🔴 اختلال یا قطعی اینترنت به بحران معیشتی کاربران تبدیل شده است
واکنشهای گسترده به اختلال اینترنت در ایران
🔺به گزارش سایت حکومتی خبرآنلاین، اختلال یا قطعی اینترنت در روزهای اخیر موجی از واکنشهای تند و گسترده کاربران در فضای مجازی را بهدنبال داشته است. بسیاری از کاربران این وضعیت را صرفاً یک مشکل فنی نمیدانند و آن را بحرانی مستقیم برای کار، درآمد و معیشت خود توصیف کردهاند.
محورهای اصلی واکنش کاربران:
کاهش شدید درآمد: کاربران از افت ۵۰ تا حتی ۹۰ درصدی درآمد و توقف کامل برخی مشاغل آنلاین خبر دادهاند.
نابودی مشاغل دیجیتال: فریلنسرها، تریدرها، ادیتورها، گیمرها، تولیدکنندگان محتوا و کسبوکارهای خانگی بیشترین آسیب را گزارش کردهاند.
نبود شفافیت: پرسشهای مکرر درباره چرایی اختلال و نبود توضیح رسمی؛ عباراتی مانند «چرا توضیح نمیدین؟» و «فضا غبارآلوده است» پرتکرار بوده است.
اعتراض اجتماعی: اینترنت بهعنوان «حق مسلم» و همتراز آب، برق و گاز توصیف شده و قطع آن «فاجعه» خوانده شده است.
هزینه در برابر خدمت: درخواست بازگرداندن هزینه اینترنتِ ارائهنشده توسط اپراتورها نیز مطرح شده است.
نمونهای از نقلقولها:
«زندگیم نابود شد»
«اینترنت حق مسلم ماست»
«برای کسی اهمیت داره که ما داریم نابود میشیم؟»
«چرا هیچ توضیحی نیست؟»
«اینترنت را وصل کنید»
بازتاب نظرات نشان میدهد اینترنت برای بخش بزرگی از جامعه ایران زیرساخت اصلی کار، آموزش و زندگی روزمره است و اختلال در آن از یک مشکل فنی فراتر رفته و به مطالبهای عمومی تبدیل شده است و میتواند پیامدهای اجتماعی و سیاسی که همان شورش و قیام است داشته باشد.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
واکنشهای گسترده به اختلال اینترنت در ایران
🔺به گزارش سایت حکومتی خبرآنلاین، اختلال یا قطعی اینترنت در روزهای اخیر موجی از واکنشهای تند و گسترده کاربران در فضای مجازی را بهدنبال داشته است. بسیاری از کاربران این وضعیت را صرفاً یک مشکل فنی نمیدانند و آن را بحرانی مستقیم برای کار، درآمد و معیشت خود توصیف کردهاند.
محورهای اصلی واکنش کاربران:
کاهش شدید درآمد: کاربران از افت ۵۰ تا حتی ۹۰ درصدی درآمد و توقف کامل برخی مشاغل آنلاین خبر دادهاند.
نابودی مشاغل دیجیتال: فریلنسرها، تریدرها، ادیتورها، گیمرها، تولیدکنندگان محتوا و کسبوکارهای خانگی بیشترین آسیب را گزارش کردهاند.
نبود شفافیت: پرسشهای مکرر درباره چرایی اختلال و نبود توضیح رسمی؛ عباراتی مانند «چرا توضیح نمیدین؟» و «فضا غبارآلوده است» پرتکرار بوده است.
اعتراض اجتماعی: اینترنت بهعنوان «حق مسلم» و همتراز آب، برق و گاز توصیف شده و قطع آن «فاجعه» خوانده شده است.
هزینه در برابر خدمت: درخواست بازگرداندن هزینه اینترنتِ ارائهنشده توسط اپراتورها نیز مطرح شده است.
نمونهای از نقلقولها:
«زندگیم نابود شد»
«اینترنت حق مسلم ماست»
«برای کسی اهمیت داره که ما داریم نابود میشیم؟»
«چرا هیچ توضیحی نیست؟»
«اینترنت را وصل کنید»
بازتاب نظرات نشان میدهد اینترنت برای بخش بزرگی از جامعه ایران زیرساخت اصلی کار، آموزش و زندگی روزمره است و اختلال در آن از یک مشکل فنی فراتر رفته و به مطالبهای عمومی تبدیل شده است و میتواند پیامدهای اجتماعی و سیاسی که همان شورش و قیام است داشته باشد.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
محراب عبداللهزاده، زندانی سیاسی کُرد و از بازداشتشدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اعدام شد
بامداد یکشنبه ١٣ اریبهشت ١٤٠٥، محراب عبداللهزاده، زندانی سیاسی کُرد و از بازداشتشدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به صورت مخفیانه توسط قاتلان مردم ایران اعدام شد.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 شورشگر دلیر محراب عبداللهزاده سربدار شد
محراب عبداللهزاده، از جوانان شورشگر بازداشتشده در جریان اعتراضات ارومیه در سال ۱۴۰۱، بامداد روز یکشنبه ۱۳اردیبهشت به دار آویخته شد؛ حکمی که رسانههای حکومتی آن را به اتهام نقش داشتن در کشتهشدن سید عباس فاطمیه، از نیروهای حکومتی، اعلام کردند. بر اساس گزارش منتشرشده، در جریان اعتراضات مردمی در یکی از مناطق ارومیه، معترضان با برپایی راهبندان و مقابله با نیروهای سرکوبگر، صحنه درگیری شدیدی را رقم زده بودند. در همین جریان، سید عباس فاطمیه یکی از عوامل سرکوبگر بدست مردم مجازات شد، شاهدان حکومتی مدعی شدند که در زمان وقوع این حادثه، شمار زیادی از معترضان او را محاصره کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند و شورشگر دلیر محراب عبداللهزاده یکی از آنان بود. محراب عبداللهزاده که از سوی دستگاه قضایی حکومتی بهعنوان یکی از متهمان اصلی این پرونده معرفی شد، پس از بازداشت تحت بازجویی قرار گرفت و برای گرفتن اعترافات اجباری ماهها تحت فشار و شکنجه بود. خبرگزاری قضاییه بستن خیابان، تخریب و حمله به ماموران را از جمله اتهامات این شورشگر دلیر برشمرد...
👈بیشتر بخوانید
محراب عبداللهزاده، از جوانان شورشگر بازداشتشده در جریان اعتراضات ارومیه در سال ۱۴۰۱، بامداد روز یکشنبه ۱۳اردیبهشت به دار آویخته شد؛ حکمی که رسانههای حکومتی آن را به اتهام نقش داشتن در کشتهشدن سید عباس فاطمیه، از نیروهای حکومتی، اعلام کردند. بر اساس گزارش منتشرشده، در جریان اعتراضات مردمی در یکی از مناطق ارومیه، معترضان با برپایی راهبندان و مقابله با نیروهای سرکوبگر، صحنه درگیری شدیدی را رقم زده بودند. در همین جریان، سید عباس فاطمیه یکی از عوامل سرکوبگر بدست مردم مجازات شد، شاهدان حکومتی مدعی شدند که در زمان وقوع این حادثه، شمار زیادی از معترضان او را محاصره کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند و شورشگر دلیر محراب عبداللهزاده یکی از آنان بود. محراب عبداللهزاده که از سوی دستگاه قضایی حکومتی بهعنوان یکی از متهمان اصلی این پرونده معرفی شد، پس از بازداشت تحت بازجویی قرار گرفت و برای گرفتن اعترافات اجباری ماهها تحت فشار و شکنجه بود. خبرگزاری قضاییه بستن خیابان، تخریب و حمله به ماموران را از جمله اتهامات این شورشگر دلیر برشمرد...
👈بیشتر بخوانید
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
- ضربه به شریانهای مالی؛ آیا سر مار واقعاً در حال لهشدن است؟
تحریم صرافیهای کلیدی و شبکه شرکتهای پوششی، بخشی از راهبرد فشردهای است که با هدف قطع شریانهای مالی رژیم ایران دنبال میشود؛ اقدامی که بهطور مستقیم توان تبدیل درآمدهای نفتی به منابع قابل استفاده در فعالیتهای نظامی و نیابتی را نشانه گرفته است.
مقامهای آمریکایی با معرفی ایران بهعنوان «سر مار» تروریسم، تأکید دارند که این فشارها تا مسدودسازی کامل مسیرهای دور زدن تحریمها ادامه خواهد داشت.
افشای نقش صرافیهایی که با هویتهای جعلی و تابعیتهای خریداریشده در شبکه مالی جهانی نفوذ کردهاند، نشان میدهد سازوکارهای پنهانکاری تا چه حد گسترده بوده است.
اکنون با بیش از هزار مورد تحریم، هدف افزایش هزینه و کاهش منابع مالی این ساختار است؛ اما پرسش اینجاست: آیا این فشارها واقعاً میتواند این شبکه پیچیده را از کار بیندازد یا فقط شکل آن را تغییر میدهد؟
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
Audio
قطع اینترنت در ایران؛ ابزار جنگی توتالیتاریسم
هر عامل درونی و بیرونی که بر کشور تحمیل میشود، در نهایت به تقویت سازوکارهای تمامیتخواهی میانجامد. چه در قالب قیام داخلی و چه در شکل جنگ خارجی، پیامدها یکسان است: فشار بر اقتصاد، سیاست و زندگی روزمره مردم. در این میان، یکی از جدیترین آسیبها که هم در اعتراضات و هم در شرایط جنگی دیده میشود، قطع اینترنت است؛ اقدامی که مستقیماً چرخهٔ حیات اجتماعی را هدف میگیرد.
به ساندکلود ایران آزادی بپیوندید
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
این، نه صدای لرزان یک زندانی در آستانهی #اعدام،
بلکه طنین فریاد نسلی است که در آتش قیام صیقل خورده است…
نسلی که پیش از آنکه طناب بر گلویش بنشیند،
با خون نوشت:
«امروز نوبت من است، فردا نوبت دیگری… بیتفاوت نباشید»
اعدام #محراب_عبدالله_زاده، جوان شورشگر قیام ۱۴۰۱ در زندان #ارومیه،
بار دیگر چهرهی عریان سیستمی را نشان داد
که بقای خود را در خاموش کردن صداها میجوید.
او که میگفت: «اولین جرم من کُرد بودنم است»،
بهخوبی میدانست در برابر استبداد،
هویت و آزادی بزرگترین جرم به شمار میآید.
در این میان، سکوت نهادهای مدعی حقوق بشر و دولتهایی که از دموکراسی سخن میگویند،
سؤالی جدی پیش روی جهان میگذارد:
تا چه زمان باید این صداها بیپاسخ بماند؟
هر لحظه تأخیر، یعنی ادامهی این چرخهی تلخ.
اما خونها بیصدا نمیمانند…
به حافظهی جمعی یک ملت تبدیل میشوند
و به نبرد برای عدالت، پاسخگویی آمران و عاملان و پایان دادن به جنایت.
ما نه فراموش میکنیم
و نه از یاد میبریم؛
پاسخ ما، ایستادگی، خشم و آتش بر سر و روی دژخیمان است🔥
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
💔2❤1
عفو بین الملل:
«جامعه بینالمللی نباید در حالی که مقامات رژیم ایران به تشدید اعدامهای خودسرانه مخالفان سیاسی و معترضان برای ایجاد ترس ادامه میدهند، بیتفاوت بماند».
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍2
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برابر با ۳ می ۲۰۲۶
- ایستگاه خبری
- چالش
- پادکست - تفسیر سیاسی روز
- پادکست - مرکز آمار ایران از تورم ۱۱۵ درصدی مواد غذایی خبر داد
- پادکست - گرانی خوراکیها؛ فشار پنهان بر خانوادههای پرجمعیت
- پادکست - کودکستانهای قفلشده و کودکان سرگردان
- اخبار شامگاهی
- ایران در پنج دقیقه
- ایران در تکاپوی آزادی- شماره ۱۰۸ فاشیسم در خیابان، وابستگی در پنهان؛
- روایت مردم جادههای خسته؛ رانندههایی زیر بار گرانی و جنگ
- محراب عبداللهزاده؛ اعدام یک جوان شورشگر کُرد
- نیم نگاه
-کنفرانس؛ سیگنال از سایه؛ مجتبی خامنهای و بازطراحی جنگ
- فایل صوتی؛ سیگنال از سایه؛ مجتبی خامنهای و بازطراحی جنگ
- کنفرانس؛ سونامی جویندگان کار در ایران
- فایل صوتی؛ سونامی جویندگان کار در ایران
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#آموزشی
🔴 الیف شافاک (نویسنده): «متضاد خوبی، لزوماً بدی نیست، بلکه بیتفاوتیست...»
🔹 «بیتفاوتی» به مثابه پدیدهای اجتماعی، در حقیقت محصول مناسباتیست که در آن سوژهی انسان از ارادهی تاریخی خود تهی شده و به اُبژهای منفعل در سازوکار استثمار و انقیاد بدل میشود...
طبقهی فرودست آنچنان توسط رژیم حاکم، با تحمیل فقر و استیصال، درگیر بقاء میگردد که مجال کنشگری آگاهانه از او سلب میشود. در عین حال، سرمایهداری هم بهواسطهی کار ایدئولوژیک-فرهنگی (رسانهها، آموزش رسمی، مصرفگرایی، محتوای زرد در فضای مجازی و...)، نوعی از «زیست انفعالی» را در بین تودهها جا انداخته و نرمالیزه میکند؛ یعنی شکلی از پذیرش منفعلانهی وضع موجود، گویی که هیچ بدیلی ممکن نیست! این همان چیزیست که مارکس از آن به عنوان بیگانگی (Alienation) یاد میکند: «انسان از نیروی کارش، از دیگران، از خود و از طبیعت بیگانه میشود».
🔹نقطهی مقابل بیتفاوتی، آگاهی انقلابی/ طبقاتی است؛ لحظهای که فرد، وضعیت خود را نه نتیجهی سرنوشت، بلکه حاصل نظم ظالمانهای میبیند که «میتواند و باید» دگرگون شود!
اینجاست که شورش و شورشگری، به ضرورت و وظیفهای اجتماعی و تاریخی تبدیل میشود. اینجاست که «کانونهای شورشی»، بهمثابه تجلیگاه ارادهی آگاه تودهها، نقش تاریخی خود را ایفا میکنند...
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
🔹 «بیتفاوتی» به مثابه پدیدهای اجتماعی، در حقیقت محصول مناسباتیست که در آن سوژهی انسان از ارادهی تاریخی خود تهی شده و به اُبژهای منفعل در سازوکار استثمار و انقیاد بدل میشود...
طبقهی فرودست آنچنان توسط رژیم حاکم، با تحمیل فقر و استیصال، درگیر بقاء میگردد که مجال کنشگری آگاهانه از او سلب میشود. در عین حال، سرمایهداری هم بهواسطهی کار ایدئولوژیک-فرهنگی (رسانهها، آموزش رسمی، مصرفگرایی، محتوای زرد در فضای مجازی و...)، نوعی از «زیست انفعالی» را در بین تودهها جا انداخته و نرمالیزه میکند؛ یعنی شکلی از پذیرش منفعلانهی وضع موجود، گویی که هیچ بدیلی ممکن نیست! این همان چیزیست که مارکس از آن به عنوان بیگانگی (Alienation) یاد میکند: «انسان از نیروی کارش، از دیگران، از خود و از طبیعت بیگانه میشود».
🔹نقطهی مقابل بیتفاوتی، آگاهی انقلابی/ طبقاتی است؛ لحظهای که فرد، وضعیت خود را نه نتیجهی سرنوشت، بلکه حاصل نظم ظالمانهای میبیند که «میتواند و باید» دگرگون شود!
اینجاست که شورش و شورشگری، به ضرورت و وظیفهای اجتماعی و تاریخی تبدیل میشود. اینجاست که «کانونهای شورشی»، بهمثابه تجلیگاه ارادهی آگاه تودهها، نقش تاریخی خود را ایفا میکنند...
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👏2👍1
🔻 خبرگزاری رویترز روز ۱۲ اردیبهشت در گزارشی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز جمعه اظهار داشت از آخرین پیشنهاد ایران برای مذاکره در مورد جنگ راضی نیست؛ این در حالی است که عراقچی اعلام کرده در صورت تغییر رویکرد آمریکا، تهران آماده دیپلماسی خواهد بود.
🔻 ترامپ در کاخسفید به خبرنگاران گفت: «آنها میخواهند به توافق برسند، اما... من از آن راضی نیستم... رهبری ایران بسیار ناهماهنگ است و به ۲ یا ۳گروه تقسیم شده است. آنها چیزهایی را میخواهند که من نمیتوانم با آنها موافقت کنم». وی افزود که مذاکرات تلفنی همچنان ادامه دارد.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🤔1
🔻 وزارت خزانهداری آمریکا ۳صرافی و شبکهای از شرکتهای پوششی مرتبط با رژیم آخوندی را که در جابهجایی سالانه میلیاردها دلار ارز خارجی نقش داشتند، تحریم کرد.
🔻 در بیانیه وزارت خزانهداری آمریکا آمده است: رژیم آخوندی با کمک این صرافیها و شرکتها، درآمدهای نفتی خود ـ بهویژه پولهای دریافتی از چین ـ را از یوآن به ارزهای معتبر تبدیل میکرد و سپس این منابع را برای نیروهای نظامی و گروههای نیابتی خود ارسال میکرد.
🔻 «شرکت تضامنی پدرام پیروزان و شرکا»(معروف به صرافی اوپال)، «شرکت تضامنی ناصر قاسمیراد و شرکا»(معروف به صرافی رادین) و «شرکت تضامنی طاهری و شرکا» بههمراه گردانندگان آنها در فهرست تحریمها قرار گرفتند.
🔻 خزانهداری آمریکا همچنین چندین شرکت پوششی در امارات متحده عربی، هنگکنگ، چین و انگلستان و نیز یک نفتکش به نام «نیوفیوژن» را تحریم و اعلام کرد: آنها در زمینه تبدیل ارز خارجی و دورزدن تحریمها برای تأمین مالی رژیم آخوندی فعالیت داشتهاند.
🔻 وزارت خزانهداری آمریکا همچنین به شرکتهای کشتیرانی جهان هشدار داد که پرداخت عوارض عبور از تنگه هرمز به رژیم آخوندی، به هر عنوانی که باشد، میتواند شرکتهای کشتیرانی را در معرض تحریم آمریکا قرار دهد.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔻 همزمان با اعلام تحریمهای جدید آمریکا، اسکات بسنت وزیر خزانهداری آمریکا در حساب ایکس خود نوشت: رژیم آخوندی سر مار تروریسم جهانی است و وزارت خزانهداری بهطور تهاجمی در حال حرکت است تا رگهای حیاتی این رژیم برای تأمین مالی اقدامات نظامی را قطع کند.
🔻 ما بیوقفه توانایی رژیم آخوندی برای تولید، انتقال و بازگرداندن وجوه را هدف قرار خواهیم داد و هر طرفی را که به رژیم آخوندی برای دورزدن تحریمها کمک کند، تحت پیگرد قرار خواهیم داد.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍1
🔴 هرجومرج در حاکمیت؛ فضای مجازی بلندگوی جدال باندهای حکومتی
♦️ اظهارات متناقض نمایندگان، نشانهای از آشفتگی در رأس هرم قدرت
رسانههای حکومتی راوی هرجومرج در حاکمیت آخوندی میشوند. روز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ رسانه حکومتی خبر آنلاین در مطلبی تحت عنوان: «نمایندگان مجلس ، بلندگوی تندروها؟، اثاث کشی از صندلیهای سبز پارلمان به خیابان و فضای مجازی؛نقش واقعی مجلس در بزنگاههای کشور چیست؟» پرده از وضعیت آشفته در ساختار هرم قدرت در حکومت آخوندی بر میدارد.
خبرآنلاین حکومتی در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۵ مینویسد: «فرقی نمیکند نمایندگان کجا باشند؛ زیر سقف ساختمان هرمیشکل میدان بهارستان یا در یک برنامه تلویزیونی و مقابل دوربین رسانهها، انگار که همیشه مجلس یکی از پایههای پرمناقشه و پرحاشیه سیاست بوده است؛ گاهی این حواشی لبخند را به لب آورده و گاهی هم افسوسهایی را پشت سر خود به دنبال داشته است. حواشیای که بازیگران اصلی آن نمایندگان هستند».
بیان این موارد در رسانههای حکومتی نشانههای بحران در ساختار قدرت حکومت آخوندی است که هر روز آشکارتر میشود، گزارشهای منتشرشده در رسانههای داخلی از تشدید هرجومرج در حاکمیت حکایت دارد. این وضعیت در شرایطی رخ میدهد که نهادهای رسمی حکومت به صحنهای برای بروز اختلافات و اظهارات متناقض تبدیل شدهاند.
اثاث کشی از صندلی های سبز به فضای مجازی
بر اساس گزارش منتشرشده در رسانه حکومتی خبرآنلاین: «مجلس آخوندی از زمان آغاز جنگ موسوم به «رمضان»، صحن علنی مجلس عملاً تعطیل بوده و هیچ جلسه رسمی برگزار نشده است. در همین حال، نمایندگان بهویژه طیف موسوم به تندرو، فعالیت گستردهای در فضای مجازی و رسانههای حکومتی داشتهاند.
این وضعیت نمونهای روشن از هرجومرج در حاکمیت تلقی میشود. رسانه حکومتی خبر آنلاین در ادامه مینویسد: «… برخی نمایندگان با اظهارات خود بیشتر آتش بر هیزم اختلافات میریزند».
👈 اینجا بخوانید
♦️ اظهارات متناقض نمایندگان، نشانهای از آشفتگی در رأس هرم قدرت
رسانههای حکومتی راوی هرجومرج در حاکمیت آخوندی میشوند. روز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ رسانه حکومتی خبر آنلاین در مطلبی تحت عنوان: «نمایندگان مجلس ، بلندگوی تندروها؟، اثاث کشی از صندلیهای سبز پارلمان به خیابان و فضای مجازی؛نقش واقعی مجلس در بزنگاههای کشور چیست؟» پرده از وضعیت آشفته در ساختار هرم قدرت در حکومت آخوندی بر میدارد.
خبرآنلاین حکومتی در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۵ مینویسد: «فرقی نمیکند نمایندگان کجا باشند؛ زیر سقف ساختمان هرمیشکل میدان بهارستان یا در یک برنامه تلویزیونی و مقابل دوربین رسانهها، انگار که همیشه مجلس یکی از پایههای پرمناقشه و پرحاشیه سیاست بوده است؛ گاهی این حواشی لبخند را به لب آورده و گاهی هم افسوسهایی را پشت سر خود به دنبال داشته است. حواشیای که بازیگران اصلی آن نمایندگان هستند».
بیان این موارد در رسانههای حکومتی نشانههای بحران در ساختار قدرت حکومت آخوندی است که هر روز آشکارتر میشود، گزارشهای منتشرشده در رسانههای داخلی از تشدید هرجومرج در حاکمیت حکایت دارد. این وضعیت در شرایطی رخ میدهد که نهادهای رسمی حکومت به صحنهای برای بروز اختلافات و اظهارات متناقض تبدیل شدهاند.
اثاث کشی از صندلی های سبز به فضای مجازی
بر اساس گزارش منتشرشده در رسانه حکومتی خبرآنلاین: «مجلس آخوندی از زمان آغاز جنگ موسوم به «رمضان»، صحن علنی مجلس عملاً تعطیل بوده و هیچ جلسه رسمی برگزار نشده است. در همین حال، نمایندگان بهویژه طیف موسوم به تندرو، فعالیت گستردهای در فضای مجازی و رسانههای حکومتی داشتهاند.
این وضعیت نمونهای روشن از هرجومرج در حاکمیت تلقی میشود. رسانه حکومتی خبر آنلاین در ادامه مینویسد: «… برخی نمایندگان با اظهارات خود بیشتر آتش بر هیزم اختلافات میریزند».
👈 اینجا بخوانید
ایران آزادی
هرجومرج در حاکمیت؛ فضای مجازی بلندگوی جدال باندهای حکومتی - ایران آزادی
رسانههای حکومتی راوی هرجومرج در حاکمیت آخوندی میشوند. روز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ رسانه حکومتی خبر آنلاین در مطلبی تحت عنوان: «نمایندگان مجلس
🔴 از فرش تا فولاد؛ محاصره دریایی آمریکا با اقتصاد ایران چه میکند؟
♦️ حکومت ایران چگونه مردم را گرفتار بحرانهای شدید اقتصادی کرده است؟
محاصره آمریکا علیه ایران در هفتههای اخیر، تأثیرات گستردهای بر بخشهای مختلف اقتصادی و صنعتی کشور گذاشته است. گزارشها نشان میدهد که این فشارها، تولید، اشتغال و معیشت مردم را بهشدت تحت تأثیر قرار داده و چشمانداز اقتصادی را تیرهتر کرده است.
بر اساس گزارش منتشر شده در رسانه های عربی که شرایط اقتصادی مردم ایران را مانیتور میکنند در رابطه با وضعیت بحرانهای اقتصادی شدید مردم گزارشی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ منشتر کردند. در گزارش العربیه آمده است: «محاصره آمریکا، نشانههای آشکاری در صنایع مختلف بر جای گذاشته است. صنعت فرش، بهعنوان یکی از نمادهای صادراتی ایران، تقریباً متوقف شده است. در شهرک صنعتی کاشان، حدود ۸۰ درصد تولیدکنندگان فعالیت خود را متوقف کردهاند». یک فعال این حوزه اعلام کرد «کارخانه خانوادگی آنها با ۲۰ تا ۳۰ کارگر تعطیل شده است». او تأکید کرد که فروش داخلی تقریباً به صفر رسیده و صادرات نیز فروپاشیده است.
افزایش قیمت مواد اولیه نیز فشار مضاعفی ایجاد کرده است. قیمت الیاف مصنوعی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش، تولید را برای بسیاری از واحدها غیرممکن کرده است. همزمان، وابستگی صنایع به زنجیره پتروشیمی باعث شده اثرات محاصره آمریکا بهسرعت در کل اقتصاد پخش شود.
محاصره آمریکا و بحران در ساختوساز
در بخش دیگری از اقتصاد، صنعت ساختوساز با شوک شدیدی روبهرو شده است. یک تولیدکننده تجهیزات سرمایشی اعلام کرد که پروژههای جدید متوقف شدهاند. همچنین قیمت ورق آهن بیش از دو برابر افزایش یافته است. این شرایط باعث کاهش فعالیت کارخانهها و تهدید اشتغال شده است.
👈 اینجا بخوانید
♦️ حکومت ایران چگونه مردم را گرفتار بحرانهای شدید اقتصادی کرده است؟
محاصره آمریکا علیه ایران در هفتههای اخیر، تأثیرات گستردهای بر بخشهای مختلف اقتصادی و صنعتی کشور گذاشته است. گزارشها نشان میدهد که این فشارها، تولید، اشتغال و معیشت مردم را بهشدت تحت تأثیر قرار داده و چشمانداز اقتصادی را تیرهتر کرده است.
بر اساس گزارش منتشر شده در رسانه های عربی که شرایط اقتصادی مردم ایران را مانیتور میکنند در رابطه با وضعیت بحرانهای اقتصادی شدید مردم گزارشی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ منشتر کردند. در گزارش العربیه آمده است: «محاصره آمریکا، نشانههای آشکاری در صنایع مختلف بر جای گذاشته است. صنعت فرش، بهعنوان یکی از نمادهای صادراتی ایران، تقریباً متوقف شده است. در شهرک صنعتی کاشان، حدود ۸۰ درصد تولیدکنندگان فعالیت خود را متوقف کردهاند». یک فعال این حوزه اعلام کرد «کارخانه خانوادگی آنها با ۲۰ تا ۳۰ کارگر تعطیل شده است». او تأکید کرد که فروش داخلی تقریباً به صفر رسیده و صادرات نیز فروپاشیده است.
افزایش قیمت مواد اولیه نیز فشار مضاعفی ایجاد کرده است. قیمت الیاف مصنوعی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش، تولید را برای بسیاری از واحدها غیرممکن کرده است. همزمان، وابستگی صنایع به زنجیره پتروشیمی باعث شده اثرات محاصره آمریکا بهسرعت در کل اقتصاد پخش شود.
محاصره آمریکا و بحران در ساختوساز
در بخش دیگری از اقتصاد، صنعت ساختوساز با شوک شدیدی روبهرو شده است. یک تولیدکننده تجهیزات سرمایشی اعلام کرد که پروژههای جدید متوقف شدهاند. همچنین قیمت ورق آهن بیش از دو برابر افزایش یافته است. این شرایط باعث کاهش فعالیت کارخانهها و تهدید اشتغال شده است.
👈 اینجا بخوانید
ایران آزادی
از فرش تا فولاد؛ محاصره دریایی آمریکا با اقتصاد ایران چه میکند؟ - ایران آزادی
محاصره آمریکا علیه ایران در هفتههای اخیر، تأثیرات گستردهای بر بخشهای مختلف اقتصادی و صنعتی کشور گذاشته است. گزارشها نشان میدهد که این فشار
تورم بالا و رکود خدمات، زنان شاغل را به اولین قربانیان بازار کار تبدیل کرده است
🔺رسانه حکومتی شرق
گزارشهای مرکز آمار ایران نشان میدهد حدود ۶۰ درصد زنان شاغل کشور در بخش خدمات فعالیت میکنند؛ بخشی که اکنون زیر فشار همزمان تورم بالا و جنگ با سرنوشت نامعلوم بهشدت کوچک شده است. فعالان بازار کار میگویند کاهش قدرت خرید خانوارها باعث شده بسیاری از خدمات «غیرضروری» تلقی شوند و در نتیجه شمار قابل توجهی از زنان شاغل بیکار شوند.
دوستان : هرخبری دارین، لطفا جهت انتشار برایمان بفرستید👈 t.me/Maziar_tehrane12
📡 @IranAzadie
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 حکمرانی از رهگذر فرسودگی ذهنی
♦️ تأملی در افول کنش جمعی
در شرایطی که اشکال کلاسیک سرکوب فیزیکی در حکمرانی همچنان حضور دارند، به نظر میرسد الگوهای نوینی از کنترل اجتماعی مبتنی بر فرسایش روانی و بازتولید ناامیدی در حال گسترش است. این مقاله با تکیه بر نظریههای جامعه شناسی کلاسیک و معاصر، به بررسی سازوکارهای این فرایند و پیامدهای آن بر کنش جمعی، سرمایه اجتماعی و چشمانداز مقاومت میپردازد. استدلال اصلی این است که ترکیب خشونت نمادین، دستگاه تبلیغاتی و القای «بیفایدگی اعتراض» میتواند به شکلگیری نوعی ناتوانی درونی شده منجر شود، اما همین شرایط در بلند مدت ممکن است بستر شکل گیری الگوهای نوین مقاومت را فراهم کند.
در بسیاری از جوامع، اعمال قدرت سیاسی دیگر تنها بر پایه اجبار آشکار و ابزارهای قهری مستقیم استوار نیست؛ بلکه گونههای ظریف تر و درهم تنیده تری از سلطه، از جمله هدایت ذهن و شکل دهی به ادراک، نقشی اساسی یافتهاند. در چنین بستری، میتوان وضعیت کنونی را نشانهای از گذار از «سرکوب بی پرده» به «ساماندهی ادراک و احساس» دانست؛ جایی که مقصود، نه صرفاً مهار کنشها، بلکه قالب ریزی باورها، انتظارات، امیدها و افقهای ذهنی شهروندان است.
خشونت نمادین و بازتولید سلطه
بر اساس نظریه «خشونت نمادین» Pierre Bourdieu)) قدرت زمانی عمیق تر و ماندگارتر میشود که دیگر نیازی به نمایش مداوم زور نداشته باشد و در لایههای نامرئی زندگی روزمره رسوب کند. در این حالت، سلطه همچون هوایی که تنفس میشود، بی صدا و بی چهره درونی میگردد؛ تا جایی که افراد، قواعد تحمیلشده را نه بهعنوان امری بیرونی، بلکه به مثابه بخشی از «طبیعت امور» میپذیرند. در چنین فضایی، سازوکارهای قدرت از سطح کنترل رفتار فراتر میروند و به قلمرو ادراک، معنا و تفسیر واقعیت نفوذ میکنند. آنچه مردم ممکن یا ناممکن، مشروع یا نامشروع میپندارند، پیشاپیش در چارچوبی شکل میگیرد که خودِ قدرت آن را ترسیم و تعریف کرده است. بهاین ترتیب، اطاعت دیگر صرفاً نتیجه اجبار نیست، بلکه حاصل نوعی «همدستی» ناخودآگاه با نظمی است که بدیهی جلوه داده شده است. برجسته سازی هزینههای اعتراض، از مجازاتهای فردی گرفته تا فروپاشی امنیت روانی و اجتماعی، در کنار پنهان سازی یا کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای آن، دقیقاً در همین منطق عمل میکند. این فرآیند، افق تخیل جمعی را محدود میسازد: اعتراض نه بهعنوان امکانی برای تغییر، بلکه به صورت خطری پرهزینه و بی ثمر بازنمایی میشود. در نتیجه، حتی پیش از آنکه کنشی شکل بگیرد، در ذهنها خنثی میشود.
👈 اینجا بخوانید
♦️ تأملی در افول کنش جمعی
در شرایطی که اشکال کلاسیک سرکوب فیزیکی در حکمرانی همچنان حضور دارند، به نظر میرسد الگوهای نوینی از کنترل اجتماعی مبتنی بر فرسایش روانی و بازتولید ناامیدی در حال گسترش است. این مقاله با تکیه بر نظریههای جامعه شناسی کلاسیک و معاصر، به بررسی سازوکارهای این فرایند و پیامدهای آن بر کنش جمعی، سرمایه اجتماعی و چشمانداز مقاومت میپردازد. استدلال اصلی این است که ترکیب خشونت نمادین، دستگاه تبلیغاتی و القای «بیفایدگی اعتراض» میتواند به شکلگیری نوعی ناتوانی درونی شده منجر شود، اما همین شرایط در بلند مدت ممکن است بستر شکل گیری الگوهای نوین مقاومت را فراهم کند.
در بسیاری از جوامع، اعمال قدرت سیاسی دیگر تنها بر پایه اجبار آشکار و ابزارهای قهری مستقیم استوار نیست؛ بلکه گونههای ظریف تر و درهم تنیده تری از سلطه، از جمله هدایت ذهن و شکل دهی به ادراک، نقشی اساسی یافتهاند. در چنین بستری، میتوان وضعیت کنونی را نشانهای از گذار از «سرکوب بی پرده» به «ساماندهی ادراک و احساس» دانست؛ جایی که مقصود، نه صرفاً مهار کنشها، بلکه قالب ریزی باورها، انتظارات، امیدها و افقهای ذهنی شهروندان است.
خشونت نمادین و بازتولید سلطه
بر اساس نظریه «خشونت نمادین» Pierre Bourdieu)) قدرت زمانی عمیق تر و ماندگارتر میشود که دیگر نیازی به نمایش مداوم زور نداشته باشد و در لایههای نامرئی زندگی روزمره رسوب کند. در این حالت، سلطه همچون هوایی که تنفس میشود، بی صدا و بی چهره درونی میگردد؛ تا جایی که افراد، قواعد تحمیلشده را نه بهعنوان امری بیرونی، بلکه به مثابه بخشی از «طبیعت امور» میپذیرند. در چنین فضایی، سازوکارهای قدرت از سطح کنترل رفتار فراتر میروند و به قلمرو ادراک، معنا و تفسیر واقعیت نفوذ میکنند. آنچه مردم ممکن یا ناممکن، مشروع یا نامشروع میپندارند، پیشاپیش در چارچوبی شکل میگیرد که خودِ قدرت آن را ترسیم و تعریف کرده است. بهاین ترتیب، اطاعت دیگر صرفاً نتیجه اجبار نیست، بلکه حاصل نوعی «همدستی» ناخودآگاه با نظمی است که بدیهی جلوه داده شده است. برجسته سازی هزینههای اعتراض، از مجازاتهای فردی گرفته تا فروپاشی امنیت روانی و اجتماعی، در کنار پنهان سازی یا کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای آن، دقیقاً در همین منطق عمل میکند. این فرآیند، افق تخیل جمعی را محدود میسازد: اعتراض نه بهعنوان امکانی برای تغییر، بلکه به صورت خطری پرهزینه و بی ثمر بازنمایی میشود. در نتیجه، حتی پیش از آنکه کنشی شکل بگیرد، در ذهنها خنثی میشود.
👈 اینجا بخوانید
ایران آزادی
حکمرانی از رهگذر فرسودگی ذهنی - ایران آزادی
در شرایطی که اشکال کلاسیک سرکوب فیزیکی در حکمرانی همچنان حضور دارند، به نظر میرسد الگوهای نوینی از کنترل اجتماعی مبتنی بر فرسایش روانی و
❤1
Audio
گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد تورم مواد غذایی در فروردینماه نسبت به سال گذشته به ۱۱۵ درصد رسیده؛ رقمی که از تشدید بحران گرانی و کاهش شدید قدرت خرید، بهویژه برای کارگران و اقشار کمدرآمد، حکایت دارد. همچنین تورم نقطهبهنقطه کل کالاها و خدمات ۷۳.۵ درصد اعلام شده، یعنی خانوارها برای تأمین همان سبد مصرفی سال قبل باید بیش از ۷۰ درصد هزینه بیشتری بپردازند.
به ساندکلود ایران آزادی بپیوندید
▫️▫️▫️
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤1