🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🌿
🔴#_کــــتــــاب_ولــــحــــظــــه📚
جمع کن کاسه کوزه تو ...
در قدیم برای قمار بازی علاوه بر خانه هائی که در آن قمار راه می انداختند مکانهای مثل خرابه ها و پشت دروازه های شهر و روی پشت بام حمامها و جاهای کم رفت و آمد سفره هائی برای این کار گشوده میشد و گرداننده قمار را کاسه کوزه دار می گفتند.
کاسه کوزه سمبل این حرفه بشمار میرفت.
غرض از کاسه ظرفی بود که از هر یک تومان بُرد، یک قران سهم گرداننده یا قمار خانه دار در آن انداخته میشد یعنی یک دهم مبلغ بُرد و کوزه نیز گلدان دهن باریک یا کوزه کوچکی بود که تاس را در آن ریخته و تکان داده و روی بساط می انداختند تا از یک تا شش چه رقمی بنشیند.
در کنار کاسه کوزه دار و قمار بازها اشخاصی نیز بودند که به آنها جیزگر می گفتند یعنی پول قرض بده. به کسانی که باخته و همچنان اصرار به بازی داشتند.
این جیزگرها نزولی برابر تومان به تومان قرض می دادند.
که البته اصطلاح جیز شد یا جیز میشی از همین جا آمده در واقع به معنی سوزاندن طرف که وقتی از جوش و خروش و هیجان بازی بیرون می آمدند میفهمیدند که چه بلائی سرشان آمده است.
و البته هنگامی که کار به دعوا و چاقو کشی و چوب و چماق میرسید، آژان و پاسبان پست سر رسیده و به بساط قماربازها حمله ور میشدند و اول کار آنها این بود که با لگدی کاسه و کوزه و بساط داخل سفره را به کناری پرت کرده و با گفتن جمع کن کاسه کوزه تو، همه لات و لوتها و اراذل را ریسه کرده و به کلانتری محل می بردند....
#_تهران_قدیم_جعفر_شهری
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity
🌸🌿
🔴#_کــــتــــاب_ولــــحــــظــــه📚
جمع کن کاسه کوزه تو ...
در قدیم برای قمار بازی علاوه بر خانه هائی که در آن قمار راه می انداختند مکانهای مثل خرابه ها و پشت دروازه های شهر و روی پشت بام حمامها و جاهای کم رفت و آمد سفره هائی برای این کار گشوده میشد و گرداننده قمار را کاسه کوزه دار می گفتند.
کاسه کوزه سمبل این حرفه بشمار میرفت.
غرض از کاسه ظرفی بود که از هر یک تومان بُرد، یک قران سهم گرداننده یا قمار خانه دار در آن انداخته میشد یعنی یک دهم مبلغ بُرد و کوزه نیز گلدان دهن باریک یا کوزه کوچکی بود که تاس را در آن ریخته و تکان داده و روی بساط می انداختند تا از یک تا شش چه رقمی بنشیند.
در کنار کاسه کوزه دار و قمار بازها اشخاصی نیز بودند که به آنها جیزگر می گفتند یعنی پول قرض بده. به کسانی که باخته و همچنان اصرار به بازی داشتند.
این جیزگرها نزولی برابر تومان به تومان قرض می دادند.
که البته اصطلاح جیز شد یا جیز میشی از همین جا آمده در واقع به معنی سوزاندن طرف که وقتی از جوش و خروش و هیجان بازی بیرون می آمدند میفهمیدند که چه بلائی سرشان آمده است.
و البته هنگامی که کار به دعوا و چاقو کشی و چوب و چماق میرسید، آژان و پاسبان پست سر رسیده و به بساط قماربازها حمله ور میشدند و اول کار آنها این بود که با لگدی کاسه و کوزه و بساط داخل سفره را به کناری پرت کرده و با گفتن جمع کن کاسه کوزه تو، همه لات و لوتها و اراذل را ریسه کرده و به کلانتری محل می بردند....
#_تهران_قدیم_جعفر_شهری
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🌿
🔴#_چــــکــــامــــه🎵
دوستی که پس از یک سوتفاهم جزئی
تبدیل به دشمن میشود،
همیشه دشمن بوده است؛
فقط دیگر تظاهر نمیکند!
💬#_رابرت_گرین
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity
🌸🌿
🔴#_چــــکــــامــــه🎵
دوستی که پس از یک سوتفاهم جزئی
تبدیل به دشمن میشود،
همیشه دشمن بوده است؛
فقط دیگر تظاهر نمیکند!
💬#_رابرت_گرین
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🌿
🔴#_تـــلــــنــــگــــر🗣
برخی از هممیهنان گرامی پرسیدهاند که آیا ما میتوانیم در برگزاری #جشن_سده شرکت کنیم؟
من در این زمینه پاسخ آری یا نه را برای شما ندارم. هرآینه نشانی
بخشی از آدریان و آتشکدهها در ایرانزمین کهن پرگهر اهوراییمان را در این پست میگزارم تا اینکه خود تماس بگیرید و بپرسید.
🔥انجمن زرتشتیان تهران
تهران - خیابان جمهوری - خیابان میرزاکوچکخان - جنب آتشکده - پلاک۸
009821-66707740
🔥انجمن موبدان ایران :
تهران - بلوار کشاورز - خیابان فلستین - کوچه حجت دوست - پلاک۵۳
009821-88978561
🔥انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران :
تهران - خیابان خردمند شمالی - کوچه ششم - پلاک۱۷
009821-88823850
🔥انجمن زرتشتیان شریف آباد مقیم تهران :
تهران پارس - خیابان 186 شرقی - پلاک۳۲
009821-77703782
🔥انجمن زرتشتیان کرج :
کرج - شهرک رسالت- انتهای بلوار اقاقیا - خیابان یاس - کوچه نیلوفر - خانه دولت
009826-32506267
🔥انجمن زرتشتیان کرمان :
کرمان - زریسف - خیابان شهدا - خیابان برزو آمیغی - کوچه آتشکده
0098341- 3126686
🔥انجمن زرتشتیان یزد:
یزد - خیابان کاشانی - کوچه آتشکده- پلاک۳۱
0098 35-36235849
🔥انجمن زرتشتیان شیراز :
شیراز - خیابان زند - روبروی بانک کشاورزی - پلاک۳۴۶
0098711- 2337856
🔥انجمن زرتشتیان اصفهان:
اصفهان - خیابان نظر شرقی - کوچه سیچان - پلاک۲۷
009831-36278689
🔥انجمن زرتشتیان اهواز:
اهواز - امانیه- خیابان دز - پلاک۱۰۵
0098611-3363506
🔥انجمن زرتشتیان زاهدان:
زاهدان - خیابان امام خمینی - چهارراه چکنم
0098541-3224157
🔥انجمن زرتشتیان نرسی آباد یزد:
یزد - خیابان انقلاب - کوچه نرسیآباد - کوچه آتشکده
009835- 35252815
🔥انجمن زرتشتیان کوچه بیوک یزد :
یزد - خیابان استاد مطهری
009835- 37244769
🔥انجمن زرتشتیان خرمشاه یزد :
یزد - خیابان خرمشاه - کوچه آتشکده
009835-37245865
🔥انجمن یانشوران مانتره:
بلوار بسیج روبروی نسک خانه مرکزی پلاک۶
009835-36237073
🔥انجمن زرتشتیان مریم آباد :
یزد. مریم آباد
009835-36259888
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity
🌸🌿
🔴#_تـــلــــنــــگــــر🗣
برخی از هممیهنان گرامی پرسیدهاند که آیا ما میتوانیم در برگزاری #جشن_سده شرکت کنیم؟
من در این زمینه پاسخ آری یا نه را برای شما ندارم. هرآینه نشانی
بخشی از آدریان و آتشکدهها در ایرانزمین کهن پرگهر اهوراییمان را در این پست میگزارم تا اینکه خود تماس بگیرید و بپرسید.
🔥انجمن زرتشتیان تهران
تهران - خیابان جمهوری - خیابان میرزاکوچکخان - جنب آتشکده - پلاک۸
009821-66707740
🔥انجمن موبدان ایران :
تهران - بلوار کشاورز - خیابان فلستین - کوچه حجت دوست - پلاک۵۳
009821-88978561
🔥انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران :
تهران - خیابان خردمند شمالی - کوچه ششم - پلاک۱۷
009821-88823850
🔥انجمن زرتشتیان شریف آباد مقیم تهران :
تهران پارس - خیابان 186 شرقی - پلاک۳۲
009821-77703782
🔥انجمن زرتشتیان کرج :
کرج - شهرک رسالت- انتهای بلوار اقاقیا - خیابان یاس - کوچه نیلوفر - خانه دولت
009826-32506267
🔥انجمن زرتشتیان کرمان :
کرمان - زریسف - خیابان شهدا - خیابان برزو آمیغی - کوچه آتشکده
0098341- 3126686
🔥انجمن زرتشتیان یزد:
یزد - خیابان کاشانی - کوچه آتشکده- پلاک۳۱
0098 35-36235849
🔥انجمن زرتشتیان شیراز :
شیراز - خیابان زند - روبروی بانک کشاورزی - پلاک۳۴۶
0098711- 2337856
🔥انجمن زرتشتیان اصفهان:
اصفهان - خیابان نظر شرقی - کوچه سیچان - پلاک۲۷
009831-36278689
🔥انجمن زرتشتیان اهواز:
اهواز - امانیه- خیابان دز - پلاک۱۰۵
0098611-3363506
🔥انجمن زرتشتیان زاهدان:
زاهدان - خیابان امام خمینی - چهارراه چکنم
0098541-3224157
🔥انجمن زرتشتیان نرسی آباد یزد:
یزد - خیابان انقلاب - کوچه نرسیآباد - کوچه آتشکده
009835- 35252815
🔥انجمن زرتشتیان کوچه بیوک یزد :
یزد - خیابان استاد مطهری
009835- 37244769
🔥انجمن زرتشتیان خرمشاه یزد :
یزد - خیابان خرمشاه - کوچه آتشکده
009835-37245865
🔥انجمن یانشوران مانتره:
بلوار بسیج روبروی نسک خانه مرکزی پلاک۶
009835-36237073
🔥انجمن زرتشتیان مریم آباد :
یزد. مریم آباد
009835-36259888
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🌿
🔴#_مـــیـــراث_ســـرزمـــیـــنـــم
🔥 #جشن_سده 🔥
✅ #خیام_نیشاپوری، اندیشمند، دانشمند، فیلسوف، ریاضیدان، ستارهشناس و رباعیسرای نامدار ایرانی در نوروزنامه آورده است:
«آفریدون همان روز که ضحاک بگرفت، جشن سده برنهاد و مردمان که از جور و ستم ضحاک رسته بودند، پسندیدند و از جهت فال نیک آن روز را جشن کردندی و هر سال تا به امروز آیین پادشاهان نیکعهد را در ایران و دور آن به جای میآورند.»
✅ #ابوریحان_بیرونی دانشمند، ریاضیدان، ستارهشناس، تاریخنگار در «آثارالباقیه» مینویسد:
«ایرانیان پس از آنکه کبس از ماههای ایشان برطرف شد، در این وقت منتظر بودند که سرما از ایشان برطرف شود و دورهی آن به سر آید، زیرا ایشان آغاز زمستان را از پنج روز که از آبان ماه بگذرد میشمردند و آخر زمستان ده روز که از بهمن ماه میگذشت میشد. و اهل کرج این شب را «شب گَزَنه» میگویند، یعنی شبی که در آن گزیدن زیاد است و مقصودشان این است که سرما شخص را در این شب میگزد».
✅ #زندهیاد_صادق_هدایت، نویسنده، مترجم، اندیشمند و روشنفکر ایرانی که در دوران جوانیاش از جشن سده زرتشتیان کرمان دیدن میکند چنین گزارش میدهد:
«سده سوزی(جشن سده) جشنی است که هنوز زرتشتیان کرمان به یادگار جمشید و آیینهای ایران باستان میگیرند و برای این کار موقوفاتی در کرمان در نظر گرفتهاند. ۵۰ روز به نوروز خروارها بوته و هیزم درمنه در گبر محله باغچه بوداغآباد گرد میآورند. کنار این باغچه خانهای هست مسجد مانند و موبدان موبد از بزرگان شهر و حتا خارجیها را دعوت شایانی میکنند. در این آیین نوشیدنی و شیرینی و میوه بسیاری چیده میشود و اول غروب آفتاب دو نفر موبد دو لاله روشن میکنند و بوتهها را با آن آتش میزنند و سرود ویژه میخوانند هنگامی که آتش زبانه میکشد همهی میهمانان که بیش از چندین هزار نفر میشوند با فریادهای شادی دور آتش میگردند و این ترانه را میخوانند:
#سد_به_سده
#سی_به_گله
#پنجاه_به_نوروز.
و نوشیدنی مینوشند و میان هلهله شادی جشن به پایان میرسد».
آری.
آن هنگام که خورشید در باختر غروب میکند و هوا به تاریکی میگراید، موبدان سپیدپوش، بر لب گاهانخوانان و بر دست آتشدان و بَرسَم، دست در دست یکدیگر، به همراه آواز سرنا و دف به گرد هیمه انباشته شده برای سده سه دور (به نشانه اندیشه، گفتار و کردار نیک) میگردند و بر آن آتش مینهند تا فروغ آتش، تیرگی را درنوردد و روشنایی را نوید دهد.
پیشاپیش موبدان سه دختر و سه پسر سپیدپوش که بانویی مشعل بدست را همراهی میکنند، دیده میشوند. این هفت تن نمایندهی هفت فروزه مینویی: #اورمزد، #وهومن، #اردیبهشت، #شهریور، #سپندارمز، #خورداد، #امرداد هستند.
❇️ از آن به دیر مغانم عزیز میدارند
که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست
✍️ #حافظ_شیرازی
پیشاپیش #جشن_سده_فرخنده_و_خجسته_باد🔥
#پاینده_ایران
#آرمان_ماایرانشهر_ماست
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity
🌸🌿
🔴#_مـــیـــراث_ســـرزمـــیـــنـــم
🔥 #جشن_سده 🔥
✅ #خیام_نیشاپوری، اندیشمند، دانشمند، فیلسوف، ریاضیدان، ستارهشناس و رباعیسرای نامدار ایرانی در نوروزنامه آورده است:
«آفریدون همان روز که ضحاک بگرفت، جشن سده برنهاد و مردمان که از جور و ستم ضحاک رسته بودند، پسندیدند و از جهت فال نیک آن روز را جشن کردندی و هر سال تا به امروز آیین پادشاهان نیکعهد را در ایران و دور آن به جای میآورند.»
✅ #ابوریحان_بیرونی دانشمند، ریاضیدان، ستارهشناس، تاریخنگار در «آثارالباقیه» مینویسد:
«ایرانیان پس از آنکه کبس از ماههای ایشان برطرف شد، در این وقت منتظر بودند که سرما از ایشان برطرف شود و دورهی آن به سر آید، زیرا ایشان آغاز زمستان را از پنج روز که از آبان ماه بگذرد میشمردند و آخر زمستان ده روز که از بهمن ماه میگذشت میشد. و اهل کرج این شب را «شب گَزَنه» میگویند، یعنی شبی که در آن گزیدن زیاد است و مقصودشان این است که سرما شخص را در این شب میگزد».
✅ #زندهیاد_صادق_هدایت، نویسنده، مترجم، اندیشمند و روشنفکر ایرانی که در دوران جوانیاش از جشن سده زرتشتیان کرمان دیدن میکند چنین گزارش میدهد:
«سده سوزی(جشن سده) جشنی است که هنوز زرتشتیان کرمان به یادگار جمشید و آیینهای ایران باستان میگیرند و برای این کار موقوفاتی در کرمان در نظر گرفتهاند. ۵۰ روز به نوروز خروارها بوته و هیزم درمنه در گبر محله باغچه بوداغآباد گرد میآورند. کنار این باغچه خانهای هست مسجد مانند و موبدان موبد از بزرگان شهر و حتا خارجیها را دعوت شایانی میکنند. در این آیین نوشیدنی و شیرینی و میوه بسیاری چیده میشود و اول غروب آفتاب دو نفر موبد دو لاله روشن میکنند و بوتهها را با آن آتش میزنند و سرود ویژه میخوانند هنگامی که آتش زبانه میکشد همهی میهمانان که بیش از چندین هزار نفر میشوند با فریادهای شادی دور آتش میگردند و این ترانه را میخوانند:
#سد_به_سده
#سی_به_گله
#پنجاه_به_نوروز.
و نوشیدنی مینوشند و میان هلهله شادی جشن به پایان میرسد».
آری.
آن هنگام که خورشید در باختر غروب میکند و هوا به تاریکی میگراید، موبدان سپیدپوش، بر لب گاهانخوانان و بر دست آتشدان و بَرسَم، دست در دست یکدیگر، به همراه آواز سرنا و دف به گرد هیمه انباشته شده برای سده سه دور (به نشانه اندیشه، گفتار و کردار نیک) میگردند و بر آن آتش مینهند تا فروغ آتش، تیرگی را درنوردد و روشنایی را نوید دهد.
پیشاپیش موبدان سه دختر و سه پسر سپیدپوش که بانویی مشعل بدست را همراهی میکنند، دیده میشوند. این هفت تن نمایندهی هفت فروزه مینویی: #اورمزد، #وهومن، #اردیبهشت، #شهریور، #سپندارمز، #خورداد، #امرداد هستند.
❇️ از آن به دیر مغانم عزیز میدارند
که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست
✍️ #حافظ_شیرازی
پیشاپیش #جشن_سده_فرخنده_و_خجسته_باد🔥
#پاینده_ایران
#آرمان_ماایرانشهر_ماست
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌸🍂🌸@Bookirancity