IndyPersian
74.3K subscribers
51.6K photos
43K videos
32 files
74.4K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
⭕️کاخ سفید از توافق بلندمدت با ایران سخن گفت؛ حتی بدون رضایت اسرائیل

📌او در ادامه گفت مذاکرات در مرحله پایانی توافقی قرار دارد که اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را «به هیچ شکل و صورتی» نخواهد داد

♦️دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا در دو هفته آینده «پیروزی کامل» بر ایران را اعلام خواهد کرد. به گزارش اورشلیم پست، او در گردهمایی حمایت از لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: «در دو هفته آینده خواهید دید که وقتی پیروزی کامل را اعلام کنیم، چه اتفاقی می‌افتد.» ترامپ افزود این پیروزی «بسیار نزدیک» است و قیمت نفت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
🤬31🥱21😁65🤔4😡4🗿2
⭕️شکست پروژه تسخیر سکوهای جام جهانی؛ حتی یک بلیت به فدراسیون فوتبال ایران ندادند


📌فدراسیون فوتبال ایران از فیفا درخواست کرده است بازیکنانش در مسابقه با مصر، به مناسبت عاشورا، با بازوبند مشکی وارد زمین شوند

♦️در فاصله دو روز مانده تا آغاز رسمی جام جهانی ۲۰۲۶ و هفت روز تا نخستین مسابقه تیم فوتبال ایران مقابل نیوزیلند، تازه‌ترین تحولات پیرامون این تیم نشان می‌دهد که شاگردان امیر قلعه‌نویی آشفته‌ترین و پرحاشیه‌ترین شرایط آماده‌سازی تاریخ فوتبال ایران برای حضور در پرمخاطب‌ترین رویداد ورزشی جهان را پشت سر گذاشته‌اند؛ شرایطی که از لغو پیاپی مسابقات تدارکاتی و بحران ویزاهای ساعتی گرفته تا درخواست عجیب برای بستن بازوبند سیاه عاشورایی و در نهایت محرومیت فدراسیون فوتبال ایران از سهمیه بلیت را دربرمی‌گیرد.

در تازه‌ترین مورد، فدراسیون فوتبال ایران روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «در اقدامی غیرمنتظره، سهمیه اختصاص‌یافته به فدراسیون از این مجموعه سلب شد و امکان ارائه حتی یک بلیت به هواداران تیم ملی وجود ندارد».

ایندیپندنت فارسی پیش از این به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ورزش و جوانان گزارش داده بود که مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که خود از اعضای سابق سپاه محسوب می‌شود، قصد دارند سهمیه ۸ درصدی فدراسیون فوتبال از بلیت‌های هر مسابقه را به‌‌رایگان در اختیار ایرانیان حامی جمهوری اسلامی در قاره آمریکا و همچنین گروهی از پاکستانی، افغان‌ها و بنگلادشی‌های ساکن آمریکا که از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، قرار دهند.

هدف از این اقدام حمایت سازمان‌یافته از تیم فوتبال ایران در ورزشگاه‌ها و برهم زدن برنامه ایرانیان معترض برای حضور با پرچم ملی شیر و خورشید در سکوهای جام جهانی عنوان شد. به ویژه که بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران، در هفته‌های اخیر به دلیل حضور مداوم در تجمع‌های حکومتی در نقاط مختلف تهران و حمایت‌های ادامه‌دار از سپاه پاسداران در جریان جنگ و همچنین سرکوب خونین دی‌ماه، با انتقادها و خشم گسترده ایرانی‌ها مواجه بوده‌اند.

🖋امیرحسین میراسماعیلی

بیشتر بخوانید...
@IndyPersian
😁70👏98👍5💯2🙈1
♦️ فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شامگاه دوشنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)، دو خدمه هلی‌کوپتر بالگرد «آپاچی AH-64» ارتش آمریکا پس از سقوط در سواحل عمان، طی یک عملیات دو ساعته با موفقیت نجات یافته‌اند و وضعیت جسمانی آن‌ها پایدار است. بر اساس این بیانیه که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، این هلی‌کوپتر در حال گشت‌زنی در آب‌های منطقه بود که دچار سانحه شد و دو خدمه آن پس از حدود دو ساعت از آب نجات داده شدند.

سنتکام اعلام کرد که علت این حادثه در دست بررسی است.

پیش از بیانیه سنتکام، نیویورک‌تایمز این خبر را فاش کرده بود و متعاقبا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بامداد سه‌شنبه ۱۹ خرداد ضمن تایید سقوط این بالگرد، از سلامت سرنشینان آن خبر داد.
@indypersian
22😨2
♦️حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه ۱۹ خردادماه در بیانیه‌ای از حملات موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل قدردانی کرد و گفت این اقدام در واکنش به حملات اسرائیل به لبنان و نقض مکرر آتش‌بس انجام شده است.

در این بیانیه آمده است که پاسخ موشکی جمهوری اسلامی نشان‌دهنده تعهد سیاسی، اخلاقی و میدانی تهران به حمایت از لبنان است و با هدف بازدارندگی اسرائیل و ارسال پیام به آمریکا و حامیان تل‌آویو صورت گرفته است.

همچنین در بیانیه حزب‌الله آمده است که جمهوری اسلامی هزینه‌های سیاسی و مادی حمایت از لبنان را پذیرفته و همواره در کنار مقاومت و مردم لبنان ایستاده است. حزب‌الله از دولت لبنان نیز خواست روابط خود با تهران را تقویت کرده و از ظرفیت‌های حمایتی جمهوری اسلامی برای تامین منافع ملی لبنان بهره بگیرد.

@indypersian
🤬56🥱10🥴7🌚3😁2
⭕️نهمین کشتی حامل ال‌ان‌جی از خلیج فارس خارج شد؛ کشتی قطری به مقصد چین در حرکت است

📌در حال حاضر، حدود ۲۰ هزار دریانورد در صدها کشتی همچنان در آب‌های خلیج فارس گرفتار مانده‌اند

♦️داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد پنجمین نفتکش حامل گاز طبیعی مایع (LNG) تحت کنترل قطر، با محموله خود از تنگه هرمز عبور کرده است. به این ترتیب شمار کل کشتی‌های حامل ال‌ان‌جی که از زمان آغاز جنگ با محموله از خلیج فارس خارج شدند، به ۹ فروند رسید.

رویترز می‌نویسد که بر اساس داده‌های شرکت‌های تحلیلی کپلر (Kpler) و ال‌اس‌ئی‌جی (LSEG)، نفتکش ال دعاین (Al Daayen) که در اختیار شرکت قطر انرژی (QatarEnergy) قرار دارد، حوالی ۴ تا ۵ ژوئن نزدیکی سواحل قطر مشاهده شد. با این حال داده‌های ردیابی در روز دوشنبه (۸ ژوئن) نشان داد که این شناور در شرق تنگه هرمز قرار دارد و مقصدش را چین اعلام کرده است.

بر اساس داده‌های شرکت کپلر، این نفتکش اول ژوئن محموله خود را در پایانه راس لفان قطر بارگیری کرده بود.
در تحولی جداگانه، شرکت تحلیلی ورتکسا (Vortexa) هم اعلام کرد یک نفتکش ویژه حمل ال‌ان‌جی که بدون محموله در حرکت بود، پس از تحویل محموله‌ای به هند، بار دیگر موفق شد وارد این آبراهه شود.

نفتکش الحمرا (Al Hamra) که تحت مدیریت شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) قرار دارد، پیش‌تر در فاصله زمانی ۱۹ آوریل تا ۲۳ مه، برای بارگیری محموله‌ای از پایانه جزیره داس، از تنگه هرمز عبور کرده بود.

بیشتر بخوانید...

@IndyPersian
8😁5🤬4👍1
⭕️ گذرگاه ریلی ریاض–آنکارا؛ تمهید کشورهای منطقه در برابر ناامنی آبراهه‌ها

📌این تفاهم‌نامه به منظور تنوع‌بخشی به مسیرهای تجاری با توجه به چالش‌های حمل و نقل دریایی از جمله بسته شدن تنگه هرمز امضا می‌شود

♦️شبکه العربیه در گزارشی اعلام کرد صالح الجاسر، وزیر حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی عربستان سعودی، و عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، امروز سه‌شنبه در زمینه راه‌آهن و خدمات لجستیکی تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردند.
صالح الجاسر پیش‌تر در در ماه آوریل در گفتگو با همین رسانه خبر داده بود بررسی‌های طرح مربوط به اتصال ریلی با ترکیه، از مسیر اردن و سوریه، تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. او در آن زمان گفت که این طرح می‌تواند موجب تقویت همگرایی منطقه‌ای، افزایش جریان تجارت و توسعه سیستم حمل‌ونقل زمینی پایدار میان کشورهای منطقه شود.

بیشتر بخوانید...
@indypersian
👍51👏1😁1🤬1😡1
♦️نمایندگی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۹ خردادماه در وین هشدار داد تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای جدید علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند زمینه‌ساز حمله‌ای دیگر شود. این نمایندگی در پیامی در اکس اعلام کرد ارائه چنین قطعنامه‌ای از سوی آمریکا، به‌عنوان «طرف متجاوز»، درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران «مضحک» است.

در این پیام آمده است که آمریکا برای مشکلاتی که خود ایجاد کرده اشک تمساح می‌ریزد و در شرایطی ایران را به عدم همکاری متهم می‌کند که حملات این کشور، اجرای پادمان‌ها در تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران را از نظر عملی، منطقی و حقوقی غیرممکن کرده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد تلاش برای تصویب یک قطعنامه «تحریک‌آمیز و غیرضروری» دیگر علیه ایران، از جمله برای بررسی و تایید میزان خسارت‌های ناشی از حملات آمریکا، می‌تواند الگویی برای توجیه تجاوزی دیگر باشد؛ همان‌گونه که به گفته این نمایندگی، در ژوئن و نوامبر ۲۰۲۵ نیز رخ داد.

@indypersian
😁343👍3
♦️آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، سه‌شنبه ۱۹ خردادماه در پیامی در شبکه اجتماعی اکس از همه طرف‌های درگیر خواست از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پرهیز کنند و تاکید کرد هر اقدامی که تلاش‌های دیپلماتیک جاری را تضعیف کند، باید متوقف شود.

گوترش با ابراز نگرانی از تشدید دوباره تنش‌ها در منطقه، خواستار توقف فوری همه حملات و رعایت کامل آتش‌بس‌ها در لبنان، ایران و غزه شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از تصمیم اسرائیل برای بستن گذرگاه‌های غزه ابراز نگرانی کرد و بار دیگر خواستار بازگشایی فوری همه گذرگاه‌ها برای تضمین انتقال سریع، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به سراسر غزه شد.

او افزود حقوق و آزادی‌های کشتیرانی مطابق قوانین بین‌المللی باید محترم شمرده شود و همه طرف‌ها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی پایبند باشند و همه اقدامات ممکن را برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهند.

گوترش تاکید کرد هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری‌های خاورمیانه وجود ندارد و تنها راه پیش رو، گفتگو و مذاکره است. او از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست برای دستیابی به راه‌حل‌های دیپلماتیک که صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تقویت می‌کند، تلاش کنند.

@indypersian
🤬48🥴104
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه شب هنگام بازگشت از نیویورک به واشنگتن، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده به دستیابی به یک توافق بسیار خوب، محکم و قدرتمند با جمهوری اسلامی بسیار نزدیک شده است. ترامپ با رد وجود هرگونه نقطه اختلاف بزرگ در مذاکرات، گفت: «اگر بخواهید حقیقت را بدانید، شانس خوبی داریم و باید بتوانیم ظرف یک ساعت توافق را نهایی کنیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا با ترجیح راهکار دیپلماتیک بر گزینه نظامی هشدار داد که بمباران ایران در مقطع کنونی، به قیمت جان انسان‌های بی‌شمار و بسته‌شدن چندماهه تنگه هرمز تمام خواهد شد و فرصت توافق را کاملا از بین می‌برد. او با تاکید بر موفقیت راهبرد واشنگتن افزود: «سند امضاشده نهایی، کارسازتر از بمباران خواهد بود. ثابت شده که محاصره دریایی اهرم بسیار قدرتمندی است و بسیار قوی‌تر از بمباران عمل کرده است.» ترامپ در پایان اشاره کرد که ترکیب تهاجم اولیه و محاصره، ضربه سختی به اقتصاد ایران وارد کرده است.
@indypersian
🤬38😁21🥱9👍73👨‍💻1
♦️محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در صدمین روز از آغاز جنگ، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس از مردم ایران قدردانی کرد و نوشت: «درود خدا بر شما که پشت ایران را گرم کردید، دشمن را ناامید ساختید و کشور را از دهان گرگ‌های درنده‌ای که برای تسلیم کردن ایران اسلامی دندان تیز کرده بودند، بیرون کشیدید.»

قالیباف در این پیام با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از آنچه «جهاد برای حفظ جمهوری اسلامی» خواند، نوشت: «صد روز از جهاد ملتی که برای حفظ ایران جان قیام کرد می‌گذرد.»

او همچنین از ایستادگی مردم در برابر آنچه تهدیدهای دشمنان جمهوری اسلامی خواند، تمجید کرد و آن را عامل حفظ کشور و ناکام ماندن دشمنان دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این پیام نوشت: «پاینده ایران و زنده باد مقاومت ملت بزرگ ایران.»

@indypersian
🤬62😁154🗿2👀1😡1
♦️همکاری میان صنعت مد لوکس و فناوری فضایی وارد مرحله تازه‌ای شده است. شرکت فضایی «اکسیوم اسپیس» که به دست کمال غفاریان، کارآفرین و میلیاردر ایرانی-آمریکایی، بنیان‌گذاری شده، از جدیدترین بخش لباس فضانوردان ماموریت ماه رونمایی کرده است؛ زیرجامه‌ای پیشرفته که با همکاری خانه مد ایتالیایی پرادا طراحی و تولید شده است.
این لباس که «سامانه خنک‌کننده و تهویه» (LCVG) نام دارد، در واقع لایه‌ای است که فضانوردان زیر لباس اصلی فضایی می‌پوشند. وظیفه آن تنظیم دمای بدن، انتقال گرما و کمک به تنفس در شرایط سخت سطح ماه است.
برخلاف نسل‌های قبلی لباس‌های فضایی که در آن‌ها لوله‌های انتقال آب خنک‌کننده روی یک شبکه پارچه‌ای نصب می‌شد، مهندسان پرادا این کانال‌ها را مستقیما در ساختار پارچه بافته‌اند. این فناوری که از تجربه پرادا در بافندگی پیشرفته، طراحی سه‌بعدی و توسعه پارچه‌های فنی الهام گرفته، وزن لباس را کاهش می‌دهد و راحتی بیشتری برای فضانوردان فراهم می‌کند.
این زیرجامه بخشی از لباس فضایی «آکسیوم اکستراویکولار موبیلیتی یونیت» است که قرار است در برنامه بازگشت انسان به ماه مورد استفاده قرار گیرد. فضانوردان در ماموریت‌های آینده ناسا در منطقه قطب جنوب ماه با تغییرات دمایی بسیار شدید روبه‌رو خواهند شد؛ مناطقی که فاصله میان نور مستقیم خورشید و سایه‌های عمیق می‌تواند اختلاف دمایی بیش از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد ایجاد کند.
این نخستین همکاری آکسیوم و پرادا نیست. دو شرکت پیش‌تر در طراحی لایه بیرونی لباس‌های فضایی نیز همکاری کرده بودند. آن لباس‌ها برای مقاومت در برابر دمای شدید، گردوغبار ماه و برخورد ذرات ریز فضایی طراحی شده‌اند.
کمال غفاریان، کارآفرین ایرانی‌تبار و بنیان‌گذار چندین شرکت فعال در صنعت فضا، در سال‌های اخیر به یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های بخش خصوصی فضایی آمریکا تبدیل شده است. شرکت‌های او در پروژه‌های مرتبط با ماه، ایستگاه‌های فضایی تجاری و حمل‌ونقل فضایی نقش فعالی دارند.

@indypersian
19👏8🔥1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۹ خردادماه، در گفتگو با پایگاه تحلیلی-خبری «نود اقتصادی» گفت محاصره دریایی باعث محدود شدن واردات و صادرات ایران شده و در کنار کاهش درآمدهای نفتی، مالیاتی و ارزی، کسری بودجه قابل‌توجهی در سه ماه نخست سال ایجاد کرده است.

زنگنه با اشاره به شرایط جنگی میان جمهوری اسلامی و آمریکا گفت تهران با بستن تنگه هرمز بر اقتصاد آمریکا فشار وارد می‌کند، اما آمریکا نیز با محاصره در پشت تنگه هرمز، واردات و صادرات ایران را محدود کرده است.

او افزود این شرایط موجب کاهش درآمدهای نفتی، مالیات بر عملکرد و درآمدهای ارزی شده و فشار قابل‌توجهی بر بودجه کشور وارد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در عین حال ابراز امیدواری کرد با پایان جنگ و رفع تحریم‌ها، درآمدهای نفتی و مالیاتی افزایش یابد، رونق اقتصادی و سازندگی آغاز شود و دارایی‌های بلوکه‌شده به کشور بازگردد.

@indypersian
😁34🔥43👍2
⭕️روایتی از «پلاک ۱۲» رسالت؛ هیچ کدام نظامی نبودند


📌«وقتی گردوخاک خوابید، دیگر از ساختمان خانواده میرزایی چیز زیادی باقی نمانده بود»


♦️ظهر دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۴، دهمین روز جنگ ۳۸روزه میان جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و اسرائیل، حمله‌ای هوایی در شرق تهران به فرو ریختن یک ساختمان مسکونی در خیابان جاجرودی، واقع در محدوده رسالت، پایین‌تر از خیابان فرجام، منجر شد که در اثر آن، دست‌کم ۱۲ نفر از اعضای یک خانواده جانشان را از دست دادند.

تحقیقات ایندیپندنت فارسی و گفتگوهای ساکنان محل و نزدیکان قربانیان نشان می‌دهد که این خانواده وابستگی نظامی یا سازمانی به سپاه پاسداران و نهادهای حکومتی نداشتند.

به گفته چندین شاهد محلی که با ایندیپندنت فارسی گفتگو کردند، حدود ساعت ۱۴:۳۰ روز ۱۸ اسفند، ناحیه مقاومت بسیج کربلا وابسته به سپاه پاسداران که در همان خیابان قرار داشت، هدف حمله قرار گرفت. ساکنان منطقه می‌گویند دست‌کم سه انفجار سنگین در محل رخ داد و شدت موج انفجار به حدی بود که بیش از ۱۰ ساختمان مسکونی و نظامی مجاور مقر اصلی پایگاه نیز به‌طور کامل فرو ریخت.

یکی از ساکنان قدیمی محله که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «ساختمان متعلق به خانواده میرزایی دقیقا دیواربه‌دیوار پایگاه بسیج بود. بعد از انفجارها انگار کل کوچه تکان خورد. وقتی گردوخاک خوابید، دیگر از ساختمان خانواده میرزایی هم چیز زیادی باقی نمانده بود.»

بر اساس اطلاعات گردآوری‌شده، قربانیان این بمباران، هادی میرزایی، نیوشا میرزایی، ماشالله میرزایی، زهرا عبداللهی، سعید میرزایی، ژیلا غفاریان، محدثه رضایی، مریم محمودی، احمد میرزایی، اکرم میراسماعیلی، مهدیار میرزایی و حمید میرزایی بودند؛ اعضای یک خانواده بزرگ که چند نسل مختلف آن در این ساختمان خانوادگی زندگی می‌کردند.

نیلوفر میرزایی، از بازماندگان این خانواده که زمان حمله در ساختمان حضور نداشت، در هفته‌های گذشته بارها ادعاهای مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی را درباره وابستگی اعضای خانواده‌اش به سپاه پاسداران رد کرده است. او در یکی از ویدیوهایی که پس از حادثه منتشر کرد، گفت: «من نیلوفر میرزایی، فرزند هادی میرزایی و خواهر نیوشا میرزایی‌ام. ما تمام زندگی و عزیزانمان را از دست دادیم. ساختمان ما کاملا مسکونی و خانوادگی بود و هیچ فرد نظامی آنجا زندگی نمی‌کرد.»

نیلوفر میرزایی در واکنش به برخی ادعاها درباره احمد میرزایی هم گفت: «برخی نوشته‌اند احمد میرزایی عضو سپاه بوده، در حالی که این تنها یک تشابه اسمی است. احمد میرزایی خانواده ما مغازه‌دار بود و در زمینه ابزار و یراق‌آلات فعالیت می‌کرد. بسیاری از کسبه بازار او را می‌شناختند.»

ایندیپندنت فارسی هم در بررسی‌های مستقل خود، هیچ نشانه‌ای از فعالیت نظامی یا عضویت قربانیان در نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیدا نکرد. تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از اعضای این خانواده در سال‌های گذشته که نشان‌دهنده سبک زندگی و فضای خانوادگی آنان است، با روایت‌های مطرح‌شده درباره وابستگی سازمانی آن‌ها همخوانی ندارد.

یکی از ساکنان خیابان جاجرودی که سال‌ها همسایه خانواده میرزایی بود، هم به ایندیپندنت فارسی گفت: «این خانواده را همه محل می‌شناختند. آدم‌های آرامی بودند. بیشترشان کاسب یا کارمند بودند و با کسی کاری نداشتند. خبر کشته شدن این تعداد از اعضای یک خانواده برای همه ما شوک بزرگی بود.»



بیشتر بخوانید...

@indypersian
💔3612😭5🤔3🥴1
♦️ به گزارش خبرگزاری آناتولی، منابع دولتی پاکستان روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد اعلام کردند که به دلیل پیچیدگی‌های موجود، به‌ویژه نقض مداوم آتش‌بس در جنوب لبنان توسط اسرائیل، دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ میان آمریکا و جمهوری اسلامی ظرف چند روز آینده «بعید» است.

این اظهارات در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مطرح شد که گفته بود دستیابی به یک توافق محکم و قدرتمند با ایران تنها «دو یا سه روز» زمان می‌برد. یک منبع نزدیک به روند میانجی‌گری تاکید کرد: «با توجه به حملات مستمر اسرائیل، امضای فوری توافق بسیار بعید است و این فرآیند ۲ یا ۳ روزه کامل نمی‌شود.»

این منابع افزودند که اولویت اصلی اسلام‌آباد در حال حاضر، توقف نقض آتش‌بس و بازگرداندن طرفین به میز مذاکره است. به گفته آن‌ها، اواخر ماه گذشته دو کشور در آستانه امضای یک توافق موقت بودند، اما تهاجم گسترده اسرائیل به جنوب لبنان روند را منحرف کرد؛ با این حال، در صورت توقف حملات اسرائیل و آغاز مذاکرات مستقیم، به دلیل حل‌شدن بیشتر اختلافات، شانس بالایی برای دستیابی «سریع» به توافق وجود دارد.
@indypersian
😁27🥱91🔥1
⭕️«بیش از سه نان نمی‌دهیم»؛ سهمیه‌بندی و افزایش چشمگیر قیمت نان در سراسر ایران


📌طی ۴۸ ساعت اخیر مقام‌های دولتی در استان‌های مختلف مانند خراسان شمالی، زنجان، یزد، مرکزی یا خراسان رضوی از افزایش ۵۰ تا تا ۸۰ درصدی قیمت نان خبر داده‌اند


♦️بحران معیشتی و تشدید فشارهای اقتصادی در ایران اکنون یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای روزمره مردم یعنی نان را هم تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که گزارش‌ها و پیام‌های رسیده به ایندیپندنت فارسی در روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد از تهران، کرج، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و شماری از استان‌های دیگر نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش رسمی و غیررسمی قیمت نان در بسیاری از شهرها، برخی نانوایی‌های دارای سهمیه آرد دولتی، فروش نان را سهمیه‌بندی کرده‌اند و به هر مشتری تنها تعداد مشخصی نان می‌فروشند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که طی روزهای اخیر، اختلاف‌های علنی میان دولت، رسانه‌های حکومتی و مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر مسئولیت بحران اقتصادی نیز افزایش یافته است.

ایندیپندنت فارسی مطلع شد در برخی مناطق تهران، نانوایی‌های دارای سهمیه آرد دولتی به مشتریان اعلام کرده‌اند که فروش بیش از سه نان بربری یا دو نان سنگک به هر نفر امکان‌پذیر نیست. هم‌زمان برخی از مردم نیز از محدودیت خرید نان با کارت بانکی خبر داده‌اند.

چند نانوا در استان تهران به ایندیپندنت فارسی گفتند بر اساس ابلاغیه‌ای که به برخی نانوایی‌ها اعلام شد، خرید بیش از سه عدد نان با یک کارت بانکی امکان‌پذیر نیست و مشتریان برای تهیه تعداد بیشتر، باید از کارت بانکی دیگری استفاده کنند؛ موضوعی که باعث سردرگمی و اعتراض بسیاری از مردم شده است.

یکی از ساکنان تهرانپارس به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «قبلا برای خانواده پنج نفره‌مان شش یا هفت نان می‌خریدیم. حالا نانوا می‌گوید بیشتر از سه نان نمی‌توانم بدهم. وقتی اعتراض می‌کنیم، می‌گوید دستور است. مگر نان هم باید سهمیه‌ای شود؟»

فرد دیگری در غرب تهران می‌گوید: «هر روز یک چیز را محدود می‌کنند. اول برق، بعد آب، بعد اینترنت و حالا هم نان. مشکل فقط نان نیست. گوشت و مرغ و لبنیات که مدت‌ها است از سفره خیلی‌ها حذف شده است. حالا حتی مردم نان خالی هم نمی‌توانند بخورند.»

یک راننده تاکسی در کرج نیز به ایندیپندنت فارسی گفت: «تورم و گرانی و فشارهای اقتصادی از کنترل خارج شده است. نان سنگکی را که تا همین سه ماه پیش هفت هزار تومان بود، حالا بیش از ۲۰ هزار تومان می‌فروشند و هر نانوایی هم قیمت خودش را دارد. خب این یعنی تورم چند درصدی در سه ماه؟ وقتی نان این‌طور گران می‌شود، معلوم است مردم عصبانی می‌شوند و می‌خواهند بازهم به خیابان بیایند.»

یک بازنشسته ساکن مشهد نیز می‌گوید: «حقوق بازنشستگی من حتی تا نیمه ماه نیز نمی‌رسد. هر هفته قیمت یک کالای جدید بالا می‌رود. جمهوری اسلامی سال‌ها می‌گفت نان خط قرمز است و اجازه نمی‌دهد گران شود، اما حالا همان نان هم از دسترس مردم خارج شده است.»



بیشتر بخوانید...
🖌 امیرحسین میراسماعیلی

@indypersian
🤬178😁2🔥1
♦️ فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد اعلام کرد که در حال تحقیق درباره علت سقوط یک بالگرد آپاچی در جریان تقابل نظامی با جمهوری اسلامی است. مقامات نظامی به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفتند که دو خدمه این بالگرد متعلق به نیروی زمینی ارتش آمریکا، در حالی که مشغول گشت‌زنی در سواحل عمان بودند دچار سانحه شدند، اما در جریان نخستین عملیات نجات از این دست در تاریخ ارتش آمریکا، توسط یک شناور بدون سرنشین از آب گرفته شدند.

به گفته این مقامات، عملیات نجات توسط یک شناور بدون سرنشینِ تحت هدایت «ناوگروه ۵۹» (Task Force 59) مستقر در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین انجام شده است. اگرچه اسناد پیشین ناوگروه ۵۹ مدل‌های متعددی از شناورهای بدون سرنشین را نشان می‌دهد، اما سی‌بی‌اس نیوز هنوز نتوانسته است نوع دقیق سامانه به‌کاررفته در عملیات روز دوشنبه را تایید کند. این اولین بار است که ارتش ایالات متحده از یک شناور بدون سرنشین برای نجات نیروهای خود در آب استفاده می‌کند.
@indypersian
20😁6💔2
⭕️رمزگشایی دانشمندان از سیگنالی مرموز در کهکشان


📌پژوهشگران بر این باورند که خاستگاه سیگنال‌های مرموز را شناسایی کرده‌اند: ستاره‌ای کوچک و چگال موسوم به «کوتوله سفید» که در حال کشیدن ماده از ستاره همدم بزرگ‌تر و کم‌چگال‌تر خود است


♦️دانشمندان تصور می‌کنند احتمالا خاستگاه تعدادی از مرموزترین و قدرتمندترین سیگنال‌هایی را که از فضا می‌آیند، رمزگشایی کرده‌اند.

پژوهشگران مدت‌ها از «[پدیده‌های] زودگذر رادیویی با دوره تناوب طولانی» شگفت‌زده بودند؛ پدیده‌هایی که به‌طور منظم انفجارهای قدرتمندی از امواج رادیویی و پرتوهای اکس را با تناوب تکرارشونده ۱.۴ ساعته، ارسال می‌کنند. به نظر می‌رسد این پدیده‌ها تنها از چند ناحیه دوردست در کهکشان ما سرچشمه می‌گیرند.

اکنون پژوهشگران بر این باورند که خاستگاه آن‌ها را شناسایی کرده‌اند: ستاره‌ای کوچک و چگال موسوم به «کوتوله سفید» که در حال کشیدن ماده از ستاره همدم بزرگ‌تر و کم‌چگال‌تر خود است. پژوهشگران معتقدند این ماده به شکل مارپیچی به سوی کوتوله سفید حرکت می‌کند و این انفجارها را ایجاد می‌کند.

کووی رز، دانشجوی دکتری دانشگاه سیدنی که سرپرستی این کشف را بر عهده داشت، گفت: «برای نخستین بار، خاستگاه این سیگنال‌ها را مشخص و تایید کرده‌ایم که منبع آن‌ها یک «[ستاره] متغیر ویرانگر» یا یک ستاره کوتوله سفید در حال جذب ماده است.»

[توضیح: ستاره متغیر (Variable Star) به ستاره‌ای گفته می‌شود که درخشندگی (قدر ظاهری) آن با گذشت زمان، نوسان داشته و تغییر می‌کند. این تغییرات ممکن است در اثر عوامل درونی (تغییر در میزان انرژی تولیدی) یا عوامل بیرونی (مسدود شدن نور ستاره به دلیل وجود جرمی دیگر) ایجاد شود]

او گفت: «[پدیده‌های] گذرای رادیویی با دوره تناوب طولانی، سال‌ها اخترشناسان را سردرگم کرده‌اند. ما تنها حدود ۱۲ مورد از آن‌ها را یافته‌ایم و خاستگاه آن‌ها نامشخص بوده است. اکنون توانسته‌ایم نشان دهیم که منبع یکی از این گذراها یک کوتوله سفید است که فعالانه در حال کشیدن ماده از یک ستاره همدم است.»

سامانه‌ای که در این پژوهش شناسایی شد و «اسکپ جی۱۷۴۵ــ۵۰۵۱»(ASKAP J1745−5051) نام دارد، از این دو ستاره تشکیل شده است که در فاصله‌ای بسیار نزدیک به دور یکدیگر می‌گردند. هنگامی که آن‌ها با یکدیگر برهم‌کنش می‌کنند، ماده ستاره دوم داغ می‌شود و پرتوهای اکس گسیل می‌کند و میدان‌های مغناطیسی این دو ستاره نیز انفجارهای منظم رادیویی را تولید می‌کنند.



بیشتر بخوانید...
🖌 اندرو گریفین

@indypersian
16👍1🔥1
♦️ پلیس ایرلند شمالی (PSNI) اعلام کرد روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد مردی حدودا ۳۰ ساله، که به نظر می‌رسد تبعه سومالی باشد، را به اتهام اقدام به قتل در جریان یک «حمله شدید با چاقو» در بلفاست بازداشت کرده است. این حادثه دوشنبه‌شب در منطقه «نیو لاج» رخ داد و طی آن مردی ۴۰ ساله از ناحیه صورت، گردن و پشت به شدت مجروح و روانه بیمارستان شد.

ویدیویی بسیار دلخراش از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی که تلاش برای بریدن سر قربانی را نشان می‌دهد. در این ویدیو دیده می‌شود که پیش از رسیدن ماموران پلیس، چند شهروند عادی برای نجات قربانی اقدام می‌کنند. این حادثه موجی از محکومیت‌های گسترده و فراخوان‌های اعتراضی از سوی چهره‌های راست‌گرای بریتانیا را به همراه داشته است.

این حمله که پلیس آن را یک «حادثه حیاتی» اعلام کرده، در میان تنش‌های فزاینده بریتانیا رخ می‌دهد؛ تنش‌هایی که هفته گذشته در ساوت‌همپتون و در اعتراض به نحوه رسیدگی پلیس به قتل یک دانشجوی جوان سفیدپوست در دسامبر گذشته توسط یک مرد سیک، به درگیری‌های خشونت‌آمیز منجر شده بود. تحقیقات پلیس برای تعیین انگیزه این اقدام وحشیانه ادامه دارد.
@indypersian
🤬20🤯84👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ایال زمیر، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفت حمله اخیر اسرائیل به ایران مقدمه‌ای برای «ضربه‌ای بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر» بوده و ارتش اسرائیل آمادگی کامل برای ازسرگیری عملیات و وارد کردن حملات بیشتر به ایران را حفظ کرده است.

زمیر روز سه‌شنبه در جریان بازدید از یک رزمایش نظامی در شمال اسرائیل گفت: «تلاش ایران برای تحمیل معادلات خود و تغییر واقعیت شکست خواهد خورد.» او افزود ارتش اسرائیل به عملیات خود علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد و از ساکنان مناطق شمالی اسرائیل دفاع می‌کند.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد نیروهای این کشور در آماده‌باش کامل برای ازسرگیری عملیات در ایران قرار دارند و در صورت لزوم، «ضربه‌ای شدید و عمیق» به ایران وارد خواهند کرد.

@indypersian
52🔥7😁5🤬4🥱3👍2👏1🕊1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
♦️شهر لالجین در استان همدان که به‌عنوان «پایتخت سفال ایران» شناخته می‌شود، با رکود بازار، کاهش تقاضا و توقف بخش بزرگی از صادرات محصولات سفالی روبه‌رو شده است؛ وضعیتی که به گزارش رکنا، این صنعت قدیمی را به لبه پرتگاه کشانده و معیشت هزاران نفر، به‌ویژه زنان شاغل در این حوزه، را تهدید می‌کند.

رکنا  روز سه‌شنبه ۱۹ خردادماه،‌گزارش داد ترکیب افزایش شدید قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید خانوارها و اختلال در بازارهای صادراتی، رونق را از صنعت سفال لالجین گرفته است. تولیدکنندگان و فروشندگان محلی می‌گویند بازار داخلی دیگر کشش گذشته را ندارد و هم‌زمان کاهش صادرات باعث انباشت بی‌سابقه محصولات در انبارها و کارگاه‌ها شده است.

یکی از فعالان این حوزه به رکنا گفت بخشی از تولیدات لالجین در سال‌های اخیر به کشورهایی مانند عراق و عمان صادر می‌شد، اما مشکلات لجستیکی و موانع تجاری در ماه‌های اخیر، جریان صادرات را به‌شدت کاهش داده است. به گفته او، تورم و کاهش توان خرید مردم نیز موجب شده صنایع دستی به‌تدریج از سبد خرید بسیاری از خانوارها حذف شود.

بر اساس این گزارش، پیامدهای رکود تنها متوجه صاحبان کارگاه‌ها نیست و زنان هنرمندی که در بخش‌های نقاشی و تزئین محصولات سفالی فعالیت می‌کنند نیز با ناامنی شغلی و معیشتی روبه‌رو شده‌اند.

فعالان صنعت سفال هشدار می‌دهند ادامه کاهش تقاضای داخلی و محدود شدن بازارهای خارجی، در شهری که اقتصاد و هویت آن با سفال گره خورده است، می‌تواند آینده این صنعت و اشتغال وابسته به آن را با خطر جدی مواجه کند.

@indypersian
12😢8