🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_تـــلــــنــــگــــر🗣

برخی از هم‌میهنان گرامی پرسیده‌اند که آیا ما می‌توانیم در برگزاری #جشن_سده شرکت کنیم؟
من در این زمینه پاسخ آری یا نه را برای شما ندارم. هرآینه نشانی
بخشی از آدریان و آتشکده‌ها در ایران‌زمین کهن پرگهر اهورایی‌مان را در این پست می‌گزارم تا اینکه خود تماس بگیرید و بپرسید.

🔥انجمن زرتشتیان تهران
تهران - خیابان جمهوری - خیابان میرزاکوچک‌خان - جنب آتشکده - پلاک۸
009821-66707740

🔥انجمن موبدان ایران :
تهران - بلوار کشاورز - خیابان فلستین - کوچه حجت دوست - پلاک۵۳
009821-88978561

🔥انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران :
تهران - خیابان خردمند شمالی - کوچه ششم - پلاک۱۷
009821-88823850

🔥انجمن زرتشتیان شریف آباد مقیم تهران :
تهران پارس - خیابان 186 شرقی - پلاک۳۲
009821-77703782

🔥انجمن زرتشتیان کرج :
کرج - شهرک رسالت- انتهای بلوار اقاقیا - خیابان یاس - کوچه نیلوفر - خانه دولت
009826-32506267

🔥انجمن زرتشتیان کرمان :
کرمان - زریسف - خیابان شهدا - خیابان برزو آمیغی - کوچه آتشکده
0098341- 3126686

🔥انجمن زرتشتیان یزد:
یزد - خیابان کاشانی - کوچه آتشکده- پلاک۳۱
0098 35-36235849

🔥انجمن زرتشتیان شیراز :
شیراز - خیابان زند - روبروی بانک کشاورزی - پلاک۳۴۶
0098711- 2337856

🔥انجمن زرتشتیان اصفهان:
اصفهان - خیابان نظر شرقی - کوچه سیچان - پلاک۲۷
009831-36278689

🔥انجمن زرتشتیان اهواز:
اهواز - امانیه- خیابان دز - پلاک۱۰۵
0098611-3363506

🔥انجمن زرتشتیان زاهدان:
زاهدان - خیابان امام خمینی - چهارراه چکنم
0098541-3224157

🔥انجمن زرتشتیان نرسی آباد یزد:
یزد - خیابان انقلاب - کوچه نرسی‌آباد - کوچه آتشکده
009835- 35252815

🔥انجمن زرتشتیان کوچه بیوک یزد :
یزد - خیابان استاد مطهری
009835- 37244769

🔥انجمن زرتشتیان خرمشاه یزد :
یزد - خیابان خرمشاه - کوچه آتشکده
009835-37245865

🔥انجمن یانشوران مانتره:
بلوار بسیج روبروی نسک خانه مرکزی پلاک۶
009835-36237073

🔥انجمن زرتشتیان مریم آباد :
یزد. مریم آباد
009835-36259888

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_چــــکــــامــــه🎵


#_جشن_شده_برشما_همایون_باد

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_مـــیـــراث_ســـرزمـــیـــنـــم


🔥 #جشن_سده 🔥

#خیام_نیشاپوری، اندیشمند، دانشمند، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای نامدار ایرانی در نوروزنامه آورده است:

«آفریدون همان روز که ضحاک بگرفت، جشن سده برنهاد و مردمان که از جور و ستم ضحاک رسته بودند، پسندیدند و از جهت فال نیک آن روز را جشن کردندی و هر سال تا به امروز آیین پادشاهان نیک‌عهد را در ایران و دور آن به جای می‌آورند.»

#ابوریحان_بیرونی دانشمند، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تاریخ‌نگار در «آثارالباقیه» می‌نویسد:

«ایرانیان پس از آن­که کبس از ما­ه‌های ایشان برطرف شد، در این وقت منتظر بودند که سرما از ایشان برطرف شود و دوره‌ی آن به سر آید، زیرا ایشان آغاز زمستان را از پنج روز که از آبان ماه بگذرد می‌شمردند و آخر زمستان ده روز که از بهمن ماه می‌گذشت می‌شد. و اهل کرج این شب را «شب گَزَنه» می‌گویند، یعنی شبی که در آن گزیدن زیاد است و مقصودشان این است که سرما شخص را در این شب می‌گزد».

#زنده‌یاد_صادق_هدایت، نویسنده، مترجم، اندیشمند و روشنفکر ایرانی که در دوران جوانی‌اش از جشن سده زرتشتیان کرمان دیدن می‌کند چنین گزارش می‌دهد:

«سده‌ سوزی(جشن سده) جشنی است که هنوز زرتشتیان کرمان به یادگار جمشید و آیین‌های ایران باستان می‌گیرند و برای این کار موقوفاتی در کرمان در نظر گرفته‌اند. ۵۰ روز به نوروز خروارها بوته و هیزم درمنه در گبر محله باغچه بوداغ‌آباد گرد می‌آورند. کنار این باغچه خانه‌ای هست مسجد مانند و موبدان موبد از بزرگان شهر و حتا خارجی‌ها را دعوت شایانی می‌کنند. در این آیین نوشیدنی و شیرینی و میوه بسیاری چیده می‌شود و اول غروب آفتاب دو نفر موبد دو لاله روشن می‌کنند و بوته‌ها را با آن آتش می‌زنند و سرود ویژه می‌خوانند هنگامی که آتش زبانه می‌کشد همه‌ی میهمانان که بیش از چندین هزار نفر می‌شوند با فریادهای شادی دور آتش می‌گردند و این ترانه را می‌خوانند:
#سد_به_سده
#سی_به_گله
#پنجاه_به_نوروز.
و نوشیدنی می‌نوشند و میان هلهله شادی جشن به پایان می‌رسد».

آری.
آن هنگام که خورشید در باختر غروب می‌کند و هوا به تاریکی می‌گراید، موبدان سپیدپوش، بر لب گاهان‌خوانان و بر دست آتشدان و بَرسَم، دست در دست یکدیگر، به همراه آواز سرنا و دف به گرد هیمه انباشته شده برای سده سه دور (به نشانه اندیشه، گفتار و کردار نیک) می‌گردند و بر آن آتش می‌نهند تا فروغ آتش، تیرگی را درنوردد و روشنایی را نوید دهد.
پیشاپیش موبدان سه دختر و سه پسر سپیدپوش که بانویی مشعل بدست را همراهی می‌کنند، دیده می‌شوند. این هفت تن نماینده‌ی هفت فروزه‌ مینویی: #اورمزد، #وهومن، #اردیبهشت، #شهریور، #سپندارمز، #خورداد، #امرداد هستند.

❇️ از آن به دیر مغانم عزیز می‌دارند
که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست
✍️ #حافظ_شیرازی

پیشاپیش #جشن_سده_فرخنده_و_خجسته_باد🔥


#پاینده_ایران

#آرمان_ماایرانشهر_ماست

🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_ویـــــدئـــــو🎥


ابتدا فیلم را ببینید! این شخص کیست؟!
این شخص آلن درشوویتس معروف به خدای حقوق اساسی آمریکاست. دموکرات بود و بعد از ۷اکتبر کامل تغییر موضع داد و از ترامپ حمایت کرد و مشاور نزدیک ترامپ است! ببینید چگونه از شاهنشاهی پهلوی دفاع می‌کنه! چون می‌دانند ۵۷ چه کرده اند.

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_ویـــــدئـــــو🎥


آرامگاهی از دوران هخامنشی در شهر ازمیر ترکیه که به برج سنگی و مزار پارسی مشهور است.
برخی معتقدند این مکان آرامگاه ساتراپ منطقه بوده و برخی دیگر بر این باورند که اینجا آرامگاه آبراداتاس است.


#_پاینده_ایران
#_آرمان_ماایرانشهر_ماست


🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_صرفا_جهت_اطلاع

🔰 دادگاه خسرو گلسرخی رو احتمالا همه‌تون دیده‌اید.

تا حالا فکر کردید این همه مزخرف از کجا اومده؟

یک مشت جوان بی‌دغدغه می‌نشستن توی کافه‌ها، سیگار برگ دود می‌کردن و ژست روشنفکری می‌گرفتن و این اراجیف رو بین خودشون غرغره می‌کردن.

هر موقع هم کم میاوردن، متن‌های چپ‌های غربی رو که یه چپ دیوانه‌تر از خودشون ترجمه کرده بود، میخوندن.

در ٢ دهه منتهی به فاجعه ۵٧، روسها این فرایند مغزشویی رو تو کل دنیا راه انداختن و سهم کشور ما به عنوان همسایه جنوبی، بیش از حد زیاد بود.

استالین میگفت "من به نویسنده بیشتر نیاز دارم تا تانک".

با تانک فقط میشه سرزمینها رو به زور فتح کرد اما با فتح ذهن مردم توسط رسانه میتونی کاری کنی که مردم یک سرزمین خودشون دو دستی مملکتشون رو تقدیم کمونیستها کنن.

🔹 ‏«هرگز نباید عقلِ شهروندان را به‌دست ادیبان سپرد؛ زیرا با ذهنیت رمانتیک و فهم ناچیزی که از امر مهیب سیاست دارند، درهای جهنم را به روی مردم باز می‌کنند»


#_الکسی_دوتوکویل

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_ویـــــدئـــــو🎥

پرفسور ایلبراورتایلی: برخلاف دیگر امپراطوری‌ها، ایرانی‌ها در طول تاریخ همیشه به خود "ایرانی" گفته‌اند

وی می‌گوید:
"امروزه هم، در خارج تا وقتی از یک ایرانی نپرسی به شما نمی‌گوید فارس است یا آذری؛ این یک فرهنگ است. این ویژگی در میان ایرانیان به‌دلایل فرهنگی دیرپا منحصر به‌فرد است و نه در ما عثمانی‌ها و نه جاهای
دیگر دیده نشده است."


#_پاینده_ایران

#_آرمان_ماایرانشهر_ماست


🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_عــــکــــاســــی📸


#_فرتور_زیبا

لحظهٔ پرواز بز کوهی/ استان فارس

#_فلات_ایران

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_ویـــــدئـــــو🎥


ارتباط «نظافت» و دشمنی با رضاشاه!

می‌دانستید پدران ۵۷یها حتی دوش گرفتن و داشتن شناسنامه را «حرام» می‌دانستند؟
رضاشاه بزرگ با روی کار آمدنش یک تصمیم رضاشاهی گرفت: خزینه‌ها باید برچیده شوند!

#جــــاویــــد_شــــاه

#جاويد_اعلیحضرت_رضا_شاه_پهلوى

#KingRezaPahlavi


#_پاینده_ایران

#_آرمان_ماایرانشهر_ماست


🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_ویـــــدئـــــو🎥


به تمدن ایران احترام بگذارید.

#_پاینده_ایران

#_آرمان_ماایرانشهر_ماست


🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_چــــکــــامــــه🎵

«سخت ترین بخش خودشناسی روبرو شدن با زخم هاییه که نقشی در بوجود اومدنشون نداشتی، اما مسئولیت ترمیم کردنشون با توئه»

چقدر درست میگفت...

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity