IndyPersian
74.2K subscribers
51.7K photos
43K videos
32 files
74.5K links
کانال رسمی روزنامه فارسی ایندیپندنت در تلگرام :@IndyPersian
آدرس وبسایت:independentpersian.com
Download Telegram
⭕️ جهش خیره‌کننده اقتصاد عربستان سعودی؛ عبور از اقتصاد نفت‌محور به قطب اقتصادی منطقه

📌افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه شرکای تجاری جهانی، جایگاه عربستان سعودی را در معادلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی به میزان چشمگیری ارتقا داده است

♦️در طول چند دهه گذشته، عربستان سعودی همواره کشوری نفتی به شمار می‌آمد و نفت مهم‌ترین پشتوانه قدرت اقتصادی و مالی آن شناخته می‌شد. با این حال، رویدادهای سال‌های اخیر نشان داد ریاض تحولاتی راهبردی را آغاز کرده که فراتر از الگوی سنتی اقتصاد نفت‌محور است. امروز عربستان سعودی نه‌تنها در حال بازطراحی ساختار اقتصادی خود است، بلکه می‌کوشد جایگاهش در اقتصاد جهانی را بازتعریف کند. افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی، یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این تحول بزرگ است، تحولی که از شاخص‌ترین دستاوردهای «چشم‌انداز ۲۰۳۰» به شمار می‌رود و قاعدتا تاثیرات گسترده‌ای بر آینده اقتصادی منطقه و ثبات آن بر جای خواهد گذاشت.

🖊محمد خیر ندمان

بیشتر بخوانید...

@indypersian
👏15🥱3👍1🤔1
♦️خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران درباره کشتی باری هدف ‌قرارگرفته شده در نزدیکی سواحل قطر، به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرد، گزارش داد این کشتی با پرچم آمریکا تردد می‌کرده و متعلق به ایالات متحده بوده است.
سازمان «عملیات تجارت دریایی بریتانیا» (UKMTO) صبح یکشنبه گزارش داد که یک پرتابه به سمت یک کشتی باری  در ۲۳ مایل دریایی (۳۷ کیلومتری) شمال شرقی دوحه شلیک شده است.
بنا بر این گزارش یک آتش‌سوزی کوچک در این کشتی رخ داده که خاموش شده است و تلفات جانی نیز نداشته است.
این خبر در حالی اعلام شده است که مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در میامی دیدار و گفتگو کرد و شراکت دو کشور را برای بازدارندگی در برابر تهدیدات و تقویت ثبات در خاورمیانه حائز اهمیت خواند.
پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده نسبت به شلیک به کشتی‌های آمریکایی به جمهوری اسلامی هشدا داده بود.

@indypersian
😁123👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️ راهپیمایی اعتراضی ایرانیان در ملبورن در پی فراخوان شاهزاده رضا پهلوی

♦️ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد جمعی از ایرانیان مقیم استرالیا روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با فراخوان شاهزاده رضا پهلوی در شهر ملبورن دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
شرکت‌کنندگان در این تجمع با حمل پرچم شیروخورشید نشان ایران و سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، نسبت به موج گسترده اعدام‌ها، تداوم سرکوب‌های سیاسی و وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض کردند.
همزمان در واشنگتن‌ دی‌سی نیز گروهی از ایرانیان و فعالان حقوق بشر با برگزاری تجمع و راهپیمایی، خواستار توقف فوری احکام اعدام، آزادی زندانیان سیاسی و پایان محدودیت‌های گسترده اینترنت در ایران شدند. معترضان با اشاره به قطعی ۷۱ روزه اینترنت، این اقدام را «تلاشی برای خاموش کردن صدای مردم» توصیف کردند.
شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها از جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری و دولت‌های غربی خواستند فشارهای سیاسی و حقوقی بر جمهوری اسلامی را افزایش دهند و نسبت به وضعیت معترضان و زندانیان سیاسی در ایران واکنش جدی‌تری نشان دهند.

@IndyPersian
49👍2🥴2😁1🤬1
♦️وال‌استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی برای پایان دادن به جنگ به دنبال توافق‌اند که رهبر جدیدشان،‌ مجتبی خامنه‌ای از انظار عمومی غایب است و درباره مذاکرات سکوت کرده است.
این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و ایرانی نوشت مجتبی خامنه‌ای پس از جراحت شدید در حمله‌ای هوایی که به کشته شدن همسرش و علی خامنه‌ای انجامید، بیش از دو ماه است در انظار عمومی ظاهر نشده و این مسئله به اختلاف میان حامیان حکومت بر سر مذاکره با آمریکا دامن زده است.
به نوشته وال‌استریت ژورنال، تنها پیام‌هایی منتسب به خامنه‌ای و تصاویری از او از جمله تصویر حسابش در ایکس و بیلبوردهای تبلیغاتی. منتشر شده که به نظر می‌رسد با هوش مصنوعی تولید یا دستکاری شده‌اند.
وال‌استریت ژورنال در ادامه تاکید کرده است که غیبت طولانی رهبر جدید جمهوری اسلامی اکنون به مشکلی جدی برای تهران تبدیل شده، زیرا مقام‌های حکومت بر سر میزان امتیازدهی به آمریکا برای رسیدن به توافق دچار اختلاف شده‌اند.

@indypersian
🥴143😁1👀1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
⭕️ «ای ایران» در سیدنی و دنیدن طنین‌انداز شد

♦️ایرانیان مقیم سیدنی استرالیا و ایرانیان مقیم نیوزیلند در گردهمایی‌های روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با هم‌خوانی سرود «ای ایران» همبستگی خود را با معترضان داخل ایران نشان دادند.
ایرانیان در دنیدن نیوزیلند در پاسخ به فراخوان شاهزاده رضا پهلوی، تجمع اعتراضی برگزار کردند و با هم‌خوانی سرود «ای ایران» علیه موج گسترده اعدام‌ها و فشارهای امنیتی جمهوری اسلامی شعار دادند.
در تصاویر منتشرشده، شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پرچم شیروخورشید نشان ایران و سر دادن شعارهای اعتراضی، خواستار پایان اعدام‌ها، آزادی زندانیان سیاسی و حمایت جامعه جهانی از مطالبات مردم ایران شدند.
این تجمع‌ها در ادامه موج تازه اعتراضات ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌شود؛ اعتراضاتی که از ملبورن و سیدنی تا واشنگتن‌ دی‌سی و دنیدن، با محوریت مخالفت با اعدام‌ها، قطعی گسترده اینترنت و تداوم سرکوب‌های سیاسی در ایران شکل گرفته است.

@IndyPersian
29
⭕️ دیدار وزرای خارجه آمریکا و قطر؛ جمهوری اسلامی هنوز به پیشنهاد صلح پاسخ نداده است

📌سخنگوی کاخ سفید: ترامپ همه گزینه‌ها را روی میز نگه داشته تا مطمئن شود ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند

♦️در بحبوحه تحولات منطقه‌ای و درحالی‌که ایالات متحده همچنان در انتظار پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهاد صلح است، مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه ۱۹ اردیبهشت با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، دیدار کرد.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، روبیو و همتای قطری‌اش در این دیدار بر اهمیت ادامه هماهنگی نزدیک دو کشور برای مقابله با تهدیدها، و تقویت ثبات و امنیت در خاورمیانه گفتگو کردند.

همچنین رسانه اکسیوس خبر داد که در این دیدار، استیو ویتکاف، فرستاده ویژه ترامپ و مذاکره‌کننده با جمهوری اسلامی، نیز حضور داشته است.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که قطر در هفته‌های اخیر تلاش‌های میانجی‌گرانه خود میان آمریکا و جمهوری اسلامی را ازسر گرفته و به یکی از دست‌کم سه کانال ارتباطی غیررسمی میان دو کشور بدل شده است.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
🥴122
♦️رسانه‌های ایران روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت از عبور یک نفتکش قطری از تنگه هرمز با اجازه مقام‌های جمهوری اسلامی خبر دادند.
بنا بر گزارش‌ها نفتکش «الخریطیات»، متعلق به قطر که حامل گاز طبیعی مایع است در آب‌های دریای عمان سیگنال ارسال کرد.
خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز گزارش داد که این نفتکش روز شنبه در دهانه تنگه هرمز دیده شده بود و پس از آن سامانه موقعیت‌یاب خودکار خود را خاموش کرد.
این نفتکش که مقصد آن پاکستان است، نخستین نفتکش غیرمرتبط با ایران است که  از زمان آغاز جنگ توانسته با «اجازه عبور» از تنگه هرمز گذر کند.

 خبرگزاری رویترز روز شنبه بر اساس داده‌های کشتیرانی موسسه LSEG، اعلام کرد که نفتکش حامل گاز طبیعی مایع (LNG) قطری با نام «الخریطیات» (Al Kharaitiyat)،  پس از ترک بندر رأس‌لفان، به سمت تنگه هرمز حرکت کرد تا مسیر خود را به مقصد بندر قاسم در پاکستان ادامه دهد.

@indypersian
😁62🥴2
⭕️ تجربه آمریکا در جنگ ایران درس‌هایی برای چین دارد

📌جنگ ایران نشان داده است که درگیری میان یک قدرت بزرگ و یک کشور ضعیف‌تر می‌تواند به‌سرعت ابعاد جهانی پیدا کند

♦️جنگ ایران که اکنون وارد سومین ماه شده، فرصتی برای چین فراهم کرده است تا توانایی‌های نظامی آمریکا را در میدان نبرد مشاهده کند و در عین حال، این واقعیت را یادآوری کند که در هر جنگی، طرف مقابل نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه دارد.

برخی کارشناسان از چین، تایوان و دیگر کشورها در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان اشاره کردند که جنگ دو ماه اخیر در خلیج فارس می‌تواند تصویری از نحوه رویارویی احتمالی پکن و واشنگتن در درگیری‌ آینده ارائه دهد. آن‌ها هشدار داده‌اند که چین ممکن است در ارزیابی توانایی‌هایش دچار اشتباه شود، تجربه رزمی اندکی داشته باشد و نگاه محدودی به پیامدهای جنگ داشته باشد.

بیشتر بخوانید...

@indypersian
5👍3
♦️رئیس فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۶ اعلام کرد که فدراسیون در حال رایزنی برای تسهیل شرایط سفر ملی‌پوشان به آمریکاست و درخواست کرده اعضای تیم بدون انگشت‌نگاری وارد این کشور شوند.
مهدی تاج روز یکشنبه گفت که او به همراه هدایت ممبینی آخر هفته راهی زوریخ خواهد شد تا در دیدار با جیانی اینفانتینو و دبیرکل فیفا درباره شرایط حضور ایران در جام‌جهانی مذاکره کند.
او همچنین از سفر مسئولان فدراسیون به آنکارا برای دریافت روادید اعضای تیم ملی خبر داد و افزود: «درخواست ما این است که انگشت‌نگاری انجام نشود و همچنین به دنبال این هستیم که با پرواز اختصاصی به آمریکا برویم.»
رئیس فدراسیون فوتبال با تاکید بر اهمیت حضور ایران در جام‌جهانی گفت فیفا تمایل دارد تمام تیم‌های صعودکننده در مسابقات حاضر باشند و غیبت ایران می‌تواند تبعات منفی برای فوتبال کشور داشته باشد.
تاج در بخش دیگری از صحبت‌هایش هشدار داد اگر ایران از حضور در جام‌جهانی انصراف دهد، فیفا این اختیار را دارد که تیم دیگری را جایگزین کند؛ موضوعی که به گفته او ممکن است برخی کشورها از آن استقبال کنند.

@IndyPersian
😁29🤯3🤬31🤝1
♦️رسانه‌ها در ایران روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت مدعی شدند که علی عبداللهی فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با مجتبی خامنه‌ای، رهبر جدید جمهوری اسلامی دیدار کرده است.
خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد که عبداللهی در این دیدار گزارشی از آمادگی‌های نیروهای مسلح ایران اعم از ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی، امنیتی و مرزبانی، وزارت دفاع و بسیجیان ارائه کرده است.
تسنیم در این گزارش مدعی شده است که مجتبی خامنه‌ای در اين ديدار «تدابیر جدید» و «راهگشایی برای تداوم اقدامات و مقابله مقتدرانه با دشمنان» به فرمانده فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا ابلاغ کرده است.
این خبر در حالی منتشر شده است که مجتبی خامنه‌ای از زمان زخمی شدن در حمله‌ ۹ اسفند که در آغاز جنگ رخ داد و به کشته شدن پدرش و چند تن از فرماندهان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی انجامید، در انظار عمومی دیده نشده است.
وال‌استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد غیبت مجتبی خامنه‌ای از انظار عمومی به اختلاف میان حامیان حکومت بر سر مذاکره با آمریکا دامن زده است.

@IndyPersian
😁18🥴94🤬2😱1👀1
♦️مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد ایستگاه تازه‌تاسیس کهورک با ثبت دمای ۴۶.۵ درجه سلسیوس، عنوان گرم‌ترین نقطه ایران را به خود اختصاص داده است.
بر اساس اعلام هواشناسی، پس از کهورک، شهرستان دلگان با دمای ۴۵ درجه سلسیوس در رتبه دوم گرم‌ترین نقاط کشور قرار گرفت. همچنین شهر زاهدان با ثبت دمای ۳۹ درجه، گرم‌ترین مرکز استان ایران در روز شنبه ١٩ اردیبهشت بود.
به گفته مسئولان هواشناسی، موج گرمای شدید در سیستان و بلوچستان باعث شده ۲۳ ایستگاه هواشناسی در سطح استان دمای بالاتر از ۴۰ درجه سلسیوس را ثبت کنند، موضوعی که نشان‌دهنده تداوم شرایط بسیار گرم و خشک در جنوب شرق کشور است.
کارشناسان هشدار داده‌اند با ادامه روند افزایش دما، احتمال تشدید تنش‌های گرمایی، افزایش مصرف آب و برق و بروز مشکلات برای گروه‌های حساس وجود دارد و شهروندان باید توصیه‌های ایمنی و بهداشتی را جدی بگیرند.
کهورک، روستایی از توابع بخش نصرت‌آباد شهرستان زاهدان در استان سیستان و بلوچستان است که براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، تنها ۷۱ نفر جمعیت در قالب ۹ خانوار داشته است.

@IndyPersian
6😢3🔥2
♦️وزارت دفاع امارات متحده عربی روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور با موفقیت دو پهپاد پرتاب شده از «ایران» را منهدم کردند.
این وزارتخانه تاکید کرده است که از زمان ««شروع حملات آشکار ایران، پدافند هوایی امارات متحده عربی در مجموع ۵۵۱ موشک بالستیک، ۲۹ موشک کروز و ۲۲۶۵ پهپاد را منهدم کرده است.»
وزارت دفاع امارات همچنین گزارش داده است که از زمان شروع حملات آشکار ایران، تعداد کل جانباختگان نظامی به ۳ نفر رسیده و تلفات غیرنظامی هم ۱۰ نفر از ملیت‌های پاکستانی، نپالی، بنگلادشی، فلسطینی، هندی و مصری است.
وزارت دفاع امارات متحده عربی همچنین بر آمادگی کامل این کشور برای مقابله با هرگونه تهدیدی تاکید کرده و اعلام کرده است که قاطعانه با هر چیزی که قصد تضعیف امنیت کشور را داشته باشد، مقابله خواهد کرد.

در روزهای گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی بارها امارات متحده عربی را تهدید به «برخورد قاطع نظامی» کرده‌اند.

@IndyPersian
👏165😁3👍1
♦️اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه در واکنش به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد تحولات منطقه، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راستی‌آزمایی است، نه ارسال پیام‌های سیاسی در مورد تنگه هرمز، یا موشک‌های ایران، یا نحوه برخورد تهران با مسائل.»
بقایی اضافه کرد: «وقتی بی‌طرفی حرفه‌ای فدای رفتارهای سیاسی یا جاه‌طلبی‌های شخصی می‌شود، اعتبار نهادها از بین می‌رود و با گذشت زمان، اثربخشی آنها نیز تضعیف می‌شود.»

@IndyPersian
8🥴7👏5🤬4😁2🥱2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️مسافران اسپانیایی کشتی تفریحی «ام‌وی هوندیوس» که پس از شیوع ویروس هانتا در نزدیکی جزیره تنریف متوقف شده بود، روز یکشنبه تحت تدابیر شدید بهداشتی و امنیتی به فرودگاه تنریف جنوبی منتقل و با یک هواپیمای نظامی راهی مادرید شدند.
ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد مسافران پس از پیاده شدن از کشتی، با لباس‌های محافظ ویژه و در حالی که وسایل شخصی خود را داخل کیسه‌های پلاستیکی حمل می‌کردند، سوار اتوبوس شده و سپس برای انتقال به هواپیما آماده شدند. همچنین خلبانان و عوامل پرواز نیز از لباس‌های ایزوله استفاده کرده بودند.
مقام‌های اسپانیایی اعلام کرده‌اند این مسافران در حال حاضر علائمی از ویروس هانتا ندارند، اما پس از رسیدن به مادرید به مراکز درمانی منتقل و در قرنطینه نگهداری خواهند شد. دولت اسپانیا تاکید کرده که این افراد هیچ تماسی با عموم مردم نخواهند داشت.
کشتی «ام‌وی هوندیوس» چهارشنبه گذشته سواحل کیپ‌ورد را به مقصد اسپانیا ترک کرد؛ اقدامی که پس از درخواست سازمان جهانی بهداشت و اتحادیه اروپا از دولت اسپانیا برای مدیریت تخلیه و انتقال مسافران، انجام شد.

@IndyPersian
👍8😁2🥱1
♦️سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روز یکشنبه به ایالات متحده در مورد هرگونه حمله به کشتی‌ها در آب‌های خلیج فارس هشدار داد  و گفت خویشتنداری به پایان رسیده است.
ابراهیم رضایی، رضایی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خویشتنداری ما از امروز به پایان رسیده است. هرگونه حمله به کشتی‌های ما باعث واکنش قوی و قاطع ایران علیه کشتی‌ها و پایگاه‌های آمریکایی خواهد شد.»
او اضافه کرد: «بهترین راه، تسلیم شدن و دادن امتیاز است. باید به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنید.»
این پیام ساعتی پس از آن منتشر شد که رسانه‌ها از هدف قرار گرفتن یک کشتی باری در سواحل قطر خبر دادند. رسانه‌های نزدیک به سپاه کشتی هدف قرار گرفته شده را متعلق به آمریکا اعلام کردند.
این حادثه پس از آن رخ داد که یک جت جنگنده آمریکایی روز جمعه دو نفتکش با پرچم ایران را در خلیج عمان از کار انداخت تا از ادامه مسیر آنها به سمت ایران جلوگیری کند.
سپاه پاسداران ایران سپس روز شنبه تهدید کرد که در صورت آتش گرفتن نفتکش‌های خود، سایت‌های آمریکایی در خاورمیانه و «کشتی‌های دشمن» را هدف قرار خواهد داد.

@IndyPersian
😁183🤬2😱1
♦️وزارت دفاع قطر روز یکشنبه تایید کرد که یک کشتی باری تجاری در آب‌های سرزمینی این کشور هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی مورد نظر در شمال شرق بندر مسیعید قطر و در حالی که از ابوظبی در حرکت بود، هدف قرار گرفت. به گفته مقام‌های قطری، این حمله باعث وقوع آتش‌سوزی محدودی در کشتی شد، اما هیچ مصدومی بر جای نگذاشت.
وزارت دفاع قطر افزود که آتش مهار شده و کشتی به مسیر خود به سوی بندر مسیعید ادامه داده است.
پیش‌تر مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز از اصابت یک «پرتابه ناشناس» به یک کشتی فله‌بر در ۲۳ مایل دریایی شمال شرق دوحه خبر داده بود.
پیشتر خبرگزاری حکومتی فارس، به نقل از منبعی گزارش داد این کشتی باری مورد هدف با پرچم آمریکا تردد می‌کرده و متعلق به ایالات متحده بوده است.

@IndyPersian
👍9👏1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
⭕️ شمارش معکوس برای افتتاح جشنواره کن؛
پوستر ۲۰۰ کیلویی جشنواره نصب شد


♦️همزمان با آغاز شمارش معکوس برای افتتاح هفتادونهمین دوره جشنواره فیلم کن، کارگران در یکی از نمادین‌ترین سنت‌های سالانه این رویداد سینمایی، پوستر رسمی جشنواره را بر فراز ساختمان «کاخ جشنواره‌ها» در شهر کن فرانسه نصب کردند.
پوستر امسال با تصویری از فیلم ماندگار «تلما و لوییز» طراحی شده و حدود ۲۵۰ متر مربع مساحت و نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد.
فیلم «تلما و لوییز» (Thelma & Louise) ساخته ریدلی اسکات در سال ۱۹۹۱، یکی از ماندگارترین آثار جاده‌ای و فمینیستی تاریخ سینما به شمار می‌رود؛ فیلمی با بازی درخشان جینا دیویس و سوزان ساراندون در نقش دو زن که در جریان سفری کوتاه، ناخواسته وارد مسیری پرتنش و فرار از قانون می‌شوند. این اثر که به‌دلیل روایت متفاوت از استقلال زنان، خشونت جنسیتی و آزادی فردی مورد توجه گسترده قرار گرفت، در شصت‌وچهارمین دوره اسکار نامزد دریافت ۶ جایزه شد و جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را کسب کرد.

@IndyPersian
11🤬5🗿1
♦️ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی به نقل از منابعی در دولت گزارش داد تهران، روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، پاسخ خود به آخرین متن پیشنهادی آمریکا برای پایان جنگ را از طریق میانجی پاکستانی ارسال کرده است.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، پیش‌تر اعلام کرده بود که دیدگاه‌ها و ملاحظات ایران درباره پیشنهادهای آمریکا پس از تکمیل بررسی‌ها و جمع‌بندی نهایی ارائه خواهد شد.
ایرنا همچنین نوشت بر اساس طرح پیشنهادی، مذاکرات در این مرحله بر موضوع پایان جنگ در منطقه متمرکز خواهد بود.
@indypersian
😁162🥰2🌚2👏1🤬1
♦️وزارت خارجه قطر روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور، در تماس تلفنی با عباس عراقچی، تاکید کرده است استفاده از تنگه هرمز به عنوان «اهرم فشار» تنها به تشدید بحران در خاورمیانه منجر خواهد شد.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه قطر، نخست‌وزیر این کشور در گفتگوی روز یکشنبه به همتای ایرانی‌اش گفت: «آزادی کشتیرانی یک اصل تثبیت‌شده و غیرقابل مصالحه است و بستن تنگه هرمز یا استفاده از آن به عنوان کارت فشار، تنها به عمیق‌تر شدن بحران کمک می‌کند.»


@indypersian
7👍2
♦️وزارت خارجه کره‌جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد کشتی باری متعلق به این کشور که پیشتر در تنگه هرمز دچار حادثه شده بود، حمله «هواگردهای ناشناس» قرار گرفته است.
پارک ایل، سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی، در یک نشست خبری گفت دو هواگرد ناشناس بخش بیرونی مخزن تعادل سمت چپ در قسمت عقب کشتی «اچ‌ام‌ام نامو» را با فاصله حدود یک دقیقه هدف قرار دادند که در پی آن آتش و دود ایجاد شد.
او بدون اشاره به نوع این هواگردها گفت تصاویر آن‌ها در دوربین‌های مداربسته ثبت شده، اما «محدودیت‌هایی برای شناسایی دقیق نوع، مبدا پرتاب و اندازه فیزیکی این اشیا وجود دارد.»
به گفته مقام‌های کره‌جنوبی، بررسی‌های بیشتری روی بقایای موتور و دیگر قطعات به‌جا مانده انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی افزود آسیب وارد شده به این کشتی باری که ۲۴ خدمه در آن حضور داشتند، حدود پنج متر عرض داشته و تا حدود هفت متر در بدنه کشتی در بخش عقب سمت چپ امتداد یافته است.
او همچنین گفت آتش‌سوزی در اتاق موتور احتمالا در اثر نخستین حمله آغاز شده و حمله دوم باعث گسترش سریع آتش شده است.
دولت کره‌جنوبی روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد در حال بررسی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد یک کشتی با پرچم این کشور در تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از این حادثه گفت ایران به این کشتی با پرچم پاناما «شلیک‌هایی» انجام داده و از کره‌جنوبی خواست به عملیات آمریکا برای بازگرداندن امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز بپیوندد.
جمهوری اسلامی دخالت در این حمله را رد کرده است. سفارت ایران در سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد تهران «هرگونه ادعا درباره دخالت نیروهایش» را قاطعانه تکذیب می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی همچنین گفت سفیر ایران در سئول به وزارت خارجه احضار شده تا درباره موضع تهران در قبال یافته‌های منتشر شده توضیح دهد.

@indypersian
4👍1