ابراهیم مردانی، شهروند اهل بوکان، با گذشت حدود پنج ماه از زمان بازداشت، همچنان در وضعیت بلاتکلیف در زندان این شهر نگهداری میشود و سرنوشت قضایی او نامشخص باقی مانده است.
به گزارش کولبرنیوز روز سهشنبه بیستوپنجم آذرماه ۱۴۰۴، ابراهیم مردانی توسط نیروهای اداره اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی به زندان بوکان منتقل شد. این شهروند در تمام مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و بنا بر گزارشها، در دوران نگهداری در بازداشتگاه اطلاعات برای اخذ اعترافات اجباری تحت فشار و شکنجه قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات دریافتی، با وجود گذشت چند ماه از بازداشت، اداره اطلاعات بوکان از آزادی موقت این شهروند با تودیع وثیقه جلوگیری کرده و وضعیت وی همچنان در حالت بلاتکلیف باقی مانده است.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/202605050321202-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بوکان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ابراهیم مردانی پس از پنج ماه حبس
به گزارش کولبرنیوز روز سهشنبه بیستوپنجم آذرماه ۱۴۰۴، ابراهیم مردانی توسط نیروهای اداره اطلاعات بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی به
سەعدی بادپا، هاووڵاتییەکی تەمەن ۲۳ ساڵی خەڵکی پیرانشار، دوای تێپەڕبوونی زیاتر لە مانگێک دەستبەسەرکران، بە دانانی بارمتەی ٤ ملیار تمەن بە شێوەی کاتی ئازاد کرا؛ ئەمە لە کاتێکدایە کە کەلوپەلە تایبەتییەکانی وەک ئۆتۆمبێل و مۆبایلەکەی هێشتا لای هێزەکانی ڕژیم ماونەتەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز لە ١٥ی خاکەلێوەی ١٤٠٥، سەعدی بادپا بەبێ نیشاندانی حوکمی دادوەری و بە هێرشی هێزەکانی ڕژیم بۆ سەر ماڵەکەی دەستبەسەر و بۆ یەکێک لە زیندانەکانی ئیدارەی ئیتلاعاتی ورمێ گوازرایەوە. ئەم هاووڵاتییە کوردە دوای نزیکەی ٢٠ ڕۆژ ڕاگرتن لە ژووری تاکەکەسی و لێپێچینەوە، گوازرایەوە بۆ زیندانی ناوەندیی ورمێ و لە کۆتاییدا دوای تێپەڕبوونی زیاتر لە مانگێک، بە بارمتەیەکی قورس بە شێوەی کاتی ئازاد کرا.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/5520263-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
ئیبراهیم مەردانی، هاووڵاتیی خەڵکی شاری بۆکان، سەرەڕای تێپەڕبوونی نزیکەی پێنج مانگ بەسەر دەستبەسەرکرانیدا، هێشتا بە شێوەی ناڕوون لە بەندیخانەی ئەم شارەدا ڕاگیراوە و چارەنووسی یاسایی و دادوەریی ناوبراو بە نادیاری ماوەتەوە.
بەگوێرەی ڕاپۆرتێکی کۆڵبەرنیوز، ڕۆژی سێشەممە ٢٥ی سەرماوەزی ١٤٠٤، ئیبراهیم مەردانی لەلایەن هێزەکانی ئیدارەی ئیتلاعات بەبێ پیشاندانی هیچ جۆرە حوکمێکی دادوەری دەستبەسەر کرا. ناوبراو دوای تەواوبوونی قۆناغەکانی لێپرسینەوە، بۆ بەندیخانەی بۆکان گواستراوەتەوە. ئەم هاووڵاتییە لە تەواوی ماوەی دەستبەسەرکرانیدا لە هەبوونی پارێزەر بێبەش بووە و بەپێی ڕاپۆرتەکان، لە کاتی ڕاگرتنی لە زیندانی ئیتلاعاتدا، بۆ وەرگرتنی دانپێدانانی زۆرەملێ خراوەتە ژێر گوشار و ئەشکەنجەوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/5520264-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
ساڵی ۱۴۰۵ بۆ ملیۆنان بنەماڵەی کرێکار لە ئێران، نەک بە ئومێدەواری، بەڵکوو بە دڵەڕاوکێ و نیگەرانی دەستی پێکرد. کرێکاران و زەحمەتکێشان پێش ئەوەی بیر لە داهاتوو بکەنەوە، ناچارن هەموو ڕۆژێک لە خۆیان بپرسن: کرێی خانوو چۆن بدەین؟ نان و خۆراک لە کوێوە دابین بکەین؟ دەوا و دەرمان، پۆشاک، پەروەردەی منداڵان و تێچووی هاتووچۆ بە کام داهات بدەین؟ وەڵامی ئەم پرسیارانە بۆ بەشی هەرەزۆری کۆمەڵگە بەئازارە.
کاتێک هەڵاوسانی خاڵ بە خاڵ گەیشتووەتە زیاتر لە ۷٣ لەسەد و نرخی دۆلار لە بازاڕی ئازاددا گەیشتووەتە نزیکەی ۱۹۰ هەزار تمەن، لە ڕاستیدا ئێمە لەگەڵ نەهامەتییەکی ئابووریی تەواوی ژیانی خەڵک بەرەوڕووین. ئەم دۆخە واتە حەقدەستی کرێکار پێش ئەوەی بگاتە دەستی، بەشێکی زۆری بەهاکەی لەدەست داوە. واتە سفرەکان بچووکتر بوونەتەوە، کوالێتی خۆراک دابەزیوە، چارەسەری پزیشکی دواخراوە، خوێندنی منداڵان سەختتر بووە و ملیۆنان بنەماڵە بەرەو هەژارییەکی قووڵتر پاڵپێوە نراون.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/6520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
سال ۱۴۰۵ برای میلیونها خانوار کارگری در ایران نه با امید، بلکه با اضطراب و نگرانی آغاز شد. کارگران و زحمتکشان، پیش از آنکه به آینده فکر کنند، ناچارند هر روز از خود بپرسند: اجاره خانه را چگونه بدهیم؟ نان و غذا را از کجا تأمین کنیم؟ دارو، درمان، پوشاک، آموزش فرزندان و هزینه رفتوآمد را با کدام درآمد بپردازیم؟ پاسخ این پرسشها برای بخش بزرگی از جامعه دردناک است.
وقتی تورم نقطهبهنقطه به ۷۳.۵ درصد رسیده و نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۱۹۰ هزار تومان رسیده است، در واقع با یک فلاکت اقتصادی کامل در زندگی مردم طرفیم. این وضعیت یعنی مزد کارگر، پیش از آنکه به دستش برسد، بخش بزرگی از ارزش خود را از دست داده است. یعنی سفرهها کوچکتر شده، کیفیت غذا پایین آمده، درمان به تعویق افتاده، آموزش فرزندان دشوارتر شده و میلیونها خانواده به سوی فقر عمیقتر رانده شدهاند.
جنگ نیز این بحران را چند برابر کرده است. جنگی که ابتدا در آسمان دیده میشد، اکنون به بازار کار، کارخانهها، مشاغل دیجیتال، زندگی زنان شاغل، کارگران مهاجر، امنیت روانی جامعه و سفره خانوارهای کارگری رسیده است. در چنین شرایطی، کارگران نهفقط با تورم و گرانی، بلکه با بیکاری، تعلیق قراردادها، مرخصی اجباری بدون مزد، حذف مزایا، عدم پرداخت بیمه و تبدیل قراردادهای ماهانه به روزمزدی نیز روبهرو هستند.
یکی از تکاندهندهترین شاخصها، تورم خوراکیهاست که به ۱۱۵.۴ درصد رسیده است. برای کارگران و تهیدستان، گرانی غذا مستقیماً به معنای حذف اقلام ضروری از سفره است. وقتی قیمت میوه، مرغ و روغن تنها در یک ماه رشد دورقمی دارد، خانواده کارگری ناچار میشود بین مقدار غذا، کیفیت غذا و دفعات مصرف یکی را قربانی کند. این روند، بهویژه در خانوادههای پرجمعیت، به بحران تغذیهای، ضعف جسمی، بیماری و آسیبهای بلندمدت برای کودکان منجر میشود.
در همین حال، حداقل دستمزد ماهانه در سال ۱۴۰۵ حدود ۱۶ میلیون تومان تعیین شده است؛ رقمی که تقریباً معادل اجاره یک واحد کوچک ۴۵ متری در تهران است. با رشد ۳۴ درصدی اجاره مسکن در پایتخت، کارگری که در تهران زندگی میکند، عملاً باید تمام مزد خود را صرف اجاره کند. پس هزینه غذا، دارو، رفتوآمد، پوشاک و آموزش از کجا باید تأمین شود؟ این شکاف فاجعهبار میان مزد و هزینه زندگی نشان میدهد که تعیین حداقل دستمزد در ایران نه بر پایه سبد واقعی معیشت، بلکه بر پایه ملاحظات دولت، کارفرمایان و سیاستهای ضدکارگری انجام میشود.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/20260506012-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بهبود نسبی زندگی امروز و چشمانداز رهایی فردا، از مسیر سازمانیابی طبقه کارگر میگذرد
وقتی تورم نقطهبهنقطه به ۷۳.۵ درصد رسیده و نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۱۹۰ هزار تومان رسیده است، در واقع با یک فلاکت اقتصادی کامل در زندگی مردم طرفیم. این
حامد دلاوری شهروند اهل سقز، پس از گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت، با دستور مراجع قضایی از بازداشتگاههای امنیتی سقز و سنندج به زندان مرکزی قروه منتقل شد.
به گزارش کولبرنیوز، حامد دلاوری که روز بیستوهفتم دیماه ۱۴۰۴ توسط نیروهای حکومتی در سقز بازداشت شده بود، اخیراً با دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب سقز به زندان مرکزی قروه تبعید شده است.
بر اساس اطلاعات بهدستآمده، این شهروند در طول مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل انتخابی و ملاقات حضوری با اعضای خانواده محروم بوده و تحت بازجوییهای فشرده قرار داشته است.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/20260506021-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
سقز؛ انتقال حامد دلاوری به زندان مرکزی قروه پس از بیش از سه ماه بازداشت
به گزارش کولبرنیوز، حامد دلاوری که روز بیستوهفتم دیماه ۱۴۰۴ توسط نیروهای حکومتی در سقز بازداشت شده بود، اخیراً با دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای عمومی و
▪️میرآباد؛ ادامه بازداشت و بیاطلاعی از وضعیت علی بوژنه، شهروند ۶۵ ساله
با گذشت چندین هفته از زمان بازداشت علی بوژنه، شهروند ۶۵ ساله اهل شهرستان میرآباد، همچنان هیچ اطلاعات روشنی درباره وضعیت و محل نگهداری وی منتشر نشده و تداوم این بیخبری نگرانی خانواده او را افزایش داده است.
به گزارش کولبرنیوز، علی بوژنه، اهل روستای «ساوان جدید» از توابع میرآباد، در جریان جنگ ۴۰ روزه میان ایران، آمریکا و اسرائیل توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است.
بر اساس اطلاعات دریافتی، خانواده این شهروند طی هفتههای گذشته بارها به نهادهای امنیتی و قضایی در میرآباد و سردشت مراجعه کردهاند، اما مسئولان تاکنون از ارائه توضیح شفاف درباره دلایل بازداشت، اتهامات مطرحشده و وضعیت جسمانی و محل نگهداری وی خودداری کردهاند.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/2026050602132-2/
با گذشت چندین هفته از زمان بازداشت علی بوژنه، شهروند ۶۵ ساله اهل شهرستان میرآباد، همچنان هیچ اطلاعات روشنی درباره وضعیت و محل نگهداری وی منتشر نشده و تداوم این بیخبری نگرانی خانواده او را افزایش داده است.
به گزارش کولبرنیوز، علی بوژنه، اهل روستای «ساوان جدید» از توابع میرآباد، در جریان جنگ ۴۰ روزه میان ایران، آمریکا و اسرائیل توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است.
بر اساس اطلاعات دریافتی، خانواده این شهروند طی هفتههای گذشته بارها به نهادهای امنیتی و قضایی در میرآباد و سردشت مراجعه کردهاند، اما مسئولان تاکنون از ارائه توضیح شفاف درباره دلایل بازداشت، اتهامات مطرحشده و وضعیت جسمانی و محل نگهداری وی خودداری کردهاند.
لینک بە گزارش کامل:
https://kolbarnews.com/2026050602132-2/
کولبرنیوز
میرآباد؛ ادامه بازداشت و بیاطلاعی از وضعیت علی بوژنه، شهروند ۶۵ ساله
به گزارش کولبرنیوز، علی بوژنه، اهل روستای «ساوان جدید» از توابع میرآباد، در جریان جنگ ۴۰ روزه میان ایران، آمریکا و اسرائیل توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی
«حامید دلاوەری»، هاووڵاتیی خەڵکی شاری سەقز، پاش تێپەڕبوونی زیاتر لە سێ مانگ لە کاتی دەستبەسەرکرانی، بەپێی فەرمانی دەسەڵاتە دادوەرییەکان لە گرتووخانە ئاسایشییەکانی سەقز و سنەوە بۆ زیندانی ناوەندی قوروە گواسترایەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، حامید دلاوەری کە لە ڕۆژی ٢٧ی بەفرانباری ١٤٠٤، لەلایەن هێزەکانی رژیمەوە لە سەقز دەستبەسەر کرابوو، لەم دواییەدا بە فەرمانی دادوەری لقی دووەمی سەرچاوەی گشتی و ئینقلابی سەقز بۆ زیندانی ناوەندی قوروە دوورخراوەتەوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/6520262-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
بە تێپەڕبوونی چەند هەفتە زیاتر لە کاتی دەستبەسەرکرانی «عەلی بووژنە»، هاووڵاتیی ٦٥ ساڵەی خەڵکی شاری میراوا، تا ئێستا هیچ زانیارییەکی ڕوون لەبارەی دۆخ و شوێنی مانەوەی ناوبراو بڵاو نەکراوەتەوە و بەردەوامبوونی ئەم بێئاگاییە نیگەرانی خانەوادەکەی زیاتر کردووە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، عەلی بووژنە، خەڵکی گوندی «ساوان جەدید»ی سەر بە شاری میراوا، لە کاتی شەڕی ٤٠ ڕۆژەی نێوان ئێران، ئەمریکا و ئیسرائیل، لەلایەن هێزە حکومییەکانی کۆماری ئیسلامیی ئێرانەوە دەستبەسەر کراوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/6520263-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
پیشوا آقاپور، شهروند ۲۲ ساله اهل بوکان که پیشتر در جریان خیزش انقلابی «ژینا» بازداشت شده بود، پس از گذشت دو ماه از بازداشت مجدد، بهصورت ناگهانی از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.
به گزارش کولبرنیوز، طی روزهای گذشته پیشوا آقاپور پس از چهار روز بیخبری از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات انتقال داده شده است. بنا بر اطلاعات دریافتی، این شهروند در طول دو ماه گذشته تنها موفق به برقراری یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده خود شده است. انتقال دوباره وی به یکی از نهادهای امنیتی، نگرانی خانواده و نزدیکان او را درباره تشکیل پروندهای تازه و احتمال اعمال فشار و شکنجه افزایش داده است.
ادامە خبر در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/06052026538-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
ارومیه؛ انتقال پیشوا آقاپور از زندان مرکزی به بازداشتگاه اداره اطلاعات
به گزارش کولبرنیوز، طی روزهای گذشته پیشوا آقاپور پس از چهار روز بیخبری از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات انتقال داده شده است. بنا بر اطلاعات
پێشەوا ئاقاپوور، گەنجی تەمەن ٢٢ ساڵی خەڵکی بۆکان کە پێشتر لە کاتی ڕاپەڕینی شۆڕشگێڕانەی "ژینا"دا دەستبەسەر کرابوو، دوای تێپەڕبوونی دوو مانگ لە دەستبەسەرکردنەوەی، بە شێوەیەکی لەناکاو لە زیندانی ناوەندیی ورمێ بۆ زیندانی ئیدارەی ئیتڵاعاتی ئەو شارە گوازرایەوە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، لە ڕۆژانی ڕابردوودا پێشەوا ئاقاپوور دوای چوار ڕۆژ بێسەروشوێنبوون، لە زیندانی ناوەندیی ورمێ بۆ زیندانی ئیدارەی ئیتڵاعات ڕاگوێزراوە. بەپێی زانیارییەکان، ئەم هاووڵاتییە لە ماوەی دوو مانگی ڕابردوودا تەنیا یەک جار توانیویەتی پەیوەندییەکی کورتی تەلەفۆنی لەگەڵ بنەماڵەکەیدا هەبێت. گواستنەوەی دووبارەی ناوبراو بۆ یەکێک لە ناوەندەکانی ڕژیم، بووەتە هۆی زیادبوونی نیگەرانیی بنەماڵە و کەسوکاری سەبارەت بە کردنەوەی دۆسیەیەکی نوێ و ئەگەری خستنەژێر گوشار و ئەشکەنجەدان.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/6520265-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
جنگ ۴۰ روزه آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران، فقط زیرساختهای نظامی، صنعتی و انرژی کشور را هدف قرار نداد؛ یکی از سنگینترین ضربهها بر پیکر فرسوده نظام بهداشت و درمان ایران وارد شد. نظامی که پیش از جنگ نیز زیر فشار کمبود بودجه، تحریمها، فرسودگی بیمارستانها، مهاجرت گسترده کادر درمان، گرانی دارو و ناتوانی بیمهها قرار داشت، در دوره پس از جنگ وارد مرحلهای تازه از بحران شد؛ بحرانی که باید آن را یک وضعیت انسانی اضطراری نامید.
بر اساس اعلام هلال احمر ایران، در طول جنگ ۴۰ روزه، ۷۷ مرکز بهداشتی ـ درمانی آسیب دیدهاند. اما تخمینهای سازمان بهداشت جهانی تا اواسط آوریل ۲۰۲۶ تصویری بسیار گستردهتر از فاجعه نشان میدهد: حدود ۳۳۴ اورژانس و کلینیک در سراسر کشور آسیب دیده یا از کار افتادهاند. این ارقام تنها بیانگر خرابی ساختمانها نیستند.
یکی از پیامدهای مستقیم حملات به شبکه انرژی، قطعیهای طولانی برق بوده است. در بسیاری از بیمارستانها، اتاقهای عمل به جای مکان نجات جان انسانها، به محیطهایی خطرناک و مرگبار تبدیل شدهاند. دستگاههای بیهوشی، اکسیژنسازها، یخچالهای نگهداری دارو و خون، دستگاههای دیالیز و تجهیزات مراقبت ویژه همگی به برق پایدار نیاز دارند. ژنراتورها نیز به دلیل کمبود شدید سوخت فقط به صورت متناوب کار میکنند. در چنین شرایطی، یک عمل جراحی ساده، یک زایمان پرخطر، یا یک نوبت دیالیز میتواند به فاجعهای جبرانناپذیر تبدیل شود.
بحران دارو یکی از شدیدترین ابعاد این وضعیت است. ایران سالها ادعا میکرد که حدود ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز خود را در داخل تولید میکند. اما همین نقطهای که به عنوان توانمندی معرفی میشد، پس از جنگ به آسیبپذیری جدی تبدیل شد. حملات به مناطق صنعتی و کارخانههای داروسازی، زنجیره تولید داخلی را مختل کرد. از جمله، شرکت تحقیق و مهندسی توفیق دارو، یکی از شرکتهای بزرگ داروسازی کشور و تولیدکننده داروهای ضدسرطان و داروهای حیاتی بیهوشی، هدف قرار گرفت و از کار افتاد. این مسئله فقط کاهش تولید یک کارخانه نیست؛ یعنی بیماران سرطانی، بیماران نیازمند جراحی و کسانی که حیاتشان به داروهای تخصصی وابسته است، ناگهان با کمبودهای مرگبار روبهرو شدهاند.
از سوی دیگر، از کار افتادن تقریباً کامل مؤسسه پاستور تهران ضربهای درازمدت به سلامت عمومی مردم وارد کرده است. این مؤسسه یکی از مراکز اصلی واکسنسازی ایران بود. بدون چنین مرکزی، توان کشور برای ردیابی شیوع بیماریها و تولید مستقل واکسن به شدت کاهش یافته است.
آوارگی میلیونی خود به یک بحران بهداشتی مستقل تبدیل شده است. برآوردها نشان میدهد حدود ۳.۲ میلیون نفر از زمان شروع جنگ در اواخر فوریه آواره شدهاند. بسیاری از این افراد در جنوب تهران، در پناهگاههای موقت، ایستگاههای مترو و اردوگاههای چادری متراکم شدهاند؛ مکانهایی که اغلب فاقد آب سالم، سرویس بهداشتی کافی، تهویه مناسب و خدمات درمانی اولیهاند. در چنین فضایی، کودکان نخستین قربانیاناند. افزایش موارد سرخک و هپاتیت در میان کودکان، نشانهای هشداردهنده از فروپاشی مراقبتهای پیشگیرانه و واکسیناسیون منظم است.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/2026050701-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بهداشت و درمان ایران پس از جنگ ۴۰ روزه
جنگ ۴۰ روزه آمریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران، فقط زیرساختهای نظامی، صنعتی و انرژی کشور را هدف قرار نداد؛ یکی از سنگینترین ضربهها بر پیکر فرسوده نظام
شەڕی ٤٠ ڕۆژەی ئەمریکا و ئیسرائیل لەگەڵ کۆماری ئیسلامی ئێران، تەنها ژێرخانە سەربازی، پیشەسازی و وزەکانی وڵاتی نەکردە ئامانج؛ بەڵکوو یەکێک لە قورسترین گورزەکان بەر جەستەی شەکەت و پەککەوتەی سیستەمی تەندروستی ئێران کەوت. سیستەمێکی کە پێش شەڕیش لەژێر گوشاری کەمیی بودجە، گەمارۆکان، کۆن بوونی نەخۆشخانەکان، کۆچی بەکۆمەڵی کادری دەرمان، گرانیی دەوا و دەرمان و پەککەوتەیی بیمەکاندا بوو، لە قۆناغی دوای شەڕدا پێ نایە قۆناغێکی نوێ لە قەیران، قەیرانێکی کە دەبێ وەک "بارودۆخێکی مرۆیی نائاسایی" پێناسه بکرێت.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/7520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
رسول یادیار، شهروند اهل بوکان، با گذشت پنج ماه از زمان بازداشت، همچنان در زندان مرکزی این شهر در وضعیت بلاتکلیفی نگهداری میشود و گزارشها از ادامه فشارهای امنیتی و جلوگیری از آزادی موقت وی حکایت دارند.
به گزارش کولبرنیوز، با وجود سپریشدن پنج ماه از بازداشت رسول یادیار و عدم اثبات هیچگونه اتهامی علیه او، اداره اطلاعات بوکان و علی زاهدی، دادستان این شهر، با مخالفت و کارشکنی مانع از پذیرش وثیقه و آزادی موقت این شهروند شدهاند. وی در حال حاضر در زندان مرکزی بوکان محبوس است.
ادامە در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/07052026123-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
بوکان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رسول یادیار پس از پنج ماه حبس
به گزارش کولبرنیوز، با وجود سپریشدن پنج ماه از بازداشت رسول یادیار و عدم اثبات هیچگونه اتهامی علیه او، اداره اطلاعات بوکان و علی زاهدی، دادستان این شهر، با
«ڕەسووڵ یادیار»، هاووڵاتیی خەڵکی بۆکان، سەرەڕای تێپەڕبوونی پێنج مانگ بەسەر کاتی دەستبەسەرکرانیدا، هێشتا لە زیندانی ناوەندیی ئەم شارە لە دۆخێکی ناڕووندا بەسەردەبات. ڕاپۆرتەکان باس لەوە دەکەن کە گوشارە ئەمنییەکان بەردەوامن و ڕێگری لە ئازادکردنی کاتیی ناوبراو دەکرێت.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، سەرەڕای تێپەڕبوونی پێنج مانگ و نەسەلماندنی هیچ تۆمەتێک دژی ڕەسووڵ یادیار، ئیدارەی ئیتلاعاتی بۆکان و "عەلی زاھیدی" دادوەری ئەم شارە، بە کارشکێنی و دژایەتیکردن ڕێگری لە وەرگرتنی بارمتە و ئازادکردنی کاتیی ئەم هاووڵاتییە دەکەن. ناوبراو لە ئێستادا لە زیندانیی ناوەندیی بۆکاندا بەندکراوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/7520262-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
سالار خلیفهزاده، شهروند ۴۳ ساله و اهل مهاباد، با گذشت بیش از شش ماه از زمان بازداشت، همچنان بهصورت بلاتکلیف در زندان مرکزی میاندوآب نگهداری میشود و وضعیت پرونده وی در هالهای از ابهام قرار دارد.
به گزارش کولبرنیوز، سالار خلیفهزاده که اکنون در زندان مرکزی میاندوآب محبوس است، طی مدت بازداشت از حق آزادی موقت و برخورداری از روند دادرسی عادلانه محروم مانده است و نهادهای مسئول تاکنون توضیح روشنی درباره وضعیت حقوقی پرونده او ارائه نکردهاند.
ادامە خبر در لینک زیر:
https://kolbarnews.com/080520265738-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
میاندوآب؛ ادامه بازداشت و بلاتکلیفی سالار خلیفهزاده در زندان مرکزی این شهر
به گزارش کولبرنیوز، سالار خلیفهزاده که اکنون در زندان مرکزی میاندوآب محبوس است، طی مدت بازداشت از حق آزادی موقت و برخورداری از روند دادرسی عادلانه محروم
سالار خەلیفەزادە، هاووڵاتییەکی تەمەن ٤٣ ساڵی خەڵکی مەهاباد، سەرەڕای تێپەڕبوونی زیاتر لە شەش مانگ بەسەر دەستبەسەرکردنیدا، هێشتا بە ناڕوونی لە زیندانی ناوەندیی میاندواو ڕاگیراوە و دۆسیەکەی لە دۆخێکی تەمومژاویدایە.
بەپێی ڕاپۆرتی کۆڵبەرنیوز، سالار خەلیفەزادە کە ئێستا لە زیندانی ناوەندیی میاندواو بەندکراوە، لە ماوەی دەستبەسەرکردنیدا لە مافی ئازادیی کاتی و پرۆسەی دادگاییکردنی دادپەروەرانە بێبەش کراوە. دامودەزگا پەیوەندیدارەکان تا ئێستا هیچ ڕوونکردنەوەیەکی ئاشکرایان سەبارەت بە بارودۆخی یاسایی دۆسیەکەی نەداوە.
هەواڵ:
https://ku.kolbarnews.com/8520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
وتەیەک بەبۆنەی ساڵیادی لەسێدارەدانی فەرزاد کەمانگەر و هاوڕێکانی
نۆزدەی گوڵانی ١٣٨٩، ڕۆژێکی ڕەشە لە مێژووی کۆماری ئیسلامیدا و ٢٣ی گوڵان ڕۆژێکی زیندووە لە بیرەوەریی بەکۆمەڵی خەڵکی کوردستاندا. لە ڕۆژی ١٩ی گوڵاندا، ڕژێمی ئیسلامی پێنج تێکۆشەری سیاسیی کە تا دوایین ساتەکانی ژیانیان لە سەنگەری خۆڕاگریدا ڕاوەستابوون، لە سێدارە دا. فەرزاد کەمانگەر، شیرین عەلەم هولی، فەرهاد وەکیلی، عەلی حەیدەریان و مەهدی ئیسلامیان، پێنج ناوی کە بە خوێنی خۆیان لاپەڕەکانی مێژووی خەباتی کۆمەڵانی خەڵکی کوردستانیان نەخشاند و لە ڕۆژی ٢٣ی گوڵاندا خەڵکی کوردستان ئیرادەی ملیۆنی خۆیان لە ناڕەزایەتی دژ بەو جینایەتە نیشان دا.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/9520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
سخنی به مناسبت سالگرد اعدام فرزاد کمانگر و یارانش
نوزدهم اردیبهشتماه ۱۳۸۹، روزی سیاه در تاریخ جمهوری اسلامی و ۲۳ اردیبهشت، روزی ماندگار در حافظه جمعی مردم کوردستان است. در روز ۱۹ اردیبهشت، رژیم اسلامی پنج مبارز سیاسی را که تا واپسین لحظه حیات در سنگر مقاومت ایستاده بودند، به دار آویخت. فرزاد کمانگر، شیرین علمهولی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان، پنج نامی که با خون خود بر صفحات تاریخ مبارزه مردم کوردستان نقش بستند و در روز ۲۳ اردیبهشت مردم کردستان اراده میلیونی خود را در اعتراض به این اعدامها به نمایش گذاشتند.
اعدام این پنج جوان در شرایطی صورت گرفت که موجی از اعتراض در سطح ایران و جهان علیه صدور حکم اعدام آنها به راه افتاده بود. سازمانهای حقوق بشری، نهادهای بینالمللی و میلیونها انسان آزادیخواه در گوشه و کنار جهان، صدای اعتراض خود را بلند کرده بودند. اما جمهوری اسلامی به این همه اعتراض پشت پا زد و احکام را در سپیدهدمی خاموش به اجرا گذاشت.
رژیم، این اعدام را نه تنها به مثابه انتقام از پنج مبارز سیاسی، بلکه به عنوان ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت در دل مردم کوردستان طراحی کرده بود. سران جمهوری اسلامی گمان میکردند که با به دار آویختن این جوانان، سایهای از هراس بر فضای کوردستان میافکنند و مردم را مرعوب و خاموش میسازند. اما از همان لحظهای که خبر اعدامها منتشر شد، رژیم خشم فروخورده مردم را احساس کرد و از عکسالعمل آنها به وحشت افتاد. نشانه این وحشت آنجا بود که جنازه جانباختگان را هرگز به خانوادههایشان تحویل نداد؛ چرا که مراسم خاکسپاری میتوانست کانون تجمع و اعتراض باشد. اما حساب سادهلوحانه سران رژیم غلط از آب درآمد. مردم کردستان نه تنها مرعوب نشدند، بلکه آتش خشمشان شعلهورتر گشت.
چهار روز پس از اعدامها، کومهله فراخوان اعتصاب عمومی را برای روز ۲۳ اردیبهشت صادر کرد. این فراخوان با پشتیبانی و همراهی احزاب و نیروهای سیاسی در کوردستان و با استقبال وسیع نیروهای چپ و کمونیست در سراسر ایران روبهرو شد. آنچه در آن روز رخ داد، یکی از باشکوهترین صحنههای همبستگی سیاسی در تاریخ معاصر ایران بود.
متن کامل یادداشت روز را در لینک زیر بخوانید:
https://kolbarnews.com/2026050901-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
کولبرنیوز
جنایت رژیم و اراده مردم، سخنی به مناسبت سالگرد اعدام فرزاد کمانگر و یارانش
نوزدهم اردیبهشتماه ۱۳۸۹، روزی سیاه در تاریخ جمهوری اسلامی و ۲۳ اردیبهشت، روزی ماندگار در حافظه جمعی مردم کردستان است. در روز ۱۹ اردیبهشت، رژیم اسلامی پنج
نەتەوە یەکگرتووەکان، ڕۆژەکانی هەشتەم و نۆیەمى ئایاری وەک "کاتی یادکردنەوە و ئاشتیی بۆ قوربانیانی شەڕی دووەمی جیهانی" ناودێر کردووە، شەڕێکی کە تێیدا دەیان ملیۆن مرۆڤ گیانیان لەدەستدا، شارەکان بەتەواوی وێران کران و شارستانیەتی مرۆیی نزیک بووەوە لە لێواری لەناوچوون. یادی قوربانیانی ئەم شەڕە، لە هەمان کاتدا هۆشدارییەکە سەبارەت بەو پێکهاتانەی کە هێشتاش شەڕ، وێرانکاری و مەرگ بەرهەم دەهێننەوە.
شەڕی دووەمی جیهانی، تەنها ئەنجامی چاوچنۆکیی چەند سیاسەتمەدارێکی سەر شێت یان هەڵەی دیپلۆماسی نەبوو. ئەو شەڕە، بەرهەمی قەیرانی قووڵی سەرمایەداریی جیهانی، ململانێی هێزە ئیمپریالیستییەکان، میلیتاریزم، فاشیزم و هەوڵدان بۆ دابەشکردنەوەی جیهان بوو. ملیۆنان مرۆڤ بوونە قوربانی تاوەکو بلۆکە نوێیەکانی دەسەڵات، بازاڕەکان، سەرچاوەکان و ناوچەکانی ژێر نفوزی خۆیان جێگیر بکەن.
لێکدانەوەی ڕۆژ:
https://ku.kolbarnews.com/10520261-2/
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM