Amir Taheri امیر طاهری
6.58K subscribers
4.26K photos
2.82K videos
1 file
3.71K links
معرفی دکتر امیر طاهری :
دارای دکترای اقتصاد از لندن، نویسنده ، مترجم و ژورنالیست بین الملل ، تنها شخصیت ایرانی که با رهبران بزرگی مانند گورباچف ،نیکسون ، کلینتون و #شاهنشاه_آریامهر به طور مستقیم گفتگو داشتند
Download Telegram
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
گفتگوی کامل اتاق خبر منوتو با امیر طاهری در مورد زندگی آقازاده‌ها

فهمیدن اوضاع اقتصادی ایران خیلی دشواره برای اینکه همه چیز مبهمه! بهترین برآوردها از طرف صندوق بین ‌المللی پول اینکه چهل درصد از اقتصاد ایران اقتصاد سیاهه! یعنی هیچکس هم نمیدونه ‌چی هست! مجلس شورای اسلامی سه سال پیش اعلام کرد که در ایران ۲۵ بندر هستند که هرچی دلشون میخواد صادر و وارد میکنن و هیچکس هم نمیدونه کی داره چیکار می‌کنه! ۳۶ شرکت با شرکت نفت ملی ایران هم کار میکنن که نفت میخرن میفروشن به قیمت‌های مختلف باز هم معلوم نیست چیکار می‌کنن! خود آقای روحانی میگه ۳۰ درصد مردم ایران وضعشون خوبه ۷۰ درصد خرابه!
در ایران یک سیستمی بوجود اوردن که حتی با موازین اسلامی چه خوب چه بد نمی‌خونه !یک چیز من درآوردی
مثلا بودجه فامیل آقای خمینی دکور هالیوودی که درست کردن به عنوان قبر خمینی! یک برآوردی از آیت‌الله شاهرودی بود که اینها در حدود۷۰۰ میلیون دلار در دبی سرمایه گذاری کردن سرمایه گذاری خانواده آقای خمینی که یکی از برادرزاده‌هاش به اسم آقای هندی داره می‌کنه در حدود ۸ میلیارد دلار هست! یعنی یک غارت عجیبی در ایران رخ داده!


@AmirTaheri4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
امیرطاهری:
«ایران در جنگ است و هر ایرانی در قامت سرباز وظایفی دارد»



@AmirTaheri4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
رسانه‌های بزرگ و ترامپ در دو آمریکا، پرگار
گفتگو با دکتر امیر طاهری

@AmirTaheri4
گفتگوی‌ دکتر نصراصفهانی با دکتر‌ امیر طاهری

آیا مشروطیت باعث تفرقه می‌شود!؟ آیا مشروطیت مختص به نظام پادشاهی است؟

امیر طاهری:

آیا سوییس کشور مشروطه نیست؟
مشروطه یعنی به هیچ حزب و گروه و دارودسته‌ای چک سفید داده نمیشه!
یعنی حکومت شرط داره
از دوران رنسانس این موضوع مطرح بوده چیز جدیدی نیست. فیلسوف معروف فرانسوی میگه که یک دولت مشروطه دولتی است که متکی است به قبول و تفاهم اونهایی که بر اونها میخواد حکومت بکنه! به این معنا ایالت متحده یک کشور مشروطه است سوییس هم یک کشور مشروطه است بدون اینکه سلطنتی باشه. نروژ و ژاپن پادشاهی هم کشور مشروطه است.
یک‌ نکته خیلی مهم و حساسی که ما نگاه می‌کنیم در این تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران تنها یک بار اتفاق افتاده که در ایران تغییر دودمان و تغییر حکومت رخ داده بدون خون‌ریزی و جنگ و این در زمان مشروطیت بوده!
یعنی با تشکیل مجلس موسسان، نه کسی دار زده شد نه تیراندازی شد نه جنگ داخلی شد! چرا؟ برای اینکه مشروطه ‌وجود داشت! فراموش نکنیم بحث همون موقع این بود که ایران جمهوری بشه یا سلطنت!
مجلس موسسان تصمیم گرفت که ایران سلطنتی‌ بشه!
اینو نباید فراموش ‌بکنیم‌ وقتی ما میگیم باید برگردیم به مشروطیت به‌ یک مجموعه‌ای می‌خوایم برگردیم! نمی‌خوایم کسی حذف بکنیم! برعکس مشروعیت و‌مشروعه هست که میخواد ما رو از هم جدا بکنه! تمام ایرونی‌ها مسلمون نیستن تمام ایرونی‌های مسلمون شیعه نیستن! تمام ایرونی‌های‌ که شیعه هستن شیعه اثنی‌عشری نیستن! تمام اونهایی که اثنی‌عشری هستن اصولی نیستن! تمام اونهایی که اصولی هستن ولایی نیستن و تمام اونهایی که ولایی‌ هستن خمینی‌چی نیستن!
یهو برمیگردیم به ‌یک اقلیت بسیار‌ ناچیزی‌ که نیم درصد جمعیت ایران هم‌ نمیشن! یعنی مشروعه هست که مارو از‌ هم جدا میکنه!
در داخل مشروطه هست که ما دور هم جمع میشیم ما همه یک‌ ملتیم یک خانواده‌ایم.
در‌ مشروطه مفهوم میهن مفهوم‌ مهمیه!

در مشروعه همچین مفهومی‌ وجود نداره چون جهان وطنی است پان اسلامیسته براش ایران یک تیکه خاکه که اگه‌ زیر حکومت مشروعه نباشه بلاد کفر به‌ حساب میاد!
تمام تاریخ مارو اینها لغو میکنن!
حالا انتخاب مردم ایران بین مشروطه و مشروعه‌ هست.

دکتر‌ نصر اصفهانی :اگر در‌ #پیمان_نوین به اتحاد و ائتلاف برسیم راه‌های عملی‌ که بشود این ‌رژیم‌ را سرنگون ‌کرد‌ چیست؟

امیر طاهری:

اول گام‌های نخست برداریم بعد بریم گام‌های بعدی
گام‌های اول این است که در بحث سیاسی که الان خوشبختانه در ایران شروع شده در این بحث ما مشروطه‌خواهان برنده بشیم و یک تفاهم‌ ملی در این زمینه بوجود بیاد.
این داره شکل می‌گیره.
بعضی وقت‌ها آهسته است بعضی وقت‌ها سریعه ‌ولی داره شکل می‌گیره!
چون از اون طرف چیزی برای عرضه وجود نداره ! الان بیشتر از‌چهل ساله رکورد داره مردم می‌بینن فهمیدن تجربش ‌کردن ایدئولوژی ‌های قرن نوزدهمی‌ چپ و راست هم امتحان شدن نه تنها در ایران بلکه جاهای دیگه هم مردن .
در درجه دوم ساختن زیربنای فعالیت‌های سیاسی هستش اینکار چون در ایران نمیتونیم حزب درست بکنیم اجازه نمیدن سرکوب میکنن
باید به سبک همیشگی ایرونی‌ها با تشکیل دوره‌ها و تشکیل گروه‌ها که اونم داره انجام میشه.
یعنی‌ وقتی قرار شد عملی انجام بشه اون عمل با برنامه‌ریزی و رهبری میدانی انجام بشه
ایران در سال گذشته در مقیاس وسیعی اومدن وسط قربانی دادن مبارزه کردن همه این فداکاری‌ها رو کردن ولی به خاطر فقدان یک برنامه هماهنگ و رهبری میدانی نتونستن نتیجه بگیرن.
این هم فراموش نکنیم یک همچین مبارزه سیاسی قهوه فوری نیست! نسکافه نیست یه آب هم بریزیم ‌روش فوری نتیجه‌گیری بکنیم فست فود هم نیست!
یک‌ کاری‌هست که‌ حوصله وصبر میخواد ،اعتقاد میخواد ،فداکاری میخواد و مردم ایران نشان دادند که قابلیت‌ش دارند.
اما یه نکته مهم اینجا هست که راجع به نقش خود رضاشاه دوم این است که بایستی بین دو نوع رهبری که شاهان ایران در این ۲۵۰۰ سال نزدیک ۳۱۶ شاه داشتن، یه عده‌شون کسانی بودند که مستقیم در میدان حاضر بودند و در وسط میدان جنگ بودند، مثل نادرشاه شاه و رضاشاه اول، یه عده هم بودند پشت صحنه می‌نشستن به صورت حساب پس انداز برای ملت و یک اطمینان بخش و یک پشتیبان برای روز مبادا و غیرو، بین این دو نقش باید انتخاب بشه، وقتی هم انتخاب شد باید یک برنامه فعالیت سیاسی عرضه بشه امروز این کار رو میکنیم فردا این کار می کنیم که کاری که انجام دادیم باید ارزیابی کنید نیازمند سه بخش رهبری هستیم بخش رهبری فکری بخش رهبری سازمانی بزرگ و کلان بخش رهبری میدانی و اینها کارهایی است که باید انجام بشه و تا اونجایی که می دونم این کار داره انجام میشه.

@AmirTaheri4
👍3
درخواست رضا شاه دوم از نخبگان و فعالین سیاسی برای ائتلاف

اگه فراتر از اشخاص و گروه ها و حتی مرام و مسلک ها بریم کشور ما ایران در این ۲۰۰ سال گذشته با چه موضوعاتی روبرو بوده موضوع اولی که روبرو بود فقدان دستگاه حکومتی بود که بتونه مملکت رو نگه داره وضعیتی و به وجود بیاره خطش خونده بشه.
در کشور انقلاب مشروطه که رخ داد هدفش این بود که همچین دولتی به وجود بیاره با تفاهم ملی مشارکت ملی، ولی مشروطه در آغاز موفق نشد.
رضاشاه موفق شد که این خواست مشروطیت رو برآورده بکنه یعنی یک دولتی بسازه که شبیه دولت های مدرن دنیای امروز البته با نواقص و کمبودهای طبیعی که همه میدونیم.
بنابراین رضاشاه اول بنیانگذار دودمان پهلوی نقشش این بود که اولین قسمت از نیازهای ایران رو برآورده بکنه.
دومین قسمت از نیازهای ما این بود که حالا که یک دستگاه دولتی به سبک جهان امروزی داریم بایستی یک اقتصاد امروزی هم داشته باشیم که بتونیم این دستگاه رو نگه داره و اندک اندک مارو وارد دنیای صنعتی بکنه و به انقلاب صنعتی بپیونده.
این دومی رو هم محمدرضاشاه برآورده کرد اینجا لازم نیست توضیحات بدیم ولی جهش صنعتی و اقتصادی در دوران محمدرضاشاه به همان اندازه مهم بود که دولت سازی در دوران رضا شاه.
نیاز سومی که دولت ما داشت ایجاد یک ساختار دولتی مدرن ایجاد یک ساختار اقتصادی مدرن تکمیل بکنیم با ایجاد یک ساختار سیاسی مدرن چون میدونید اینا همه مکمل هم هستند.
شما نمی توانید یک دولتی مدرن داشته باشیم بدون یک اقتصاد مدرن، نمی توانیم یک اقتصاد مدرن داشته باشیم بدون اینکه یک زندگی سیاسی مدرن داشته باشیم.
این بخش سوم رو هم محمدرضا شاه در آخرین سال‌های زندگیش دو سال آخرش به عنوان فضای باز سیاسی مطرح کرد ولی متاسفانه نرسید به خاطر بیماریش به خاطر بی‌تجربگی سیاسی گردانندگان کشور که بیشتر تکنوکرات بودند تا سیاستمدار البته گناهی هم نداشتن، در مدرسه فعالیت سیاسی شکل نگرفت تکنوکرات بودند اقتصاددان بودند عالم بودند دانشمند بودند ولی سیاست نمی دونستند چیه، از طرفی هم مخالفان شاه هم به جای کمک کردن و ایجاد فضای باز سیاسی و آوردن اون نیاز سوم، شدیدترین مواضع گرفتن با فحاشی و بی انصافی با یک دشمنی و کینه و قهر عجیب و غریب مانع از این شدند که این خواست سوم شکل بگیره. در نتیجه ما کجا رفتیم به طرف مشروعه یعنی مجموعه اون مشروطیت که شامل ایجاد یک دولت مدرن ایجاد یک اقتصاد مدرن ایجاد یک زندگی سیاسی مدرن گذاشتیم کنار درست رفتیم نقطه مقابلش!
همه ما البته بنده من نبودم جزوشون! اکثریت اون‌ دو سه درصدی از جامعه که ازنظر سیاسی فعال بودن رفتن دنبال شدیدترین و خشن ترین مواضع و مشروعیت! این گرفتاری ماست.
اما چیزی که رضا شاه دوم پیشنهاد میکنه بازگشت به اون راه سومه یعنی زنده کردن این راه سوم هست ایران با همه صدماتی که دیده یک دستگاه دولتی داره همین امروز یکی از وزرای روحانی اسلامی گفت ما متوجه شدیم زیربنای دولتی خوبی در این کشور وجود داشته و همین الان هم ایران از نظر صنعتی و اقتصادی با بسیاری از کشورهای در حال توسعه قابل مقایسه نیست.
اینها همه دستاوردهایی است که به سادگی از بین نمیرن بنابراین چیزی که الان ما بایستی بریم دنبالش احیای این فکر مشروطیت است.
فکر مشروطیت یعنی سه تا عنصر اصلی داره دولت مدرن اقتصاد مدرن و سیاست مدرن این چیزی است که رضا شاه دوم پیشنهاد کرده.
مسئله جمهوری و سلطنت هم البته مسئله شکل هستش به نظر من نباید باعث تقسیم ما بشه جنگ های گذشته را دوباره بکنیم البته من شخصاً هم بهترین روش حکومتی برای ایران رو مشروطه سلطنتی میدونم ولی در حال حاضر مسئله این هستش که از مشروعه بیایم بیرون برگردیم به مشروطیت و فراموش نکنیم که خود محمدرضا شاه در چندین سخنرانیش از جمله در یک سخنرانی مهمی که ولیعهد معرفی می‌کرد و می‌گفت که شاهنشاهی ایران مال شما ملت ایران شما وارث شاهنشاهی ایران هستید شماها هستید که ولیعهد واقعی من هستید. بنابراین شاهنشاهی ایران سلطنت ایران مال مردم ایرانه همونطور که می‌دونید مردم ایران میتونن بگیرنش از یک خانواده و به یک خانواده دیگه بدن.
از شخص بگیرن همانطور که از محمد علی شاه گرفتند و از احمدشاه گرفتند و از قاجاریه گرفتند دادن به پهلوی .
بنابراین مسئله دشمنی با پهلوی نباید باعث بشه با کل مشروطیت با کل نظام سلطنت مشروطه مبارزه بکنیم.
از طرفی هم بی انصافی کامل هست اگر نقش محمدرضا شاه بزرگ و رضا شاه بزرگ در ساختن ایران امروز نادیده بگیریم.

لینک یوتیوب برنامه‌

@AmirTaheri4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
ترامپ در برابر بایدن: سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی در ایران

آنچه در این برنامه می‌بینید برگردان فارسی (صداگذاری شده) گفتگوی آنلاین اتحاد ملی برای دموکراسی در ایران (نوفدی) است با استاد امیر طاهری به میزبانی آقایان دکتر سعید گنجی و کامرون خوانساری‌نیا.
https://www.youtube.com/watch?v=tFLQOKhQxeQ

ویدئو به زبان اصلی در کانال نوفدی: https://bit.ly/3jMaSyy
#انتخابات_آمریکا
#نوفدی
#امیر_طاهری
@Unikador

@AmirTaheri4
‏ظریف وزیر امور خارجه اسلامی می‌گوید با روسیه در مورد حضور تروریست‌ها در نزدیکی مرز ایران با آذربایجان تماس گرفته است،
این یعنی روسیه آذربایجان را کنترل می‌کند؟
آیا ایران تحت‌الحمایه روسیه شده است؟
چرا با ترکیه، که در حال آوردن تروریست‌های مورد ادعا است، تماس نمی‌گیرد؟

@AmirTaheri4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
امیر طاهری : «ما درگیر یک مبارزهٔ تاریخی هستیم و من هیچ تردیدی ندارم که ما مردم ایران در این نبرد پیروز می‌شویم.»

@AmirTaheri4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
"وقتی از فدرالیسم صحبت می‌کنیم نمی‌دانیم یعنی چی!
فدرالیسم یعنی گردهم‌آوردن عناصر جدا از هم.
ایران همیشه کشوری واحد بوده است.
کسانی که در ایران فدرالیست هستند (مثل خاتمی)، تجزیه‌طلب‌اند."

@AmirTaheri4
‏حمله تروریستی جهادی در وین چند روز قبل از صدمین سالگرد قانون ۱۹۲۰ اتفاق افتاد که اسلام را به عنوان یکی از زبانهای رسمی در اتریش به رسمیت شناخت و به شهروندان مسلمان این کشور حق عمل آزادانه اعتقادی خود را اعطا کرد.
اتریش اولین کشور غیر مسلمان بود که این کار را کرد.

@AmirTaheri4
‏آیت‌الله علی خامنه‌ای "مقام معظم" در ستایش از تروریسم و ​​سایر اقدامات خشونت آمیز علیه فرانسه و سایر ملت‌های غربی اشتباه می‌کند.
وی همچنین در توصیف چنین اعمالی به عنوان "نشانه های نشاط و پویایی اسلام" گمراه است.
وی نماینده مردم ایران نیست.

@AmirTaheri4
‏منطقاً، اتریش باید بعنوان بهترین دوست اسلام در اروپا قلمداد شود
هرگز مستعمره مسلمان نداشته،هرگز با مسلمانان جنگ نکرده مگر برای دفاع از خود وقتی عثمانی‌ها وین را محاصره کردند، تعداد زیادی شهروند مسلمان داشت و بسیاری از پناهندگان مسلمان را پناه داد.
با این حال، از جهادی‌ها ضربه خورد.

@AmirTaheri4
‏آیت الله خامنه‌ای با تجلیل از خشونت و ترور، حتی به‌طور ضمنی؛ بجای ترویج گفتگو و احترام متقابل، چهره ایران را به عنوان ملت صاحب تمدن و مدافع ارزش‌های انسانی لکه‌دار می‌کند. ایرانیان در تبعید بایستی با آگاهی رسانی به جوامع میزبان، نشان دهند که او فقط نماینده یک اقلیت کوچک است.

@AmirTaheri4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
امیر طاهری: انتخابات آمریکا و سوالات مطرح نشده

برگردان فارسی تحلیلی به قلم استاد امیر طاهری با عنوان زیر در شرق الاوسط:
US Elections: The Unasked Questions

Going by the narrative peddled by a good chunk of the US media the election is all about one man: President Donald J Trump.
All this may sound irrelevant to many, including some media colleagues intoxicated by the hatred of Trump. But they would be wise to take a moment and ponder that: maybe whatever Trump did wasn’t all bad. Just, maybe. Think about it!
#امیر_طاهری
#انتخابات_آمریکا
#تحلیل_سیاسی
@Unikador
‏ظریف وزیر امور خارجه اسلامی می‌گوید که او نگران نزدیک شدن تروریست‌های جهادی به مرزهای ایران از طریق آذربایجان است. آیا او می‌فهمد که اسرائیل هم ممکن است نگران نزدیک شدن جهادی‌های مورد حمایت ایران به مرزهای خود از طریق لبنان یا غزه باشد؟
آیا ما تروریست‌های خوب و بد داریم؟

@AmirTaheri4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
موارد مطرح شده در گفتگو با دکتر ‌امیر طاهری در رمز پیروزی:
دولت نیرومند-اقتصادمدرن-سیاست‌ مدرن (آزادی)-گذشتن‌ از‌ رژیم- آلترناتیو (رهبران‌سیاسی‌آینده)-پیمان‌نوین-
شاهزاده‌ وارث‌ عنوان‌ تاریخی-مردم-میراث‌ مشروطه‌ و تجربیات-وظیفه‌ ایرانیان

@AmirTaheri4
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
تفسیر خبر جمعه 16 آبان - انتخابات آمریکا: آیا سیاست واشنگتن در برابر حکومت ایران تغییر خواهد کرد؟

لینک یوتیوب برنامه

@AmirTaheri4
امیر طاهری
خواست مردم #ایران از دولت بعدی آمریکا اینست که به رژیمی که پایگاه مردمی خود را از دست داده کمک نکند.


@AmirTaheri4
امیر طاهری -     انتخابات امریکا؛ پرسش‌هایی که به زبان نمی‌آیند

با آماده شدن میلیون‌ها امریکایی برای رفتن به پای صندوق‌های رأی در روز سه‌شنبه این هفته برای پیوستن به حدود 50 میلیون نفری که عملاً رأی خود را داده‌اند، شاید بهتر باشد برای چند لحظه‌ای درنگ کنند تا پرسش ساده‌ای را از خود بکنند: برای چه رأی بدهیم؟

با توجه به گفتمانی که بخش بزرگی از رسانه‌های امریکایی آن را تبلیغ می‌کنند، انتخابات امریکا دور یک مرد می‌چرخد: رئیس جمهوری دونالد ترامپ.

به نظرمی‌رسد این مسئله بدی نباشد چون هر انتخاباتی که در چنین سطحی صورت گیرد همیشه مقداری از مسائل فردی مرتبط با نامزدها را به همراه دارد. بد نیست یادآوری کنم در سفری که سال 2008 به چندین ایالت داشته‌ام بسیاری از رأی دهندگان به ما می‌گفتند، به باراک اوباما رأی می‌دهند چون به نظر آنها اکنون وقت آن رسیده تا ایالات متحده رئیس جمهوری سیاه پوست داشته باشد. و روشن بود اینکه او کارنامه سیاسی قابل توجهی ندارد برای آن رأی دهندگان اهمیتی نداشت.

سال 2016 نوبت ترامپ بود تا از بیرون از نهاد سیاسی بودن استفاده کند. اما در هر دو حالت به نظر رسید اوباما و ترامپ شبیه یک مستطیل سفیدی باشند که رأی دهندگان می‌توانند انتظارات‌شان را درآنها بنویسند.

اما این بار ترامپ و جو بایدن به عنوان دو شخصیت واقعاً معروف با هم رقابت می‌کنند. ترامپ چهار سال وقت داشت تا خود را به عنوان رهبر سیاسی معرفی کند. بایدن اما از سرگذشتی دارد که نیم قرن فعالیت سیاسی را پوشش می‌دهد، هرچند بخش بزرگی ازآن در حاشیه بوده چه در زمان سناتوری یا معاون رئیس جمهوری. در حقیقت همین به تنهایی می‌توانست رأی دهندگان را به تمرکز بر سابقه کاری دو مرد بکشاند که به رأی دهنده امریکایی توان غنی‌تر و عمیق‌تر برای انتخاب ببخشد و از تمایلات شخصی فراتر برود. اما متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

از ابتدای برنامه تبلیغاتی ریاست جمهوری در سال جاری، مسئله به مسابقه داد و فریاد تبدیل شد. برخی از ما امید داشتیم که برنامه تبلیغات انتخاباتی با گذر زمان و در مناظره‌های ریاست جمهوری به افق‌های بالاتر برود و به خطا گمان می‌کردیم دو مرد از آن فرصت برای معرفی و مقایسه سیاست‌های خود بهره ببرند.

اما همان طور که همه می‌دانیم چنین نشد. در حقیقت یکی از مناظره‌ها به سطح رد و بدل کردن مشت‌های لفظی سطح پایین برگشت درحالی که یک مناظره دیگر صرف رد و بدل کردن سخنان بیهوده و بی معنا در باره ویروس «کووید-19» شد که مشخص بود هر دو نامزد هیچ اطلاعات مفیدی درباره آن نداشتند.

در زمانی که ترامپ به عنوان یک عنصر سیاسی معروف محسوب می‌شود، هرچند در اغلب اوقات به سختی می‌توان رفتارهای‌اش را پیش‌بینی کرد، دشوار می‌توان موضع و نظر بایدن را در مورد مسائل محوری دریافت به خصوص آنهایی که به اقتصاد و سیاست خارجه مربوط می‌شوند. برای اولین بار به نظر می‌رسد رقیبی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نمی‌تواند یا آمادگی ندارد جایگزینی روشن برای سیاست‌هایی که رئیس جمهوری کنونی در پیش گرفته ارائه کند.

براین اساس فرد نمی‌تواند این امکان را دور از ذهن ببیند که اگر بایدن به ریاست جمهوری برسد شاید بسیاری از انتخاب‌های برجسته‌ای را که ترامپ در سطح اقتصادی و سیاست خارجه تصویب کرد، لغو کند.

در این باره گفتنی است که موفقیت اولیه سیاست اقتصادی ترامپ برسه عامل تکیه داشت: کاهش زیاد مالیات، استقلال در زمینه انرژی و تصویب میدان رقابت منصفانه‌ و عادلانه‌تر در زمینه تجارت خارجی. تاکنون مشخص نیست بایدن قصد دارد در این زمینه‌ها چه کند.

آیا با سناریوی افزایش مالیات خواهد آمد، در زمانی که اقتصاد زیر فشار پیامدهای ویروس «کووید-19» دچار مشکل است؟ آیا متوقف می‌سازد یا جایگاهی را که ایالات متحده به عنوان تولید کننده اول انرژی در جهان کسب کرد از دست می‌دهد؟؛ جایگاهی که امروزه ایالات متحده برای اولین بار پس از دهه شصت قرن پیش به آن رسید. آیا همه توافقات تجاری که اخیراً با کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تصویب شدند را لغو می‌کند که موفق با بالا بردن کفه ترازو به سود ایالات متحده شدند؟ در خصوص سیاست خارجه این مسئله به طور کامل از برنامه مناظرات حذف شد، شاید به دلیل کارنامه نسبتاً موفق ترامب. به همین دلیل بسیاری از پرسش‌ها را همچنان معلق می‌بینیم. برای نمونه، آیا بایدن به آسانی پیوستن به آنچه توافق پاریس درباره تغییرات اقلیمی خوانده می‌شود بازمی‌گردد با اینکه هیچ کدام از کشورهای امضا کننده توافق به مفاد آن پایبند نبودند؟ آیا بایدن خیلی ساده عذرخواهی می‌کند و کار امضا کردن چک‌ها به نفع «یونسکو» و سازمان بهداشت جهانی را از سرمی‌گیرد بی آنکه بر انجام اصلاحاتی که بیشتر کشورهای عضو ضروری می‌دانند اصرار کند؟

در خصوص ناتو، آیا بایدن از موضعی که ترامپ گرفت و به https://persian.aawsat.com/node/2597161


@AmirTaheri4