🔶 تاثیر محسوس جنگ ایران بر افت شتاب اقتصاد آلمان
طبق اعلام دولت آلمان، اقتصاد این کشور در سهماهه نخست سال جاری میلادی (۲۰۲۶) به شکل قابل توجهی تضعیف شده است.
وزارت اقتصاد و انرژی آلمان امروز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در گزارش وضعیت ماه جاری خود اعلام کرد: «چرخه اقتصاد در آلمان در سهماهه نخست، به دلیل درگیریها در خاورمیانه، به شکل محسوسی از شتاب افتاده است.»
به گفته این وزارتخانه، در حالی که شاخصهای اعتماد در بخش بنگاهها و تا حدی نیز در میان مصرفکنندگان در آغاز سال نشانههایی از بهبود نسبی را نشان میدادند، با آغاز جنگ ایران این شاخصها به شکل محسوسی تیرهتر شدهاند.
@dw_farsi
طبق اعلام دولت آلمان، اقتصاد این کشور در سهماهه نخست سال جاری میلادی (۲۰۲۶) به شکل قابل توجهی تضعیف شده است.
وزارت اقتصاد و انرژی آلمان امروز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در گزارش وضعیت ماه جاری خود اعلام کرد: «چرخه اقتصاد در آلمان در سهماهه نخست، به دلیل درگیریها در خاورمیانه، به شکل محسوسی از شتاب افتاده است.»
به گفته این وزارتخانه، در حالی که شاخصهای اعتماد در بخش بنگاهها و تا حدی نیز در میان مصرفکنندگان در آغاز سال نشانههایی از بهبود نسبی را نشان میدادند، با آغاز جنگ ایران این شاخصها به شکل محسوسی تیرهتر شدهاند.
@dw_farsi
DW
تأثیر محسوس جنگ ایران بر افت شتاب اقتصاد آلمان
جنگ ایران شتاب اقتصاد آلمان را کند کرده است؛ از افت اعتماد تا افزایش قیمت انرژی. صدراعظم آلمان این جنگ را "علت اصلی مشکلات" خوانده است. دولت با بستهای حمایتی به میدان آمده، اما چشمانداز همچنان ناروشن است.
👍174🤷♂13🤨7❤4🕊4😁2👏1😱1😢1🤣1👀1
🔶 مکرون و استارمر از تلاش اروپا برای حفظ امنیت تنگه هرمز خبر دادند
با توجه به قصد ایالات متحده برای محاصره تنگه هرمز، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند، تلاشهای خود برای راهاندازی مأموریتی چندملیتی به منظور حفظ امنیت این آبراه استراتژیک را تقویت خواهند کرد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که به این منظور کنفرانس بینالمللی در طی روزهای آینده در پاریس برگزار خواهد شد.
او در پست خود از مأموریتی "کاملا تدافعی و جدا از طرفهای درگیر" سخن گفته که میتواند به محض آنکه شرایط فراهم شود، به منظور بازگرداندن آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز به جریان افتد.
مکرون در پیام خود ضمن تأکید بر اینکه از هیچ تلاشی نباید فروگذار شود، تصریح کرد، "باید از مسیر دیپلماسی به راه حلی پایدار و ثابت برای بحرانهای خاورمیانه دست یافت" و فرانسه به نوبه خود در رسیدن به این هدف نهایت سعی خود را خواهد کرد.
از سوی دیگر کییر استارمر، نخستوزیر بریتانیا، تصریح کرد لندن از برخی طرحهای نظامی مطرحشده از سوی آمریکا، از جمله محاصره تنگه هرمز حمایت نمیکند.
@dw_farsi
با توجه به قصد ایالات متحده برای محاصره تنگه هرمز، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند، تلاشهای خود برای راهاندازی مأموریتی چندملیتی به منظور حفظ امنیت این آبراه استراتژیک را تقویت خواهند کرد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که به این منظور کنفرانس بینالمللی در طی روزهای آینده در پاریس برگزار خواهد شد.
او در پست خود از مأموریتی "کاملا تدافعی و جدا از طرفهای درگیر" سخن گفته که میتواند به محض آنکه شرایط فراهم شود، به منظور بازگرداندن آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز به جریان افتد.
مکرون در پیام خود ضمن تأکید بر اینکه از هیچ تلاشی نباید فروگذار شود، تصریح کرد، "باید از مسیر دیپلماسی به راه حلی پایدار و ثابت برای بحرانهای خاورمیانه دست یافت" و فرانسه به نوبه خود در رسیدن به این هدف نهایت سعی خود را خواهد کرد.
از سوی دیگر کییر استارمر، نخستوزیر بریتانیا، تصریح کرد لندن از برخی طرحهای نظامی مطرحشده از سوی آمریکا، از جمله محاصره تنگه هرمز حمایت نمیکند.
@dw_farsi
👍154🤣51❤11👎9😁2🤨2👏1
🔶 نتانیاهو: آتشبس هر لحظه ممکن است پایان یابد
به گزارش رسانههای اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در آغاز نشست کابینه تصریح کرد که "آتشبس میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی هر لحظه ممکن است به پایان برسد".
نخستوزیر اسرائیل گفت جیدی ونس، معاون ریاست جمهوری آمریکا او را در هنگام بازگشت از اسلامآباد در جریان مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی در پاکستان قرار داده است.
نتانیاهو افزود، : «از دید طرف آمریکایی ایران توافق آتشبس را نقض کرده و بر خلاف قرار طرفین منبی بر قطع حملات و باز کردن تنگه هرمز، اقدام به این کار نکرده و ایالات متحده حاضر به پذیرش چنین امری نیست.»
بنا بر اظهارات نتانیاهو، ونس به او گفت، مسئله اصلی از دید آمریکا "از بین بردن تمامی مواد غنیسازیشده و تضمین این مسئله است که ایران در سالها و حتی دهههای آینده در خاک خود دست به غنیسازی نخواهد زد؛ موضوعی که برای اسرائیل نیز اهمیت ویژهای دارد".
نتانیاهو اضافه کرد که از تصمیم دونالد ترامپ به منظور محاصره تنگه هرمز پشتیبانی میکند و هر دو طرف، یعنی اسرائیل و آمریکا مواضع و اقدامات خود را "هماهنگ میکنند".
@dw_farsi
به گزارش رسانههای اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در آغاز نشست کابینه تصریح کرد که "آتشبس میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی هر لحظه ممکن است به پایان برسد".
نخستوزیر اسرائیل گفت جیدی ونس، معاون ریاست جمهوری آمریکا او را در هنگام بازگشت از اسلامآباد در جریان مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی در پاکستان قرار داده است.
نتانیاهو افزود، : «از دید طرف آمریکایی ایران توافق آتشبس را نقض کرده و بر خلاف قرار طرفین منبی بر قطع حملات و باز کردن تنگه هرمز، اقدام به این کار نکرده و ایالات متحده حاضر به پذیرش چنین امری نیست.»
بنا بر اظهارات نتانیاهو، ونس به او گفت، مسئله اصلی از دید آمریکا "از بین بردن تمامی مواد غنیسازیشده و تضمین این مسئله است که ایران در سالها و حتی دهههای آینده در خاک خود دست به غنیسازی نخواهد زد؛ موضوعی که برای اسرائیل نیز اهمیت ویژهای دارد".
نتانیاهو اضافه کرد که از تصمیم دونالد ترامپ به منظور محاصره تنگه هرمز پشتیبانی میکند و هر دو طرف، یعنی اسرائیل و آمریکا مواضع و اقدامات خود را "هماهنگ میکنند".
@dw_farsi
👎193👍50❤9🤨5🤣4👏3🔥1🤯1😢1🙏1🤓1
🔶 فون در لاین: بازگشت آزادی کشتیرانی به تنگه هرمز بالاترین اهمیت را دارد
اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد که بازگرداندن آزادی کشتیرانی به تنگه هرمز از "بالاترین اهمیت" برخوردار است.
او افزود که "اادامه بسته بودن تنگه هرمز خسارت و هزینه سنگینی به دنبال دارد".
به گفته فون در لاین کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید با توجه افزایش قیمت انرژی، سیاستها و اقدامات خود را هماهنگ کنند.
او روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در بروکسل گفت، از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی هزینه انرژی در این اتحادیه به میزان ۲۲ میلیارد یورو افزایش یافته است.
فون در لاین در این راستا افزود که به منظور بیشترین کارآیی، آزادسازی ذخایر نفتی هماهنگ خواهد شد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که اقدامات اضطراری کشورهای عضو تأثیری بر بازار داخلی اتحادیه اروپا نداشته باشد.
اتحادیه اروپا قصد دارد روز ۲۲ آوریل پیشنهادهایی برای اقدامات لازم جهت تنظیمبندی بهای انرژی ارائه دهد. سران کشورهای عضو این اتحادیه قصد دارند در نشست فوقالعاده غیررسمی خود در هفته آتی در مورد این پیشنهادها بحث و رایزنی کنند.
@dw_farsi
اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد که بازگرداندن آزادی کشتیرانی به تنگه هرمز از "بالاترین اهمیت" برخوردار است.
او افزود که "اادامه بسته بودن تنگه هرمز خسارت و هزینه سنگینی به دنبال دارد".
به گفته فون در لاین کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید با توجه افزایش قیمت انرژی، سیاستها و اقدامات خود را هماهنگ کنند.
او روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) در بروکسل گفت، از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی هزینه انرژی در این اتحادیه به میزان ۲۲ میلیارد یورو افزایش یافته است.
فون در لاین در این راستا افزود که به منظور بیشترین کارآیی، آزادسازی ذخایر نفتی هماهنگ خواهد شد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که اقدامات اضطراری کشورهای عضو تأثیری بر بازار داخلی اتحادیه اروپا نداشته باشد.
اتحادیه اروپا قصد دارد روز ۲۲ آوریل پیشنهادهایی برای اقدامات لازم جهت تنظیمبندی بهای انرژی ارائه دهد. سران کشورهای عضو این اتحادیه قصد دارند در نشست فوقالعاده غیررسمی خود در هفته آتی در مورد این پیشنهادها بحث و رایزنی کنند.
@dw_farsi
👎166😁22👍11🥴6❤5👏2😴1🆒1
🔶 سنتکام: آمریکا محاصره تنگه هرمز را آغاز کرد
طبق اعلام فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) محاصره تنگه هرمز ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی آغاز شده و تمامی بندرهای ایران و سواحل جنوبی این کشور در خلیج فارس تحت محاصره قرار گرفتهاند.
در این رابطه نهادهای دریانوردی، شرکتهای کشتیرانی و ناخداهای کشتیها اطلاعیهای دریافت کردهاند که محاصره تنگه هرمز از سوی آمریکا تمامی کشتیها را شامل میشود سوای آنکه این کشورها تحت چه پرچمی در حرکت هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ابراز اطلاع کرد، که از ساعت ۱۴ به وقت جهانی محدودیتهای دسترسی دریایی به بنادر و مناطق ساحلی جنوب ایران آغاز شده است، از جمله مکانهایی در امتداد خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز.
طبق اعلام این سازمان "محدودیتهای دسترسی بدون هیچ تبعیضی برای کشتیهای با هر پرچمی که با بنادر ایران، پایانههای نفتی یا تأسیسات ساحلی در ارتباط هستند اعمال میشود".
از سوی دیگر دونالد ترامپ تهدید کرد، "هر شناور جمهوری اسلامی به محاصره دریایی نزدیک شود، فورا نابود خواهند شد".
@dw_farsi
طبق اعلام فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) محاصره تنگه هرمز ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی آغاز شده و تمامی بندرهای ایران و سواحل جنوبی این کشور در خلیج فارس تحت محاصره قرار گرفتهاند.
در این رابطه نهادهای دریانوردی، شرکتهای کشتیرانی و ناخداهای کشتیها اطلاعیهای دریافت کردهاند که محاصره تنگه هرمز از سوی آمریکا تمامی کشتیها را شامل میشود سوای آنکه این کشورها تحت چه پرچمی در حرکت هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ابراز اطلاع کرد، که از ساعت ۱۴ به وقت جهانی محدودیتهای دسترسی دریایی به بنادر و مناطق ساحلی جنوب ایران آغاز شده است، از جمله مکانهایی در امتداد خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز.
طبق اعلام این سازمان "محدودیتهای دسترسی بدون هیچ تبعیضی برای کشتیهای با هر پرچمی که با بنادر ایران، پایانههای نفتی یا تأسیسات ساحلی در ارتباط هستند اعمال میشود".
از سوی دیگر دونالد ترامپ تهدید کرد، "هر شناور جمهوری اسلامی به محاصره دریایی نزدیک شود، فورا نابود خواهند شد".
@dw_farsi
👎184❤38👍30👏5🙏1🤣1😐1🤓1
🔶 جنگ ایران؛ محاصره پایگاه مهم حزبالله لبنان توسط اسرائیل
ارتش اسرائیل بامداد امروز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) اعلام کرد که ظرف چند روز گذشته کنترل عملیاتی کامل یکی از پایگاههای حزبالله در جنوب لبنان را به دست گرفته است. به گفته ارتش اسرائیل، محاصره شهر "بنت جبیل" از هفته گذشته تکمیل شده است.
طبق همین گزارش، در جریان حملات هوایی و درگیریهای زمینی در این شهر، بیش از ۱۰۰ عضو این گروه مورد حمایت ایران کشته شدهاند. یک مقام نظامی اسرائیل اعلام کرد که توانایی حزبالله برای حمله به شمال اسرائیل از بنت جبیل محدود شده است.
@dw_farsi
ارتش اسرائیل بامداد امروز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) اعلام کرد که ظرف چند روز گذشته کنترل عملیاتی کامل یکی از پایگاههای حزبالله در جنوب لبنان را به دست گرفته است. به گفته ارتش اسرائیل، محاصره شهر "بنت جبیل" از هفته گذشته تکمیل شده است.
طبق همین گزارش، در جریان حملات هوایی و درگیریهای زمینی در این شهر، بیش از ۱۰۰ عضو این گروه مورد حمایت ایران کشته شدهاند. یک مقام نظامی اسرائیل اعلام کرد که توانایی حزبالله برای حمله به شمال اسرائیل از بنت جبیل محدود شده است.
@dw_farsi
DW
جنگ ایران؛ محاصره پایگاه مهم حزبالله لبنان توسط اسرائیل
پایگاه مهم حزبالله لبنان در "بنت جبیل" در محاصره ارتش اسرائیل است. دهها نیروی حزبالله کشته و گرفتار شدهاند. اسرائیل از نقش مستقیم ایران میگوید. درگیریها در آستانه مذاکرات بالا گرفته است. اروپا هشدار داده است.
👎168👍52👏9❤4🤣2🎉1
🔶 محاصره دریایی ایران چه عواقبی خواهد داشت؟
🔻 گزارشی از نیلوفر غلامی
ارتش آمریکا به فرمان دونالد ترامپ از روز دوشنبه ۲۴ فروردین ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت ایران، دست به محاصره تنگه هرمز زد. رئیس جمهور آمریکا این اقدام را واکنشی به عدم اجرای تعهد جمهوری اسلامی برای بازگشایی این آبراه بینالمللی عنوان کرده است.
اشکان نظامآبادی، روزنامهنگار اقتصادی در گفتوگو با بخش فارسی دویچه وله، محاصره دریایی را تیرخلاصی بر پیکربندی تجارت ایران توصیف میکند.
شاهین مدرس، تحلیلگر مطالعات امنیتی نیز در گفتوگو با دویچه وله فارسی، میگوید آمریکا از نظر نظامی میتواند این محاصره را برای ماهها حتی در برخی سناریوها بیش از یک سال ادامه دهد. اما به گفته او، مسئله اصلی "توان" نیست، "هزینه" است: «هرچه زمان میگذرد، فشار اقتصادی جهانی، فرسایش عملیاتی و فشار داخلی در چارچوب نظریه بازیها افزایش پیدا میکند. بنابراین این ابزار، ماهیتاً کوتاهمدت تا میانمدت است، نه یک وضعیت پایدار.»
@dw_farsi
🔻 گزارشی از نیلوفر غلامی
ارتش آمریکا به فرمان دونالد ترامپ از روز دوشنبه ۲۴ فروردین ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت ایران، دست به محاصره تنگه هرمز زد. رئیس جمهور آمریکا این اقدام را واکنشی به عدم اجرای تعهد جمهوری اسلامی برای بازگشایی این آبراه بینالمللی عنوان کرده است.
اشکان نظامآبادی، روزنامهنگار اقتصادی در گفتوگو با بخش فارسی دویچه وله، محاصره دریایی را تیرخلاصی بر پیکربندی تجارت ایران توصیف میکند.
شاهین مدرس، تحلیلگر مطالعات امنیتی نیز در گفتوگو با دویچه وله فارسی، میگوید آمریکا از نظر نظامی میتواند این محاصره را برای ماهها حتی در برخی سناریوها بیش از یک سال ادامه دهد. اما به گفته او، مسئله اصلی "توان" نیست، "هزینه" است: «هرچه زمان میگذرد، فشار اقتصادی جهانی، فرسایش عملیاتی و فشار داخلی در چارچوب نظریه بازیها افزایش پیدا میکند. بنابراین این ابزار، ماهیتاً کوتاهمدت تا میانمدت است، نه یک وضعیت پایدار.»
@dw_farsi
DW
محاصره دریایی ایران چه عواقبی خواهد داشت؟
آمریکا در واکنش به عدم بازگشایی تنگه هرمز، دست به محاصره دریایی این آبراه بینالمللی زد. ایران برای صادرات و واردات به شدت به تجارت دریایی وابسته است. چنین محاصرهای چه پیامدهایی خواهد داشت؟ گفتوگو با دو کارشناس.
👎156🔥19❤10👍5🤣4🙏2🕊1
🔶 تاکید وزیر خارجه لبنان بر جدایی پرونده صلح این کشور از جمهوری اسلامی
یوسف رجی، وزیر خارجه لبنان با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق" تأکید کرد که کشورش "از طریق مذاکرات مستقیم با اسرائیل در پی دستیابی به آتشبس است و این مسیر عملا جدایی پرونده لبنان از مسیر جمهوری اسلامی را تقویت کرده است".
او که این پست را پس از تماس تلفنی با یوهان وادهفول، همتای آلمانی خود منتشر کرد، افزود که "مذاکرات مستقیم پیشرو با اسرائیل، نمایانگر استقلال لبنان از مذاکرات آمریکا و جمهوری اسلامی است".
در مذاکرات آخر هفته گذشته میان تهران و واشنگتن که با میانجیگری پاکستان انجام گرفته بود، جمهوری اسلامی خواهان آن شده بود که توقف حملات اسرائیل علیه حزبالله لبنان به عنوان بخشی از توافق با آمریکا منظور شود.
وزیر خارجه لبنان با اشارهای کنایهآمیز به جمهوری اسلامی و نیروی نیابتی آن تأکید ورزید که "تنها دولت لبنان است که به نام و نمایندگی این کشور حق مذاکره دارد". از دید کارشناسان، اظهارات قاطع رجی پیامی روشن و تأکیدی است بر این اصل که حاکمیت ملی لبنان بخشی از دیپلماسی این کشور محسوب میشود.
@dw_farsi
یوسف رجی، وزیر خارجه لبنان با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق" تأکید کرد که کشورش "از طریق مذاکرات مستقیم با اسرائیل در پی دستیابی به آتشبس است و این مسیر عملا جدایی پرونده لبنان از مسیر جمهوری اسلامی را تقویت کرده است".
او که این پست را پس از تماس تلفنی با یوهان وادهفول، همتای آلمانی خود منتشر کرد، افزود که "مذاکرات مستقیم پیشرو با اسرائیل، نمایانگر استقلال لبنان از مذاکرات آمریکا و جمهوری اسلامی است".
در مذاکرات آخر هفته گذشته میان تهران و واشنگتن که با میانجیگری پاکستان انجام گرفته بود، جمهوری اسلامی خواهان آن شده بود که توقف حملات اسرائیل علیه حزبالله لبنان به عنوان بخشی از توافق با آمریکا منظور شود.
وزیر خارجه لبنان با اشارهای کنایهآمیز به جمهوری اسلامی و نیروی نیابتی آن تأکید ورزید که "تنها دولت لبنان است که به نام و نمایندگی این کشور حق مذاکره دارد". از دید کارشناسان، اظهارات قاطع رجی پیامی روشن و تأکیدی است بر این اصل که حاکمیت ملی لبنان بخشی از دیپلماسی این کشور محسوب میشود.
@dw_farsi
👎154👍48🤣7❤4🎉4🕊3👏2😁2💯1
🔶 انجام آخرین مرحله خروج کارکنان روس نیروگاه بوشهر
به گفته الکسی لیخاچف، مدیرعامل سازمان انرژی هستهای روسیه (روساتم) آخرین مرحله خروج کارکنان روس نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده و ۲۰ نفر در این مکان خواهند ماند.
او در این رابطه افزود: «در حال حاضر ۱۰۸ نفر نیروگاه را ترک کردهاند. ۲۰ نفر در نیروگاه باقی میمانند، رئیس شعبه ما، معاونان او، نیروهای امنیتی و همچنین کارکنان تعمیر و نگهداری که مسئول ایمنی تجهیزات هستند.»
ایران در طول حملات آمریکا و اسرائیل اصابت دستکم چهار پرتابه را به نزدیکی نیروگاه اتمی بوشهر به آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارش کرد.
حدود ده روز پیش در ادامه حملات به زیرساختهای ایران که پیش از آتشبس صورت گرفت، رسانههای جمهوری اسلامی از اصابت یک پرتابه به اطراف نیروگاه هستهای بوشهر در صبح شنبه ۱۵ فروردین (۴ آوریل) خبر داده بودند؛ حملهای که به کشته شدن یک نفر و آسیب به بخشهای جانبی این تاسیسات انجامید.
پیشتر نیز در تاریخهای ۲۶ اسفند، ۴ و ۷ فروردین، محوطه نیروگاه هستهای بوشهر هدف حمله قرار گرفته بود.
@dw_farsi
به گفته الکسی لیخاچف، مدیرعامل سازمان انرژی هستهای روسیه (روساتم) آخرین مرحله خروج کارکنان روس نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده و ۲۰ نفر در این مکان خواهند ماند.
او در این رابطه افزود: «در حال حاضر ۱۰۸ نفر نیروگاه را ترک کردهاند. ۲۰ نفر در نیروگاه باقی میمانند، رئیس شعبه ما، معاونان او، نیروهای امنیتی و همچنین کارکنان تعمیر و نگهداری که مسئول ایمنی تجهیزات هستند.»
ایران در طول حملات آمریکا و اسرائیل اصابت دستکم چهار پرتابه را به نزدیکی نیروگاه اتمی بوشهر به آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارش کرد.
حدود ده روز پیش در ادامه حملات به زیرساختهای ایران که پیش از آتشبس صورت گرفت، رسانههای جمهوری اسلامی از اصابت یک پرتابه به اطراف نیروگاه هستهای بوشهر در صبح شنبه ۱۵ فروردین (۴ آوریل) خبر داده بودند؛ حملهای که به کشته شدن یک نفر و آسیب به بخشهای جانبی این تاسیسات انجامید.
پیشتر نیز در تاریخهای ۲۶ اسفند، ۴ و ۷ فروردین، محوطه نیروگاه هستهای بوشهر هدف حمله قرار گرفته بود.
@dw_farsi
👍166🤣20❤4👎3🤨3🔥1👏1😢1😐1🆒1
🔶 مواضع "اپوزیسیون ایران" پس از شکست مذاکرات اسلامآباد
🔻 گزارشی از مراد رحمتی
آتشبس دو هفتهای دونالد ترامپ بعد از جنگ ۳۹ روزه ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی بزودی به پایان میرسد. دورنمای روشنی برای ادامه استقرار این آتشبس وجود ندارد.
گفته میشود که جمهوری اسلامی برای بقا و تداوم حیات ۴۷ ساله خود تلاش میکند و در این مسیر از هیچ اقدامی برای حفظ موجودیت خود ابایی ندارد و مذاکرات با آنچه "باقیمانده از جمهوری اسلامی" خوانده میشود نیز بدون نتیجه پایان یافته است.
در همین حال، طیف گستردهای از اپوزیسیون، از گروههای اتنیک تا جمهوریخواهان و پادشاهیخواهان در حال بهروزرسانی مواضع خود هستند، با این وجود تا کنون موفق به ایجاد نوعی همگرایی ملی و فراگیر نشدهاند.
حسن شریعتمداری، سیاستمدار جمهوریخواه فدرالیست هم در پاسخ به پرسش دویچه وله درباره موضع جمهوریخواهان پس از شکست مذاکرات اسلامآباد اظهار داشت که "در میان جمهوریخواهان وحدت نظری وجود ندارد و فضا بسیار مبهم است".
سعید بشیرتاش، مسئول "جبهه ۷ آبان" که به سیاستهای شاهزاده رضا پهلوی نزدیک است، در پاسخ به این پرسش که اقدام عملی در چنین شرایطی چیست، میگوید: «رهبری این انقلاب مشخص شده و مردم ایران آن را در خیابانها صدا زدهاند.»
@dw_farsi
🔻 گزارشی از مراد رحمتی
آتشبس دو هفتهای دونالد ترامپ بعد از جنگ ۳۹ روزه ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی بزودی به پایان میرسد. دورنمای روشنی برای ادامه استقرار این آتشبس وجود ندارد.
گفته میشود که جمهوری اسلامی برای بقا و تداوم حیات ۴۷ ساله خود تلاش میکند و در این مسیر از هیچ اقدامی برای حفظ موجودیت خود ابایی ندارد و مذاکرات با آنچه "باقیمانده از جمهوری اسلامی" خوانده میشود نیز بدون نتیجه پایان یافته است.
در همین حال، طیف گستردهای از اپوزیسیون، از گروههای اتنیک تا جمهوریخواهان و پادشاهیخواهان در حال بهروزرسانی مواضع خود هستند، با این وجود تا کنون موفق به ایجاد نوعی همگرایی ملی و فراگیر نشدهاند.
حسن شریعتمداری، سیاستمدار جمهوریخواه فدرالیست هم در پاسخ به پرسش دویچه وله درباره موضع جمهوریخواهان پس از شکست مذاکرات اسلامآباد اظهار داشت که "در میان جمهوریخواهان وحدت نظری وجود ندارد و فضا بسیار مبهم است".
سعید بشیرتاش، مسئول "جبهه ۷ آبان" که به سیاستهای شاهزاده رضا پهلوی نزدیک است، در پاسخ به این پرسش که اقدام عملی در چنین شرایطی چیست، میگوید: «رهبری این انقلاب مشخص شده و مردم ایران آن را در خیابانها صدا زدهاند.»
@dw_farsi
DW
مواضع "اپوزیسیون ایران" پس از شکست مذاکرات اسلامآباد
حمله آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی پس از ۳۹ روز به مذاکراتی در اسلامآباد انجامید که بینتیجه ماند. اکنون این پرسش مطرح است که "اپوزیسیون پادشاهیخواه و جمهوریخواه" در قبال وضعیت کنونی چه موضعی اتخاذ کردهاند؟
👎166❤27🤣17🙏3🕊3🤔2😐2👍1🤓1
🔶 ترامپ: ایران در تماسی جدید خواهان توافق شده است
دونالد ترامپ، روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ساعاتی پس از آغاز محاصره دریایی کشتیهای مرتبط با بنادر ایران در تنگه هرمز اعلام کرد، "جمهوری اسلامی میخواهد به توافق برسد".
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد، "هیچ توافقی را که به ایران اجازه برخورداری از سلاح هستهای را بدهد، پذیرفته نیست".
ترامپ در واشنگتن گفت: «امروز صبح از سوی افراد درست درباره ایران با ما تماس گرفته شده است.» او جزییات بیشتری در مورد اینکه منظورش از "افراد درست" کیست، ذکر نکرد.
رئیس جمهور آمریکا گفت، "مذاکرات به مانعی در رابطه با مسائل هستهای برخورده و جمهوری اسلامی تاکنون موافقت نکرده که سلاح هستهای نداشته باشد، اما آمریکا مواد هستهای غنیشده را از ایران پس خواهد گرفت".
بنا بر اظهارات ترامپ در صورت عدم توافق جمهوری اسلامی در مسئله هستهای، "هیچ توافقی در کار نخواهد بود و هرگز توافقی شکل نخواهد گرفت".
@dw_farsi
دونالد ترامپ، روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ساعاتی پس از آغاز محاصره دریایی کشتیهای مرتبط با بنادر ایران در تنگه هرمز اعلام کرد، "جمهوری اسلامی میخواهد به توافق برسد".
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد، "هیچ توافقی را که به ایران اجازه برخورداری از سلاح هستهای را بدهد، پذیرفته نیست".
ترامپ در واشنگتن گفت: «امروز صبح از سوی افراد درست درباره ایران با ما تماس گرفته شده است.» او جزییات بیشتری در مورد اینکه منظورش از "افراد درست" کیست، ذکر نکرد.
رئیس جمهور آمریکا گفت، "مذاکرات به مانعی در رابطه با مسائل هستهای برخورده و جمهوری اسلامی تاکنون موافقت نکرده که سلاح هستهای نداشته باشد، اما آمریکا مواد هستهای غنیشده را از ایران پس خواهد گرفت".
بنا بر اظهارات ترامپ در صورت عدم توافق جمهوری اسلامی در مسئله هستهای، "هیچ توافقی در کار نخواهد بود و هرگز توافقی شکل نخواهد گرفت".
@dw_farsi
🤣221❤15👎13👍7🤷♀2🤓1🆒1
🔶 کالاس: وضعیت تنگه هرمز دلیلی برای ایجاد یک ائتلاف دریایی بینالمللی است
کایا کالاس، هماهنگکننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) تصریح کرد، وضعیت کنونی در تنگه هرمز دلیلی روشن در راستای ایجاد "یک ائتلاف بینالمللی قوی برای امنیت دریایی" است.
او جزئیاتی مشخص درباره وظایف احتمالی چنین ائتلافی ذکر نکرد، اما تصریح کرد، اتحادیه اروپا هرگونه توافقی را که "تردد آزاد و ایمن از تنگهها، مطابق با قوانین بینالمللی را محدود کند، رد میکند".
فرانسه و بریتانیا نیز امروز اعلام کردند، تلاشهای خود برای راهاندازی مأموریتی چندملیتی به منظور حفظ امنیت این آبراه استراتژیک را تقویت خواهند کرد. امانوئل مکرون با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که به این منظور کنفرانس بینالمللی در طی روزهای آینده در پاریس برگزار خواهد شد.
رئیس جمهور فرانسه در پست خود از مأموریتی "کاملا تدافعی و جدا از طرفهای درگیر" سخن گفته که میتواند به محض آنکه شرایط فراهم شود، به منظور بازگرداندن آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز به جریان افتد.
@dw_farsi
کایا کالاس، هماهنگکننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) تصریح کرد، وضعیت کنونی در تنگه هرمز دلیلی روشن در راستای ایجاد "یک ائتلاف بینالمللی قوی برای امنیت دریایی" است.
او جزئیاتی مشخص درباره وظایف احتمالی چنین ائتلافی ذکر نکرد، اما تصریح کرد، اتحادیه اروپا هرگونه توافقی را که "تردد آزاد و ایمن از تنگهها، مطابق با قوانین بینالمللی را محدود کند، رد میکند".
فرانسه و بریتانیا نیز امروز اعلام کردند، تلاشهای خود برای راهاندازی مأموریتی چندملیتی به منظور حفظ امنیت این آبراه استراتژیک را تقویت خواهند کرد. امانوئل مکرون با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که به این منظور کنفرانس بینالمللی در طی روزهای آینده در پاریس برگزار خواهد شد.
رئیس جمهور فرانسه در پست خود از مأموریتی "کاملا تدافعی و جدا از طرفهای درگیر" سخن گفته که میتواند به محض آنکه شرایط فراهم شود، به منظور بازگرداندن آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز به جریان افتد.
@dw_farsi
👎181👍25❤7😁2🤓2💘1
🔶 پیام پزشکیان در پشتیبانی از پاپ در برابر ترامپ
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران با انتشار پستی در شبکه ایکس خطاب به رهبر کاتولیکهای جهان، "هتک حرمت پیامبر صلح و برادری" را "غیرقابل قبول" دانست و توهین به پاپ لئو را محکوم کرد. پیام پزشکیان واکنشی بود به انتقادات شدیدالحن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه پاپ لئو چهاردهم.
ترامپ در اقدامی غیرمعمول رهبر کلیسای کاتولیک را مورد حملاتی لفظی قرار داده بود. او در شبکه اجتماعی تروثسوشال با بیان این که پاپ در زمینه سیاست خارجی "فاجعه" است نوشت که پاپ باید "قدردان" باشد، زیرا فقط به این دلیل پاپ شده است که آمریکایی است تا [واتیکان] بتواند بهتر با ترامپ کنار بیاید.
رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «اگر من در کاخ سفید نبودم، لئو هم در واتیکان نمیبود.» او همچنین نوشت که او پاپی را نمیخواهد که "برخورداری ایران از سلاح اتمی را قابل قبول بداند". ترامپ افزود او پاپی را نمیخواهد که فکر کند اینکه ایالات متحده به ونزوئلا حمله کرده است فاجعه است.
انتقاد شدید ترامپ در پی یک موعظه پاپ در روز شنبه مطرح شد که در آن، پاپ خواستار پایان جنگها شده بود.
@dw_farsi
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران با انتشار پستی در شبکه ایکس خطاب به رهبر کاتولیکهای جهان، "هتک حرمت پیامبر صلح و برادری" را "غیرقابل قبول" دانست و توهین به پاپ لئو را محکوم کرد. پیام پزشکیان واکنشی بود به انتقادات شدیدالحن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه پاپ لئو چهاردهم.
ترامپ در اقدامی غیرمعمول رهبر کلیسای کاتولیک را مورد حملاتی لفظی قرار داده بود. او در شبکه اجتماعی تروثسوشال با بیان این که پاپ در زمینه سیاست خارجی "فاجعه" است نوشت که پاپ باید "قدردان" باشد، زیرا فقط به این دلیل پاپ شده است که آمریکایی است تا [واتیکان] بتواند بهتر با ترامپ کنار بیاید.
رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «اگر من در کاخ سفید نبودم، لئو هم در واتیکان نمیبود.» او همچنین نوشت که او پاپی را نمیخواهد که "برخورداری ایران از سلاح اتمی را قابل قبول بداند". ترامپ افزود او پاپی را نمیخواهد که فکر کند اینکه ایالات متحده به ونزوئلا حمله کرده است فاجعه است.
انتقاد شدید ترامپ در پی یک موعظه پاپ در روز شنبه مطرح شد که در آن، پاپ خواستار پایان جنگها شده بود.
@dw_farsi
👍165🤣63❤18👎14👏7🥴2🔥1😁1🤨1
🔶 پسکوف: محاصره تنگه هرمز به بازارهای جهانی لطمه میزند
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ضمن انتقاد از عملکرد ترامپ، تصریح کرد که محاصره تنگه هرمز توسط ایالات متحده "تأثیری منفی بر بازارهای جهانی" خواهد داشت.
او جزییات بیشتر در این مورد ذکر نکرد و به هشدار در مورد احتمال ضربه خوردن بازارهای جهانی بسنده کرد. پسکوف گفت با توجه به روشن نبودن برنامههای آمریکا هنوز برای اظهار نظری دقیق زود است.
با توجه به آغاز محاصره تنگه هرمز از سوی آمریکا احتمالا روزانه ۲ میلیون بشکه نفت ایران امکان عرضه در بازار را نخواهند داشت و به این ترتیب میزان تقاضا و به موازات آن بهای نفت نیز افزایش خواهد یافت.
طبق اعلام فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) محاصره تنگه هرمز امروز دوشنبه ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی آغاز شده و تمامی بندرهای ایران و سواحل جنوبی این کشور در خلیج فارس تحت محاصره قرار گرفتهاند.
@dw_farsi
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ضمن انتقاد از عملکرد ترامپ، تصریح کرد که محاصره تنگه هرمز توسط ایالات متحده "تأثیری منفی بر بازارهای جهانی" خواهد داشت.
او جزییات بیشتر در این مورد ذکر نکرد و به هشدار در مورد احتمال ضربه خوردن بازارهای جهانی بسنده کرد. پسکوف گفت با توجه به روشن نبودن برنامههای آمریکا هنوز برای اظهار نظری دقیق زود است.
با توجه به آغاز محاصره تنگه هرمز از سوی آمریکا احتمالا روزانه ۲ میلیون بشکه نفت ایران امکان عرضه در بازار را نخواهند داشت و به این ترتیب میزان تقاضا و به موازات آن بهای نفت نیز افزایش خواهد یافت.
طبق اعلام فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) محاصره تنگه هرمز امروز دوشنبه ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی آغاز شده و تمامی بندرهای ایران و سواحل جنوبی این کشور در خلیج فارس تحت محاصره قرار گرفتهاند.
@dw_farsi
👍163🤣38👎11❤2🤓2😁1🤨1
🔶 "مذاکرات با ایران برای کسب توافق ادامه دارد"
مقامهای دونالد ترامپ در حال بررسی داخلی جزئیات مربوط به یک دیدار حضوری دوم با نمایندگان ایران هستند؛ این دیدار ممکن است پیش از پایان آتشبس میان ایالات متحده آمریکا و ایران در هفته آینده برگزار شود، اگر شرایط آن فراهم گردد.
یک منبع آگاه از این گفتگوها این موضوع را به شبکه خبری سیانان اعلام کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا چنین دیداری واقعاً برگزار خواهد شد یا نه.
به گفته این منبع، مقامات در حال بررسی زمانها و مکانهای احتمالی برای این دیدار هستند، در صورتی که مذاکرات جاری با ایران و میانجیگران منطقهای در روزهای آینده پیشرفت کند. این منبع این گفتگوها را «مقدماتی» توصیف کرد و گفت: «باید آماده باشیم تا اگر شرایط به آن سمت رفت، سریع اقدام کنیم.»
نشست طولانی روز شنبه در اسلامآباد، اوج هفتهها مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی و میانجیها بود؛ کشورهایی مانند پاکستان، ترکیه، مصر و عمان از جمله این میانجیها هستند.
یک منبع منطقهای نیز گفت که احتمال دارد دور دیگری از مذاکرات برگزار شود و ترکیه در تلاش است اختلافات میان دو طرف را کاهش دهد.
@dw_farsi
مقامهای دونالد ترامپ در حال بررسی داخلی جزئیات مربوط به یک دیدار حضوری دوم با نمایندگان ایران هستند؛ این دیدار ممکن است پیش از پایان آتشبس میان ایالات متحده آمریکا و ایران در هفته آینده برگزار شود، اگر شرایط آن فراهم گردد.
یک منبع آگاه از این گفتگوها این موضوع را به شبکه خبری سیانان اعلام کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا چنین دیداری واقعاً برگزار خواهد شد یا نه.
به گفته این منبع، مقامات در حال بررسی زمانها و مکانهای احتمالی برای این دیدار هستند، در صورتی که مذاکرات جاری با ایران و میانجیگران منطقهای در روزهای آینده پیشرفت کند. این منبع این گفتگوها را «مقدماتی» توصیف کرد و گفت: «باید آماده باشیم تا اگر شرایط به آن سمت رفت، سریع اقدام کنیم.»
نشست طولانی روز شنبه در اسلامآباد، اوج هفتهها مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی و میانجیها بود؛ کشورهایی مانند پاکستان، ترکیه، مصر و عمان از جمله این میانجیها هستند.
یک منبع منطقهای نیز گفت که احتمال دارد دور دیگری از مذاکرات برگزار شود و ترکیه در تلاش است اختلافات میان دو طرف را کاهش دهد.
@dw_farsi
👎203❤20😁14🤣7👍4🥴3🆒2🤓1🤷1
🔶 ونس: خطوط قرمزمان را شفاف اعلام کردیم، توپ در زمین ایران است
جیدی ونس، معاون رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز در خصوص مذاکرات اخیر با هیات اعزامی جمهوری اسلامی در اسلامآباد، پایتخت پاکستان، گفت واشنگتن به وضوح برای جمهوری اسلامی روشن کرده است که چه کارهایی باید صورت گیرد و "اکنون توپ در زمین آنهاست".
ونس گفت: «نمیگویم که وضعیت بد پیش رفت؛ من فکر میکنم چیزهایی هم درست پیش رفت. ما پیشرفتهای زیادی داشتیم، و تصور میکنم این قسمتی از پیشرفتی بود که به دست آوردیم، این که شرایطی که ایالات متحده میتواند در آنها از خود انعطاف نشان دهد، چیست.»
معاون رییس جمهور آمریکا در ادامه افزود: «فکر میکنم این نخستین باری بود که میدیدید دولت ایران و دولت ایالات متحده در چنین سطح بالایی با یکدیگر دیدار میکنند، شاید در تاریخ رهبری کنونی ایران.»
ونس با اشاره به خطوط قرمز مطرح شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این دور از مذاکرات گفت: «آنچه رییس جمهور ایالات متحده گفته این است که اولا، ایران هرگز نمیتواند سلاح اتمی داشته باشد. از این رو، کلیه خطوط قرمز ما از این اصل بنیادین نشأت میگیرد؛ چرا که این یک مساله است که ایرانیها بگویند خودشان هرگز به دنبال سلاح اتمی نخواهند رفت. آنها حاضرند این را بگویند و این خوب است. اما شما طبیعتا باید این چیزها را راستیآزمایی کنید.»
@dw_farsi
جیدی ونس، معاون رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز در خصوص مذاکرات اخیر با هیات اعزامی جمهوری اسلامی در اسلامآباد، پایتخت پاکستان، گفت واشنگتن به وضوح برای جمهوری اسلامی روشن کرده است که چه کارهایی باید صورت گیرد و "اکنون توپ در زمین آنهاست".
ونس گفت: «نمیگویم که وضعیت بد پیش رفت؛ من فکر میکنم چیزهایی هم درست پیش رفت. ما پیشرفتهای زیادی داشتیم، و تصور میکنم این قسمتی از پیشرفتی بود که به دست آوردیم، این که شرایطی که ایالات متحده میتواند در آنها از خود انعطاف نشان دهد، چیست.»
معاون رییس جمهور آمریکا در ادامه افزود: «فکر میکنم این نخستین باری بود که میدیدید دولت ایران و دولت ایالات متحده در چنین سطح بالایی با یکدیگر دیدار میکنند، شاید در تاریخ رهبری کنونی ایران.»
ونس با اشاره به خطوط قرمز مطرح شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این دور از مذاکرات گفت: «آنچه رییس جمهور ایالات متحده گفته این است که اولا، ایران هرگز نمیتواند سلاح اتمی داشته باشد. از این رو، کلیه خطوط قرمز ما از این اصل بنیادین نشأت میگیرد؛ چرا که این یک مساله است که ایرانیها بگویند خودشان هرگز به دنبال سلاح اتمی نخواهند رفت. آنها حاضرند این را بگویند و این خوب است. اما شما طبیعتا باید این چیزها را راستیآزمایی کنید.»
@dw_farsi
👎160🤣30👏25❤5👍3🤨2😁1🤯1🤓1🤷1
🔶 اکسیوس: آمریکا درخواست توقف ۲۰ ساله غنیسازی اورانیوم را مطرح کرده بود
وبسایت خبری اکسیوس با استناد به اظهارات یک مقام آمریکایی و یک منبع آگاه دیگر گزارش داده است که ایالات متحده در جریان مذاکرات اخیر در اسلامآباد به جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که یک توقف ۲۰ ساله برای غنیسازی اورانیوم را بپذیرد.
بر اساس اظهارات این منابع، نمایندگان جمهوری اسلامی اما در مقابل یک دوره کوتاهتر "تکرقمی" را پیشنهاد کردند.
طبق گفته دو منبع آگاه به اکسیوس، ایالات متحده همچنین در جریان مذاکرات، خواسته بود تمام اورانیوم با غنای بالا از ایران خارج شود. نمایندگان جمهوری اسلامی اما در مقابل گفتهاند با یک "فرایند تحت نظارت، برای رقیقسازی اورانیوم" موافقت خواهند کرد.
طبق این گزارش، فرستادگان جمهوری اسلامی در مذاکرات اسلامآباد تا صبح یکشنبه تصور میکردند به یک توافق اولیه نزدیک شدهاند و از کنفرانس خبری ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا غافلگیر شدند.
یک منبع آگاه به اکسیوس گفت: «ایرانیها از آن کنفرانس خبری عصبانی شدند.»
انتشار این خبر در شرایطی صورت میگیرد که به نوشته اکسیوس، میانجیگران پاکستانی، مصری و ترکیهای اکنون در تلاشاند شکافهای باقیمانده میان دو طرف را پر کنند و پیش از پایان آتشبس در ۲۱ آوریل (۱ اردیبهشت) به توافقی در راستای پایان دادن به جنگ دست پیدا کنند.
در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ساعاتی پس از آغاز محاصره دریایی کشتیهای مرتبط با بنادر ایران در تنگه هرمز، در کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرد که از سوی افرادی در ایران با او تماس گرفته شده است و جمهوری اسلامی "میخواهد به توافق برسد".
@dw_farsi
وبسایت خبری اکسیوس با استناد به اظهارات یک مقام آمریکایی و یک منبع آگاه دیگر گزارش داده است که ایالات متحده در جریان مذاکرات اخیر در اسلامآباد به جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که یک توقف ۲۰ ساله برای غنیسازی اورانیوم را بپذیرد.
بر اساس اظهارات این منابع، نمایندگان جمهوری اسلامی اما در مقابل یک دوره کوتاهتر "تکرقمی" را پیشنهاد کردند.
طبق گفته دو منبع آگاه به اکسیوس، ایالات متحده همچنین در جریان مذاکرات، خواسته بود تمام اورانیوم با غنای بالا از ایران خارج شود. نمایندگان جمهوری اسلامی اما در مقابل گفتهاند با یک "فرایند تحت نظارت، برای رقیقسازی اورانیوم" موافقت خواهند کرد.
طبق این گزارش، فرستادگان جمهوری اسلامی در مذاکرات اسلامآباد تا صبح یکشنبه تصور میکردند به یک توافق اولیه نزدیک شدهاند و از کنفرانس خبری ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا غافلگیر شدند.
یک منبع آگاه به اکسیوس گفت: «ایرانیها از آن کنفرانس خبری عصبانی شدند.»
انتشار این خبر در شرایطی صورت میگیرد که به نوشته اکسیوس، میانجیگران پاکستانی، مصری و ترکیهای اکنون در تلاشاند شکافهای باقیمانده میان دو طرف را پر کنند و پیش از پایان آتشبس در ۲۱ آوریل (۱ اردیبهشت) به توافقی در راستای پایان دادن به جنگ دست پیدا کنند.
در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ساعاتی پس از آغاز محاصره دریایی کشتیهای مرتبط با بنادر ایران در تنگه هرمز، در کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرد که از سوی افرادی در ایران با او تماس گرفته شده است و جمهوری اسلامی "میخواهد به توافق برسد".
@dw_farsi
👎161😁15👍14❤6😐5🤨2🤷♂1👏1😴1🤓1
🔶 یک نفتکش چینی تحریم شده توسط آمریکا، بهرغم محاصره دریایی، از تنگه هرمز عبور کرد
خبرگزاری رویترز بر اساس دادههای کشتیرانی گزارش داد که یک نفتکش چینی که توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده است، به رغم اعمال محاصره دریایی آمریکا در تنگه هرمز، روز سهشنبه از این آبراه عبور کرده است.
بر اساس دادههای شرکتهای پایش دریایی الاسئیجی (LSEG)، مارینترافیک و کپلر، کشتی "ریچ استاری" نخستین نفتکشی است که از زمان آغاز محاصره و اعمال محدودیتهای تردد دریایی، از این تنگه عبور کرده و از خلیج فارس خارج میشود.
این نفتکش و شرکت مالک آن به نام "شانگهای شوانران شیپینگ"، به دلیل تجارت با ایران از سوی ایالات متحده تحریم شدهاند.
به گزارش رویترز این شرکت برای اظهارنظر در این خصوص، در دسترس نبوده است.
دادهها حاکی از آنند که ریچ استاری یک نفتکش برد متوسط است که حدود ۲۵۰ هزار بشکه متانول با خود حمل میکند. بر اساس دادهها، این کشتی محموله خود را در آخرین پهلوگیری در الحمریه در امارات متحده عربی، بارگیری کرده است.
همچنین دادهها نشان میدهند که خدمه چینی نیز در این نفتکش حضور دارند.
همچنین دادههای الاسئیجی نشان میدهند که نفتکش دیگر تحت تحریم ایالات متحده به نام "مورلیکیشان" نیز روز سهشنبه وارد تنگه هرمز شده است. بر اساس دادههای کپلر، انتظار میرود این نفتکش کوچک و خالی، روز پنجشنبه ۱۶ آوریل در عراق سوخت نفتی خود را بارگیری کند. این کشتی که پیشتر با نام "امکیای" (MKA) شناخته میشد، نفت روسیه و ایران را جابهجا کرده است.
@dw_farsi
خبرگزاری رویترز بر اساس دادههای کشتیرانی گزارش داد که یک نفتکش چینی که توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده است، به رغم اعمال محاصره دریایی آمریکا در تنگه هرمز، روز سهشنبه از این آبراه عبور کرده است.
بر اساس دادههای شرکتهای پایش دریایی الاسئیجی (LSEG)، مارینترافیک و کپلر، کشتی "ریچ استاری" نخستین نفتکشی است که از زمان آغاز محاصره و اعمال محدودیتهای تردد دریایی، از این تنگه عبور کرده و از خلیج فارس خارج میشود.
این نفتکش و شرکت مالک آن به نام "شانگهای شوانران شیپینگ"، به دلیل تجارت با ایران از سوی ایالات متحده تحریم شدهاند.
به گزارش رویترز این شرکت برای اظهارنظر در این خصوص، در دسترس نبوده است.
دادهها حاکی از آنند که ریچ استاری یک نفتکش برد متوسط است که حدود ۲۵۰ هزار بشکه متانول با خود حمل میکند. بر اساس دادهها، این کشتی محموله خود را در آخرین پهلوگیری در الحمریه در امارات متحده عربی، بارگیری کرده است.
همچنین دادهها نشان میدهند که خدمه چینی نیز در این نفتکش حضور دارند.
همچنین دادههای الاسئیجی نشان میدهند که نفتکش دیگر تحت تحریم ایالات متحده به نام "مورلیکیشان" نیز روز سهشنبه وارد تنگه هرمز شده است. بر اساس دادههای کپلر، انتظار میرود این نفتکش کوچک و خالی، روز پنجشنبه ۱۶ آوریل در عراق سوخت نفتی خود را بارگیری کند. این کشتی که پیشتر با نام "امکیای" (MKA) شناخته میشد، نفت روسیه و ایران را جابهجا کرده است.
@dw_farsi
👍154😁29👏17👎16❤8🤔1🤣1🆒1
📸 عکس روز: نقاشی طبیعت
کارگران در حال کار در یک مزرعه گل در منطقه درونتن، واقع در غرب هلند. بهار که از راه میرسد، مزارع رنگارنگ گلهای شکفتهشده در این منطقه، میزبان موجی از گردشگران و علاقهمندان به طبیعت میشوند.
@dw_farsi
کارگران در حال کار در یک مزرعه گل در منطقه درونتن، واقع در غرب هلند. بهار که از راه میرسد، مزارع رنگارنگ گلهای شکفتهشده در این منطقه، میزبان موجی از گردشگران و علاقهمندان به طبیعت میشوند.
@dw_farsi
❤32👎2🤷1
🔶 رویترز از احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات اسلامآباد خبر داد
خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه اعلام کرد که احتمال دارد هیاتهای دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی در "هفته جاری" به منظور ازسرگیری مذاکرات عازم اسلامآباد، پایتخت پاکستان، شوند.
پیش از این دو مقام دولتی پاکستان که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بودند که اسلامآباد پیشنهاد داده است که در روزهای آینده دور دوم مذاکرات میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی در اسلامآباد برگزار شود.
آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده که بر این اساس تلاش میشود این گفتوگوها پیش از پایان آتشبس دو هفتهای برگزار شود. این گزارش میافزاید با وجود آنکه دور نخست مذاکرات در آخر هفته گذشته بدون دستیابی به توافق پایان یافت، این مذاکرات، بخشی از یک روند دیپلماتیک ادامهدار بوده است و نه یک رویداد یکباره.
از منابعی در دولت ایالات متحده نیز نقل شده است که آمریکا و جمهوری اسلامی پیش از پایان آتشبس، در حال بررسی برگزاری گفتوگوهای مستقیم جدید هستند و این مذاکرات ممکن است روز پنجشنبه برگزار شود. همچنین آسوشیتدپرس اعلام کرده که گفتوگوها درباره دور جدید مذاکرات همچنان ادامه دارد.
@dw_farsi
خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه اعلام کرد که احتمال دارد هیاتهای دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی در "هفته جاری" به منظور ازسرگیری مذاکرات عازم اسلامآباد، پایتخت پاکستان، شوند.
پیش از این دو مقام دولتی پاکستان که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بودند که اسلامآباد پیشنهاد داده است که در روزهای آینده دور دوم مذاکرات میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی در اسلامآباد برگزار شود.
آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده که بر این اساس تلاش میشود این گفتوگوها پیش از پایان آتشبس دو هفتهای برگزار شود. این گزارش میافزاید با وجود آنکه دور نخست مذاکرات در آخر هفته گذشته بدون دستیابی به توافق پایان یافت، این مذاکرات، بخشی از یک روند دیپلماتیک ادامهدار بوده است و نه یک رویداد یکباره.
از منابعی در دولت ایالات متحده نیز نقل شده است که آمریکا و جمهوری اسلامی پیش از پایان آتشبس، در حال بررسی برگزاری گفتوگوهای مستقیم جدید هستند و این مذاکرات ممکن است روز پنجشنبه برگزار شود. همچنین آسوشیتدپرس اعلام کرده که گفتوگوها درباره دور جدید مذاکرات همچنان ادامه دارد.
@dw_farsi
👎190👍8🥴7🤝5❤4😐2🎉1