در ژوئن سال ۵۴۰ میلادی ( تقریبا در نهم ژوئن ) ، ارتش شاهنشاهی ساسانی به فرمان شاهنشاه خسرو یکم انوشیروان، پس از پیشروی در سوریه، شهر آنتیوک (انطاکیه) را از امپراتوری روم شرقی (بیزانس) تصرف کرد. آنتیوک در آن روزگار یکی از بزرگترین و ثروتمندترین شهرهای جهان مدیترانه و از مهندترین مراکز سیاسی، بازرگانی و مذهبی امپراتوری روم شرقی به شمار میرفت.
این شهر حدود سال ۳۰۰ پیش از زادروز به دست سلوکوس یکم نیکاتور، از جانشینان اسکندر مقدونی، بنیان نهاده شده بود و در درازای سده ها به یکی از برجستهترین شهرهای خاور نزدیک تبدیل شد. تنها چهارده سال پیش از فتح ساسانیان، در سال ۵۲۶ ترسایی، زمینلرزهای ویرانگر آنتیوک را لرزاند و بنا بر گزارشهای تاریخی، بیش از دویست هزار تن از ساکنان آن جان خود را از دست دادند.
خسرو انوشیروان پس از تصرف شهر، گروهی از ساکنان آنتیوک را به نزدیکی تیسفون، پایتخت شاهنشاهی ساسانی، منتقل کرد و برای آنان شهری تازه به نام «وِه آنتیوخِ خسرو» (به چم «انطاکیه بهترِ خسرو») بنا نهاد. این اقدام از مشهورترین نمونههای جابهجایی جمعیت در تاریخ ایران ساسانی به شمار میآید.
آنتیوک نزدیک به یک سده پسین، در پی شکست نیروهای روم شرقی در نبرد یرموک، در سالهای ۶۳۷ تا ۶۳۸ ترسایی به دست سپاهیان مسلمان افتاد و از قلمرو بیزانس جدا شد. این شهر در سدههای پسین بارها میان بیزانسیان، ارمنیان، سلجوقیان و دیگر قدرتهای منطقه دست به دست شد.
در ژوئن ۱۰۹۸ ترسایی، آنتیوک پس از محاصرهای طولانی به تصرف صلیبیان درآمد. در جریان سقوط شهر، کشتار گستردهای از ساکنان صورت گرفت و سپس «امارت صلیبی انطاکیه» در آنجا تشکیل شد. با وجود اهمیت فراوان آنتیوک در دوران باستان و قرون وسطی، این شهر هرگز شکوه و جایگاه پیشین خود را به طور کامل بازنیافت.
امروزه انطاکیه (آنتاکیا) در استان هاتای ترکیه قرار دارد و همچنان یکی از کهنترین شهرهای مسکونی جهان به شمار میرود. شهری که در درازای بیش از دو هزار سال تاریخ خود، بارها شاهد جنگ، زمینلرزه، فتح و بازسازی بوده است.
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
🔥
💎
این شهر حدود سال ۳۰۰ پیش از زادروز به دست سلوکوس یکم نیکاتور، از جانشینان اسکندر مقدونی، بنیان نهاده شده بود و در درازای سده ها به یکی از برجستهترین شهرهای خاور نزدیک تبدیل شد. تنها چهارده سال پیش از فتح ساسانیان، در سال ۵۲۶ ترسایی، زمینلرزهای ویرانگر آنتیوک را لرزاند و بنا بر گزارشهای تاریخی، بیش از دویست هزار تن از ساکنان آن جان خود را از دست دادند.
خسرو انوشیروان پس از تصرف شهر، گروهی از ساکنان آنتیوک را به نزدیکی تیسفون، پایتخت شاهنشاهی ساسانی، منتقل کرد و برای آنان شهری تازه به نام «وِه آنتیوخِ خسرو» (به چم «انطاکیه بهترِ خسرو») بنا نهاد. این اقدام از مشهورترین نمونههای جابهجایی جمعیت در تاریخ ایران ساسانی به شمار میآید.
آنتیوک نزدیک به یک سده پسین، در پی شکست نیروهای روم شرقی در نبرد یرموک، در سالهای ۶۳۷ تا ۶۳۸ ترسایی به دست سپاهیان مسلمان افتاد و از قلمرو بیزانس جدا شد. این شهر در سدههای پسین بارها میان بیزانسیان، ارمنیان، سلجوقیان و دیگر قدرتهای منطقه دست به دست شد.
در ژوئن ۱۰۹۸ ترسایی، آنتیوک پس از محاصرهای طولانی به تصرف صلیبیان درآمد. در جریان سقوط شهر، کشتار گستردهای از ساکنان صورت گرفت و سپس «امارت صلیبی انطاکیه» در آنجا تشکیل شد. با وجود اهمیت فراوان آنتیوک در دوران باستان و قرون وسطی، این شهر هرگز شکوه و جایگاه پیشین خود را به طور کامل بازنیافت.
امروزه انطاکیه (آنتاکیا) در استان هاتای ترکیه قرار دارد و همچنان یکی از کهنترین شهرهای مسکونی جهان به شمار میرود. شهری که در درازای بیش از دو هزار سال تاریخ خود، بارها شاهد جنگ، زمینلرزه، فتح و بازسازی بوده است.
پاینده ایران
#جاویدشاه
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
یادمان باشد که تکتک ما بر گردن دهها هزار تن از پاکترین فرزندان ایران دِینی داریم که باید ادا شود و آن، بازپسگیری ایران و بازگشت پادشاهی است.
پروانه ندهید که خرفستران ابراهیمی شما را از آرمان تاریخی و میهنیتان دور کنند.
ثابتقدم و استوار، در همین مسیر، با فریاد " جاوید شاه " و برافراشتن پرچم شیر و خورشید تاجدار به پیش بروید و حتی یک گام از این خواسته پا پس نکشید.
فرزندان ابراهیم میخواهند که ما فرزندان کوروش بزرگ را درمانده و خسته کنند تا سرانجام ناگزیر به خواستهشان تن دهیم.
هیچکس نمی خواهد که ما ایرانیان پیروز این پیکار تاریخی شویم ولی کور خوانده اند زیرا که حکم تاریخ اینبار به سود ایران است .
زیرا که این مسیر با خون های پاک آریاییان گلگون شده و خون هرگز نخسبد .
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
🔥
💎
پروانه ندهید که خرفستران ابراهیمی شما را از آرمان تاریخی و میهنیتان دور کنند.
ثابتقدم و استوار، در همین مسیر، با فریاد " جاوید شاه " و برافراشتن پرچم شیر و خورشید تاجدار به پیش بروید و حتی یک گام از این خواسته پا پس نکشید.
فرزندان ابراهیم میخواهند که ما فرزندان کوروش بزرگ را درمانده و خسته کنند تا سرانجام ناگزیر به خواستهشان تن دهیم.
هیچکس نمی خواهد که ما ایرانیان پیروز این پیکار تاریخی شویم ولی کور خوانده اند زیرا که حکم تاریخ اینبار به سود ایران است .
زیرا که این مسیر با خون های پاک آریاییان گلگون شده و خون هرگز نخسبد .
پاینده ایران
#جاویدشاه
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🫡12 11👍5🕊1
Forwarded from Reza Pahlavi | رضا پهلوی
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
نسخه کامل سخنرانی در نشست امنیتی دریای سیاه (با زیرنویس فارسی)
اودسا - اوکراین
شنبه ۹ خرداد ۲۵۸۵/۱۴۰۵
@OfficialRezaPahlavi
اودسا - اوکراین
شنبه ۹ خرداد ۲۵۸۵/۱۴۰۵
@OfficialRezaPahlavi
بیستم خرداد، روزِ به مینو پیوستنِ شاهدخت لیلا پهلوی است.
بانویی نیکاندیش، نیکگفتار و نیککردار که مهرِ ایران و ایرانی را بی انتها در دل داشت.
در این روز، با اندوه و ارج، از فروهرِ پاکِ آن شاهدختِ گرامی یاد میکنیم و بر روانِ روشنش درود میفرستیم.
هرچند سالیان از رفتنش گذشته است، یادِ او همچنان در دلِ ایران دوستان زنده و گرامی است. بیگمان جای خالیِ آن بانوی مهرآفرین در کنارِ خاندانِ جلیل پهلوی به روشنی احساس میشود و چه بسا امروز بیش از هر هنگام، نبودِ ایشاندر کنارِ شاهنشاه دامهر رضا پهلوی و در میانِ ایرانگرایانِ راستین نمایان است.
باشد که روانِ او در پرتوِ اهورامزدا و در همنشینیِ فروهرِ نیاکانِ پاک، آرام و شادمان باشد.
بر فروهرِ پاکِ شاهدخت لیلا پهلوی درود.
روانش شاد، یادش جاودان، و نامش گرامی باد.
اَشِم وُهو.
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
#رنسانس_ایرانی👑
🔥
💎
بانویی نیکاندیش، نیکگفتار و نیککردار که مهرِ ایران و ایرانی را بی انتها در دل داشت.
در این روز، با اندوه و ارج، از فروهرِ پاکِ آن شاهدختِ گرامی یاد میکنیم و بر روانِ روشنش درود میفرستیم.
هرچند سالیان از رفتنش گذشته است، یادِ او همچنان در دلِ ایران دوستان زنده و گرامی است. بیگمان جای خالیِ آن بانوی مهرآفرین در کنارِ خاندانِ جلیل پهلوی به روشنی احساس میشود و چه بسا امروز بیش از هر هنگام، نبودِ ایشاندر کنارِ شاهنشاه دامهر رضا پهلوی و در میانِ ایرانگرایانِ راستین نمایان است.
باشد که روانِ او در پرتوِ اهورامزدا و در همنشینیِ فروهرِ نیاکانِ پاک، آرام و شادمان باشد.
بر فروهرِ پاکِ شاهدخت لیلا پهلوی درود.
روانش شاد، یادش جاودان، و نامش گرامی باد.
اَشِم وُهو.
پاینده ایران
#جاویدشاه
#رنسانس_ایرانی
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤🔥17 10😭7🙏3🕊2💔1
شوربختانه باید منتظر یک سرخوردگی شدید و یک تروما ی اجتماعی بود، خصوصا در میان پادشاهیخواهان که اکثریت جامعه را تشکیل میدهند.
و این فاجعه اجتماعی خود خواسته و برنامه ریزی شده در حال اجرا است.
آنروز نیز در کنارتان خواهم بود.
رضا مهربانی
۹ ژوئن ۲۰۲۶
پاینده ایران
#جاویدشاه
و این فاجعه اجتماعی خود خواسته و برنامه ریزی شده در حال اجرا است.
آنروز نیز در کنارتان خواهم بود.
رضا مهربانی
۹ ژوئن ۲۰۲۶
پاینده ایران
#جاویدشاه
Forwarded from Reza Pahlavi | رضا پهلوی
در سالروز درگذشت خواهر عزیزم، لیلا، یاد و خاطرهاش را گرامی میدارم.
لیلا دختری از ایران بود؛ وفادار به میهن، عاشق پدر و خانواده، و دلبسته هممیهنانش. هرچند دور از سرزمین مادری زندگی کرد، اما عشق به ایران هرگز از قلب او رخت برنبست و امید به آزادی و سربلندی میهن را تا واپسین روزهای زندگیاش از دست نداد.
امروز که ایرانیان با پرچم شیر و خورشید و با امید به آیندهای آزاد، ملی و سربلند، برای بازپسگیری کشورشان ایستادهاند، یاد لیلا بیش از هر زمان دیگری در کنار ما زنده است.
یادش گرامی و نامش جاودان.
@OfficialRezaPahlavi
لیلا دختری از ایران بود؛ وفادار به میهن، عاشق پدر و خانواده، و دلبسته هممیهنانش. هرچند دور از سرزمین مادری زندگی کرد، اما عشق به ایران هرگز از قلب او رخت برنبست و امید به آزادی و سربلندی میهن را تا واپسین روزهای زندگیاش از دست نداد.
امروز که ایرانیان با پرچم شیر و خورشید و با امید به آیندهای آزاد، ملی و سربلند، برای بازپسگیری کشورشان ایستادهاند، یاد لیلا بیش از هر زمان دیگری در کنار ما زنده است.
یادش گرامی و نامش جاودان.
@OfficialRezaPahlavi
Forwarded from Reza Pahlavi | رضا پهلوی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ایران ما، امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد نیروهای ملی نیاز دارد. چه با حمایت خارجی و چه بدون آن، سرنوشت ایران در دستان خود ماست. ما از این رژیم فرسوده و درمانده نیرومندتریم. ما از مزدورانی که برای نمایشهای تبلیغاتی به خیابان فرستاده میشوند، مصممتر و استوارتریم.
@OfficialRezaPahlavi
@OfficialRezaPahlavi
Reza Pahlavi | رضا پهلوی
ایران ما، امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد نیروهای ملی نیاز دارد. چه با حمایت خارجی و چه بدون آن، سرنوشت ایران در دستان خود ماست. ما از این رژیم فرسوده و درمانده نیرومندتریم. ما از مزدورانی که برای نمایشهای تبلیغاتی به خیابان فرستاده میشوند، مصممتر و…
Audio
روزی که سکهٔ ساسانی به پول سراسری شاهنشاهی ایران بدل شد
یازدهم ژوئن سال ۲۲۶ ترسایی (برابر با ۲۱ خرداد)، اردشیر یکم (اردشیر پاپکان)، بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی، سکهٔ زرین تازهای را به عنوان پول رسمی و سراسری شاهنشاهی ایران به جریان انداخت. این اقدام یکی از گامهای مهم در یکپارچهسازی سیاسی و اقتصادی ایران پس از فروپاشی فرمانروایی اشکانیان به شمار میآید.
اردشیر پیشتر، در حدود سال ۲۲۴ ترسایی و همزمان با استقرار قدرت خود در پارس، به ضرب سکههای ویژه دودمان ساسانی پرداخته بود. بر روی این سکهها چهره شاه با تاج ویژه ساسانی و بر پشت آنها نقش آتشدان زرتشتی دیده میشد نمادی که نشاندهنده جایگاه برجسته آیین زرتشت در شاهنشاهی نوپای ساسانی بود.
گسترش این سکهها در سراسر ایران، افزون بر ساماندهی دادوستد و امور مالی، نشانهای از اقتدار دولت مرکزی و هویت تازه شاهنشاهی ساسانی به شمار میرفت. از همین دوره، پیوند میان پادشاهی و نهاد دینی زرتشتی استوارتر شد و این ساختار سیاسی ـ دینی تا فروپاشی شاهنشاهی ساسانی در سده هفتم ترسایی ادامه یافت.
امروزه نمونههایی از این سکههای زرین و سیمین در موزههای بزرگ جهان نگهداری میشوند و از ارزشمندترین دستک تاریخ اقتصادی و سیاسی ایران باستان به شمار میآیند.
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
#رنسانس_ایرانی👑
🔥
💎
یازدهم ژوئن سال ۲۲۶ ترسایی (برابر با ۲۱ خرداد)، اردشیر یکم (اردشیر پاپکان)، بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی، سکهٔ زرین تازهای را به عنوان پول رسمی و سراسری شاهنشاهی ایران به جریان انداخت. این اقدام یکی از گامهای مهم در یکپارچهسازی سیاسی و اقتصادی ایران پس از فروپاشی فرمانروایی اشکانیان به شمار میآید.
اردشیر پیشتر، در حدود سال ۲۲۴ ترسایی و همزمان با استقرار قدرت خود در پارس، به ضرب سکههای ویژه دودمان ساسانی پرداخته بود. بر روی این سکهها چهره شاه با تاج ویژه ساسانی و بر پشت آنها نقش آتشدان زرتشتی دیده میشد نمادی که نشاندهنده جایگاه برجسته آیین زرتشت در شاهنشاهی نوپای ساسانی بود.
گسترش این سکهها در سراسر ایران، افزون بر ساماندهی دادوستد و امور مالی، نشانهای از اقتدار دولت مرکزی و هویت تازه شاهنشاهی ساسانی به شمار میرفت. از همین دوره، پیوند میان پادشاهی و نهاد دینی زرتشتی استوارتر شد و این ساختار سیاسی ـ دینی تا فروپاشی شاهنشاهی ساسانی در سده هفتم ترسایی ادامه یافت.
امروزه نمونههایی از این سکههای زرین و سیمین در موزههای بزرگ جهان نگهداری میشوند و از ارزشمندترین دستک تاریخ اقتصادی و سیاسی ایران باستان به شمار میآیند.
پاینده ایران
#جاویدشاه
#رنسانس_ایرانی
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
این تیم دلقک زپرتی، سپهر سیاسی ایران را تبدیل به سیرک مضحکی کردهاند که خندهاش از گریهاش نیز غمانگیزتر است.
#ریدم_به_نوفدی
#ریدم_به_مشروطه
#ریدم_به_جمهوریاسلامی
#اپوزیسیون_فاسد_و_دوزاری
#کصمشنگ_و_الدولههای_زمانه
#ریدم_به_جهانغرب_و_ابراهیمیت
نماند به بد یادگار...
🔥
💎
#ریدم_به_نوفدی
#ریدم_به_مشروطه
#ریدم_به_جمهوریاسلامی
#اپوزیسیون_فاسد_و_دوزاری
#کصمشنگ_و_الدولههای_زمانه
#ریدم_به_جهانغرب_و_ابراهیمیت
نماند به بد یادگار...
🔥
💎
👍12🤣4 4💯2👏1🤔1🕊1😭1
در رستاخیز آریایی دیماه که به فرمان شاه رقم خورد، در هیچ کجای ایران حتی یک پرچم آمریکا یا اسرائیل بر دست مردم بالا نرفت و حتی یک فرتور از ترامپ و نتانیاهو نیز در هیچ کجای ایران دیده نشد. این یعنی مردم کف ایران به نیکی و روشنی، مسیر پیروزی را یافتهاند و دوست را از دشمن شناختهاند.
حال آنکه در آنسوی مرزها، شوربختانه شماری از هممیهنان جوگیر و ناآگاه و بعضا احساساتی ، لحظهای پرچم آمریکای پلید و اسرائیل پلشت که دشمنان سوگند خورده تاریخی و تمدنی ایران هستند از دستشان نمی افتد و هنگام که به حق به آنان اعتراض میشود، با چهرهای برافروخته و رگهایی بادکرده فریاد برمیآورند که: شما سدی در برابر مبارزه هستید!
زیرا که این فرومایه گان هیچ درکی از حقایق تاریخی و سیاسی در جهان ندارند و افسار خرد و نیروی تصمیم گیری شان در دست یک مشت اینفلوئنسر مجازیست !!!!
این درد است !!
خویشکاری ایرانیان در برونمرز، ادامهٔ مسیر رستاخیز دیماه است و نه هیچ چیز دیگر.
رستاخیزی ایرانگرایانه که نه خبری از پرچم آمریکا در آن بود و نه از اسرائیل بلکه تنها خروشی از میهنپرستی و پادشاهیخواهی بود با پرچم های شیر و خورشید تاجدار و فرتورهای شاهنشاه رضاشاه دوم .
مبارزان و پیشروانی که دلاورانه با فریاد "جاوید شاه" جانشان را فدای آرمان تاریخی خود برای #بازگشت_پادشاهی کردند، به نیکی میدانستند و آگاه بودند : "ملتی که روی خودش حساب نکند، بازنده است."
و شمایی که در برونمرز، برخلاف این مسیر و این خواست گام برمیدارید، عملاً به خون پاکترین فرزندان ایران خیانت میکنید.
و با بالا بردن پرچم آمریکا و اسرائیل و فرتورهای ترامپ و نتانیاهو عملا و بی گمان پیشروان و مبارزان و مردمی چشم انتظار و آماده برای خروش و رستاخیزی دیگر را سرخورده و نا امید میکنید !!
به همین سادگی و روشنی.
ما آنچه شرط بلاغست با تو می گوییم . حال تو خواه از سخن پند گیر و خواه ملال ..
و ایکاش که پند بگیریم زیرا که دیگر هیچ زمان و فرصتی باقی نمانده !
ناکسانیکه که به شما سالهاست این دروج را فروخته اند که آمریکا و اسرائیل دوست و ناجی ما ملت ایران اند، خائنانی پلید به ایران و ناجیان مزد بگیر دشمنان ایران اند .
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
#رنسانس_ایرانی👑
🔥
💎
حال آنکه در آنسوی مرزها، شوربختانه شماری از هممیهنان جوگیر و ناآگاه و بعضا احساساتی ، لحظهای پرچم آمریکای پلید و اسرائیل پلشت که دشمنان سوگند خورده تاریخی و تمدنی ایران هستند از دستشان نمی افتد و هنگام که به حق به آنان اعتراض میشود، با چهرهای برافروخته و رگهایی بادکرده فریاد برمیآورند که: شما سدی در برابر مبارزه هستید!
زیرا که این فرومایه گان هیچ درکی از حقایق تاریخی و سیاسی در جهان ندارند و افسار خرد و نیروی تصمیم گیری شان در دست یک مشت اینفلوئنسر مجازیست !!!!
این درد است !!
خویشکاری ایرانیان در برونمرز، ادامهٔ مسیر رستاخیز دیماه است و نه هیچ چیز دیگر.
رستاخیزی ایرانگرایانه که نه خبری از پرچم آمریکا در آن بود و نه از اسرائیل بلکه تنها خروشی از میهنپرستی و پادشاهیخواهی بود با پرچم های شیر و خورشید تاجدار و فرتورهای شاهنشاه رضاشاه دوم .
مبارزان و پیشروانی که دلاورانه با فریاد "جاوید شاه" جانشان را فدای آرمان تاریخی خود برای #بازگشت_پادشاهی کردند، به نیکی میدانستند و آگاه بودند : "ملتی که روی خودش حساب نکند، بازنده است."
و شمایی که در برونمرز، برخلاف این مسیر و این خواست گام برمیدارید، عملاً به خون پاکترین فرزندان ایران خیانت میکنید.
و با بالا بردن پرچم آمریکا و اسرائیل و فرتورهای ترامپ و نتانیاهو عملا و بی گمان پیشروان و مبارزان و مردمی چشم انتظار و آماده برای خروش و رستاخیزی دیگر را سرخورده و نا امید میکنید !!
به همین سادگی و روشنی.
ما آنچه شرط بلاغست با تو می گوییم . حال تو خواه از سخن پند گیر و خواه ملال ..
و ایکاش که پند بگیریم زیرا که دیگر هیچ زمان و فرصتی باقی نمانده !
ناکسانیکه که به شما سالهاست این دروج را فروخته اند که آمریکا و اسرائیل دوست و ناجی ما ملت ایران اند، خائنانی پلید به ایران و ناجیان مزد بگیر دشمنان ایران اند .
پاینده ایران
#جاویدشاه
#رنسانس_ایرانی
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍20👏6 6🔥1🙏1😭1
تاسيس بزرگترين نسک خانه دنيای باستان و نخستين نسک خانه عمومی ـ پژوهشی جهان در گُندی شاپور (خوزستان)
يازدهم ژوئن سال 250 ترسایی (21 خرداد) نسک خانه گُندی شاپور (جُندی شاپور در خوزستان) كه بزرگترين كتابخانه دنيای باستان و نخستين کتابخانه عمومی ـ پژوهشی جهان بشمار آورده شده است آغاز بكار كرد ولي تکميل آن تا اپريل 252 ميلادي ادامه داشت. دانشگاهی كه در همين محل و به همين نام داير شده بود نيز بزرگترين مركز آموزش و پژوهش پزشكی، فلسفه (حكمت) و ادبيات دنيای قديم خوانده شده است. در اين دانشگاه استادان ايرانی، هندی، يونان و رومی تدريس مي كردند. بايد دانست كه نخستين كتابخانه جهان مركب از آجرك نبشته (تابلِت) در سال 630 پيش از زادروز بوسیله آشوربانيپال در شهر نينوا (فراز میان رودان) تاسيس شده بود.
دانشگاه جُندی شاپور بود كه عددنويسی هندی (سانسكريت) را به دليل آسان بودن بكارگيری، متداول كرد كه بعدا ايرانيان آن را در جهان اسلام رايج ساختند و به تدريج به اروپا منتقل و جای عددنويسی لاتين را گرفت و چون اروپاييان آن را از اعراب مستقر در اسپانيا فرا گرفته بودند به نام «عربيك نومرال» بين المللی شده و همين است كه امروز در سراسر جهان متداول است و از چپ به راست نوشته مي شود. در غرب، به مرور زمان شكل اعداد اندكی فرق كرده است.
برزويه دانشمند پزشكي عهد ساسانيان از دانش آموختگان دانشگاه گُندی شاپور بود و در همانجا تدريس مي كرد.
گفته اند كه در آن دانشگاه در آن زمان حتي عمل پيوند اعضای بدن (دست و پا و انگشتان) انجام مي گرفت.
بايد بدانيم كه ابتكار روش مديريت علمی، پُستخانه، نظم و نسق كشاورزی و انتقال بين المللی نهال و بذر، اصلاح نژاد دامها و حيوانات اهلی، برخی از روشهاي هنری و مهرازی، رده بندی در ارتش و سلسله مراتب نظامی، اقتصاد دانشیک و ... از ايرانيان بوده است.
شهر جندی شاپور در سال 642 ترسایی در جريان تازش تازیان به ايران به دست ابوموسی اشعری افتاد.
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
#رنسانس_ایرانی👑
🔥
💎
يازدهم ژوئن سال 250 ترسایی (21 خرداد) نسک خانه گُندی شاپور (جُندی شاپور در خوزستان) كه بزرگترين كتابخانه دنيای باستان و نخستين کتابخانه عمومی ـ پژوهشی جهان بشمار آورده شده است آغاز بكار كرد ولي تکميل آن تا اپريل 252 ميلادي ادامه داشت. دانشگاهی كه در همين محل و به همين نام داير شده بود نيز بزرگترين مركز آموزش و پژوهش پزشكی، فلسفه (حكمت) و ادبيات دنيای قديم خوانده شده است. در اين دانشگاه استادان ايرانی، هندی، يونان و رومی تدريس مي كردند. بايد دانست كه نخستين كتابخانه جهان مركب از آجرك نبشته (تابلِت) در سال 630 پيش از زادروز بوسیله آشوربانيپال در شهر نينوا (فراز میان رودان) تاسيس شده بود.
دانشگاه جُندی شاپور بود كه عددنويسی هندی (سانسكريت) را به دليل آسان بودن بكارگيری، متداول كرد كه بعدا ايرانيان آن را در جهان اسلام رايج ساختند و به تدريج به اروپا منتقل و جای عددنويسی لاتين را گرفت و چون اروپاييان آن را از اعراب مستقر در اسپانيا فرا گرفته بودند به نام «عربيك نومرال» بين المللی شده و همين است كه امروز در سراسر جهان متداول است و از چپ به راست نوشته مي شود. در غرب، به مرور زمان شكل اعداد اندكی فرق كرده است.
برزويه دانشمند پزشكي عهد ساسانيان از دانش آموختگان دانشگاه گُندی شاپور بود و در همانجا تدريس مي كرد.
گفته اند كه در آن دانشگاه در آن زمان حتي عمل پيوند اعضای بدن (دست و پا و انگشتان) انجام مي گرفت.
بايد بدانيم كه ابتكار روش مديريت علمی، پُستخانه، نظم و نسق كشاورزی و انتقال بين المللی نهال و بذر، اصلاح نژاد دامها و حيوانات اهلی، برخی از روشهاي هنری و مهرازی، رده بندی در ارتش و سلسله مراتب نظامی، اقتصاد دانشیک و ... از ايرانيان بوده است.
شهر جندی شاپور در سال 642 ترسایی در جريان تازش تازیان به ايران به دست ابوموسی اشعری افتاد.
پاینده ایران
#جاویدشاه
#رنسانس_ایرانی
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍15🫡4 4🔥1🤝1
گرفتید داستان چی شد یا خوده توله سگش بیشتر توضیح بده ؟!!
این مادرقحبه ها اینچنین به ملت سیگنال می دهند که ما اصلا بدنبال براندازی نبوده و نیستیم ، ولی شوربختانه، مشتی گوساله همچنان خایه در مشت دست به دامان این خارکصه ها هستند تا بیایند و جمهوری اسلامی که خودشان بر سر کار آوردند را بر بیندازند.
هنگامیکه در پس هر پیامش به ملت ایران یک زن زندگی واجبی هم نثار می کرد بایست می فهمیدید که این کصپدر جهود بدنبال چیست !!
#ریدم_به_جهانغرب_و_ابراهیمیت
#ریدم_به_اسرائیل و هواداران اسرائیل
این مادرقحبه ها اینچنین به ملت سیگنال می دهند که ما اصلا بدنبال براندازی نبوده و نیستیم ، ولی شوربختانه، مشتی گوساله همچنان خایه در مشت دست به دامان این خارکصه ها هستند تا بیایند و جمهوری اسلامی که خودشان بر سر کار آوردند را بر بیندازند.
هنگامیکه در پس هر پیامش به ملت ایران یک زن زندگی واجبی هم نثار می کرد بایست می فهمیدید که این کصپدر جهود بدنبال چیست !!
#ریدم_به_جهانغرب_و_ابراهیمیت
#ریدم_به_اسرائیل و هواداران اسرائیل
💯17👏6😡4👍2🔥1💔1 1
گردن ابراهیمیت/غرب زیر تیغ پرتوان فرزندان زرتشت، کوروش و فردوسی.
جهان بی شرافت و اخلاق غرب/ابراهیمی که نامش دمکراسی است، نمیخواهد که ایران (نه جمهوری اسلامی که دست نشاندگان خودشان هستند) هیچ توان پدافندی از این سرزمین اهورایی داشته باشد، خصوصا توان بازدارندگی (نیروی اتمی).
بدین سبب است که با یک شارلاتان بازی بسیار دمکرات پسندانه به ایران حمله و نابودی آنرا در برنامه خود دارد. همانگونه که پیشتر سناتور گراهام لیندسی به آشکارا گفت که باید تکلیف این دو هزار سال یکسره شود. (خصوصا که در این هنگامه که ایران در اشغال دست نشاندگان خودشان و البته اپوزیسیون فاسد نیز به همینگونه است).
حتی در این راستا ما گواه آن بودیم که خامنهای گجستک که مثلا دشمن آمریکا و اسرائیل بود فتوایی صادر و پیشرفت در تکنولوژی اتمی در راستای بازدارندگی را حرام اعلام میکند که البته پیشتر، خمینی گجستک نیز چنین کرده بود.
این عناصر و شوندها به ما نشان میدهد که ایران نمیبایست چنین صنعت نظامی را دارا میبود و در اختیار میداشت. اما چه شده است که وارونه تمام این فتواها و موضوعگیریها، ایران به چنین قدرتی دست پیدا کرده است و همچنین توان اینرا خواهد داشت که به سلاح بازدارندگی (اتمی) نیز دست پیدا کند؟
بیگمان در این میان آریاییان پنهان در درون سیستم و نیروهای نظامی با درایتی بیمانند نسبت به روند رخدادهای جهانی از سالهای دور، به این نتیجه رسیده بودند که بایست توان پدافندی و بازدارندگی ایران را پرورش داده و نیرومند کنند تا که در برابر دیوان و ددان درونی و برونی که کمر به نابودی تمدن ایرانشهر بستهاند، ایستادگی و پدافند کنند. بدینگونه است که امروز ما گواه چنین صحنههایی در سپهر سیاسی و نبرد جهانی در سرزمین اهورامزدا هستیم.
حال جهان بیشرافت و اخلاق ابراهیمی/غربی بر سر دوراهی مانده است که چه کند. از یک سو میداند که جریانی سومی که همانا آریاییان پنهان در ساختار حاکمیت باشند، کار خودشان را برای توانمندسازی ایرانشهر به پیش میبرند و از سوی دیگر در اذهان همگانی کشورهای خودشان و اصولا جهان غرب/ابراهیمی گیر کردند که آیا جنگ را ادامه دهند و یا صلح را بپذیرند.
اگر جنگ را ادامه دهند، سپاهیان ایرانشهر اتفاقا دستشان بازتر خواهد شد، خصوصا در برابر دیوان و ددان درونی، تا سلاح مرگبار بازدارندگی را به سرانجام برسانند و آنوقت است که دیگر هیچ نیرویی نمیتواند ایران را از بین ببرد و سپس با یک کودتای آریایی کشور را از اشغال غرب/ابراهیمیت بیرون بیآورند. اگر صلح را بپذیرند و پیمان ببندند، شکست فاجعهبار سیاسی آن، دهها و حتی قرنها جهان غرب/ابراهیمی را به ورطه نابودی سیاسی میکشد و نزد اذهان همگانی خودشان نیز هیچ پاسخی نخواهند داشت و در پی آن دولت پس از دولت سرنگون و درگیریهای داخلیشان فراگیر و نابود کننده خواهد بود.
اینجاست که تنگه اهورامزدا که نسل به نسل به ما رسیده است، جهان را به زانو درآورده است. هنگامی که میگفتم این نبرد در آسمانها در جریان است و این نبرد ایزدان است، شاید بهتر متوجه سخن شده باشید.
و چنین است که ایرانشهر میبایست به نیرو و توان بازدارنگی که همانا بمب اتم است، دست پیدا کند و اتفاقا در این هنگامه هرچه سریعتر میبایست این مهم به انجام برسد.
ما فرزندان فرهنگ ایرانشهر و نگهبانان روشنایی هستیم.
رضا مهربانی
۲۲ خرداد ۸۵۸۵
به ایرانشهر و آتش ورجاوند، بزرگترین آتشها و بسوی ایزدان ایرانشهر باز میگردیم🔥
پاینده ایران
#جاویدشاه
🔥
💎
جهان بی شرافت و اخلاق غرب/ابراهیمی که نامش دمکراسی است، نمیخواهد که ایران (نه جمهوری اسلامی که دست نشاندگان خودشان هستند) هیچ توان پدافندی از این سرزمین اهورایی داشته باشد، خصوصا توان بازدارندگی (نیروی اتمی).
بدین سبب است که با یک شارلاتان بازی بسیار دمکرات پسندانه به ایران حمله و نابودی آنرا در برنامه خود دارد. همانگونه که پیشتر سناتور گراهام لیندسی به آشکارا گفت که باید تکلیف این دو هزار سال یکسره شود. (خصوصا که در این هنگامه که ایران در اشغال دست نشاندگان خودشان و البته اپوزیسیون فاسد نیز به همینگونه است).
حتی در این راستا ما گواه آن بودیم که خامنهای گجستک که مثلا دشمن آمریکا و اسرائیل بود فتوایی صادر و پیشرفت در تکنولوژی اتمی در راستای بازدارندگی را حرام اعلام میکند که البته پیشتر، خمینی گجستک نیز چنین کرده بود.
این عناصر و شوندها به ما نشان میدهد که ایران نمیبایست چنین صنعت نظامی را دارا میبود و در اختیار میداشت. اما چه شده است که وارونه تمام این فتواها و موضوعگیریها، ایران به چنین قدرتی دست پیدا کرده است و همچنین توان اینرا خواهد داشت که به سلاح بازدارندگی (اتمی) نیز دست پیدا کند؟
بیگمان در این میان آریاییان پنهان در درون سیستم و نیروهای نظامی با درایتی بیمانند نسبت به روند رخدادهای جهانی از سالهای دور، به این نتیجه رسیده بودند که بایست توان پدافندی و بازدارندگی ایران را پرورش داده و نیرومند کنند تا که در برابر دیوان و ددان درونی و برونی که کمر به نابودی تمدن ایرانشهر بستهاند، ایستادگی و پدافند کنند. بدینگونه است که امروز ما گواه چنین صحنههایی در سپهر سیاسی و نبرد جهانی در سرزمین اهورامزدا هستیم.
حال جهان بیشرافت و اخلاق ابراهیمی/غربی بر سر دوراهی مانده است که چه کند. از یک سو میداند که جریانی سومی که همانا آریاییان پنهان در ساختار حاکمیت باشند، کار خودشان را برای توانمندسازی ایرانشهر به پیش میبرند و از سوی دیگر در اذهان همگانی کشورهای خودشان و اصولا جهان غرب/ابراهیمی گیر کردند که آیا جنگ را ادامه دهند و یا صلح را بپذیرند.
اگر جنگ را ادامه دهند، سپاهیان ایرانشهر اتفاقا دستشان بازتر خواهد شد، خصوصا در برابر دیوان و ددان درونی، تا سلاح مرگبار بازدارندگی را به سرانجام برسانند و آنوقت است که دیگر هیچ نیرویی نمیتواند ایران را از بین ببرد و سپس با یک کودتای آریایی کشور را از اشغال غرب/ابراهیمیت بیرون بیآورند. اگر صلح را بپذیرند و پیمان ببندند، شکست فاجعهبار سیاسی آن، دهها و حتی قرنها جهان غرب/ابراهیمی را به ورطه نابودی سیاسی میکشد و نزد اذهان همگانی خودشان نیز هیچ پاسخی نخواهند داشت و در پی آن دولت پس از دولت سرنگون و درگیریهای داخلیشان فراگیر و نابود کننده خواهد بود.
اینجاست که تنگه اهورامزدا که نسل به نسل به ما رسیده است، جهان را به زانو درآورده است. هنگامی که میگفتم این نبرد در آسمانها در جریان است و این نبرد ایزدان است، شاید بهتر متوجه سخن شده باشید.
و چنین است که ایرانشهر میبایست به نیرو و توان بازدارنگی که همانا بمب اتم است، دست پیدا کند و اتفاقا در این هنگامه هرچه سریعتر میبایست این مهم به انجام برسد.
ما فرزندان فرهنگ ایرانشهر و نگهبانان روشنایی هستیم.
رضا مهربانی
۲۲ خرداد ۸۵۸۵
به ایرانشهر و آتش ورجاوند، بزرگترین آتشها و بسوی ایزدان ایرانشهر باز میگردیم🔥
پاینده ایران
#جاویدشاه
🔥
💎
👍15 6🫡4🔥1🤔1🙏1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
همراه بردن پرچم های آمریکا و اسرائیل در گردهمایی های میهن پرستانه ایرانیان بی گمان به چم تایید سیاست های ایرانستیزانه حاکمان این کشورها بر پاد منافع ایران است !
میهن پرستان راستین، زین پس در گردهمایی ها، نبایست پروانه بدهید که پرچم های آمریکا و اسرائیل برافراشته شود ، زیرا که این کار عملا و بروشنی خیانت به کیان ایران است .
امروز هیچ بهانه ای برای فریب خوردن وجود ندارد، زیرا که دیگر هیچ فرصتی برای جبران نخواهد بود !!!
امروز همه چیز همچون روز برای همه گان روشن شده است که هیچ کشور و حکومتی در جهان پشتیبان ملت ایران نیست و به هیچ عنوان خواست ملت ایران را که ده ها هزار نفر برای پژواک آن جان خود را فدا کردند را نمی شنوند !
امروز همچون روز روشن است، این ما ملت بزرگ ایران هستیم که تنها بایست با تکیه بر نیروی اراده خویش و با پشتیبانی از شاهنشاه ایران رضاشاه دوم ، این مسیر پیکار تاریخی را به پیش برویم تا بتوانیم ایران را بازپس بگیریم و نجات دهیم.
ما ملت ایران در یک نبرد تاریخی و نابرابر،ایران را از چنگال فرزندان اهریمنی ابراهیم رها خواهیم کرد و به دست فرزندان کوروش بزرگ و زرتشت و فردوسی خواهیم سپرد .
هرآنکس زین پس در هر گردهمایی های برون مرز هر پرچم اجنبی غیر از شیر و خورشید تاجدار ایران را برافراشت ، آن شخص بی گمان پیاده نظام دشمن است .
- ویدیو آتش زدن پرچم شیر و خورشید ایران توسط مجری آمریکایی در روزهای بلبشوی شورش پنجاه و هفت !!
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
#رنسانس_ایرانی👑
🔥
💎
میهن پرستان راستین، زین پس در گردهمایی ها، نبایست پروانه بدهید که پرچم های آمریکا و اسرائیل برافراشته شود ، زیرا که این کار عملا و بروشنی خیانت به کیان ایران است .
امروز هیچ بهانه ای برای فریب خوردن وجود ندارد، زیرا که دیگر هیچ فرصتی برای جبران نخواهد بود !!!
امروز همه چیز همچون روز برای همه گان روشن شده است که هیچ کشور و حکومتی در جهان پشتیبان ملت ایران نیست و به هیچ عنوان خواست ملت ایران را که ده ها هزار نفر برای پژواک آن جان خود را فدا کردند را نمی شنوند !
امروز همچون روز روشن است، این ما ملت بزرگ ایران هستیم که تنها بایست با تکیه بر نیروی اراده خویش و با پشتیبانی از شاهنشاه ایران رضاشاه دوم ، این مسیر پیکار تاریخی را به پیش برویم تا بتوانیم ایران را بازپس بگیریم و نجات دهیم.
ما ملت ایران در یک نبرد تاریخی و نابرابر،ایران را از چنگال فرزندان اهریمنی ابراهیم رها خواهیم کرد و به دست فرزندان کوروش بزرگ و زرتشت و فردوسی خواهیم سپرد .
هرآنکس زین پس در هر گردهمایی های برون مرز هر پرچم اجنبی غیر از شیر و خورشید تاجدار ایران را برافراشت ، آن شخص بی گمان پیاده نظام دشمن است .
- ویدیو آتش زدن پرچم شیر و خورشید ایران توسط مجری آمریکایی در روزهای بلبشوی شورش پنجاه و هفت !!
پاینده ایران
#جاویدشاه
#رنسانس_ایرانی
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
💯17 6👍5😡4✍1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
... و آتش که نماد پاکیزگیست، سیاوش را به آغوش کشید و تندرست از دل خود بیرون آورد تا همگان بیگناهی او را باور کنند واینچنین نیرومندی او را نیز به رخ جهان کشید، و در همانگاه که سیمرغ این حماسهی دانایی و جاودانگی از خاکستر خود برخاست تا جهان را با خرد اهورایی خود آبیاری و به نبرد با دروج اهریمن برود.
این تکه از رخشارهی (فیلم) بازی تاج و تخت، به درستی نشانگر این حماسه آریایست، البته ناگفته نماد که این رخشاره همهاش از داستانها و حماسههای آریایی وام گرفته است، به ویژه خنیا و نوای به یاد ماندنی آن که رامین جوادی از قطعه نامدار ایرانی و در دستگاه سهگاه وام گرفت و ساخته است.
به ایرانشهر و آتش ورجاوند، بزرگترین آتشها و بسوی ایزدان ایرانشهر باز میگردیم🔥
پاینده ایران
#جاویدشاه
این تکه از رخشارهی (فیلم) بازی تاج و تخت، به درستی نشانگر این حماسه آریایست، البته ناگفته نماد که این رخشاره همهاش از داستانها و حماسههای آریایی وام گرفته است، به ویژه خنیا و نوای به یاد ماندنی آن که رامین جوادی از قطعه نامدار ایرانی و در دستگاه سهگاه وام گرفت و ساخته است.
به ایرانشهر و آتش ورجاوند، بزرگترین آتشها و بسوی ایزدان ایرانشهر باز میگردیم🔥
پاینده ایران
#جاویدشاه
رنسانس ایرانی🌱IRCF
هشدار دادیم !
سالهاست که هشدار می دهیم ولی شوربختانه گوش شنوایی نیست !
سالهاست که هشدار می دهیم ولی شوربختانه گوش شنوایی نیست !
😭6 2👏1💯1😡1
رنسانس ایرانی🌱IRCF
تلنگر ! امت خایه در مشت خیلی مراقب و به هوش باشید تا در این موج تنفر از ترامپ همانهایی که تا دوروز پیش به شما ابلهان ترامپ فروشی میکردند در یک تغییر موضع صد و هشتاد درجه ای اینبار چند سال هم بهتان نتانیاهو فروشی نکنند ! پروژه بگیرهایی که روی ضریب هوشی گربه…
و چه ناگوار که دقیقا امروز شاهد همین رخداد هستیم و شوربخت مردمی که همچنان در این گرداب فریب سرگردان اند !!
💔4💯2 2👍1🙏1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ما مردم ایران باید بر ادامهٔ راه دیماه تمرکز کنیم و هرچه نیرومندتر و البته هشیارتر به پیش برویم.
خود را درگیر این موشوگربهبازیها و سرگرم خیمه شب بازی گفتوگوها و توافق ها نکنید، زیرا اینها ما را از راه و آرمان خویش دور خواهند کرد.
هر آنچه رخ دهد، در پایان این ما مردم ایران هستیم که همهٔ این بازیها را بر هم خواهیم زد و جمهوری اسلامی و پشتیبانانش را به زبالهدان تاریخ خواهیم انداخت.
به یاد داشته باشید که نهتنها جمهوری اسلامی، بلکه جهانی از نیروهای اهریمنی و ساختارهای مافیایی از خواست و ارادهٔ مردم ایران هراس دارند و ما تنها دشمنان راستین این رژیم و همراهان و پشتیبانان آن هستیم.
دشمن جمهوری اسلامی نه آمریکا است و نه اسرائیل بلکه تنها و تنها مردم ایراناند.
پاینده ایران👑
#جاویدشاه👑
#رنسانس_ایرانی👑
🔥
💎
خود را درگیر این موشوگربهبازیها و سرگرم خیمه شب بازی گفتوگوها و توافق ها نکنید، زیرا اینها ما را از راه و آرمان خویش دور خواهند کرد.
هر آنچه رخ دهد، در پایان این ما مردم ایران هستیم که همهٔ این بازیها را بر هم خواهیم زد و جمهوری اسلامی و پشتیبانانش را به زبالهدان تاریخ خواهیم انداخت.
به یاد داشته باشید که نهتنها جمهوری اسلامی، بلکه جهانی از نیروهای اهریمنی و ساختارهای مافیایی از خواست و ارادهٔ مردم ایران هراس دارند و ما تنها دشمنان راستین این رژیم و همراهان و پشتیبانان آن هستیم.
دشمن جمهوری اسلامی نه آمریکا است و نه اسرائیل بلکه تنها و تنها مردم ایراناند.
پاینده ایران
#جاویدشاه
#رنسانس_ایرانی
💎
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Forwarded from Farah Pahlavi - فرح پهلوی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
چوگان، جام شهبانو فرح پهلوی در فرانسه
روز یکشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۶ شهبانو فرح پهلوی برای شرکت در مسابقه جام شهبانو فرح پهلوی به پولو کلاب فرانسه تشریف فرما شدند. این جام یکی از مهم ترین مسابقات سالیانه کلاب پولو فرانسه است، و عده بسیار زیادی برای تماشای این ورزش زیبا گرد هم میایند.
سابقه تاریخی ورزش چوگان که در جهان بنام پولو شناخته میشود، به دوران هخامنشی برمی گردد، و در دوران های بعد به تمام کشورهای منطقه گسترش پیدا کرد. بازی چوگان از همان ابتدا ورزش شاهان و بزرگان نام گرفت، و تا به امروز هم به همین ترتیب شناخته میشود.
جالب است بدانیم که دلیل بزرگی ابعاد میدان نقش جهان اصفهان بخاطر این است که پادشاهان صفوی علاقه خاصی به بازی چوگان داشتند، و مسابقات و نمایش های آن در این میدان برگزار میشد.
روز یکشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۶ شهبانو فرح پهلوی برای شرکت در مسابقه جام شهبانو فرح پهلوی به پولو کلاب فرانسه تشریف فرما شدند. این جام یکی از مهم ترین مسابقات سالیانه کلاب پولو فرانسه است، و عده بسیار زیادی برای تماشای این ورزش زیبا گرد هم میایند.
سابقه تاریخی ورزش چوگان که در جهان بنام پولو شناخته میشود، به دوران هخامنشی برمی گردد، و در دوران های بعد به تمام کشورهای منطقه گسترش پیدا کرد. بازی چوگان از همان ابتدا ورزش شاهان و بزرگان نام گرفت، و تا به امروز هم به همین ترتیب شناخته میشود.
جالب است بدانیم که دلیل بزرگی ابعاد میدان نقش جهان اصفهان بخاطر این است که پادشاهان صفوی علاقه خاصی به بازی چوگان داشتند، و مسابقات و نمایش های آن در این میدان برگزار میشد.