♦️محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مذاکرهکننده ایران با آمریکا، سهشنبه شب ۱۹ خردادماه در پیامی در شبکه اجتماعی اکس تاکید کرد جمهوری اسلامی ترجیح میدهد اختلافات از مسیر دیپلماسی حلوفصل شود، اما در صورت نقض تعهدات از سوی طرف مقابل، واکنش متناسب نشان خواهد داد.
قالیباف نوشت: «ما زبان دیپلماسی را ترجیح میدهیم، اما به زبانهای دیگری بسیار روانتر سخن میگوییم. اگر به تعهدات خود پایبند نمانید، به زبانی که بهتر از همه بلدیم با شما صحبت خواهیم کرد.»
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پیام افزود: «بر اسبی سوار شدهاید که خودتان زینش کردهاید.»
@indypersian
قالیباف نوشت: «ما زبان دیپلماسی را ترجیح میدهیم، اما به زبانهای دیگری بسیار روانتر سخن میگوییم. اگر به تعهدات خود پایبند نمانید، به زبانی که بهتر از همه بلدیم با شما صحبت خواهیم کرد.»
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پیام افزود: «بر اسبی سوار شدهاید که خودتان زینش کردهاید.»
@indypersian
🥴24🥱7🗿7❤2👀2😁1😱1🤬1
♦️ خبرگزاری سیانان به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که هلیکوپتر نیروی زمینی ارتش این کشور که در سواحل عمان سقوط کرد، توسط یک پهپاد ایرانی سرنگون شده است. در همین حال، یک منبع آگاه دیگر که از جزئیات حادثه مطلع است، در گفتگو با سیانان تایید کرد که یک پهپاد از نوع «شاهد» به این هلیکوپتر آمریکایی برخورد کرده است.
ارتش ایالات متحده پیش از این در روز سهشنبه اعلام کرده بود که دو خدمه این هلیکوپتر توسط یک شناور بدون سرنشین نجات یافتهاند.
در پی این حادثه، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا با انتشار پیامی در رسانههای اجتماعی نوشت که ارتش آمریکا به او اطلاع داده که ایران یک هلیکوپتر آپاچی ارتش را سرنگونکرده است و ایالات متحده «باید» به این اقدام پاسخ دهد.
@indypersian
ارتش ایالات متحده پیش از این در روز سهشنبه اعلام کرده بود که دو خدمه این هلیکوپتر توسط یک شناور بدون سرنشین نجات یافتهاند.
در پی این حادثه، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا با انتشار پیامی در رسانههای اجتماعی نوشت که ارتش آمریکا به او اطلاع داده که ایران یک هلیکوپتر آپاچی ارتش را سرنگونکرده است و ایالات متحده «باید» به این اقدام پاسخ دهد.
@indypersian
👏23😁12😡6❤4🔥4🥴2👍1🥱1
♦️ روزنامه نیویورکتایمز روز سهشنبه ۱۹ خرداد به نقل از مقامهای آمریکایی گزارش داد که پیش از تنشهای اخیر، دستیاران دونالد ترامپ در حال مذاکره با تهران روی چهار محور اصلی یک توافق هستهای بودهاند که به گفته این منابع، برنامه هستهای ایران را برای حدود ۱۵ سال متوقف میکند. این گفتگوها که فراتر از بازگشایی تنگه هرمز است، به یک طرح کلی مبهم انجامیده که نهایی شدن آن به تایید لایههای ارشد جمهوری اسلامی بستگی دارد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا گفتههای اخیر ترامپ مبنی بر سرنگونی هلیکوپتر آمریکایی توسط ایران، این روند را به عقب خواهد راند یا خیر.
به گفته نیویورکتایمز، چهار نقطه تمرکز و اختلاف اصلی در این مذاکرات عبارتند از:
تعلیق طولانیمدت غنیسازی: آمریکا خواستار تعلیق ۲۰ ساله است، در حالی که ایران پیشنهاد ۱۰ ساله داده؛ مقامات آمریکایی معتقدند طرفین روی ۱۵ سال توافق خواهند کرد.
رقیقسازی ذخایر اورانیوم: واشنگتن خواهان نقشآفرینی فعال در رقیقسازی ذخایر ایران با همکاری آژانس است، اما تهران اصرار دارد آمریکا تنها نقش ناظر را داشته باشد.
برچیدن سایتهای هستهای: آمریکا خواستار برچیدن کامل سایتهای نطنز، فردو و اصفهان است. ایران برچیدن دو مرکز را بررسی میکند اما بر باز ماندن یکی از آنها برای حفظ «حق غنیسازی» پافشاری دارد.
بازرسیهای سرزده: آمریکا خواهان بازرسیهای ضربتی در هر زمان و مکان است؛ موضوعی که موافقت با آن به دلیل واقع شدن برخی سایتها در پادگانهای نظامی، هنوز در ابهام است.
@indypersian
به گفته نیویورکتایمز، چهار نقطه تمرکز و اختلاف اصلی در این مذاکرات عبارتند از:
تعلیق طولانیمدت غنیسازی: آمریکا خواستار تعلیق ۲۰ ساله است، در حالی که ایران پیشنهاد ۱۰ ساله داده؛ مقامات آمریکایی معتقدند طرفین روی ۱۵ سال توافق خواهند کرد.
رقیقسازی ذخایر اورانیوم: واشنگتن خواهان نقشآفرینی فعال در رقیقسازی ذخایر ایران با همکاری آژانس است، اما تهران اصرار دارد آمریکا تنها نقش ناظر را داشته باشد.
برچیدن سایتهای هستهای: آمریکا خواستار برچیدن کامل سایتهای نطنز، فردو و اصفهان است. ایران برچیدن دو مرکز را بررسی میکند اما بر باز ماندن یکی از آنها برای حفظ «حق غنیسازی» پافشاری دارد.
بازرسیهای سرزده: آمریکا خواهان بازرسیهای ضربتی در هر زمان و مکان است؛ موضوعی که موافقت با آن به دلیل واقع شدن برخی سایتها در پادگانهای نظامی، هنوز در ابهام است.
@indypersian
😁23❤7😱2👍1🔥1🤔1
⭕️از ترمه تا قالی؛ چگونه صنایع دستی زیبای ایرانی به اشیای موزهای تبدیل شدند؟
📌در بسیاری از شهرهای بزرگ، حذف تدریجی آیینها به حذف تدریجی صنایع وابسته به آنها انجامیده است
♦️اگر یک سیاح خارجی یک قرن پیش پا به تهران، اصفهان، تبریز یا شیراز میگذاشت، تقریبا هیچ بخشی از زندگی روزمره را بدون صنایعدستی زیبای ایرانی نمیدید. فرش یا گلیم زیر پا دستباف بود، پارچه لباسها در کارگاههای محلی بافته شده بود، ظروف خانه را مسگران و سفالگران ساخته بودند و حتی زیورآلات، صندوقچهها، پردهها و رواندازها محصول دست صنعتگران بودند. صنایعدستی در آن دوران نهچندان دور صرفا یک «کالای فرهنگی» یا «هنری» نبود؛ خودِ زندگی بود. شاید به همین دلیل باشد که برای فهم بحران امروز صنایعدستی ایران، باید پیش از هر چیز از خود بپرسیم چگونه این هنرها از متن زندگی به حاشیه آن رانده شدند.
هر سال با فرا رسیدن ۲۰ خرداد، روز جهانی صنایع دستی، مجموعهای از مشکلات آشنای این صنایع در ایران دوباره مطرح میشوند. از افزایش هزینه مواد اولیه و کاهش قدرت خرید، تحریمها گرفته تا دشواری صادرات، مهاجرت استادکاران، کمبود سرمایهگذاری، تغییر سبک زندگی و هجوم کالاهای صنعتی ارزانقیمت.
اعلام ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به نام روز جهانی صنایع دستی که سال ۱۳۸۹ با پیشنهاد ایران و موافقت شورای جهانی صنایع دستی (WCC) انجام شد، در دل هنرمندان صنعتکار ایران این امید را ایجاد کرد که شاید در بر پاشنه جدیدی بچرخد.
البته تمامی مشکلاتی که نام بردیم، واقعیاند و بیتردید بر سرنوشت صنایعدستی ایران اثر گذاشتهاند، با این حال در کنار همه این مسائل، مشکل دیگری هم وجود دارد که کمتر درباره آن صحبت میشود؛ مشکلی که نه صرفا اقتصادی است و نه سیاسی، بلکه به نگاه ما به صنایعدستی بازمیگردد.
شاید یکی از مهمترین سوءتفاهمهای یک قرن اخیر این بود که کوشیدیم بسیاری از هنرهای سنتی ایران را از جایگاه اصلی خود بیرون بیاوریم و در قالبی قرار دهیم که برای آن ساخته نشدهاند. طی این روند بسیاری از هنرهای سنتی ایران که در اصل «هنرهای کاربردی» بودند، بهتدریج به «هنرهای زیبا» تبدیل شدند.
این تفاوت در نگاه، تفاوت کوچکی نیست. هنرهای زیبا مانند نقاشی و مجسمهسازی، برای نمایش، تامل و مشاهده خلق میشوند، اما هنرهای کاربردی برای زندگی روزمره ساخته میشوند و زیبایی و کارکرد در کنار هم معنا پیدا میکنند.
با این حال بهتدریج اتفاق دیگری رخ داد و بسیاری از این هنرها از چرخه طبیعی مصرف خارج و به اشیایی برای نمایش تبدیل شدند. پارچهای که باید پوشیده میشد، به قاب روی دیوار بدل شد. گلیمی که باید روی زمین پهن میشد، اثر تزیینی به حساب آمد. قلمکاری که روزگاری بخشی از زندگی روزمره مردم بود، جایش را به نقش یک سوغات یا شیئی نمایشی داد. در این روند، مهارتها حفظ شدند، اما بازار طبیعی آنها از میان رفت.
بیشتر بخوانید...
🖌 سارا باقری
@indypersian
📌در بسیاری از شهرهای بزرگ، حذف تدریجی آیینها به حذف تدریجی صنایع وابسته به آنها انجامیده است
♦️اگر یک سیاح خارجی یک قرن پیش پا به تهران، اصفهان، تبریز یا شیراز میگذاشت، تقریبا هیچ بخشی از زندگی روزمره را بدون صنایعدستی زیبای ایرانی نمیدید. فرش یا گلیم زیر پا دستباف بود، پارچه لباسها در کارگاههای محلی بافته شده بود، ظروف خانه را مسگران و سفالگران ساخته بودند و حتی زیورآلات، صندوقچهها، پردهها و رواندازها محصول دست صنعتگران بودند. صنایعدستی در آن دوران نهچندان دور صرفا یک «کالای فرهنگی» یا «هنری» نبود؛ خودِ زندگی بود. شاید به همین دلیل باشد که برای فهم بحران امروز صنایعدستی ایران، باید پیش از هر چیز از خود بپرسیم چگونه این هنرها از متن زندگی به حاشیه آن رانده شدند.
هر سال با فرا رسیدن ۲۰ خرداد، روز جهانی صنایع دستی، مجموعهای از مشکلات آشنای این صنایع در ایران دوباره مطرح میشوند. از افزایش هزینه مواد اولیه و کاهش قدرت خرید، تحریمها گرفته تا دشواری صادرات، مهاجرت استادکاران، کمبود سرمایهگذاری، تغییر سبک زندگی و هجوم کالاهای صنعتی ارزانقیمت.
اعلام ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به نام روز جهانی صنایع دستی که سال ۱۳۸۹ با پیشنهاد ایران و موافقت شورای جهانی صنایع دستی (WCC) انجام شد، در دل هنرمندان صنعتکار ایران این امید را ایجاد کرد که شاید در بر پاشنه جدیدی بچرخد.
البته تمامی مشکلاتی که نام بردیم، واقعیاند و بیتردید بر سرنوشت صنایعدستی ایران اثر گذاشتهاند، با این حال در کنار همه این مسائل، مشکل دیگری هم وجود دارد که کمتر درباره آن صحبت میشود؛ مشکلی که نه صرفا اقتصادی است و نه سیاسی، بلکه به نگاه ما به صنایعدستی بازمیگردد.
شاید یکی از مهمترین سوءتفاهمهای یک قرن اخیر این بود که کوشیدیم بسیاری از هنرهای سنتی ایران را از جایگاه اصلی خود بیرون بیاوریم و در قالبی قرار دهیم که برای آن ساخته نشدهاند. طی این روند بسیاری از هنرهای سنتی ایران که در اصل «هنرهای کاربردی» بودند، بهتدریج به «هنرهای زیبا» تبدیل شدند.
این تفاوت در نگاه، تفاوت کوچکی نیست. هنرهای زیبا مانند نقاشی و مجسمهسازی، برای نمایش، تامل و مشاهده خلق میشوند، اما هنرهای کاربردی برای زندگی روزمره ساخته میشوند و زیبایی و کارکرد در کنار هم معنا پیدا میکنند.
با این حال بهتدریج اتفاق دیگری رخ داد و بسیاری از این هنرها از چرخه طبیعی مصرف خارج و به اشیایی برای نمایش تبدیل شدند. پارچهای که باید پوشیده میشد، به قاب روی دیوار بدل شد. گلیمی که باید روی زمین پهن میشد، اثر تزیینی به حساب آمد. قلمکاری که روزگاری بخشی از زندگی روزمره مردم بود، جایش را به نقش یک سوغات یا شیئی نمایشی داد. در این روند، مهارتها حفظ شدند، اما بازار طبیعی آنها از میان رفت.
بیشتر بخوانید...
🖌 سارا باقری
@indypersian
ایندیپندنت فارسی
از ترمه تا قالی؛ چگونه صنایع دستی زیبای ایرانی به اشیای موزهای تبدیل
اگر یک سیاح خارجی یک قرن پیش پا به تهران، اصفهان، تبریز یا شیراز میگذاشت، تقریبا هیچ بخشی از زندگی روزمره را بدون صنایعدستی زیبای ایرانی نمیدید. فرش یا گلیم زیر پا دستباف بود، پارچه لباسها در
❤7👍7💯1
♦️ عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سهشنبه ۱۹ خرداد، بدون رد یا تایید هدف قرار دادن هلیکوپتر آپاچی آمریکا بر فراز دریای عمان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نیروهای خارجی حاضر در مجاورت قلمرو کشور به دلیل خطاهای انسانی خود، حوادث ناخواسته یا احتمال گرفتار شدن در تبادل آتش، به طور مداوم با خطر مواجه هستند. برای کاهش این مخاطرات، بهترین راه برای آنها خروج هرچه سریعتر از منطقه است.»
عراقچی که بهدلیل از دست دادن «نشان آبی» در شبکه اجتماعی ایکس، تنها میتواند متنهای کوتاه منتشر کند، بخشی از پیام خود را بهصورت بیانیه تصویری همراه با نقشهای از تنگه هرمز منتشر کرد و نوشت که این تنگه یک آبراه بینالمللی نیست، بلکه مسیر مشترکی میان ایران و عمان است و هزاران کیلومتر با سواحل آمریکا فاصله دارد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پایان پیام خود خاطرنشان کرد: «ما زبان دیپلماسی را ترجیح میدهیم، اما همانطور که دلاوران ما به جهان نشان دادهاند، ما بلدیم به زبانهای دیگری نیز صحبت کنیم.»
@indypersian
عراقچی که بهدلیل از دست دادن «نشان آبی» در شبکه اجتماعی ایکس، تنها میتواند متنهای کوتاه منتشر کند، بخشی از پیام خود را بهصورت بیانیه تصویری همراه با نقشهای از تنگه هرمز منتشر کرد و نوشت که این تنگه یک آبراه بینالمللی نیست، بلکه مسیر مشترکی میان ایران و عمان است و هزاران کیلومتر با سواحل آمریکا فاصله دارد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پایان پیام خود خاطرنشان کرد: «ما زبان دیپلماسی را ترجیح میدهیم، اما همانطور که دلاوران ما به جهان نشان دادهاند، ما بلدیم به زبانهای دیگری نیز صحبت کنیم.»
@indypersian
😁33🥴9❤6🥱4😡3🤬2👏1🤔1🗿1
♦️ آسمان شامگاهی خردادماه امسال (ژوئن ۲۰۲۶) میزبان یکی از نادرترین و تماشاییترین پدیدههای نجومی است. پس از یک هفته نزدیک شدن گامبهگام، سیارههای ناهید (زهره) و مشتری سرانجام امشب، سهشنبه ۱۹ خرداد (۹ ژوئن)، به نزدیکترین فاصله از یکدیگر رسیدهاند و در پدیدهای تماشایی که به «بوسه فضایی» معروف است، خیرهکنندهترین جلوه را در افق غرب-شمالغربی خلق کردهاند.
اما این پایان نمایش نیست؛ سیاره گریزپای عطارد (تیر) نیز که معمولا در نور خورشید پنهان است، اکنون در پایین دست این دو سیاره رخ نموده و تا اول تیرماه بهترین فرصت تماشای آن با چشم غیرمسلح فراهم است. رصدگران میتوانند با نگاه به فاصله ۱۵درجهای زیر ناهید، عطارد را با هاله زرد-نارنجیرنگش بیابند.
در این ضیافت آسمانی، ستارههای دوقلوی صورت فلکی جوزا (کاستور و پولاکس) نیز به عنوان تماشاگر حضور دارند. همچنین در اواخر هفته آینده (۲۶ و ۲۷ خرداد)، هلال باریک ماه به این جمع میپیوندد تا این همنشینی کمنظیر را کامل کند. به گفته اخترشناسان، تجمع همزمان این سه سیاره درخشان همراه با ماه در ماه ژوئن، پدیده نادری است که تا سال ۲۰۸۵ میلادی تکرار نخواهد شد.
@indypersian
اما این پایان نمایش نیست؛ سیاره گریزپای عطارد (تیر) نیز که معمولا در نور خورشید پنهان است، اکنون در پایین دست این دو سیاره رخ نموده و تا اول تیرماه بهترین فرصت تماشای آن با چشم غیرمسلح فراهم است. رصدگران میتوانند با نگاه به فاصله ۱۵درجهای زیر ناهید، عطارد را با هاله زرد-نارنجیرنگش بیابند.
در این ضیافت آسمانی، ستارههای دوقلوی صورت فلکی جوزا (کاستور و پولاکس) نیز به عنوان تماشاگر حضور دارند. همچنین در اواخر هفته آینده (۲۶ و ۲۷ خرداد)، هلال باریک ماه به این جمع میپیوندد تا این همنشینی کمنظیر را کامل کند. به گفته اخترشناسان، تجمع همزمان این سه سیاره درخشان همراه با ماه در ماه ژوئن، پدیده نادری است که تا سال ۲۰۸۵ میلادی تکرار نخواهد شد.
@indypersian
❤41
⭕️نخستین «شهر قهوه» عربستان؛ پروژهای که اقتصاد الباحه را متحول میکند
📌تاکنون بیش از ۵۲۷ هزار نهال در این مجموعه که حدود ۱۷۰ هکتار مساحت دارد، کاشته شده است و انتظار میرود پس از تکمیل، سالانه حدود دو هزار تن قهوه تولید کند
♦️نخستین «شهر قهوه» عربستان سعودی که حدود سه سال پیش با هدف افزایش تولید قهوه و تقویت اقتصاد محلی در منطقه الباحه راهاندازی شد، اکنون به مرحلهای رسیده که جزئیات آن منتشر شده است.
بر اساس گزارشی از شبکه العربیه، تاکنون بیش از ۵۲۷ هزار نهال در این مجموعه که حدود ۱۷۰ هکتار مساحت دارد، کاشته شده است و انتظار میرود پس از تکمیل، سالانه حدود دو هزار تن قهوه تولید کند.
بر اساس پیشبینیها، این پروژه در زنجیره تامین قهوه عربستان سعودی جهشی بزرگ ایجاد میکند و برای صادرات، فرصتهای تازهای فراهم میآورد. همچنین حدود ۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم برای کشاورزان، تکنسینها و ناظران ایجاد خواهد کرد و بهطور غیرمستقیم نیز در حوزههای لجستیک، عملیات و بازاریابی فرصتهای کاری فراهم میکند.
الباحه همواره از مناطق پیشرو در تولیدات کشاورزی عربستان سعودی بوده و در تامین نیاز بازارهای داخلی و بینالمللی نقش ایفا کرده است. اکنون نیز از طریق ایجاد شش شهر قهوه در مسیر دستیابی به هدف تولید سالانه ۱۰ هزار تن قهوه قرار دارد. قراردادهای توسعه چهار مورد از این شهرها به شرکتهای داخلی و بینالمللی واگذار شده است، اما دو پروژه دیگر همچنان در مرحله مناقصه قرار دارند.
دفتر وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی در الباحه همچنان در حال ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری بزرگ در بخش قهوه است.
بیشتر بخوانید...
@indypersian
📌تاکنون بیش از ۵۲۷ هزار نهال در این مجموعه که حدود ۱۷۰ هکتار مساحت دارد، کاشته شده است و انتظار میرود پس از تکمیل، سالانه حدود دو هزار تن قهوه تولید کند
♦️نخستین «شهر قهوه» عربستان سعودی که حدود سه سال پیش با هدف افزایش تولید قهوه و تقویت اقتصاد محلی در منطقه الباحه راهاندازی شد، اکنون به مرحلهای رسیده که جزئیات آن منتشر شده است.
بر اساس گزارشی از شبکه العربیه، تاکنون بیش از ۵۲۷ هزار نهال در این مجموعه که حدود ۱۷۰ هکتار مساحت دارد، کاشته شده است و انتظار میرود پس از تکمیل، سالانه حدود دو هزار تن قهوه تولید کند.
بر اساس پیشبینیها، این پروژه در زنجیره تامین قهوه عربستان سعودی جهشی بزرگ ایجاد میکند و برای صادرات، فرصتهای تازهای فراهم میآورد. همچنین حدود ۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم برای کشاورزان، تکنسینها و ناظران ایجاد خواهد کرد و بهطور غیرمستقیم نیز در حوزههای لجستیک، عملیات و بازاریابی فرصتهای کاری فراهم میکند.
الباحه همواره از مناطق پیشرو در تولیدات کشاورزی عربستان سعودی بوده و در تامین نیاز بازارهای داخلی و بینالمللی نقش ایفا کرده است. اکنون نیز از طریق ایجاد شش شهر قهوه در مسیر دستیابی به هدف تولید سالانه ۱۰ هزار تن قهوه قرار دارد. قراردادهای توسعه چهار مورد از این شهرها به شرکتهای داخلی و بینالمللی واگذار شده است، اما دو پروژه دیگر همچنان در مرحله مناقصه قرار دارند.
دفتر وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی در الباحه همچنان در حال ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری بزرگ در بخش قهوه است.
بیشتر بخوانید...
@indypersian
ایندیپندنت فارسی
نخستین «شهر قهوه» عربستان؛ پروژهای که اقتصاد الباحه را متحول میکند
نخستین «شهر قهوه» عربستان سعودی که حدود سه سال پیش با هدف افزایش تولید قهوه و تقویت اقتصاد محلی در منطقه الباحه راهاندازی شد، اکنون به مرحلهای رسیده که جزئیات آن منتشر شده است. بر اساس گزارشی از
❤19👍5🗿3
♦️دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالات متحده، در گفتگوی تلفنی روز سهشنبه با روزنامه «والاستریت ژورنال» با اشاره به اثرات شدید تحریمها اعلام کرد که محاصره دریایی بنادر ایران باعث شده این کشور «بسیار فقیر» شود و واشنگتن این محاصره را تا هر زمان که لازم باشد حفظ خواهد کرد. ترامپ همچنین با کوچک جلوه دادن حادثه سقوط اخیر هلیکوپتر آپاچی آمریکا گفت این اتفاق «مسئله چندان مهمی نبود» و تأکید کرد که «حال خلبان خوب است». بر اساس گزارش سنتکام، سرنشینان این آپاچی پیش از نجات، دو ساعت را در تاریکی شب روی آب سپری کردند و یک مقام ارشد آمریکایی فرار آنها از این سانحه را معجزهای همچون «دست خدا» توصیف کرده است. حادثهای که بار دیگر خطرات تقابل جاری میان دو کشور در منطقه، از جمله هدف قرار گرفتن پهپادها و هواپیماهای آمریکایی توسط ایران را به تصویر میکشد.
@indypersian
@indypersian
🤬36😐13❤10😁4👏3🗿3🤔2🥴1😡1
♦️معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سهشنبه، ۱۹ خردادماه، در گفتگو با «الجزیره» اعلام کرد که هلیکوپتر آپاچی ارتش ایالات متحده که روز گذشته در تنگه هرمز سقوط کرد، به طور عمدی توسط ایران هدف قرار نگرفته است. این مقام رسمی با تاکید بر اینکه ایران پشت این حمله نبوده، در عین حال هشدار داد که به دلیل شرایط به شدت ملتهب و متشنج منطقه، ممکن است بروز چنین حوادثی در این فضا «عمدی» تلقی و تعبیر شود.
همزمان، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالات متحده، در گفتگوی تلفنی روز سهشنبه با روزنامه «والاستریت ژورنال» با کوچک جلوه دادن حادثه سقوط هلیکوپتر آپاچی گفت این اتفاق «مسئله چندان مهمی نبود» و تأکید کرد که «حال خلبان خوب است».
@indypersian
همزمان، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالات متحده، در گفتگوی تلفنی روز سهشنبه با روزنامه «والاستریت ژورنال» با کوچک جلوه دادن حادثه سقوط هلیکوپتر آپاچی گفت این اتفاق «مسئله چندان مهمی نبود» و تأکید کرد که «حال خلبان خوب است».
@indypersian
😁40🥴9😡7❤5🌚1
♦️حمیدرضا حاجیبابایی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ اعلام کرد: «دوران شعارهایی که آمریکا برای ایجاد رعب و وحشت مطرح میکند تمام شده است و اگر آمریکا کوچکترین حمله نظامی به ایران بکند، تمام انرژی منطقه زیر رگبار موشکهای ایران قرار خواهد گرفت و واشنگتن تا سالها نفت، گاز و منافع خود را از دست خواهد داد.» حاجیبابایی با متهم کردن آمریکا به عبور از خطوط قرمز در طول دوره آتشبس، بر لزوم شکستن محاصره اقتصادی تأکید کرد و گفت: «ما از شروع جنگ توسط آمریکا استقبال میکنیم، زیرا وضعیت نه جنگ نه صلح، با فشارهای اقتصادی همراه است و به نفع ما نیست. خواسته ما یا پایان جنگ با تمام شروط رهبری است و در صورتی که ترامپ دستور حمله و از سرگیری جنگ را بدهد، نیروهای مسلح تکلیف خود را با آمریکا مشخص میکنند، چرا که واشنگتن به خوبی میداند جنگ با ایران خسارات جبرانناپذیری برایش خواهد داشت.»
@indypersian
@indypersian
😁36🥱9🤬5❤4🔥3🤯3🥴1
♦️همزمان با افزایش تنشها میان تهران و واشنگتن در پی هدف قرار گرفتن هلیکوپتر آپاچی آمریکا، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، سهشنبهشب، به نقل از یک منبع آگاه نظامی نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته هیچ عملیات نظامی هجومی هوایی در تنگه هرمز انجام نشده است. در صورت شرارت مجدد دشمن به بهانه سقوط یک هلیکوپتر نظامی، با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد». پیش از این، خبرگزاری سیانان به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که هلیکوپتر نیروی زمینی ارتش این کشور که در سواحل عمان سقوط کرد، توسط یک پهپاد ایرانی سرنگون شده است. در همین حال، یک منبع آگاه دیگر که از جزئیات حادثه مطلع است، در گفتگو با سیانان تایید کرد که یک پهپاد از نوع «شاهد» به این هلیکوپتر آمریکایی برخورد کرده است.
@indypersian
@indypersian
😁20🥴7❤6👀2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
♦️ورود یک سامانه ناپایدار جوی به آذربایجان شرقی، سبب وقوع بارشهای سنگین باران، ریزش تگرگ و رعدوبرقهای پیاپی در ارتفاعات سونگون ورزقان شد. بر اساس گزارشهای محلی، شدت فعالیت این سامانه و ریزش تگرگ در برخی ارتفاعات این منطقه به حدی بوده است که سطح زمین در مدت زمانی کوتاه کاملا سفیدپوش شد.
@indypersian
@indypersian
❤24🥰12🤔2
♦️العربیه، سهشنبهشب، ۱۹ خردادماه، به نقل از «منابع اسرائیلی» گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، درباره ایران و لبنان به صورت تلفنی گفتگو کردند.
@indypersian
@indypersian
👍21🥱6🔥1👨💻1
♦️خبرگزاری مهر به نقل از منابع محلی و ساکنان بندر سیریک در هرمزگان، سهشنبهشب، ۱۹ خردادماه، از شنیده شدن صدای چند انفجار در محدوده این شهرستان خبر دادند. بر اساس گزارشهای منتشرشده، هنوز ماهیت و علت دقیق وقوع این صداها مشخص نشده است و تا این لحظه، هیچیک از نهادهای رسمی، نظامی و انتظامی درباره این حادثه اظهارنظر یا توضیحی ارائه نکردهاند.
@indypersian
@indypersian
❤15👏12🤬4🔥1😡1
♦️فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، سهشنبهشب، ۱۹ خردادماه، با انتشار بیانیهای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از ساعت ۱۷ امروز به وقت شرق آمریکا (۱۲:۳۰ بامداد چهارشنبه)، حملات نظامی موسوم به «دفاع از خود» را علیه ایران آغاز کردهاند. بر اساس این بیانیه، این عملیات نظامی با دستور مستقیم فرمانده کل قوا (رئیسجمهوری آمریکا) و در پاسخ به سرنگونی روز گذشته یک هلیکوپتر آپاچی ارتش ایالات متحده صورت گرفته است. سنتکام این ماموریت را یک پاسخ متناسب به «تجاوز توجیهناپذیر ایران» اعلام کرد.
@indypersian
@indypersian
👏35❤7🤬5👍3🔥3😡1
♦️کانال ۱۴ اسرائیل سهشنبهشب گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از دستور حمله به ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را در جریان آخرین اخبار قرار داد. همزمان، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار بیانیهای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از ساعت ۱۷ امروز به وقت شرق آمریکا (۱۲:۳۰ بامداد چهارشنبه)، حملات نظامی موسوم به «دفاع از خود» را علیه ایران آغاز کردهاند.
@indypersian
@indypersian
❤31👏18😡3🔥1
♦️همزمان با آغاز حملات ارتش ایالات متحده به جنوب ایران در واکنش به سرنگونی هلیکوپتر آپاچی در تنگه هرمز، فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه از شنیده شدن صدای انفجار در مناطقی در هرمزگان خبر داد. فارس نوشت: «هنوز منشا و محل دقیق این انفجارها مشخص نیست اما منابع محلی از فعالیت پدافند در برخی نقاط استان نیز خبر میدهند». صداوسیما نیز به نقل از «یک منبع آگاه» از «شنیده شدن ۶ صدای انفجار» در قشم خر داد و نوشت که علت آن «پرتابههای دشمن» بود. پیش از این، سنتکام با انتشار بیانیهای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از ساعت ۱۷ امروز به وقت شرق آمریکا (۱۲:۳۰ بامداد چهارشنبه)، حملات نظامی علیه ایران آغاز کردهاند.
@indypersian
@indypersian
❤31👍7🤬5🔥1😡1
♦️دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالات متحده، سهشنبهشب، در گفتگو با شبکه خبری «ایبیسی» (ABC) درباره آغاز عملیات نظامی واشنگتن علیه ایران گفت: «من فکر میکنم پاسخ دادن امر بسیار مهمی است. آنها یک هلیکوپتر را سرنگون کردند و ما همین حالا که صحبت میکنیم، در حال پاسخ دادن به آنها هستیم.» ترامپ با تاکید بر موضع قاطع خود افزود: «این اقدام پاسخی به کاری است که آنها شب گذشته با هلیکوپتر ما انجام دادند و من معتقدم این واکنش باید بسیار قوی و قدرتمند باشد و حملات جاری نیز دقیقا همینگونه است.»
@indypersian
@indypersian
👏37❤8😡6🔥2😁1
♦️همزمان با آغاز حملات ارتش ایالات متحده علیه ایران در پاسخ به سرنگونی هلیکوپتر آپاچی آمریکا، خبرگزاری مهر گزارش داد: «نقاطی در جاسک و کوه مبارکه مورد اصابت پرتابه دشمن قرار گرفته است». پیش از این نیز صداهای انفجار در نقاط مختلف هرمزگان و قشم نیز گزارش شده بود.
@indypersian
@indypersian
❤26👏11😡7🔥1
♦️همزمان با آغاز حملات ارتش ایالات متحده علیه ایران در پاسخ به سرنگونی هلیکوپتر آپاچی آمریکا، رسانههای داخلی از حملات به قشم، سیریک، جاسک، کوه مبارک، بندرعباس و میناب در جنوب ایران خبر میدهند.
@indypersian
@indypersian
👏50❤13😡9😁2🔥1😱1