مرجع بازرسان گاز و آتش نشانی
10.5K subscribers
7.26K photos
1.46K videos
1.96K files
2.87K links
اولین وبزرگترین کانال تخصصی ویژه بازرسان ومجریان گاز سازمان نظام مهندسی ساختمان وناظران آتش نشانی کشور

سایت "مهندس ایران"
Www.mohandes-iran.com

اینستاگرام سایت مهندس ایران
https://www.instagram.com/mohandes_iran.com_


ادمین
@behrooz13131
Download Telegram
🔺🔺🔺دودکش‌ها و نکات ايمني آن‌ها

وسايل گازسوز نيز همانند ساير وسايل مشابه جهت روشن شدن و سوختن مناسب نياز به هوا دارند و تنها راه ارتباطي آنها با فضاي خارج از ساختمان از طريق دودكش مي باشد . گاز گرفتگي از جمله حوادثي است كه معمولا در اثرفقدان دودكش مناسب براي وسايل گازسوز به خصوص بخاري و آبگرمكن و عدم تهويه كافي درفضاي اتاق روي ميدهد . سوختن ناقص گاز و تجمع گازهاي مسموم كننده و يا حتي كمبود اكسيژن سبب مسموميت افرادي كه درچنين فضايي تنفس مي كنند شده و ممكن است به مرگ آنها منتهي شود. بنابراين براي جلوگيري از خطرات ناشي از سوختن ناقص وسايل گازسوز و گازگرفتگي به اين نكات دقيقاً توجه شود.

• هر وسيله گاز سوز بايد داراي يك دودكش استاندارد و مجزا ومجهز به كلاهك باشد.
• همواره محل اتصال دودكش به وسايل گازسوز را بازرسي و از آببندي و ثبات آنها اطمينان حاصل نماييد.
• مسدود شدن دودكش سبب سوخت ناقص و ايجاد گازهاي خطرناك و مسموم كننده وبرگشت چنين گازهايي به داخل فضاي زندگي گرديده و باعث گازگرفتگي ومرگ مي شود.

دودكش وسايل گاز سوز در محل عبور از شيشه هاي پنجره نبايد مستقيماً با شيشه در تماس باشد. زيرا در چنين صورتي امكان شكستن شيشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودكش وجود دارد.
در صورتيكه دودكش از پنجره به بيرون هدايت شده است بايد داراي حداقل يك متر ارتفاع عمودي از محل خروج از پنجره باشد.• هر چند وقت يكبار كلاهك دودكش هاي وسايل گازسوز را بازرسي وچنانچه كلاهك افتاده باشد آنرا در محل خود نصب كنيد . قابل ذكر است كه كلاهك علاوه بر اينكه از نفوذ باران و برف و افتادن ساير اشيا به داخل دودكش جلوگيري مي كند، در منظم سوختن وسيله گازسوز نيز موثر است . ضمناً از فشردن بيش از اندازه كلاهك كه باعث تغيير حالت وگرفتگي منافذ خروج گازهاي دودكش مي شود نيز خودداري كنيد.
• انتهاي دودكش هاي توي كار بايد حداقل 1 متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

هر وسيله گازسوز بايستي داراي دودكش مناسب و بدون اشكال جهت تخليه گازهاي حاصل از احتراق به فضاي آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسايي و رعايت ننمودن استانداردها در اين مورد موجب حادثه خواهد گرديد.

• در هنگام ساخت ، خريد واجارة منزل به دودكش وسايل گازسوز كاملاً توجه فرمائيد و تا حدالامكان از خريد و اجارة خانه‌هائي كه فاقد دودكش مناسب در داخل ديوار مي باشد خودداري فرمائيد.

تمام دودكش هاي وسائل‌گازسوز بايستي‌ حتماً مجهز به ‌بخش ‌عمودي متناسب‌وكلاهك H باشد.

• از قراردادن خروجي دودكش به صورت افقي با كلاهك و يا بدون كلاهك در زير سقف و بالكن جداً خودداري فرمائيد.
• به ‌هيچ عنوان دودكش وسايل‌گازسوز وهواكش (فن) را از يك ‌لوله يا‌ كانال مشترك عبور ندهيد.
• براي دودكش داخل و بيرون ديوار به هيچ عنوان از لوله‌هاي پلاستيكي و غير مقاوم در برابر حرارت استفاده نشود.
• دودكش بايد از ورقهاي ضد زنگ (گالوانيزه) و نسبتاً ضخيم انتخاب شود.
• آبگرمكن و بخاري حتماً بايستي مجهز به دودكش باشد . از نصب اين وسيله‌ها بدون دودكش در محيطهاي بسته جداً خودداري نمائيد.
• استفاده از دودكش‌هاي مشترك بايستي با نظر متخصصين ‌و مهندسين ‌مشاور تأسيساتي ‌انجام ‌گردد.
• استفاده از دودكشهاي ‌آكاردئوني ‌آلومينيومي بعلت ‌عدم امكان ‌آببندي در ابتدا و انتها خطرناك مي‌باشد.
• از قراردادن قطعات لوله دودكش بصورت لب به لب خودداري نمائيد و حتماً از دودكشهاي نوع نر و ماده كه باعث آببندي در محل اتصال و عدم خروج گازهاي حاصل از احتراق خواهد شد ، استفاده نمائيد.
• هنگام عبور دودكش از داخل ديوار و تقاطع آن بايستي قطر لوله فلزي كاملاً يكسان باشد كم‌كردن قطر لوله هنگام خروج از ساختمان (ديوار يا سقف) مجاز نمي‌باشد.
• ازنصب دودكش درحياط ‌خلوتهاي رو بسته خودداري نمائيد. داكت دودكشها بايد خروجي از بالا و پايين به هواي آزاد داشته باشد و به هيچ وجه هيچگاه بالاي داکت مسدود نگردد .• دودكش‌ها را مرتباً بازرسي نمائيد و از آزادبودن مسير دودكش اطمينان حاصل نمائيد.
• اطراف لوله‌هاي دودكش موجود در موتورخانه بايستي كاملاً آببندي گردد تا از نفوذ گازمونواكسيد كربن (CO) به داخل بنا و يا موتورخانه جلوگيري شود.
• در هنگام هرگونه ساخت و ساز مراقب باشيد ، مصالح ساختماني بداخل دودكشها ريخته نشود و راه ورودي دودكش را مسدود نكرده باشد.
• هر ساله قبل از روشن كردن وسائل گرمازا ، مراقب باشيد مسير دودكش‌ها توسط پرنده اي لانه‌سازي و مسدود نشده باشد.
• بخش عمودي (خروجي) دودكش حداقل بايستي 3 برابر بخش افقي درنظر گرفته شود و حداقل ارتفاع بخش عمودي نبايستي از يك متر كمتر باشد. • جهت جلوگيري از پديده خطرساز «مکش معکوس» در ساختمانها لازم است بر روي قسمت زيرين درب ورودي هر آپارتمان از دريچه تهويه کرکره اي يا آيفوني مناسب به طول 50×20 سانتيمتر استفاده گردد . همچنين زير دربها
ي ورودي اطاق خواب ها نيز حدود 3 تا 5 سانتيمتر بازباشد.
🆔 @gas_inspection
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔺اطفای حریق فوق حرفه ای 😂
واقعا خسته نباشید

🆔 @gas_inspection
شمار قربانیان آتش‌سوزی در یونان به ۹۱ نفر رسید.
با جان باختن ۴ نفر دیگر براثر شدت جراحات، شمار قربانیان آتش سوزی مهیب در اطراف آتن به ۹۱ نفر افزایش یافت
@gas_inspaction
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔺سیستم اطفای حریق پمپ بنزین👌

فقط به کم دیر عمل کرد😒 
 
🆔 @gas_inspection
🔺نکات ایمنی را رعایت کنیم 👌
 
🆔 @gas_inspection
زلزله هاي اخير در ايران غيرطبيعي نيست .

🖌دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله شناسی با اعلام این که زلزله های اخیر، طبیعی است، گفته:
این زلزله ها به دلایل کامل طبیعی، تکتونیکی( تغییر شکل پوسته زمین بر اثر تنش ها و کرنش های وارده در طول دوران های مختلف) و زمین شناختی رخ می دهد و البته کسی از رخداد مهم احتمالی در آینده خبری ندارد اما ناگفته نماند زلزله های متعدد روزهای اخیر باعث ترس و وحشت مردم شده است که بازار شایعات و پیش بینی ها را رونق بخشیده است.

میزان کوتاه شدگی پوسته در فلات ایران در سال، حدود 3 سانتی متر است و حدود 10 درصد از این تغییر شکل به صورت زلزله آزاد می شود
منطقه کویر لوت یا کویر مرکزی ایران جزمناطقی هستند که لرزه خیزی کمی دارند و کسی هم در آنجا زندگی نمی کند. نوار سنندج - سیرجان ناحیه ای است که شامل استان های اصفهان، سنندج، اراک و همدان می شود و درواقع از لرزه خیزی پایینی برخوردارهستند، همچنین ناحیه جنوب اهواز به سمت آبادان و خرمشهر نیز همین وضعیت را دارد اما بقیه مناطق ایران جز مناطق پرلرزه هستند
در منطقه ای مانند جنوب البرز شامل تهران هر 200 سال انتظار زلزله ای با قدرت 6.6 تا 7.5 ریشتر و هر 3هزار سال انتظار وقوع زمین لرزه با قدرت 7.5 ریشتر روی گسل شمال تهران را داریم؛ از این رو به منطقه البرز منطقه خطرناک از نظر زلزله و منطقه اصفهان منطقه کم خطر اطلاق می شود
چند سامانه گسلی در کشور داریم که یک سامانه آن(زاگرس) از مرز ایران و عراق در مریوان آغاز می شود و تا شمال بندرعباس ادامه پیدا می کند که طولانی ترین سامانه گسلی کشورمان است. گسل مکران در ساحل دریای عمان و در جنوب شرقی کشورمان در کف دریای عمان از توان زلزله های 8 ریشتری برخوردار است کما اینکه 7آذر 1324 زلزله ای با بزرگای 8.2 از این منطقه ثبت شده است و حتی احتمال وقوع زلزله ای با بزرگای 9 هم وجود دارد.
امکان پیش بینی زلزله وجود ندارد اما باید جهت آمادگی مواجه با آن در شهرهای زلزله خیز تمهیدات لازم از قبل پیش بینی شود.

@gas_inspection
#شیرها_گاز

۱- شیرهائی که در سیستم لوله کشی گاز استفاده می شود، تا قطر ۵۰ میلی متر ( ۲ اینچ )باید از نوع برنجی ، ربع گرد توپکی و دنده ای طبق استاندارد ملی شماره ۴۰۴۷ و برای قطرهای بالاتر از ۵۰ میلی متر باید از نوع فولادی ربع گرد توپکی فلنچی ، جوشی و یا دنده ای طبق استاندارد شرکت ملی گاز ایران به شماره (۱۹۹۴) IGS-MS-PL-010 باشد .
۲- قطر شیر فرعی باید با قطر لوله گاز ورودی به هر آپارتمان یکسان باشد .
۳- اگر ملکی دارای چند ساختمان مجزا باشد ، هر ساختمان به غیر از شیر قطع کننده اصلی ، باید یک شیر قطع کننده داشته باشد .
۴-شیر اصلی مصرف باید بلافاصله بعد از کنتور و در ارتفاع ۱۸۰ سانتی متری از کف نصب شود .
۵- شیر فرعی - شیر واحد مسکونی : در ساختمانهای بیش از یک واحد مسکونی ، باید روی لوله انشعاب هر واحد منشعب از لوله های اصلی ، در ارتفاع مناسب و بدور از صدمات فیزیکی و قابل دسترس برای ساکنین آن ساختمان ( ارتفاع حدود ۱۸۰سانتی متری ) برای قطع سریع و کامل جریان نصب شود .
۶- محور لوله شیر تمام دستگاههای گاز سوز باید افقی ،موازی دیوار و در جهت دستگاه گاز سوز باشد ، استثنائا شیرهای روشنائی می توانند قائم نصب گردند .
۷-نقاط انتهائی لوله کشی (و شیرها ) نباید در پشت درها و دستگاههای گازسوز واقع شود .
۸- دسته شير به وسيله پيچ و مهره بر روي شير ثابت شده باشد .
۹- شير بايد در حالت بسته در مقابل فشار هواي ۰.۷ بار ( ۱۰ پوند بر اينچ مربع ) كاملا غير قابل نشت باقي بماند .
۱۰- کلیه شیرها در زمان بازرسی نصب شده باشند .
۱۱- نصب شير ۵۰ ميلي متر (۲ اينچ) بر روي لوله با قطر ۵۰ تا ۱۰۰ ميلي متر ( ۲ تا ۴ اينچ ) با استفاده از تبديل مجاز مي باشد .
۱۲- براي دستگاههاي گاز سوزي كه مابين قفسه بندي قرار مي گيرند ، شير انشعاب بايد بالاتر از ارتفاع قفسه ها باشد و مستقيما در بالا و يا پشت دستگاه گازسوز قرار نگيرد .
۱۳- در محلهائي كه شير گاز در مجاورت كليد و پريز برق ، جعبه تقسيم ، جعبه فيوز قرار مي گيرد ، شير گاز بايد در ارتفاع حداقل ۱۰ سانتي بالاتر از كليد يا پريز و يا در فاصله افقي ۱۰ سانتي متري از آنها نصب شود . اگر شير اجبارا در زير كليد يا پريز ( در تراز پائين تر از تراز ذكر شده ) قرار گيرد، يا بايستي حداقل ۱۰ سانتي متر فاصله افقي از لبه كليد و پريز داشته باشد و يا در حداقل ۵۰ سانتي متر فاصله با آن داشته باشد

🆔 @gas_inspection
♦️ریزش آوار ساختمان جان ۲ نفر را گرفت

🔹مسئول روابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به آخرین خبر فارس گفت: ساخت و ساز غیراصولی موجب ریزش آوار و مرگ ۲ نفر شد.
عدلو بیان کرد: پس از ۲ ساعت عملیات و با وجود تلاش نیروهای آتش نشانی، ۲ فرد گرفتار شده( مالک ساختمان و کارگر) در زیر آوار فوت شدند.
وی اضافه کرد: این حادثه بر اثر ساخت و ساز غیراصولی در خیابان ابوذر غفاری به وقوع پیوست.

🆔 @gas_inspection
اخطار شرکت گاز در خصوص فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حوزه گازرسانی

🆔 @gas_inspection
@gas_inspection .PDF
532.4 KB
دستوالعمل تاسیسات اطفای حریق (خراسان شمالی)
🆔 @gas_inspection
🔺 انفجار شیء نامعلوم در مشهد و انتشار گاز، ۲۲ مصدوم برجای گذاشت

🔹 در این حادثه فرد ضایعات جمع کن هنگام جابجایی ضایعات، به شیء ناشناخته برخورد کرده که هنگام بررسی و دستکاری، این شیء دچار انفجار شده و موجب انتشار گازی ناشناخته می‌شود.

🔹 تیم شیمیایی آتش نشانی مشهد به سرعت به محل اعزام شدند و فرد مصدوم که دچار سوختگی جزئی شده بود به همراه ۱۹ نفر از افرادی که در اطراف این محل در معرض این گاز قرار گرفته بودند به بیمارستان منتقل شدند./شبکه خبر

🆔 @gas_inspection
دستورالعمل وضوابط طراحی نظارت واجرای سيستم های اعلام حريق
#لینک_دانلود
http://mohandes-iran.com/?p=5410

@gas_inspection
🔺وقتی لوله کشی گاز به سیم کشی برق اشتباه گرفته میشه 😂


🆔 @gas_inspection
🔹🔹🔹کاربران عزیز لطفا در اینستاگرام ما را دنبال کنید 👇👇👇

https://www.instagram.com/mohandes_iran.com_
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔺 سیستم تهویه پارکینگ با استفاده از جت فن
(Basement Ventilation System using jetfan)


🆔 @engineer_tasisat
#عمر_مفید_ساختمان_و_مسئولیت_مهندسین

🔺یکی از ابهامات موجود در مقررات ملی و دیگر قوانین مرتبط با جامعه مهندسین ساختمانی و بالطبع آن برای جامعه کارشناسی، غیر شفاف و مبهم بودن تعریف عمر_مفید_ساختمان می باشد.

علیرغم اینکه در مبحث 2 مدت بیمه کیفیت اجرای ساختمان از ابتدای شروع بهره برداری و پس از تحویل ساختمان توسط مجری به صاحب کار یا صاحب کاران در بخش های مختلف ساختمان {مدت زمان به شرح زیر را} تعیین گردیده است ولی قوانین در خصوص مدت زمان مسئولیت مهندسین در قبال ساختمان سکوت اختیار نموده است:

سازه های ساختمان شامل پی، اسکلت، سقف و سفت کاری حداقل 10 سال؛

نمای ساختمان، حداقل 5 سال؛

عایق های رطوبتی ساختمان حداقل 5 سال؛

تجهیزات و تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی، آسانسورها حداقل 3 سال.

❗️عمر مفید ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

❗️آیا می شود عمر مفید ساختمان را تنها به کیفیت مصالح محدود نمود؟

❗️یا عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفت؟

به نظر نگارنده عمر مفید ساختمان را می شود به دو عامل (ساختاری) و مصالح (نوع و کیفیت، روش اجرا، نحوه نگهداری و بهره برداری از مصالح) تقسیم نمود.

عوامل ساختاری می تواند شامل موارد زیر باشد: نوع خاک، پی، شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه، نوع ساختمان از نظر کاربری، نوع اسکلت سازه ای (آجری، گلی، بلوکی، بتنی، فلزی و ...) و ...

به هر حال زیر شاخه های دو عامل فوق الذکر بسیار متنوع بوده و لحاظ کردن تمامی آن عوامل، برای کارشناسان بسیار مشکل بوده و نیاز به داشتن تخصص و تجربه وافر در امر محاسبه و طراحی و اجرا و نظارت در امر ساختمان دارد و بدلیل تنوع آن عوامل می تواند تعیین عمر مفید ساختمان را برای کارشناسان با خطا همراه سازد.

روشی دیگر برای محاسبه عمر مفید ساختمان استفاده و استناد به آیین نامه 2800 می باشد.

در صورتی که سازه ساختمان مورد نظر بر اساس ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰ طراحی و ساخته شده باشد و با توجه به دوره بازگشت تعریف شده زلزله در آیین نامه مربوطه، می توان حداقل عمر مفید ساختمان را تخمین زد.

مطابق این آیین نامه (بند 1-1 و 2-1 ویرایش چهارم) ساختمان باید در زلزله ای که احتمال وقوع آن در طول عمر مفید ساختمان (۵۰ سال)، کمتر از ده درصد می باشد مقاوم باشد.

همچنین ساختمانهای بلندتر از ۵۰ متر و یا بیشتر از ۱۵ طبقه باید ضوابط ویژه ای را برای اثر ناشی از زلزله سطح بهره برداری که احتمال وقوع آن از ۵۰ سال بیشتر از ۹۹/۵ درصد اقناع نماید مقاوم باشد.

👈لذا ملاحظه می گردد از نظر تحمل بار ساختمان باید حداقل ۵۰ سالی مقاوم باشد.

❗️واقعیت این است که در سکوت قوانین و در صورت قبول استدلال فوق الذکر،
عمر مفید ساختمان را باید برابر با عمر مفید مهندسین دانست!

🔺جا دارد که مسئولین امر در خصوص اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان اهتمام جدی نمایند.

🆔 @gas_inspection