#ارسالی
دهکبندی یا بیعدالتی؟
اگر قرار است دهکبندی بر اساس عدالت باشد، پس چگونه درآمد همسر و فرزندان را ملاک توان مالی خانوار قرار میدهید؟ مگر در احکام شرعی و قوانین، درآمد زن متعلق به خود او نیست؟ مگر درآمد فرزند الزاماً در اختیار سرپرست خانوار قرار دارد؟ پس بر چه مبنایی این درآمدها به حساب خانواده نوشته میشود و موجب حذف افراد از یارانه و کالابرگ میگردد؟
از سوی دیگر، تراکنشهای بانکی را معیار توان مالی قرار دادهاید؛ در حالی که امروز تقریباً تمام پرداختها از طریق سیستم بانکی انجام میشود. قبضها، خریدها، انتقال وجه و بسیاری از امور روزمره مردم ناچاراً از مسیر بانکها میگذرد. آیا صرف تعداد یا حجم تراکنش، نشانه ثروتمند بودن است؟
درباره خودرو نیز همین بیعدالتی وجود دارد. آیا خودرویی با عمر بیش از ۲۰ یا ۳۰ سال که هر روز هزینه تعمیر و نگهداری آن بیشتر میشود، نشانه رفاه و دارایی است؟
داشتن یک واحد مسکونی نیز بهعنوان شاخص برخورداری در نظر گرفته میشود؛ در حالی که داشتن سرپناه، حق طبیعی و قانونی هر شهروند است، نه نشانه سرمایهداری و ثروتمندی.
مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از افراد با درآمدهای بالا و داراییهای قابل توجه، به دلیل ضعف سامانههای اطلاعاتی همچنان در دهکهای پایین قرار دارند و از یارانه و کالابرگ استفاده میکنند؛ در مقابل، کارگران، بازنشستگان و کارمندان با درآمد محدود از فهرست حمایتها حذف میشوند.
اما حرف اصلی
واقعا که همه رو مسخره کردند زمان رئیسی هم بدون کارشناسی اون به اصطلاح جراحی اقتصادی رو انجام دادن نتیجه ش رو هم همه دیدیم حالا نوبت دولت پزشکیان شده که دوباره داره طرح های مسخره اجرا میشه بعدم مثل خر توش گیر میکنن این وسط هم فقط مردم چوبش رو میخورن
@Eterazebazar
دهکبندی یا بیعدالتی؟
اگر قرار است دهکبندی بر اساس عدالت باشد، پس چگونه درآمد همسر و فرزندان را ملاک توان مالی خانوار قرار میدهید؟ مگر در احکام شرعی و قوانین، درآمد زن متعلق به خود او نیست؟ مگر درآمد فرزند الزاماً در اختیار سرپرست خانوار قرار دارد؟ پس بر چه مبنایی این درآمدها به حساب خانواده نوشته میشود و موجب حذف افراد از یارانه و کالابرگ میگردد؟
از سوی دیگر، تراکنشهای بانکی را معیار توان مالی قرار دادهاید؛ در حالی که امروز تقریباً تمام پرداختها از طریق سیستم بانکی انجام میشود. قبضها، خریدها، انتقال وجه و بسیاری از امور روزمره مردم ناچاراً از مسیر بانکها میگذرد. آیا صرف تعداد یا حجم تراکنش، نشانه ثروتمند بودن است؟
درباره خودرو نیز همین بیعدالتی وجود دارد. آیا خودرویی با عمر بیش از ۲۰ یا ۳۰ سال که هر روز هزینه تعمیر و نگهداری آن بیشتر میشود، نشانه رفاه و دارایی است؟
داشتن یک واحد مسکونی نیز بهعنوان شاخص برخورداری در نظر گرفته میشود؛ در حالی که داشتن سرپناه، حق طبیعی و قانونی هر شهروند است، نه نشانه سرمایهداری و ثروتمندی.
مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از افراد با درآمدهای بالا و داراییهای قابل توجه، به دلیل ضعف سامانههای اطلاعاتی همچنان در دهکهای پایین قرار دارند و از یارانه و کالابرگ استفاده میکنند؛ در مقابل، کارگران، بازنشستگان و کارمندان با درآمد محدود از فهرست حمایتها حذف میشوند.
اما حرف اصلی
واقعا که همه رو مسخره کردند زمان رئیسی هم بدون کارشناسی اون به اصطلاح جراحی اقتصادی رو انجام دادن نتیجه ش رو هم همه دیدیم حالا نوبت دولت پزشکیان شده که دوباره داره طرح های مسخره اجرا میشه بعدم مثل خر توش گیر میکنن این وسط هم فقط مردم چوبش رو میخورن
@Eterazebazar
اقساط کوتاهمدت، سودهای بلند؛ واقعیت بازار موبایل چیست؟
فروش اقساطی موبایل این روزها به یکی از پرتقاضاترین روشهای خرید در بازار تبدیل شده است؛ اما آنچه بیش از همه جلب توجه میکند، سودهای بالایی است که برخی فروشندگان برای اقساط کوتاهمدت از مشتریان دریافت میکنند.
بررسیها نشان میدهد تعدادی از فروشگاههای موبایل، گوشی تلفن همراه را تنها با دریافت چک صیادی و پیشپرداخت حداقل ۳۰ درصدی بهصورت اقساطی عرضه میکنند. مدت بازپرداخت نیز معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه است، اما سودی که از مشتری دریافت میشود، در برخی موارد به ۵ تا ۸ درصد در ماه و حتی بیشتر میرسد.
بیشتر فروشندگان برای تضمین پرداخت اقساط، یک یا چند فقره چک از خریدار دریافت میکنند. در حالی که برخی فروشگاههای اینترنتی امکان خرید اقساطی تا ۲۴ ماه را فراهم کردهاند، بسیاری از فروشندگان بازار، حداکثر اقساط سه تا ششماهه ارائه میدهند و بخش قابل توجهی از مبلغ کالا را نیز بهصورت نقدی دریافت میکنند.
یکی از فروشندگان موبایل میگوید: «بین یکسوم تا نصف قیمت گوشی باید نقدی پرداخت شود و باقی مبلغ حداکثر طی سه ماه تسویه میشود. اگر مدت اقساط بیشتر باشد، سرمایه کافی برای پاسخگویی به مشتریان نداریم.»
بررسیها نشان میدهد سود فروش اقساطی موبایل در برخی موارد از ۴ درصد در ماه آغاز شده و تا بیش از ۸ درصد نیز افزایش پیدا میکند. به این ترتیب، خریدار برای اقساط کوتاهمدت ناچار به پرداخت مبالغ قابل توجهی بیش از قیمت نقدی کالا خواهد شد.
@Eterazebazar
فروش اقساطی موبایل این روزها به یکی از پرتقاضاترین روشهای خرید در بازار تبدیل شده است؛ اما آنچه بیش از همه جلب توجه میکند، سودهای بالایی است که برخی فروشندگان برای اقساط کوتاهمدت از مشتریان دریافت میکنند.
بررسیها نشان میدهد تعدادی از فروشگاههای موبایل، گوشی تلفن همراه را تنها با دریافت چک صیادی و پیشپرداخت حداقل ۳۰ درصدی بهصورت اقساطی عرضه میکنند. مدت بازپرداخت نیز معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه است، اما سودی که از مشتری دریافت میشود، در برخی موارد به ۵ تا ۸ درصد در ماه و حتی بیشتر میرسد.
بیشتر فروشندگان برای تضمین پرداخت اقساط، یک یا چند فقره چک از خریدار دریافت میکنند. در حالی که برخی فروشگاههای اینترنتی امکان خرید اقساطی تا ۲۴ ماه را فراهم کردهاند، بسیاری از فروشندگان بازار، حداکثر اقساط سه تا ششماهه ارائه میدهند و بخش قابل توجهی از مبلغ کالا را نیز بهصورت نقدی دریافت میکنند.
یکی از فروشندگان موبایل میگوید: «بین یکسوم تا نصف قیمت گوشی باید نقدی پرداخت شود و باقی مبلغ حداکثر طی سه ماه تسویه میشود. اگر مدت اقساط بیشتر باشد، سرمایه کافی برای پاسخگویی به مشتریان نداریم.»
بررسیها نشان میدهد سود فروش اقساطی موبایل در برخی موارد از ۴ درصد در ماه آغاز شده و تا بیش از ۸ درصد نیز افزایش پیدا میکند. به این ترتیب، خریدار برای اقساط کوتاهمدت ناچار به پرداخت مبالغ قابل توجهی بیش از قیمت نقدی کالا خواهد شد.
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اینطوری میخواهید اقتصاد و معیشت مردم رو درست کنید خوشا ب غیرت نداشتتون
دولت به جای مهار گرانی، دارد آخرین دیوار معیشت مردم یعنی نان را هم فرو میریزد.
@Eterazebazar
دولت به جای مهار گرانی، دارد آخرین دیوار معیشت مردم یعنی نان را هم فرو میریزد.
@Eterazebazar
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
#ارسالی
این فیلمی رو در مسیر دانشگاه تهران گرفتم براتون میفرستم.
رژیم تصمیم گرفته در روزهای خاکسپاری خامنه ای دانشگاه رو تعطیل نگه داره چون از حضور و صدای ما میترسه و حق هم دارن که بترسن.
@Eterazebazar
این فیلمی رو در مسیر دانشگاه تهران گرفتم براتون میفرستم.
رژیم تصمیم گرفته در روزهای خاکسپاری خامنه ای دانشگاه رو تعطیل نگه داره چون از حضور و صدای ما میترسه و حق هم دارن که بترسن.
@Eterazebazar
پس سهم مردم از درآمدهای نفتی و...چه شد؟
🔥 نان هم گران شد؛ دیگر از سفره مردم چه مانده است؟
گفتند منابع ارزی آزاد شده است. گفتند فروش نفت افزایش یافته است. گفتند درآمدهای کشور بیشتر شده است.
اما مردم هر روز که از خواب بیدار میشوند، با یک گرانی جدید روبهرو هستند.
حالا خبر افزایش قیمت نان در ۲۴ استان کشور منتشر شده و اعلام شده است که سایر استانها (استانهای باقی مانده شامل خوزستان هرمزگان قم البرز کردستان بوشهر و خراسان جنوبی )نیز بهزودی مشمول «اصلاح نرخ» خواهند شد.
امروز نوبت نان است؛ همان نانی که آخرین پناه سفره میلیونها خانواده بود. کالایی که سالها نماد حداقل معیشت مردم محسوب میشد، حالا آن هم در موج جدید افزایش قیمتها گرفتار شده است.
چرا هر دستاوردی که اعلام میشود، چند روز بعد با گرانی یک کالای اساسی از جیب مردم پس گرفته میشود؟
از یک سو نانوایان از هزینههای سرسامآور، مشکلات تأمین مواد اولیه، افزایش هزینههای تولید و کاهش حمایتها اعتراض دارند و از سوی دیگر مردم با کوچکتر شدن سفرههایشان دست و پنجه نرم میکنند.
در این میان تنها چیزی که مدام افزایش پیدا میکند، قیمتهاست.
امروز دیگر بحث کالاهای لوکس و غیرضروری نیست. سخن از نان است؛ نانی که قوت غالب بسیاری از خانوادههاست. وقتی قیمت نان افزایش پیدا میکند، یعنی فشار اقتصادی به عمیقترین لایههای جامعه رسیده است.
مردم خستهاند از شنیدن وعدهها. خستهاند از آمارهای امیدوارکنندهای که اثرش را در زندگی خود نمیبینند. خستهاند
صبر مردم بیانتها نیست. وقتی گرانی به نان، یعنی اصلیترین کالای سفره خانوارها میرسد، دیگر موضوع تنها یک افزایش قیمت نیست؛ بلکه مسئلهای است که مستقیماً با معیشت، آرامش و امید میلیونها خانواده گره خورده است
@Eterazebazar
🔥 نان هم گران شد؛ دیگر از سفره مردم چه مانده است؟
گفتند منابع ارزی آزاد شده است. گفتند فروش نفت افزایش یافته است. گفتند درآمدهای کشور بیشتر شده است.
اما مردم هر روز که از خواب بیدار میشوند، با یک گرانی جدید روبهرو هستند.
حالا خبر افزایش قیمت نان در ۲۴ استان کشور منتشر شده و اعلام شده است که سایر استانها (استانهای باقی مانده شامل خوزستان هرمزگان قم البرز کردستان بوشهر و خراسان جنوبی )نیز بهزودی مشمول «اصلاح نرخ» خواهند شد.
امروز نوبت نان است؛ همان نانی که آخرین پناه سفره میلیونها خانواده بود. کالایی که سالها نماد حداقل معیشت مردم محسوب میشد، حالا آن هم در موج جدید افزایش قیمتها گرفتار شده است.
چرا هر دستاوردی که اعلام میشود، چند روز بعد با گرانی یک کالای اساسی از جیب مردم پس گرفته میشود؟
از یک سو نانوایان از هزینههای سرسامآور، مشکلات تأمین مواد اولیه، افزایش هزینههای تولید و کاهش حمایتها اعتراض دارند و از سوی دیگر مردم با کوچکتر شدن سفرههایشان دست و پنجه نرم میکنند.
در این میان تنها چیزی که مدام افزایش پیدا میکند، قیمتهاست.
امروز دیگر بحث کالاهای لوکس و غیرضروری نیست. سخن از نان است؛ نانی که قوت غالب بسیاری از خانوادههاست. وقتی قیمت نان افزایش پیدا میکند، یعنی فشار اقتصادی به عمیقترین لایههای جامعه رسیده است.
مردم خستهاند از شنیدن وعدهها. خستهاند از آمارهای امیدوارکنندهای که اثرش را در زندگی خود نمیبینند. خستهاند
صبر مردم بیانتها نیست. وقتی گرانی به نان، یعنی اصلیترین کالای سفره خانوارها میرسد، دیگر موضوع تنها یک افزایش قیمت نیست؛ بلکه مسئلهای است که مستقیماً با معیشت، آرامش و امید میلیونها خانواده گره خورده است
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#ارسالی
فیلمی ازالماس شرق مشهد گرفتم رو براتون میفرستم. همونطور که میبینید، بازار کاملاً خالیه نه مشتری هست و نه کسی برای خرید میاد.
رئیس اتاق اصناف مشهد هم که باید نماینده ما باشه، هیچ اقدامی نمیکنه و فقط مراقب منافع رژیمه.
@Eterazebazar
فیلمی ازالماس شرق مشهد گرفتم رو براتون میفرستم. همونطور که میبینید، بازار کاملاً خالیه نه مشتری هست و نه کسی برای خرید میاد.
رئیس اتاق اصناف مشهد هم که باید نماینده ما باشه، هیچ اقدامی نمیکنه و فقط مراقب منافع رژیمه.
@Eterazebazar
🔴 دوباره اختلال بانکی؛ مردم و کسبه تاوان بیبرنامگی را میدهند
از صبح هر مشتری که وارد مغازه میشود، یک پاسخ تکراری میشنود؛ «کارت بانک تجارت کار نمیکند»، «کارت ملی مشکل دارد»، «کارت صادرات تراکنش نمیزند».
مردم سرگردان شدهاند، کسبه کلافهاند و معاملات یکی پس از دیگری نیمهکاره میماند. در شرایطی که بازار از قبل هم با رکود و کاهش قدرت خرید دستوپنجه نرم میکرد، اختلالهای مکرر بانکی ضربه دیگری به کسبوکارها وارد کرده است.
بازار کساد بود، حالا همین اندک فروش هم به خاطر از کار افتادن سیستمهای بانکی از بین میرود. مشتری پول نقد ندارد، کارت کار نمیکند و معاملهای که میتوانست انجام شود، لغو میشود.
@Eterazebazar
از صبح هر مشتری که وارد مغازه میشود، یک پاسخ تکراری میشنود؛ «کارت بانک تجارت کار نمیکند»، «کارت ملی مشکل دارد»، «کارت صادرات تراکنش نمیزند».
مردم سرگردان شدهاند، کسبه کلافهاند و معاملات یکی پس از دیگری نیمهکاره میماند. در شرایطی که بازار از قبل هم با رکود و کاهش قدرت خرید دستوپنجه نرم میکرد، اختلالهای مکرر بانکی ضربه دیگری به کسبوکارها وارد کرده است.
بازار کساد بود، حالا همین اندک فروش هم به خاطر از کار افتادن سیستمهای بانکی از بین میرود. مشتری پول نقد ندارد، کارت کار نمیکند و معاملهای که میتوانست انجام شود، لغو میشود.
@Eterazebazar
#ارسالی
«وای به روزی که بگندد نمک؛ وقتی سیستم از درون اعتراض میکند»
هر وقت مردم، بازاریان، کارگران و اقشار مختلف جامعه برای بیان مشکلاتشان به درهای بسته رسیدند، گفته شد مسیر قانونی وجود دارد، صبور باشید و از راه درست پیگیری کنید.
گزارشها حاکی از آن است که پس از حدود چهار ماه تعطیلی صحن علنی، برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به ادامه این وضعیت، قصد تجمع و حتی تحصن مقابل ساختمان مجلس را دارند؛ در صورتی که درهای مجلس همچنان بسته بماند.
«بودن یا نبودن، تفاوت اثرگذاری ساختارهای تصمیمگیری بر زندگی مردم چقدر است وقتی نتیجه برای جامعه تغییری محسوس ایجاد نمیکند؟»
وقتی حتی صاحبان کرسیهای تصمیمگیری برای شنیده شدن صدای خود ناچار به اعتراض میشوند، یعنی مسئله دیگر فقط افراد یا یک دوره خاص نیست؛ بلکه ساختار زیر سؤال است .یعنی بودن و نبودن ۲۷۰ گاو در ادارهی مملکت اثبات شد.
@Eterazebazar
«وای به روزی که بگندد نمک؛ وقتی سیستم از درون اعتراض میکند»
هر وقت مردم، بازاریان، کارگران و اقشار مختلف جامعه برای بیان مشکلاتشان به درهای بسته رسیدند، گفته شد مسیر قانونی وجود دارد، صبور باشید و از راه درست پیگیری کنید.
گزارشها حاکی از آن است که پس از حدود چهار ماه تعطیلی صحن علنی، برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به ادامه این وضعیت، قصد تجمع و حتی تحصن مقابل ساختمان مجلس را دارند؛ در صورتی که درهای مجلس همچنان بسته بماند.
«بودن یا نبودن، تفاوت اثرگذاری ساختارهای تصمیمگیری بر زندگی مردم چقدر است وقتی نتیجه برای جامعه تغییری محسوس ایجاد نمیکند؟»
وقتی حتی صاحبان کرسیهای تصمیمگیری برای شنیده شدن صدای خود ناچار به اعتراض میشوند، یعنی مسئله دیگر فقط افراد یا یک دوره خاص نیست؛ بلکه ساختار زیر سؤال است .یعنی بودن و نبودن ۲۷۰ گاو در ادارهی مملکت اثبات شد.
@Eterazebazar
فقط تعرفهها رشد میکنند، نه سرعت اینترنت
سالهاست اپراتورهای تلفن همراه با تکرار یک جمله ثابت، افزایش تعرفهها را توجیه میکنند: «توسعه زیرساخت». اما نتیجهای که کاربران تجربه میکنند، چیز دیگری است؛ بستههای کوچکتر، هزینههای بالاتر و اینترنتی که همچنان کند، ناپایدار و پر از قطعی و اختلال است.
در عمل، سهم مشترکان از این «توسعه» نه کیفیت بهتر بوده و نه خدمات پایدارتر؛ بلکه فقط قبضهای سنگینتر و فشار بیشتر بر هزینههای روزمره مردم بوده است.
@Eterazebazar
سالهاست اپراتورهای تلفن همراه با تکرار یک جمله ثابت، افزایش تعرفهها را توجیه میکنند: «توسعه زیرساخت». اما نتیجهای که کاربران تجربه میکنند، چیز دیگری است؛ بستههای کوچکتر، هزینههای بالاتر و اینترنتی که همچنان کند، ناپایدار و پر از قطعی و اختلال است.
در عمل، سهم مشترکان از این «توسعه» نه کیفیت بهتر بوده و نه خدمات پایدارتر؛ بلکه فقط قبضهای سنگینتر و فشار بیشتر بر هزینههای روزمره مردم بوده است.
@Eterazebazar
تمام گند بانک ملت ...میخاستن (کارت های بانکی وصل کنن به کارت سوخت جای کارت بنزین) اما نمیدونستن از زمان هک شدن پمپ بنزین ها...سامانه بانک ملت ویروس مخفی داشته خودش ... اومدن اتصال بدن به بقبه بانک ها به عنوان بانک مرجع این کار. باقیه بانک ها رو وصل کنن...تمام شبکه الوده شد.رفته الان خودش وایساد کنار نگاه میکنه. امروز خودشم قطع شد.نمیتونی مجبوری اخه
@Eterazebazar
@Eterazebazar
اعتراض مدنی بازار
تمام گند بانک ملت ...میخاستن (کارت های بانکی وصل کنن به کارت سوخت جای کارت بنزین) اما نمیدونستن از زمان هک شدن پمپ بنزین ها...سامانه بانک ملت ویروس مخفی داشته خودش ... اومدن اتصال بدن به بقبه بانک ها به عنوان بانک مرجع این کار. باقیه بانک ها رو وصل کنن...تمام…
من این حرف قبول ندارم چون بانک ملت به سیستم شاپرک اگه ویروسی چیزی بود اول اونجا دچار مشکل میشد بعد تو بگو اصلا حرفت درست چرا چهار تا بانک باید اینجور بشن مگه بانک پاسارگاد ووووو وصل نمیشن یا نمیخوان وصل کنن
@Eterazebazar
@Eterazebazar
بابت بانک صادرات بگم هفته قبل شنبه قبل ساعت ۱۱ چک بین بانکی گرفتم تا امروز نیامده حسابم
حالا مغازه ای جدیدا گرفتم پول پیش مانده
سفارش کالا دادم مانده
قولنامه نوشته شده امروز نگرفته مغازه رو دو روز کرایه انداخته
نمیدونم چی باید بگم😡😡😱
@Eterazebazar
حالا مغازه ای جدیدا گرفتم پول پیش مانده
سفارش کالا دادم مانده
قولنامه نوشته شده امروز نگرفته مغازه رو دو روز کرایه انداخته
نمیدونم چی باید بگم😡😡😱
@Eterazebazar
دامنه اختلالهای بانکی گستردهتر شد؛ هر روز یک بانک جدید به فهرست مشکلات اضافه میشود
هنوز مشتریان بانکهای ملی، صادرات، تجارت و سپه از اختلالهای روزهای گذشته خارج نشده بودند که امروز گزارشهایی از بروز مشکل در خدمات بانک کشاورزی، بانک رفاه کارگران پاسارگاد و تعدادی دیگر از بانکها منتشر شده است.
شرکت خدمات انفورماتیک علت این وضعیت را «جلوگیری از دسترسی غیرمجاز» اعلام کرده است؛ اما برای مردمی که ساعتها در صف ماندهاند، برای کسبهای که فروششان متوقف شده و برای مشتریانی که پول دارند اما امکان استفاده از آن را ندارند، نام این اختلال هر چه باشد، نتیجه یکی است: فلج شدن زندگی روزمره.
بازاری که از رکود، کاهش قدرت خرید و تعطیلیهای پیدرپی آسیب دیده بود، حالا باید هزینه اختلالهای مکرر بانکی را هم پرداخت کند. مشتری میآید، خرید میکند، اما کارت نمیکشد. فروشنده جنس دارد، مشتری پول دارد، اما معامله انجام نمیشود.
قرار است این وضعیت تا کی ادامه پیدا کند؟
مگر اقتصاد، کسبوکار و معیشت مردم آزمایشگاه آزمون و خطاست؟
هر روز یک اختلال، هر هفته یک محدودیت و هر ماه یک مشکل جدید؛ اما خسارت این بینظمیها را چه کسی جبران میکند؟
@Eterazebazar
هنوز مشتریان بانکهای ملی، صادرات، تجارت و سپه از اختلالهای روزهای گذشته خارج نشده بودند که امروز گزارشهایی از بروز مشکل در خدمات بانک کشاورزی، بانک رفاه کارگران پاسارگاد و تعدادی دیگر از بانکها منتشر شده است.
شرکت خدمات انفورماتیک علت این وضعیت را «جلوگیری از دسترسی غیرمجاز» اعلام کرده است؛ اما برای مردمی که ساعتها در صف ماندهاند، برای کسبهای که فروششان متوقف شده و برای مشتریانی که پول دارند اما امکان استفاده از آن را ندارند، نام این اختلال هر چه باشد، نتیجه یکی است: فلج شدن زندگی روزمره.
بازاری که از رکود، کاهش قدرت خرید و تعطیلیهای پیدرپی آسیب دیده بود، حالا باید هزینه اختلالهای مکرر بانکی را هم پرداخت کند. مشتری میآید، خرید میکند، اما کارت نمیکشد. فروشنده جنس دارد، مشتری پول دارد، اما معامله انجام نمیشود.
قرار است این وضعیت تا کی ادامه پیدا کند؟
مگر اقتصاد، کسبوکار و معیشت مردم آزمایشگاه آزمون و خطاست؟
هر روز یک اختلال، هر هفته یک محدودیت و هر ماه یک مشکل جدید؛ اما خسارت این بینظمیها را چه کسی جبران میکند؟
@Eterazebazar
🔴 جنگ تمام میشود، اما ویرانی برای مردم میماند
در هر جنگی، فرماندهان تصمیم میگیرند، سیاستمداران موضع میگیرند و دولتها مذاکره میکنند؛ اما این مردم عادی هستند که هزینه واقعی جنگ را میپردازند.
گزارشها حاکی است خانوادههایی که در جریان حملات و آسیبهای ناشی از جنگ، خانه و کاشانه خود را از دست داده یا منازلشان غیرقابل سکونت شده بود، پس از ماهها اقامت در هتلها با اخطار تخلیه مواجه شدهاند.
برخی از این خانوادهها میگویند از هفته گذشته سهمیه ناهار و شام آنها قطع شده، کارتهای ورود به اتاقها غیرفعال شده و در نهایت مجبور به ترک محل اسکان شدهاند؛ آن هم در حالی که هنوز خانهای برای بازگشت ندارند و بخشی از کمکها و حمایتهای وعده داده شده را نیز دریافت نکردهاند.
تصور کنید خانهای که سالها برای ساختنش زحمت کشیدهاید، در چند ثانیه آسیب ببیند؛ دیوارها فرو بریزد، سقف ترک بردارد و زندگیتان زیر آوار بلاتکلیفی دفن شود. حالا پس از تحمل آن همه فشار، به شما گفته شود زمان اقامت تمام شده و باید بروید؛ اما کجا؟
🔴 تلخترین حقیقت جنگ همین است؛
موشکها وقتی فرود میآیند، میان مردم عادی و سیاست تفاوتی قائل نمیشوند. این خانوادهها نه تصمیمگیر جنگ بودهاند و نه نقشی در آن داشتهاند، اما امروز باید بار سنگین خسارتهای آن را به دوش بکشند.
مردمی که خانههایشان آسیب دیده، حق دارند پیش از هر چیز از امنیت، سرپناه و حداقلهای زندگی برخوردار باشند. هیچ خانوادهای نباید میان آوار خانه و خیابان، یکی را برای زندگی انتخاب کند.
⚠️ بازندگان واقعی جنگ معمولاً کسانی نیستند که پشت میزهای تصمیمگیری نشستهاند؛ بازندگان واقعی، مردمی هستند که خانه، آرامش، پسانداز و آینده خود را در میان دود، آوار و بیسرپناهی از دست میدهند.
جنگ شاید روی کاغذ تمام شود، اما برای خانوادهای که سقفی بالای سر ندارد، جنگ تازه از همان روز آغاز میشود.
@Eterazebazar
در هر جنگی، فرماندهان تصمیم میگیرند، سیاستمداران موضع میگیرند و دولتها مذاکره میکنند؛ اما این مردم عادی هستند که هزینه واقعی جنگ را میپردازند.
گزارشها حاکی است خانوادههایی که در جریان حملات و آسیبهای ناشی از جنگ، خانه و کاشانه خود را از دست داده یا منازلشان غیرقابل سکونت شده بود، پس از ماهها اقامت در هتلها با اخطار تخلیه مواجه شدهاند.
برخی از این خانوادهها میگویند از هفته گذشته سهمیه ناهار و شام آنها قطع شده، کارتهای ورود به اتاقها غیرفعال شده و در نهایت مجبور به ترک محل اسکان شدهاند؛ آن هم در حالی که هنوز خانهای برای بازگشت ندارند و بخشی از کمکها و حمایتهای وعده داده شده را نیز دریافت نکردهاند.
تصور کنید خانهای که سالها برای ساختنش زحمت کشیدهاید، در چند ثانیه آسیب ببیند؛ دیوارها فرو بریزد، سقف ترک بردارد و زندگیتان زیر آوار بلاتکلیفی دفن شود. حالا پس از تحمل آن همه فشار، به شما گفته شود زمان اقامت تمام شده و باید بروید؛ اما کجا؟
🔴 تلخترین حقیقت جنگ همین است؛
موشکها وقتی فرود میآیند، میان مردم عادی و سیاست تفاوتی قائل نمیشوند. این خانوادهها نه تصمیمگیر جنگ بودهاند و نه نقشی در آن داشتهاند، اما امروز باید بار سنگین خسارتهای آن را به دوش بکشند.
مردمی که خانههایشان آسیب دیده، حق دارند پیش از هر چیز از امنیت، سرپناه و حداقلهای زندگی برخوردار باشند. هیچ خانوادهای نباید میان آوار خانه و خیابان، یکی را برای زندگی انتخاب کند.
⚠️ بازندگان واقعی جنگ معمولاً کسانی نیستند که پشت میزهای تصمیمگیری نشستهاند؛ بازندگان واقعی، مردمی هستند که خانه، آرامش، پسانداز و آینده خود را در میان دود، آوار و بیسرپناهی از دست میدهند.
جنگ شاید روی کاغذ تمام شود، اما برای خانوادهای که سقفی بالای سر ندارد، جنگ تازه از همان روز آغاز میشود.
@Eterazebazar
🔴 مردم برای یک روز تأخیر جریمه میشوند؛ بانکها برای روزها اختلال چه پاسخی دارند؟
وقتی یک شهروند تنها چند روز در پرداخت قسط تأخیر کند، جریمه میشود.
📄 وقتی چکی برگشت بخورد، حسابها محدود میشود، خدمات بانکی قطع میشود و فرد باید پاسخگو باشد.
💳 وقتی اقساط وام عقب بیفتد، اخطارها آغاز میشود و جریمهها روی جریمهها اضافه میشود.
اما حالا که روزها خدمات برخی بانکها با اختلال مواجه شده، تراکنشها انجام نمیشود، کارتها از کار افتادهاند و کسبوکارها با مشکل روبهرو شدهاند!
❓وقتی مردم بدهکار باشند باید پاسخگو باشند؛ اما وقتی بانکها باعث خسارت میشوند، چه کسی پاسخگوست؟
⏳ ساعتهای از دسترفته مردم...
💸 خریدها و انتقال وجههای ناموفق...
🛒 فروشهایی که انجام نشد...
📉 درآمدهایی که از بین رفت...
😔 و استرسی که به میلیونها نفر تحمیل شد...
این خسارتها را چه کسی محاسبه میکند و چه نهادی مسئول جبران آن است؟
بانکها در دریافت کارمزد، اقساط، جرایم دیرکرد و مطالبات خود حتی یک روز هم گذشت نمیکنند؛ اما وقتی نوبت به حقوق مشتریان میرسد، معمولاً همهچیز با یک اطلاعیه و چند جمله توضیح به پایان میرسد.
@Eterazebazar
وقتی یک شهروند تنها چند روز در پرداخت قسط تأخیر کند، جریمه میشود.
📄 وقتی چکی برگشت بخورد، حسابها محدود میشود، خدمات بانکی قطع میشود و فرد باید پاسخگو باشد.
💳 وقتی اقساط وام عقب بیفتد، اخطارها آغاز میشود و جریمهها روی جریمهها اضافه میشود.
اما حالا که روزها خدمات برخی بانکها با اختلال مواجه شده، تراکنشها انجام نمیشود، کارتها از کار افتادهاند و کسبوکارها با مشکل روبهرو شدهاند!
❓وقتی مردم بدهکار باشند باید پاسخگو باشند؛ اما وقتی بانکها باعث خسارت میشوند، چه کسی پاسخگوست؟
⏳ ساعتهای از دسترفته مردم...
💸 خریدها و انتقال وجههای ناموفق...
🛒 فروشهایی که انجام نشد...
📉 درآمدهایی که از بین رفت...
😔 و استرسی که به میلیونها نفر تحمیل شد...
این خسارتها را چه کسی محاسبه میکند و چه نهادی مسئول جبران آن است؟
بانکها در دریافت کارمزد، اقساط، جرایم دیرکرد و مطالبات خود حتی یک روز هم گذشت نمیکنند؛ اما وقتی نوبت به حقوق مشتریان میرسد، معمولاً همهچیز با یک اطلاعیه و چند جمله توضیح به پایان میرسد.
@Eterazebazar
🔴 پول نقد بیاورید! نسخه عجیب برای مردمی که سالهاست با اسکناس خداحافظی کردهاند
در پی اختلالهای گسترده شبکه بانکی، اعلام شده مردم برای پرداخت هزینه سوخت، پول نقد همراه داشته باشند یا از روش کارتبهکارت استفاده کنند.
مردم از کجا پول نقد بیاورند؟
سالهاست که خود بانکها، دولت و شبکه پرداخت کشور مردم را به استفاده از کارت بانکی، پرداخت الکترونیک و حذف پول نقد تشویق کردهاند. امروز کمتر کسی برای خریدهای روزمره خود حجم بالایی از اسکناس حمل میکند.
در اقتصادی که ارزش پول ملی بهشدت کاهش یافته، حمل پول نقد برای بسیاری از پرداختها عملاً غیرممکن یا بسیار دشوار شده است. مردم عادت کردهاند کارت بکشند؛ چون حمل چند میلیون تومان پول نقد نه منطقی است و نه امن.
حالا بعد از سالها تبلیغ بانکداری الکترونیک، مردم در جایگاههای سوخت میشنوند:
«پول نقد بیاورید!»
🔴 این دقیقاً شبیه آن است که ابتدا همه پلها را خراب کنید و بعد به مردم بگویید از رودخانه عبور کنند.
امروز مشکل فقط یک اختلال بانکی نیست؛ مشکل این است که تمام زندگی مردم به شبکهای گره خورده که با هر اختلال، بخشی از اقتصاد کشور را زمینگیر میکند.
اگر قرار بود در نهایت به پول نقد برگردیم، پس این همه هزینه برای توسعه بانکداری الکترونیک، کارتهای بانکی، درگاههای پرداخت و خدمات دیجیتال برای چه بود؟
⚠️ از خرید نان و دارو گرفته تا پرداخت کرایه، خرید کالا و سوخت؛ همه چیز به سیستم بانکی وابسته شده است. وقتی این سیستم از کار میافتد، فقط چند دستگاه کارتخوان خاموش نمیشود؛ بخشی از زندگی عادی مردم مختل میشود.
🔥 طنز تلخ ماجرا اینجاست که در کشوری که سالهاست پول نقد از چرخه زندگی روزمره کنار گذاشته شده، حالا راهکار رسمی برای حل بحران این است:
«لطفاً پول نقد همراه داشته باشید!»
اگر فردا بانکها، کارتخوانها و درگاهها دوباره از کار افتادند، مسئولان هم پول نقد پاسخگویی به خسارتهای مردم را همراه دارند؟
@Eterazebazar
در پی اختلالهای گسترده شبکه بانکی، اعلام شده مردم برای پرداخت هزینه سوخت، پول نقد همراه داشته باشند یا از روش کارتبهکارت استفاده کنند.
مردم از کجا پول نقد بیاورند؟
سالهاست که خود بانکها، دولت و شبکه پرداخت کشور مردم را به استفاده از کارت بانکی، پرداخت الکترونیک و حذف پول نقد تشویق کردهاند. امروز کمتر کسی برای خریدهای روزمره خود حجم بالایی از اسکناس حمل میکند.
در اقتصادی که ارزش پول ملی بهشدت کاهش یافته، حمل پول نقد برای بسیاری از پرداختها عملاً غیرممکن یا بسیار دشوار شده است. مردم عادت کردهاند کارت بکشند؛ چون حمل چند میلیون تومان پول نقد نه منطقی است و نه امن.
حالا بعد از سالها تبلیغ بانکداری الکترونیک، مردم در جایگاههای سوخت میشنوند:
«پول نقد بیاورید!»
🔴 این دقیقاً شبیه آن است که ابتدا همه پلها را خراب کنید و بعد به مردم بگویید از رودخانه عبور کنند.
امروز مشکل فقط یک اختلال بانکی نیست؛ مشکل این است که تمام زندگی مردم به شبکهای گره خورده که با هر اختلال، بخشی از اقتصاد کشور را زمینگیر میکند.
اگر قرار بود در نهایت به پول نقد برگردیم، پس این همه هزینه برای توسعه بانکداری الکترونیک، کارتهای بانکی، درگاههای پرداخت و خدمات دیجیتال برای چه بود؟
⚠️ از خرید نان و دارو گرفته تا پرداخت کرایه، خرید کالا و سوخت؛ همه چیز به سیستم بانکی وابسته شده است. وقتی این سیستم از کار میافتد، فقط چند دستگاه کارتخوان خاموش نمیشود؛ بخشی از زندگی عادی مردم مختل میشود.
🔥 طنز تلخ ماجرا اینجاست که در کشوری که سالهاست پول نقد از چرخه زندگی روزمره کنار گذاشته شده، حالا راهکار رسمی برای حل بحران این است:
«لطفاً پول نقد همراه داشته باشید!»
اگر فردا بانکها، کارتخوانها و درگاهها دوباره از کار افتادند، مسئولان هم پول نقد پاسخگویی به خسارتهای مردم را همراه دارند؟
@Eterazebazar
آقا جریان این بانکها چیست؟ سیستمهای بانک صادرات و ملی قطع هستند و بانکهای ملت و کشاورزی نیز دچار مشکل شدهاند؛ کسی میداند چه اتفاقی افتاده است؟ به خدا قسم کسب و کار ما نابود شده است؛ امروز ۱۱ مشتری داشتم که ۶ نفر آنها کارت بانک ملی و ۵ نفر کارت بانک صادرات داشتند، اما تا ساعت ۵ بعدازظهر هنوز هیچ دشتی نداشتهایم.
یک نفر باید توضیح دهد که پولهای ما کجاست؛ حدود ۱۰ تا ۱۵ روز است که نه پولی به حسابمان میآید و نه امکان برداشت داریم. وقتی به بانک مراجعه میکنیم، مسئولان میگویند همان چیزی را میبینند که ما میبینیم؛ مگر چنین چیزی ممکن است؟
امروز هم که سیستمهای بانک ملت و کشاورزی قطع شده است؛ یک نفر بیاید و توضیح دهد که چه خبر است
@Eterazebazar
یک نفر باید توضیح دهد که پولهای ما کجاست؛ حدود ۱۰ تا ۱۵ روز است که نه پولی به حسابمان میآید و نه امکان برداشت داریم. وقتی به بانک مراجعه میکنیم، مسئولان میگویند همان چیزی را میبینند که ما میبینیم؛ مگر چنین چیزی ممکن است؟
امروز هم که سیستمهای بانک ملت و کشاورزی قطع شده است؛ یک نفر بیاید و توضیح دهد که چه خبر است
@Eterazebazar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 امروز بانکها، فردا نوبت چه کسی؟
امروز سهشنبه ۲ تیر ۱۴۰۵، گزارشهای زیادی از اختلال در کارتهای بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات منتشر شده است.
نتیجه برای مردم و کسبه یکی است:
❌ تراکنش ناموفق
❌ خریدهای کنسلشده
❌ مشتریان ناراضی
❌ ضرر مستقیم به بازار
جالب اینکه هنگام برداشت اقساط، کارمزدها و بدهیها، سیستمها همیشه فعال هستند؛ اما وقتی نوبت خدماترسانی به مردم میرسد، اختلال پشت اختلال ظاهر میشود.
💸 تا این لحظه تعداد زیادی خرید از دست رفته و کسی هم پاسخگوی خسارت کسبه و مردم نیست.
@Eterazebazar
امروز سهشنبه ۲ تیر ۱۴۰۵، گزارشهای زیادی از اختلال در کارتهای بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات منتشر شده است.
نتیجه برای مردم و کسبه یکی است:
❌ تراکنش ناموفق
❌ خریدهای کنسلشده
❌ مشتریان ناراضی
❌ ضرر مستقیم به بازار
جالب اینکه هنگام برداشت اقساط، کارمزدها و بدهیها، سیستمها همیشه فعال هستند؛ اما وقتی نوبت خدماترسانی به مردم میرسد، اختلال پشت اختلال ظاهر میشود.
💸 تا این لحظه تعداد زیادی خرید از دست رفته و کسی هم پاسخگوی خسارت کسبه و مردم نیست.
@Eterazebazar