🔴 دونالد ترامپ، رییسجمهور آمریکا، روز چهارشنبه ششم خرداد در نشست کابینه خود در کاخ سفید گفت که ایران بسیار مایل به رسیدن به توافق است، اما آمریکا هنوز از پیشنهادهای مطرحشده رضایت ندارد.
ترامپ در حضور خبرنگاران گفت: «ایران خیلی مصمم است و میخواهد به توافق برسد اما تا اینجا هنوز موفق نشده است... ما از پیشنهادهای آنها راضی نیستیم» او بار دیگر ایران را به از سرگیری حملات نظامی تهدید کرد و گفت: «یا با آنها به توافق میرسیم، یا اینکه مجبور میشویم برگردیم و کار را یکسره کنیم.»
رییسجمهور آمریکا تاکید کرد که در مذاکرات جاری ابدا درباره کاهش تحریمها یا انتقال پول به تهران صحبتی نمیشود. او در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «ما اصلا درباره کاهش تحریمها یا دادن پول صحبت نمیکنیم. هیچ تحریمی، هیچ پولی، هیچ چیزی.»
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
ترامپ در حضور خبرنگاران گفت: «ایران خیلی مصمم است و میخواهد به توافق برسد اما تا اینجا هنوز موفق نشده است... ما از پیشنهادهای آنها راضی نیستیم» او بار دیگر ایران را به از سرگیری حملات نظامی تهدید کرد و گفت: «یا با آنها به توافق میرسیم، یا اینکه مجبور میشویم برگردیم و کار را یکسره کنیم.»
رییسجمهور آمریکا تاکید کرد که در مذاکرات جاری ابدا درباره کاهش تحریمها یا انتقال پول به تهران صحبتی نمیشود. او در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «ما اصلا درباره کاهش تحریمها یا دادن پول صحبت نمیکنیم. هیچ تحریمی، هیچ پولی، هیچ چیزی.»
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
❤1😁1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
-پزشکیان اعتراف کرد؛ رئیسجمهور بدون اجازه خامنهای هیچکاره است!
در میانهٔ جنگ باندهای حکومتی، پزشکیان ناخواسته پرده از حقیقتی برداشت که سالها پنهان میشد؛ اینکه در نظام ولایتفقیه، حتی رئیسجمهور هم بدون تأیید خامنهای هیچ جایگاهی ندارد.
او صریحاً گفت اگر حمایت رهبر نبود، نه نماینده میشد و نه رئیسجمهور. همزمان با حمله به جلیلی، اعتراف کرد که کشور در بحران اجرا، اختلاف و ناتوانی گرفتار شده است.
پزشکیان از یکسو مردم را به وحدت دعوت میکند و از سوی دیگر میگوید جرأت ندارد حرفی برخلاف رهبر بزند، چون آن را «مصیبت بزرگ» میداند.
این سخنان بیش از هر چیز نشاندهندهٔ ترس، بنبست و فروپاشی درونی حکومتی است که حتی مقام اجراییاش هم خود را بیاختیار میداند.
وقتی رئیسجمهور میگوید نمیتواند کاری برای معیشت مردم انجام دهد، آیا چیزی از ادعای جمهوریت باقی مانده است؟
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Audio
چرایی شتابگیری اعدام جوانان شورشی توسط فاشیسم دینی
اعدام و بحران مشروعیت؛ نشانه هراس حاکمیت از گسترش اعتراضها
اعدام عباس اکبری فیضآبادی در بامداد ۴ خرداد، بار دیگر نشان داد که حاکمیت ایران برای حفظ کنترل سیاسی، بیش از گذشته به ابزار سرکوب و ارعاب متکی شده است. او با اتهاماتی مانند «محاربه» و «اقدام علیه امنیت داخلی» اعدام شد؛ اتهاماتی که از نگاه منتقدان، در عمل به جرمانگاری اعتراض و مخالفت سیاسی تبدیل شدهاند.
به ساندکلود ایران آزادی بپیوندید
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#ارسالی
🔴 سلام خسته نباشید
این فیلم رو میفرستم که ببینید وضع به کجا رسیده
یعنی حتی روحانیون ج.ا هم فهمیدن که مردم مجبورن نون بخورن!
اطلاعیه نصب کردن که اگه نمیتونین روزیتون رو تامین کنید از بازار و مغازهها بلند کنید!
معلوم نیست حاکمیت چه نقشی داره! مردم رو به این روز انداختن، خجالت هم نمیکشن!
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
این فیلم رو میفرستم که ببینید وضع به کجا رسیده
یعنی حتی روحانیون ج.ا هم فهمیدن که مردم مجبورن نون بخورن!
اطلاعیه نصب کردن که اگه نمیتونین روزیتون رو تامین کنید از بازار و مغازهها بلند کنید!
معلوم نیست حاکمیت چه نقشی داره! مردم رو به این روز انداختن، خجالت هم نمیکشن!
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🌐 برنامه های واحد تولید تلویزیون ایران آزادی
پنجشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴، برابر با ۲۸ مه ۲۰۲۶
🔴 برنامه های صبحگاهی
- ایستگاه خبری
- چالش
- پادکست - تفسیر سیاسی روز
🔴 برنامه های شامگاهی
- پادکست - استحقاق درمان؛ کارگران پشت درهای بسته درمان
- پادکست - برگی از تاریخ، پاتریس لومومبا مردی که آفریقا را بیدار کرد
- پادکست - چرا سکون و انفعال بزرگترین دشمن انسان است؟
- اخبار شامگاهی
- ایران در پنج دقیقه
- گزارش سیاسی روز
- گمرک ایران؛ دروازه تجارت یا شاهراه فساد؟
- روایت مردم- از پالایشگاه تا بیمارستان؛ زندگی زیر فشار
- کنفرانس؛ جنگ، توافق یا فرسایش رژیم؟
- فایل صوتی؛ جنگ، توافق یا فرسایش رژیم؟
- کنفرانس؛ نه شاه، نه شیخ؛ صدای نسل جدید
- فایل صوتی؛ نه شاه، نه شیخ؛ صدای نسل جدید
📱 @IranAzadie
پنجشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴، برابر با ۲۸ مه ۲۰۲۶
🔴 برنامه های صبحگاهی
- ایستگاه خبری
- چالش
- پادکست - تفسیر سیاسی روز
- پادکست - استحقاق درمان؛ کارگران پشت درهای بسته درمان
- پادکست - برگی از تاریخ، پاتریس لومومبا مردی که آفریقا را بیدار کرد
- پادکست - چرا سکون و انفعال بزرگترین دشمن انسان است؟
- اخبار شامگاهی
- ایران در پنج دقیقه
- گزارش سیاسی روز
- گمرک ایران؛ دروازه تجارت یا شاهراه فساد؟
- روایت مردم- از پالایشگاه تا بیمارستان؛ زندگی زیر فشار
- کنفرانس؛ جنگ، توافق یا فرسایش رژیم؟
- فایل صوتی؛ جنگ، توافق یا فرسایش رژیم؟
- کنفرانس؛ نه شاه، نه شیخ؛ صدای نسل جدید
- فایل صوتی؛ نه شاه، نه شیخ؛ صدای نسل جدید
📱 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤1
🔴 بیمارستان الغدیر؛ چرا حرمت انسان اینگونه شکسته شد؟
♦️ روایت تلخ خانوادههایی که حتی برای دفن عزیزانشان امنیت نداشتند
بیمارستان الغدیر تهران در روزهای ۱۸ و ۱۹ دیماه ۱۴۰۴، به یکی از تاریکترین نمادهای سرکوب و بیحرمتی به انسان تبدیل شد. جایی که باید پناهگاه زخمیها و آخرین مأمن جانهای خسته باشد، به صحنهای از وحشت، تحقیر و معامله با مرگ بدل شد. روایت خانوادهها و شاهدان، تصویری تکاندهنده از فروپاشی انسانیت را ثبت کرده است؛ تصاویری که از حافظه جمعی مردم ایران پاک نخواهد شد.
بیمارستان الغدیر؛ از درمان تا تحقیر پیکر جانباختگان
در آن شبهای خونین، خانوادههای بسیاری هنوز در شوک از دست دادن عزیزانشان بودند که نیروهای امنیتی به خانههایشان یورش بردند. بسیاری از پیکرها پیش از برگزاری مراسم سوگواری ربوده شدند. مادران و پدرانی که تنها خواستهشان وداعی آرام بود، با تهدید، ارعاب و درخواستهای مالی سنگین روبهرو شدند.
👈 اینجا بخوانید
♦️ روایت تلخ خانوادههایی که حتی برای دفن عزیزانشان امنیت نداشتند
بیمارستان الغدیر تهران در روزهای ۱۸ و ۱۹ دیماه ۱۴۰۴، به یکی از تاریکترین نمادهای سرکوب و بیحرمتی به انسان تبدیل شد. جایی که باید پناهگاه زخمیها و آخرین مأمن جانهای خسته باشد، به صحنهای از وحشت، تحقیر و معامله با مرگ بدل شد. روایت خانوادهها و شاهدان، تصویری تکاندهنده از فروپاشی انسانیت را ثبت کرده است؛ تصاویری که از حافظه جمعی مردم ایران پاک نخواهد شد.
بیمارستان الغدیر؛ از درمان تا تحقیر پیکر جانباختگان
در آن شبهای خونین، خانوادههای بسیاری هنوز در شوک از دست دادن عزیزانشان بودند که نیروهای امنیتی به خانههایشان یورش بردند. بسیاری از پیکرها پیش از برگزاری مراسم سوگواری ربوده شدند. مادران و پدرانی که تنها خواستهشان وداعی آرام بود، با تهدید، ارعاب و درخواستهای مالی سنگین روبهرو شدند.
👈 اینجا بخوانید
ایران آزادی
بیمارستان الغدیر؛ چرا حرمت انسان اینگونه شکسته شد؟ - ایران آزادی
بیمارستان الغدیر تهران در روزهای ۱۸ و ۱۹ دیماه ۱۴۰۴، به یکی از تاریکترین نمادهای سرکوب و بیحرمتی به انسان تبدیل شد. جایی که باید پناهگاه
🔴 «تنگه خیابان»؛ میدان شکست هژمونی استبداد
۷ خرداد, ۱۴۰۵
در گفتمان سیاسی حاکمیت، گاه از «تنگه خیابان» بهعنوان مفهومی راهبردی یاد میشود؛ مفهومی که نشان میدهد برای رژیم، کنترل خیابان و فضای عمومی، حتی اهمیتی فراتر از کنترل تنگه هرمز دارد. اگر تنگه هرمز شریان ژئوپولیتیک و اقتصادی دولت است، «تنگه خیابان» شریان بقا و بازتولید قدرت سیاسی آن محسوب میشود. زیرا حکومتها ممکن است در عرصه بینالمللی تحت فشار قرار گیرند و همچنان دوام بیاورند، اما هنگامی که اقتدارشان در خیابان فرومیریزد، بنیان مشروعیت و توان اعمال قدرت آنها مستقیماً به چالش کشیده میشود.
«خیابان» در این معنا صرفاً نه یک فضای شهری، بلکه عرصه ظهور و کشاکش اراده جمعی با قدرت مسلط است. «خیابان» میدان انباشت خشم اجتماعی و تبدیل نارضایتی پراکنده به کنش سیاسی سازمانیافته و هدفمند است. لذا کنترل پذیر کردن خیابان و تهی نمودن آن از ظرفیت تجمع، استراتزی استبداد است. لحظه فتح خیابان توسط مردم، لحظه انتقال ترس از جامعه به قدرت سیاسی است. خیابان در استبداد نه قلمروی مدنی برای شهروندان بلکه عرصه ای امنیتی است برای تضمین بقاء. در تجربه تاریخی جنبشهای اعتراضی، از جمله در ایران، خیابان همان نقطهای است....
👈بیشتر بخوانید
۷ خرداد, ۱۴۰۵
در گفتمان سیاسی حاکمیت، گاه از «تنگه خیابان» بهعنوان مفهومی راهبردی یاد میشود؛ مفهومی که نشان میدهد برای رژیم، کنترل خیابان و فضای عمومی، حتی اهمیتی فراتر از کنترل تنگه هرمز دارد. اگر تنگه هرمز شریان ژئوپولیتیک و اقتصادی دولت است، «تنگه خیابان» شریان بقا و بازتولید قدرت سیاسی آن محسوب میشود. زیرا حکومتها ممکن است در عرصه بینالمللی تحت فشار قرار گیرند و همچنان دوام بیاورند، اما هنگامی که اقتدارشان در خیابان فرومیریزد، بنیان مشروعیت و توان اعمال قدرت آنها مستقیماً به چالش کشیده میشود.
«خیابان» در این معنا صرفاً نه یک فضای شهری، بلکه عرصه ظهور و کشاکش اراده جمعی با قدرت مسلط است. «خیابان» میدان انباشت خشم اجتماعی و تبدیل نارضایتی پراکنده به کنش سیاسی سازمانیافته و هدفمند است. لذا کنترل پذیر کردن خیابان و تهی نمودن آن از ظرفیت تجمع، استراتزی استبداد است. لحظه فتح خیابان توسط مردم، لحظه انتقال ترس از جامعه به قدرت سیاسی است. خیابان در استبداد نه قلمروی مدنی برای شهروندان بلکه عرصه ای امنیتی است برای تضمین بقاء. در تجربه تاریخی جنبشهای اعتراضی، از جمله در ایران، خیابان همان نقطهای است....
👈بیشتر بخوانید
ایران آزادی
«تنگه خیابان»؛ میدان شکست هژمونی استبداد - ایران آزادی
«خیابان» در این معنا صرفاً نه یک فضای شهری، بلکه عرصه ظهور و کشاکش اراده جمعی با قدرت مسلط است. «خیابان» میدان انباشت خشم اجتماعی و تبدیل نارضایتی پراکنده به…
❤1
#ارسالی
🔴 تاریخ:۷خرداد ۱۴۰۵
ارسالی یک هموطن اززنجان -گزارشی ازوضعیت کشاورزی درزنجان
در زنجان علی رغم بارندگی های اخیر و پر شدن قنات ها و سد ها بسیاری برای انشعاب آب دچار مشکلند زمینشان ارزش کشاورزی داره اما بهشون حق زدن چاه تعلق نمی گیره!
داخل ایران زمین های خیلی بزرگ که به عنوان کشاورزی محسوب میشن و اجازه ساخت و ساز بهشون داده نمیشه و در عین حال اجازه زدن جاه ندارن. حق آب ندارن الان که آب هم هست بهشون انشعاب آب داده نمیشه.یعنی الان آب هست باز هم مدیریت آبی نیست.
📡 @IranAzadie
Audio
تأخیر کارفرما، هزینهای که کارگران با جان خود میپردازند
میلیونها کارگر هر ماه بخشی از دستمزد اندک خود را برای بیمه و درمان پرداخت میکنند، اما هنگام بیماری با قطع «استحقاق درمان» روبهرو میشوند. بحران کنونی سازمان تأمین اجتماعی، نتیجه ضعف قوانین، بینظمی اداری و سامانههای ناکارآمد است؛ بحرانی که هزینه آن را کارگران با سلامت و جان خود میپردازند.
به ساندکلود ایران آزادی بپیوندید
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Audio
رهبر جوانی که استعمار را به چالش کشید و بهای آن را پرداخت
تاریخ فقط روایت گذشته نیست؛ گاهی زندگی آزادیخواهانی مانند پاتریس لومومبا الهامبخش ملتهایی میشود که زیر سایه فقر و استبداد زندگی میکنند. لومومبا یکی از مهمترین چهرههای ضد استعمار قرن بیستم بود؛ مردی که تنها چند ماه فرصت یافت رؤیای استقلال واقعی را برای مردم کنگو فریاد بزند.
به ساندکلود ایران آزادی بپیوندید
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
#ارسالی
🔴 تاریخ:۷خرداد ۱۴۰۵
وضعیت نت در ایران بعد از وصل اینترنت
ارسالی هموطن ازخوزستان - در خوزستان اینترنت همچنان پر از اختلال است.مرتب فیلتر شکن قطع میشود و تا وصل آن باید کلی منتظر بمانی
سرعتش هم پایین است.
ارسالی یک هموطن ازتهران - الان که نت وصل شده. ولی خیلی خیلی ضعیفه هنوز مردم برای آمدن به اینستاگرام مجبورهستند از کانفیگ یا از وی پی ان استفاده کنند.
📡 @IranAzadie
بعد از ماهها قطع یا محدودیت اینترنت قبل از دانلود فیلم یا چرخیدن تو مجازی اولویت اولت باید این کارهای امنیتی باشه. تو این مدت بخاطر نصب فیلترشکنها و فایلهای ناشناس دستگاهت آسیبپذیر شده.
🔹این ۶ کار رو همین الان انجام بده:
🔹آپدیت فوری: سیستمعامل گوشی و کامپیوترت رو بروز کن و برنامهها رو فقط از گوگلپلی یا اپاستور آپدیت کن.
🔹پاکسازی فیلترشکنها: هر چی فیلترشکن کانفیگ یا فایل APK ناشناس تو این مدت نصب کردی پاک کن.
🔹حذف سرتیفیکیت و DNS: تنظیمات گوشی رو چک کن و پروکسی گواهیهای امنیتی یا DNSهای مشکوک رو حذف کن.
🔹تغییر رمزها: رمز ایمیل تلگرام اینستاگرام و حسابهای بانکیت رو حتما عوض کن.
🔹خلوت کردن مرورگر: مرورگرت رو آپدیت کن و افزونههای ناشناس رو پاک کن چون میتونن رمزها رو بدزدن.
🔹نه به لینکهای مشکوک: فیلترشکنهای تقلبی و لینکهای آلوده بعد از وصل شدن اینترنت زیاد میشن روی هیچ لینک ناشناسی نزن.
نتیجه: وصل شدن به اینترنت بدون آپدیت و پاکسازی یعنی باز کردن در برای هکرها و بدافزارها! اول امنیت بعد استفاده.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Telegram
Maziar Tehrani
❤2
Audio
انفعال، انسان را به تماشاچی زندگی خودش تبدیل میکند
بسیاری از انسانها از ترس شکست، اشتباه یا از دست دادن، دست به انتخاب نمیزنند و سکون را به حرکت ترجیح میدهند. آنها تصور میکنند با انجام ندادن کارها، از خطر دور میمانند. اما حقیقت این است که زمین نخوردن همیشه نشانه مهارت نیست؛ گاهی فقط نتیجه حرکت نکردن است.
به ساندکلود ایران آزادی بپیوندید
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
#ارسالی
🔴 تاریخ:۷خرداد ۱۴۰۵
ارسالیِ یک هموطن از خوزستان:
در مورد وضعیت بیمارستانها، اوضاع به این صورت است که بهدلیل گرانی و کمیابی مواد پلاستیکی ناشی از بمباران پتروشیمیها، اقلامی مانند دستکش بسیار کمیاب شدهاند.
آشنای ما که در بیمارستان شاغل است، میگفت از یک جفت دستکشِ یکبارمصرف برای چند بیمار بهصورت همزمان استفاده میشود و خطر سرایت بیماریهای عفونی بهشدت افزایش پیدا کرده است.
بسیاری از داروها کمیاب و گاه نایاب هستند. ناکارآمدی بیمه و اینکه بسیاری از خدمات را زیر پوشش قرار نمیدهد، مشکلات زیادی برای مردم بهوجود آورده است.
یکی از بستگان ما که بیمار سرطانی و دارای مشکلات روده و گوارش است، برای ۱۵۰ میلیون تومان هزینه درمان، تنها ۴۰ میلیون تومان آن هم پس از یک سال دریافت کرده است.
تختهای بیمارستانهای دولتی پاسخگوی تعداد بیماران نیست و بهویژه در اورژانسها، گاهی مجبور میشوید با پتویی در راهرو منتظر ویزیت پزشک بمانید.
برای مددجویان بهزیستی، با وجود اینکه از ضعیفترین اقشار جامعه هستند، جهت پوشش بیمه سلامت دو میلیون و پانصد هزار تومان دریافت کردهاند. من خودم این مورد را برای فردی بیبضاعت پیگیری کردم.
حتی هنگام مراجعه به بیمارستانهای دولتی با همین بیمه سلامت نیز میگویند این مورد زیر پوشش ما نیست و شما را به مراکز خصوصی ارجاع میدهند.
واقعیت این است که مردم باید سعی کنند بیمار نشوند؛ چون در غیر این صورت، با مشکلات زیادی باید دستوپنجه نرم کنند.
با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از خانوادهها زیر بار گرانی کمر خم کردهاند، میتوان تصور کرد که این شرایط تا چه اندازه سخت و دردناک است.
📡 @IranAzadie
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴ارسالی : هموطنی از ایران بعد از
وصل اینترنت در مورد شاهپرستان و رضا پهلوی
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
وصل اینترنت در مورد شاهپرستان و رضا پهلوی
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
🔥1
🔴 دور باطل فقر در ایران؛ تحلیلی بر فرسایش طبقه متوسط و ناکارآمدی ساختاری اقتصاد
♦️ چگونه اقتصاد رانتی، تورم مزمن و سیاستهای ناکارآمد، جامعه ایران را در چرخه دائمی فقر گرفتار کرد
در سالهای پایانی اتحاد جماهیر شوروی، صفهای طولانی نان در مسکو به تصویری عادی تبدیل شده بود. مردم ساعتها در سرما میایستادند تا شاید چند قرص نان بخرند. اقتصاد رسمی هنوز از «ثبات» سخن میگفت، اما واقعیت زندگی مردم چیز دیگری بود؛ جامعهای که آرامآرام قدرت خرید، امید و طبقه متوسط خود را از دست میداد. بسیاری از پژوهشگران بعدها نوشتند که فروپاشی شوروی، پیش از آنکه سیاسی باشد، نتیجه فرسایش تدریجی زندگی روزمره مردم بود. امروز نیز دور باطل فقر در ایران، شباهتی هولناک به همان فرسایش تدریجی دارد؛ چرخهای که میلیونها خانواده را به سمت ناامنی اقتصادی سوق داده است.
اقتصاد ایران طی بیش از یک دهه گذشته درگیر رکود مزمن، تورم ساختاری و سقوط مداوم قدرت خرید بوده است. گزارشهای بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول و حتی رسانههای داخلی نشان میدهد جامعه ایران وارد مرحلهای از «فقر پایدار» شده است. در این وضعیت، خانوارها نه توان پسانداز دارند، نه امکان سرمایهگذاری و نه امیدی به بهبود پایدار وضعیت معیشت خود.
آنچه این بحران را خطرناکتر میکند، تبدیل شدن فقر به یک چرخه بازتولیدشونده است. در دور باطل فقر در ایران، افزایش هزینههای مسکن، خوراک، درمان و حملونقل باعث کاهش قدرت خرید میشود. کاهش قدرت خرید نیز تقاضای مؤثر را نابود میکند. در نتیجه تولید کوچکتر میشود، اشتغال کاهش مییابد و درآمدها باز هم افت میکند. این چرخه، اقتصاد را در سطحی پایین از رشد و رفاه منجمد کرده است.
براساس دادههای منتشرشده، جمعیت زیر خط فقر طی دو دهه گذشته جهشی کمسابقه داشته است. اگر در میانه دهه ۱۳۸۰ حدود ۹ میلیون نفر زیر خط فقر بودند، اکنون دهها میلیون نفر در معرض فقر یا فقر مطلق قرار دارند. حتی رسانههای نزدیک به ساختار رسمی نیز از افزایش شدید فقر مطلق سخن میگویند؛ پدیدهای که زمانی محدود به مناطق محروم بود اما اکنون طبقه متوسط شهری را نیز درگیر کرده است.
👈 اینجا بخوانید
♦️ چگونه اقتصاد رانتی، تورم مزمن و سیاستهای ناکارآمد، جامعه ایران را در چرخه دائمی فقر گرفتار کرد
در سالهای پایانی اتحاد جماهیر شوروی، صفهای طولانی نان در مسکو به تصویری عادی تبدیل شده بود. مردم ساعتها در سرما میایستادند تا شاید چند قرص نان بخرند. اقتصاد رسمی هنوز از «ثبات» سخن میگفت، اما واقعیت زندگی مردم چیز دیگری بود؛ جامعهای که آرامآرام قدرت خرید، امید و طبقه متوسط خود را از دست میداد. بسیاری از پژوهشگران بعدها نوشتند که فروپاشی شوروی، پیش از آنکه سیاسی باشد، نتیجه فرسایش تدریجی زندگی روزمره مردم بود. امروز نیز دور باطل فقر در ایران، شباهتی هولناک به همان فرسایش تدریجی دارد؛ چرخهای که میلیونها خانواده را به سمت ناامنی اقتصادی سوق داده است.
اقتصاد ایران طی بیش از یک دهه گذشته درگیر رکود مزمن، تورم ساختاری و سقوط مداوم قدرت خرید بوده است. گزارشهای بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول و حتی رسانههای داخلی نشان میدهد جامعه ایران وارد مرحلهای از «فقر پایدار» شده است. در این وضعیت، خانوارها نه توان پسانداز دارند، نه امکان سرمایهگذاری و نه امیدی به بهبود پایدار وضعیت معیشت خود.
آنچه این بحران را خطرناکتر میکند، تبدیل شدن فقر به یک چرخه بازتولیدشونده است. در دور باطل فقر در ایران، افزایش هزینههای مسکن، خوراک، درمان و حملونقل باعث کاهش قدرت خرید میشود. کاهش قدرت خرید نیز تقاضای مؤثر را نابود میکند. در نتیجه تولید کوچکتر میشود، اشتغال کاهش مییابد و درآمدها باز هم افت میکند. این چرخه، اقتصاد را در سطحی پایین از رشد و رفاه منجمد کرده است.
براساس دادههای منتشرشده، جمعیت زیر خط فقر طی دو دهه گذشته جهشی کمسابقه داشته است. اگر در میانه دهه ۱۳۸۰ حدود ۹ میلیون نفر زیر خط فقر بودند، اکنون دهها میلیون نفر در معرض فقر یا فقر مطلق قرار دارند. حتی رسانههای نزدیک به ساختار رسمی نیز از افزایش شدید فقر مطلق سخن میگویند؛ پدیدهای که زمانی محدود به مناطق محروم بود اما اکنون طبقه متوسط شهری را نیز درگیر کرده است.
👈 اینجا بخوانید
ایران آزادی
دور باطل فقر در ایران؛ تحلیلی بر فرسایش طبقه متوسط و ناکارآمدی ساختاری اقتصاد - ایران آزادی
امروز نیز دور باطل فقر در ایران، شباهتی هولناک به همان فرسایش تدریجی دارد؛ چرخهای که میلیونها خانواده را به سمت ناامنی اقتصادی سوق داده است.
🤔1