🔶 سنتکام: نیروهای آمریکا بیش از ۷۰ نفتکش را از ورود به بنادر ایران بازداشتند
فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) اعلام کرد که روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) بیش از ۷۰ نفتکش از ورود به بنادر ایران یا خروج از آنها بازداشته شدهاند.
سنتکام در پیامی در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشت: «این کشتیهای تجاری ظرفیت حمل بیش از ۱۶۶ میلیون بشکه نفت ایران را دارند که ارزش آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار برآورد میشود.»
@dw_farsi
فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) اعلام کرد که روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) بیش از ۷۰ نفتکش از ورود به بنادر ایران یا خروج از آنها بازداشته شدهاند.
سنتکام در پیامی در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشت: «این کشتیهای تجاری ظرفیت حمل بیش از ۱۶۶ میلیون بشکه نفت ایران را دارند که ارزش آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار برآورد میشود.»
@dw_farsi
👍231👏20🤣5🤔3🤓2❤1🆒1
🔶 قطعی اینترنت در ایران ۷۰ روزه شد
نتبلاکس، یک گروه ناظر اینترنت در عرصه بینالمللی، اعلام کرده است که قطع گسترده اینترنت در ایران وارد روز هفتادم شده و دسترسی بخشهای بزرگی از جمعیت را در شرایط جنگی مختل کرده است.
بر اساس گزارش این گروه، این اختلال تاکنون بیش از ۱۶۵۶ ساعت ادامه داشته است. NetBlocks روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشت که این قطعی از زمان حملات آمریکا و اسرائیل به تهران و بیثباتی منطقه آغاز شده است.
این نهاد تأکید کرده است: «اتصال دیجیتال در زمان بحران حیاتی است» و محدود کردن اینترنت بیشترین آسیب را به افراد دارای معلولیت، دانشآموزان، کسبوکارهای کوچک و عموم مردم وارد میکند.
در ادامه گزارش آمده است که ایران پیشتر، یعنی در دیماه سال گذشته و همزمان با سرکوب گسترده اعتراضات ضد دولتی که به گفته ناظران، شدیدترین سرکوب از زمان تأسیس جمهوری اسلامی بوده است، نیز قطعی اینترنت سراسری را برای حدود ۹۲ میلیون نفر اعمال کرده بود.
@dw_farsi
نتبلاکس، یک گروه ناظر اینترنت در عرصه بینالمللی، اعلام کرده است که قطع گسترده اینترنت در ایران وارد روز هفتادم شده و دسترسی بخشهای بزرگی از جمعیت را در شرایط جنگی مختل کرده است.
بر اساس گزارش این گروه، این اختلال تاکنون بیش از ۱۶۵۶ ساعت ادامه داشته است. NetBlocks روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشت که این قطعی از زمان حملات آمریکا و اسرائیل به تهران و بیثباتی منطقه آغاز شده است.
این نهاد تأکید کرده است: «اتصال دیجیتال در زمان بحران حیاتی است» و محدود کردن اینترنت بیشترین آسیب را به افراد دارای معلولیت، دانشآموزان، کسبوکارهای کوچک و عموم مردم وارد میکند.
در ادامه گزارش آمده است که ایران پیشتر، یعنی در دیماه سال گذشته و همزمان با سرکوب گسترده اعتراضات ضد دولتی که به گفته ناظران، شدیدترین سرکوب از زمان تأسیس جمهوری اسلامی بوده است، نیز قطعی اینترنت سراسری را برای حدود ۹۲ میلیون نفر اعمال کرده بود.
@dw_farsi
🤯219💔17😭7😱2🤔1😢1🙏1
📸 ایران هفتاد روز در خاموشی قطع اینترنت؛ امنیت یا تبعیض؟
بر اساس تازهترین گزارش نتبلاکس، نهاد بینالمللی پایش وضعیت اینترنت در جهان، قطعی اینترنت در ایران وارد هفتادمین روز شده است. دسترسی به اینترنت آزاد حق هرشهروندی است، اما حالا شاهد ظهور یک تبعیض جدید هستیم: "اینترنت برای ثروتمندان یا خواص نظام". اینکه عدهای با پرداخت مبالغ کلان صاحب اینترنت بدون محدودیت میشوند، نشان میدهد که بهانههای امنیتی فقط برای قشر نابرخوردار صادق است. فروختن حقی که قبلاً سلب شده، از سوی بسیاری توجیهی ندارد. از این رو، اینترنت طبقاتی تیر خلاصی بر پیکر عدالت اجتماعی شمرده میشود.
در این مطلب شماری از نظرهای کاربران را گرد آوردهایم که در میانه این محدودیتها به شبکه جهانی پیوسته و اعتراض خود را بیان کردهاند.
گالری عکس را ببینید و نظرات را بخوانید.
@dw_farsi
بر اساس تازهترین گزارش نتبلاکس، نهاد بینالمللی پایش وضعیت اینترنت در جهان، قطعی اینترنت در ایران وارد هفتادمین روز شده است. دسترسی به اینترنت آزاد حق هرشهروندی است، اما حالا شاهد ظهور یک تبعیض جدید هستیم: "اینترنت برای ثروتمندان یا خواص نظام". اینکه عدهای با پرداخت مبالغ کلان صاحب اینترنت بدون محدودیت میشوند، نشان میدهد که بهانههای امنیتی فقط برای قشر نابرخوردار صادق است. فروختن حقی که قبلاً سلب شده، از سوی بسیاری توجیهی ندارد. از این رو، اینترنت طبقاتی تیر خلاصی بر پیکر عدالت اجتماعی شمرده میشود.
در این مطلب شماری از نظرهای کاربران را گرد آوردهایم که در میانه این محدودیتها به شبکه جهانی پیوسته و اعتراض خود را بیان کردهاند.
گالری عکس را ببینید و نظرات را بخوانید.
@dw_farsi
🤯219💔16🙏3❤2🔥2😭1
🔶 صادرات آلمان به آمریکا بهطور چشمگیری سقوط کرد
صادرات شرکتهای آلمانی به بازار آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۲۶ به شدیدترین شکل از زمان بحران کرونا در شش سال پیش کاهش یافت. اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد صادرات به بزرگترین اقتصاد جهان نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۱٫۴ درصد کاهش داشته است.
آخرین بار که کاهش شدیدتری ثبت شده بود به ژوئن ۲۰۲۰ برمیگردد؛ زمانی که همهگیری کرونا اختلالات گستردهای ایجاد کرده بود و صادرات ۲۷٫۴ درصد افت کرده بود. همچنین در مقایسه با فوریه نیز صادرات به آمریکا با کاهش قابلتوجه ۷٫۹ درصدی به ۱۱٫۲ میلیارد یورو رسید.
با وجود این، آمریکا همچنان مهمترین بازار خارجی صنعت آلمان باقی مانده است. صنعت آلمان در ماه مارس برخلاف انتظار سفارشهای زیادی دریافت کرد، اما عمدتاً از منطقه اتحادیه اروپا بوده است.
توماس گیتسل، اقتصاددان ارشد بانک VP، کاهش تقاضا از سوی آمریکا را نتیجه مستقیم سیاستهای تعرفهای دونالد ترامپ دانست و گفت این سیاستها "آثار ترمزکننده آشکاری" بر جا گذاشتهاند.
سباستین دولین، مدیر علمی مؤسسه اقتصاد کلان و پژوهشهای چرخه اقتصادی (IMK)، نیز از "فروپاشی چشمگیر صادرات آلمان به آمریکا" سخن گفت. او افزود: «صادرات به ایالات متحده در مقایسه سالانه بیش از یکپنجم کاهش یافته؛ افتی که از نظر تاریخی معمولاً فقط در دوران بحرانهای شدید مانند اوج همهگیری کرونا دیده میشود.» او تأکید کرد: «پیامدهای مخرب سیاستهای ترامپ را میتوان بهوضوح در اینجا مشاهده کرد.»
مؤسسه اقتصاد جهانی کیل (IfW) همچنین به کاهش شدید ارزش دلار اشاره کرد. این مسئله باعث گرانتر شدن کالاهای وارداتی آلمان در آمریکا شده و توان رقابتی آنها را کاهش داده است. در حال حاضر هر یورو حدود ۱٫۱۷۴۵ دلار ارزش دارد که نسبت به یک سال قبل حدود پنج درصد افزایش نشان میدهد.
کارشناسان انتظار ندارند که تجارت با آمریکا بهزودی بهبود یابد، بهویژه اینکه ترامپ تهدید کردهتعرفه واردات خودرو از اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد.
این تعرفهها ممکن است از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد برسند و تجارت مهم خودروسازان اروپایی با آمریکا را بهشدت تحت تأثیر قرار دهند. نیلز یانسن، کارشناس اقتصادی IfW، گفت این اقدام موقعیت رقابتی تولیدکنندگان اروپایی را در برابر شرکتهای سایر کشورها تضعیف خواهد کرد.
@dw_farsi
صادرات شرکتهای آلمانی به بازار آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۲۶ به شدیدترین شکل از زمان بحران کرونا در شش سال پیش کاهش یافت. اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد صادرات به بزرگترین اقتصاد جهان نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۱٫۴ درصد کاهش داشته است.
آخرین بار که کاهش شدیدتری ثبت شده بود به ژوئن ۲۰۲۰ برمیگردد؛ زمانی که همهگیری کرونا اختلالات گستردهای ایجاد کرده بود و صادرات ۲۷٫۴ درصد افت کرده بود. همچنین در مقایسه با فوریه نیز صادرات به آمریکا با کاهش قابلتوجه ۷٫۹ درصدی به ۱۱٫۲ میلیارد یورو رسید.
با وجود این، آمریکا همچنان مهمترین بازار خارجی صنعت آلمان باقی مانده است. صنعت آلمان در ماه مارس برخلاف انتظار سفارشهای زیادی دریافت کرد، اما عمدتاً از منطقه اتحادیه اروپا بوده است.
توماس گیتسل، اقتصاددان ارشد بانک VP، کاهش تقاضا از سوی آمریکا را نتیجه مستقیم سیاستهای تعرفهای دونالد ترامپ دانست و گفت این سیاستها "آثار ترمزکننده آشکاری" بر جا گذاشتهاند.
سباستین دولین، مدیر علمی مؤسسه اقتصاد کلان و پژوهشهای چرخه اقتصادی (IMK)، نیز از "فروپاشی چشمگیر صادرات آلمان به آمریکا" سخن گفت. او افزود: «صادرات به ایالات متحده در مقایسه سالانه بیش از یکپنجم کاهش یافته؛ افتی که از نظر تاریخی معمولاً فقط در دوران بحرانهای شدید مانند اوج همهگیری کرونا دیده میشود.» او تأکید کرد: «پیامدهای مخرب سیاستهای ترامپ را میتوان بهوضوح در اینجا مشاهده کرد.»
مؤسسه اقتصاد جهانی کیل (IfW) همچنین به کاهش شدید ارزش دلار اشاره کرد. این مسئله باعث گرانتر شدن کالاهای وارداتی آلمان در آمریکا شده و توان رقابتی آنها را کاهش داده است. در حال حاضر هر یورو حدود ۱٫۱۷۴۵ دلار ارزش دارد که نسبت به یک سال قبل حدود پنج درصد افزایش نشان میدهد.
کارشناسان انتظار ندارند که تجارت با آمریکا بهزودی بهبود یابد، بهویژه اینکه ترامپ تهدید کردهتعرفه واردات خودرو از اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد.
این تعرفهها ممکن است از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد برسند و تجارت مهم خودروسازان اروپایی با آمریکا را بهشدت تحت تأثیر قرار دهند. نیلز یانسن، کارشناس اقتصادی IfW، گفت این اقدام موقعیت رقابتی تولیدکنندگان اروپایی را در برابر شرکتهای سایر کشورها تضعیف خواهد کرد.
@dw_farsi
DW
صادرات آلمان به آمریکا بهطور چشمگیری سقوط کرد
ایالات متحده مهمترین شریک تجاری آلمان است. با این حال، صادرات به آمریکا همچنان بهطور قابلتوجهی در حال کاهش است. یکی از کارشناسان با اشاره به آمار ماه مارس، از "سقوط" سخن گفته است. نشانهای از بهبود نیز دیده نمیشود.
👍220😁12❤5👏5😢5🤯3💔2😐2🤔1😴1🆒1
🔶 ترامپ برای اجرای توافق گمرکی به اتحادیه اروپا مهلت داد
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا که پیش از این مدعی شده بود، اتحادیه اروپا به توافق تجاری که پیشتر میان دو طرف نهایی شده بود پایبند نیست در پیامی در شبکه تروث سوشال این اتحادیه را تهدید کرده است.
او در این پیام به اتحادیه اروپا تا ۲۵۰مین سالروز تأسیس ایالات متحده در چهارم ژوئیه مهلت داده تا تعهدات خود در زمینه این توافق تعرفهای را انجام دهد.
ترامپ تهدید کرد که در غیر این صورت تعرفهها "بلافاصله به سطح بسیار بالاتری افزایش خواهند یافت."
این تهدید پس از آن مطرح شد که ترامپ گفت، "گفتوگوی بسیار خوبی" با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این زمینه داشته است.
فون در لاین نیز در بیانیهای از مکالمه تلفنی "بسیار خوب" با رئیسجمهور آمریکا سخن گفت و افزود، هر دو طرف کماکان بر پایبندی دوجانبه به اجرای کامل توافقنامه تجاری تاکید دارند.
این سیاستمدار ۶۷ ساله اروپا افزود: «پیشرفتهای خوبی در جهت کاهش تعرفهها تا اوایل ژوئیه در حال انجام است.»
هفته گذشته دونالد ترامپ اتحادیه اروپا را متهم کرده بود که به طور کامل به توافق گمرکی مذاکرهشده پایبند نیست و به همین دلیل قصد دارد، تعرفه واردات خودرو و کامیون از اتحادیه اروپا به ایالات متحده را از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد.
چنین افزایش تعرفهای بیش از همه به اقتصاد آلمان ضربه خواهد زد.
ترامپ در پست خود جزئیات بیشتری درباره اینکه در صورت عدم تصویب توافقنامه تجاری تا آن زمان، دقیقا کدام تعرفهها را از تابستان افزایش خواهد داد، ارائه نکرد.
در میانه ماه اوت سال گذشته، رئیسجمهور آمریکا و اورزولا فون در لاین در چارچوبی بر سر تعیین سقف ۱۵ درصدی برای بیشتر کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا به آمریکا به توافق رسیده بودند. این نرخ قرار بود برای خودروها و قطعات خودرو از اروپا نیز اعمال شود.
در مقابل، اتحادیه اروپا متعهد شده بود تعرفههای خود بر کالاهای صنعتی آمریکا را حذف کند و دسترسی محصولات کشاورزی آمریکا مانند گوشت خوک و لبنیات را به بازار خود آسانتر سازد.
@dw_farsi
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا که پیش از این مدعی شده بود، اتحادیه اروپا به توافق تجاری که پیشتر میان دو طرف نهایی شده بود پایبند نیست در پیامی در شبکه تروث سوشال این اتحادیه را تهدید کرده است.
او در این پیام به اتحادیه اروپا تا ۲۵۰مین سالروز تأسیس ایالات متحده در چهارم ژوئیه مهلت داده تا تعهدات خود در زمینه این توافق تعرفهای را انجام دهد.
ترامپ تهدید کرد که در غیر این صورت تعرفهها "بلافاصله به سطح بسیار بالاتری افزایش خواهند یافت."
این تهدید پس از آن مطرح شد که ترامپ گفت، "گفتوگوی بسیار خوبی" با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این زمینه داشته است.
فون در لاین نیز در بیانیهای از مکالمه تلفنی "بسیار خوب" با رئیسجمهور آمریکا سخن گفت و افزود، هر دو طرف کماکان بر پایبندی دوجانبه به اجرای کامل توافقنامه تجاری تاکید دارند.
این سیاستمدار ۶۷ ساله اروپا افزود: «پیشرفتهای خوبی در جهت کاهش تعرفهها تا اوایل ژوئیه در حال انجام است.»
هفته گذشته دونالد ترامپ اتحادیه اروپا را متهم کرده بود که به طور کامل به توافق گمرکی مذاکرهشده پایبند نیست و به همین دلیل قصد دارد، تعرفه واردات خودرو و کامیون از اتحادیه اروپا به ایالات متحده را از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد.
چنین افزایش تعرفهای بیش از همه به اقتصاد آلمان ضربه خواهد زد.
ترامپ در پست خود جزئیات بیشتری درباره اینکه در صورت عدم تصویب توافقنامه تجاری تا آن زمان، دقیقا کدام تعرفهها را از تابستان افزایش خواهد داد، ارائه نکرد.
در میانه ماه اوت سال گذشته، رئیسجمهور آمریکا و اورزولا فون در لاین در چارچوبی بر سر تعیین سقف ۱۵ درصدی برای بیشتر کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا به آمریکا به توافق رسیده بودند. این نرخ قرار بود برای خودروها و قطعات خودرو از اروپا نیز اعمال شود.
در مقابل، اتحادیه اروپا متعهد شده بود تعرفههای خود بر کالاهای صنعتی آمریکا را حذف کند و دسترسی محصولات کشاورزی آمریکا مانند گوشت خوک و لبنیات را به بازار خود آسانتر سازد.
@dw_farsi
DW
ترامپ برای اجرای توافق گمرکی به اتحادیه اروپا مهلت داد
دونالد ترامپ به اتحادیه اروپا تا چهارم ژوئیه مهلت داد تا توافق گمرگی که پیش از این با آمریکا بسته بود را به مرحله اجرا برساند. او تهدید کرد که در غیر این صورت بلافاصله تعرفههای گمرکی را افزایش خواهد داد.
👍202🤣11👏8❤5🤓4🥴3😴1🆒1
🔶 "تهدیدهای ایران؛ شکاف میان دولت و نهادهای اطلاعاتی آلمان"
به گزارش نیورکتایمز از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، میان دفتر صدراعظم، وزارت کشور و نهادهای اطلاعاتی آلمان بر سر شدت تهدیدهای منتسب به ایرانشکاف ایجاد شده است. فریدریش مرتس، صدراعظم و الکساندر دوبرینت، وزیر کشور در مواضع علنی، خطر حملات احتمالی در خاک آلمان را بیشتر در حد احتمال توصیف کردهاند، اما شماری از مقامهای اطلاعاتی، بهویژه در سطح ایالتها، این تهدید را بسیار ملموستر و فوریتر میدانند.
نیویورکتایمز به نقل از مقامهای آلمانی گزارش داد، مقامهای اطلاعاتی نگراناند که اگر دولت لحن هشدارها را بیش از حد ملایم نگه دارد، افکار عمومی خطر را جدی نگیرد. در مقابل، مقامهای سیاسی بیم دارند که هشدار شدیدتر، خود به تشدید فضای تهدید و اضطراب منجر شود.
نیویورکتایمز مینویسد همین اختلاف، به تنش میان مقامهای فدرال و ایالتی دامن زده است. بهویژه مسئولان اطلاعاتی در ایالتها، که به محلهای بالقوه تهدید نزدیکترند، احساس میکنند ارزیابی آنها در سطح سیاسی بهدرستی بازتاب پیدا نمیکند. حتی در درون جامعه اطلاعاتی نیز این نگرانی وجود دارد که برخی نهادهای فدرال بیش از حد به دفتر صدراعظم نزدیک شدهاند و در برابر چارچوب سیاسی دولت، مقاومت کافی نشان نمیدهند.
این گزارش میگوید مقامهای آلمانی درباره یک نکته اتفاق نظر دارند: ایران در سالهای اخیر تلاش خود برای پیشبرد حملات و عملیات خرابکارانه در آلمان را افزایش داده است. حتی پیش از آغاز جنگ نیز حدود ۵۰ طرح مشکوک مرتبط با شبکههای وابسته به ایران در آلمان شناسایی شده بود و این شبکهها همچنان فعالاند.
اهداف اصلی، بنا بر این گزارش، نهادهای یهودی، مخالفان جمهوری اسلامی و برخی منافع آمریکایی و اسرائیلی در آلمان هستند. از جمله به حمله شبانه ماه گذشته به یک رستوران اسرائیلی در مونیخ اشاره شده که در آن، مهاجمان شیشهها را شکستند و مواد انفجاری به داخل پرتاب کردند، هرچند کسی زخمی نشد.
@dw_farsi
به گزارش نیورکتایمز از آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، میان دفتر صدراعظم، وزارت کشور و نهادهای اطلاعاتی آلمان بر سر شدت تهدیدهای منتسب به ایرانشکاف ایجاد شده است. فریدریش مرتس، صدراعظم و الکساندر دوبرینت، وزیر کشور در مواضع علنی، خطر حملات احتمالی در خاک آلمان را بیشتر در حد احتمال توصیف کردهاند، اما شماری از مقامهای اطلاعاتی، بهویژه در سطح ایالتها، این تهدید را بسیار ملموستر و فوریتر میدانند.
نیویورکتایمز به نقل از مقامهای آلمانی گزارش داد، مقامهای اطلاعاتی نگراناند که اگر دولت لحن هشدارها را بیش از حد ملایم نگه دارد، افکار عمومی خطر را جدی نگیرد. در مقابل، مقامهای سیاسی بیم دارند که هشدار شدیدتر، خود به تشدید فضای تهدید و اضطراب منجر شود.
نیویورکتایمز مینویسد همین اختلاف، به تنش میان مقامهای فدرال و ایالتی دامن زده است. بهویژه مسئولان اطلاعاتی در ایالتها، که به محلهای بالقوه تهدید نزدیکترند، احساس میکنند ارزیابی آنها در سطح سیاسی بهدرستی بازتاب پیدا نمیکند. حتی در درون جامعه اطلاعاتی نیز این نگرانی وجود دارد که برخی نهادهای فدرال بیش از حد به دفتر صدراعظم نزدیک شدهاند و در برابر چارچوب سیاسی دولت، مقاومت کافی نشان نمیدهند.
این گزارش میگوید مقامهای آلمانی درباره یک نکته اتفاق نظر دارند: ایران در سالهای اخیر تلاش خود برای پیشبرد حملات و عملیات خرابکارانه در آلمان را افزایش داده است. حتی پیش از آغاز جنگ نیز حدود ۵۰ طرح مشکوک مرتبط با شبکههای وابسته به ایران در آلمان شناسایی شده بود و این شبکهها همچنان فعالاند.
اهداف اصلی، بنا بر این گزارش، نهادهای یهودی، مخالفان جمهوری اسلامی و برخی منافع آمریکایی و اسرائیلی در آلمان هستند. از جمله به حمله شبانه ماه گذشته به یک رستوران اسرائیلی در مونیخ اشاره شده که در آن، مهاجمان شیشهها را شکستند و مواد انفجاری به داخل پرتاب کردند، هرچند کسی زخمی نشد.
@dw_farsi
DW
"تهدیدهای ایران؛ شکاف میان دولت و نهادهای اطلاعاتی آلمان"
نیویورکتایمز گزارش داد از زمان آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، میان رهبران سیاسی آلمان و نهادهای اطلاعاتی این کشور بر سر نحوه هشدار دادن درباره خطر حملات وابسته به تهران اختلاف نظر بهوجود آمده است.
👍200🤣7❤5🤯5🤔2🤨2🆒1
🔶 پاکستان برای بازگرداندن ملوانان ایرانی و پاکستانیِ کشتیهای توقیفشده وارد عمل شد
اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان، روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، و ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجه سنگاپور، درباره تسهیل بازگرداندن خدمه کشتیهایی که از سوی مقامهای آمریکایی توقیف شدهاند گفتوگو کرده است. او گفت اسلامآباد آماده است بازگشت امن شهروندان ایرانی به ایران را از مسیر پاکستان تسهیل کند.
دار در پیامی در شبکه ایکس نوشت از وزیر خارجه سنگاپور خواسته است برای بازگرداندن ۱۱ ملوان پاکستانی و ۲۰ ملوان ایرانی که روی کشتیهای توقیفشده حضور دارند و اکنون در نزدیکی آبهای سنگاپور هستند، کمک کند.
او توضیح بیشتری درباره نام کشتیها یا وضعیت دقیق آنها ارائه نکرد.
وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت در تماس با عباس عراقچی، آمادگی اسلامآباد را برای کمک به انتقال امن شهروندان ایرانی به کشورشان اعلام کرده است.
این موضع نشان میدهد پاکستان تلاش دارد در کنار نقش دیپلماتیک خود، در پروندههای انسانی ناشی از توقیف کشتیها هم نقش واسطه ایفا کند.
@dw_farsi
اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان، روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، و ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجه سنگاپور، درباره تسهیل بازگرداندن خدمه کشتیهایی که از سوی مقامهای آمریکایی توقیف شدهاند گفتوگو کرده است. او گفت اسلامآباد آماده است بازگشت امن شهروندان ایرانی به ایران را از مسیر پاکستان تسهیل کند.
دار در پیامی در شبکه ایکس نوشت از وزیر خارجه سنگاپور خواسته است برای بازگرداندن ۱۱ ملوان پاکستانی و ۲۰ ملوان ایرانی که روی کشتیهای توقیفشده حضور دارند و اکنون در نزدیکی آبهای سنگاپور هستند، کمک کند.
او توضیح بیشتری درباره نام کشتیها یا وضعیت دقیق آنها ارائه نکرد.
وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت در تماس با عباس عراقچی، آمادگی اسلامآباد را برای کمک به انتقال امن شهروندان ایرانی به کشورشان اعلام کرده است.
این موضع نشان میدهد پاکستان تلاش دارد در کنار نقش دیپلماتیک خود، در پروندههای انسانی ناشی از توقیف کشتیها هم نقش واسطه ایفا کند.
@dw_farsi
🤯199😁8🥴6👍4🤨2😴2❤1👏1
🔶 دیدهبان حقوق بشر: از ۲۸ اسفند ۱۴۰۴ دستکم ۲۸ نفر با اتهامهای سیاسی در ایران اعدام شدهاند
دیدهبان حقوق بشر با انتشار پیامی هشدار داد از ۱۸ مارس ۲۰۲۶، برابر با ۲۸ اسفند ۱۴۰۴، دستکم ۲۸ نفر در ایران با اتهامهای "دارای انگیزه سیاسی" اعدام شدهاند. این نهاد همچنین گفت شمار زیادی از معترضان زندانی همچنان در معرض خطر اعدامهای خودسرانه و پنهانی هستند.
در این پیام، بهصراحت نسبت به خطر ادامه اعدامها علیه معترضان زندانی هشدار داده شده است. به گفته این نهاد، روند سرکوب قضایی در ایران فقط به بازداشت و محاکمه محدود نمانده و استفاده از مجازات مرگ در پروندههای سیاسی نیز شدت گرفته است.
@dw_farsi
دیدهبان حقوق بشر با انتشار پیامی هشدار داد از ۱۸ مارس ۲۰۲۶، برابر با ۲۸ اسفند ۱۴۰۴، دستکم ۲۸ نفر در ایران با اتهامهای "دارای انگیزه سیاسی" اعدام شدهاند. این نهاد همچنین گفت شمار زیادی از معترضان زندانی همچنان در معرض خطر اعدامهای خودسرانه و پنهانی هستند.
در این پیام، بهصراحت نسبت به خطر ادامه اعدامها علیه معترضان زندانی هشدار داده شده است. به گفته این نهاد، روند سرکوب قضایی در ایران فقط به بازداشت و محاکمه محدود نمانده و استفاده از مجازات مرگ در پروندههای سیاسی نیز شدت گرفته است.
@dw_farsi
🤯212💔27😢8👏3😱3😭3❤1❤🔥1🤣1
🔶 آلمان و وابستگی مبرم آن به پزشکان خارجی
کانال اول تلویزیون آلمان در گزارشی به موضوع کمبود پزشک در این کشور و علل وابستگی رو به رشد آن به پزشکان خارجی پرداخته است.
ماتیاس ووت، مدیر کلینیک هارتس در کوئدلینبورگ (Quedlinburg) آلمان در شرح این موضوع میگوید: «بدون پزشکان خارجی، بخش بزرگی از بیمارستانهای آلمان دیگر قادر به فعالیت نخواهند بود.»
حدود یکسوم کادر پزشکی کلینیک او را مهاجران تشکیل میدهند. چنین آماری، بهویژه در خارج از شهرهای بزرگ، مدتهاست که به یک امر عادی تبدیل شده است.
به گفته او، در حال حاضر بیش از ۵۰هزار پزشک فاقد تابعیت آلمانی، کمبود نیروی انسانی را جبران میکنند. این در حالی است که تعداد پزشکان شاغل در آلمان بیش از هر زمان دیگری است.
کریستیان کاراگیانیدیس نیز که خود متخصص مراقبتهای ویژه و عضو کمیسیون دولتی برای اصلاحات ساختاری سیستم بیمارستانی آلمان بوده است میگوید: «اگر به تعداد پزشک نسبت به جمعیت نگاه کنیم، آلمان به همراه اتریش در صدر جدول جهانی قرار دارند. این یعنی در مجموع، ما در واقع بیش از حد نیاز، پزشک در اختیار داریم.»
با این حال به گفته کریستیان کاراگیانیدیس، ساختار ناکارآمد بیمارستانها باعث میشود که آلمان نتواند با وجود تراکم بالای پزشک در حال حاضر حدود ۶هزار پست خالی در کلینیکها را پر کند: «ما در آلمان متأسفانه با پدیده همزمان خدمات بیش از حد، خدمات ناکافی و خدمات نادرست مواجه هستیم.»
او وجود یکهزار و ۷۰۰ بیمارستان در سراسر کشور را در مقایسه با استانداردهای بینالمللی "بسیار زیاد" میداند و در عین حال یادآور میشود که با این حال، در برخی مناطق روستایی آلمان کمبود پزشک وجود دارد.
اینا ویاروکینا، پزشک دستیار در بخش مراقبتهای ویژه در کوئدلینبورگ، روزانه چندین ساعت را صرف ثبت پروندهها و کارهای اداری میکند.
این پزشک ۴۵ ساله هفت سال پیش از بلاروس به آلمان آمد. او که در بلاروس حقوق ماهیانهاش حدود ۱۷۰ یورو بود سرانجام برای فراهم کردن زندگی بهتر برای خود و دو دخترش همسر و وطنش را ترک کرد و در اواخر دهه ۳۰ سالگی خود زبان آلمانی را آموخت.
کانال اول تلویزیون آلمان در گزارش خود مینویسد، در درازمدت، بهویژه بیمارستانهای کوچک به متخصصان مهاجری مانند اینا ویاروکینا وابسته خواهند ماند.
@dw_farsi
کانال اول تلویزیون آلمان در گزارشی به موضوع کمبود پزشک در این کشور و علل وابستگی رو به رشد آن به پزشکان خارجی پرداخته است.
ماتیاس ووت، مدیر کلینیک هارتس در کوئدلینبورگ (Quedlinburg) آلمان در شرح این موضوع میگوید: «بدون پزشکان خارجی، بخش بزرگی از بیمارستانهای آلمان دیگر قادر به فعالیت نخواهند بود.»
حدود یکسوم کادر پزشکی کلینیک او را مهاجران تشکیل میدهند. چنین آماری، بهویژه در خارج از شهرهای بزرگ، مدتهاست که به یک امر عادی تبدیل شده است.
به گفته او، در حال حاضر بیش از ۵۰هزار پزشک فاقد تابعیت آلمانی، کمبود نیروی انسانی را جبران میکنند. این در حالی است که تعداد پزشکان شاغل در آلمان بیش از هر زمان دیگری است.
کریستیان کاراگیانیدیس نیز که خود متخصص مراقبتهای ویژه و عضو کمیسیون دولتی برای اصلاحات ساختاری سیستم بیمارستانی آلمان بوده است میگوید: «اگر به تعداد پزشک نسبت به جمعیت نگاه کنیم، آلمان به همراه اتریش در صدر جدول جهانی قرار دارند. این یعنی در مجموع، ما در واقع بیش از حد نیاز، پزشک در اختیار داریم.»
با این حال به گفته کریستیان کاراگیانیدیس، ساختار ناکارآمد بیمارستانها باعث میشود که آلمان نتواند با وجود تراکم بالای پزشک در حال حاضر حدود ۶هزار پست خالی در کلینیکها را پر کند: «ما در آلمان متأسفانه با پدیده همزمان خدمات بیش از حد، خدمات ناکافی و خدمات نادرست مواجه هستیم.»
او وجود یکهزار و ۷۰۰ بیمارستان در سراسر کشور را در مقایسه با استانداردهای بینالمللی "بسیار زیاد" میداند و در عین حال یادآور میشود که با این حال، در برخی مناطق روستایی آلمان کمبود پزشک وجود دارد.
اینا ویاروکینا، پزشک دستیار در بخش مراقبتهای ویژه در کوئدلینبورگ، روزانه چندین ساعت را صرف ثبت پروندهها و کارهای اداری میکند.
این پزشک ۴۵ ساله هفت سال پیش از بلاروس به آلمان آمد. او که در بلاروس حقوق ماهیانهاش حدود ۱۷۰ یورو بود سرانجام برای فراهم کردن زندگی بهتر برای خود و دو دخترش همسر و وطنش را ترک کرد و در اواخر دهه ۳۰ سالگی خود زبان آلمانی را آموخت.
کانال اول تلویزیون آلمان در گزارش خود مینویسد، در درازمدت، بهویژه بیمارستانهای کوچک به متخصصان مهاجری مانند اینا ویاروکینا وابسته خواهند ماند.
@dw_farsi
DW
آلمان و وابستگی مبرم آن به پزشکان خارجی
با وجود این که تعداد پزشکان در آلمان بیش از هر زمان دیگری است، بسیاری از کلینیکها بهویژه در مناطق روستایی این کشور به پزشکان مهاجر وابسته هستند. دلایل این موضوع متعدد است و بهبودی سریعی در این وضعیت پیشبینی نمیشود.
👍223❤13🤔6😁3🤯2🤣1🆒1
🔶 روبیو: امروز منتظر پاسخ ایران هستیم؛ بقایی: هنوز جمعبندی نهایی اعلام نشده
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در رم، پایتخت ایتالیا گفت ایالات متحده انتظار دارد امروز پاسخ ایران به پیشنهاد اخیر واشینگتن برای پایان دادن به جنگ را دریافت کند. او افزود امیدوار است محتوای این پاسخ، زمینه را برای ورود به یک روند "جدی" مذاکراتی فراهم کند.
در مقابل، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت موضوع همچنان در دست بررسی است و اگر تهران به جمعبندی نهایی برسد، آن را رسما اعلام خواهد کرد.
روبیو در جمع خبرنگاران گفت واشنگتن بهزودی خواهد دید پاسخ ایران چه دربردارد و ابراز امیدواری کرد این پاسخ بتواند به یک مسیر مذاکراتی جدی منتهی شود. این موضع در حالی مطرح شده که دولت ترامپ همچنان بر حفظ فشار بر تهران و در عین حال باز نگه داشتن مسیر توافق تأکید دارد.
بقایی نیز در تهران گفت مذاکرات همچنان در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی اعلام نشده است.
@dw_farsi
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در رم، پایتخت ایتالیا گفت ایالات متحده انتظار دارد امروز پاسخ ایران به پیشنهاد اخیر واشینگتن برای پایان دادن به جنگ را دریافت کند. او افزود امیدوار است محتوای این پاسخ، زمینه را برای ورود به یک روند "جدی" مذاکراتی فراهم کند.
در مقابل، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت موضوع همچنان در دست بررسی است و اگر تهران به جمعبندی نهایی برسد، آن را رسما اعلام خواهد کرد.
روبیو در جمع خبرنگاران گفت واشنگتن بهزودی خواهد دید پاسخ ایران چه دربردارد و ابراز امیدواری کرد این پاسخ بتواند به یک مسیر مذاکراتی جدی منتهی شود. این موضع در حالی مطرح شده که دولت ترامپ همچنان بر حفظ فشار بر تهران و در عین حال باز نگه داشتن مسیر توافق تأکید دارد.
بقایی نیز در تهران گفت مذاکرات همچنان در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی اعلام نشده است.
@dw_farsi
👍220🤣12🥴8❤5😐3🤔2😁1😴1🤓1🆒1
🔶 روایتهای متناقض از درگیریها؛ آتشبس شکننده یا جنگ پنهان
🔻 گزارشی از مراد رحمتی
ایالات متحده و جمهوری اسلامی تمایلی به بهکارگیری واژه "جنگ" ندارند، اما شکننده بودن آتشبس را پذیرفتهاند و متقابلا یکدیگر را مسئول آن میدانند.
ترامپ واژه "جنگ" را بهکار نمیگیرد، هرچند ماهیت این تحولات همچنان "جنگگونه" است. او در عوض از عباراتی مانند "ضربه آرام عاشقانه" (love tap) استفاده میکند.
حال با توجه به شرایط موجود "نه جنگ و نه صلح"، چه دورنمایی میتوان برای آن تصور کرد؟ دویچهوله این وضعیت پیشآمده را با دو کارشناس بررسی کرده است.
مهران براتی، تحلیلگر مسائل ایران میگوید آمریکا جنگ را تمامشده نمیبیند، اما مهلت ۶۰ روزه عملیات نظامی به پایان رسیده و تمدید آن برای یک ماه دیگر به تائید سنا نیاز دارد.
به گفته این کارشناس مقیم برلین ترامپ میتواند بدون تائید سنا نیز به عملیات ادامه دهد، اما کنگره این اختیار را دارد که منابع مالی را مسدود کند.
براتی معتقد است ترامپ با وجود حملات نظامی، همچنان تاکید میکند "جنگی درنگرفته و آتشبس برقرار است"؛ موضوعی که پذیرش آن دشوار به نظر میرسد. او ادامه میدهد جمهوری اسلامی نیز این روایت را پذیرفته، زیرا خود به مراکز آمریکایی در بحرین، کویت و قطر حمله کرده و تمایلی ندارد از ادامه جنگ سخن بگوید.
منشه امیر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در اسرائیل، نیز معتقد است ترامپ عمدا بهجای واژه "جنگ" از عبارت "درگیری محدود" استفاده میکند، زیرا نمیخواهد خود را رئیسجمهوری جنگطلب نشان دهد و در عین حال با محدودیتهای قانونی کنگره روبهرو شود.
به گفته امیر در آمریکا برای اعلام رسمی جنگ علیه یک کشور، رئیسجمهور باید مجوز کنگره را دریافت کند، اما در صورت استفاده از عنوان "درگیری محدود نظامی" چنین مجوزی الزامی نیست.
منشه امیر همچنین میگوید ترامپ مدعی است توانسته ۱۰ جنگ منطقهای را متوقف کند و به همین دلیل تمایلی ندارد واژه جنگ را درباره ایران به کار ببرد. او اضافه میکند مردم آمریکا و کشورهای اروپایی نیز علاقهای به ورود به جنگی تازه ندارند.
ه باور این کارشناس امور خاورمیانه وضعیت فعلی نوعی "آتشبس شکننده" است؛ آتشبسی محدود و مشروط که هر لحظه ممکن است شعلههای جنگ را دوباره روشن کند.
امیر اما تاکید دارد که این اقدام هرچه هم که باشد آن طور که ترامپ آن را "ضربه آرام عاشقانه "توصیف کرده نیست
@dw_farsi
🔻 گزارشی از مراد رحمتی
ایالات متحده و جمهوری اسلامی تمایلی به بهکارگیری واژه "جنگ" ندارند، اما شکننده بودن آتشبس را پذیرفتهاند و متقابلا یکدیگر را مسئول آن میدانند.
ترامپ واژه "جنگ" را بهکار نمیگیرد، هرچند ماهیت این تحولات همچنان "جنگگونه" است. او در عوض از عباراتی مانند "ضربه آرام عاشقانه" (love tap) استفاده میکند.
حال با توجه به شرایط موجود "نه جنگ و نه صلح"، چه دورنمایی میتوان برای آن تصور کرد؟ دویچهوله این وضعیت پیشآمده را با دو کارشناس بررسی کرده است.
مهران براتی، تحلیلگر مسائل ایران میگوید آمریکا جنگ را تمامشده نمیبیند، اما مهلت ۶۰ روزه عملیات نظامی به پایان رسیده و تمدید آن برای یک ماه دیگر به تائید سنا نیاز دارد.
به گفته این کارشناس مقیم برلین ترامپ میتواند بدون تائید سنا نیز به عملیات ادامه دهد، اما کنگره این اختیار را دارد که منابع مالی را مسدود کند.
براتی معتقد است ترامپ با وجود حملات نظامی، همچنان تاکید میکند "جنگی درنگرفته و آتشبس برقرار است"؛ موضوعی که پذیرش آن دشوار به نظر میرسد. او ادامه میدهد جمهوری اسلامی نیز این روایت را پذیرفته، زیرا خود به مراکز آمریکایی در بحرین، کویت و قطر حمله کرده و تمایلی ندارد از ادامه جنگ سخن بگوید.
منشه امیر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در اسرائیل، نیز معتقد است ترامپ عمدا بهجای واژه "جنگ" از عبارت "درگیری محدود" استفاده میکند، زیرا نمیخواهد خود را رئیسجمهوری جنگطلب نشان دهد و در عین حال با محدودیتهای قانونی کنگره روبهرو شود.
به گفته امیر در آمریکا برای اعلام رسمی جنگ علیه یک کشور، رئیسجمهور باید مجوز کنگره را دریافت کند، اما در صورت استفاده از عنوان "درگیری محدود نظامی" چنین مجوزی الزامی نیست.
منشه امیر همچنین میگوید ترامپ مدعی است توانسته ۱۰ جنگ منطقهای را متوقف کند و به همین دلیل تمایلی ندارد واژه جنگ را درباره ایران به کار ببرد. او اضافه میکند مردم آمریکا و کشورهای اروپایی نیز علاقهای به ورود به جنگی تازه ندارند.
ه باور این کارشناس امور خاورمیانه وضعیت فعلی نوعی "آتشبس شکننده" است؛ آتشبسی محدود و مشروط که هر لحظه ممکن است شعلههای جنگ را دوباره روشن کند.
امیر اما تاکید دارد که این اقدام هرچه هم که باشد آن طور که ترامپ آن را "ضربه آرام عاشقانه "توصیف کرده نیست
@dw_farsi
DW
روایتهای متناقض از درگیریها؛ آتشبس شکننده یا جنگ پنهان
آمریکا به بنادر، شهرها و حتی تهران حمله کرده و ترامپ میگوید آتشبس همچنان برقرار است. ایران نیز به اهدافی در امارات، اقلیم کردستان و علیه ناوهای آمریکا حملات موشکی و پهپادی انجام داده، اما از واژه جنگ استفاده نکرده است.
👍211❤6🤔5👏4🤓1