IndyPersian
74.2K subscribers
51.6K photos
43K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️العربیه روز سه‌شنبه ۱۹ (جوزا) خرداد، گزارش داد اعتراضات در شهر هرات علیه بازداشت زنان و دختران به دلیل آنچه طالبان «نقض مقررات پوشش» می‌خواند، با تیراندازی نیروهای طالبان همراه شد و در جریان آن یک کودک کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ساکنان شهرک جبرئیل در شمال‌غرب هرات همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی در خیابان‌ها در حال فرار هستند. در این ویدیوها صدای فریاد معترضان نیز شنیده می‌شود.

مسعود حسینی، سخنگوی پلیس طالبان در هرات، به خبرگزاری دولتی باختر گفت این تجمع «به بهانه مخالفت با حجاب اسلامی» موجب تنش و برهم خوردن نظم عمومی شده است.

این اعتراض‌ها پس از افزایش بازداشت زنان و دختران در هرات شکل گرفت. برخی از ساکنان هرات به دیلی میل گفتند نیروهای طالبان حتی زنانی را بازداشت کرده‌اند که پوشش مورد نظر این گروه، از جمله پوشاندن کامل صورت و بدن، را رعایت کرده بودند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، بازداشت زنان در هرات را «غیرقانونی و غیرقابل قبول» خواند و در اکس نوشت برای سومین روز متوالی ده‌ها زن به دلیل نقض مقررات پوشش طالبان به‌طور خودسرانه بازداشت شده‌اند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از بازداشت زنان در هرات، از طالبان خواست با همه افراد به‌طور برابر رفتار کند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که دست‌کم ۲۱ زن و دختر در این ولایت بازداشت شده‌اند.
@indypersian
🤬39😡53🕊3
♦️ قیمت نفت روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد در پی اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر نزدیک بودن توافق صلح با ایران، با افتی حدودا ۵ درصدی مواجه شد و به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

در همین راستا، نفت خام برنت به عنوان شاخص بین‌المللی بازار، برای نخستین بار از ۱۴ آوریل به زیر ۹۰ دلار سقوط کرد. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) — شاخص بازار ایالات متحده — به محدوده ۸۶ دلار در هر بشکه عقب‌نشینی کرد.

این فروکش کردن التهاب بازار تنها یک روز پس از آن رخ داد که در پی از سرگیری کوتاه‌مدت حملات متقابل جمهوری اسلامی و اسرائیل در میان آتش‌بس شکننده خاورمیانه، بهای نفت جهش شدیدی را تجربه کرده بود.
@indypersian
😁174
⭕️اسرائیل با حمایت روبیو چراغ سبز ترامپ برای حمله به ایران را گرفت


📌حملات اسرائیل کاملا با سنتکام هماهنگ بود، هرچند آمریکا مستقیم در عملیات مشارکت نکرد


♦️اسرائیل و آمریکا در حملات به ضاحیه بیروت و همچنین در پاسخ اسرائیل به موشک‌‌‌های جمهوری اسلامی هماهنگی کامل داشتند. به نوشته اسرائیل هیوم، همین هماهنگی دیپلماتیک در نهایت باعث پایان این دور کوتاه دو روزه درگیری‌ها شد؛ پس از آنکه دونالد ترامپ متقاعد شد نباید اجازه داد جمهوری اسلامی از حمله به اسرائیل دستاوردی داشته باشد.

یکشنبه شب به وقت اسرائیل، شرایط متفاوت به نظر می‌رسید. اسرائیل در چارچوب تفاهم‌ و هماهنگی با آمریکا به ضاحیه حمله کرد، اقدامی که پس از چند شلیک حزب‌الله به مناطق شمالی اسرائیل انجام شد. شرایطی که ترامپ تعیین کرده بود به اسرائیل اجازه حمله به ضاحیه را می‌داد و این عملیات با هماهنگی آمریکا انجام شد.

اسرائیل هیوم در ادامه می‌نویسد پس از آن، جمهوری اسلامی با شلیک موشک به اسرائیل تلاش کرد میان واشنگتن و اورشلیم شکاف ایجاد کند؛ و ابتدا، این‌طور به نظر رسید که موفق شده است. ترامپ مجموعه‌ای از اظهارنظرها و پیام‌ها منتشر کرد که در اسرائیل نگرانی‌هایی ایجاد کرد. او علنی گفت قصد دارد با بنیامین نتانیاهو تماس بگیرد و از او بخواهد به حمله جمهوری اسلامی پاسخ ندهد و همچنین گفت اگر توافقی با ایران امضا شود، نتانیاهو باید آن را بپذیرد.

در آن مقطع، به نظر می‌رسید نتانیاهو ناچار به خویشتن‌داری خواهد شد، اما بامداد دوشنبه اسرائیل حمله کرد. پیش از آن، ترامپ و نتانیاهو گفت‌وگویی به‌نسبت طولانی داشتند و سپس، در اورشلیم و کاخ سفید رایزنی‌های امنیتی و دیپلماتیک انجام شد. مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در این گفت‌وگوها نقش مهمی داشت.

به گفته منابعی که با اسرائیل هیوم صحبت کرده‌اند، اسرائیل پس از هماهنگی و موافقت آمریکا، در عمل با رضایت شخص ترامپ، حمله را انجام داد. طبق این هماهنگی، حمله قرار بود شدید اما محدود به چند ساعت باشد و اهداف آن نیز از پیش تعیین شده بود.

نتانیاهو ترامپ را متقاعد کرد که خودداری از حمله می‌تواند به‌منزله امتیازدهی به جمهوری اسلامی باشد و مواضع تهران را در مذاکرات با آمریکا تقویت کند. جمهوری اسلامی از بخشی از توان موشکی و پرتابگرهای باقی‌مانده برای کسب امتیاز در مذاکرات با واشنگتن استفاده می‌کند. روبیو نیز از ضرورت پاسخ حمایت کرد و یادآور شد کشوری که در برابر حمله واکنش نشان ندهد «کشور احمقی» است.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
22👏12👍3🔥1🥱1
♦️ کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، در شبکه اجتماعی ایکس، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپایی در شورای حکام را «وارونگی مسئولیت» و «تلاشی خطرناک برای سفیدشویی اقدامات متجاوزان» خواند.

او با اشاره به اسناد آژانس تاکید کرد حملات آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران در خردادماه گذشته، عامل اصلی توقف فعالیت‌های راستی‌آزمایی و خروج بازرسان به دلایل ایمنی بوده است. غریب‌آبادی تصریح کرد واشنگتن پس از مختل کردن ایمنی هسته‌ای، اکنون می‌خواهد آثار حمله غیرقانونی خود را به پرونده‌ای علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند.

او افزود حمله به تاسیسات تحت نظارت آژانس باید موجب مسئولیت بین‌المللی عاملان آن شود، نه مبنایی برای صدور قطعنامه.

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده که با همکاری سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه آماده شده، از ایران می‌خواهد که وضعیت کنونی مراکز هسته‌ای که هدف قرار گرفتند و محل نگه‌داری اورانیوم غنی‌شده را فاش کند.
@indypersian
🥴12🤬7😁2👍1
⭕️مرگبارترین سلاح آیت‌الله‌ها برای ایران، ناامیدی است


📌بر زندگی ایرانیان، سایه بلند حکومتی اقتدارگرا، خودکامه، جبار و فاسد سنگینی می‌کند که خود زندگی را از معنا تهی کرده است


♦️در حالی که جهان تهدید آیت‌الله‌های حاکم بر ایران را با سانتریفیوژها و موشک‌های بالیستیک آن اندازه‌گیری می‌کند، سلاح واقعی و آخرالزمانی این حکومت، این حکومت «ناامیدی» است که با نیرویی به‌مراتب ویرانگرتر از هر موشک‌بارانی، مردم ایران را هدف قرار داده است.

هیچ چیز به اندازه آنچه این حکومت بر سر ایرانیان آورده، روشن نمی‌کند که چرا مبارزه با آیت‌الله‌ها، مبارزه با شر مطلق است.

اوایل همین هفته گزارش شد که ایران یک «رکورد تاریخی» منفی را ثبت کرده و شمار تولدهای سالانه برای نخستین بار از سال ۱۹۶۰ (۱۳۴۱)، به کمتر از ۹۰۰ هزار نفر سقوط کرده است. برای مقایسه، در اوایل دهه ۱۹۸۰ (دهه ۱۳۶۰) یعنی اندکی پس از به قدرت رسیدن آیت‌الله‌ها، شمار تولدهای سالانه بیش از دو میلیون نفر بود که بیش از دو برابر رقم کنونی است.

سقوط نرخ فرزندآوری در ایران بی‌سابقه است. در عرض تنها ۴۰ سال، میزان باروری از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن به رقم تکان‌دهنده ۱.۳۵ فرزند افت کرده است. شاید جمهوری اسلامی از نظر فیزیکی، ده‌ها میلیون ایرانی را از میان نبرده باشد، اما ناامیدی‌ که توانست در دل این تمدن چند هزار ساله بپراکند، باعث شد این ملت سرفراز تصمیم بگیرد از جهان کناره بگیرد.

مقام‌ها در تجمع‌های حامیان حکومت، غرفه‌های همسریابی برپا می‌کنند و به دستور رهبر جمهوری اسلامی، دولت برای ده‌ها زوج، با هزینه خود مراسم ازدواج گروهی برگزار می‌کند تا این روند را معکوس کند. اما جای شگفتی نیست که این تلاش‌ها شکست می‌خورند، زیرا مشکل بسیار عمیق‌تر از آن است که با مشوق‌های مالی حل شود. بر زندگی ایرانیان، سایه بلند حکومتی اقتدارگرا، خودکامه، آدم‌کش و فاسد سنگینی می‌کند که خود زندگی را از معنا تهی کرده است.



بیشتر بخوانید...
🖌 دیدگاهی از روتم ام.سلا
@indypersian
31👍9👏9💯7🌚1🤨1
♦️ جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک مصاحبه تلفنی اختصاصی با «یو‌اس‌ای تودی» اعلام کرد اطمینان دارد دونالد ترامپ اجازه نخواهد داد جنگ با جمهوری اسلامی به باتلاقی طولانی، بی‌هدف و فرسایشی برای ایالات متحده تبدیل شود. ونس که خود از مجروحان جنگ عراق و از منتقدان جدی مداخلات نظامی واشنگتن در خارج از کشور است، تاکید کرد که کارزار آمریکا در ایران هرگز شبیه به جنگ‌های طولانی عراق و افغانستان نخواهد شد.

او گفت: «بسیار مطمئنم که تا یک سال دیگر، اصلا صحبتی از درگیری آمریکا در ایران در میان نخواهد بود.»

ونس با وجود تداوم مذاکرات بی‌سرانجام، از احتمال تشدید اقدامات نظامی در صورت شکست دیپلماسی خبر داد و افزود: «ما موفق خواهیم شد، اما اگر دیپلماسی در نهایت شکست بخورد، رئیس‌جمهوری ابزارهای دیگری نیز در اختیار دارد. تا زمانی که ماموریت اصلی ما یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حفظ شود، این جنگ به باتلاق تبدیل نخواهد شد.» این مصاحبه هم‌زمان با معرفی کتاب جدید ونس به نام «پیوستگی» انجام شد که قرار است هفته آینده منتشر شود.
@indypersian
🤬1914🤔6🗿2😁1
♦️ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» اعلام کرد که بالگرد آپاچی ارتش ایالات متحده که دوشنبه‌شب در محدوده تنگه هرمز در دریای عمان سقوط کرده بود، از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی هدف قرار گرفته است.

ترامپ نوشت دو خلبان این هلی‌کوپتر سالم هستند و هیچ آسیبی ندیده‌اند، اما ایالات متحده «ناگزیر» باید به این حمله پاسخ دهد.
@indypersian
😁31🥱206👍4😱4🥴1👨‍💻1
♦️محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با آمریکا، سه‌شنبه شب ۱۹ خردادماه در پیامی در شبکه اجتماعی اکس تاکید کرد جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد اختلافات از مسیر دیپلماسی حل‌وفصل شود، اما در صورت نقض تعهدات از سوی طرف مقابل، واکنش متناسب نشان خواهد داد.

قالیباف نوشت: «ما زبان دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم، اما به زبان‌های دیگری بسیار روان‌تر سخن می‌گوییم. اگر به تعهدات خود پایبند نمانید، به زبانی که بهتر از همه بلدیم با شما صحبت خواهیم کرد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پیام افزود: «بر اسبی سوار شده‌اید که خودتان زینش کرده‌اید.»

@indypersian
🥴24🥱7🗿72👀2😁1😱1🤬1
♦️ خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که هلی‌کوپتر نیروی زمینی ارتش این کشور که در سواحل عمان سقوط کرد، توسط یک پهپاد ایرانی سرنگون شده است. در همین حال، یک منبع آگاه دیگر که از جزئیات حادثه مطلع است، در گفتگو با سی‌ان‌ان تایید کرد که یک پهپاد از نوع «شاهد» به این هلی‌کوپتر آمریکایی برخورد کرده است.

ارتش ایالات متحده پیش از این در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که دو خدمه این هلی‌کوپتر توسط یک شناور بدون سرنشین نجات یافته‌اند.

در پی این حادثه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی نوشت که ارتش آمریکا به او اطلاع داده که ایران یک هلی‌کوپتر آپاچی ارتش را سرنگونکرده است و ایالات متحده «باید» به این اقدام پاسخ دهد.
@indypersian
👏23😁12😡64🔥4🥴2👍1🥱1
♦️ روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که پیش از تنش‌های اخیر، دستیاران دونالد ترامپ در حال مذاکره با تهران روی چهار محور اصلی یک توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته این منابع، برنامه هسته‌ای ایران را برای حدود ۱۵ سال متوقف می‌کند. این گفتگوها که فراتر از بازگشایی تنگه هرمز است، به یک طرح کلی مبهم انجامیده که نهایی شدن آن به تایید لایه‌های ارشد جمهوری اسلامی بستگی دارد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا گفته‌های اخیر ترامپ مبنی بر سرنگونی هلی‌کوپتر آمریکایی توسط ایران، این روند را به عقب خواهد راند یا خیر.
 
به گفته نیویورک‌تایمز، چهار نقطه تمرکز و اختلاف اصلی در این مذاکرات عبارتند از:
 
تعلیق طولانی‌مدت غنی‌سازی: آمریکا خواستار تعلیق ۲۰ ساله است، در حالی که ایران پیشنهاد ۱۰ ساله داده؛ مقامات آمریکایی معتقدند طرفین روی ۱۵ سال توافق خواهند کرد.
 
رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم: واشنگتن خواهان نقش‌آفرینی فعال در رقیق‌سازی ذخایر ایران با همکاری آژانس است، اما تهران اصرار دارد آمریکا تنها نقش ناظر را داشته باشد.
 
برچیدن سایت‌های هسته‌ای: آمریکا خواستار برچیدن کامل سایت‌های نطنز، فردو و اصفهان است. ایران برچیدن دو مرکز را بررسی می‌کند اما بر باز ماندن یکی از آن‌ها برای حفظ «حق غنی‌سازی» پافشاری دارد.
 
بازرسی‌های سرزده: آمریکا خواهان بازرسی‌های ضربتی در هر زمان و مکان است؛ موضوعی که موافقت با آن به دلیل واقع شدن برخی سایت‌ها در پادگان‌های نظامی، هنوز در ابهام است.
@indypersian
😁237😱2👍1🔥1🤔1
⭕️از ترمه تا قالی؛ چگونه صنایع دستی زیبای ایرانی به اشیای موزه‌ای تبدیل شدند؟


📌در بسیاری از شهرهای بزرگ، حذف تدریجی آیین‌ها به حذف تدریجی صنایع وابسته به آن‌ها انجامیده است


♦️اگر یک سیاح خارجی یک قرن پیش پا به تهران، اصفهان، تبریز یا شیراز می‌گذاشت، تقریبا هیچ بخشی از زندگی روزمره را بدون صنایع‌دستی زیبای ایرانی نمی‌دید. فرش یا گلیم زیر پا دستباف بود، پارچه لباس‌ها در کارگاه‌های محلی بافته شده بود، ظروف خانه را مسگران و سفالگران ساخته بودند و حتی زیورآلات، صندوقچه‌ها، پرده‌ها و رواندازها محصول دست صنعتگران بودند. صنایع‌دستی در آن دوران نه‌چندان دور صرفا یک «کالای فرهنگی» یا «هنری» نبود؛ خودِ زندگی بود. شاید به همین دلیل باشد که برای فهم بحران امروز صنایع‌دستی ایران، باید پیش از هر چیز از خود بپرسیم چگونه این هنرها از متن زندگی به حاشیه آن رانده شدند.

هر سال با فرا رسیدن ۲۰ خرداد، روز جهانی صنایع‌ دستی، مجموعه‌ای از مشکلات آشنای این صنایع در ایران دوباره مطرح می‌شوند. از افزایش هزینه مواد اولیه و کاهش قدرت خرید، تحریم‌ها گرفته تا دشواری صادرات، مهاجرت استادکاران، کمبود سرمایه‌گذاری، تغییر سبک زندگی و هجوم کالاهای صنعتی ارزان‌قیمت.

اعلام ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به نام روز جهانی صنایع دستی که سال ۱۳۸۹ با پیشنهاد ایران و موافقت شورای جهانی صنایع دستی (WCC) انجام شد، در دل هنرمندان صنعتکار ایران این امید را ایجاد کرد که شاید در بر پاشنه جدیدی بچرخد.

البته تمامی مشکلاتی که نام بردیم، واقعی‌اند و بی‌تردید بر سرنوشت صنایع‌دستی ایران اثر گذاشته‌اند، با این حال در کنار همه این مسائل، مشکل دیگری هم وجود دارد که کمتر درباره آن صحبت می‌شود؛ مشکلی که نه صرفا اقتصادی است و نه سیاسی، بلکه به نگاه ما به صنایع‌دستی بازمی‌گردد.

شاید یکی از مهم‌ترین سوءتفاهم‌های یک قرن اخیر این بود که کوشیدیم بسیاری از هنرهای سنتی ایران را از جایگاه اصلی خود بیرون بیاوریم و در قالبی قرار دهیم که برای آن ساخته نشده‌اند. طی این روند بسیاری از هنرهای سنتی ایران که در اصل «هنرهای کاربردی» بودند، به‌تدریج به «هنرهای زیبا» تبدیل شدند.

این تفاوت در نگاه، تفاوت کوچکی نیست. هنرهای زیبا مانند نقاشی و مجسمه‌سازی، برای نمایش، تامل و مشاهده خلق می‌شوند، اما هنرهای کاربردی برای زندگی روزمره ساخته می‌شوند و زیبایی و کارکرد در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

با این حال به‌تدریج اتفاق دیگری رخ داد و بسیاری از این هنرها از چرخه طبیعی مصرف خارج و به اشیایی برای نمایش تبدیل شدند. پارچه‌ای که باید پوشیده می‌شد، به قاب روی دیوار بدل شد. گلیمی که باید روی زمین پهن می‌شد، اثر تزیینی به حساب آمد. قلمکاری که روزگاری بخشی از زندگی روزمره مردم بود، جایش را به نقش یک سوغات یا شیئی نمایشی داد. در این روند، مهارت‌ها حفظ شدند، اما بازار طبیعی آن‌ها از میان رفت.



بیشتر بخوانید...
🖌 سارا باقری
@indypersian
7👍7💯1
♦️ عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد، بدون رد یا تایید هدف قرار دادن هلی‌کوپتر آپاچی آمریکا بر فراز دریای عمان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نیروهای خارجی حاضر در مجاورت قلمرو کشور به دلیل خطاهای انسانی خود، حوادث ناخواسته یا احتمال گرفتار شدن در تبادل آتش، به طور مداوم با خطر مواجه هستند. برای کاهش این مخاطرات، بهترین راه برای آن‌ها خروج هرچه سریع‌تر از منطقه است.»

عراقچی که به‌دلیل از دست دادن «نشان آبی» در شبکه اجتماعی ایکس، تنها می‌تواند متن‌های کوتاه منتشر کند، بخشی از پیام خود را به‌صورت بیانیه تصویری همراه با نقشه‌ای از تنگه هرمز منتشر کرد و نوشت که این تنگه یک آبراه بین‌المللی نیست، بلکه مسیر مشترکی میان ایران و عمان است و هزاران کیلومتر با سواحل آمریکا فاصله دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پایان پیام خود خاطرنشان کرد: «ما زبان دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم، اما همان‌طور که دلاوران ما به جهان نشان داده‌اند، ما بلدیم به زبان‌های دیگری نیز صحبت کنیم.»
@indypersian
😁33🥴96🥱4😡3🤬2👏1🤔1🗿1
♦️ آسمان شامگاهی خردادماه امسال (ژوئن ۲۰۲۶) میزبان یکی از نادرترین و تماشایی‌ترین پدیده‌های نجومی است. پس از یک هفته نزدیک شدن گام‌به‌گام، سیاره‌های ناهید (زهره) و مشتری سرانجام امشب، سه‌شنبه ۱۹ خرداد (۹ ژوئن)، به نزدیک‌ترین فاصله از یکدیگر رسیده‌اند و در پدیده‌ای تماشایی که به «بوسه فضایی» معروف است، خیره‌کننده‌ترین جلوه را در افق غرب-شمال‌غربی خلق کرده‌اند.

اما این پایان نمایش نیست؛ سیاره گریزپای عطارد (تیر) نیز که معمولا در نور خورشید پنهان است، اکنون در پایین دست این دو سیاره رخ نموده و تا اول تیرماه بهترین فرصت تماشای آن با چشم غیرمسلح فراهم است. رصدگران می‌توانند با نگاه به فاصله ۱۵درجه‌ای زیر ناهید، عطارد را با هاله زرد-نارنجی‌رنگش بیابند.

در این ضیافت آسمانی، ستاره‌های دوقلوی صورت فلکی جوزا (کاستور و پولاکس) نیز به عنوان تماشاگر حضور دارند. همچنین در اواخر هفته آینده (۲۶ و ۲۷ خرداد)، هلال باریک ماه به این جمع می‌پیوندد تا این هم‌نشینی کم‌نظیر را کامل کند. به گفته اخترشناسان، تجمع هم‌زمان این سه سیاره درخشان همراه با ماه در ماه ژوئن، پدیده نادری است که تا سال ۲۰۸۵ میلادی تکرار نخواهد شد.
@indypersian
41
⭕️نخستین «شهر قهوه» عربستان؛ پروژه‌ای که اقتصاد الباحه را متحول می‌کند


📌تاکنون بیش از ۵۲۷ هزار نهال در این مجموعه که حدود ۱۷۰ هکتار مساحت دارد، کاشته شده است و انتظار می‌رود پس از تکمیل، سالانه حدود دو هزار تن قهوه تولید کند


♦️نخستین «شهر قهوه» عربستان سعودی که حدود سه سال پیش با هدف افزایش تولید قهوه و تقویت اقتصاد محلی در منطقه الباحه راه‌اندازی شد، اکنون به مرحله‌ای رسیده که جزئیات آن منتشر شده است.

بر اساس گزارشی از شبکه العربیه، تاکنون بیش از ۵۲۷ هزار نهال در این مجموعه که حدود ۱۷۰ هکتار مساحت دارد، کاشته شده است و انتظار می‌رود پس از تکمیل، سالانه حدود دو هزار تن قهوه تولید کند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، این پروژه در زنجیره تامین قهوه عربستان سعودی جهشی بزرگ ایجاد می‌کند و برای صادرات، فرصت‌های تازه‌ای فراهم می‌آورد. همچنین حدود ۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم برای کشاورزان، تکنسین‌ها و ناظران ایجاد خواهد کرد و به‌طور غیرمستقیم نیز در حوزه‌های لجستیک، عملیات و بازاریابی فرصت‌های کاری فراهم می‌کند.

الباحه همواره از مناطق پیشرو در تولیدات کشاورزی عربستان سعودی بوده و در تامین نیاز بازارهای داخلی و بین‌المللی نقش ایفا کرده است. اکنون نیز از طریق ایجاد شش شهر قهوه در مسیر دستیابی به هدف تولید سالانه ۱۰ هزار تن قهوه قرار دارد. قراردادهای توسعه چهار مورد از این شهرها به شرکت‌های داخلی و بین‌المللی واگذار شده است، اما دو پروژه دیگر همچنان در مرحله مناقصه قرار دارند.

دفتر وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی در الباحه همچنان در حال ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در بخش قهوه است.



بیشتر بخوانید...

@indypersian
19👍5🗿3
♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفتگوی تلفنی روز سه‌شنبه با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» با اشاره به اثرات شدید تحریم‌ها اعلام کرد که محاصره دریایی بنادر ایران باعث شده این کشور «بسیار فقیر» شود و واشنگتن این محاصره را تا هر زمان که لازم باشد حفظ خواهد کرد. ترامپ همچنین با کوچک جلوه دادن حادثه سقوط اخیر هلیکوپتر آپاچی آمریکا گفت این اتفاق «مسئله چندان مهمی نبود» و تأکید کرد که «حال خلبان خوب است». بر اساس گزارش سنتکام، سرنشینان این آپاچی پیش از نجات، دو ساعت را در تاریکی شب روی آب سپری کردند و یک مقام ارشد آمریکایی فرار آن‌ها از این سانحه را معجزه‌ای همچون «دست خدا» توصیف کرده است. حادثه‌ای که بار دیگر خطرات تقابل جاری میان دو کشور در منطقه، از جمله هدف قرار گرفتن پهپادها و هواپیماهای آمریکایی توسط ایران را به تصویر می‌کشد.
@indypersian
🤬36😐1310😁4👏3🗿3🤔2🥴1😡1
♦️معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۹ خردادماه، در گفتگو با «الجزیره» اعلام کرد که هلیکوپتر آپاچی ارتش ایالات متحده که روز گذشته در تنگه هرمز سقوط کرد، به طور عمدی توسط ایران هدف قرار نگرفته است. این مقام رسمی با تاکید بر اینکه ایران پشت این حمله نبوده، در عین حال هشدار داد که به دلیل شرایط به شدت ملتهب و متشنج منطقه، ممکن است بروز چنین حوادثی در این فضا «عمدی» تلقی و تعبیر شود.
همزمان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفتگوی تلفنی روز سه‌شنبه با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» با کوچک جلوه دادن حادثه سقوط هلیکوپتر آپاچی گفت این اتفاق «مسئله چندان مهمی نبود» و تأکید کرد که «حال خلبان خوب است».

@indypersian
😁40🥴9😡75🌚1
♦️حمیدرضا حاجی‌بابایی، نائب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ اعلام کرد: «دوران شعارهایی که آمریکا برای ایجاد رعب و وحشت مطرح می‌کند تمام شده است و اگر آمریکا کوچک‌ترین حمله نظامی به ایران بکند، تمام انرژی منطقه زیر رگبار موشک‌های ایران قرار خواهد گرفت و واشنگتن تا سال‌ها نفت، گاز و منافع خود را از دست خواهد داد.» حاجی‌بابایی با متهم کردن آمریکا به عبور از خطوط قرمز در طول دوره آتش‌بس، بر لزوم شکستن محاصره اقتصادی تأکید کرد و گفت: «ما از شروع جنگ توسط آمریکا استقبال می‌کنیم، زیرا وضعیت نه جنگ نه صلح، با فشارهای اقتصادی همراه است و به نفع ما نیست. خواسته ما یا پایان جنگ با تمام شروط رهبری است و در صورتی که ترامپ دستور حمله و از سرگیری جنگ را بدهد، نیروهای مسلح تکلیف خود را با آمریکا مشخص می‌کنند، چرا که واشنگتن به خوبی می‌داند جنگ با ایران خسارات جبران‌ناپذیری برایش خواهد داشت.»

@indypersian
😁36🥱9🤬54🔥3🤯3🥴1
♦️همزمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در پی هدف قرار گرفتن هلیکوپتر آپاچی آمریکا، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، سه‌شنبه‌شب، به نقل از یک منبع آگاه نظامی نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته هیچ عملیات نظامی هجومی هوایی در تنگه هرمز انجام نشده است. در صورت شرارت مجدد دشمن به بهانه سقوط یک هلیکوپتر نظامی، با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد». پیش از این، خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که هلی‌کوپتر نیروی زمینی ارتش این کشور که در سواحل عمان سقوط کرد، توسط یک پهپاد ایرانی سرنگون شده است. در همین حال، یک منبع آگاه دیگر که از جزئیات حادثه مطلع است، در گفتگو با سی‌ان‌ان تایید کرد که یک پهپاد از نوع «شاهد» به این هلیکوپتر آمریکایی برخورد کرده است.

@indypersian
😁20🥴76👀2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ورود یک سامانه ناپایدار جوی به آذربایجان شرقی، سبب وقوع بارش‌های سنگین باران، ریزش تگرگ و رعدوبرق‌های پیاپی در ارتفاعات سونگون ورزقان شد. بر اساس گزارش‌های محلی، شدت فعالیت این سامانه و ریزش تگرگ در برخی ارتفاعات این منطقه به حدی بوده است که سطح زمین در مدت زمانی کوتاه کاملا سفیدپوش شد.

@indypersian
24🥰12🤔2
♦️العربیه، سه‌شنبه‌شب، ۱۹ خردادماه، به نقل از «منابع اسرائیلی» گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره ایران و لبنان به صورت تلفنی گفتگو کردند.

@indypersian
👍21🥱6🔥1👨‍💻1