🔶 برادر نرگس محمدی وضعیت جسمانی این زندانی را "بحرانی" خواند
برادر نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، در پیامی از وخامت حال عمومی خواهرش در زندان زنجان خبر داد.
حساب منتسب به نرگس محمدی در شبکه ایکس به نقل از حمیدرضا محمدی نوشته است که وضعیت جسمانی این زندانی با "تهدیدی جدی" روبروست.
به گفته حمیدرضا محمدی در دو ملاقات حضوری که در ۹ و ۲۲ فروردین ۱۴۰۵ در حضور مأموران زندان، خانواده و تیم حقوقی با نرگس محمدی انجام شد، نشانههای بارزی از وخامت حال جسمانی این فعال مدنی مشاهده شده است.
خانواده در ملاقات حضوری روز شنبه ۲۲ فروردین "اطلاع دادند که او به شدت ضعیف شده و کاهش وزن قابل توجهی داشته است."
در این پیام که روز چهارشنبه ۲۶ فروردین در ۱۲۴مین روز حبس این فعال مدنی منتشر شده، به نقل از حمیدرضا محمدی آمده است، نرگس محمدی که "از مدتها پیش از درد شدید قفسه سینه رنج میبرد" در چهارم فروردین ۱۴۰۵ "دچار حمله قلبی شد و در بند زنان زندان زنجان از هوش رفت."
این وضعیت "بیش از یک ساعت و ربع" به طول انجامید و نگرانیهای جدی درباره سلامت او را برانگیخت.
طبق این خبر، نرگس محمدی در پی این عارضه قلبی ۱۰ فروردین به یک متخصص قلب در زنجان ارجاع داده شد: «این پزشک داروهای تجویزشده توسط پزشک عمومی زندان را از عوامل بروز حمله قلبی دانست و از تجویز داروی جدید یا انجام هر گونه درمان، بدون نظر پزشک معالج معتمد نرگس در بیمارستان پارس تهران خودداری کرد.»
@dw_farsi
برادر نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، در پیامی از وخامت حال عمومی خواهرش در زندان زنجان خبر داد.
حساب منتسب به نرگس محمدی در شبکه ایکس به نقل از حمیدرضا محمدی نوشته است که وضعیت جسمانی این زندانی با "تهدیدی جدی" روبروست.
به گفته حمیدرضا محمدی در دو ملاقات حضوری که در ۹ و ۲۲ فروردین ۱۴۰۵ در حضور مأموران زندان، خانواده و تیم حقوقی با نرگس محمدی انجام شد، نشانههای بارزی از وخامت حال جسمانی این فعال مدنی مشاهده شده است.
خانواده در ملاقات حضوری روز شنبه ۲۲ فروردین "اطلاع دادند که او به شدت ضعیف شده و کاهش وزن قابل توجهی داشته است."
در این پیام که روز چهارشنبه ۲۶ فروردین در ۱۲۴مین روز حبس این فعال مدنی منتشر شده، به نقل از حمیدرضا محمدی آمده است، نرگس محمدی که "از مدتها پیش از درد شدید قفسه سینه رنج میبرد" در چهارم فروردین ۱۴۰۵ "دچار حمله قلبی شد و در بند زنان زندان زنجان از هوش رفت."
این وضعیت "بیش از یک ساعت و ربع" به طول انجامید و نگرانیهای جدی درباره سلامت او را برانگیخت.
طبق این خبر، نرگس محمدی در پی این عارضه قلبی ۱۰ فروردین به یک متخصص قلب در زنجان ارجاع داده شد: «این پزشک داروهای تجویزشده توسط پزشک عمومی زندان را از عوامل بروز حمله قلبی دانست و از تجویز داروی جدید یا انجام هر گونه درمان، بدون نظر پزشک معالج معتمد نرگس در بیمارستان پارس تهران خودداری کرد.»
@dw_farsi
DW
برادر نرگس محمدی وضعیت جسمانی این زندانی را "بحرانی" خواند
برادر نرگس محمدی میگوید، این فعال سرشناس حقوق بشر که در فروردین ماه در زندان زنجان "دچار حمله قلبی" شد، باز هم در خطر سکته قرار دارد. به گفته حمیدرضا محمدی او در اتاق زندانیان متهم به قتل نگهداری میشود.
👎160😢36😁27🤷♂8❤3❤🔥2🕊2😐2
🔶 اعلام آمار شمار مجروحان در اسرائیل در پی جنگ با ایران و حزبالله
وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که از آغاز جنگ ایران و همچنین حملات حزبالله که در پی آن روی داده تا کنون نزدیک به ۷۸۰۰ شهروند اسرائیلی به بیمارستانهای این کشور منتقل شدهاند. به گفته این وزارتخانه، از این شمار ۸۳ نفر همچنان در بیمارستانها به سرمیبرند.
طبق اعلام وزارت بهداشت اسرائیل وضعیت یک نفر وخیم، وضعیت ۲۶ نفر جدی و ۴۱ نفر نسبتا خوب گزارش شده است. آمار اعلامشده از سوی این وزارتخانه میان افراد نظامی و غیرنظامی تفکیکی قائل نشده است.
این نهاد همچنین جزییاتی در مورد علل و دلایل مجروحیت این افراد ذکر نکرده است. برخی از جراحتها و مصدمیتها به صورت غیرمستقیم روی داده است، برای نمونه زمانی که افراد در پی به صدا درآمدن آژیرهای خطر سعی داشتند خود را به پناهگاه برسانند.
@dw_farsi
وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که از آغاز جنگ ایران و همچنین حملات حزبالله که در پی آن روی داده تا کنون نزدیک به ۷۸۰۰ شهروند اسرائیلی به بیمارستانهای این کشور منتقل شدهاند. به گفته این وزارتخانه، از این شمار ۸۳ نفر همچنان در بیمارستانها به سرمیبرند.
طبق اعلام وزارت بهداشت اسرائیل وضعیت یک نفر وخیم، وضعیت ۲۶ نفر جدی و ۴۱ نفر نسبتا خوب گزارش شده است. آمار اعلامشده از سوی این وزارتخانه میان افراد نظامی و غیرنظامی تفکیکی قائل نشده است.
این نهاد همچنین جزییاتی در مورد علل و دلایل مجروحیت این افراد ذکر نکرده است. برخی از جراحتها و مصدمیتها به صورت غیرمستقیم روی داده است، برای نمونه زمانی که افراد در پی به صدا درآمدن آژیرهای خطر سعی داشتند خود را به پناهگاه برسانند.
@dw_farsi
😁159😢15❤10👍5💔5🙏2😐2🤔1
🔶 چین خواهان آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز شد
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین چهارشنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) در تماسی تلفنی با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود، جمهوری اسلامی را فراخواند تا کشتیرانی آزادانه و امن از طریق تنگه هرمز را ممکن سازد.
از زمانی که جمهوری اسلامی اقدام به محدود کردن کشتیرانی از طریق این آبراه را کرده، این نخستین مطالبه اینچنینی از سوی پکن از تهران است؛ اقدامی که واکنش واشنگتن و محاصره بنادر ایران از سوی ایالات متحده را در پی داشته است.
تماس تلفنی وانگ یی و عراقچی در زمانی صورت گرفته که عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان به همراه هیأتی وارد تهران شده تا با مقامات جمهوری اسلامی در مورد دومین دور مذاکرات ایران و آمریکا بحث و گفتوگو کند.
چین که بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب میشود، از بحران انرژی که در پی انسداد و محاصره تنگه هرمز شدت یافته، سخت نگران است، چرا که با این وضعیت صدور نفت و گاز از بنادر ایران به مقصد چین به سختی انجام میگیرد.
تنگه هرمز که عرض آن بر ۵۵ کیلومتر بالغ میشود، یکی از آبراههای حیاتی برای انتقال نفت محسوب میشود و حدود ۲۰ درصد از صادرات نفت جهان از طریق این تنگه صورت میپذیرد.
بازگشایی تنگه هرمز در کنار توقف فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی، دومین خواست مهم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ایران بوده است.
طبق اعلام وزارت خارجه چین، وانگ یی در تماس تلفنی با عراقچی از مرحله گذار در درگیریها و باز شدن پنجرهای برای دستیابی به صلح سخن گفته است. یی با اشاره به اینکه "امنیت حاکمیتی ایران و حقوق و منافع آن به عنوان کشوری ساحلی در تنگه هرمز، باید مورد احترام قرار گیرد"، تاکید کرد که آزادی و ایمنی کشتیرانی در این آبراه بینالمللی نیز باید تضمین شود.
عراقچی در مقابل از چین خواست که نقشی فعالانه در برقراری صلح و پایان درگیریها ایفا کند. به گفته او تهران مایل است از طریق گفتوگوهای مسالمتآمیز، به یک راهحل عقلانی و واقعبینانه دست یابد.
@dw_farsi
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین چهارشنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) در تماسی تلفنی با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود، جمهوری اسلامی را فراخواند تا کشتیرانی آزادانه و امن از طریق تنگه هرمز را ممکن سازد.
از زمانی که جمهوری اسلامی اقدام به محدود کردن کشتیرانی از طریق این آبراه را کرده، این نخستین مطالبه اینچنینی از سوی پکن از تهران است؛ اقدامی که واکنش واشنگتن و محاصره بنادر ایران از سوی ایالات متحده را در پی داشته است.
تماس تلفنی وانگ یی و عراقچی در زمانی صورت گرفته که عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان به همراه هیأتی وارد تهران شده تا با مقامات جمهوری اسلامی در مورد دومین دور مذاکرات ایران و آمریکا بحث و گفتوگو کند.
چین که بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب میشود، از بحران انرژی که در پی انسداد و محاصره تنگه هرمز شدت یافته، سخت نگران است، چرا که با این وضعیت صدور نفت و گاز از بنادر ایران به مقصد چین به سختی انجام میگیرد.
تنگه هرمز که عرض آن بر ۵۵ کیلومتر بالغ میشود، یکی از آبراههای حیاتی برای انتقال نفت محسوب میشود و حدود ۲۰ درصد از صادرات نفت جهان از طریق این تنگه صورت میپذیرد.
بازگشایی تنگه هرمز در کنار توقف فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی، دومین خواست مهم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ایران بوده است.
طبق اعلام وزارت خارجه چین، وانگ یی در تماس تلفنی با عراقچی از مرحله گذار در درگیریها و باز شدن پنجرهای برای دستیابی به صلح سخن گفته است. یی با اشاره به اینکه "امنیت حاکمیتی ایران و حقوق و منافع آن به عنوان کشوری ساحلی در تنگه هرمز، باید مورد احترام قرار گیرد"، تاکید کرد که آزادی و ایمنی کشتیرانی در این آبراه بینالمللی نیز باید تضمین شود.
عراقچی در مقابل از چین خواست که نقشی فعالانه در برقراری صلح و پایان درگیریها ایفا کند. به گفته او تهران مایل است از طریق گفتوگوهای مسالمتآمیز، به یک راهحل عقلانی و واقعبینانه دست یابد.
@dw_farsi
👍157🤣22👎21❤10🤨7🆒2
🔶 صادرات محصولات پتروشیمی ایران متوقف شد
به گزارش رسانههای داخلی ایران صادرات تمام محصولات پتروشیمی این کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع و متوقف شده است. در نامهای که مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به مدیران عامل مجتمعهای پتروشیمی نوشته، آمده است که صادرات محصولات پتروشیمی "به منظور تامین نیاز بازار داخلی" ممنوع شده است.
محمد متقی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و آسیبهای ناشی از جنگ، حمایت از صنایع و مصرفکنندگان داخلی، "اهمیت و حساسیت بسیار زیادی" دارد، از مدیران عامل این مجتمعها خواسته است، "در راستای مدیریت صادرات محصولات پتروشیمی و به منظور جلوگیری از بروز کمبود مواد اولیه مورد نیاز زنجیره صنایع پایین دستی در داخل مقرر کنند که ضمن توقف صادرات محصولات آن شرکت، نسبت به بازگرداندن محموله های محصولات صادراتی موجود که کوتاژ برای آن ها صادر نشده به داخل کشور اقدام لازم به عمل آید".
در جریان جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران شماری از تأسیسات پتروشیمی در ماهشهر، بندر امام و عسلویه هدف حملات هوایی قرار گرفته و به شدت آسیب دیدند.
@dw_farsi
به گزارش رسانههای داخلی ایران صادرات تمام محصولات پتروشیمی این کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع و متوقف شده است. در نامهای که مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به مدیران عامل مجتمعهای پتروشیمی نوشته، آمده است که صادرات محصولات پتروشیمی "به منظور تامین نیاز بازار داخلی" ممنوع شده است.
محمد متقی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و آسیبهای ناشی از جنگ، حمایت از صنایع و مصرفکنندگان داخلی، "اهمیت و حساسیت بسیار زیادی" دارد، از مدیران عامل این مجتمعها خواسته است، "در راستای مدیریت صادرات محصولات پتروشیمی و به منظور جلوگیری از بروز کمبود مواد اولیه مورد نیاز زنجیره صنایع پایین دستی در داخل مقرر کنند که ضمن توقف صادرات محصولات آن شرکت، نسبت به بازگرداندن محموله های محصولات صادراتی موجود که کوتاژ برای آن ها صادر نشده به داخل کشور اقدام لازم به عمل آید".
در جریان جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران شماری از تأسیسات پتروشیمی در ماهشهر، بندر امام و عسلویه هدف حملات هوایی قرار گرفته و به شدت آسیب دیدند.
@dw_farsi
👍184😢11❤10😁6👎4🙏2🤨2
🔶 حمله اسرائیل آخرین پل ارتباطی جنوب لبنان با دیگر مناطق را قطع کرد
یک مقام ارشد امنیتی لبنان به خبرگزاری رویترز گفت که در جریان حمله اسرائیل، آخرین پل ارتباطی بین جنوب لبنان با دیگر مناطق این کشور قطع شده است.
منابع خبری عربی پیش از این از بمباران پل قاسمیه در جنوب لبنان توسط اسرائیل خبر داده بودند. گزارشها حاکی از آنند که این حمله این پل واقع در استان صور در جنوب لبنان را بهطور کامل ویران کرده و امکانی برای تعمیر آن باقی نمانده است.
تخریب پل قاسمیه که روی رودخانه لیتانی قرار داشت، در راستای ایجاد منطقه حائل در جنوب لبنان و جداسازی جنوب لیتانی صورت گرفته است.
طبق گزارشها، پیش از این، بخش عمده پلهای ارتباطی در صور در پی بمباران اسرائیل تخریب شده بود.
این حمله در شرایطی صورت میگیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در شبکه اجتماعی تروث سوشال اعلام کرده است که مذاکرات اسرائیل و لبنان پنجشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) برگزار خواهد شد.
@dw_farsi
یک مقام ارشد امنیتی لبنان به خبرگزاری رویترز گفت که در جریان حمله اسرائیل، آخرین پل ارتباطی بین جنوب لبنان با دیگر مناطق این کشور قطع شده است.
منابع خبری عربی پیش از این از بمباران پل قاسمیه در جنوب لبنان توسط اسرائیل خبر داده بودند. گزارشها حاکی از آنند که این حمله این پل واقع در استان صور در جنوب لبنان را بهطور کامل ویران کرده و امکانی برای تعمیر آن باقی نمانده است.
تخریب پل قاسمیه که روی رودخانه لیتانی قرار داشت، در راستای ایجاد منطقه حائل در جنوب لبنان و جداسازی جنوب لیتانی صورت گرفته است.
طبق گزارشها، پیش از این، بخش عمده پلهای ارتباطی در صور در پی بمباران اسرائیل تخریب شده بود.
این حمله در شرایطی صورت میگیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در شبکه اجتماعی تروث سوشال اعلام کرده است که مذاکرات اسرائیل و لبنان پنجشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) برگزار خواهد شد.
@dw_farsi
👎178👏31👍4🎉4❤2🔥2😁1
🔶 روایت زندانیان آزادشده فرانسوی از "زندان بدنام اوین"
آبانماه بود که دو زندانی فرانسوی در ایران ناگهان عطر آزادی را چشیدند. سسیل کولر و ژاک پاریس، این زوج فرانسوی که نزدیک به چهار سال را در زندان اوین به سر بردهاند متهم شده بودند که از جمله برای اسرائيل "جاسوسی" میکردند.
آنها که به سالها زندان در ایران محکوم شده بودند ناگهان در آبان ۱۴۰۴ از زندان آزاد شده و در فروردینماه ۱۴۰۵ در زمانی که جنگ اسرائيل و آمریکا علیه جمهوری اسلامی در جریان بود اعلام شد که به کشورشان برگشتهاند.
@dw_farsi
آبانماه بود که دو زندانی فرانسوی در ایران ناگهان عطر آزادی را چشیدند. سسیل کولر و ژاک پاریس، این زوج فرانسوی که نزدیک به چهار سال را در زندان اوین به سر بردهاند متهم شده بودند که از جمله برای اسرائيل "جاسوسی" میکردند.
آنها که به سالها زندان در ایران محکوم شده بودند ناگهان در آبان ۱۴۰۴ از زندان آزاد شده و در فروردینماه ۱۴۰۵ در زمانی که جنگ اسرائيل و آمریکا علیه جمهوری اسلامی در جریان بود اعلام شد که به کشورشان برگشتهاند.
@dw_farsi
DW
روایت زندانیان آزادشده فرانسوی از "زندان بدنام اوین"
سسیل کولر و ژاک پاریس، شهروندان فرانسوی که سالها در ایران به اتهام "جاسوسی" زندانی بودهاند، سرانجام آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند. آنها به رسانهها از روزهایی سخن گفتهاند که در ایران مرگ تنها در دوقدمیشان بود.
👍163💔18🕊7👎5❤4❤🔥1🥰1
🔶خطوط هوایی چین بیسروصدا در حال لغو پروازهای بینالمللی هستند
چند شرکت هواپیمایی دولتی چین در آستانه یکی از شلوغترین فصلهای سفر این کشور، در حالی که قیمت جهانی سوخت افزایش یافته است، شروع به لغو پروازها کردهاند. گفته میشود مقاصدی در جنوب شرق آسیا و استرالیا از جمله مسیرهایی به شمار میروند که تحت تاثیر این محدودیتها قرار گرفتهاند.
بیش از دوازده مسافر چینی به سیانان گفتهاند که پروازهای آنها به مقاصد محبوب گردشگری که توسط شرکتهای مختلف هواپیمایی چینی انجام میشد، در روزهای اخیر لغو شده است.
این لغوهای ناگهانی برخی مسافران را سرگردان کرده است. این لغوها در آستانه "هفته طلایی" چین، تعطیلات پنجروزه روز کارگر در ماه مه رخ میدهد که یکی از شلوغترین فصلهای سفر در این کشور است و بسیاری در آن زمان به خارج از کشور سفر میکنند.
هیچیک از شرکتهای هواپیمایی چینی بهطور عمومی این لغوها را اعلام نکردهاند. سیانان با شرکتهای چاینا ایسترن و سیچوان تماس گرفته و هر دوی این شرکتها لغو پروازهای خود را تایید و دلیل آن را "تغییر سیاست" عنوان کردهاند.
@dw_farsi
چند شرکت هواپیمایی دولتی چین در آستانه یکی از شلوغترین فصلهای سفر این کشور، در حالی که قیمت جهانی سوخت افزایش یافته است، شروع به لغو پروازها کردهاند. گفته میشود مقاصدی در جنوب شرق آسیا و استرالیا از جمله مسیرهایی به شمار میروند که تحت تاثیر این محدودیتها قرار گرفتهاند.
بیش از دوازده مسافر چینی به سیانان گفتهاند که پروازهای آنها به مقاصد محبوب گردشگری که توسط شرکتهای مختلف هواپیمایی چینی انجام میشد، در روزهای اخیر لغو شده است.
این لغوهای ناگهانی برخی مسافران را سرگردان کرده است. این لغوها در آستانه "هفته طلایی" چین، تعطیلات پنجروزه روز کارگر در ماه مه رخ میدهد که یکی از شلوغترین فصلهای سفر در این کشور است و بسیاری در آن زمان به خارج از کشور سفر میکنند.
هیچیک از شرکتهای هواپیمایی چینی بهطور عمومی این لغوها را اعلام نکردهاند. سیانان با شرکتهای چاینا ایسترن و سیچوان تماس گرفته و هر دوی این شرکتها لغو پروازهای خود را تایید و دلیل آن را "تغییر سیاست" عنوان کردهاند.
@dw_farsi
👍171👏10🤣10🤨7❤3🎉3🆒1
🔶 پاپ لئو مواضع خود در انتقاد از ترامپ را تشدید کرد
در پی انتقاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از مواضع پاپ لئو چهاردهم، پاپ در جدیدترین مواضع خود به طور ضمنی به ادامه انتقاد از ترامپ پرداخت.
او همچنین رهبران دیگر جهان مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل را نیز مورد خطاب قرار داد.
پاپ لئو روز پنجشنبه در جریان سفر خود به کامرون با لحنی غیرمعمول تند، از روسای دولتها و حکومتها که به گفته او "میلیاردها دلار برای جنگها هزینه میکنند"، انتقاد کرد.
پاپ لئو که اهل آمریکاست، همچنین سیاستمدارانی را که به گفته او "از زبان دینی برای توجیه جنگها استفاده میکنند"، محکوم کرد و خواستار "تغییر مسیر قاطع" آنها شد.
پاپ لئو گفت: «جنگطلبان وانمود میکنند که نمیدانند تنها یک لحظه برای ویران کردن کافی است، اما اغلب یک عمر برای بازسازی کافی نیست.»
او افزود: «آنها چشمهای خود را بر این واقعیت میبندند که میلیاردها دلار برای کشتار و ویرانی هزینه میشود، در حالی که منابع مورد نیاز برای درمان، آموزش و بازسازی در هیچجا یافت نمیشود.»
@dw_farsi
در پی انتقاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از مواضع پاپ لئو چهاردهم، پاپ در جدیدترین مواضع خود به طور ضمنی به ادامه انتقاد از ترامپ پرداخت.
او همچنین رهبران دیگر جهان مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل را نیز مورد خطاب قرار داد.
پاپ لئو روز پنجشنبه در جریان سفر خود به کامرون با لحنی غیرمعمول تند، از روسای دولتها و حکومتها که به گفته او "میلیاردها دلار برای جنگها هزینه میکنند"، انتقاد کرد.
پاپ لئو که اهل آمریکاست، همچنین سیاستمدارانی را که به گفته او "از زبان دینی برای توجیه جنگها استفاده میکنند"، محکوم کرد و خواستار "تغییر مسیر قاطع" آنها شد.
پاپ لئو گفت: «جنگطلبان وانمود میکنند که نمیدانند تنها یک لحظه برای ویران کردن کافی است، اما اغلب یک عمر برای بازسازی کافی نیست.»
او افزود: «آنها چشمهای خود را بر این واقعیت میبندند که میلیاردها دلار برای کشتار و ویرانی هزینه میشود، در حالی که منابع مورد نیاز برای درمان، آموزش و بازسازی در هیچجا یافت نمیشود.»
@dw_farsi
👍231👎39🤣14❤11😴5🥴4🙏2🔥1
🔶 گروهی از دموکراتها با ارائه طرحی خواستار استیضاح هگست شدند
دموکراتهای مخالف در مجلس نمایندگان ایالات متحده، شش ماده برای روند استیضاح علیه پیت هگست، وزیر جنگ این کشور، ارائه کردهاند.
یاسمین انصاری، نماینده دموکرات، در شبکه ایکس در توضیح این اقدام اعلام کرد که پیت هگست "سوگند خود را شکسته، جان سربازان ایالات متحده را به خطر انداخته و مرتکب جنایات جنگی شده است".
دموکراتها شش اتهام علیه هگست مطرح کردهاند، از جمله حمله به یک مدرسه دخترانه در ایران در ۲۸ فوریه که بنا بر اعلام جمهوری اسلامی دستکم حدود ۱۷۰ نفر در آن کشته شدند و بیشتر آنها دانشآموز بودند.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که یک بررسی اولیه نشان داده بود یک موشک ایالات متحده که بهاشتباه هدایت شده بود به این مدرسه برخورد کرده است.
دموکراتها همچنین هگست را متهم کردند که امنیت ملی را از طریق "رفتار سهلانگارانه و نامناسب" به خطر انداخته است. آنها در این زمینه به رویدادی اشاره کردند که در آن در سال ۲۰۲۵، اطلاعات نظامی محرمانه از طریق پیامرسان سیگنال منتقل شده بود.
@dw_farsi
دموکراتهای مخالف در مجلس نمایندگان ایالات متحده، شش ماده برای روند استیضاح علیه پیت هگست، وزیر جنگ این کشور، ارائه کردهاند.
یاسمین انصاری، نماینده دموکرات، در شبکه ایکس در توضیح این اقدام اعلام کرد که پیت هگست "سوگند خود را شکسته، جان سربازان ایالات متحده را به خطر انداخته و مرتکب جنایات جنگی شده است".
دموکراتها شش اتهام علیه هگست مطرح کردهاند، از جمله حمله به یک مدرسه دخترانه در ایران در ۲۸ فوریه که بنا بر اعلام جمهوری اسلامی دستکم حدود ۱۷۰ نفر در آن کشته شدند و بیشتر آنها دانشآموز بودند.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که یک بررسی اولیه نشان داده بود یک موشک ایالات متحده که بهاشتباه هدایت شده بود به این مدرسه برخورد کرده است.
دموکراتها همچنین هگست را متهم کردند که امنیت ملی را از طریق "رفتار سهلانگارانه و نامناسب" به خطر انداخته است. آنها در این زمینه به رویدادی اشاره کردند که در آن در سال ۲۰۲۵، اطلاعات نظامی محرمانه از طریق پیامرسان سیگنال منتقل شده بود.
@dw_farsi
👍209👎57❤17😁8🤔3🤯3🆒2🤣1
🔶 سنتکام: از آغاز محاصره تنگه هرمز ده کشتی مجبور به بازگشت شدهاند
فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور به نظارت و گشتزنی در آبهای منطقهای در حمایت از محاصره ایالات متحده بر کشتیهایی که وارد بنادر ایران میشوند یا از آن خارج میشوند، ادامه میدهند.
سنتکام در بیانیه خود اعلام کرد که روز گذشته، یک کشتی باری با پرچم ایران تلاش کرد پس از ترک بندرعباس، خروج از تنگه هرمز و حرکت در امتداد خط ساحلی ایران، از محاصره ایالات متحده فرار کند.
در این بیانیه آمده است که ناوشکن مجهز به موشک هدایتشونده «یواساس اسپرونس» (دیدیجی-۱۱۱) مسیر این کشتی را با موفقیت تغییر داد و این کشتی در حال بازگشت به ایران است.
طبق اعلام سنتکام، اکنون ده کشتی مجبور به بازگشت شدهاند و از زمان آغاز محاصره ایالات متحده در روز دوشنبه، هیچ کشتیای موفق به عبور نشده است.
بر اساس اطلاعیه ارتش آمریکا، نیروهای نظامی آمریکایی محاصره علیه جمهوری اسلامی را گسترش داده تا محمولههای قاچاق نفتی را نیز شامل شود.
@dw_farsi
فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور به نظارت و گشتزنی در آبهای منطقهای در حمایت از محاصره ایالات متحده بر کشتیهایی که وارد بنادر ایران میشوند یا از آن خارج میشوند، ادامه میدهند.
سنتکام در بیانیه خود اعلام کرد که روز گذشته، یک کشتی باری با پرچم ایران تلاش کرد پس از ترک بندرعباس، خروج از تنگه هرمز و حرکت در امتداد خط ساحلی ایران، از محاصره ایالات متحده فرار کند.
در این بیانیه آمده است که ناوشکن مجهز به موشک هدایتشونده «یواساس اسپرونس» (دیدیجی-۱۱۱) مسیر این کشتی را با موفقیت تغییر داد و این کشتی در حال بازگشت به ایران است.
طبق اعلام سنتکام، اکنون ده کشتی مجبور به بازگشت شدهاند و از زمان آغاز محاصره ایالات متحده در روز دوشنبه، هیچ کشتیای موفق به عبور نشده است.
بر اساس اطلاعیه ارتش آمریکا، نیروهای نظامی آمریکایی محاصره علیه جمهوری اسلامی را گسترش داده تا محمولههای قاچاق نفتی را نیز شامل شود.
@dw_farsi
👎168👍35❤13🤣5🤓3😁2😱2
🔶 هشدار هگست: رهبران ایران توافق نکنند، با بمباران زیرساختها روبرو خواهند شد
پیت هگست، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، به رهبران جمهوری اسلامی هشدار داد که در پذیرش توافق صلح با ایالات متحده، "مسیر عاقلانه را انتخاب کنند".
هگست که در جریان یک نشست خبری در پنتاگون سخن میگفت افزود ارتش ایالات متحده "آماده و مجهز" است و برای حمله به زیرساختهای انرژی ایران آمادگی دارد.
وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما با پیامی به رهبری نظامی [حکومت] ایران شروع میکنیم. ما شما را زیر نظر داریم. توانمندیهای ما یکسان نیستند، ارتش ما و ارتش شما. به یاد داشته باشید، این یک نبرد برابر نیست، و ما میدانیم شما چه داراییهای نظامی را جابهجا میکنید و آنها را به کجا منتقل میکنید در حالی که در حال بیرون کشیدن آنها هستید، که دقیقا همان کاری است که انجام میدهید. بیرون کشیدن از تاسیسات بمبارانشده و ویرانشده.»
وزیر دفاع آمریکا در ادامه سخنان خود با تهدید جمهوری اسلامی به هدف قرار دادن زیرساختهای انرژی افزود: «اگر ایران انتخاب نادرستی انجام دهد، با محاصره و بمباران زیرساختها، برق و انرژی مواجه خواهد شد.»
@dw_farsi
پیت هگست، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، به رهبران جمهوری اسلامی هشدار داد که در پذیرش توافق صلح با ایالات متحده، "مسیر عاقلانه را انتخاب کنند".
هگست که در جریان یک نشست خبری در پنتاگون سخن میگفت افزود ارتش ایالات متحده "آماده و مجهز" است و برای حمله به زیرساختهای انرژی ایران آمادگی دارد.
وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما با پیامی به رهبری نظامی [حکومت] ایران شروع میکنیم. ما شما را زیر نظر داریم. توانمندیهای ما یکسان نیستند، ارتش ما و ارتش شما. به یاد داشته باشید، این یک نبرد برابر نیست، و ما میدانیم شما چه داراییهای نظامی را جابهجا میکنید و آنها را به کجا منتقل میکنید در حالی که در حال بیرون کشیدن آنها هستید، که دقیقا همان کاری است که انجام میدهید. بیرون کشیدن از تاسیسات بمبارانشده و ویرانشده.»
وزیر دفاع آمریکا در ادامه سخنان خود با تهدید جمهوری اسلامی به هدف قرار دادن زیرساختهای انرژی افزود: «اگر ایران انتخاب نادرستی انجام دهد، با محاصره و بمباران زیرساختها، برق و انرژی مواجه خواهد شد.»
@dw_farsi
👎160👍41🤣4🙏3❤2👏2🤨1🤓1🫡1🤷1
🔶 ترامپ آتشبس ده روزه بین حزبالله و اسرائیل را اعلام کرد
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار پستی از برقراری یک آتشبس ۱۰ روزه از ساعت ۵ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا خبر داد.
ترامپ نوشت: «من همین حالا گفتوگوهای بسیار عالی با جوزف عون، رئیس جمهور بسیار مورد احترام لبنان، و بیبی نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، داشتم. این دو رهبر توافق کردهاند که برای دستیابی به صلح میان کشورهایشان، بهطور رسمی یک آتشبس ۱۰ روزه را ساعت ۵ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا آغاز کنند.»
ترامپ در ادامه با اشاره به این که روز سهشنبه، اسرائیل و لبنان برای نخستینبار در ۳۴ سال گذشته در واشنگتن دیسی، دیدار کردند نوشت: «من به جیدی ونس، معاون رئیس جمهور و روبیو وزیر امور خارجه، همراه با دن کین رئیس ستاد مشترک ارتش، دستور دادهام که با اسرائیل و لبنان همکاری کنند تا به یک صلح پایدار دست یابند.»
رئیس جمهور آمریکا در پایان پیام خود افزود: «برای من افتخار بوده است که ۹ جنگ را در سراسر جهان حل کنم، و این دهمین آن خواهد بود، پس بیایید انجامش دهیم!»
@dw_farsi
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار پستی از برقراری یک آتشبس ۱۰ روزه از ساعت ۵ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا خبر داد.
ترامپ نوشت: «من همین حالا گفتوگوهای بسیار عالی با جوزف عون، رئیس جمهور بسیار مورد احترام لبنان، و بیبی نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، داشتم. این دو رهبر توافق کردهاند که برای دستیابی به صلح میان کشورهایشان، بهطور رسمی یک آتشبس ۱۰ روزه را ساعت ۵ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا آغاز کنند.»
ترامپ در ادامه با اشاره به این که روز سهشنبه، اسرائیل و لبنان برای نخستینبار در ۳۴ سال گذشته در واشنگتن دیسی، دیدار کردند نوشت: «من به جیدی ونس، معاون رئیس جمهور و روبیو وزیر امور خارجه، همراه با دن کین رئیس ستاد مشترک ارتش، دستور دادهام که با اسرائیل و لبنان همکاری کنند تا به یک صلح پایدار دست یابند.»
رئیس جمهور آمریکا در پایان پیام خود افزود: «برای من افتخار بوده است که ۹ جنگ را در سراسر جهان حل کنم، و این دهمین آن خواهد بود، پس بیایید انجامش دهیم!»
@dw_farsi
👍313🤣10❤7👏5🎉3👎1😁1🤓1🤷1
🔶 ترامپ: توافق نشود، جنگ از سر گرفته خواهد شد
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ایران میخواهد توافق کند، و ما با آنها بسیار خوب برخورد میکنیم. ما باید شاهد هیچ سلاح هستهای نباشیم. این یک عامل مهم است، و آنها امروز حاضرند کارهایی انجام دهند که دو ماه پیش حاضر به انجام آنها نبودند.»
دونالد ترامپ گفت اگر توافقی با جمهوری اسلامی ایران به دست آید و در اسلامآباد امضا شود، او ممکن است به آنجا برود.
ترامپ افزود که جمهوری اسلامی ایران تقریبا با همه چیز موافقت کرده است. اظهارات رئیس جمهور آمریکا هنوز از سوی مقامات ایرانی تایید نشده است.
او گفت: «آنها موافقاند، فقط باید با یک قلم پای میز بیایند، و آن وقت این موضوع تمام میشود.»
ترامپ افزود: «ما در حال حاضر رابطه بسیار خوبی با ایران داریم، هرچقدر هم که باورش سخت باشد. و فکر میکنم این نتیجه حدود ۴ هفته بمباران و یک محاصره بسیار قدرتمند است.»
ترامپ در عین حال افزود: «اگر توافق نشود، جنگ از سر گرفته خواهد شد.»
@dw_farsi
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ایران میخواهد توافق کند، و ما با آنها بسیار خوب برخورد میکنیم. ما باید شاهد هیچ سلاح هستهای نباشیم. این یک عامل مهم است، و آنها امروز حاضرند کارهایی انجام دهند که دو ماه پیش حاضر به انجام آنها نبودند.»
دونالد ترامپ گفت اگر توافقی با جمهوری اسلامی ایران به دست آید و در اسلامآباد امضا شود، او ممکن است به آنجا برود.
ترامپ افزود که جمهوری اسلامی ایران تقریبا با همه چیز موافقت کرده است. اظهارات رئیس جمهور آمریکا هنوز از سوی مقامات ایرانی تایید نشده است.
او گفت: «آنها موافقاند، فقط باید با یک قلم پای میز بیایند، و آن وقت این موضوع تمام میشود.»
ترامپ افزود: «ما در حال حاضر رابطه بسیار خوبی با ایران داریم، هرچقدر هم که باورش سخت باشد. و فکر میکنم این نتیجه حدود ۴ هفته بمباران و یک محاصره بسیار قدرتمند است.»
ترامپ در عین حال افزود: «اگر توافق نشود، جنگ از سر گرفته خواهد شد.»
@dw_farsi
👎342👍22😁16❤7👏6🤷2🤣1🤓1🆒1
🔶 آیا پاکستان در جنگ ایران و آمریکا واقعا منادی صلح است؟
🔻 گزارشی از Shamil Shams
با وجود آن که پاکستان در مذاکرات حساس ۱۱ و ۱۲ آوریل میان آمریکا و ایران در اسلامآباد در رسیدن به توافق صلح موفق نبود اما از نقش فعال این کشور در میانجیگری در این منازعه جهانی در سطح بینالمللی تمجید شده است.
پاکستان نه تنها از سوی هیأت اعزامی ایران در اسلامآباد، بلکه از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
برخی کارشناسان بر این نظرند که اسلامآباد برای آن که به عنوان یک میانجی صادق و واقعی صلح شناخته شود باید روابطش را با برخی از کشورهای همجوار، بهویژه افغانستان، کشوری که پاکستان میگوید، با آن در "جنگی آشکار" قرار دارد و همچنین هند، رقیب دیرینهاش که در ماه مه سال گذشته با آن وارد جنگی کوتاه اما مرگبار شد بهبود بخشد.
@dw_farsi
🔻 گزارشی از Shamil Shams
با وجود آن که پاکستان در مذاکرات حساس ۱۱ و ۱۲ آوریل میان آمریکا و ایران در اسلامآباد در رسیدن به توافق صلح موفق نبود اما از نقش فعال این کشور در میانجیگری در این منازعه جهانی در سطح بینالمللی تمجید شده است.
پاکستان نه تنها از سوی هیأت اعزامی ایران در اسلامآباد، بلکه از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
برخی کارشناسان بر این نظرند که اسلامآباد برای آن که به عنوان یک میانجی صادق و واقعی صلح شناخته شود باید روابطش را با برخی از کشورهای همجوار، بهویژه افغانستان، کشوری که پاکستان میگوید، با آن در "جنگی آشکار" قرار دارد و همچنین هند، رقیب دیرینهاش که در ماه مه سال گذشته با آن وارد جنگی کوتاه اما مرگبار شد بهبود بخشد.
@dw_farsi
DW
آیا پاکستان در جنگ ایران و آمریکا واقعا منادی صلح است؟
این روزها پاکستان به خاطر نقشی که در جنگ ایران ایفا میکند مورد تحسین قرار گرفته است. اما این کشور با توجه به جنگ جاری با افغانستان و سرکوب مخالفان داخلی هنوز به اقداماتی جدی برای بهبود اعتبار و جایگاه خود نیاز دارد.
👍236👎20❤10😁6🤨2😴2💯1
🔶 ترامپ: جنگ با ایران باید خیلی زود تمام شود
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در یک سخنرانی در شهر لاسوگاس در ایالت نوادا، گفت که ممکن است بهزودی تحولاتی در ایران رخ دهد. او اظهار داشت که جنگ با ایران "بهخوبی پیش میرود" و "باید خیلی زود تمام شود".
ترامپ با ستایش از توان نظامی ارتش ایالات متحده، وقوع این جنگ در دوره دوم ریاست جمهوریاش را یک "انحراف کوچک" توصیف کرد و تأکید داشت که این اقدام برای جلوگیری از "اتفاقات واقعا بد" ضروری بوده است. او همچنین بار دیگر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، اشاره کرد و او را "یکی از بدترین تروریستهای تاریخ جهان" خواند.
رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد که نمیتوان اجازه داد جمهوری اسلامی به سلاح هستهای دست یابد. او خطاب به حاضران گفت که به زودی "نتایجی فوقالعاده را خواهید دید".
ترامپ پیشتر به هنگام ترک کاخ سفید برای شرکت در این سخنرانی در گفتوگو با خبرنگاران نسبت به دستیابی به توافق با ایران ابراز خوشبینی کرده و مدعی شده بود، تهران "اکنون حاضر به انجام کارهایی است که دو ماه پیش مایل به انجام آن نبود". او گفته بود: «آنها موافقاند، فقط باید با یک قلم پای میز بیایند، و آن وقت این موضوع تمام میشود.»
@dw_farsi
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در یک سخنرانی در شهر لاسوگاس در ایالت نوادا، گفت که ممکن است بهزودی تحولاتی در ایران رخ دهد. او اظهار داشت که جنگ با ایران "بهخوبی پیش میرود" و "باید خیلی زود تمام شود".
ترامپ با ستایش از توان نظامی ارتش ایالات متحده، وقوع این جنگ در دوره دوم ریاست جمهوریاش را یک "انحراف کوچک" توصیف کرد و تأکید داشت که این اقدام برای جلوگیری از "اتفاقات واقعا بد" ضروری بوده است. او همچنین بار دیگر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، اشاره کرد و او را "یکی از بدترین تروریستهای تاریخ جهان" خواند.
رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد که نمیتوان اجازه داد جمهوری اسلامی به سلاح هستهای دست یابد. او خطاب به حاضران گفت که به زودی "نتایجی فوقالعاده را خواهید دید".
ترامپ پیشتر به هنگام ترک کاخ سفید برای شرکت در این سخنرانی در گفتوگو با خبرنگاران نسبت به دستیابی به توافق با ایران ابراز خوشبینی کرده و مدعی شده بود، تهران "اکنون حاضر به انجام کارهایی است که دو ماه پیش مایل به انجام آن نبود". او گفته بود: «آنها موافقاند، فقط باید با یک قلم پای میز بیایند، و آن وقت این موضوع تمام میشود.»
@dw_farsi
🤣187❤16👎10👍7😭3🤷2🎉1🙏1
🔶 استرالیا: آمریکا درخواست جدیدی برای کمک در مورد ایران مطرح نکرده است
آنتونی آلبانیزی، نخستوزیر استرالیا، در واکنش به انتقاد و ابراز نارضایتی دونالد ترامپ از این کشور، گفت که ایالات متحده "درخواست جدیدی" برای کمک در رابطه با ایران مطرح نکرده است. استرالیا که از متحدان امنیتی آمریکا به شمار میرود، اعلام کرده در جنگ با ایران دخالتی ندارد، اما بازگشایی تنگه هرمز برای انتقال سوخت برای این کشور اهمیت دارد.
ترامپ بارها از استرالیا به دلیل کمک نکردن در جنگ ایران انتقاد کرده است. رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) در واشنگتن به خبرنگاران گفته بود: «من از استرالیا خشنود نیستم، چون وقتی از آنها خواستیم کنار ما باشند، نبودند.» ترامپ اضافه کرده بود: «آنها در موضوع تنگه هرمز حضور نداشتند.»
آلبانیزی به خبرنگاران گفت ترامپ بهروشنی اعلام کرده که در مورد ایران "اوضاع را تحت کنترل دارد" و "هیچ درخواست جدیدی اصلاً مطرح نشده است".
به گفته مقامهای استرالیایی، واشنگتن ماه گذشته از کانبرا خواسته بود برای دفاع از کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند و استرالیا در پاسخ به این درخواست، یک هواپیمای شناسایی و چندین موشک پدافند را برای حفاظت از امارات متحده عربی اعزام کرده بود.
در همین حال ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا، گفت این کشور در حال گفتوگو با فرانسه، بریتانیا و آمریکا درباره تنگه هرمز است.
بریتانیا و فرانسه قرار است روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) نشستی را با متحدان خود درباره تلاشها برای برقراری مجدد آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز برگزار کنند.
@dw_farsi
آنتونی آلبانیزی، نخستوزیر استرالیا، در واکنش به انتقاد و ابراز نارضایتی دونالد ترامپ از این کشور، گفت که ایالات متحده "درخواست جدیدی" برای کمک در رابطه با ایران مطرح نکرده است. استرالیا که از متحدان امنیتی آمریکا به شمار میرود، اعلام کرده در جنگ با ایران دخالتی ندارد، اما بازگشایی تنگه هرمز برای انتقال سوخت برای این کشور اهمیت دارد.
ترامپ بارها از استرالیا به دلیل کمک نکردن در جنگ ایران انتقاد کرده است. رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) در واشنگتن به خبرنگاران گفته بود: «من از استرالیا خشنود نیستم، چون وقتی از آنها خواستیم کنار ما باشند، نبودند.» ترامپ اضافه کرده بود: «آنها در موضوع تنگه هرمز حضور نداشتند.»
آلبانیزی به خبرنگاران گفت ترامپ بهروشنی اعلام کرده که در مورد ایران "اوضاع را تحت کنترل دارد" و "هیچ درخواست جدیدی اصلاً مطرح نشده است".
به گفته مقامهای استرالیایی، واشنگتن ماه گذشته از کانبرا خواسته بود برای دفاع از کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند و استرالیا در پاسخ به این درخواست، یک هواپیمای شناسایی و چندین موشک پدافند را برای حفاظت از امارات متحده عربی اعزام کرده بود.
در همین حال ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا، گفت این کشور در حال گفتوگو با فرانسه، بریتانیا و آمریکا درباره تنگه هرمز است.
بریتانیا و فرانسه قرار است روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) نشستی را با متحدان خود درباره تلاشها برای برقراری مجدد آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز برگزار کنند.
@dw_farsi
😁173👎8👀6❤5🤨2👏1😐1
🔶 غنیسازی اورانیوم در ایران؛ توجیهناپذیری نسبت هزینه و فایده
🔻 گزارشی از عرفان کسرایی
با آغاز دوباره جنگ و حملات گسترده ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به هزاران هدف در خاک ایران و همچنین شکست یک دور دیگر از مذاکرات هستهای، برنامه اتمی جمهوری اسلامی بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است.
در عین حال، با گذشت بیش از دو دهه از اولین مذاکرات اتمی، یک پرسش کلیدی همچنان بیپاسخ مانده است: اصولا چرا رژیم ایران بر غنیسازی اورانیوم اصرار دارد؟
در اقتصاد مهندسی، همواره عواملی مانند نسبت فایده به هزینه، نرخ بازگشت، دوره بازگشت سرمایه، مهندسی ارزش و شاخصهای مشابه در نظر گرفته میشوند. به عبارت دیگر، برای تعیین این که آیا یک پروژه از نظر اقتصادی قابلقبول است، این عوامل باید ارزیابی شوند تا مشخص شود آیا پروژه از منظر هزینه و فایده توجیهپذیر است یا نه.
برنامه هستهای جمهوری اسلامی نیز که هزینه آن از منابع ملی تامین شده، از این قاعده مستثنا نیست. اما به نظر میرسد، اگر هدف، آن طور که ادعا میشود، مقاصد صلحآمیز از جمله تولید برق و امنیت انرژی بوده، این پروژه به لحاظ اقتصادی توجیهپذیر نیست.
حکومت ایران اعلام کرده است که در چارچوب راهبرد بلندمدت خود تا سال ۲۰۴۱ قصد دارد ظرفیت تولید برق هستهای کشور را به ۲۰ گیگاوات افزایش دهد.
این در حالی است که در حال حاضر، نیروگاه بوشهر در جنوب ایران با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات همچنان تنها تاسیسات هستهای فعال کشور است و تازه از سال ۲۰۱۳ فعال شده است.
در واقع از آن جایی که انرژی هستهای تنها حدود یک درصد از تولید برق ایران را تشکیل میدهد. برای جبران کمبود ۲۵ هزار مگاواتی موجود در شبکه برق ایران، باید حدود ۲۵ نیروگاه مشابه بوشهر ساخته شود. کافیست در نظر بگیریم که ساخت نیروگاه بوشهر توسط روسیه حدود ۲۰ سال به طول انجامیده است.
بر اساس برخی برآوردها، هزینه تکمیل این تاسیسات حدود ۵ میلیارد دلار شده که برخی از کارشناسان میگویند این میزان، پنج برابر برآورد اولیه بوده است.
@dw_farsi
🔻 گزارشی از عرفان کسرایی
با آغاز دوباره جنگ و حملات گسترده ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به هزاران هدف در خاک ایران و همچنین شکست یک دور دیگر از مذاکرات هستهای، برنامه اتمی جمهوری اسلامی بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است.
در عین حال، با گذشت بیش از دو دهه از اولین مذاکرات اتمی، یک پرسش کلیدی همچنان بیپاسخ مانده است: اصولا چرا رژیم ایران بر غنیسازی اورانیوم اصرار دارد؟
در اقتصاد مهندسی، همواره عواملی مانند نسبت فایده به هزینه، نرخ بازگشت، دوره بازگشت سرمایه، مهندسی ارزش و شاخصهای مشابه در نظر گرفته میشوند. به عبارت دیگر، برای تعیین این که آیا یک پروژه از نظر اقتصادی قابلقبول است، این عوامل باید ارزیابی شوند تا مشخص شود آیا پروژه از منظر هزینه و فایده توجیهپذیر است یا نه.
برنامه هستهای جمهوری اسلامی نیز که هزینه آن از منابع ملی تامین شده، از این قاعده مستثنا نیست. اما به نظر میرسد، اگر هدف، آن طور که ادعا میشود، مقاصد صلحآمیز از جمله تولید برق و امنیت انرژی بوده، این پروژه به لحاظ اقتصادی توجیهپذیر نیست.
حکومت ایران اعلام کرده است که در چارچوب راهبرد بلندمدت خود تا سال ۲۰۴۱ قصد دارد ظرفیت تولید برق هستهای کشور را به ۲۰ گیگاوات افزایش دهد.
این در حالی است که در حال حاضر، نیروگاه بوشهر در جنوب ایران با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات همچنان تنها تاسیسات هستهای فعال کشور است و تازه از سال ۲۰۱۳ فعال شده است.
در واقع از آن جایی که انرژی هستهای تنها حدود یک درصد از تولید برق ایران را تشکیل میدهد. برای جبران کمبود ۲۵ هزار مگاواتی موجود در شبکه برق ایران، باید حدود ۲۵ نیروگاه مشابه بوشهر ساخته شود. کافیست در نظر بگیریم که ساخت نیروگاه بوشهر توسط روسیه حدود ۲۰ سال به طول انجامیده است.
بر اساس برخی برآوردها، هزینه تکمیل این تاسیسات حدود ۵ میلیارد دلار شده که برخی از کارشناسان میگویند این میزان، پنج برابر برآورد اولیه بوده است.
@dw_farsi
DW
غنیسازی اورانیوم در ایران؛ توجیهناپذیری نسبت هزینه و فایده
جمهوری اسلامی همواره ادعا کرده که با هدف تولید انرژی بر غنیسازی اصرار دارد. با این حال با در نظر گرفتن این که انرژی هستهای حدود ۱ درصد از تولید برق ایران را تشکیل میدهد، نسبت هزینه-فایده آن توجیهناپذیر به نظر میرسد.
👎171👍16❤13🤯2😁1
🔶 برگزاری نشستی در باره تنگه هرمز با میزبانی فرانسه و بریتانیا
فرانسه و بریتانیا روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) میزبان نشستی با متحدان خود درباره تلاشها برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز خواهند بود. این مذاکرات در پاریس و به رهبری امانوئل مکرون رئیسجمهور فرانسه و کییر استارمر نخستوزیر بریتانیا برگزار میشود. جورجیا ملونی نخستوزیر ایتالیا و فریدریش مرتس صدراعظم آلمان شخصا و سایر مشارکتکنندگان به صورت آنلاین در نشست شرکت خواهند داشت.
ایالات متحده، اسرائیل و جمهوری اسلامی که به طور مستقیم در موضوع بسته شدن تنگه هرمز نقش دارند، به این مذاکرات دعوت نشدهاند.
تدوین یک طرح چندملیتی برای حفاظت از کشتیرانی بینالمللی و بازگرداندن آزادی ناوبری در تنگه هرمز موضوع اصلی این نشست خواهد بود. از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، تهران عملاً از طریق تهدیدها و حملات علیه نفتکشها و کشتیهای باری، مسیر حیاتی انتقال نفت از تنگه هرمز را مسدود کرده است. این امر موجب افزایش قیمت انرژی و فشار بر اقتصاد جهانی شده است. جمهوری اسلامی همچنین تلاش کرده است نظام دریافت عوارض از کشتیهایی که از این تنگه عبور میکنند را برقرار کند.
به نوشته خبرگزاری آلمان احتمال میرود مرتس برای مشارکت این کشور در مأموریت تأمین امنیت در تنگه هرمز پیشنهاد مشخصی ارائه دهد. به گفته منابع دولتی آلمان، ارتش این کشور میتواند پس از پایان درگیریها و با رعایت برخی شرایط، ناوهای مینروب، یک کشتی اسکورت و تجهیزات شناسایی هوایی را برای چنین مأموریتی تأمین کند.
@dw_farsi
فرانسه و بریتانیا روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) میزبان نشستی با متحدان خود درباره تلاشها برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز خواهند بود. این مذاکرات در پاریس و به رهبری امانوئل مکرون رئیسجمهور فرانسه و کییر استارمر نخستوزیر بریتانیا برگزار میشود. جورجیا ملونی نخستوزیر ایتالیا و فریدریش مرتس صدراعظم آلمان شخصا و سایر مشارکتکنندگان به صورت آنلاین در نشست شرکت خواهند داشت.
ایالات متحده، اسرائیل و جمهوری اسلامی که به طور مستقیم در موضوع بسته شدن تنگه هرمز نقش دارند، به این مذاکرات دعوت نشدهاند.
تدوین یک طرح چندملیتی برای حفاظت از کشتیرانی بینالمللی و بازگرداندن آزادی ناوبری در تنگه هرمز موضوع اصلی این نشست خواهد بود. از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، تهران عملاً از طریق تهدیدها و حملات علیه نفتکشها و کشتیهای باری، مسیر حیاتی انتقال نفت از تنگه هرمز را مسدود کرده است. این امر موجب افزایش قیمت انرژی و فشار بر اقتصاد جهانی شده است. جمهوری اسلامی همچنین تلاش کرده است نظام دریافت عوارض از کشتیهایی که از این تنگه عبور میکنند را برقرار کند.
به نوشته خبرگزاری آلمان احتمال میرود مرتس برای مشارکت این کشور در مأموریت تأمین امنیت در تنگه هرمز پیشنهاد مشخصی ارائه دهد. به گفته منابع دولتی آلمان، ارتش این کشور میتواند پس از پایان درگیریها و با رعایت برخی شرایط، ناوهای مینروب، یک کشتی اسکورت و تجهیزات شناسایی هوایی را برای چنین مأموریتی تأمین کند.
@dw_farsi
👍160👎30😁17❤5😴4🤨3🆒1
🔶 ترکیه میزبان نشستی چهارجانبه در مورد جنگ ایران
ترکیه روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) میزبان نشستی با حضور وزرای خارجه پاکستان، مصر و عربستان سعودی در چارچوب تلاشهای دیپلماتیک اسلامآباد برای پایان دادن به جنگ ایران است. این نشست سه روزه با عنوان "مجمع دیپلماسی آنتالیا" در شهر آنتالیا، با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آغاز به کار خواهد کرد.
جنگ ایران و مسدود شدن تنگه هرمز دو موضوع اصلی گفتوگوهای وزیران خارجه ترکیه، مصر، پاکستان و عربستان سعودی خواهد بود.
پاکستان با میزبانی مذاکرات ایران و آمریکا در اسلامآباد خود را به عنوان یک میانجی کلیدی در دیپلماسی منطقهای مطرح کرده است، هر چند اعتبار اسلامآباد برای ایفای این نقش به دلیل روابط پرتنش پاکستان با برخی کشورهای همسایه نظیر افغانستان و هند از سوی شماری از کارشناسان و ناظران سیاسی مورد تردید قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه اردوغان در سخنرانی اخیر خود در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت که این کشور "تلاشهای لازم برای کاهش تنشها، تمدید آتشبس و ادامه مذاکرات" را انجام خواهد داد. او با تأکید بر اینکه "مذاکره با مشت گرهکرده ممکن نیست" اظهار داشت: «نباید اجازه داد دوباره سلاحها به جای کلمات سخن بگویند. پنجره فرصتی که آتشبس ایجاد کرده است باید به طور کامل مورد استفاده قرار بگیرد.»
ترکیه، که از منتقدان صریح اسرائیل به شمار میرود، همراه با مصر و پاکستان به تلاشهای دیپلماتیک برای دستیابی به آتشبس در جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران پیوسته است. از دید آنکارا آتشبس در خاورمیانه باید لبنان را نیز در بر بگیرد.
کاخ سفید اعلام کرده است که گفتوگوهای بعدی با ایران "به احتمال زیاد" در اسلامآباد برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، گفته است اگر توافقی با جمهوری اسلامی ایران به دست آید و در اسلامآباد امضا شود، "ممکن است به آنجا برود".
@dw_farsi
ترکیه روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) میزبان نشستی با حضور وزرای خارجه پاکستان، مصر و عربستان سعودی در چارچوب تلاشهای دیپلماتیک اسلامآباد برای پایان دادن به جنگ ایران است. این نشست سه روزه با عنوان "مجمع دیپلماسی آنتالیا" در شهر آنتالیا، با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آغاز به کار خواهد کرد.
جنگ ایران و مسدود شدن تنگه هرمز دو موضوع اصلی گفتوگوهای وزیران خارجه ترکیه، مصر، پاکستان و عربستان سعودی خواهد بود.
پاکستان با میزبانی مذاکرات ایران و آمریکا در اسلامآباد خود را به عنوان یک میانجی کلیدی در دیپلماسی منطقهای مطرح کرده است، هر چند اعتبار اسلامآباد برای ایفای این نقش به دلیل روابط پرتنش پاکستان با برخی کشورهای همسایه نظیر افغانستان و هند از سوی شماری از کارشناسان و ناظران سیاسی مورد تردید قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه اردوغان در سخنرانی اخیر خود در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت که این کشور "تلاشهای لازم برای کاهش تنشها، تمدید آتشبس و ادامه مذاکرات" را انجام خواهد داد. او با تأکید بر اینکه "مذاکره با مشت گرهکرده ممکن نیست" اظهار داشت: «نباید اجازه داد دوباره سلاحها به جای کلمات سخن بگویند. پنجره فرصتی که آتشبس ایجاد کرده است باید به طور کامل مورد استفاده قرار بگیرد.»
ترکیه، که از منتقدان صریح اسرائیل به شمار میرود، همراه با مصر و پاکستان به تلاشهای دیپلماتیک برای دستیابی به آتشبس در جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران پیوسته است. از دید آنکارا آتشبس در خاورمیانه باید لبنان را نیز در بر بگیرد.
کاخ سفید اعلام کرده است که گفتوگوهای بعدی با ایران "به احتمال زیاد" در اسلامآباد برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، گفته است اگر توافقی با جمهوری اسلامی ایران به دست آید و در اسلامآباد امضا شود، "ممکن است به آنجا برود".
@dw_farsi
👍163👎34❤8😁6😐1
🔶 انتقاد "شورای پناهندگان نروژ" از کمبود کمکهای مالی برای بحران انسانی در ایران
"شورای پناهندگان نروژ" (NRC) از کمبود کمکهای مالی برای حمایت از جنگزدگان در ایران انتقاد کرد. مارتیه فن رامسدونک، مدیر این نهاد در ایران، در مصاحبهای با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" گفت: «در بحران فعلی ما تنها از نروژ و سوئد کمک دریافت کردهایم. به نظر میرسد سایر اهداکنندگان نتوانستهاند بحثهای سیاسی را از وضعیت انسانی تفکیک کنند.»
او با اشاره به دشواری برقراری ارتباط از داخل ایران و محدود شدن میزان دیده شدن فعالیتهای این نهاد گفت، شاید به این دلایل بسیاری از اهداکنندگان نتوانستهاند نحوه فعالیت شورای پناهندگان نروژ در ایران را درک کنند. مارتیه فن رامسدونک با انتقاد از عدم کمک کشورها گفت: «پرسش بزرگ این است که چطور میلیاردها دلار برای جنگ هزینه میشود، اما برای کمک به قربانیان چنین مقدار اندکی اختصاص مییابد.»
شورای پناهندگان نروژ بخشی از برنامه کمک به پناهندگان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان است و به گفته مدیر این نهاد تا کنون تنها ۴.۳ درصد بودجه آن تأمین شده است. این نهاد بنا بر اظهارات مدیر آن، بیش از صد کارمند در ایران دارد.
فن رامسدونک اظهار داشت که با برقراری آتشبس، مغازهها باز شدهاند و زندگی روزمره در شهر از سر گرفته شده اما با این حال این شرایط بیشتر شبیه یک وقفه در درگیری است و ممکن است هر لحظه دوباره تشدید شود.
او همچنین چشمانداز آینده ایران را نامطلوب توصیف کرده و گفت بسیاری از مردم شغلهای خود را از دست دادهاند و در این میان پناهجویان افغان نیز که اغلب به صورت کارگر روزمزد در بخش ساخت و ساز فعالیت داشتهاند، به طور ویژه آسیب دیدهاند و قراردادهای کاری بسیاری از آنان تمدید نشدهاند. او افزود: «حتی پیش از جنگ هم افرادی که به مراکز خدماتی ما مراجعه میکردند از تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی با دشواری روبرو بودند.»
@dw_farsi
"شورای پناهندگان نروژ" (NRC) از کمبود کمکهای مالی برای حمایت از جنگزدگان در ایران انتقاد کرد. مارتیه فن رامسدونک، مدیر این نهاد در ایران، در مصاحبهای با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" گفت: «در بحران فعلی ما تنها از نروژ و سوئد کمک دریافت کردهایم. به نظر میرسد سایر اهداکنندگان نتوانستهاند بحثهای سیاسی را از وضعیت انسانی تفکیک کنند.»
او با اشاره به دشواری برقراری ارتباط از داخل ایران و محدود شدن میزان دیده شدن فعالیتهای این نهاد گفت، شاید به این دلایل بسیاری از اهداکنندگان نتوانستهاند نحوه فعالیت شورای پناهندگان نروژ در ایران را درک کنند. مارتیه فن رامسدونک با انتقاد از عدم کمک کشورها گفت: «پرسش بزرگ این است که چطور میلیاردها دلار برای جنگ هزینه میشود، اما برای کمک به قربانیان چنین مقدار اندکی اختصاص مییابد.»
شورای پناهندگان نروژ بخشی از برنامه کمک به پناهندگان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان است و به گفته مدیر این نهاد تا کنون تنها ۴.۳ درصد بودجه آن تأمین شده است. این نهاد بنا بر اظهارات مدیر آن، بیش از صد کارمند در ایران دارد.
فن رامسدونک اظهار داشت که با برقراری آتشبس، مغازهها باز شدهاند و زندگی روزمره در شهر از سر گرفته شده اما با این حال این شرایط بیشتر شبیه یک وقفه در درگیری است و ممکن است هر لحظه دوباره تشدید شود.
او همچنین چشمانداز آینده ایران را نامطلوب توصیف کرده و گفت بسیاری از مردم شغلهای خود را از دست دادهاند و در این میان پناهجویان افغان نیز که اغلب به صورت کارگر روزمزد در بخش ساخت و ساز فعالیت داشتهاند، به طور ویژه آسیب دیدهاند و قراردادهای کاری بسیاری از آنان تمدید نشدهاند. او افزود: «حتی پیش از جنگ هم افرادی که به مراکز خدماتی ما مراجعه میکردند از تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی با دشواری روبرو بودند.»
@dw_farsi
👎160❤24😢13👏5🕊2🤣2😁1🤔1🤷1