالم بهم می خورد .
🔶مدتی پیش مسافرتی به #تبریز داشتم انگار که ترکیه رفته بودیم #هیچکس فارسی حرف نمیزد
🌹همه یکدست و یکصدا به زبان و لهجەی شیرین آذری حرف می زدند👏👏👏👏 🌹
وقتی علت را جویا شدم با افتخار فرمودند : همه چیز را شما تصرف کردەاید دیگر اجازه نمیدهیم زبانمان را نیز تغییر دهید ❗️
چه لذتی زیر پوستم خزید وقتی این تعصب را دیدم و با تمام وجود افتخارش را احساس کردم ...!
❓چه چیز این لذت را از #کورد گرفته تا به جای حفظ زبان و لباسش ، حالا #مارک_تقلبی_باکلاسی را روی همه چیزش زده که قبل از همه زبان و لباسش را حراج بازار کرده❗️
🔰تعصب و کوتاه نظری اموری ناپسند و نا متعارفند ؛ اما برای حفظ داشتەها و حفاظتش از دستبرد باید لجوج و متعصب بود .
✅ زبان هورامی توانسته تا حدودی خود را از این گرداب حفظ کند اما زیاد جای امیدواری نیست چون مالاریای آن ممکن است تب را به جان پاوەای ها نیز بیندازد و آنها هم هوای باکلاسی به سرشان بزند .
🌹این مایەی مباهات است که مردم باذوق و زبان دوست پاوه و اطرافش زبان اصیل هورامی را حفظ کردەاند و زنان با غیرت و متعصبش هنوز هم با کودکانشان هورامی صحبت می کنند ...
💐ضربەهای بی هویتی و تزلزل بی مایگی آنچنان میان جوانان خصوصآ دختران ریشه دوانده که اگر گوشزد نشود به زودی فاجعه خواهیم داشت فاجعەای که ممکن است کلاس هم از یادمان ببرد ...!
🔻آخر این چه تعبیر نامأنوسی است که پشت کردن به همه چیز ، باکلاسی است⁉️
♦️اول همه زبان را سر طاقچه گذاشتیم
♦️لباس ها هم که فقط بعضی مجالس می پوشیم ، آنهم لباسی که تحریفش کردەایم ،
میماند اسم و رسم که معلوم نیست چه بلایی قرار است سرش بیاید ...
☘️روزی آوازه خوش غیرتی و خوش لهجەیمان همه جا پر بود ، حال با دستهای خودمان داریم ریشه کنش می کنیم .
☀️ بعضی دانشجویان دختر ما با ادا واطوارهای بی تناسب زبان را به مسلخ بردەاند الف ها را شکسته و به واو تبدیل کردەاند اگر نشناسی و ندانی فکر میکنی نکند همه متولد #ناف_پایتخت ند که دانشگاههای کرمانشاه درس میخوانند .
❓آخر این زبان و لهجه چه عیبی دارد ❓
❓مگر اصفهانی ها وتبریزی ها ... عارشان می آید که نه ،
با صد افتخار هم تکرارش هم میکنند ...
این از بی مایگی و پوکی استخوان اصالت نیست ، از سست عنصری کسانی است که هنر خودشان را فراموش کرده و مصداق همان ضرب المثل معروف که :
🐓 مرغ همسایه غاز است 🐦
این حکایت زبان پایتخت است که همه درصدد اند تا ادایش را درآورند .
غافل از آنکه ممکن است مایەی تمسخر دیگران هم بشود !
🔆 این قصور بخشودنی نیست باید به فرهنگ و زبان مردم با احترام نگاه کرد و .....
اما انگشت اتهام من هنوز با قوت به سوی زنان است ❗️
تا کوردی به معجون فارسی بی ریشەای شبیه لهجەی پایتخت تبدیل نشده فکری باید کرد !!؟
به که باید گفت که :
🔴 زبان #کوردی در خطر است ...!! 🔴
@dowrehamysartakht
🔴زبان کوردی را تهدید میکنند ‼️ ⛔️
💠 اگر چه زبان کوردی ، زبان اصلی مردم ماست اما لهجەهای گوناگون آن را از هم متمایز کرده که هیچکدام نوع گویش را مایەی تحقیر ندیده و به آن می نازند و میبالند .
جاف و هورام و لک و کلهر ... با گویش های زیبا هر کدام ستون خیمه ای هستند که اگر یکی را برکنیم خیمه سقوط می کند .
🌹 آنچه این روزها دغدغەی بسیاری از زبان شناسان این است
🔻زبان کوردی، در معرض تحریف است .🔻
🌀 زبان کوردی با تنوع لهجه اش هنوز خوش آهنگ ترین است ،
اما
ضربەهایی که بر آن وارد آوردەاند ممکن است در دراز مدت قابل جبران نباشد . و بعدها حسرتش را بخوریم که
⁉️چرا دانستیم و هشدار ندادیم ⁉️
🔸من در مقام یک هموطن کورد و مسئول هشدار میدهم که اولین کسانی که هویت زبان را به سخره گرفته و نادانسته درصدد ویرانی و تخریبش هستند « زنانند » ‼️
ممکن است تعجب کنید اما این حقیقتی است که قابل انکار نیست ،
امروز آنچه را که شاهدیم غم انگیز تر از آن است که بتوان انکارش کرد‼️
#کودک کورد زبان با #لجاجت_مادر یا پدر که البته زن ها زورگوترند ، زبان #فارسی را می آموزد و از ارث فرهنگی و خانوادگی و قومی و ملی اش محروم می شود ،
آن هم زیر لفافەی #باکلاسی ❗️ که این روزها از به زبان آوردنش هم حالم بهم می خورد .
🔶مدتی پیش مسافرتی به #تبریز داشتم انگار که ترکیه رفته بودیم #هیچکس فارسی حرف نمیزد
🌹همه یکدست و یکصدا به زبان و لهجەی شیرین آذری حرف می زدند👏👏👏👏 🌹
وقتی علت را جویا شدم با افتخار فرمودند : همه چیز را شما تصرف کردەاید دیگر اجازه نمیدهیم زبانمان را نیز تغییر دهید ❗️
چه لذتی زیر پوستم خزید وقتی این تعصب را دیدم و با تمام وجود افتخارش را احساس کردم ...!
❓چه چیز این لذت را از #کورد گرفته تا به جای حفظ زبان و لباسش ، حالا #مارک_تقلبی_باکلاسی را روی همه چیزش زده که قبل از همه زبان و لباسش را حراج بازار کرده❗️
🔰تعصب و کوتاه نظری اموری ناپسند و نا متعارفند ؛ اما برای حفظ داشتەها و حفاظتش از دستبرد باید لجوج و متعصب بود .
✅ زبان هورامی توانسته تا حدودی خود را از این گرداب حفظ کند اما زیاد جای امیدواری نیست چون مالاریای آن ممکن است تب را به جان پاوەای ها نیز بیندازد و آنها هم هوای باکلاسی به سرشان بزند .
🌹این مایەی مباهات است که مردم باذوق و زبان دوست پاوه و اطرافش زبان اصیل هورامی را حفظ کردەاند و زنان با غیرت و متعصبش هنوز هم با کودکانشان هورامی صحبت می کنند ...
💐ضربەهای بی هویتی و تزلزل بی مایگی آنچنان میان جوانان خصوصآ دختران ریشه دوانده که اگر گوشزد نشود به زودی فاجعه خواهیم داشت فاجعەای که ممکن است کلاس هم از یادمان ببرد ...!
🔻آخر این چه تعبیر نامأنوسی است که پشت کردن به همه چیز ، باکلاسی است⁉️
♦️اول همه زبان را سر طاقچه گذاشتیم
♦️لباس ها هم که فقط بعضی مجالس می پوشیم ، آنهم لباسی که تحریفش کردەایم ،
میماند اسم و رسم که معلوم نیست چه بلایی قرار است سرش بیاید ...
☘️روزی آوازه خوش غیرتی و خوش لهجەیمان همه جا پر بود ، حال با دستهای خودمان داریم ریشه کنش می کنیم .
☀️ بعضی دانشجویان دختر ما با ادا واطوارهای بی تناسب زبان را به مسلخ بردەاند الف ها را شکسته و به واو تبدیل کردەاند اگر نشناسی و ندانی فکر میکنی نکند همه متولد #ناف_پایتخت ند که دانشگاههای کرمانشاه درس میخوانند .
❓آخر این زبان و لهجه چه عیبی دارد ❓
❓مگر اصفهانی ها وتبریزی ها ... عارشان می آید که نه ،
با صد افتخار هم تکرارش هم میکنند ...
این از بی مایگی و پوکی استخوان اصالت نیست ، از سست عنصری کسانی است که هنر خودشان را فراموش کرده و مصداق همان ضرب المثل معروف که :
🐓 مرغ همسایه غاز است 🐦
این حکایت زبان پایتخت است که همه درصدد اند تا ادایش را درآورند .
غافل از آنکه ممکن است مایەی تمسخر دیگران هم بشود !
🔆 این قصور بخشودنی نیست باید به فرهنگ و زبان مردم با احترام نگاه کرد و .....
اما انگشت اتهام من هنوز با قوت به سوی زنان است ❗️
تا کوردی به معجون فارسی بی ریشەای شبیه لهجەی پایتخت تبدیل نشده فکری باید کرد !!؟
به که باید گفت که :
🔴 زبان #کوردی در خطر است ...!! 🔴
@dowrehamysartakht
🍃🌺🍃🌺🍃
خودت باش و باورت🌹
🔅اگر بر این باوری که سنگ برات معجزه میکنه؛ معجزه رخ خواهد داد❗️
🔅اگر بر این باوری که آسمان برات معجزه میکنه، معجزه رخ خواهد داد❗️
💢 اما آگاه باش..
نه سنگ از خود قدرت دارد،
نه آسمان!
🔆 آنچه که نیرو دارد، باور تو و ایمان و یقین راسخ توست.🌹
اگر سنگ قدرتی داشت، فکری به حال خود میکرد!
بیرون ز تو نیست، آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهی، که تویی
خودت معجزه زندگی خودت باش..👌
@dowrehamysartakht
خودت باش و باورت🌹
🔅اگر بر این باوری که سنگ برات معجزه میکنه؛ معجزه رخ خواهد داد❗️
🔅اگر بر این باوری که آسمان برات معجزه میکنه، معجزه رخ خواهد داد❗️
💢 اما آگاه باش..
نه سنگ از خود قدرت دارد،
نه آسمان!
🔆 آنچه که نیرو دارد، باور تو و ایمان و یقین راسخ توست.🌹
اگر سنگ قدرتی داشت، فکری به حال خود میکرد!
بیرون ز تو نیست، آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهی، که تویی
خودت معجزه زندگی خودت باش..👌
@dowrehamysartakht
شاد باشي يا غصه بخوري
راضي باشي از زندگيت يا نه
لحظه ها ميگذرن
پس تصميم بگير از امروز..
براي هرچيز بيخودي خودتوداغون نكني❗️
حافظ گشوده ام
چه زیباست فال تو
فرخنده باد روز
و شب و ماه و سال تو....🌹
@dowrehamysartakht
راضي باشي از زندگيت يا نه
لحظه ها ميگذرن
پس تصميم بگير از امروز..
براي هرچيز بيخودي خودتوداغون نكني❗️
حافظ گشوده ام
چه زیباست فال تو
فرخنده باد روز
و شب و ماه و سال تو....🌹
@dowrehamysartakht
🍃🌺🍃🌺🍃
کمتر خودت رو با بقیه مقایسه کن
برای لذت بردن از زندگیات
توی آسمون خودت پرواز کن...
@dowrehamysartakht
کمتر خودت رو با بقیه مقایسه کن
برای لذت بردن از زندگیات
توی آسمون خودت پرواز کن...
@dowrehamysartakht
ﻧﺼﯿﺤﺖ ﭘﺪﺭم ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺎﻟﻪ ﺗﻮ ﺫهنمه
ﻣﯿﮕﻔﺖ: ﺍﮔﻪ ﻣﻬﻤﻮﻥ ﺧﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩﯾﻦ ﻭ ﺻﺎحبخونه ﺑﺮﺍﺗﻮﻥ ﭼﺎﯼ ﺁﻭﺭﺩ ﺭﺩ ﻧﮑﻨﯿﻦ، ﺷﺎﯾﺪ تنها ﭼﯿﺰﯾﻪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺬﯾﺮﺍﯾﯽ ﺩﺍﺭﻩ.
عید نزدیکه...
️ﺣﻮﺍﺳﻤﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺎﯼ ﺧﺎﻟﯽ ﺑﺎﺷﻪ!
@dowrehamysartak
ﻣﯿﮕﻔﺖ: ﺍﮔﻪ ﻣﻬﻤﻮﻥ ﺧﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩﯾﻦ ﻭ ﺻﺎحبخونه ﺑﺮﺍﺗﻮﻥ ﭼﺎﯼ ﺁﻭﺭﺩ ﺭﺩ ﻧﮑﻨﯿﻦ، ﺷﺎﯾﺪ تنها ﭼﯿﺰﯾﻪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺬﯾﺮﺍﯾﯽ ﺩﺍﺭﻩ.
عید نزدیکه...
️ﺣﻮﺍﺳﻤﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺎﯼ ﺧﺎﻟﯽ ﺑﺎﺷﻪ!
@dowrehamysartak
✳️ در راستای تشدید بازرسی های بهداشتی در آستانه نوروز و با هدف حفظ و ارتقای سطح سلامت شهروندان و مسافران در این ایام؛
🔴 کارشناس مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از کشف و ضبط حدود یک تن گوشت غیر مجاز خبر داد
⭕️ مهندس خدادادیان:🔻🔻
💢 امروز بازرسان سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه ، دامپزشکی ، تعزیرات حکومتی و اجراییات طی گشت مشترکی
در دو نوبت صبح و عصر به بازرسی کبابی های طاق بستان و سطح شهر پرداختند
💢 در این بازرسی علاوه بر برخورد با ذبح غیر مجاز دام در حدود یک تن گوشت فاسد از کبابی های سطح شهر کشف ، ضبط و معدوم شد
💢 سه مکان متخلف نیز با حکم قاضی تعزیرات پلمب شد
@dowrehamysartakht
🔴 کارشناس مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از کشف و ضبط حدود یک تن گوشت غیر مجاز خبر داد
⭕️ مهندس خدادادیان:🔻🔻
💢 امروز بازرسان سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه ، دامپزشکی ، تعزیرات حکومتی و اجراییات طی گشت مشترکی
در دو نوبت صبح و عصر به بازرسی کبابی های طاق بستان و سطح شهر پرداختند
💢 در این بازرسی علاوه بر برخورد با ذبح غیر مجاز دام در حدود یک تن گوشت فاسد از کبابی های سطح شهر کشف ، ضبط و معدوم شد
💢 سه مکان متخلف نیز با حکم قاضی تعزیرات پلمب شد
@dowrehamysartakht
To Ke Hassasi
Babak Jahanbakhsh & Reza Sadeghi - نیک موزیک
🎼💚🎼💚🎼💚🎼
🦋هیچ وقت
«قرص هایی» که
حال آدم را «خوب» می کنند
جای «خوب هایی» که
دل آدم را «قرص» می کنند
نمی گیرند!
@dowrehamysartakht
🦋هیچ وقت
«قرص هایی» که
حال آدم را «خوب» می کنند
جای «خوب هایی» که
دل آدم را «قرص» می کنند
نمی گیرند!
@dowrehamysartakht
آدمها رو ببخش توی زندگیت،
حتی اونهایی رو که برای کارشون
شرمندہ نیستن!
عصبانی موندن فقط تو رو آزار میده،
نه اون ها رو!..
@dowrehamysartakht
حتی اونهایی رو که برای کارشون
شرمندہ نیستن!
عصبانی موندن فقط تو رو آزار میده،
نه اون ها رو!..
@dowrehamysartakht
آرامش یک هدیه است
هدیه ای ارزشمند از
انسانهای خوب
تحفه ای گرانبها با رنگ عشق
و آرامش همان عشق است
ازخدا میخواهم
عمری سرشار ازعشق و آرامش
داشته باشید
@dowrehamysartakht
هدیه ای ارزشمند از
انسانهای خوب
تحفه ای گرانبها با رنگ عشق
و آرامش همان عشق است
ازخدا میخواهم
عمری سرشار ازعشق و آرامش
داشته باشید
@dowrehamysartakht
بچهها با خيالِ کفش و لباسِ نو، چشمانشان را میبندند
زنها با فکرِ عوض کردنِ فرش و رنگِ مبلِ جديدشان
مردها با محاسبهی هزينههای شبِ عيد و کارهایِ نيمهتمامشان!
اما فروردين که از نيمه بگذرد،
طرحِ فرش و رنگ مبل از مُد میافتد و کفش و لباسِ نو از چشم،
هزينهها و کارهای نيمهتمام هم احتمالا تمام میشود!
ماهیها میميرند و سبزهها پلاسيده میشوند...
روی ديوارها و شيشهها باز گردوخاک مینشيند و هفتسينها کمکم جمع میشود...
اينها رو گفتم که بدانيد،
اگر هفتسينتان يک سين هم کم داشته باشد، ايرادی ندارد!
اگر لباستان فلان مارک و مبلتان فلان طرح هم نباشد، آسمان به زمين نمیآيد جانم...
خارج کنيد خودتان را از دورِ اين رقابتِ چشم و همچشمیها...
شادیهايتان را به اين ماديات بیدوام گره نزنيد...
بگذاريد کودکانمان ياد بگيرند که
سالِ نو چيزي نيست جز حالِ خوبِ کنار هم بودن! جز وقتی که در کنارِ هم میگذرانيم.
@dowrehamysartakht
زنها با فکرِ عوض کردنِ فرش و رنگِ مبلِ جديدشان
مردها با محاسبهی هزينههای شبِ عيد و کارهایِ نيمهتمامشان!
اما فروردين که از نيمه بگذرد،
طرحِ فرش و رنگ مبل از مُد میافتد و کفش و لباسِ نو از چشم،
هزينهها و کارهای نيمهتمام هم احتمالا تمام میشود!
ماهیها میميرند و سبزهها پلاسيده میشوند...
روی ديوارها و شيشهها باز گردوخاک مینشيند و هفتسينها کمکم جمع میشود...
اينها رو گفتم که بدانيد،
اگر هفتسينتان يک سين هم کم داشته باشد، ايرادی ندارد!
اگر لباستان فلان مارک و مبلتان فلان طرح هم نباشد، آسمان به زمين نمیآيد جانم...
خارج کنيد خودتان را از دورِ اين رقابتِ چشم و همچشمیها...
شادیهايتان را به اين ماديات بیدوام گره نزنيد...
بگذاريد کودکانمان ياد بگيرند که
سالِ نو چيزي نيست جز حالِ خوبِ کنار هم بودن! جز وقتی که در کنارِ هم میگذرانيم.
@dowrehamysartakht
آدم هایۍ ڪہ محبت میڪنند
ڪميابند
ولۍ
آدم هایۍ ڪہ
قدر محبت را بدانند
نایاب
تقدیم بہ همه نایاب ها
❖
@dowrehamysartakht
ڪميابند
ولۍ
آدم هایۍ ڪہ
قدر محبت را بدانند
نایاب
تقدیم بہ همه نایاب ها
❖
@dowrehamysartakht