آموزشکده توانا
49.2K subscribers
41.5K photos
41.7K videos
2.57K files
21.8K links
کانال رسمی «توانا؛ آموزشکده جامعه مدنی»
عكس،خبر و فيلم‌هاى خود را براى ما بفرستيد:
تلگرام:
t.me/Tavaana_Admin

📧 : info@tavaana.org
📧 : to@tavaana.org

tavaana.org

instagram.com/tavaana
twitter.com/Tavaana
facebook.com/tavaana
youtube.com/Tavaana2010
Download Telegram
‏کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، خبر لز وخامت حال اسماعیل بخشی، کارگر زندانی و امتناع مسئولان از آزادی او با وجود صدور قرار کفالت داد.

اسماعیل بخشی کارگر مجتمع نیشکر هفت‌تپه، پس از اعتراضات کارگران این مجتمع جهت احقاق حقوق خود بازداشت و تحت شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شد.

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#تصویر۴۰ساله از حکومت جمهوری اسلامی!

بمباران عقیدتی در تلویزیون و رادیو و مدرسه توسط روحانیون و مداحان و ... و زور و خشونت گشت ارشاد جواب نداد! حکومت دست به دامن شاخ‌های اینستاگرام شد!
با اجبار این افراد را محجبه کردند و از آنها می‌خواهند حجاب اسلامی را تبلیغ کنند!

این یعنی شکست حکومت و روحانیت در مرجعیت فکری جامعه شدن.
پذیرفته‌اند که این افراد تبلیغات و نفوذشان بیشتر از روحانیت مبلغ حجاب اجباری است.

به نظر شما آیا متحول شدن یهویی (اجباری) این افراد تاثیری در رعایت حجاب در ایران دارد؟ یا تاثیر برعکس دارد؟

حجاب در ایران چگونه تبدیل به یک اجبار شد؟
https://bit.ly/2v05zE0

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

می‌گویند مسلمانان همه با هم برادرند؛ آن‌وقت برای نزدیکی مذاهب اسلامی ۲۸ میلیارد تومان بودجه اختصاص می‌دهند و برای «سازمان مدیریت بحران کشور» کم‌تر از نصف این مجمع، یعنی حدود ۱۳ میلیارد تومان. جریان چیست؟

https://goo.gl/5QcSKK
لینک یوتیوب:
https://goo.gl/g1Ksdu

#اسلایدشو
#مذاهب_اسلامی
#بودجه

@Tavaana_TavaanaTech
کاظم صدیقی - امام جمعه تهران - دیروز در زنجان طی یک سخنرانی گفت: «حکومت اسلامی با رفاه و خوشگذرانی نمی‌سازد».

حکومت اسلامی مورد نظر آقای صدیقی شاید با «خوشگذرانی» سازگار نباشد، اما قطعا با «دروغ» سازگار و بلکه هماهنگ است! شاهد این ادعا سخنان همرزم انقلابی ایشان است! محسن رفیق دوست!

بنا به ادعای صدیقی، حکومت با خوشگذرانی و رفاه سازگاری ندارد، اما وزیر سابق سپاه و سرتیپ پاسدار و راننده خودروی خمینی و عضو هیئت امنای بنیاد مستضعفان، یعنی «محسن رفیق دوست» می نشیند رو به دوربین و در تلویزیون از حقوق ۱۹ میلیون تومانی و ماشین لکسوس ۲۰۰ میلیون تومانی خود می‌گوید و از آن دفاع هم می‌کند!

آیا زندگی مرفه ایرادی دارد؟ قطعا خیر! آیا داشتن ماشین ۲۰۰ میلیونی ایرادی دارد؟ قطعا خیر! آیا خوشگذرانی ایرادی دارد؟ قطعا خیر! پس اینجا چه چیزی محل ایراد است؟

ایراد در این است که به نام «مستضعفان» بنیاد برپا کرده اند و به جای حل مشکل فقرا، فقیر تولید کرده اند و عملا سفره ای برای خود برپا ساخته اند و تازه مدعی هم هستند که این حقوق برایشان لازم است چون «فعالیت سنگین» و «سفرهای دائمی» دارند!

نام محسن رفیق دوست به میان آمد؛ از یاد نبریم ایشان راننده خودرو مشهور خمینی در بدو ورود به ایران بود!

تصویری از دیروز و امروز رفیق دوست

مطلب مرتبط:
چرایی انقلاب اسلامی: دغدغه نان یا اجرای شریعت؟
https://bit.ly/2SX5Z9g

@Tavaana_TavaanaTech
"سپهر شهیدی قمصری" دانشجوی بهائی ترمِ پنجمِ رشتهِ مهندسی عمران به دلیل پیروی از آئین بهائی، از موسسه آموزش عالی سینای شهر کاشان اخراج شد!

#زندگی_در_تبعیض
#بهائیان_ایران
#حق_تحصیل

محرومیت بهائیان از تحصیل
http://bit.ly/2OpjRdc

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
هشدار: حاوی تصاویر دلخراش

ویدئوی ارسالی

"امروز در پادگان ابوذر #کرمانشاه با بیرحمی تمام با اسلحه‌ی شکاری سگ‌ها را به دستور فرمانده‌ی تیپ، کُشتند.
سال قبل هم یک #سگ را با دو توله کشتند که تاثیر بسیار بدی روی کادر و سربازها گذاشت.

آیا برای جلوگیری از ازدیاد جمعیت سگ‌ها راه بهتری وجود ندارد؟ چرا اینقدر ظالمانه و بی‌رحم رفتار می‌شود؟
ما انسان‌ها چه حقی برای زندگی کردن داریم که آنها ندارند؟
آیا فکر نمی‌کنند این مقدار خشونت و بی‌رحمی روی روان شاهدان و ناظران چه تاثیری می‌گذارد؟"

مرتبط:
دلایل روان‌شناختی حیوان‌آزاری
https://bit.ly/2Nx5QFO

@Tavaana_TavaanaTech
دیدار جمعی از کارگران، با #علی_نجاتی،عضو هیئت مدیره سندیکای #کارگران_نیشکر_هفت_تپه، که جهت معالجه پزشکی در خارج از زندان، در مرخصی استعلاجی است.

او از جمله افرادی است که تحت شکنجه به اعترافات اجباری واداشته شد و تصاویر آن در مستند #طراحی_سوخته منتشر شد.

@Tavaana_TavaanaTech
اجازه حمل و استفاده سلاح توسط بسیجیان!

به گفته یکی از مقامات مسئول در نیروی انتظامی، بسیجیانی که «زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش دقیق و کاملی دیده‌اند» می‌توانند سلاح حمل کنند.

به گفته «سیروس فتحی» دو گروه دیگری که اجازه حمل سلاح دارند، نظامیان بازنشسته و کارکنان نیروهای مسلح هستند.

اجازه حمل سلاح به بسیجیان که بخش قابل توجهی از آن‌ها در سنین پایینی به سر می‌برند موجب نگرانی شده است. سوءاستفاده آن‌ها از این سلاح می تواند موجب اتفاقات ناگوار شود.

هنوز از یاد نبرده‌ایم که در دی ماه ۱۳۹۲ آقای «محمود کریمی» - مداح مورد علاقه حکومت - در جریان یک مشاجره لفظی، به ماشین یک زوج تیراندازی کرد و با کلت خود به سمت ماشین آن‌ها شلیک کرد.

بعدا معلوم شد برخی از مداحان حکومتی، سلاح گرم با خود حمل می‌کنند.

یکی از خبرگزاری ها در این باره نوشت: «همچنین بخش قابل توجهی از اعضای بسیج نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند . از این رو معلوم نیست حمل سلاح توسط آنها چه تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد، داشتن سلاح و نمایش آن در امکان عمومی به منزله اهرم فشاری برای پیشبرد خواسته‌های فراقانونی دارندگان تلقی می‌شود».

تصویر مربوط به آموزش استفاده از کلت در یکی از پایگاه‌‌های بسیج شهر قم است.

به نظر شما انگیزه نیروی انتظامی از اجازه به بسیجیان برای حمل سلاح چیست؟

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
عشق خردمندانه است و نفرت ابلهانه

سالگرد برتراند راسل است. برتراند راسل فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان، مورخ، جامعه‌شناس و فعّال صلح‌طلب بریتانیایی است که در دوم فوریه ۱۹۷۰ درگذشت.

او در این ویدئو کوتاه - کم‌تر از دو دقیقه- در مورد عشق و آینده جهان سخن می‌گوید.

برای آشنایی بیش‌تر با برتراند راسل:
https://goo.gl/tAfQiB

#برتراند_راسل
اینستاگرام توانا را ببینید:
http://instagram.com/tavaana

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
در روزهای اخیر و حتی قبل از آن دگرباره برخی از مسئولین حکومتی به این مسئله اشاره می‌کنند که اساسا هدف انقلاب اسلامی ایجاد رفاه نبود و انقلاب اهداف دیگری غیر از اهداف اقتصادی را دنبال می‌کرد.

این معلم مشهدی در این ویدئو به نقد این ادعا می‌نشیند و با بیان اینکه اگر اینگونه است چرا با شعار «انقلاب مستضعفین» به میدان آمدید و آیت الله خمینی در بهشت زهرا آب و برق مجانی را وعده داد؟ او اشاره می‌کند که این سخنرانی سال‌هاست که پخش نمی‌شود.

او در ادامه به بیان نکات دیگری نیز می‌پردازد و از جمله به این نکته اشاره می‌کند که اکنون برای توجیه وضعیت فلاکت بار فعلی ایران را با یمن و سوریه مقایسه می‌کنند اما در مقطع انقلاب می‌گفتند چرا ایرانیان نباید مانند آلمان و سوییس زندگی کنند؟!

این ویدئو را از دست ندهید!

@Tavaana_TavaanaTech
ادای دِینی به عباس زریاب خویی

دکتر زریاب خویی از سال ۱۳۴۴ استاد تاریخ در دانش‌کده ادبیات دانش‌گاه تهران بود و پیش از این در سال ۱۳۴۱ به دعوت والتر هنینگ که در آن زمان کرسی استادی دانش‌گاه برکلی داشت به برکلی رفت و به مدت دو سال در آن دانش‌گاه به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول شد. والتر هنینگ خاورشناس و ایران‌شناسی آلمانی بود که متخصص زبان‌های باستانی و پژوهش‌گر آئین مانی بود.

دکتر احمد تفضلی در مورد هنینگ و رابطه‌اش با زریاب خویی چنین می‌گوید: «هنينگ دانشمندی بود سختگير و به دست آوردن پسند خاطر او کاری بس دشوار بود. او نابغه بود و از ديگران توقع نبوغ داشت که البته انتظار به جايی نبود. با اين‌همه، احاطه‌ی علمی بی‌نظير زرياب و سازگاری و بردباری و فروتنی او هنينگ را شيفته‌اش کرد تا آن‌جا که از او خواست هميشه در برکلی بماند، اما زرياب که عاشق ايران بود، بازگشت به ايران و شغل کتابداری مجلس سنا را بر استادی دانشگاه برکلی ترجيح نهاد و به ايران بازگشت. زرياب اينجايی بود.»
زریاب خویی تا سال ۱۳۵۷ در دانش‌گاه تهران مشغول به تدریس بود. خویی عضو انجمن فلسفه، عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگ ایران، عضو فرهنگستان تاریخ و عضو بنیاد شاهنامه‌ی فردوسی بود. هم‌چنین با دایره‌المعارف فارسی زیر نظر غلام‌حسین مصاحب و همین‌طور دانش‌نامه‌ی ایران و اسلام به همراهی احسان یارشاطر هم‌کاری می‌کرد.

پس از انقلاب اسلامی زریاب خویی مجبور به ترک دانش‌گاه شد. احمد تفضلی در این‌باره و حسرتش از این اتفاق می‌گوید: «پس از انقلاب، دستگاه اداری دانشگاه قدر او را ندانست و زریاب اجباراً دانشگاه را ترک گفت و از این راه دانشگاه بود که زیان فراوان دید نه او. فراغت ایام بازنشستگی او را مدتی به کنج خلوت دلخواستهٔ پژوهش کشاند، ولی هنگامی که بنیاد دایره‌المعارف اسلامی و مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و دایره‌المعارف تشیع تأسیس شد، بر همه‌ی اهل علم و معرفت معلوم بود که هر دایرةالمعارفی در این زمینه‌ها بدون همکاری پرثمر زریاب ناقص خواهد بود.

از این‌رو بود که همه خاضعانه دست کمک به سوی او دراز کردند و از او درخواست همکاری کردند. زریاب کوشید تا رنجیدگی خود را از دستگاه اداری دولتی دانشگاه به دست فراموشی سپرد. با دل و جان با سازمان‌های علمی نامبرده به همکاری پرداخت و اکنون مقالات او زینت‌بخش این دایرةالمعارف‌هاست.»

از دکتر عباس زریاب خویی آثار بسیاری به جا مانده است که هر کدام به تنهایی نشانه‌ی عمق دانش این انسان بزرگ و خدمت‌گزار فرهنگ ایران است.

دکتر عباس زریاب خویی در ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۷۳ در تهران درگذشت.
https://tavaana.org/fa/Abbas_Zaryab

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تبلیغ استفاده‌ از کودکان در منازعات نظامی به نفع ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی در برنامه‌ی کودک تلویزیون

مطلب مرتبط:
کودک سرباز؛ در جستجوی کلید بهشت
http://bit.ly/2COxXzx

@Tavaana_TavaanaTech
این فرد در برنامه‌ی کودک صداوسیمای جمهوری اسلامی تعریف می‌کند که وقتی کودک بود به جبهه‌های جنگ ایران و عراق رفت و در عملیات‌های جنگی حضور داشت و شاهد کشته شدن هم‌رزمان خود بود و به اسارت عراقی‌ها درآمد.
او می‌گوید که سربازان عراق با تعجب او را نگاه می‌کردند. او آن هنگام ۱۳ ساله بود.

اصلِ این ویدئو طولانی‌تر از این حرف‌هاست. در جایی هم تعریف می‌کند که به خبرنگاری که برای مصاحبه با او آمده بود تذکر می‌دهد که حجاب اسلامی را رعایت کند.
.
جمهوری اسلامی ایران در سال‌های جنگ، از کودکان در جبهه‌های جنگ استفاده می‌کرد.
کودکانی که می‌گفتند:
«به جبهه اومدم شاید کمکی در راه خدا بکنم و گناهانم پاک بشه»

این حضور اگرچه شکل داوطلبانه داشت اما از سوی منتقدان نوعی «شستشوی مغزی» برپایه گسترش فرهنگ شهادت‌طلبی در مدارس خوانده شد. نوجوانانی که تحت‌تاثیر تبلیغات دستگاه‌های رسمی حکومتی برای جستجوی «کلید بهشت» روانه منطقه جنگی شدند. بخشی از آن‌ها جان خود را بر سر این آرمان گذاشتند، گروهی به اسارت نیروهای دشمن در آمده، و سایرین هم یا مجروح شدند و یا آسیب‌های روحی و روانی سبب شد دیگر هیچ‌گاه زندگی عادی را تجربه نکنند.
.
امروز جنگ نیست، ولی برنامه‌های کودک تلویزیون و ما آن درسی مدارس پر است از مطالب ایدئولوژیک و تشویق کودکان برای پیروی از ولایت فقیه...
.
آیا این برنامه‌ها کودکانی پیرو و مطیع رهبر تربیت خواهد کرد؟ آیا برای بقای نظام جمهوری اسلامی موثر است؟

مطلب مرتبط:
کودک سرباز؛ در جستجوی کلید بهشت
http://bit.ly/2COxXzx

@Tavaana_TavaanaTech
چهلمین سال‌گرد بازگشت روح الله خمینی به ایران

طرحی از: ساسان. م، از همراهان توانا

مطلب مرتبط:
بیست‌وششم بهمن‌ماه ۵۷، تیرباران‌ بر بام مدرسه رفاه
https://bit.ly/2RB0ZFN

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اینجا چابهار است. در استان محروم سیستان و بلوچستان
کودکی حرکات ژیمناستیک را با کمترین امکانات انجام می‌دهد و روی زمین مدرسه به زیبایی پشتک وارو می‌زند.

این ویدئو در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت.

این حرکات البته در خارج از سالن ورزشی، خطرناک است. ولی کمبود امکانات مانع هنرنمایی این کودک نشده است.

چه بسیارند استعدادهای ورزشی و علمی در سراسر کشور ایران که دیده نمی‌شوند و استعداد آنها فرصتی برای شکوفا شدن پیدا نمی‌کند.

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#محمدرضا_نقدی: در جلسهای گروهی از غیر مسلمانان با دیدن من صلوات فرستادند و قرآن را با صوت خواندند!

آنقدر از #انقلاب خوششان می‌آمد که می‌گفتند هرچه شما می‌گویید همراه با صداقت است!

قضاوت با خودتان
@Tavaana_TavaanaTech
علی لاریجانی: «پس از انقلاب، روستاهای ایران آباد شدند»!
.
«علی لاریجانی» - رییس مجلس شورای اسلامی - در گفتگو با شبکه «المیادین» لبنان با انتقاد از حکومت شاهنشاهی گفت: «در طول دوران حکومت شاه فقط ۲۰۰ روستا، راه آسفالته داشتند اما امروز ۱۰۰ هزار کیلومتر جاده آسفالته روستایی داریم. هیچ روستا و شهری گاز نداشت اما امروز تقریبا همه شهرهای ایران و بیش از ۷۰ درصد روستاها نیز گاز دارند. تعداد محدودی از روستاهای کشور برق داشتند اما امروز تمام روستاها برق دارند، آب آشامیدنی نیز همین طور است».
.
به گفته او: « رویکرد انقلاب ایران به سمت محرومین بوده و هزینه زیادی هم در این زمینه انجام داده است. تمام روستاهای ما از برق، رادیو و تلویزیون، راه، امکانات بهداشتی و مدرسه برخوردار هستند».
.
بجاست که یکی تکانی به آقای لاریجانی بدهد و به او یادآوری کند که اکنون و به علت سیاست های نظام جمهوری اسلامی بسیاری از روستاها در ایران عملا غیرقابل سکونت شده‌اند! حال لاف زنی درباره آسفالت و گاز و برق و امکانات بهداشتی بماند!
.
کارشناسان در این باره می‌گویند: «بر اثر خشک شدن درياچه‌ها، طوفان‌های خاک و نمک ايران را تهديد می‌کند. تا کنون روستاهای زيادی زير خاک دفن شده‌اند؛ و در آينده‌ای نزديک زندگی در شهرهای بزرگ ايران نيز ناممکن می‌شود».
.
دکتر سعید بشیرتاش درباره قدرت خرید خانه و منزل با مقایسه حکومت شاه و حکومت جمهوری اسلامی می‌نویسد: «در پيش از انقلاب، تقريباً همه حقوق‌بگيران می‌توانستند با گرفتن وام‌های درازمدت از بانک‌ها صاحب خانه شوند، در حالی که بهای متوسط يک آپارتمان در تهران معادل حدوداً هفت سال حقوق متوسط کارمندی بود. اما اکنون خريد يک واحد آپارتمان برای حقوق‌بگيران تبديل به رؤيايی دست‌نيافتنی شده و گرفتن وام درازمدت از بانک هم کم از خواب و خيال ندارد».

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ویدئویی نسبتا قدیمی از یک بیدادگاه اسلامی!
.
نسرین ستوده در اینجا وکیل شیرین عبادی است و در مقام شاکی از حسین شریعتمداری - مدیرمسئول روزنامه کیهان - که لیستی از تهمت ها را علیه شیرین عبادی ردیف می‌کند!
.
نکته تاسف آور آنکه حسین شریعتمداری «همجنس گرایی» را نیز در ردیف تهمت ها می‌آورد! اما جالب، اصرار و کوتاه نیامدن نسرین ستوده است، وقتی به عنوان وکیل از این عزیزکرده آیت الله خامنه ای می خواهد سندی مبنی بر اینکه شیرین عبادی ۱۵ هزار دلار از آمریکایی ها دریافت کرده است بیاورد.
.
این - به اصطلاح دادگاه - نیز آن اندازه بی انصاف هست که هیچ وقتی به نسرین ستوده برای دفاع از اتهامات علیه موکلش ندهد. اما ستوده آرام نمی‌نشیند و سرفراز دادگاه را به نشانه اعتراض ترک می گوید تا شریعتمداری آخرین برگه از وقاحت خود را رو کند و بگوید: «تره به تخمش میره...».
.
ما نیز این ضرب المثل را این اینگونه کامل می‌کنیم که: «تره به تخمش میره، شریعتمدار به رهبرش!»

@Tavaana_TavaanaTech
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
پیرمردی روستایی نزدیک به ۷۰ راس گوسفند خود را در یک آتش سوزی از دست داد؛ در روستای میغان در شاهرود
.
اما اهالی روستا به یاری او شتافتند و با اهدای گوسفند یا کمک نقدی هفتاد گوسفند تهیه و به او اهدا کردند. در اوج مشکلات اقتصادی که گریبان مردم را گرفته است روستاییان سعی کردند با رقم های یک میلیون تومانی یا دو میلیون تومانی پیرمرد را تنها نگذارند.
.
مهربانی وظیفه ما نیست؛ اما فضیلتی بزرگ و ستودنی ست. در شرایطی که حکومت حاکم بر کشور ما با نامهربانی بر شهروندان ستم روا می دارد، ما مردم باید دستگیر یکدیگر و یاری گر نیازمندان باشیم.
.
به جای کمک به صندوق صدقات که پولش به جیب کمیته امداد و دیگر مفت خوران حکومتی می رود، نیازمندان واقعی را شناسایی کنیم و در حد ممکن به آنان کمک کنیم. عزت نفس نیازمندان را بها دهیم و بدون ترحم به آنان کمک کنیم.

@Tavaana_TavaanaTech